Muutan mahdollisesti Seinäjoelle opiskelemaan syksyllä ja haluaisin kuulla Seinäjoesta asuinpaikkana.
Onko kallista esimerkiksi asua keskustan tuntumassa?
Ovatko halvat ja monipuoliset bussiyhteydet?
Millaiset liikuntamahdollisuudet (onko hyviä liikuntakeskuksia jne)?
Näin nuorena ihmisenä kiinnostaa myös hieman se yöelämä :)
Muutenkin kaikkea mahdollista saa kertoa Seinäjoesta.
Kiitoksia paljon!
Seinäjoki asuinpaikkana
184
6972
Vastaukset
- jää himaan
Parasta kun jäät äitees ja issees kanssa asumaan sinne jonnekin Etelä-Pohjanmaan pikkukylään, etkä mene ollenkaan Seinäjoella. Siellä joudut ottamaan kantaa kotikuntasi mahdollisen liittämisen puolesta Sjokeen tai sitten vastaan. Keittiössä sitä on tehokkianta äiteen ja isseen kanssa vastustaa, ei Seinäjoella.
Seinäjoki ei ole mikään hemmolandia. Pysy kotona mahdollisimman pitkään, olet kunnon nurmolainen. - .Jiips...
"Ovatko halvat ja monipuoliset bussiyhteydet?"
No ei todellakaan. Jos olet tottunut vaikkapa Helsingin loistavaan julkiseen liikenteeseen niin älä edes haaveile löytäväsi sellaista Sjoelta. 5min sijaan saat odottaa tunteja buseja, jos yleensä bussilijaa on asuinpaikallesi. Oma auto tai polkupyörä!
"Näin nuorena ihmisenä kiinnostaa myös hieman se yöelämä :) "
Se on väliltä Onnela - Härmän Häjy, opit tuntemaan mitä tarkoitan. Toivon todella, että olet pikkupaikkakunnalta, muuten saattaa olla järkytys.
"Muutenkin kaikkea mahdollista saa kertoa Seinäjoesta."
Seinäjoki on keidas keskellä karua ja ahdasmielistä pohojanmaata, kesäisin Sjoki on mukava ja kaunis paikka, talvella sinut tappaa kylmyys ja pysähtyneisyys.- Gregoriusz
Seinäjoen yöelämästä, että asukaslukuun suhteutettuna Seinäjoella on enemmän ravintolapaikkoja kuin missään muualla. Että se siitä heikosta tarjonnasta.
Onnelan ja Härmän häjyn väliin mahtuu aika lailla monenlaista mestaa. Alkaen Karmasta, Duunista, Rokkikellarista, Bar15:sta, Wilsonista, Amarillosta, Rytmikorjaamosta, Palaverista, Street K25:sta jne.. Jos ei omaa paikkaa löydy, niin sitten kannattaa tosiaankin pysyä kotona virkkaamassa patalappuja!
Eipä taida olla kovin montaa kaupunkia Suomessa, jossa on kesäisin enemmän tarjontaa yöelämän osalta isommillakin tapahtumilla kuin Seinäjoella. Löytyy Provinssia, Tangomarkkinoita, Vauhtiajoja yms.
Seinäjoen parhaat "asiantuntijat" löytyy yleensä Seinäjoen ulkopuolelta ja mielipiteet on sitten sen mukaiset.
Tervetuloa tutustumaan, yllätyt kuinka mukava kaupunki Seinäjoki on! - .Jiips...
Gregoriusz kirjoitti:
Seinäjoen yöelämästä, että asukaslukuun suhteutettuna Seinäjoella on enemmän ravintolapaikkoja kuin missään muualla. Että se siitä heikosta tarjonnasta.
Onnelan ja Härmän häjyn väliin mahtuu aika lailla monenlaista mestaa. Alkaen Karmasta, Duunista, Rokkikellarista, Bar15:sta, Wilsonista, Amarillosta, Rytmikorjaamosta, Palaverista, Street K25:sta jne.. Jos ei omaa paikkaa löydy, niin sitten kannattaa tosiaankin pysyä kotona virkkaamassa patalappuja!
Eipä taida olla kovin montaa kaupunkia Suomessa, jossa on kesäisin enemmän tarjontaa yöelämän osalta isommillakin tapahtumilla kuin Seinäjoella. Löytyy Provinssia, Tangomarkkinoita, Vauhtiajoja yms.
Seinäjoen parhaat "asiantuntijat" löytyy yleensä Seinäjoen ulkopuolelta ja mielipiteet on sitten sen mukaiset.
Tervetuloa tutustumaan, yllätyt kuinka mukava kaupunki Seinäjoki on!Asukaslukuun suhteutettuna varmaan kuppiloita paljon, mutta kun se tarjonta on niin yksipuolista. Onnelassa ja Häjyssä käy niin muuta ei sitten ole odotettavissakaan, saman toistoa joka paikka.
- mii88
:D Ei reps.. Toi on kyllä tosi ytimekkäästi sanottu. Tiedän mistä puhut ku oon vuoden täällä asunu ja sitä ennen tuosta lähinkunnasta 20vuotta täällä ravannu.
- ruokapaikkaa
Gregoriusz kirjoitti:
Tervetuloa tutustumaan, yllätyt kuinka mukava kaupunki Seinäjoki on!niin vähiin menee. Täällä on pubikulttuuria yli äyräiden ja nakkikioskeja todella tarpeeksi. Tilastollisesti ravintolapaikkoja on paljon asukaslukuun suhteutettuna, mutta tilasto on tilasto ja totuus ihan toinen. Todellisuus on just se pubista snägäriin ja piste. Kyllä se sinun maustasi riippuu, mitä täältä haet.
Minusta tämä kaupunki on sekoitus landea ja stadia, pujoa ja betonia. Keskusta rakennettu sillisalaatiksi ja vanhat rakennukset jyrätty kaatikselle. Tilalle kaikenlaista ja kirjavaa. Itikan risteykseen pystytetty paraatipaikalle tien tukoksi meidän piristykseksemme Lindl ja ABC. Jos lähdet Vaasaan päin, niin romuliike on komistus vailla vertaa tien oikealla puolella....
Kesätarjonta on tosiaan riekkujaisia väärällään. Jos tykkäät, niin hyvä.
- viihtyisyydestä
jos olet kiinnostunut, niin rumempaa paikkaa rumasta maaseutusuomestamme on vaikea löytää. Henkisesti kehittävämpää vältellä.
- Narutin
Opiskelijoille on Marttilan kortteerit edullinen asumisvaihtoehto. Asuntoja on oppilaitosten läheisyydessä. Löytyy edullisia soluja ja yksiöitäkin.
Yöelämä on rikasta! Rytmikorjaamolla on hyviä bändejä ja bar15 pienempiä esiintyjiä. Disco-paikkojakin on useita laadukkaita.
Hyvä kirjasto opiskelua ajatellen ja muutama kirjakauppa, jossa voi vertailla kirjojrn hintoja.
Junalla pääsee hyvin pikkupitäjiin. Paikallis bussit ehkä hieman tökkii. Liikunta mahdollisuuksia on paljon! Urheilutalolla on uimahalli ja painisalissa alkaa esim potkunyrkkeilyt ym aloittelijoille joka syksy. Kuntosaleja on myös useita.
Tulin itse 10 vuotta sitten opiskelemaan ja paikalliset silloin oli aikas kuppikuntaisia ja tylyjä. Muista muuttaneista sai aluksi paljon helpomin tuttuja.
Tervetuloa, itse ainakin jämähdin tänne.
ps:Helposti saa opiskelijana iltatöitä kun on vaan asialla...- ookko vähä \\?
"Disco-paikkojakin on useita laadukkaita. " Tarkoitakko heinäkenkä laadukkailla "disco-paikoilla" esim. Onnelaa? Buahbuahbuahbuahhahbuah!!!
- Kihiniänkylä GO-GO!
Täs yhteyres ei pirä myöskää unohtaa Kihiniänkylää joka on Seinäjoen merkittävimpiä etelääsiä kaupunginosia, vain puolen tunnin linija-autoyhteyren pääs Seinäjoen keskustasta (nimittään jos sellaanen linija-auto kulukis).
Liikuntamaharollisuuksia on ja oikiastansa on vähä pakkoki liikkua jos meinaa hengis pysyä.
Yöelämää ... no sitä joillaki on ja toisilla ehkä ei sitte niinkää. Kell onni on, se onnen kätkeköhön!
Jonkilllaasta omatoimisuutta ja rintamakestävyyttä Etelä-Pohojanmaalla asuminen kumminki vaatii. Kaikki pilallepassatut uusavuttomat ei täälä pärijää.- HOHHOH !
...sää Kalakoskelle ja lopun matkan sun siätääkin kävellä.
- tierän määki jotaki
HOHHOH ! kirjoitti:
...sää Kalakoskelle ja lopun matkan sun siätääkin kävellä.
Notta pitääskö räknätä palijoko sitä kävelymatkaa sitte yhtehensä tuloo ku vakituunen vakta on jotta kun oot Kihiniänkyläs niin samalla oot Kalakoskella eikä yhtää askelta tartte ottaa.
- HOHHOH !
tierän määki jotaki kirjoitti:
Notta pitääskö räknätä palijoko sitä kävelymatkaa sitte yhtehensä tuloo ku vakituunen vakta on jotta kun oot Kihiniänkyläs niin samalla oot Kalakoskella eikä yhtää askelta tartte ottaa.
kävele vaikka siitä veolian tallin pysäkiltä kotios, mitä sä siihen jäät sesisokelemaan.
- hevoosvoimmat
HOHHOH ! kirjoitti:
kävele vaikka siitä veolian tallin pysäkiltä kotios, mitä sä siihen jäät sesisokelemaan.
Minen kuule mihinää veolian tallilla seisoskele. On pelit ja vehkehet omasta takaa. Kova kiesi joka lähtöö niinku hauki rannasta.
- Jukelintähären
Itseäni harmittaa kun en nuorenpana muuttanut takaisin pohjanmaalle ja varsinkin Seinäjoelle.Nythän sinulla on mahdollisuus tutustua kaupunkiin ja päättää olinpaikastasi myöhemmin kun opiskelu helpottaa.Ihmiset olevat aluksi ns.jäyhiä,mutta tutustuttuaan avuliaita ja sydämellisiä..ei ne pure vaikka puhe on suoraa ja konstailematonta.Harrastusmahdollisuuksia on paljon se on itsestä kiinni mikä kiinnostaa... ja tietysti rahasta.Jos etelästä muutat vie aikaa sopeutua ensin murteeseenkin mutta kohtahan väännät sitä sitten itsekkin hiukan muutettuasi,sillä se tarttuu kielenkantaan piankin.. jos muutat pohjanmaan sisältä pikkupaikkakunnnalta niin ei pitäs mikään yllättää.. Aina pitää olla varovainen ihmissuhteissa missä asuukin ei Seinäjoki ole yhtään sen kummemmin pyhäpaikka vaikka iso lakeudenristi siunaa koko kaupunkia.Asunnnon löydät varmasti jos on aktiivinen etsinnöissä..ulkopaikkakuntalaisena itse olen seurannut vuokrien hintoja, voi löytää mukavan pikkupoxin huokeella hinnallakin..mutta vaatii aktiivista etsintää ja pitää olla tietty alue mielessä mistä hakee.Onnea elämääsi..pidä itsestäsi huolta.
- työn perässä muuttanut
Itse muutin Seinäjoelle Espoosta, ja alun järkytyksen jälkeen olen viihtynyt yllättävän hyvin. Liikunta on itselleni tärkeä osa elämää, ja Seinäjoella on ainakin liikuntamahdollisuudet kunnossa. Hyviä kuntosaleja, ehkä Suomen paras golfkenttä, täyspitkä luistelurata, tennis- ja squash paikat, kunnollinen uimahalli jne.
Yöelämä on myös ollut positiivinen yllätys. Onnela, Karma ja Duuni ovat ainakin nuorelle ihmiselle hyviä menopaikkoja. Seinäjoella on kauniita naisia, ja aika moni onkin treenatun urheilijamiehen mukaan lähtenyt ;D
Seinäjoki on kuitenkin pikkupaikka hyvässä ja huonossa. Työmatkat on lyhyitä, eikä matkustamiseen tarvitse käytännössä käyttää aikaa. Esim. julkinen liikenne on kuitenkin todella surkea, ja oma auto on käytännössä oltava.- raukkaa
mihin paikkaan jouduit Espoon jälkeen. Onhan siinä itselle selittämistä kun tuollaiseen kaupunkiin työn takia joutuu.
- menee rankasti
ohi aiheen mutta, että Suomen paras golfkenttä, missä täällä? ;)
- karmasta.
Haastattelututkimuksissa on usein huomattu, että asukkaat näkevät asuinympäristösä paremmassa valossa kuin muut. Usein se onkin
välttämätön itsepetos olosuhteista selviämiseen. Tutkimuksiin
perustuvia esimerkkejä tästä voisi luetella Helsingin Jakomäen ja
keskitysleirit. Epäilen tuloksien olevan samanlaisia Seinäjoella, jos
asiaa tutkittaisiin siellä. - virallisestikin
menee rankasti kirjoitti:
ohi aiheen mutta, että Suomen paras golfkenttä, missä täällä? ;)
Michelin golf guiden mukaan on myös Suomen paras kenttä.
- elämisen laatu
raukkaa kirjoitti:
mihin paikkaan jouduit Espoon jälkeen. Onhan siinä itselle selittämistä kun tuollaiseen kaupunkiin työn takia joutuu.
Niin, ja onhan se toki hieman eri asia asua 200 neliöisessä poreammeellisesa omakotitalossa kuin jossain pienessä kerrostalokämpässä.
- Ekohippi
elämisen laatu kirjoitti:
Niin, ja onhan se toki hieman eri asia asua 200 neliöisessä poreammeellisesa omakotitalossa kuin jossain pienessä kerrostalokämpässä.
Mutta onhan teillä siellä kymppipuisto ja kymppihovi!
;-) - hyvässä kunnossa
virallisestikin kirjoitti:
Michelin golf guiden mukaan on myös Suomen paras kenttä.
oleva kenttä ja selkeästi paras näillä lakeuksilla muttei mielestäni vedä vertoja Etelä-Suomen "suurille". Virallisesti Suomen parhaasta kentästä on vaikea puhua kun noita virallisia titteleitä jakaa niin moni eri taho.
Itse aiheeseen...Seinäjoki on ihan mukava paikka jopa tällaiselle Etelän pellelle. Opiskellessa kielimuurikaan ei ole niin paha kun väkeä on joka puolelta Suomea. Paikallisten kanssa asioidessa kannattaa välttää etelän murresanoja ja vaan nyökytellä kun alkuasukas käyttää sanaa minkä merkityksestä ei ole hajuakaan, niitä sanoja nimittäin riittää ;)
Vaikka täällä asuu näennäisesti vähän porukkaa on kyseessä kuitenkin tämän alueen keskus jonne väkeä saapuu vähän kauempaakin eli yöelämä on varsin vilkasta eikä Härmän Häjykään ole ihan niiiiin paha paikka mitä muut väittää.. - monenlaasta
karmasta. kirjoitti:
Haastattelututkimuksissa on usein huomattu, että asukkaat näkevät asuinympäristösä paremmassa valossa kuin muut. Usein se onkin
välttämätön itsepetos olosuhteista selviämiseen. Tutkimuksiin
perustuvia esimerkkejä tästä voisi luetella Helsingin Jakomäen ja
keskitysleirit. Epäilen tuloksien olevan samanlaisia Seinäjoella, jos
asiaa tutkittaisiin siellä.Seinäjoki tarjoaa kyllä varsin monenlaista ja monenikäiselle, mikäli vain osaa etsiä. Liikuntapalvelut on tosi monipuoliset, maastot hyvät, ja se golf-kenttäkin (Nurmoon puolella) rankattu ihan virallisestikin yhdeksi maan parhaista.
Olen itse asuut Sjoella vuodesta 1995, ja tässä ajassa esim. kaupungin kulttuuritarjonta on monipuolistunut käsittämättömän paljon. Rytkikorjaamolla käy keikalla maan huiput, kevyen musiikin ykköset ulottavat kiertueensa kaupunkiin, ja vakavammallakin puolella tarjontaa riittää todella paljon. Kiitos aktiivisen musiikkiopiston.
Teatteri on maan huippua, ja liput suosituimpiin näytöksiin saa varata todella ajoissa, mikäli aikoo päästä niitä katsomaan. Bussilasteittain katsojia tulee eri puolilta maata teatterin esityksiä katsomaan.
Penkkiurheilijallekin on näkemistä. Seinäjoen seudulla pelataan jalkapalloa, lentopalloa, salibandya (maan huipulla), ihan lähellä Lapualla koripalloa paljon muuta.
Opiskelutarjonta on hyvä. Myös työssä käyvä voi suorittaa vaikkapa maisteritutkinnon niin halutessaan. Seinäjoella voi opiskella arvosanoja mm. Tampereen, Helsingin, Jyväskylän, Turun, Lapin yliopistojen mukaan. Sibelius-akatemiallakin on täällä toimipiste.
Ihmiset alkavat olla aika lailla sekoittuneita eli pohjalaisuutta on jalostettu monen muun seudun asukkailla. Peruspohjalaiset ovat suoria luonteeltaan, mutta kyllä niiden kanssa toimeen tulee.
Paremmin minä täällä olen viihtynyt kun aiemmalla asuinseudullani Varsinais-Suomessa. - sain töitä Seinäjoelta
monenlaasta kirjoitti:
Seinäjoki tarjoaa kyllä varsin monenlaista ja monenikäiselle, mikäli vain osaa etsiä. Liikuntapalvelut on tosi monipuoliset, maastot hyvät, ja se golf-kenttäkin (Nurmoon puolella) rankattu ihan virallisestikin yhdeksi maan parhaista.
Olen itse asuut Sjoella vuodesta 1995, ja tässä ajassa esim. kaupungin kulttuuritarjonta on monipuolistunut käsittämättömän paljon. Rytkikorjaamolla käy keikalla maan huiput, kevyen musiikin ykköset ulottavat kiertueensa kaupunkiin, ja vakavammallakin puolella tarjontaa riittää todella paljon. Kiitos aktiivisen musiikkiopiston.
Teatteri on maan huippua, ja liput suosituimpiin näytöksiin saa varata todella ajoissa, mikäli aikoo päästä niitä katsomaan. Bussilasteittain katsojia tulee eri puolilta maata teatterin esityksiä katsomaan.
Penkkiurheilijallekin on näkemistä. Seinäjoen seudulla pelataan jalkapalloa, lentopalloa, salibandya (maan huipulla), ihan lähellä Lapualla koripalloa paljon muuta.
Opiskelutarjonta on hyvä. Myös työssä käyvä voi suorittaa vaikkapa maisteritutkinnon niin halutessaan. Seinäjoella voi opiskella arvosanoja mm. Tampereen, Helsingin, Jyväskylän, Turun, Lapin yliopistojen mukaan. Sibelius-akatemiallakin on täällä toimipiste.
Ihmiset alkavat olla aika lailla sekoittuneita eli pohjalaisuutta on jalostettu monen muun seudun asukkailla. Peruspohjalaiset ovat suoria luonteeltaan, mutta kyllä niiden kanssa toimeen tulee.
Paremmin minä täällä olen viihtynyt kun aiemmalla asuinseudullani Varsinais-Suomessa.Itse opiskelin Vaasassa ja sain valmistuttuani töitä Seinäjoelta. Vaasassa peloteltiin, että mihin kamalaan paikkaan olet muuttamassa. Täällä pari vuotta asuttuani, olen todennut että puheiden taustalla on varmasti Pohjalainen kateus. Seinäjoella on selvästi paremmat kaupat ja yöelämä. Esim. vaateliikkeitä on aivan eri malliin kun Vaasassa. Myös laadukkaampia merkkivaatteita on tarjolla. Yöelämässä on väkeä toiseen malliin, ja myös uusia hyviä kavereita olen saanut. Vaasan jälkeen suorastaan loistava paikka asua.
- Nurmoosss::
.
näin niin kuin pienenä reality checkinä
- unpoor
seinäjoki on mielestäni tosi paska paikka. ihmiset ovat todella asennevammaisia ja idiootteja juoppoja.
- :)=
Mun mielestä, sulla itsellä on asennevamma ja taidat olla juoppo sekä idiootti, asut paskassa paikassa.
- sjoelle
:)= kirjoitti:
Mun mielestä, sulla itsellä on asennevamma ja taidat olla juoppo sekä idiootti, asut paskassa paikassa.
Kuten huomaat varmaan seinäjoen ympäristö on täynnä katkeria valittajia jotka keskittyvät valittamaan toisten tekemisistä sen sijaan että yrittäisivät parantaa oman kunnan asioita.
Mutta annettakoon se anteeksi heille koska heillä menee itsellä niin hyvin että he kerkiävät valittamaan kaikesta;)
Muuten ihan kiva paikka asua on seinäjoki. - päässäsi
Käy hoitamassa nuppisi..jos enää siitäkään on apua sulle AsEnNeVaMmAiNeN..osasitkos lukea..testi tämäkin?
- se varmaan...
...on, uskon sen kyllä kun kerran kokemuksesta ja kavereistasi noin kirjoitat.
Mun kokemukset on ihan toiset, käyn varmaan eri kaupoissa ja kaunginosissa kuin sinä, ja kaveritkin on toisenlaiset.
- mutta älä
Kasperiin/kivistöön muuta, ku se o vähä sellasta slummialuetta, ja poliisit hyppää siellä vähän väliä, upassa saat kuunnella lakeudenristin upeaa melodiaa joka sunnuntai aamu krapulassa... ryyppäysmestoja toki riittää keskustassa, ja vähän ulkopuolellakin, harvemmin niissä kukaan edes ammuskelee (1-2 tapausta per vuosi) Seinäjoella on kesäisin paljon tapahtumia, joten rauhassa et voi olla näiltä osin, talvi on sitten eri asia, ja tuntuu kuin koko seinäjoki nukkuisi, ja tapahtumia ei ole sitten nimeksikään... mutta muuten tää kaupunki on iha ruma paikka (varsinkin talvella), että ei muutaku muuttelemaa :)
- Qlakki
Vittuilu ja päänaukominen on Seinäjoella paikallinen tapa. Porukka on sisäänpäin kääntynyttä ja muukalaisille paskamaisia, jopa vaarallisia. Nyrkit, puukko ja aseetkin ovat osa yöelämää.
Jos baarissa tapaat jonkun oikeasti mukavan ihmisen, niin hän ei takuulla ole paljasjalkainen seinäjokinen.
Yöelämä on samanlaista örveltämistä, mitä keskustelu täällä, eli ei niin mukavaa, mutta kun asettelet sanasi tarkasti, niin et saa turpaasi.
Naisia on helppo iskeä, koska heillä ei ole kunnollista valinnanvaraa.
Harrastuspaikkoja on ja ei ole, riippuu siitä mitä harrastat. Bussilla niihin ei pääse.
Varminta olisi keskittää liikuntaharrastukset niihin naisiin.
Kauppoja on vaikka millä mitalla ja lisää tulee. Tästä johtuen hinnatkin pysyvät kurissa, sillä kilpailu on kovaa, koska väkeä on niin vähän. Maakunnasta käydään ostoksilla lähinnä länsipuolelta Seinäjokea, mutta itäpuolelta, myös itse Seinäjoelta käydään Keskisellä, Tuurissa.
Henkilösuhteet ovat tulehtuneet joka suuntaan täältä suomi24:stä kaupungin korkeinta johtoa myöten. Se näkyy kaikessa mitä kirjoitetaan, niin täällä kuin lehdissä.
Kyllä täällä viihtyy, kunhan saa rakennettua oman elämänsä sellaiseksi, että ei tarvitse pahemmin turvautua muiden apuun, sillä täällä ei oikein toimi mikään niin hyvin kuin toivoisi.
Parasta täällä ovat anteliaat naiset.
Tervetuloa vain.- huh...
olipa karua tekstiä....olen syntyjään seinäjoelta, asunut täällä etelässä jo kymmeniä vuosia. olen haaveillut muuttamisesta sinne takaisin...onko ihan tosissaan noin huonosti asiat siellä???
- hyvin pitkälti
Seinäjoki on kehittymässä entistä kaupunkimaisemmaksi. Ennen rautatien kehittymistä nykyiseen muotoonsa (Tampere-Seinäjoki-rata) Seinäjoki oli aika pieni paikkakunta. Nyt Seinäjoki alkaa kuitenkin jo olla kunnollisen kaupungin mitat täyttävä.
Uskon että Seinäjoki lukeutuu Etelä-Pohjanmaan parhaisiin menestyjiin tulevina vuosina edessä olevassa muutoksessa. Jossakin muualla asiat ovat varmaan "paremmin", mutta aidolle etelä-pohjalaiselle vain Etelä-Pohjanmaa tulee kysymykseen.
Viimeiset vuosikymmenet eivät yleisesti ottaen ole kohdelleet tätä seutua hellällä kädellä. Se lienee jättänyt jälkensä paikallisten asukkaiden sielunmaisemaan. Väestökato on ollut tuntuva. Kovan ja totisen yrittämisen takana on kaikki pienikin menestys ollut. Omin voimin on ollut selviydyttävä.
Näin ajattelen vanhemmista ihmisistä, noin nelikymppisistä ja vanhemmista. En oikeastaan tiedä miten nuoremmat ovat asian kokeneet. Eiköhän "nuorten ihmisten Seinäjoki" kuitenkin kehity hyvin pitkälti Suomessa muutenkin vallitsevien trendien mukaan.
Seinäjoella on katkeria ihmisiä ja on leppoisia ihmisiä, monenlaisia. Jokainen voinee oman seuransa valita oman halunsa mukaan. Jokainen voi omasta elämästään omilla valinnoillaan rakentaa sellaisen minkä haluaa, katkeran tai leppoisan.- kysyy.......
Miksi Seinäjoki lipsahti niin rumaksi paikaksi?
- kokemuksen mukaan
ne ahdasmieliset ja katkerat ihmiset löytyy Seinäjoen lähikylistä. Kaupungissa on ihan asiallista porukkaa.
- kaupungilla
kokemuksen mukaan kirjoitti:
ne ahdasmieliset ja katkerat ihmiset löytyy Seinäjoen lähikylistä. Kaupungissa on ihan asiallista porukkaa.
pyörivät ihmisethän ovat niitä ulkopaikkakuntalaisia ostosmatkoilla kävijöitä...
- Lapualainen
kaupungilla kirjoitti:
pyörivät ihmisethän ovat niitä ulkopaikkakuntalaisia ostosmatkoilla kävijöitä...
Mitä kannattaa ostaa Seinäjoelta? Ruokaa, tiedän, mutta mitä muuta? Keskinen on oikea osoite ostosmatkailuun.
Koska saatte matkoja lentokentältä? Sille olisi todella tarvetta? Tai edes yhteydet Helsinkiin niin, että ehtisi lomalennoille? Nyt ei ehdi oikeastaan ollenkaan. - aivoni ajattelevi
kysyy....... kirjoitti:
Rumuus, kuten kauneuskin, on katsojan omassa näköelimessä, tai oikeastaan sen jatkeena toimivissa asenne- ja ajatteluelimissä.
- *rakkaani*
aivoni ajattelevi kirjoitti:
Rumuus, kuten kauneuskin, on katsojan omassa näköelimessä, tai oikeastaan sen jatkeena toimivissa asenne- ja ajatteluelimissä.
Sanoit juuri, että keuhkotauti on vain taudin uhrin kokemuselimissä. Samalla teit turhaksi koko kaupunkisuunnittelun, taiteen ja estetiikan tutkimuksen perinteen yhdellä tyhmällä lauseella.
Jotain rajaa torjuntayrityksilläkin. - tyhmin.
Lapualainen kirjoitti:
Mitä kannattaa ostaa Seinäjoelta? Ruokaa, tiedän, mutta mitä muuta? Keskinen on oikea osoite ostosmatkailuun.
Koska saatte matkoja lentokentältä? Sille olisi todella tarvetta? Tai edes yhteydet Helsinkiin niin, että ehtisi lomalennoille? Nyt ei ehdi oikeastaan ollenkaan.Tyhmää harhauttaa alkuperäinen keskustelu sun lomamatkaongelmiin.
- tai pysy poissa
Lapualainen kirjoitti:
Koska saatte matkoja lentokentältä? Sille olisi todella tarvetta? Tai edes yhteydet Helsinkiin niin, että ehtisi lomalennoille? Nyt ei ehdi oikeastaan ollenkaan.Olishan se ollutkin vähän liikaa pyydetty, jos olisi säilytty ilman Pohjanmaan junttiuden keskittymästä tulevia nurkantakaahuuteluja. Tuntuu, ettei Lapualla osata kuin keksiä vikoja muista. Olisit pysynyt vaan siellä omalla palstalla riekkumassa. Säikeen aloittaja kun halusi udellla Seinäjoesta asuinpaikkana, eikä tiedustellut lapualaisen kokemuksia ostos- ja lomamatkaluista.
Keskinen on ihan ok paikka, jos sinne välttämättä haluaa lähteä katsomaan, kuinka kaikki krääsä on tungettu saman katon alle. Itse en ole kokenut mitään tarvetta lähteä Seinäjoelta ostoksille Töysään asti.
Heinäkuun tauko lennoissa on sangen valitettava ja olen siitä joutunut jonkun kerran kärsimään, mutta junallakin pääseee reilusti alle kolmen tunnin Tikkurilaan. Muuten reittilentojen runsaus on aika kattava ja toimii jatkolentoina lomalennoillekkin. Paitsi jos nyt välttämättä haluaa viikoloppuna lähteä/palata, niin on turvauduttava junakyytiin useammin. Ei liene kuitenkaan vika Seinäjoen kaupungissa, jos lapualaisen lomavalintaan soveltuvaa reittilentoa ei löydy.
Lapualainenhan joutuu joka tapauksessa ajelemaan ensin Seinäjoelle, että pääsee julkisilla edes jonnekkinpäin. - se on ihan sama
kysyy....... kirjoitti:
Vähät minä Seinäjoen kaupungin keskustan rumuudesta tai kauneudesta välitän. Kauneusarvoja jos etsii niin Seinäjoelta niitä kyllä löytyy, muualta. Kaupungin keskustan ei tarvitse olla kaunis. Kauneus löytyy ympäröivästä luonnosta.
- Lapualainen
tyhmin. kirjoitti:
Tyhmää harhauttaa alkuperäinen keskustelu sun lomamatkaongelmiin.
Miksi siellä pyörisi ostosmatkailijoita, kun siellä ei ole mitään järkevää ostettavaa?
Lidl on ollut Lapualla kauemman kuin Seinäjoella ja Halpa-Halli on Lapualla moninverroin parempi kuin Seinäjoella. Mitä niistä ei saa, kannattaa hakea Keskiseltä.
Ainut mikä Seinäjoella on erinomaista on lentokenttä, mutta sieltä vaan ei lennetä.
Seinäjoki on siis turha paikka, jossa maakunnasta ei käydä kuin korkeintaan kännäämässä.
Minä viis veisaan sun "alkuperäisestä" keskustelusta, jos edellisessä vastauksessa on jotain kommentoitavaa.
Sinulla on tyypillinen seinäjokinen asenne(vamma), aina pitää vittuilla.
Elele sinä vain ihan rauhassa siellä metsäkylien keskipisteessä, minä en sinne nokkaani pistä. - :)=
Lapualainen kirjoitti:
Miksi siellä pyörisi ostosmatkailijoita, kun siellä ei ole mitään järkevää ostettavaa?
Lidl on ollut Lapualla kauemman kuin Seinäjoella ja Halpa-Halli on Lapualla moninverroin parempi kuin Seinäjoella. Mitä niistä ei saa, kannattaa hakea Keskiseltä.
Ainut mikä Seinäjoella on erinomaista on lentokenttä, mutta sieltä vaan ei lennetä.
Seinäjoki on siis turha paikka, jossa maakunnasta ei käydä kuin korkeintaan kännäämässä.
Minä viis veisaan sun "alkuperäisestä" keskustelusta, jos edellisessä vastauksessa on jotain kommentoitavaa.
Sinulla on tyypillinen seinäjokinen asenne(vamma), aina pitää vittuilla.
Elele sinä vain ihan rauhassa siellä metsäkylien keskipisteessä, minä en sinne nokkaani pistä.Siitä jää kun ottaa vittuilun pois ?
- muutakin on kuin ep:n napa
Lapualainen kirjoitti:
Koska saatte matkoja lentokentältä? Sille olisi todella tarvetta? Tai edes yhteydet Helsinkiin niin, että ehtisi lomalennoille? Nyt ei ehdi oikeastaan ollenkaan.ps. vaasan kentältä lähtee useampi lento vuorokaudessa useaan suuntaan, myös suoria ulkomaanlentoja
ei edes kummonen matka n.70km
löytyy ko. suunasta muutakin mielenkiintoista
eikös se lentokenttä oo ilimajoella?
- ex-sjk
Synnyinperäisenä seinäjokisena sanoisin että sjk on ihan ok mesta. Olen kylläkin jo muuttanut isompaan kaupunkiin opiskelemaan, koska Seinäjokihan ei sinällään ole oikea opiskelukaupunki, koska se ei omista omaa yliopistoa ammattikorkean lisäksi. Linja-auto yhteydet ovat muihin kaupunkeihin verrattuna lähinnä säälittävät, mutta pyörällä pääsee kyllä joka paikkaan.
Hiukan pieni paikkahan se on, normaalisti aika hiljainen mutta täyteen buukattujen kesätapahtumien takia kaupunki on kesällä yksi Suomen vilkkaimpia. Täällä käy paljon ulkopaikkakuntalaisia ja sen myös huomaa, eli välillä tuntee olonsa kuin olisi maalla.
Yöelämä on kait ihan ok, riidanhaastajia tästä kylästä kyllä löytyy ja sen voi varmaan selittää pohjalaisen luonteen uholla.
Asuin kuitenkin lapsuuteni ja nuoruuteni seinäjoella ja kyllä se tuntuu edelleen kodilta, jonne saatan joskus tulla takaisinkin. Paljon asuu vielä lapsuudenystäviä paikkakunnalla, eivätkä ole mihinkään lähteneet. - tgbnjkuyh
Väkivaltaisen maakunnan väkivaltaisin keskus, kertoo nelosen uutiset kuvian kera.
Hirveä kyä. Henkirikokset kolminkertaistuneet. Täälläkin haastaa riitaa joka ainoa, saati sitten kylillä. Älä tuu tänne.- :)=
Ihmettä höpiset, mikä nyt niin väkivaltainen, sinäkö oot??
- kasvava
Ihmettä höpiset, mikä nyt niin väkivaltainen, sinäkö oot??
väkivaltatilasto Etelä- Pohjanmaalla, Seinäjoella 10:ssä vuodessa kolminkertaistuntut. Väkimäärä kasvanut, huumeet yksi syy ja viina toinen. Lähde: Nelosen uutiset tänään.
- ideologialla.....
toimiva aavalle preerialle unohtunut kaupunki alkaa niitää sitä, mitä on pitkään kylvänyt.
- -----
ideologialla..... kirjoitti:
toimiva aavalle preerialle unohtunut kaupunki alkaa niitää sitä, mitä on pitkään kylvänyt.
Tälläinen viisas tännekin löytyi, mitä ihmettä kaupalla on tekemistä väkivallalla, ja mikä unohtunut kaupunki?, kirjoittelua ainakin piisaa, täyttä puuta heinää.
- juttuja...
tilastoissa seinäjoki on korkealla ainakin näissä asioissa
-
-väkivaltainen
-eniten tappoja
-liikenneonnettomuuksia
-Rumimman kaupungin kyseenalainen titteli
On täällä varmaan jotain positiivistakin mutta ei tule nyt heti mieleen..- :)=
Susta voisi tilastoida että olet yksinäinen katkera ihminen ja ajattelet kaikesta negatiivisesti.
- siiskö
Susta voisi tilastoida että olet yksinäinen katkera ihminen ja ajattelet kaikesta negatiivisesti.
suljettava silmät tai ei niitä ainakaan saa tänne panna näkyviin? Nuohan on tutkittuja juttuja.
siiskö kirjoitti:
suljettava silmät tai ei niitä ainakaan saa tänne panna näkyviin? Nuohan on tutkittuja juttuja.
Taisi osua.
Tilastot ei aina ole totuus koko asiasta, pitää ottaa huomioon myös Seinäjoen kaikki tapahtumat, joista hetkellinen kymmenintuhansien väkimäärän lisäys, joita taitaa olla tälle kesää viisi kappaletta.
Tottakai Seinäjoki on silmätikku kaikessa mitä tapahtuu, eikä tuo sun julki tuoma tee asialle yhtään mitään. - luulet?
Taisi osua.
Tilastot ei aina ole totuus koko asiasta, pitää ottaa huomioon myös Seinäjoen kaikki tapahtumat, joista hetkellinen kymmenintuhansien väkimäärän lisäys, joita taitaa olla tälle kesää viisi kappaletta.
Tottakai Seinäjoki on silmätikku kaikessa mitä tapahtuu, eikä tuo sun julki tuoma tee asialle yhtään mitään.Seinäjoki on "silmätikku" juuri tilastollisesta ja muista ilmiselvistä syistä. Ei siinä ole katkeruudella eikä myöskään kateudella mitään tekemistä.
Etäs sinä ITSE? - :)=
luulet? kirjoitti:
Seinäjoki on "silmätikku" juuri tilastollisesta ja muista ilmiselvistä syistä. Ei siinä ole katkeruudella eikä myöskään kateudella mitään tekemistä.
Etäs sinä ITSE?Suhun se osu.
Tollaisilla tilastoilla tehdään kaikkea muuta kuin paranetaan.
Ei se Seinäjokea asuin kelvottomaksi tee, niinkuin viestin aloituksessa on kyse,
sun ilmiselvät syyt voi olla mitä vaan esim: olet muka oikeudenmukainen a´´´p...a. - sun*
Suhun se osu.
Tollaisilla tilastoilla tehdään kaikkea muuta kuin paranetaan.
Ei se Seinäjokea asuin kelvottomaksi tee, niinkuin viestin aloituksessa on kyse,
sun ilmiselvät syyt voi olla mitä vaan esim: olet muka oikeudenmukainen a´´´p...a.kaltaisten silmiä tosiasioille. Parannus voi tulla ainoastaan tosiasioitten tunnustamisen kautta.
sun* kirjoitti:
kaltaisten silmiä tosiasioille. Parannus voi tulla ainoastaan tosiasioitten tunnustamisen kautta.
Mitä tekemistä on sellainen paasaaminen jostain tilastoista täälä suomi24.llä, luuleksä että mun silmien aukaisuun tarvitaan jotain tilastoja, eikä mun tarvi mitään tunnustaa, tottakai saadaan asia näyttään ettei se ole hyvä paikka asua, vittu
täälä kaikki toitottaa väkivaltaisesta Seinäjoesta.
Onhan noita uutisia mutta pitää muistaa myös se ettei pelottelu ole mikään parannus keino, se vie siihen että ihmiset ummistaa silmät.
Luotan kyllä virkavallan kykyyn hoitaa asiat, eikä mun tarvi leikkiä poliisia.
Poliitikot on taas asia erikseen niillehän on kaikki sallittua, jopa paskan puhuminen ja muistamattomuus.
Tämä alue kasvaa toden näköisesti liian nopeaa, jolloin tulee liikaa levottomia alueita, mutta ei täältä suomi24 :llä ei tälläisiä asioita saa hoidettua, mutta siitä huolimatta aion vielä Seinäjoella asua. - huvikseni*
Mitä tekemistä on sellainen paasaaminen jostain tilastoista täälä suomi24.llä, luuleksä että mun silmien aukaisuun tarvitaan jotain tilastoja, eikä mun tarvi mitään tunnustaa, tottakai saadaan asia näyttään ettei se ole hyvä paikka asua, vittu
täälä kaikki toitottaa väkivaltaisesta Seinäjoesta.
Onhan noita uutisia mutta pitää muistaa myös se ettei pelottelu ole mikään parannus keino, se vie siihen että ihmiset ummistaa silmät.
Luotan kyllä virkavallan kykyyn hoitaa asiat, eikä mun tarvi leikkiä poliisia.
Poliitikot on taas asia erikseen niillehän on kaikki sallittua, jopa paskan puhuminen ja muistamattomuus.
Tämä alue kasvaa toden näköisesti liian nopeaa, jolloin tulee liikaa levottomia alueita, mutta ei täältä suomi24 :llä ei tälläisiä asioita saa hoidettua, mutta siitä huolimatta aion vielä Seinäjoella asua.sinua vastaan, en korjatakseni Seinäjoen väkivalta-, huume- ja juoppotilastoja. Jatka luottamista virkavallan kykyyn 'parantaa' kotipaikkasi terveeksi.
huvikseni* kirjoitti:
sinua vastaan, en korjatakseni Seinäjoen väkivalta-, huume- ja juoppotilastoja. Jatka luottamista virkavallan kykyyn 'parantaa' kotipaikkasi terveeksi.
Mistä näitä hienoja sanoja nyt, taidat olla opettaja kesälomalla.
Tottakai luotan virkavaltaan mutta poliitikot ei ole minun juttu ollut koskaan, siis sellainen palkka pelkällä puhumalla ja tekemällä päätöksiä jotka aina yleensä koskettaa rahvasta, mutta nyt öitä.............................. - luottamusta.
Mistä näitä hienoja sanoja nyt, taidat olla opettaja kesälomalla.
Tottakai luotan virkavaltaan mutta poliitikot ei ole minun juttu ollut koskaan, siis sellainen palkka pelkällä puhumalla ja tekemällä päätöksiä jotka aina yleensä koskettaa rahvasta, mutta nyt öitä..............................Hieman outoa tuo sun luottamus virkavaltaan siksi, että ne kuitenkin toteuttavat mielestäsi epäluotettavien poliitikoiden päätökset. Esim. Seinäjoen rumuus on toteutunut poliitikkojen päätöksiä toteuttanen virkavallan toimesta. Eikä kaupungin väkivaltaisuus ihan syyttä ja tyhjästä ole syntynyt.
- outoa..
luottamusta. kirjoitti:
Hieman outoa tuo sun luottamus virkavaltaan siksi, että ne kuitenkin toteuttavat mielestäsi epäluotettavien poliitikoiden päätökset. Esim. Seinäjoen rumuus on toteutunut poliitikkojen päätöksiä toteuttanen virkavallan toimesta. Eikä kaupungin väkivaltaisuus ihan syyttä ja tyhjästä ole syntynyt.
Virkavallalla kirjoittaja tarkoitti poliisia, ei virkamiehiä.
- tahto.
outoa.. kirjoitti:
Virkavallalla kirjoittaja tarkoitti poliisia, ei virkamiehiä.
Virkavaltaa ne poliisitkin ovat ja noudattavat poliitikkojen laatimia lakeja ja määräyksiä.
Kirjoittaja varmaankin halusi korostaa sitä, että kaikki puheenaolevat Seinäjoen negatiiviset piirteet ovat kansan vapaasti valitsemien edustajien vuosikymmenien aikana tekemien päätösten seurausilmiöitä.
Hieman ilkeästi ilmaistuna siis kansan tahto. - åå
Taisi osua.
Tottakai Seinäjoki on silmätikku kaikessa mitä tapahtuu, eikä tuo sun julki tuoma tee asialle yhtään mitään.joka viikonloppu tulee maakunnasta aikapaljon ihmisiä pitämään lystiä sjoelle.
Ja entisenä ravintolatyöntekijänä voin kertoa että niille ihmisille sattuu ja tapahtuu;) ja ne kaikki näkyy myös tilastoissa sjoen hyväksi. pisteet kotio yes - väistöliike.
åå kirjoitti:
joka viikonloppu tulee maakunnasta aikapaljon ihmisiä pitämään lystiä sjoelle.
Ja entisenä ravintolatyöntekijänä voin kertoa että niille ihmisille sattuu ja tapahtuu;) ja ne kaikki näkyy myös tilastoissa sjoen hyväksi. pisteet kotio yesIhan kaikki ongelmat ja vaivat tulee oman ittensä tai oman kaupunkinsa tai oman maan ulkopuolelta.
Ja sitten kun ongelmat tulee riittävän isoiksi, niin varmaankin avaruudesta! - rangaistuksina!
väistöliike. kirjoitti:
Ihan kaikki ongelmat ja vaivat tulee oman ittensä tai oman kaupunkinsa tai oman maan ulkopuolelta.
Ja sitten kun ongelmat tulee riittävän isoiksi, niin varmaankin avaruudesta!Tottahan lakeuden uskova kristikansa tämän tietää.
- TeilleWaiMeille
väistöliike. kirjoitti:
Ihan kaikki ongelmat ja vaivat tulee oman ittensä tai oman kaupunkinsa tai oman maan ulkopuolelta.
Ja sitten kun ongelmat tulee riittävän isoiksi, niin varmaankin avaruudesta!Hauska huomata miten lujaan maakunnassa pikkupaikkakunnilla ottaa Seinäjoen menestys. 95% todennäköisyydellä pystyy luettelemaan tästä viestiketjusta kaikki jotka EIVÄT ole Seinäjoella asuvia. Sieltä löytyy se "paras tietämys". ;-)
Terveisiä vaan Lapualle ja muutamalle muulle paikkakunnalle. Ei Seinäjoen menestys ole teiltä pois vaan ehkä saatte siinä sivussa muutaman roposen itsekin - jos siis osaatte käyttäytyä ja miettiä positiivisia keinoja oman paikkakuntanne menestymiseen. Negatiivisella tyylillä ette saa aikaan mitään muuta kuin sen, että oma paikkakuntanne näivettyy pois. - vai onko...
TeilleWaiMeille kirjoitti:
Hauska huomata miten lujaan maakunnassa pikkupaikkakunnilla ottaa Seinäjoen menestys. 95% todennäköisyydellä pystyy luettelemaan tästä viestiketjusta kaikki jotka EIVÄT ole Seinäjoella asuvia. Sieltä löytyy se "paras tietämys". ;-)
Terveisiä vaan Lapualle ja muutamalle muulle paikkakunnalle. Ei Seinäjoen menestys ole teiltä pois vaan ehkä saatte siinä sivussa muutaman roposen itsekin - jos siis osaatte käyttäytyä ja miettiä positiivisia keinoja oman paikkakuntanne menestymiseen. Negatiivisella tyylillä ette saa aikaan mitään muuta kuin sen, että oma paikkakuntanne näivettyy pois.Pistä heti 100%, mitä suotta kainostelemaan luuloa omasta tietämyksestäsi. Pistä vaan tuutin täydeltä haukkua Seinäjokea kohtaan ja syytä Lapuaa.
- ja väkivaltaisuus
Hauska huomata miten lujaan maakunnassa pikkupaikkakunnilla ottaa Seinäjoen menestys. 95% todennäköisyydellä pystyy luettelemaan tästä viestiketjusta kaikki jotka EIVÄT ole Seinäjoella asuvia. Sieltä löytyy se "paras tietämys". ;-)
Terveisiä vaan Lapualle ja muutamalle muulle paikkakunnalle. Ei Seinäjoen menestys ole teiltä pois vaan ehkä saatte siinä sivussa muutaman roposen itsekin - jos siis osaatte käyttäytyä ja miettiä positiivisia keinoja oman paikkakuntanne menestymiseen. Negatiivisella tyylillä ette saa aikaan mitään muuta kuin sen, että oma paikkakuntanne näivettyy pois.tarkoittamaasi menestystä?
Kysyy tälläkertaa seinäjokelainen itse. - Häh?
Terveisiä vaan Lapualle ja muutamalle muulle paikkakunnalle. Ei Seinäjoen menestys ole teiltä pois vaan ehkä saatte siinä sivussa muutaman roposen itsekin - jos siis osaatte käyttäytyä ja miettiä positiivisia keinoja oman paikkakuntanne menestymiseen. Negatiivisella tyylillä ette saa aikaan mitään muuta kuin sen, että oma paikkakuntanne näivettyy pois.Miksi kuntaliitostosten jälkeen virkamiesten sairaslomat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti? Niin liittyneissä kunnissa, kuin itse seinäjoellakin.
Mitä siitä lohkeaa muille, kun palvelut siirretään Seinäjoelle? Ei mitään muuta kuin työttömyyttä.
Se on sanomattakin selvää, että Seinäjokea vihataan. Niin ympäristökunnissa, mutta myös sisältäpäin. "Seinäjoen siperia" kertoo sen oivasti ja kaikki muutkin keskustelut.
Tämä ei liity ap:n kysymykseen muuten, kuin että Seinäjoella mättää ja pahasti. Kannattaako muuttaa sairaaseen kaupunkiin?
- Oksela
Ihan mukava ja hyvä paikka tämä on! Junalla pääsee neljään eri suuntaan jos haluaa matkalle. Ite oon lähteny tuppukylästä keskemmältä Suomea, kiertäny Tampereen kautta Seinäjoelle ja voilâ, täällä ollaan. Viihtynyt olen paremmin kuin Tampereella missä tämmöselle mun kaltaselle pohjalaiselle se meno oli AIVAN LIIAN pintaliitämistä. Muovisia, muka-amerikkalaistuneita snobi-teinejä joka paikassa ja mielenkiinto pyörii epäolennaisten ja pinnallisten asioiden parissa. Seinäjoella on aitoja ihmisiä ja heidän kanssaan pärjää. Mielenkiinnot (ei ainakaan minun tuntemassa Seinäjoessa) pyöri pinnallisissa asioissa vaan rehdit ja aidot asiat pyörittää ihmisten elämää. Karkea esimerkki havainnollistamaan mun asiaa: "tamperelaisia kiinnostaa kännykän hieno väri ja puhelimella saatava parempi status kaveripiirissä kun taas seinäjokisia kiinnostaa puhelimen tekniikka, toiminnot ja sen käytettävyys ja hyödyllisyys"..
Viikonlopun paskaringin heittämisestä ja Onnela-elämästä en tiedä hevon helvettiä kun ei kiinnosta, mutta todennäkösestihän siellä turpaansa saa jos huutelee mitä sattuu. Itse olen oman pesäpaikkani ja elämäni tänne "rakentanut" ja viihdyn ku saa tehdä mukavaa duunia ja kattella ku kaupunki kehittyy.
Se joka ei saa määräajassa omaa paikkaansa "lunastettua" täältä, niin voipi elämä olla ankeaa.- muka jostain
kännyköiden tekniikasta? seinäjokelaisetko rehtiä porukkaa? ootko joku seinäjoen markkinoija? ei ne rautatiet kaikille merkitse mitään.
- Oksa56
muka jostain kirjoitti:
kännyköiden tekniikasta? seinäjokelaisetko rehtiä porukkaa? ootko joku seinäjoen markkinoija? ei ne rautatiet kaikille merkitse mitään.
Kerroin oman näkemykseni kaupungista. Joidenki mielestä koko kaupunki on täyttä paskaa, mun mielestä taas ei. Täällä viihtyy
- "viihtyy"
Oksa56 kirjoitti:
Kerroin oman näkemykseni kaupungista. Joidenki mielestä koko kaupunki on täyttä paskaa, mun mielestä taas ei. Täällä viihtyy
vaikka helvetissä jos on sopiva asenne . . . tai sitten pakko.
- oksa56
"viihtyy" kirjoitti:
vaikka helvetissä jos on sopiva asenne . . . tai sitten pakko.
Asenne, edellinen asuinpaikka, elämänarvot?? Niin, mistäpä sitä tietää minkä takia viihtyy. Onneks ei tarvi välittää muiden viihtymisestä, pääasia että ite nauttii olemisesta
- seinäjokistunut
Muutin itse reipas vuosi sitten Seinäjoelle etelä-suomesta ja pakkohan se on sanoa, että aluksi en tuntenut paikkaa kodikseni, eihän täällä esimerkiksi ole kovin hyvä tuo paikallisliikenne, eikä täällä kehdannut mennä kuppilaan yhdelle alkuillasta arkipäivänä. Nyt hiljalleen olen alkanut pitämään paikkaa kotinani ja hiljalleen olen alkanut "seinäjokistumaan." Baareja täällä on mielestäni ihan hyvin ja liikuntamahdollisuudetkaan mitkään huonot ole. Kuten aiemmin sanoin, ei paikallisliikenne toimi kovin hyvin, mutta etäisyydet täällä ovat tosi lyhyitä, joten pyörällä pärjää.
Listaanpa omasta mielestäni plussat ja miinukset.
suurin osa ihmisistä leppoisia
paljon tapahtumia
lyhyet etäisyydet
hyvät junayhteydet
paljon vaateliikkeitä
melko edulliset vuokra-asunnot
helppo saada asunto
- huono paikallisliikenne
- väkivaltaisuus (itse en ole joutunut tällaisen kohteeksi, mutta valitettavan usein tästä saa lukea lehdistä)
- liikennekulttuuri
ja vielä yksi asia jota pidän sekä miinuksena että plussana, nimittäin Seinäjoki on pienisuurimaalaiskaupunki, eli tarkoitan että Seinäjoella osa ihmisistä on hieman juntteja, mutta toisaalta täällä myöskään ihmiset ei ole samanlaisia kuin etelässä, ei täällä ole kiire mihinkään ja elämänrytmi on paljon rauhallisempi. Ja Seinäjoella on todellakin hyvät palvelut, löytyy todella hyvin vaateliikkeitä yms. mutta tämä on kaukana suurista asutuskeskuksista.
Mutta tosiaankin, ei tänne muutto tule olemaan elämäsi suurin virhe :)- Minne?
Minne se paikallisliikenne menisi, kun kaikki se vähä mitä löytyy, on kilometrin sisällä?
Ketä murrosiän ohittanutta kiinnostaa vaateliikkeet?
Baarit ei ole mikään syy muuttaa, varsinkaan jos niissä saa turpaansa Suomen eniten.
Tuo on totta, että kenelläkään ei ole kiire, ainakaan jos haluat palvelua.
Hieman juntteja? Löytyykö minkään paikkakunnan keskusteluista tällaisia ketjuja? Ei.
Se on totta, että tämä on syrjässä kaikesta.
Parasta Seinäjoessa on, että junalla pääsee nykyään aika nopeasti pois.
Tänne muuttamiseen täytyy olla todella hyvä syy, jos muitakin vaihtoehtoja on. - kylmiä pyyhkeitä?
Etelä-pohjalaisen käytännön huumorin kestäminen vaatii kuitenkin siihen tottumattomalta jonkinlaisen karaistumiskurssin käymisen. Voisi ajatella esim. jotakin muutaman päivän kestävää Himalajan vuoriston lumisella huipulla lootusasennossa paljaalla perseellä istuskelua, tai vaativuusasteeltaan vastaavaa totuttautumisjaksoa ennen Seinäjoelle muuttamista.
- silmillä.
kylmiä pyyhkeitä? kirjoitti:
Etelä-pohjalaisen käytännön huumorin kestäminen vaatii kuitenkin siihen tottumattomalta jonkinlaisen karaistumiskurssin käymisen. Voisi ajatella esim. jotakin muutaman päivän kestävää Himalajan vuoriston lumisella huipulla lootusasennossa paljaalla perseellä istuskelua, tai vaativuusasteeltaan vastaavaa totuttautumisjaksoa ennen Seinäjoelle muuttamista.
Pohjalaisen ja seinäjokelaisen peräkyläkulttuuriin totutteluun sopisi paljon paremmin kusiaispesässä istuminen. Karvalakkia voisi samalla pitää silmillään, jotta tottuisi myös ennalta yleiseen ympäristöarvojen katastrofaaliseen tilaan.
- ja kateutta
väkivalta johtuu maakunnasta tulevista älyn riemuvoitoista jotka tulevat hakemaan vain tappelua....
toinen hiano piirre pohjalaisessa mielen laadussa on kateus kaikkia muita kohtaa, varsinkin jos mahdollista että jollakin on paremmin asiat kuin toisella, se selviää jo kun lukee tämän viesti ketjun läpi;) - broom broom
silmillä. kirjoitti:
Pohjalaisen ja seinäjokelaisen peräkyläkulttuuriin totutteluun sopisi paljon paremmin kusiaispesässä istuminen. Karvalakkia voisi samalla pitää silmillään, jotta tottuisi myös ennalta yleiseen ympäristöarvojen katastrofaaliseen tilaan.
Eteläpohjalaisen mentaliteetin tajuamiseksi on tärkeää ymmärtää se että sellainen rajulta tuntuva sanankäyttö mikä näyttää julmalta itsensäruoskimiselta ei välttämättä sellaista oikeasti ole. Tarkenee vaan paremmin ja jaksaa taas palan matkaa eteenpäin kun käyttää välillä vähän roisimpaa kieltä.
- -----
silmillä. kirjoitti:
Kannatan karvalakkia. Hattuläyskätehdas on jo aikoja sitten pysäytetty.
- auton on
ja kateutta kirjoitti:
väkivalta johtuu maakunnasta tulevista älyn riemuvoitoista jotka tulevat hakemaan vain tappelua....
toinen hiano piirre pohjalaisessa mielen laadussa on kateus kaikkia muita kohtaa, varsinkin jos mahdollista että jollakin on paremmin asiat kuin toisella, se selviää jo kun lukee tämän viesti ketjun läpi;)parasta olla jollain lailla erilainen kuin naapurilla. Ja muista värkätä jouluksi sähkökynttilät kojelaudalle, ettet erotu muista. Kalliskin sais olla. Syöt sitten vettä ja leipää kotona verhot vedettynä ikkunoiden eteen. Ei se oikeastaan kateutta ole, vaan ihan sitä, että pitää erottua toisten autorohjojen seasta. Älä tuu Ladalla. Muuten kadut on täynnä pyörtyneitä ihmisiä ja silloin ollaan helisemässä :)
- helevetin ___
äkkiä joku toinen opiskelupaikkakunta. Täälä tyhmyys tarttuu ja tääl oo busseja ku lidlin eteises siinä pullonpalautuspaikassa.yöelämää on vaan kasperis sinne saat varmaan kämpän,sinne pökätään aina kaikki uudet asukkaat karastumaan, niin kaikki muut paikat tuntuu sen jälkehen taivahalta.
- *'''*
Sullakin on kapea näkemys ympäristöstä, taidat asua pienessä luukussa ja sieltä seuraat elämää pienestä luukusta.
- KERRAN....
*'''* kirjoitti:
Sullakin on kapea näkemys ympäristöstä, taidat asua pienessä luukussa ja sieltä seuraat elämää pienestä luukusta.
Pienestä luukusta.
- vetelä täällä
Riippuu mistäpäin olet muuttamassa. Jos jostain pohjanmaan pikkukunnasta, niin tervetuloa. Täällä ne maakunnan (ja luultavasti sinunkin kotikuntasi) rahat törsätään.
Jos taas olet muuttamassa esim. eteläsuomesta, niin kehotan miettimään kahdesti.
Takana 6 kaupunkia ja 4 pientä kuntaa, ja Seinäjoki on ehdottomasti heikoin esitys.
Tässä hiukan ajatuksia etelä ja keskisuomessa asuneelta:
- Ruma kaupunki, eli visuaaliset virikkeet on aika vähissä (ainakin arkkitehtuurin puolesta)
- kaupungin "hienoin" kohta on Aallon suunnittelema hallinto kokonaisuus, eli se kertonee jotain kaupungin rumuudesta tai kauneudesta.
- Ei selvää keskustaa (keskusta on kuin 10kpl pikkukuntien keskustoja liimattuna vierekkäin)
- Paikkakuntalaiset eivät juurikaan arvosta vesiään, mm. joki on rannoiltaan epäsiistin ja luonnontilaisen välimaastosta
- Kaupungin jalkakäytävät ja kadut huonossa kunnossa. Sellanen Venäläinen fiilis jo jossain Anttilan nurkilla. Vanha kävelykatu kuin sotatoimialueelta
- Jos pohjalainen uho on vieras asia, niin sitten sekin saattaa pistää vituttamaan jos sattuu olemaan jostain toimeliaammasta osasta suomea (eli paljon puhetta vähän tekoja)
- Aika vanhanaikainen kaupunki aatteiltaan kaiken kaikkiaan.
- Nettipimento eli kaupungin monopoli ISP (Vaasan Läänin Puhelin nyk. Anvia) pitää hinnat korkealla ja ominaisuudet minimissä. Hitaimmissa ADSL yhteyksissa paluukaistakin on rajoitettu tahallaan pieneksi jotta jokainen joutuisi ottamaan sikahintaisen 8/1 ADSL yhteyden.
- Ei "paremman väen" kerrostalo asumista ollenkaan, vaan kalliimmat ja tuoreemmatkin taloyhtiöt rakennetaan ilman maisemia tai sitten maisemat on toisten parvekkeita. Normaali porukka tarttee omakotitalon ja 2 autoa.
- kloorattu vesijohtovesi (mutta ovat raukat silti ylpeitä vedestään, koska se oli ennen vielä reilusti ala-arvoisempaa)
- Asuminen kallista. Näillä neliöhinnoilla pääsee eteläsuomen "pikkukaupungeissa" jo paraatipaikalle.
- Kaupunkia laajennetaan ja ylläpidetään maakunnan rahoilla. Kun maakunta on saatu kupattua, kaatuu koko kaupunki.
- Julkinen liikenne on iso vitsi
- Koko kaupungin infra on vähän "eilispäivää" eli parhaat päivänsä nähnyttä.
- Uskovaisia eli hihhuleita piisaa vaikka muille jakaa.
- Anttilan ruokapuoli ja Keskisen S-Market on häpeäksi ketjuilleen. Kunnon juureksia/vihanneksia yms. pitää hakea joko lidlistä tai automarketeista.
- teinien menomestoja piisaa vaikka muille jakaa.
- Kaapeliteeveessä hiukan ongelmia signaalissa, eli halpisboxit saattaa tökkiä.
- Ei ollenkaan nettiä kaapeliteevee verkossa, se olisi Anvialle ja Seinäjokisille liian modernia ja nopeaa.
- Jopa uusissa taloissa saattaa puuttua tarpeelliset verkkokaapelit. (täällä ei moiset modernit höpsötykset ole prioriteetteja)
Toisaalta sellanen aikamatka 10v ajassa tääksepäin tämä kaupunki, eli sinänsä aika hienoa =)
Ulkomailla kun käy tai asuu, niin alkaa suomea arvostamaan ihan erilailla. Sama homma Seinäjoella, eli tänne kun muuttaa asumaan niin rupeaa arvostamaan edellistä kotikaupunkiaan ihan erilailla.- '-'
Kuinka kauan olet asunut Seinäjoella?
Tosta sun teksistä paistaa jokunkunlainen uusavuttomuus eli valitetaan vaikka ei asia edes kosketa, ja jos on tuollaiset koettelumukset täältä, niin lähe jo hyvä mies/nainen pois täältä ..
tai relaa tai piiri kutsuu...... Mäkin oon asunu....no useammassa paikkaa kuin sinä, mutta sinä oot kyllä osannu tehdä tarkan listan:) Vesijohtovesi kloorataan kaikkialla, ei välttämättä yhtä vahvasti kuin täällä, mutta silti kloorataan...Muuten tuo olikin aika oikeaan osuva arvio.
"Ulkomailla kun käy tai asuu, niin alkaa suomea arvostamaan ihan erilailla. Sama homma Seinäjoella, eli tänne kun muuttaa asumaan niin rupeaa arvostamaan edellistä kotikaupunkiaan ihan erilailla."
Tuon voi kääntää positiiviseksi ajatteluksi ja ajatella asia niin, että kun täällä asuu hetken aikaa, niin osaa arvostaa mitä tahansa paikkaa missä tulee asumaan....Siperia opettaa kuten sanotaan. Sä tuut samaan paskaa käteen tuosta kirjoituksesta kun ei nää kestä rakentavaa kritiikkiä :D- vetelä täällä
'-' kirjoitti:
Kuinka kauan olet asunut Seinäjoella?
Tosta sun teksistä paistaa jokunkunlainen uusavuttomuus eli valitetaan vaikka ei asia edes kosketa, ja jos on tuollaiset koettelumukset täältä, niin lähe jo hyvä mies/nainen pois täältä ..
tai relaa tai piiri kutsuu......"Kuinka kauan olet asunut Seinäjoella?"
Asunu täällä n. 12kk. Sitä ennen asioinut pohjalaasten kanssa eri puitteissa melkein koko aikuisen ikäni.
"Tosta sun teksistä paistaa jokunkunlainen uusavuttomuus eli valitetaan vaikka ei asia edes kosketa"
Miten se on uusavutonta, ettei saa kiksejä rumasta ja vanhanaikaisesta kaupungista. Tiedätkö edes mihin termi "uusavuttomuus" yleensä viittaa.
"ja jos on tuollaiset koettelumukset täältä, niin lähe jo hyvä mies/nainen pois täältä"
Kun kasvat vähän vanhemmaksi, ja näet tätä mailmaa niin opit ettei asuinpaikkaa voi aina valita mukavuuden perusteella.
"tai relaa tai piiri kutsuu"
No juu ei minun mailmani siihen sorru, vaikka asunkin Seinäjoella. Tämän ketjun alkuperäisestä kysymyksestä pystyi päättelemään, että kysyjällä saattoi olla vielä mahdollisuus vaikuttaa asumispaikkakuntaansa. Joten asiallisesti kerroin muutaman huomion tästä kaupungista, että tämä ei tosiaan ole mikään onnela.
Noiden aikasemmin listaamieni asioiden lisäksi on täällä yksi asia joka on ehkä kaikista haitallisin. Nimittäin se, että alkuasukkaat ovat jo tyytyneet siihen että täällä on tälläistä. Tyypillinen suhtautuminen ongelmiin kun on täällä joko vähättely, suuttuminen tai kieltäminen. Asioitaan parantaa eivät Seinäjokiset juuri halua. Se asioiden parantuminen kun olisi muutosta ja muutos ei edes kuulu pohjalaiseen sanavarastoon. Etelä-Pohjanmaalle (ja varsinkin Seinäjoelle) siirtyminen muualta suomesta on kuin aikakoneeseen astuisi ja menisi ajassa taaksepäin (niin hyvässä kuin pahassakin). - *'''*
vetelä täällä kirjoitti:
"Kuinka kauan olet asunut Seinäjoella?"
Asunu täällä n. 12kk. Sitä ennen asioinut pohjalaasten kanssa eri puitteissa melkein koko aikuisen ikäni.
"Tosta sun teksistä paistaa jokunkunlainen uusavuttomuus eli valitetaan vaikka ei asia edes kosketa"
Miten se on uusavutonta, ettei saa kiksejä rumasta ja vanhanaikaisesta kaupungista. Tiedätkö edes mihin termi "uusavuttomuus" yleensä viittaa.
"ja jos on tuollaiset koettelumukset täältä, niin lähe jo hyvä mies/nainen pois täältä"
Kun kasvat vähän vanhemmaksi, ja näet tätä mailmaa niin opit ettei asuinpaikkaa voi aina valita mukavuuden perusteella.
"tai relaa tai piiri kutsuu"
No juu ei minun mailmani siihen sorru, vaikka asunkin Seinäjoella. Tämän ketjun alkuperäisestä kysymyksestä pystyi päättelemään, että kysyjällä saattoi olla vielä mahdollisuus vaikuttaa asumispaikkakuntaansa. Joten asiallisesti kerroin muutaman huomion tästä kaupungista, että tämä ei tosiaan ole mikään onnela.
Noiden aikasemmin listaamieni asioiden lisäksi on täällä yksi asia joka on ehkä kaikista haitallisin. Nimittäin se, että alkuasukkaat ovat jo tyytyneet siihen että täällä on tälläistä. Tyypillinen suhtautuminen ongelmiin kun on täällä joko vähättely, suuttuminen tai kieltäminen. Asioitaan parantaa eivät Seinäjokiset juuri halua. Se asioiden parantuminen kun olisi muutosta ja muutos ei edes kuulu pohjalaiseen sanavarastoon. Etelä-Pohjanmaalle (ja varsinkin Seinäjoelle) siirtyminen muualta suomesta on kuin aikakoneeseen astuisi ja menisi ajassa taaksepäin (niin hyvässä kuin pahassakin).Turha se on hiiren vikistä kun se on kissan perseessä.....
- Bmv-321
Ei tarvitse mennä kuin keskustan asfalttirajan ulkopuolelle, kun risteyksissä kasvaa pajua niin ettei tahdo uskaltaa ajaa koko risteykseen. Esimm. Joupinraja-Herralankatu, jossa päästellään viidenkympin ja satasen välillä, kun näkyvyyttä on parisenkymmentä metriä.
Se nyt on selvää, että päälle ajetaan, kun kerran ollaan etuajo-oikeutettuja.
Toisaalta taas valtatielle tungetaan kolmion takaa vaikka kylkeen, jos toinen ei väistä. Onhan siinä tilaa, mutta kuitenkin... Ei ihme, että kolareita on Suomen eniten vuodesta toiseen.
Yöelämä!? Siitä saa lukea lehdestä joka päivä. Viimeisin kirjoitus sanoi Bagdadia turvallisemmaksi, kuin Seinäjoki!
Täällä asuu euroopaan v-mäisimmät ja leuhkimmat ihmiset, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Itselläni on viimeinen vuosi menossa ja sitten lähden. En olisi ikinä tullut tänne, jos olisin arvannut millaista täällä on. - mainosten
toidellisuus:
http://www.komia.info/
Toivottavasti tahtomaan tahtoihmiset lukee tämän ketjun. - yh
Minä (21v) mietin muuttoa seinäjoelle kahden pienen (alle 2v) lapseni kanssa.
Tulisin sinne opiskelemaan.
Asumme tällähetkellä keski-suomessa ja pois olisi päästävä.
Moni on täällä puhunut tuosta väkivallasta.. uskaltaako sinne lasten kanssa edes muuttaa?? :)- on nääs tuota geeniä
No jos ne teidän kakarat ei nyt ole ihan kauheen väkivaltaisia, niin eiköhän ne tänne sekaan sovi, tervetullehex vaan!
- Seinäjoella asuva
on nääs tuota geeniä kirjoitti:
No jos ne teidän kakarat ei nyt ole ihan kauheen väkivaltaisia, niin eiköhän ne tänne sekaan sovi, tervetullehex vaan!
Kyllä nämä Etelä-Pohjalaiset ovat ihan omaa rotuaan. Olen asunut Itä-Suomessa ja Hämeessä ja nämä ovat ihan omassa sarjassaan. Hyvässä ja pahassa.
Rehellisiä, luotettavia, ns. koti, uskonto, isänmaa on täällä vielä ok,
jurottavia, hiljaisia (paitsi kun juovat viinaa), rakastavat kaikkea urheilua, hienointa on kun on omalla markilla ja auto ja talo.
Naisia sanovat emänniksi tai akoiksi, muija on huono sana.
Nainen on täällä ns. pomo, miehet baareissa uhoilee, mutta arjen askareet päättää emäntä. Katsopas kun tulet tänne, sauvakäveleviä pareja, ensin menee emäntä, ja kaksi askelta perässä isäntä.
Pärjääminen on tärkeää, yrittäjä on kunkku, vaikka olisi pari konkurssia takanakin.
Perinteisiä ammatteja arvostetaan, kyllä hyvä kirvesmies aina professorin voittaa, eli akateemiset piirit ovat pienet.
Suku on erittäin tärkeää, auttavat toisiaan kaikessa ja tekevät kökkää (talkoita).
Osaavat itseironian huumorissa ja nauravat itselleen ja piirteilleen, mikä kertoo hyväst itsetunnosta. - tämä vielä,
Seinäjoella asuva kirjoitti:
Kyllä nämä Etelä-Pohjalaiset ovat ihan omaa rotuaan. Olen asunut Itä-Suomessa ja Hämeessä ja nämä ovat ihan omassa sarjassaan. Hyvässä ja pahassa.
Rehellisiä, luotettavia, ns. koti, uskonto, isänmaa on täällä vielä ok,
jurottavia, hiljaisia (paitsi kun juovat viinaa), rakastavat kaikkea urheilua, hienointa on kun on omalla markilla ja auto ja talo.
Naisia sanovat emänniksi tai akoiksi, muija on huono sana.
Nainen on täällä ns. pomo, miehet baareissa uhoilee, mutta arjen askareet päättää emäntä. Katsopas kun tulet tänne, sauvakäveleviä pareja, ensin menee emäntä, ja kaksi askelta perässä isäntä.
Pärjääminen on tärkeää, yrittäjä on kunkku, vaikka olisi pari konkurssia takanakin.
Perinteisiä ammatteja arvostetaan, kyllä hyvä kirvesmies aina professorin voittaa, eli akateemiset piirit ovat pienet.
Suku on erittäin tärkeää, auttavat toisiaan kaikessa ja tekevät kökkää (talkoita).
Osaavat itseironian huumorissa ja nauravat itselleen ja piirteilleen, mikä kertoo hyväst itsetunnosta.lisään, että täällä Seinäjoellahan ei siis ole mitään oikeaa paikallisliikennettä. Siis jos olet tulossa Tampereelta tai Helsingistä, niin sitä ei siis ole. Sinulla pitää olla ajokortti ja auto. Jos ei ole, kyselevät miksi, sillä se on sellainen perusjuttu täällä. Liikennekulttuuri on kamala, tööttäävät suojatielläkin. Kannattaa olla varovainen.
Liikenneympyrään ajaminen ja siitä pois ajaminen on joillakin aivan hakusessa.
Ruuhkia täällä ei ole, ei sellaisia kuin Tampereella tai Helsingissä, ei sinne päinkään, joskus on jotain aivan pientä jonoa. Nopeasti pääsee paikasta toiseen.
Kotiseuturakkaita ovat täällä kovasti, kun joku lähtee "maailmalle", sanovat "pirä ittes miehenä" jne...Täältä lähdetään ja tänne tullaan. Näitten alkuperäisasukkaiden juuret on vahvasti täällä. Ihan kivaa porukkaa, huonoin puoli taitaa olla se, että tuppaavat liikaa kyttäämään toisten tekemisiä, eli täällähän tiedetään tasan tarkkaan miten asiat aina oikeasti ovat, ja neuvovat auliisti muitakin, että osaavat olla niin kuin pitää...eli erilaisuuden sietokyky on huono. - Seinäjoelle muuttanut
Väkivalta ei tosiaankaan Seinäjoella näy katukuvassa, ja missä tahansa suomalaiskaupungissa saa itse uhoamalla yhtä helpolla turpaan kuin Seinäjoella. Usein väkivalta on juoppojen välienselvittelyä Kasperissa/Kivistössä, jossa itse en edes koskaan käy. Toisinaan muualta Suomesta tulleet selvittelevät välejään Seinäjoen suurissa kesätapahtumissa. Muutama baari, joka vetää ympäryskuntien juntteja ja paikallisia pahoja poikia kannattaa välttää. Sen sijaan kun käy vähän fiksummissa yökerhoissa, niin väkivaltaa ei näe yhtään sen enempää kuin missään muuallakaan. Olen käynyt aktiivisesti yöelämässä Seinäjoella joka toinen viikonloppu tänä vuonna, enkä ole nähnyt yhtä ainoata tappelua. Kukaan ei ole tullut haastamaan riitaa, ja naisia on riittänyt. Ei tämä tosiaankaan niin paha paikka ole.
- tuon otsikon
tulee mieleeni yksinkertaisesti: k a a m e a!
- vuodesta 1997 sjokinen.
Ja kyllähän se on aika itsestä kiinni et haluaako/saako turpaansa. On tullut kierrettyä baareja seinäjoella vuodesta 1997 alkaen ,melki harva se viikonloppu. Ja ikänä en oo joutunut väkivaltaisen käytöksen kohteeksi. Grillijonossa löytyy aina riidanhaastajia,mut ne saanut jättää omiin oloihinsa. Eiköhän niitä löydy joka kaupungista. Onnelan olemassaolon aikana en oo nähnyt yhtään tappelua siellä.Ainut jossa olen törmännyt niihin oli aikoinaan Down streetillä. Mutta eiköhän sekin johtunut siitä ku siellä olivat kaikki maakunnan nuoret ja juntit ;D
- 1Naapuri
vuodesta 1997 sjokinen. kirjoitti:
Ja kyllähän se on aika itsestä kiinni et haluaako/saako turpaansa. On tullut kierrettyä baareja seinäjoella vuodesta 1997 alkaen ,melki harva se viikonloppu. Ja ikänä en oo joutunut väkivaltaisen käytöksen kohteeksi. Grillijonossa löytyy aina riidanhaastajia,mut ne saanut jättää omiin oloihinsa. Eiköhän niitä löydy joka kaupungista. Onnelan olemassaolon aikana en oo nähnyt yhtään tappelua siellä.Ainut jossa olen törmännyt niihin oli aikoinaan Down streetillä. Mutta eiköhän sekin johtunut siitä ku siellä olivat kaikki maakunnan nuoret ja juntit ;D
Suurimman osan kolareista ja tappeluista aiheuttavat muut kuin seinäjokiset?
Sitä minä vain ihmettelen, että miksi vain Seinäjoella? Miksi ei vaikka Tampereella tai Kortesjärvellä, vaan ainoastaan Seinäjoella?
By the way, missä muualla tullaan valtatielle kolmion takaa kuin tasa-arvoiseen risteykseen? Missä viipyy ohikulkutie? Sille olisi meille maalaisille käyttöä, sillä ainakaan minulla ei ole mitään asiaa Seinäjoelle, vaan etelän isompiin kaupunkeihin. - siperia opettaa
1Naapuri kirjoitti:
Suurimman osan kolareista ja tappeluista aiheuttavat muut kuin seinäjokiset?
Sitä minä vain ihmettelen, että miksi vain Seinäjoella? Miksi ei vaikka Tampereella tai Kortesjärvellä, vaan ainoastaan Seinäjoella?
By the way, missä muualla tullaan valtatielle kolmion takaa kuin tasa-arvoiseen risteykseen? Missä viipyy ohikulkutie? Sille olisi meille maalaisille käyttöä, sillä ainakaan minulla ei ole mitään asiaa Seinäjoelle, vaan etelän isompiin kaupunkeihin.pitää mennä asumaan ensin jonnekkin siperiaan vuodeksi niin voi arvostaa jopa seinäjokea asuinpaikkana...
- jijijiji
siperia opettaa kirjoitti:
pitää mennä asumaan ensin jonnekkin siperiaan vuodeksi niin voi arvostaa jopa seinäjokea asuinpaikkana...
kaikissa negatiivisissa asioita kuvaavissa tilastoissa seinäjoki on aina kärjen tuntumassa...Seinäojoki on niitä harvoja kaupunkeja suomessa missä kaupungille meno on suorastaan epämielyttävä kokemus...Missä seinajoella esimerkiksi löytyy mielyttävää terassiravintolaa ??? ei mistään ..kaikki terassit on jossain kadunvarressa josta näkyy vain ruma kaupunkimaisema ja saa niellä ohikulkevien autojen pölyt...
- kaupunki,
jijijiji kirjoitti:
kaikissa negatiivisissa asioita kuvaavissa tilastoissa seinäjoki on aina kärjen tuntumassa...Seinäojoki on niitä harvoja kaupunkeja suomessa missä kaupungille meno on suorastaan epämielyttävä kokemus...Missä seinajoella esimerkiksi löytyy mielyttävää terassiravintolaa ??? ei mistään ..kaikki terassit on jossain kadunvarressa josta näkyy vain ruma kaupunkimaisema ja saa niellä ohikulkevien autojen pölyt...
jonka päättäjät ovat viihtyneet paremmin erilaisten kauppa- ja rakennusherrojen seurassa kuin kääyttäneet aikaansa ja energiaansa ihmisten viihtyisän elämänympäristön tekemiseen.
Suuri häpeä olkoon osansa nyt ja iankaikkisesti. - assjokinen
jijijiji kirjoitti:
Eiköhän muissakin kaupungeissa terassit ovat aika katujen varsilla...jos kaipaat hieman rauhaa autoilta..niin eikö sulle kelpaa esim mallaskosken terassi,karman ja eikä nyt wilsoninkaan vieres kulje katu...tai kuinka herkkä nenä sulla on noille pölyille :D
- seinäjoki on masentava
Jos Seinäjokea pitäisi yhdellä sanalla kuvata, se olisi MASENTAVA.
Pohjanmaa nyt ei muutenkaan ole mitenkään inspiroivaa seutua, kun on Suomen karuinta seutua luontonsa puolesta. Mutta Seinäjoella kaikki tuo tiivistyy.
Kaupunki on ruma, ja maakunnankaan maisemat eivät hääppöisiä ole. Tuon lisäksi on kaupungilla ollut krooninen rahapula jo toistakymmentä vuotta, ja siksi Seinäjoki on rumuutensa lisäksi luultavasti myös Suomen epäsiistein ja huonoimmassa kunnossa oleva kaupunki. Kaupungin kunnossapitoon ei ole yksinkertaisesti rahaa, ja paikalliset ovatkin jo tottuneet epäsiisteyteen ja heikkoihin katuihin.
En edes uskalla laskea kuinka kalliiksi Suomen huonoimmilla teillä ajaminenkin tulee, kun renkaat kuluvat nopeasti.
Seinäjoella asuu muuten takuulla suomen masentuneimmat aviosiipat =) Ei mahdu yhden käden sormiin ne perheet, jossa Seinäjokinen akka on mennyt muualle suomeen perhettä tekemään ja kun lapsia siunaantuu niin koko perhe kiristetään muuttamaan Suomen paskimpaan kaupunkiin.
Itsepetos ja ylpeys on myös iso osa Seinäjokista kulttuuria. Kaikki on niin komiaa, vaikka paskat olisi housussa.
Jokainen kaupunki jossa muuten olen asunut, on markkinoinut itseään netissä. Mutta Seinäjoki taitaa olla ainoa joka joutuu viemään huomion pois realismista itseään markkinoitaessa. Eli joutuu kusettamaan - assjokinen
seinäjoki on masentava kirjoitti:
Pohjanmaa nyt ei muutenkaan ole mitenkään inspiroivaa seutua, kun on Suomen karuinta seutua luontonsa puolesta. Mutta Seinäjoella kaikki tuo tiivistyy.
Kaupunki on ruma, ja maakunnankaan maisemat eivät hääppöisiä ole. Tuon lisäksi on kaupungilla ollut krooninen rahapula jo toistakymmentä vuotta, ja siksi Seinäjoki on rumuutensa lisäksi luultavasti myös Suomen epäsiistein ja huonoimmassa kunnossa oleva kaupunki. Kaupungin kunnossapitoon ei ole yksinkertaisesti rahaa, ja paikalliset ovatkin jo tottuneet epäsiisteyteen ja heikkoihin katuihin.
En edes uskalla laskea kuinka kalliiksi Suomen huonoimmilla teillä ajaminenkin tulee, kun renkaat kuluvat nopeasti.
Seinäjoella asuu muuten takuulla suomen masentuneimmat aviosiipat =) Ei mahdu yhden käden sormiin ne perheet, jossa Seinäjokinen akka on mennyt muualle suomeen perhettä tekemään ja kun lapsia siunaantuu niin koko perhe kiristetään muuttamaan Suomen paskimpaan kaupunkiin.
Itsepetos ja ylpeys on myös iso osa Seinäjokista kulttuuria. Kaikki on niin komiaa, vaikka paskat olisi housussa.
Jokainen kaupunki jossa muuten olen asunut, on markkinoinut itseään netissä. Mutta Seinäjoki taitaa olla ainoa joka joutuu viemään huomion pois realismista itseään markkinoitaessa. Eli joutuu kusettamaanKun lukee sunkin juttua niin säkin vaikutat aika masentuneelta aviosiipalta :/
Mutta kaikkea hyvää sulle joka tapuksessa.
Epäsiistein....?ehkä et näe kaikkea masentunein silmin mutta mun mielestä kaikki puistot on hyvin hoidettu,nurmikon leikkuunein ja eikä tuolla hirveesti näy roskia viikonlopun jälkeen. Kyllä ne aika tehokkaasti siivotaan pois. - ==
Jokainen kaupunki jossa muuten olen asunut, on markkinoinut itseään netissä. Mutta Seinäjoki taitaa olla ainoa joka joutuu viemään huomion pois realismista itseään markkinoitaessa. Eli joutuu kusettamaanku ei aharista ? Jos asuinpaikka ei miellytä ainahan voi muuttaa pois.
Jos taas ei asu paikkakunnalla, miksi kuluttaa energiaa tälläiseen turhan päiväiseen
ruikuttamiseen (paitsi tietysti jos siitä saa nautintoa, tai se on ainut sisältö elämässä??) Jokainen on oman onnensa seppä, ainakin jossain määrin. - oikeassa***
Jokainen kaupunki jossa muuten olen asunut, on markkinoinut itseään netissä. Mutta Seinäjoki taitaa olla ainoa joka joutuu viemään huomion pois realismista itseään markkinoitaessa. Eli joutuu kusettamaanYmpäristöllä on suurempi osuus ihmisten hyvinvoinnille kuin yleensä ajatellaankaan.
Tämä asia on Seinäjoen kauppamiehiltä ja hallitusherroilta ollut täydellisesti hukassa, eikä edes toivoa parannuksesta ole näköpiirissä.
Seinäjoen kaupungin ulkoisilla muodoilla he kaikki ilmaisevat ja samalla siirtävät muiden kannettavaksi omaa henkilököhtaista sisäistä rappiotaan. - kaapungin
assjokinen kirjoitti:
Kun lukee sunkin juttua niin säkin vaikutat aika masentuneelta aviosiipalta :/
Mutta kaikkea hyvää sulle joka tapuksessa.
Epäsiistein....?ehkä et näe kaikkea masentunein silmin mutta mun mielestä kaikki puistot on hyvin hoidettu,nurmikon leikkuunein ja eikä tuolla hirveesti näy roskia viikonlopun jälkeen. Kyllä ne aika tehokkaasti siivotaan pois.Koko kaupungin yleisilme on sottainen, ainakin muualla asuneen silmin.
- *'''*
kaapungin kirjoitti:
Koko kaupungin yleisilme on sottainen, ainakin muualla asuneen silmin.
Siivoa jälkiäsi, senkin sottapytty!
- ==
oikeassa*** kirjoitti:
Ympäristöllä on suurempi osuus ihmisten hyvinvoinnille kuin yleensä ajatellaankaan.
Tämä asia on Seinäjoen kauppamiehiltä ja hallitusherroilta ollut täydellisesti hukassa, eikä edes toivoa parannuksesta ole näköpiirissä.
Seinäjoen kaupungin ulkoisilla muodoilla he kaikki ilmaisevat ja samalla siirtävät muiden kannettavaksi omaa henkilököhtaista sisäistä rappiotaan.hyvää päivää, niin kuin Platon jo aikoinaan sanoi, no ei sittenkään.
Todellakin ympäristönsä voi valita siten, että sen ulkoiset muodot ja ilmapiiri
vastaa omaa minäkuvaa ja sielunmaisemaa. Tai vaikeampi tie: yrittää muokata siitä sellainen. - en paremmin sano.
== kirjoitti:
hyvää päivää, niin kuin Platon jo aikoinaan sanoi, no ei sittenkään.
vastaa omaa minäkuvaa ja sielunmaisemaa. Tai vaikeampi tie: yrittää muokata siitä sellainen."Omaa minäkuvaa ja sielunmaisemaa"?
Se minäkuva on haavekuva, kopioitu lehdistä, televisiosta, naapurista. Minäkuva on kilpailutettu juttu. - hyvää päivää
== kirjoitti:
vastaa omaa minäkuvaa ja sielunmaisemaa. Tai vaikeampi tie: yrittää muokata siitä sellainen.Yksinäinen ja taloudellisesti riippumaton ihminen voi valita sen ympäristönsä.
Perheellinen, töissä käyvä tai velallinen ei sitten sitä ympäristöänsä voi jonkun pisteen jälkeen enään valita.
Mitä enemmän elän ja olen syntyperäisten seinäjokisten kanssa, niin en epäile hetkeäkään etteikö tämä karmea kaupunki vastaisi niiden ihmisten minäkuvaa ja sielunmaisemaa. - hyvää päivää
== kirjoitti:
vastaa omaa minäkuvaa ja sielunmaisemaa. Tai vaikeampi tie: yrittää muokata siitä sellainen.Yksinäinen ja taloudellisesti riippumaton ihminen voi valita sen ympäristönsä.
Perheellinen, töissä käyvä tai velallinen ei sitten sitä ympäristöänsä voi jonkun pisteen jälkeen enään valita.
Mitä enemmän elän ja olen syntyperäisten seinäjokisten kanssa, niin en epäile hetkeäkään etteikö tämä karmea kaupunki vastaisi niiden ihmisten minäkuvaa ja sielunmaisemaa. - '-'
hyvää päivää kirjoitti:
Yksinäinen ja taloudellisesti riippumaton ihminen voi valita sen ympäristönsä.
Mitä enemmän elän ja olen syntyperäisten seinäjokisten kanssa, niin en epäile hetkeäkään etteikö tämä karmea kaupunki vastaisi niiden ihmisten minäkuvaa ja sielunmaisemaa.Sitten ?
- ==
'-' kirjoitti:
Sitten ?
onnensa seppä tarkoittaa sita, että omat valinnat tosiasiassa vaikuttavat eniten omaan elämään, eli rautalangasta väännettynä, itse jokainen velkansa hankkii !!
Eikä asiat valittamalla parane, vaan tekemällä, kyllä maailmassa mahdollisuuksia piisaa jos vain rohkeutta toteuttaa niitä, tai edes yrittää. prkl. - vai niin.
== kirjoitti:
onnensa seppä tarkoittaa sita, että omat valinnat tosiasiassa vaikuttavat eniten omaan elämään, eli rautalangasta väännettynä, itse jokainen velkansa hankkii !!
Eikä asiat valittamalla parane, vaan tekemällä, kyllä maailmassa mahdollisuuksia piisaa jos vain rohkeutta toteuttaa niitä, tai edes yrittää. prkl.Olet sitten nielaissut tuon koukun, jota sinustakin hyötyjät ovat levitelleet ympäriinsä.
- raamattuvyöhyke
Kannattaa muistaa, että Seinäjokikin kuuluu suomen raamattuvyöhykkeeseen, eli suomen Alabamaan billhillyineen ja muine lieveilmiöineen.
Täällä ollaan tosiaan sen 10-15v muuta suomea jäljessä kaikessa, ja koska alueella asuu paljon hihhuleita eli nuppivammasia jotka uskoo mielikuvituskavereihin niin tuskin koskaan alue kauheasti pääsee kehittymään.
Täällä on myös aivan normaalia tuputtaa omia uskomuksiaan viattomille ihmisille, eli saat takuulla kuulla säännöllisesti jonkun jumalaansa pelkäävän rassukan myyntipuhetta jumalastaan.
Ja mm. omilla aivoilla ajattelevia koululaisia eli uskonnon elämänkatsomustiedoksi vaihtavia kiusataan opettajien ja päättäjien toimesta. Pieniä koululaisia pistetään kulkemaan yhden aineen takia toiseen kouluun "ryhmäkokojen" verukkeella, kunnes koululaisen ja vanhempien selkä katkeaa ja muksu joutuu palaamaan uskonnon tunneille.
Lakeudenristi on kaupungin selvin maamerkki, ja mm. kaavoituksessa sille kumarretaan. Eli mikään kaupungin rakennus ei saa olla korkeampi kuin tuo hihhuleiden monumentti.
Ei ainkaan omia aivojaan käyttävälle ateistiperheelle mikään kovin mieluinen paikka.- billyhilly
Minustako se onkin kiinni, että Seinäjoki ei kehity?
Minä olen ainakin yrittäjänä tehnyt vähintäänkin oman osani, entä sinä?
Mitä kirkkoa korkeampaa haluaisit tänne rakentaa?
Minulle ei tulisi mieleenkään alkaa käännyttämään sinua. Miksi hakata päätä seinään, kun vapaaehtoisiakin löytyy?
Omilla aivoilla täällä jokainen joutuu pärjäämään, pakanasta pappiin.
Sinun yleistyksesi aivojen käytöstä oli kai tarkoitettu loukkaukseksi? Nuppivammaisuus ainakin. Oletpa sinä mukava ja huomaavainen.
Hyvää elämää siitä huolimatta. - jokaasella on oma
Eipä ole uskovaiset ainakaan minua Seinäjoella kiusanneet. Eteläisemmässä Suomessa niistä kyllä on ollut harmia. Joten se raamattuvyöhyke ei ole niin yksiselitteinen asia.
Pitäisikö Seinäjoelle rakentaa pilvenpirtäjiä? Tonttimaata tuntuisi kuitenkin vielä löytyvän kaupungin keskustastakin, joten en näe ilmeistä tarvetta. Pelkkä ateismi ei riitä motiiviksi rakentaa niin epätaloudellisesti. billyhilly kirjoitti:
Minustako se onkin kiinni, että Seinäjoki ei kehity?
Minä olen ainakin yrittäjänä tehnyt vähintäänkin oman osani, entä sinä?
Mitä kirkkoa korkeampaa haluaisit tänne rakentaa?
Minulle ei tulisi mieleenkään alkaa käännyttämään sinua. Miksi hakata päätä seinään, kun vapaaehtoisiakin löytyy?
Omilla aivoilla täällä jokainen joutuu pärjäämään, pakanasta pappiin.
Sinun yleistyksesi aivojen käytöstä oli kai tarkoitettu loukkaukseksi? Nuppivammaisuus ainakin. Oletpa sinä mukava ja huomaavainen.
Hyvää elämää siitä huolimatta.Artikkelissa ei pidetä uskonnollisuutta nuppivikaisten touhuna, mutta eräitä lieveilmiöitä kylläkin, jotka tietääkseni liittyy eräisiin herätysliikkeisiin......
Kyllä niitä nuppivammaisia löytyy ateismistakin, ettei kenenkään toisaalta pidä röyhistellä rintaa. Tuossa artikkelissa vain tulee ilmi, ettei yhtään tapausta ole suomessa, missä "Jeesuksen parantama" ei olisi saanu samalla lääketieteellistä hoitoa eli ei ole ihmeparantumisia tiedossa... Niitä tapauksissa oli paljonkin, missä lapsia oli kuollu kun hihhulit oli luottanut pelkästään "Jumalan parantavan". Pieni osa hihhuleista pilaa muidenkin maineeen, mutta ikävä kyllä ne on just niitä uskossaan "väkeviä" olevia fundamentalisteja.
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91931&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=- *'''*
jokaasella on oma kirjoitti:
Eipä ole uskovaiset ainakaan minua Seinäjoella kiusanneet. Eteläisemmässä Suomessa niistä kyllä on ollut harmia. Joten se raamattuvyöhyke ei ole niin yksiselitteinen asia.
Pitäisikö Seinäjoelle rakentaa pilvenpirtäjiä? Tonttimaata tuntuisi kuitenkin vielä löytyvän kaupungin keskustastakin, joten en näe ilmeistä tarvetta. Pelkkä ateismi ei riitä motiiviksi rakentaa niin epätaloudellisesti.meidän maailmamme kulttuureiden, ilmaisutapojemme ja inhimillisten elämänmuotojen rikkaan moninaisuuden kunnioittamista, hyväksymistä ja arvostamista. - - - Ihmisoikeuksien kunnioittamisen periaatteen mukaisesti suvaitsevaisuuden osoittaminen ei merkitse yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden sietämistä eikä omasta vakaumuksesta luopumista eikä sen heikentämistä. Se merkitsee, että ihminen saa vapaasti pitää kiinni vakaumuksestaan ja hyväksyy sen, että toiset pitävät kiinni omastaan. Se merkitsee sen tosiasian hyväksymistä, että ihmisillä, jotka ovat luonnostaan erilaisia ulkomuotonsa, asemansa, puhetapansa, käyttäytymismuotojensa ja arvojensa puolesta, on oikeus elää rauhassa ja olla sellaisia kuin ovat. Se merkitsee myös, ettei kukaan saa väkisin tyrkyttää näkemyksiään toisille.»
(UNESCOn yleiskokouksen 16.11.1995 hyväksymä Julistus suvaitsevaisuuden periaatteista - Naapurista läs...
Onko Seinäjoki kenellekään mieluinen paikka? Osataanko siellä muuta kuin soittaa suuta ja haastaa riitaa? Haukkuminen ainakin näyttää sujuvan.
- *'''*
Naapurista läs... kirjoitti:
Onko Seinäjoki kenellekään mieluinen paikka? Osataanko siellä muuta kuin soittaa suuta ja haastaa riitaa? Haukkuminen ainakin näyttää sujuvan.
Siinä haastat itsekin.
- ympärillesi!
Voisit sinäkin ottaa vaikka silmän käteen ja katsella vähän ympärillesi, niin asia ehkä selviää.
- *'''*
ympärillesi! kirjoitti:
Voisit sinäkin ottaa vaikka silmän käteen ja katsella vähän ympärillesi, niin asia ehkä selviää.
Friikki oot, ottaa ny silmä käteen, ei varmaan auta mitään............
- Naapurista läs...
ympärillesi! kirjoitti:
Mitenköhän ystävällisesti seinäjokelaiselle täytyy kirjoittaa, että sitä ei tulkittaisi riidan haastamiseksi? "Haluakko turpaan" kysytään vaikka ei sanoisi mitään.
Tämän aamun lehdet ovat taas täynnä väkivaltaisia tekoja ja kolareita.
Miksi ne aina tapahtuvat enimmäkseen juuri Seinäjoella?
Vai luenko minä Ilkkaa kuin piru raamattua? - Peace now
Mitenköhän ystävällisesti seinäjokelaiselle täytyy kirjoittaa, että sitä ei tulkittaisi riidan haastamiseksi? "Haluakko turpaan" kysytään vaikka ei sanoisi mitään.
Vai luenko minä Ilkkaa kuin piru raamattua?http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=441108&Title=Tappeluita syntyi aiempaa v%E4hemm%E4n
Mitäs tuohon sanot? - .nyrkki.
Peace now kirjoitti:
http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=441108&Title=Tappeluita syntyi aiempaa v%E4hemm%E4n
Mitäs tuohon sanot?luuletko että kaikki tappelut tulevat viranomaisten tietoon?
- vaan
Vai luenko minä Ilkkaa kuin piru raamattua?kaikki tappelut mitä sjoella tapahtuu on sinun mukaan sjokisten järjestämiä???
voisiko olla että jostakin muualta tullut saa aikaan tappelun jonka jälkeen sinä luet ilkasta "tappelu ravintolan edessä seinäjoella" herranjumala jälleen kerran seinäjokelaiset ovat järjestäneet tappelun;) - assjokinen
Vai luenko minä Ilkkaa kuin piru raamattua?Nyt sä näet sen mitä sä haluat vain nähdä
Tuossa on ilkka nettilehden otsikoita lauantailta....moniko niistä oli tapahtunut seinäjoella ;)
12:08
Ilkivaltaa Ilmajoella
11:58
Nuori mies ajeli humalassa ilman ajokorttia
Auto suistui ojaan Lehtimäellä
11:43
Nainen sai puukosta jalkaan Kauhavalla
11:33
Nuorimies riehui grillillä Kurikassa
11:23
Lusanhallilla tapeltiin tansseissa
11:13
Nuori mies ajoi ulos humalassa Lapualla
11:08
Nainen suistui autolla ojaan Jalasjärvellä
10:33
Miestä puukotettiin Kristiinankaupungissa
Miestä pahoinpideltiin Vaasassa
10:28
Mies kuristi naista Vaasassa
10:23
Miestä pahoinpideltiin Oravaisissa
10:13
Nainen ajeli juopuneena Vaasassa - Turpiin vain
assjokinen kirjoitti:
Nyt sä näet sen mitä sä haluat vain nähdä
Tuossa on ilkka nettilehden otsikoita lauantailta....moniko niistä oli tapahtunut seinäjoella ;)
Ilkivaltaa Ilmajoella
Nainen ajeli juopuneena VaasassaIlkassa ei kirjoiteta mitään Seinäjoen mainetta tahraavaa.
Se, ettei tappeluista kirjoiteta, ei tarkoita, että niitä ei olisi.
Turpaansa saanut seinäjokinen häpeää, eikä kehtaa mainostaa saamaansa selkäsaunaa, etenkään lehdessä, vaan luikkii piiloon mitä pikimmin.
Näkeehän se jo tältä palstalta, että missä haastetaan riitaa. - on
assjokinen kirjoitti:
Nyt sä näet sen mitä sä haluat vain nähdä
Ilkivaltaa Ilmajoella
Nainen ajeli juopuneena Vaasassatäysin turhan päiväistä, montako tappelua oli viime viikolla Helsingissä, New Yorkissa
Pekingissä, Tampereella, jne. Joka hetki jossainpäin maailmaa, tapahtuu jotain hyvää ja pahaa. - *'''*
Turpiin vain kirjoitti:
Ilkassa ei kirjoiteta mitään Seinäjoen mainetta tahraavaa.
Se, ettei tappeluista kirjoiteta, ei tarkoita, että niitä ei olisi.
Turpaansa saanut seinäjokinen häpeää, eikä kehtaa mainostaa saamaansa selkäsaunaa, etenkään lehdessä, vaan luikkii piiloon mitä pikimmin.
Näkeehän se jo tältä palstalta, että missä haastetaan riitaa.Suosituin palsta puhua paskaa, tuskin monikaan kirjoittaja on edes seinäjoelta.
- suhteutettuna
on kirjoitti:
täysin turhan päiväistä, montako tappelua oli viime viikolla Helsingissä, New Yorkissa
Pekingissä, Tampereella, jne. Joka hetki jossainpäin maailmaa, tapahtuu jotain hyvää ja pahaa.Seinäjoki on paha (ja ruma) paikkakunta.
Ei sille mitään voi. Tulkaa toimeen asian kanssa, koska kaupungin päättäjien mielenkiinto on toisaalla, pääasiassa kauppakeskuksien rakentamisessa ja rakennusliikkeiden edunvalvonnassa. - turhanpäiväistä
on kirjoitti:
täysin turhan päiväistä, montako tappelua oli viime viikolla Helsingissä, New Yorkissa
Pekingissä, Tampereella, jne. Joka hetki jossainpäin maailmaa, tapahtuu jotain hyvää ja pahaa.Lehden mukaan Seinäjoki on vaarallisempi paikka kuin Bagdad.
- turhanpäiväistä
on kirjoitti:
Pekingissä, Tampereella, jne. Joka hetki jossainpäin maailmaa, tapahtuu jotain hyvää ja pahaa.Lehden mukaan Seinäjoki on vaarallisempi paikka kuin Bagdad.
- -----
turhanpäiväistä kirjoitti:
Lehden mukaan Seinäjoki on vaarallisempi paikka kuin Bagdad.
TURHA, TURHA,TURHA, TURHA..............................
- Murha...
----- kirjoitti:
TURHA, TURHA,TURHA, TURHA..............................
Sjoki on murhien pääkaupunki.
- assjokinen
suhteutettuna kirjoitti:
Seinäjoki on paha (ja ruma) paikkakunta.
Ei sille mitään voi. Tulkaa toimeen asian kanssa, koska kaupungin päättäjien mielenkiinto on toisaalla, pääasiassa kauppakeskuksien rakentamisessa ja rakennusliikkeiden edunvalvonnassa.Tässä vaan odotellaan tämän vuoden tilastoja,niin nähdään kuinka hienosti seinäjoki on noussut tilastoissa.Enään ei olla ns. paha kaupunki :) jos joku nyt ei ymmäränyt...niin viime vuonna vielä laskettiin 37 000 asukkasluvulla tehdyt rikokset per 1000asukas. Seinäjoki joutu "kärsiin" myös nurmolaisten rikoksista..mutta nyt meitä on se 56000 asukasta...et ai ai,ku tilastot näyttää hyviltä/paremmilta :)
esim: jos vaikka pahoinpitelyä olis ollut 365kpl
v2008 9,9 tapausta/1000
v2009 6,5 tapausta/1000
Ps:mihinkäs nämä väkilukuun suhteuttajat sitten vetoaa :DDDDDDD - .hauta.
assjokinen kirjoitti:
Tässä vaan odotellaan tämän vuoden tilastoja,niin nähdään kuinka hienosti seinäjoki on noussut tilastoissa.Enään ei olla ns. paha kaupunki :) jos joku nyt ei ymmäränyt...niin viime vuonna vielä laskettiin 37 000 asukkasluvulla tehdyt rikokset per 1000asukas. Seinäjoki joutu "kärsiin" myös nurmolaisten rikoksista..mutta nyt meitä on se 56000 asukasta...et ai ai,ku tilastot näyttää hyviltä/paremmilta :)
esim: jos vaikka pahoinpitelyä olis ollut 365kpl
v2008 9,9 tapausta/1000
v2009 6,5 tapausta/1000
Ps:mihinkäs nämä väkilukuun suhteuttajat sitten vetoaa :DDDDDDDVois verrata vaikka tappoihin! taas yks kasperis.
- M.O.T.
Murha... kirjoitti:
Sjoki on murhien pääkaupunki.
Näin pieneen väkimäärään mahtuu kummallisen paljon murhia.
- teillä
M.O.T. kirjoitti:
kauppakeskuksia ja rumaa kaupunkia vaikka muille jakaaa.
- Asiakas nr1
teillä kirjoitti:
kauppakeskuksia ja rumaa kaupunkia vaikka muille jakaaa.
Mitään uutuutta noista ei kyllä löydä.
Jos haluat jotain kivaa, minkä olet netissä nähnyt, niin et löydä.
Herralankadun pajut ovat saaneet lähdön, joten kyllä täällä jotain hyvääkin tapahtuu. Enää ei tarvitse ajaa Joupirajaa p*ska housuissa, kun risteyksissä näkee pitkästä aikaa onko joku tulossa. - ::
M.O.T. kirjoitti:
teille järisyttävä uutinen: Seinäjoen hautausmaalta on löytynyt paljon kuolleita
- ruista ranteessa
:: kirjoitti:
teille järisyttävä uutinen: Seinäjoen hautausmaalta on löytynyt paljon kuolleita
Se on heidän oma syynsä, mitäs söivät leipää.
- näin nimittäin on
M.O.T. kirjoitti:
Turkis on murha!
- ==
näin nimittäin on kirjoitti:
Turkis on murha!
on, turkki on paha varsinkin kesällä !
- *'''*
== kirjoitti:
on, turkki on paha varsinkin kesällä !
Turkkia pitää hoitaa ettei tule kirppuja ja se on kuuma.
- viesteistä
huomaat. Seinäjokiset tekee tänne muuttaneiden elämästä täyttä helvettiä. En tajua näitä ihmisiä täällä, mutta 7 vuoden kokemuksella voin sanoa, ettei tänne kannata muuttaa. Seinäjokisia kummallisempia ihmisiä ei ole missään päin Suomea. Luulis että ihmiset haluaisivat asioiden kehittyvän positiiviseen suuntaan, mutta tämä ei päde Seinäjokisiin. Nämä todellakin haluavat ettei täällä asiat kehity, ja ettei tänne tule uutta vuosituhatta laisinkaan. Ihme körtti porukkaa ovat, jäänne jostain 1950-luvulta.
- -----
Riitä tuo 7 vuotta, sun pitää vähintään asua 20 vuotta ennenkuin ymmärrät ja mitä muita oireita olet huomannut, onko mahdollisesti muunlaista vainoharhaisuutta?
Jos kannattaisi harkita lääkärillä käyntiä esim. jonkinlainen lääkitys voisi auttaa.... - on suurpiirteisiä
2 vuoden asumisen jälkeen olen diagnosoinut Seinäjoen ja sen alkuperäis asujaimiston suurimmaksi "ongelmaksi" suurpiirteisyyden.
Eli täällä ollaan sen verta suurpiirteisiä, ettei täällä pikkuasioista ressata. Kaikki asiat on täällä vähän rempallaan, mutta ei nää alkuperäset ressaa. Ja jos joku muuttaja suunsa avaa, niin yleensä saa kuulla kunniansa =)
Sitä en tiedä, että kauanko menee jotta tähän tottuus. Mutta eipähän ainakaan vielä musta ole tullu Seinäjokista.
Tuosta suurpiirteisyydestä se kaupungin sottasuuskin johtuu, ja huonot tiät. Ei näitä alkuperääsiä vois vähempää kiinnostaa. Täällä kaikki asiat on "vähän sinne päin"
Itsepetoksen, suurpiirteisyyden ja kotiseuturakkauden pääkaupunki tämä Seinäjoki.
Ja ah onhan tää oikeastaan aika välimerellinen kaupunki. Meinaan on toi pysäköimiskulttuuri on suoraan verrattavissa Italiaan =D Tää on varmaan suomen ainoa kaupunki, jossa saa pysäköidä ihan mihin vaan, eikä kukaan välitä. - -----
on suurpiirteisiä kirjoitti:
2 vuoden asumisen jälkeen olen diagnosoinut Seinäjoen ja sen alkuperäis asujaimiston suurimmaksi "ongelmaksi" suurpiirteisyyden.
Eli täällä ollaan sen verta suurpiirteisiä, ettei täällä pikkuasioista ressata. Kaikki asiat on täällä vähän rempallaan, mutta ei nää alkuperäset ressaa. Ja jos joku muuttaja suunsa avaa, niin yleensä saa kuulla kunniansa =)
Sitä en tiedä, että kauanko menee jotta tähän tottuus. Mutta eipähän ainakaan vielä musta ole tullu Seinäjokista.
Tuosta suurpiirteisyydestä se kaupungin sottasuuskin johtuu, ja huonot tiät. Ei näitä alkuperääsiä vois vähempää kiinnostaa. Täällä kaikki asiat on "vähän sinne päin"
Itsepetoksen, suurpiirteisyyden ja kotiseuturakkauden pääkaupunki tämä Seinäjoki.
Ja ah onhan tää oikeastaan aika välimerellinen kaupunki. Meinaan on toi pysäköimiskulttuuri on suoraan verrattavissa Italiaan =D Tää on varmaan suomen ainoa kaupunki, jossa saa pysäköidä ihan mihin vaan, eikä kukaan välitä.Pojaat ei se vaihtamalla parane....heh...heh.
Onhan tuota tullut manattua huonoja katujen kuntoa jo ennenkuin nettiä on edes ollut mutta ei se yhden ihmisen sanomiset paljon päättäjiä hetkauta, eikä noihin tarpeesiin koskaan ole ollut rahaa kaupungilla.
Turha siitä asukkaita on syyttää jos kaupungilla ei ole rahaa hoitaa tekemättömiä töitä.
Täällä palstalla ylenpalttinen vittuilu ei hetkauta seinäjokisia yhtään, tuskin moni edes lukee näitä. - veronmaksajia
----- kirjoitti:
Pojaat ei se vaihtamalla parane....heh...heh.
Onhan tuota tullut manattua huonoja katujen kuntoa jo ennenkuin nettiä on edes ollut mutta ei se yhden ihmisen sanomiset paljon päättäjiä hetkauta, eikä noihin tarpeesiin koskaan ole ollut rahaa kaupungilla.
Turha siitä asukkaita on syyttää jos kaupungilla ei ole rahaa hoitaa tekemättömiä töitä.
Täällä palstalla ylenpalttinen vittuilu ei hetkauta seinäjokisia yhtään, tuskin moni edes lukee näitä.Pajukot on siivottu keskustan katujen laitamilta, ainakin risteyksistä.
Uusia työpaikkoja syntyy, kun Ylistaron ja Nurmon virkoja lakkautetaan ja siirretään tänne. Taisi siinä naapurin veroäyrikin nousta, kun pääsivät Suur-Seinäjokelaisiksi?
Rahasta ei ainakaan ole puutetta, kun palkkoja korotettiin normiduunarin palkan verran. Matkalle vain koko päättäjäporukka taas kerran, niin saadaan tälle palstalle vihdoinkin uusia aiheita. Vai pitäisikö Minimanikeskustelu aloittaa uudelleen? - Seinäjoelle.
veronmaksajia kirjoitti:
Pajukot on siivottu keskustan katujen laitamilta, ainakin risteyksistä.
Uusia työpaikkoja syntyy, kun Ylistaron ja Nurmon virkoja lakkautetaan ja siirretään tänne. Taisi siinä naapurin veroäyrikin nousta, kun pääsivät Suur-Seinäjokelaisiksi?
Rahasta ei ainakaan ole puutetta, kun palkkoja korotettiin normiduunarin palkan verran. Matkalle vain koko päättäjäporukka taas kerran, niin saadaan tälle palstalle vihdoinkin uusia aiheita. Vai pitäisikö Minimanikeskustelu aloittaa uudelleen?Miten Seinäjoelta Seinäjoelle siirretyt työpaikat Seinäjokea hyödyttää? Ja mitä tekemistä tällä olemattomalla lisäyksellä on Seinäjoen asuttavuuden kanssa?
- osallisista
Seinäjoelle. kirjoitti:
Miten Seinäjoelta Seinäjoelle siirretyt työpaikat Seinäjokea hyödyttää? Ja mitä tekemistä tällä olemattomalla lisäyksellä on Seinäjoen asuttavuuden kanssa?
Kuntaliitoksen osallisista ainakin ulkoisesti heikoiten meni Seinäjoella (karmeat tiet, hoitamattomat puskat, siivoton kaupunki). Nyt kun sitten niillä uusilla resursseilla saadaan kaupunkia kuntoon, ja samalla vielä huippupalkkaset päättäjät kaikki saman katon alle, niin johan tuntuu meistä Seinäjokisista paremmalta.
Melkein joka päivä tulee ajeltua tuolla Nurmoon puolella (töiden takia) ja aina mietityttää, että rapistuuko esim. siisti ja kohtuu hyvin hoidettu Nurmoon alue sellaiseksi B-Luokan lääväksi kuin Seinäjoki oli ja on.
No tulevaisuus näyttää... Mutta hiukan säälittää edelleen nuo Nurmoolaaset. En edelleenkän usko että mikään parani, saati paranee Nurmolaasten osalta kuntaliitoksessa. Eiköhän me verenimijät tuo Nurmo ihan tyhjäksi imetä =( - "seinäjokelaisia"
Seinäjoelle. kirjoitti:
Miten Seinäjoelta Seinäjoelle siirretyt työpaikat Seinäjokea hyödyttää? Ja mitä tekemistä tällä olemattomalla lisäyksellä on Seinäjoen asuttavuuden kanssa?
Eivät ylistarolaiset ja nurmolaiset ole oikeita seinäjokisia muuten kuin veronmaksajina ja rehvastellessa "suurella" väkiluvulla.
Kuntaliitoksen tarkoitus on tappaa turhat pikkukunnat, kuten nyt on jo käynyt syrjäkylille. Ei ole enää kauppoja, kouluja, pankkeja, eikä mitään muitakaan palveluja.
Nyt on siirrytty vähän suurempaan mittakaavaan.
Kyllä tämä sataa suoraan Seinäjoen laariin.
Syntyy uusia kultavuoria, varsinkin, kun tontteja pitäisi ainakin pinta-alan puolesta löytyä, sellaisiakin, että naapuri olisi vähän kauempana, kuin viisi metriä.
- hävittiin muutossa
Myö muutettiin tänne Seinäjojelle vuosi sitten. Ja rahassa mitattuna hävittiin aika reilusti. Koko aikuisen elämäni tyhmin päätös tukea vaimoni muuttohaluja kotiseudulleen.
- Molempien palkat laski, kun hankittiin täältä vastaavaa työtä.
- Asumismenot nuosivat kalliin vuokran takia
- Nettiyhteys on reilusti kalliimpi
- Perhe tarvitsee 2 autoa edellisen yhden sijaan
Saas nähdä kauanko talous kestää. Ainakaan omaa asuntoa ei näillä töillä voida täältä ostaa. Edellisessä elämässä ehdittiin jo miettiä oman talon rakentamista.
On täällä hyviäkin puolia kyllä. Lievää ylinopeutta saa loikotella menemään, kun polliiseja ei ole joka kadun kulmassa tutkan kanssa, ja autoakin saa pysäköidä vapaammin. Seinäjoen pysäköinti hommakin harmitti aluksi, kun ei muutossa mahduttu kuorma-autolla perille asti ekaa reittia, mutta nyt se on jo hyvä asia kun on tottunu parkkeeraamaan kadulle.- seinäjoella
Eikä passaa unohtaa Seinäjoen korkeaa kunnallisvero% joka on varmaankin nousua suurimmalle osalle muuttajista.
Seinäjoella saa katos huonoista teistä ja huonoista palveluista maksaa monia kaupunkeja korkeampaa veroprosenttia =)
Mutta nythän meinaavat kaupunginjohtajasta tehdä eläkeviran, eli hyvin on seinäjokisten mielestä mennyt. - ==
seinäjoella kirjoitti:
Eikä passaa unohtaa Seinäjoen korkeaa kunnallisvero% joka on varmaankin nousua suurimmalle osalle muuttajista.
Seinäjoella saa katos huonoista teistä ja huonoista palveluista maksaa monia kaupunkeja korkeampaa veroprosenttia =)
Mutta nythän meinaavat kaupunginjohtajasta tehdä eläkeviran, eli hyvin on seinäjokisten mielestä mennyt.pyhä sylvi, eikö nämä ajatusten jättiläiset ole huomanneet talouden taantumaa, joka
koskee jokaista kaupunkia ?????? - mää vaan ihmettelen
== kirjoitti:
pyhä sylvi, eikö nämä ajatusten jättiläiset ole huomanneet talouden taantumaa, joka
koskee jokaista kaupunkia ??????Kyl maar mää ihmettelen mihin tuo vastauksesi liittyi ?
Jos korkeaan veroprosenttiin, niin mainittakoon:
a) ei se mitenkään superkorkea ole, normaalia keskitasoa köyhillä alueilla (19%).
ja
b) miten tuo lama sitten näkyy siinä, että veroprosentti on korkeampi kuin jossain muualla, eiköhän se ole aina ollut korkeampi kuin esim. Hämeen "paremmat" alueet (esim. Hämeenlinna ja Hattula jne.) Ja matalampi kuin lopullista kuolemaa tekevät kaupungit.
Toki herää kysymys, että miksei täälläkään ole saatu mitään kehitystä aikaiseksi pitkän noususuhdanteen aikana ja nyt on sitten housut kintuissa.
Ja jos taas kommentillasi viittasit teiden huonoon kuntoon, niin aika hyvin on sitten lamaa Seinäjoella osattu ennustaa kun ennakoivasti on tiet pidetty säälittävän huonossa kunnossa jo vuosikausia. - Ringoo.
mää vaan ihmettelen kirjoitti:
Kyl maar mää ihmettelen mihin tuo vastauksesi liittyi ?
Jos korkeaan veroprosenttiin, niin mainittakoon:
a) ei se mitenkään superkorkea ole, normaalia keskitasoa köyhillä alueilla (19%).
ja
b) miten tuo lama sitten näkyy siinä, että veroprosentti on korkeampi kuin jossain muualla, eiköhän se ole aina ollut korkeampi kuin esim. Hämeen "paremmat" alueet (esim. Hämeenlinna ja Hattula jne.) Ja matalampi kuin lopullista kuolemaa tekevät kaupungit.
Toki herää kysymys, että miksei täälläkään ole saatu mitään kehitystä aikaiseksi pitkän noususuhdanteen aikana ja nyt on sitten housut kintuissa.
Ja jos taas kommentillasi viittasit teiden huonoon kuntoon, niin aika hyvin on sitten lamaa Seinäjoella osattu ennustaa kun ennakoivasti on tiet pidetty säälittävän huonossa kunnossa jo vuosikausia.Jos tänne joutuu hommiin niin kannattaa jättää kirjat jonkun Etelä-Suomalaisen sukulaisen/kaverin osoitteeseen. Säästää ihan mukavasti kunnallisveroissa. Vielä kun saisi erottua kirkosta.
- muistaa
ottaa huomioon se, että tuollaisille Kehittyvien Maakuntien Suomen paikkakunnille yleensä jäävät asumaan ne, jotka siellä aina ovat olleet, tai sitten ne, jotka eivät kehittyneemmissä oloissa menestyisi. Tämä näkyykin sitten vähän joka asiassa kaupungin hallintoa ja yleisen viihtyvyyden edellytyksiä myöten.
Toisin sanoen: pösilöt tekee pösilöitä päätöksiä pösilöille ja se näkyy (ainakin niille, jotka eivät kuulu joukkoon). - kylässä.
Seinäjoella sattuu asumaan muutama tuttavani, joita tapailen silloin tällöin täällä pääkaupunkiseudulla. Nyt vihdoinkin sain itsestäni irti Seinäjoen matkan katsoakseni omin silmin paikkaa, josta olin niin paljon kuullut. Täytyy sanoa, että kokemus oli suuri pettymys. Eihän siellä ollut paljon mitään muuta kuin se Aallon keskusta ja sekin kuin irrallinen saareke ruman ja katuelämältään aution keskustan kyljessä. Edes täällä niin paljon harrastamistani katukävelylenkeistä ja "näyteikkunaostoksista" tullut mitään kun se paikka nyt vaan ei ollut tehty sellaisia varten. Ihmettelen vieläkin, ettei mitään yritystä ollut näkyvissä kaupunkiviihtyisyyden suhteen. Lieventävänä asianhaarana koin ajomatkallani takaisin huomatessani, ettei sitä juuri muuallakaan maaseudulla näkynyt.
Huokaus. Koittakaa kestää. Tapailu ystäväni kanssa jatkuu tästälähinkin vain täällä pääkaupunkiseudulla.- Snagarilainen
Viihtymiseen ei tarvita betonia. Täällä harrastetaan ihmistenvälistä kanssakäyntiä.
Ei se Helsinkikään mikään kaunis kaupunki ole, pienoismoskova ja hinttien pääkaupunki. Pitäkää homonne ja bb:nne. - Seinäjokinen
Snagarilainen kirjoitti:
Viihtymiseen ei tarvita betonia. Täällä harrastetaan ihmistenvälistä kanssakäyntiä.
Ei se Helsinkikään mikään kaunis kaupunki ole, pienoismoskova ja hinttien pääkaupunki. Pitäkää homonne ja bb:nne.Olen asunut sekä tuolla mainitsemassasi kivikylässä että täällä kauppalassa. Ja tokihan Helsingistä löytyy aika ankeita slummeja, mutta täällä Seinäjoella ei muita oikein olekkaan.
Helsingissä on aika siistejä merimaisemia ja lisäksi myös kaupunkimaisemia. Täällä Seinäjoella ei ole kumpiakaan.
Olen kaikissa asuinkaupungeissani tykännyt kävellä niin luonnossa kuin kaupungissakin katsellen maisemia. Seinäjoelle muutettuani lopetin kävelyn, koska kävelymatkan päässä ei ole mitään nähtävää, sillä tuo pääosin "rivitaloista", ylileveistä kaduista sekä parkkipaikoista koostuva keskusta ja kaupungin rähjäinen yleisilme saa ihmisen masentumaan. Perus metsäluontoa toki löytyy, mutta mitään maisemia ei oikeastaan. Vettä ei juurikaan löydy, kyrkösjärven ankea soinen tekojärvi sekä hoitamaton haiseva joki.
Viihtyisää asumista ei ole tarjolla kuin omakotiasujalle. Kerrostalo elämään tottunut on aika hukassa täällä, jos ei satu jostain syystä tykkäämään slummi elämästä. ns. parempia kerrostaloyhtiöitä täällä ei olekkaan, pari ylihinnoiteltua juuri valmistunutta/valmistuvaa pohjalais"luxus" kerrostaloa kyllä, muttei mitään kunnollista. Osa kerrostalo ongelmasta johtuu toki siitä, että täällä kerrostalo on katsottu vain köyhien ankeaksi pakkoasumismuodoksi. Lisäksi osan aiheuttaa se, että täkäläiset kerrostalot on oksennettu yhdessä yössä 70luvun lopulla, ja ovat sen oloisia.
Muuttaisin heti pois, jos saisin lapseni mukaan =(
Ihmistenvälistä kanssakäymistä täällä voi toki harrastaa, mutta pitää ottaa huomioon että nyt asutaan suomen alabamassa eli uskovaisia ja muita punaniskoja on iso osa asujaimistosta. Lisäksi alkuperäiskansalle ovat kulissit tärkeitä, eli aika pintaliitosta porukkaa ne ne loput. Sitten oma ryhmänsä ovat muuttajat (ei paluu), joista 70% asuu täällä jonkinlaisesta pakosta ja ovat katkeraa porukkaa, eli katkerat muuttajat mongertaa keskenään kaupungin karmeudesta ja unelmoivat poismuutosta. Uhoavat eroista vaimoista ja työpaikoista, mutta lapset ja huono työtilanne pitää katkeroituneet muuttajat täällä vihaamassaan kaupungissa. - visitante
Seinäjokinen kirjoitti:
Olen asunut sekä tuolla mainitsemassasi kivikylässä että täällä kauppalassa. Ja tokihan Helsingistä löytyy aika ankeita slummeja, mutta täällä Seinäjoella ei muita oikein olekkaan.
Helsingissä on aika siistejä merimaisemia ja lisäksi myös kaupunkimaisemia. Täällä Seinäjoella ei ole kumpiakaan.
Olen kaikissa asuinkaupungeissani tykännyt kävellä niin luonnossa kuin kaupungissakin katsellen maisemia. Seinäjoelle muutettuani lopetin kävelyn, koska kävelymatkan päässä ei ole mitään nähtävää, sillä tuo pääosin "rivitaloista", ylileveistä kaduista sekä parkkipaikoista koostuva keskusta ja kaupungin rähjäinen yleisilme saa ihmisen masentumaan. Perus metsäluontoa toki löytyy, mutta mitään maisemia ei oikeastaan. Vettä ei juurikaan löydy, kyrkösjärven ankea soinen tekojärvi sekä hoitamaton haiseva joki.
Viihtyisää asumista ei ole tarjolla kuin omakotiasujalle. Kerrostalo elämään tottunut on aika hukassa täällä, jos ei satu jostain syystä tykkäämään slummi elämästä. ns. parempia kerrostaloyhtiöitä täällä ei olekkaan, pari ylihinnoiteltua juuri valmistunutta/valmistuvaa pohjalais"luxus" kerrostaloa kyllä, muttei mitään kunnollista. Osa kerrostalo ongelmasta johtuu toki siitä, että täällä kerrostalo on katsottu vain köyhien ankeaksi pakkoasumismuodoksi. Lisäksi osan aiheuttaa se, että täkäläiset kerrostalot on oksennettu yhdessä yössä 70luvun lopulla, ja ovat sen oloisia.
Muuttaisin heti pois, jos saisin lapseni mukaan =(
Ihmistenvälistä kanssakäymistä täällä voi toki harrastaa, mutta pitää ottaa huomioon että nyt asutaan suomen alabamassa eli uskovaisia ja muita punaniskoja on iso osa asujaimistosta. Lisäksi alkuperäiskansalle ovat kulissit tärkeitä, eli aika pintaliitosta porukkaa ne ne loput. Sitten oma ryhmänsä ovat muuttajat (ei paluu), joista 70% asuu täällä jonkinlaisesta pakosta ja ovat katkeraa porukkaa, eli katkerat muuttajat mongertaa keskenään kaupungin karmeudesta ja unelmoivat poismuutosta. Uhoavat eroista vaimoista ja työpaikoista, mutta lapset ja huono työtilanne pitää katkeroituneet muuttajat täällä vihaamassaan kaupungissa.Siinähän sitä tuli asiaa seinäjokelaisille pohdittavaksi sillä edellytyksellä, että heillä on siihen kykyä ja tahtoa. Rakentamansa kaupungin ulkomuoto puhuu sen puolesta, ettei niitä juuri ole. Sitä vaan sivullinen ja satunnainen Seinäjoella kävijä ihmettelee aina uudestaan, että minkälaiset ihmiset järjestävät itselleen tuollaiset ala-arvoiset ulkoiset olosuhteet, missä ainutkertaisen elämänsä viettävät. Eläimetkin pystyvät parempaan.
Kuten kirjoittaja mainitsi siellä ei ole mitään, päinvastoin kuten monissa muissa Suomen kaupungeissa, ei edes viihtyisää luonnonympäristöä, jolla voisi vähän surkeaa tilannetta lievittää; järviä, jokia puistoja, merenrantaa ja saaristoa. Viihtyisä ympäristö olisi sinne rakentamalla luotava, mutta näyttää siltä, että kauppakeskukset, moottoritiet ja rakennusliikkeiden etujen ajaminen kiinnostaa siellä kaupungin rakentamisesta vastuussa olevia henkilöitä enemmän. - 1piru
visitante kirjoitti:
Siinähän sitä tuli asiaa seinäjokelaisille pohdittavaksi sillä edellytyksellä, että heillä on siihen kykyä ja tahtoa. Rakentamansa kaupungin ulkomuoto puhuu sen puolesta, ettei niitä juuri ole. Sitä vaan sivullinen ja satunnainen Seinäjoella kävijä ihmettelee aina uudestaan, että minkälaiset ihmiset järjestävät itselleen tuollaiset ala-arvoiset ulkoiset olosuhteet, missä ainutkertaisen elämänsä viettävät. Eläimetkin pystyvät parempaan.
Kuten kirjoittaja mainitsi siellä ei ole mitään, päinvastoin kuten monissa muissa Suomen kaupungeissa, ei edes viihtyisää luonnonympäristöä, jolla voisi vähän surkeaa tilannetta lievittää; järviä, jokia puistoja, merenrantaa ja saaristoa. Viihtyisä ympäristö olisi sinne rakentamalla luotava, mutta näyttää siltä, että kauppakeskukset, moottoritiet ja rakennusliikkeiden etujen ajaminen kiinnostaa siellä kaupungin rakentamisesta vastuussa olevia henkilöitä enemmän.Ketjusta löytyi tälläinenkin kohta " Seinäjoki on kyllä sellainen paikka että siellä ei asuisi vaikka saisi 5000€ kuussa tekemättä mitään." Kommentti on vuodelta 2002 ja asiat eivät ainakaan ole menneet parempaan suuntaan täällä käytävästä keskustelusta päätellen.
http://keskustelu.jatkoaika.com/archive/index.php/t-11237.html
Kovan luokan seuraan Seinäjoki tuossa on päätynyt. Eihän se ole kuin tavallinen, tosin tylsä ja vaarallinen niin liikenteessä, kuin yöelämässäkin. - yit
visitante kirjoitti:
Siinähän sitä tuli asiaa seinäjokelaisille pohdittavaksi sillä edellytyksellä, että heillä on siihen kykyä ja tahtoa. Rakentamansa kaupungin ulkomuoto puhuu sen puolesta, ettei niitä juuri ole. Sitä vaan sivullinen ja satunnainen Seinäjoella kävijä ihmettelee aina uudestaan, että minkälaiset ihmiset järjestävät itselleen tuollaiset ala-arvoiset ulkoiset olosuhteet, missä ainutkertaisen elämänsä viettävät. Eläimetkin pystyvät parempaan.
Kuten kirjoittaja mainitsi siellä ei ole mitään, päinvastoin kuten monissa muissa Suomen kaupungeissa, ei edes viihtyisää luonnonympäristöä, jolla voisi vähän surkeaa tilannetta lievittää; järviä, jokia puistoja, merenrantaa ja saaristoa. Viihtyisä ympäristö olisi sinne rakentamalla luotava, mutta näyttää siltä, että kauppakeskukset, moottoritiet ja rakennusliikkeiden etujen ajaminen kiinnostaa siellä kaupungin rakentamisesta vastuussa olevia henkilöitä enemmän.Kaupunki roikkuu konkurssin partaalla muutenkin, joten puistoihin ei riitä rahaa.
Entisetkin saavat rapistua vandaalien kynsissä, sillä niin isoja puita ei voi istuttaa, että niitä ei saisi katkotuksi.
Kaikelle pitäisi löytää maksaja, mutta nurmolaisilta ei voi kaikkea ottaa seinäjoen tarpeisiin, ettei tule porua.
- A. Utelias
Tietoa ainakin sait. Olisi mukava tietää, muutitko vai säikähditkö Etelä-Pohjalaista uhoa?
- Ei Seinäjokelainen
Sain tietoa ihan kiitettävästi, vaikkakin rivien välistä. Kiitos vastanneille.
Opiskelen tätänykyä Riihimäellä.
Täällä ei tarvitse kuunnella asiattomuuksia ja paikka on turvallinen.
Tämän enempää minun ei tarvinne kommentoida. - assjokinen
Ei Seinäjokelainen kirjoitti:
Tämän enempää minun ei tarvinne kommentoida.ok,ihan hyvä paikka toi riksukin kai on?ei voi tietää.Mutta puhutaan seinäjoestä jotain positiivistäkin :))
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/10/26620
Mutta keksiihän joku varmaan tuostakin uutisesta negatiivistä....sitä odotellassa,keitän kahvit. - sjoen yö
assjokinen kirjoitti:
ok,ihan hyvä paikka toi riksukin kai on?ei voi tietää.Mutta puhutaan seinäjoestä jotain positiivistäkin :))
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/10/26620
Mutta keksiihän joku varmaan tuostakin uutisesta negatiivistä....sitä odotellassa,keitän kahvit.Seinäjoki on aika leppoone paikka asua, etenkin pohjan asuinalue, ei tapahru oikee mitää vakavempaa, parit postiloodat räjähtävät ilimaa n. 2- 10 kertaa vuodessa mutta ei mitää vakavempaa.
Sjoen yöelämä on aika hillitöntä, nuoret amikset vetelevät pillurinkiä kaupungin ringille (muuta tänne ja näe), liikenne aivan vitusta, nuoret esittelevät voimiaan mukiloiren toisiaan ja haastavat riitaa JOKA paikassa, joten ei kannata suutansa aukoa, kakkoseksi jää aika helposti ;). - yksi vastanneista
Ei Seinäjokelainen kirjoitti:
Tämän enempää minun ei tarvinne kommentoida.Onnea onnistuneesta kaupunkivalinnasta. Riihimäki on varsin mukava kaupunki asua.
Seinäjokeen verrattuna Riihimäki on enemmän kaupunkimainen ja Riihimäellä on paljon parempi sijainti.
En sano Seinäjoen olevan erityisen huono paikka asua, mutta kyllä Riksu selvästi mukavampi oli.
Jos yhdellä lauseella pitäisi Seinäjokea ja Riksua verrata, niin sanoisin seuraavasti. Seinäjoki on vanhoilla perusarvoilla varustettu maalaiskunta, joka koittaa olla kaupunki parhaansa mukaan kun taas Riihimäki on nuorekas ja mukavan viihtyisä sopivan kokoinen pikkukaupunki.
- Anonyymi
Miten kävi? Tykkäsitkö Seinäjoesta?
- Anonyymi
Molemmat pääradanvarressa olevia kaupunkeja joiden kehityksen on tehnyt mahdolliseksi rautatie.Riksu tympeä paikka kuten Seinäjokikin kuten myös Kouvola ym.ym.
- Anonyymi
Kyllähän Riihimäki paras näistä on. Kolme tärkeintä tekijää ovat, sijainti, sijanti ja sijainti.. Lähdet vaikka ulkomaan matkalle, Riksusta ajaa lentokentälle 40 minuuttia. Seinäjoelta 4 tuntia. Siinä se ero. Varsinkin kun usein lennot lähtee aamulla, niin Seinäjoelta joudut lähtemään edellisiltana ja ottamaan erikseen hotellin, aamulentoa varten. Riksusta heräät aamukuudelta, ja ajelet kentälle, ja lennät maailmalle.
- Anonyymi
Seinäjoella viihtyy, jos arvomaailmasi on kristillinen ja ei-sosialistinen sukutaustojasi myöten. Mukava, että tänne tulee samanmielistä porukkaa.
- Anonyymi
Seinäjoella viihtyy, jos on samanhenkinen kuin muutkin: saa tehdä mitä vaan kunhan ei jää kiinni. Piste.
- Anonyymi
Seinäjoki on, nojoo, ihan ok paikka, hieman juntti ja mitäänsanomaton. Ns aromit puuttuu, ellei ajoittain tuoksahtavaa lietelannan hajua lasketa. Seinäjoki onkin ainoa maakuntakeskus Suomessa, missä voi ajoittain haistaa lietelannan hajun ydinkeskustassa asti. Ihmiset ovat melkolailla juroja ja sisäänpäin lämpiäviä, stereotypian uhoavasta ja itseään kehuskelevasta ladonoven kokoisesta järkäleestä saa unohtaa. Kyllä täällä suurin osa on melko ujoa ja hiljaista porukkaa, jotka eivät pidä itsestään meteliä.
Sanoisin että asiat ankeutuu Suomessa, mitä pohjoisemmaksi mennään. Asuin joskus Oulussa, ja se oli kyllä todella ankea paikka, ja ihmiset huumorintajuttomia ja tylsiä. Erittäin ahdasmielinen ilmapiiri. Lisäksi sellaisen huomion tein, että Oulussa ei ole tapana vastata kysymykseen, vaan siellä jäädään helposti toljottamaan, tai mumistaan jotain. Lisäksi tuntui että joskus tuli paljon väärinkäsityksiä, joissain tilanteissa oululaiset tarkoittaa sanomalla "ei" että tarkoittavatkin "kyllä", silleen niinku salaisesti. Ja moni asia on myös sellainen, että "se pittee tietää", eli ei saa kysyä. Omituista väkeä, ei naksahtanut parin vuoden asumisella meikäläisen ymmärrys siihen kulttuuriin.
Vantaalla myös asunut. Siellä oli ihan kivaa asua, joskin ruuhkat välillä ärsytti. Siellä ihmisistä ei saa mitään kuvaa, koska väkeä on tullut joka puolelta Suomea sinne. Tavallaan Suomi pienoiskoossa, voisi sanoa. En kuitenkaan sinnekään halunnut jäädä, vaikka tuttuja sainkin. Toki lentokentän ja sataman läheisyyttä jäin kaipaamaan, ja sitä että läheltä löytyi periaattees kaikki, mitä Suomesta voi melkein kuvitella saavansa.
Vaasassa voisi olla kiva asua. Sopivan pieni kaupunki, mutta ei junttimainen, niin kuin Seinäjoki.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841