Pyhän hengen pilkkaaminen?

kysyjä

mitä se on?

20

1970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaava vastaaja

Tiedätkö mitä on pilkkaaminen noin ylipäätänsä
      ja miten se kohdistetaan

• Satu

synneistä pahin joka ei ole korjattavissa.

• yksi

kirkkocafeessa , eikä siihen pastorikaan osannut vastata. Siitä asiasta ilmeisesti väitellään myös kirkon sisällä. Selvää selkoa siitä ei taida saada edes Raamattua lukemalla. Tiedämme vain että se on syntiä.Olen pohtinut asiaa ja tullut siihen tulokseen että Pyhä Henki on Jumalan Puhdas Voima joka vaikuttaessaan ihmisessä saa hänet toimimaan erityisen hyvin. Raamatussa on muutamia esimerkkejä Pyhän Hengen voimasta ihmisessä. Esimerkiksi Pyhä Henki laskeutui kyyhkyn muodossa Jeesuksen päälle kun hänet Johannes kastoi. Tässä tilaisuudessa aivan ilmeisesti Jeesus sai ne henkiset voimansa joiden avulla Hän teki ihmetekoja ja vastusti saatanaa erämaassa. Tavallisella kielellä sanottuna Pyhä Henki on ihmisessä ilmenevä Rakkauden palo kun hän tekee jotain pyyteettömästi Rakkauden vuoksi.Ja tässä tarkoitan Rakkaudella sitä agapeeRakkautta jota Raamatussa usein kuvataan.Myös opetuslapset saivat Pyhän hengen välityksellä kielillä puhumisen lahjan. Ja nämä kielet olivat ihan ymmärrettäviä kieliä eikä mitään möngerrystä, Raamatun mukaan. Sillä kielillä puhuvat pystyivät siten välittämään ilosanomaa Jeesuksesta ja Jumalan valtakunnasta ihmisille jotka eivät muutoin olisi heitä ymmärtäneet. Tässäkin oli aivan erityinen kyky, joka oli ihan vain siksi että sanoma laajenisi. Kun näitä miettii niin ilmeisesti Pyhän Hengen pilkka on näiden voimien halveksimista ja pilkkaamista vaikka niiden takana on Juamlan Voima ja Persoonallisuus. Ja kun näitä pilkkaa pilkkaa Jumalan Korkeinta Voimaa. Pyhä Henki on se Rakkaus jonka tunnemme sydämessämme puhtaana kun tunnemme Jumalan Rakkauden.

• RASTA 4EVA

Pyhän Hengen Pilkka on, yksin kertaisesti se:
        ETTEI TULE USKOON, EI UUDESTI SYNNY HENGESTÄ,
        JONKA VAIN JESUKSELLE HENKILÖKOHTAISESTI ELÄMÄNSÄ ANTAVA, SAA LAHJAKSI ISÄLTÄ.
        PISTE !ONE TRUTH AND WAY.

• "netti pastori"
        RASTA 4EVA kirjoitti:

Pyhän Hengen Pilkka on, yksin kertaisesti se:
        ETTEI TULE USKOON, EI UUDESTI SYNNY HENGESTÄ,
        JONKA VAIN JESUKSELLE HENKILÖKOHTAISESTI ELÄMÄNSÄ ANTAVA, SAA LAHJAKSI ISÄLTÄ.
        PISTE !ONE TRUTH AND WAY.

Jumala kutsuu ihmistä Pyhän Henkensä kautta ja ihminen joka kerta hylkää tuon kutsun ja paatuu. eli ei enää edes kuule tuota kutsu. Se on Pyhänhengen pilkkaa.

• Seon

Kuten Satu mainitsi Pyhän hengen pilkkaaminen on synneistä pahin, eikä se ole anteeksi annettavissa. Eli, se on synti, jota ei edes Jeesukseen usko armahda. Ja ihminenhän pelastuu ainoastaan uskosta Jeesukseen, saaden kaikki synnit anteeksi.

Mutta, jos onkin tehnyt tuon anteeksi anatamattoman synnin, eikä näin ollen saa kaikkia syntejä anteeksi pelastuuko silloin? Jos esimerkiksi henkilö on ennen uskoon tuloaan harjoittanut Pyhän hengen pilkkaa ja myöhemmin uskoon tultuaan katunut tekoaan, pelastuuko hän silloin. Vai onko Jeesukseen usko niin pahan synnin jälkeen turhaa?

• Lost-His-Soul

jos tulee uskoon ja katuu tekojaan (oikeasti), kyllä sen silloin anteeksi saa... Jeesus kuoli meidän puolesta, eli meille kaikille on paikka taivaassa (jonne en itse mene) ellemme myy sieluamme toiselle taholle...

• yksi
        Lost-His-Soul kirjoitti:

jos tulee uskoon ja katuu tekojaan (oikeasti), kyllä sen silloin anteeksi saa... Jeesus kuoli meidän puolesta, eli meille kaikille on paikka taivaassa (jonne en itse mene) ellemme myy sieluamme toiselle taholle...

Tämä Jeesuksen antama uhrihan on vain kristinuskossa. Mutta emme voi väittää että kaikki muut maapallolla elävät ihmiset tuhoutuisivat. Jokaisessa uskonnossa on samasta asiasta kysymys. Löytää oma Itse ja tie Ykseyteen. Jos kieltää tämän mahdollisuuden tavalla ja kielellä millä tahansa, sillä sielulla ei ole tietä ykseyteen.Toisaalla olen tutustunut käsitteesen että on ihmisiä joilla on yhteys henkeen. Toisilla maanpiiriin ja toisilla kauemmas. Mutta sitten on ihmisiä, joilla ei mitään yhteyttä henkeen ole, he eivät sitä halua ja heillä ei sitä siten ole. Niin heidän elämänsä todella päättyy kuolemaan. Ja siten heillä ei ole mitään taivastoivoa, ei käsitýstä ykseydestä, ei käsitystä henkimaailmasta. Ja siten he ovat kieltäneet itseltään henkielämän, joka on hengessä kuolemista. Raamatussa on viittaus Jeesuksen sanoissa : Antakaa kuolleitten haudata kuolleensa. Tämä loukkasi minua pitkään, kunnes tajusin, tästä oli kyse. Eihän oikeasti kuollut voi ketään enää haudata. Mutta hengellisesti kuolleet voivat pitää kuoleilleen vaikka millaiset peijaiset tahansa, ja jos heillä ei ole minkäänlaista henkielämän ajatusta he todella kuolevat siinä, maallisen elämän päättyessä. Ja niin pilkka Pyhää Henkeä vastaan on ainoa synti jonka palkka on iankaikkinen kuolema.

• Toivo

Ehkä tässä on viittaus Pyhän Hengen pilkkaan:
        "Mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia, ja sitten ovat luopuneet - taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät." (Hepr.6:4-6)

Pyhän Hengen pilkkaa ei siis raamatun mukaan tosiaankaan saa anteeksi. Kuitenki, jos joku pelkää pilkanneensa Pyhää Henkeä ja on asian johdosta hädissään, haluan todeta seuraavaa, jos vaikka lohduttaisi:

Sekä katumus että uskoontulo on Pyhän Hengen aikaansaannoksia ihmisessä, eikä Jumala anna Pyhän Henkensä vaikuttaa sellaisessa ihmisessä edes herätystä ja katumusta, jolle ei pelastus enää olisi mahdollinen.

Voihan olla, että joku on tullut synnintuntoon ja katuu esim. ilkeitä tai hävyttömiä sanomisiaan, mahdollisesti siis jopa Pyhään Henkeen jollain lailla liittyviä sanomisiaan, joita on ymmärtämättömyydessään tullut laukoneeksi, ja noilla sanomisillaan nyt sitten hätääntyneenä arvelee jotenkin loukanneensa Pyhää Henkeä. Minä en kyllä usko, että silloin onkaan ollut kysymys Pyhän Hengen pilkasta, sillä kenelle Jumala antaa katumuksen, Hän antaa sen tositarkoituksella, antaen samalla myös mahdollisuuden armahdukseen.

• salla
        Toivo kirjoitti:

Ehkä tässä on viittaus Pyhän Hengen pilkkaan:
        "Mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia, ja sitten ovat luopuneet - taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät." (Hepr.6:4-6)

Pyhän Hengen pilkkaa ei siis raamatun mukaan tosiaankaan saa anteeksi. Kuitenki, jos joku pelkää pilkanneensa Pyhää Henkeä ja on asian johdosta hädissään, haluan todeta seuraavaa, jos vaikka lohduttaisi:

Sekä katumus että uskoontulo on Pyhän Hengen aikaansaannoksia ihmisessä, eikä Jumala anna Pyhän Henkensä vaikuttaa sellaisessa ihmisessä edes herätystä ja katumusta, jolle ei pelastus enää olisi mahdollinen.

Voihan olla, että joku on tullut synnintuntoon ja katuu esim. ilkeitä tai hävyttömiä sanomisiaan, mahdollisesti siis jopa Pyhään Henkeen jollain lailla liittyviä sanomisiaan, joita on ymmärtämättömyydessään tullut laukoneeksi, ja noilla sanomisillaan nyt sitten hätääntyneenä arvelee jotenkin loukanneensa Pyhää Henkeä. Minä en kyllä usko, että silloin onkaan ollut kysymys Pyhän Hengen pilkasta, sillä kenelle Jumala antaa katumuksen, Hän antaa sen tositarkoituksella, antaen samalla myös mahdollisuuden armahdukseen.

Olen kuullut opetusta,että Pyhän hengen pilkka olisi tällaista: Ihminen joka on uudesti syntynyt ja hengellisesti kypsä(armolahjat toimii ja on kasvanut hengellisesti) alkaa pilkata Pyhää henkeä esim.liittämällä Pyhän hengen teot saatanan tekoihin tai muulla tavalla halventaa Pyhää Henkeä..vertauksena:Lapsi huutaa isälleen vihaavansa tätä tai aikuinen huutaa isälleen vihaavansa tätä. Siinä näkyy samalla tavalla kypsyyden ja lapsellisuuden ero.

• ghjk,mjnhbgfd

toinen kysymys eri henkilöltä kans anteeksi antamisesta.
        Kun Raamatussa on ollut puhetta siitä pedonmerkistä jonka itse olen tulkinnut mikrosiruksi. Eli jos ihminen ottaa tämän kyseisen pedonmerkin ja ei vielä ole uskossa mutta vasta sen otettuaan myöhemmin tulee uskoon ja katuu tätä merkin ottamista, niin onko hänen syntinsä armahdettu tämä merkin otto mukaanlukien?

• mp.

Pilkka Pyhää Henkeä vastaan tapahtuu siten että ihminen kaikesta huolimatta hylkää tarjotun armon, eli voi sanoa et se tapahtuu ikäänkuin kuolinvuoteella. Mutta kun jo elämän aikaan kovetetaan itsemme ja hyljätään toistamiseen armo kutsut, pilkkaamme näin Pyhää Henkeä, ei se loputtomiin kutsu, ihminen voi mennä kovaksi kuin kivi, sitä ei liikuta helvetti eikä taivas. Jumala meitä armahtakoon ja antakoon parantavan armonsa, Jeesuksessa Kristuksessa.

• katon omaava

Kysyin samaa asiaa eräältä papilta ja hän vastasi näin: Kiistät jeesuksen tekoja tulleen jumalasta (eli uskot hänen olleen vain joku huijari). Näin pilkkaat pyhää henkeä. Ja näin ollen et usko Jeesukseen eli et usko kristinuskon mukaiseen Jumalaan. Näin ollen et pääse taivaaseen. Jos kuitenkin pohdit oletko syyllistynyt tuohon syntiin pyhä henki tekee työtä sinussa ja jos alat uskomaan Jeesukseen pääset taivaaseen.

Eli lyhyesti, et usko Jeesukseen. Sitä et saa anteeksi. Jos taas alat uskomaan Jeesuksen saat synnin anteeksi. Jos taas kuolet epäilys sydämessäsi joudut helvettiin etkä saa sitä anteeksi.

• Aramis

Mistä voit tietää milloin olet pyhän hengen alla
      ja milloin pahan hengen alla. Koska sanotaan että
      Henget ovat petollisia. Mistä tiedät, että ole varmasti oikean hengen johdossa? Siinä on pieni
      kysymys?
      Ystävyydellä Aramis ::

• Jeesuksen oma

Rauhantervehdys!
        Kannattaa mennä Netmission sivuille, sitten klikkaa ylhäältä KRISTILLINEN ELÄMÄ, siitä valitse OPETUSLINKIT, siitä Saarnaindeksi, siitä Lukemista (8) ja siitä Älkää Jokaista Henkeä Uskoko.
        Johanneksen ensimmäinen kirje 4:2-3. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta...

• tunnustaminen.

Minä tunnustan JEESUKSEN KRISTUKSEN lihaan tulleeksi.

• Vähän on siitä

annettu näin länsimaiden ihmisen kannalta, mutta jotakin kuitenkin ja Jeesuksen antamana nimenomaan totuudellisena opetuksena. Ei eksytä sellaiseen huonoon vaan janotaan Jumalan antamaa hyvää vanhurskautta Jeesuksen nimessä.

• OttoPetteri

Eihän sellaista voi pilkata mitä ei oikeasti olekaan!
      Jos joku porukka on ihan itse päättänyt jonkin asian olemassaolosta, mutta kukaan ei konkreettisesti asiaa ole nähnyt / tavannut, niin ei se todista olemassaoloa. Sekään ei todista asiaa, että tuo sama porukka on "todistanut" asian itse kirjoitetuissa kirjassa, jonka on itse julistanut totuudeksi.

Yksinkertaistettuna: Lahko on keksinyt "pyhän hengen" ja julistanut sen pyhäksi totuudeksi. Sen jälkeen säännöissään määrännyt, että jos ei usko tähän tai arvostelee ( "pilkkaa" ) sitä, niin siitä rangaistaan. Siis julistetaan syntiseksi jne. Nöyristymällä lahkon edessä alistuen julistetaan "synti" anteeksi.
      No, onneksi koko tuo juttu koskee vain lahkon omaa porukkaa eikä koko ihmiskuntaa...

• Anonyymi

Mikä on Jeesus?

• chrisse-ssx

Pyhä henki johdattaa luultavasti teistäkin suurimman osan sinne minne kuulutte, mielisairaalaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe