Lomapäivien kertyminen

Timppa77

Nyt tarvitaan viisaampien apua. Eli kun meidän työehtosopimuksessa sanotaan, että töissä pitää olla 14pv/kk, jotta saan kyseiseltä kuukaudelta sen 2,5 lomapäivää.
Miten jos olen nyt pari viikkoa kesälomalla ja kymmenisen päivää palkattomalla lomalla, niin miten minun kertymäni ensi vuodelle käy? Kyse on nyt vain siitä, että lasketaanko tuon virallisen loma-aikani lauantait tuohon tarvittavaan 14pv/kk mukaan? Sen tiedän, että lomaillessani joudun käyttämään yhden lomapäivän/lauantai, mutta kerryttääkö ne palkalliset lauantait tuota tarvittavaa päiväsummaa (14pv/kk)?

Toivottavasti joku ymmärsi.

7

2239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun olet lomalla - vaikka koko kuukauden, siitä kertyy lomapäviiä myös sen 2,5pv.

      Jos olet palkattomalla vapaalla, ei kerry.

      Mutta jos olet palkattomalla vapaalla, niin kertyy samoin kuin normaali lomallakin.

      • Selvennystä

        Mitä meinaat, kun sanot ihan ristiin tuon palkattoman vapaan osalta? Jos olet palkattomalla vapaalla, ei kerry, mutta jos olet palkattomalla vapaalla, niin kertyy samoin kuin normaali lomallakin. Eikö ole pahasti ristiin?

        Kyse on nyt lähinnä siitä, että kun olen normaalilla lomalla vaikka 2 viikkoa eli siihen minulla kuluu lomapäiviä 12kpl, koska viikot ovat ma-la. Saanko noilta kaikilta 12 päivältä tarvittavia päiviä siihen tavoitteeseeni eli 14pv/kk vai tuleeko noilta kahdelta viikolta vaan 10pv hyvää? Eli lasketaanko lauantait mukaan? Tiedän, että joudun käyttämään lauantaihin lomapäivän, mutta kerryttääkö se "lomapäivä" samalla lailla lomaa kuin ma-pe väliset lomapäivät?


      • Selvennystä kirjoitti:

        Mitä meinaat, kun sanot ihan ristiin tuon palkattoman vapaan osalta? Jos olet palkattomalla vapaalla, ei kerry, mutta jos olet palkattomalla vapaalla, niin kertyy samoin kuin normaali lomallakin. Eikö ole pahasti ristiin?

        Kyse on nyt lähinnä siitä, että kun olen normaalilla lomalla vaikka 2 viikkoa eli siihen minulla kuluu lomapäiviä 12kpl, koska viikot ovat ma-la. Saanko noilta kaikilta 12 päivältä tarvittavia päiviä siihen tavoitteeseeni eli 14pv/kk vai tuleeko noilta kahdelta viikolta vaan 10pv hyvää? Eli lasketaanko lauantait mukaan? Tiedän, että joudun käyttämään lauantaihin lomapäivän, mutta kerryttääkö se "lomapäivä" samalla lailla lomaa kuin ma-pe väliset lomapäivät?

        Hups tullut virhe kirjoitukseeni.

        Siis, jos olet palkattomalla lomalla, kertyy lomaoikeutta. Palkattomalta vapaalta ei kerry.

        Samoin, kun olet ansaitulla lomalla, kertyy noilta päiviltä ihan normaalisti seuraavan vuoden lomaoikeutta.

        Yleensä lasketaan vain arkipäivät lomaoikeuteen. Harvassa paikassa tehdään jatkuvasti 6-7 päivää viikossa töitä. Yleensä on aina 2 päivää viikossa vapaata, olivat ne sitten mitkä tahansa päivät.

        Oikeimmat vastaukset saat työnantajasi palkanlaskijalta ja/tai TES:stä.


      • Selvennystä
        RipsaK kirjoitti:

        Hups tullut virhe kirjoitukseeni.

        Siis, jos olet palkattomalla lomalla, kertyy lomaoikeutta. Palkattomalta vapaalta ei kerry.

        Samoin, kun olet ansaitulla lomalla, kertyy noilta päiviltä ihan normaalisti seuraavan vuoden lomaoikeutta.

        Yleensä lasketaan vain arkipäivät lomaoikeuteen. Harvassa paikassa tehdään jatkuvasti 6-7 päivää viikossa töitä. Yleensä on aina 2 päivää viikossa vapaata, olivat ne sitten mitkä tahansa päivät.

        Oikeimmat vastaukset saat työnantajasi palkanlaskijalta ja/tai TES:stä.

        Anteeksi tyhmyyteni, mutta miten palkaton loma ja vapaa eroaa toisistaan? Olin 2 viikkoa kesälomalla, jonka jälkeen jatkoin pari viikkoa vielä palkattomasti, kun halusin olla koko heinäkuun lomalla.


      • Selvennystä kirjoitti:

        Anteeksi tyhmyyteni, mutta miten palkaton loma ja vapaa eroaa toisistaan? Olin 2 viikkoa kesälomalla, jonka jälkeen jatkoin pari viikkoa vielä palkattomasti, kun halusin olla koko heinäkuun lomalla.

        Siinähän ne juuri eroavat, että toinen kerryttää tulevalle vuosiloma ajalle lomaoikeutta, mtuta toinen ei.

        Ja tämä on tietysti sovittava työnantajan kanssa, että oliko sinun pitämäsi palkaton pari viikkoa lomaa vai vapaata.


      • Mr. Moth
        RipsaK kirjoitti:

        Siinähän ne juuri eroavat, että toinen kerryttää tulevalle vuosiloma ajalle lomaoikeutta, mtuta toinen ei.

        Ja tämä on tietysti sovittava työnantajan kanssa, että oliko sinun pitämäsi palkaton pari viikkoa lomaa vai vapaata.

        Meni vissiin vähän sekasin täällä palkaton ja palkaLLINEN loma.
        Palkattomalta ei kerry lomaa, palkalliselta kertyy.


    • 45452

      eiköhän tuo jo selvinnyt kysyjälle VUONNA 2009

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      186
      1850
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      112
      1016
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      97
      912
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      717
    5. 52
      684
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    8. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      534
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      199
      473
    Aihe