http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Kymmeniä tilejä tyhjennetty kopioiduilla pankkikorteilla pääkaupunkiseudulla/1135247513978
KOrtilla maksaminenkin tai rahaa nostaminen on nykyään riskialtista. Kokoajan on uutisissa, kuinka kortteja on kopioitu siellä sun täällä.
Kymmenet tilit on taas tyhjennetty
157
22924
Vastaukset
- On se kiva asia niille
Hieno uutinen kaikkille suomen varkaille, mutta huonopi juttu niille joiden tileiltä vietiin kaikki rahat.
- en ole ottanut
minkäänlaisia kortteja.Niin kauan kun käteinenraha kelpaa maksan sillä.
Johan tuo nyt tiietään että kyllä rosvot aina keinot keksivät. - kortin käyttäjä
en ole ottanut kirjoitti:
Johan tuo nyt tiietään että kyllä rosvot aina keinot keksivät.olet väärässä.
Jos korttiasi käytetään sinun tietämättäsi, etkä ole itse vaikuttanut asiaan, saat kaikki varastetut rahasi pankilta tai luottokorttiyhtiöltä takaisin.
Jos käteinen varastetaan, tai lompakkosi viedään rahoineen tai kadotat sen, kukaan ei maksa rahojasi takaisin. - Timppa055
Johan tuo nyt tiietään että kyllä rosvot aina keinot keksivät.Eihän nyt kukaan jaksa käteisen kanssa puljata. Sitäpaitsi käteinen häviää/pöllitään helpommin kuin tililtä rahat, etkä edes saa niitä takaisin kuten tililtä pöllittyjä masseja.
- HT_
Johan tuo nyt tiietään että kyllä rosvot aina keinot keksivät.Nostat kai ne rahat automaatista? eli on riski että korttisi tiedot kopioidaan.. kannattaisi lukea tarkasti oheinen juttu
Johan tuo nyt tiietään että kyllä rosvot aina keinot keksivät.Tekniikka on vaan kaikkien saatavilla. Kortteihin liitetty tunnistus ei ole paras mahdollinen. Pankkiautomaattien pitäisi olla ihan pelkistettyjä jotta mahdolliset lisälaitteet jokainen kykenisi havaitsemaan ja liikkeisiin tehtyjen murtojen jälkeen pitäisi kaikki kassapäätteet ym sähköinen rahankäsittelilaitteisto tarkastaa asiantuntijan toimesta. Kaikki on vaan tehty niin helpoksi.
- todistaa
kortin käyttäjä kirjoitti:
olet väärässä.
Jos korttiasi käytetään sinun tietämättäsi, etkä ole itse vaikuttanut asiaan, saat kaikki varastetut rahasi pankilta tai luottokorttiyhtiöltä takaisin.
Jos käteinen varastetaan, tai lompakkosi viedään rahoineen tai kadotat sen, kukaan ei maksa rahojasi takaisin.etten ole itse rahoja nostanut?Jääkö kloonatusta kortista
erilainen jälki kuin aidosta? - me-x-
Johan tuo nyt tiietään että kyllä rosvot aina keinot keksivät.Just just, ihan pankin tiskiltäkö käyt nostamassa rahaa? Tarkkuutta tuohon artikkelin sisällönymmärtämiseen, niin kyllä se siitä! :)
- käytössä
Johan tuo nyt tiietään että kyllä rosvot aina keinot keksivät.käyttäisit kai niitä.
Onhan se käteisen kanssa puljaaminen jo historiaa.
Markettien kassajonossa joskus harmittaa, kun senttejä kaivetaan kukkarosta minuuttitolkulla. - olet sinä
olet väärässä.
Jos käteinen varastetaan, tai lompakkosi viedään rahoineen tai kadotat sen, kukaan ei maksa rahojasi takaisin.Sinun pitää ensin pystyä todistamaan väärinkäytös aukottomasti. Muuten maksat. Tähän se korttiuudistus tähtää. Tunnusluvun käyttö vastaa allekirjoitusta ellet pysty itse todistamaan muuta.
- Äijä53
olet väärässä.
Jos käteinen varastetaan, tai lompakkosi viedään rahoineen tai kadotat sen, kukaan ei maksa rahojasi takaisin.Pankki korvaa vain jos olet ilmoittanut ennen tyhjennys nostoa. Toissa syksynä Havukosken mustalais tytöt tyhjäsivät tilin pankki selvitti mistä nostettu poliisi tutki tulos ammattilaiset asialla kamerat peitetty ei voi mitään että näin varmaankin täytyy periä itse tunnen tyttäret että terveisiä
- Kauppiashenkilö
käytössä kirjoitti:
käyttäisit kai niitä.
Markettien kassajonossa joskus harmittaa, kun senttejä kaivetaan kukkarosta minuuttitolkulla.No, no! Käteisellä maksaminen on keskivertaisesti paljon nopeampaa, kuin korttien kanssa. Välillä on linjat jumissa tai muuta teknistä vikaa, jolloin asiakkaat ryntäävät samalle automaatille, kymmenien metrien jonoon. Ja niinkin on käynyt, ettei edes automaatit pelaa. Niin, että kyllä sen kymmensenttisen kaivelu "minuuttitolkulla" on pikavauhti sen rinnalla.
p.s. teepä koe ja täytä kukkarosi kolikoilla ja kaiva sieltä vuorotellen eri kolikot esiin. Huomaat, että nopeasti se käykin. - Korttihenkilö
Kauppiashenkilö kirjoitti:
No, no! Käteisellä maksaminen on keskivertaisesti paljon nopeampaa, kuin korttien kanssa. Välillä on linjat jumissa tai muuta teknistä vikaa, jolloin asiakkaat ryntäävät samalle automaatille, kymmenien metrien jonoon. Ja niinkin on käynyt, ettei edes automaatit pelaa. Niin, että kyllä sen kymmensenttisen kaivelu "minuuttitolkulla" on pikavauhti sen rinnalla.
p.s. teepä koe ja täytä kukkarosi kolikoilla ja kaiva sieltä vuorotellen eri kolikot esiin. Huomaat, että nopeasti se käykin.Onko se kaupan kassa vai "OTTO" automaatti?
Jos on "OTTO" , niin miksi haet käteistä "seinästä" jos voit hoitaa maksut ilman ilman rahan kuljettamista kukkarossasi?
Olen käyttänyt useamman ketjun kortteja vähintäin 10v ajan.
Kaupan kassalla en ole joutunut koskaan jonottamaan siksi, että kortti ei jollain edessäni olevalla toimisi, kuten käy kun kukkaroista etsitään viisisenttisiä.
Olen nostanut rahaa ja maksanut myös ulkomailla korteilla.
Ei minkäänlaisia ongelmia.
Tässä vielä muutama perustelu aiemmasta keskustelusta korttien käytölle!
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8271521/38602160 - Toinen äijä
Äijä53 kirjoitti:
Pankki korvaa vain jos olet ilmoittanut ennen tyhjennys nostoa. Toissa syksynä Havukosken mustalais tytöt tyhjäsivät tilin pankki selvitti mistä nostettu poliisi tutki tulos ammattilaiset asialla kamerat peitetty ei voi mitään että näin varmaankin täytyy periä itse tunnen tyttäret että terveisiä
Ole kiltti ja käytä jatkossa pilkkuja ja pisteitä kirjoituksissasi. Myös yhdyssanat pitäisi kirjoittaa oikein. Välimerkitöntä tekstiä on hirveän ikävä lukea.
Plussaa saat siitä, että sinulla on ihan oikea nimimerkki, eikä vain pari ensimmäiseen lauseeseen kuuluvaa sanaa nimimerkkinä. - tomis
Toinen äijä kirjoitti:
Ole kiltti ja käytä jatkossa pilkkuja ja pisteitä kirjoituksissasi. Myös yhdyssanat pitäisi kirjoittaa oikein. Välimerkitöntä tekstiä on hirveän ikävä lukea.
Plussaa saat siitä, että sinulla on ihan oikea nimimerkki, eikä vain pari ensimmäiseen lauseeseen kuuluvaa sanaa nimimerkkinä.ei tää oo oikeenkirjotusf.. vaan juttu tupa,ei oo väliä ko suunnilleen ymmärtää,ei olla kaikki äidinkielen maikkoja
- vittuun
Toinen äijä kirjoitti:
Plussaa saat siitä, että sinulla on ihan oikea nimimerkki, eikä vain pari ensimmäiseen lauseeseen kuuluvaa sanaa nimimerkkinä.Vitun pilkunnussija. Jos et kestä , niin häivy.
- opi kirjoittamaan
vittuun kirjoitti:
Vitun pilkunnussija. Jos et kestä , niin häivy.
Et näköjään tiedä miten pilkku pannaan. Ymmärrän, että ne jotka eivät osaa kirjoittaa alkavat melskata.
- vaarivaan53
Toinen äijä kirjoitti:
Plussaa saat siitä, että sinulla on ihan oikea nimimerkki, eikä vain pari ensimmäiseen lauseeseen kuuluvaa sanaa nimimerkkinä.pysyisit palstan asiassa ja aiheessa,
ettet alkaisi haukkuman kuin rakkikoira.
en ole kynämies, mutta talousmies hieman olen,
se kai on tärkeintä tällä palatalla. - voisin kertoa
Korttihenkilö kirjoitti:
Onko se kaupan kassa vai "OTTO" automaatti?
Jos on "OTTO" , niin miksi haet käteistä "seinästä" jos voit hoitaa maksut ilman ilman rahan kuljettamista kukkarossasi?
Kaupan kassalla en ole joutunut koskaan jonottamaan siksi, että kortti ei jollain edessäni olevalla toimisi, kuten käy kun kukkaroista etsitään viisisenttisiä.
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8271521/38602160"Olen nostanut rahaa ja maksanut myös ulkomailla korteilla.
Ei minkäänlaisia ongelmia."
voisin kertoa, sinulla on käynyt hyvää tuuria, kuten useilla muillakin,
kyllä meillä on usein saatu rahaa takaisin, onpa sellaisiakin että on taasen vuoden kuluttua uudelleen tullut sama veloitus.
vuosia meni jotta keksimme hyvän tarkistussysteemin, nyt olemme siinä onnistuneet - hunkku
mut lieköhän se ees suomalaisten varkaiden vaan muitten
- turhaa pelottelua
olet sinä kirjoitti:
Sinun pitää ensin pystyä todistamaan väärinkäytös aukottomasti. Muuten maksat. Tähän se korttiuudistus tähtää. Tunnusluvun käyttö vastaa allekirjoitusta ellet pysty itse todistamaan muuta.
Pankki maksaa aivan varmasti kloonatulla kortilla Rovaniemellä tai Virossa nostetut rahat, jos itse nostat rahaa Helsingissä. Tyhmää pelotella sillä, että sinun pitäisi itse tietää korttisi olevan kloonattu, sillä sitä ei kukaan voi itse tietää. Nuo kloonatulla kortilla tapahtuneet rikolliset nostot menevät pankin luottotappiohin ja ne ovat pankin vastuulla, eivät sinun.
Jos korttisi häviää ja huomaat sen hävinneen, ETKÄ ILMOITA korttisi hävinneen, sinun voidaan katsoneen olevan vastuussa korttisi käytöstä ja pankki voi olla maksamatta jos joku käyttää korttiasi. Kortin käyttö on silti rikos.
Koska pankit loppujen lopuksi AINA vastaavat kloonattujen korttien käytöstä, korttiuudistus on pankkien yritys pienentää luottotappioitaan.
Korttien käyttö on turvallista. - ulkomailla
Korttihenkilö kirjoitti:
Onko se kaupan kassa vai "OTTO" automaatti?
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8271521/38602160Teen paljon työtä ulkomailla ja nostan usein käteistä Visakortilla kun työskentelymaat yleensä toimivat käteisellä, ei kortilla.
Kymmenkunta vuotta sitten ulkomainen pankki veloitti säännönmukaisesti kahdesti joka nostosta. Se oli helppo tarkistaa ja valittamalla Luottokunnalle asia hoitui, en joutunut maksamaan. Mutta nuo nostot piti itse tarkistaa, Luottokunta ei sitä tee.
Jos joku kertoo ettei ole ollut itsellä ongelmia, se ei mitenkään tarkoita ettei kenelläkään muulla ole ollut ongelmia. Ei niitä ongelmia jokaisen kohdalle satu. Tuollainen perustelu osoittaa että kirjoittaja ei ymmärrä maailmaa. - Korttimortti
me-x- kirjoitti:
Just just, ihan pankin tiskiltäkö käyt nostamassa rahaa? Tarkkuutta tuohon artikkelin sisällönymmärtämiseen, niin kyllä se siitä! :)
Kyllä niitä vielä nykypäivänä löytyy, jotka käyvät pankin tiskiltä nostamassa rahaa ja eivät omista pankkikorttia. Eikä kaikki ole edes mummoja ja pappoja. Itse en nosta, mutta tiedän henkilön (alle 50 v), joka tekee niin. Ja ei hän kait ainoa ole. harvinaista se kyllä varmaan on.
- nwo ooooo
käytössä kirjoitti:
käyttäisit kai niitä.
Markettien kassajonossa joskus harmittaa, kun senttejä kaivetaan kukkarosta minuuttitolkulla.käteinen pitäisi aina säilyttää.
kortti on vain hyvä lisä ja helpotus, mutta käteisestä ei tulisi ikinä luopua.
suurin osa maailmasta pelaa käteisellä.
sinä kai olet niitä kokoomuksen ja eun mikrosiru-propagandisteja, että siru käteen kaikille?
ja poliisivaltio! - TEKNIIKKA on niin
turhaa pelottelua kirjoitti:
Pankki maksaa aivan varmasti kloonatulla kortilla Rovaniemellä tai Virossa nostetut rahat, jos itse nostat rahaa Helsingissä. Tyhmää pelotella sillä, että sinun pitäisi itse tietää korttisi olevan kloonattu, sillä sitä ei kukaan voi itse tietää. Nuo kloonatulla kortilla tapahtuneet rikolliset nostot menevät pankin luottotappiohin ja ne ovat pankin vastuulla, eivät sinun.
Jos korttisi häviää ja huomaat sen hävinneen, ETKÄ ILMOITA korttisi hävinneen, sinun voidaan katsoneen olevan vastuussa korttisi käytöstä ja pankki voi olla maksamatta jos joku käyttää korttiasi. Kortin käyttö on silti rikos.
Koska pankit loppujen lopuksi AINA vastaavat kloonattujen korttien käytöstä, korttiuudistus on pankkien yritys pienentää luottotappioitaan.
Korttien käyttö on turvallista.pitkällä että romaniasta ja afrikan savanneilta tulleet kerjäläisetkin omaa tarpeeksi tietoa ja vempaimia pyörittääkseen pankkikorttihuijausta Suomessa.
Luopukaa moisista korteista, sehän on sama kun heittelisistte rahanne pitkin mannerheimintietä. - yks`neiti vaan
me-x- kirjoitti:
Just just, ihan pankin tiskiltäkö käyt nostamassa rahaa? Tarkkuutta tuohon artikkelin sisällönymmärtämiseen, niin kyllä se siitä! :)
Täällä missa mä asun, suljetaan konttoreita paraikaa,mistä sitä käteistä saa,
jollei omista minkäänlaista korttia.....niin mistä...??? - kaisamuori
käytössä kirjoitti:
käyttäisit kai niitä.
Markettien kassajonossa joskus harmittaa, kun senttejä kaivetaan kukkarosta minuuttitolkulla.Kyllä siinä kassalla menee aikaa myös korttiostoksilla-etsitään henkkareita,ja ai-
kansa vie kuitin allekirjoituksetkin-niin myös tämä uusi aparaatti,johon on itse näppäiltävä korttinsa tunnukset.Niin,että kärsivällisyyttä puolin ja toisin,niin sen-
tinkaivelijat kuin korttien käyttäjät.Voi olla että rahat ovat riittosammat,kun käyt
ne nostamassa pankin tiskiltä,voi vähän miettiä ostoksiaan,kun viimeiset eurot
on käsissä- jos jäisi ainakin inspisostokset väliin. - Helsinki, keskusta
Itse olen yksi heistä, ja reklamaatio ja rikosilmoitus tehty viime viikon maanantaina. Pankki (Nordea) ei osannut sanoa mitään tietoa kuinka kauan rahoja saa tilille odotella, onko jollain tästä kokemusta menikö siihen päiviä vai viikkoja?
Ajattelen vain, että jotkut saattavat olla erittäin kurjassa tilanteessa, kun on kortti kuoletettu ja tili on tyhjennetty, ja muuta rahaa ei ole tulossa lähiaikoina.
Omassa tapauksessa pystyin helposti todistaan etten ole rahoja voinut nostaa, eli siinä ei pitäisi olla epäselvää. Lisäksi sain pankilta samana päivänä kuin asian itse olin jo huomannut kirjeen, jossa ilmoittivat epäilevänsä korttini joutuneen kopioiduksi. Eli ihmettelen vain tätä selvittelyn kestoa. - luottotappiot aina
turhaa pelottelua kirjoitti:
Korttien käyttö on turvallista.vaikka rosvouksen tapahtuessa pankki sinulle kaiken korvaakin. tappiot jaetaan
ja peritään muina korotettuina maksuina pikkuhiljaa kaikilta asiakkailta "sopuisasti"
ja hiljaa aivan varmasti. pankit ovat maailman suurimpia varkaita,kun rahaliikenteestä
puhutaan. pankin porukka kusettaa aina kaikkialla ja laki vielä suojelee pankkirosvoja.
silti korttihuijarit pitää saada aina kiinni ja laittaa munista hirteen 10 vuodeksi.
toisaalta on ne viisaita huijauksissaan,ei aivan pölvästeitä ja niin asiat kehittyy
eteenpäin. toivottavasti huijauksista päästään eroon "edes joskus". - Kolmas Äijä
vaarivaan53 kirjoitti:
pysyisit palstan asiassa ja aiheessa,
ettet alkaisi haukkuman kuin rakkikoira.
en ole kynämies, mutta talousmies hieman olen,
se kai on tärkeintä tällä palatalla.lukiessa välimerkitöntä tekstiä, jossa on piutpaut välitetty miten yhdyssanat kirjoitetaan.
Menee suotta hyväkin asiasisältö ohi.
Itsekään tässä mitään äidinkielen maikkoja olla, mutta hivenen koitan tsempata oikeinkirjoituksen kanssa, ettei tätä mun tekstiä olisi aivan helevetin kauhea lukea.
Asiaan:
Itse en pidä kuin Visa elektronia käyttökorttina ja sillä muutaman satasen tilillä max.. No, ulkomaille lähtiessä hieman enemmän. Kevyt ja hyvä ratkaisu, eikä tule monen tonnin lovea jos kortti väärennetään tai varastetaan. - kirjoitushäiriö
Toinen äijä kirjoitti:
Plussaa saat siitä, että sinulla on ihan oikea nimimerkki, eikä vain pari ensimmäiseen lauseeseen kuuluvaa sanaa nimimerkkinä.muillakin kuin minulla saattaa olla luki ja kirjoitushäiriö. varsinkin nuo yhdyssanaat on vaikeita. mielipiteitää meillä kuitenkin voi olla.
- takapujala
opi kirjoittamaan kirjoitti:
Et näköjään tiedä miten pilkku pannaan. Ymmärrän, että ne jotka eivät osaa kirjoittaa alkavat melskata.
"Et näköjään tiedä miten pilkku pannaan. Ymmärrän, että ne jotka eivät osaa kirjoittaa alkavat melskata. "
Et taida itse tietää minne pilkku laitetaan. Ymmärrän, että ne, jotka eivät osaa kirjoittaa alkavat melskata. "
Kaksi melkein samanlaista lausetta. Toinen vain on oikein. Itse et varmaankaan tiedä oikeaa.
- Olivat poliisin
tiedossa niin minkä takai ne on päästetty maahan, vai ovatkohan väärennetyillä passeilla tulleet-.-.,-,-,-,-,-,.-.-.-.-.-.-.-.-....----.-.-.--.--.-.--.-.--.---.--.-.--.-.--.-.-.-.-.-.-.--.-,-.--.-,-.-,-.-,-.-..-.-..-..--..--....--....--...-
- passeja?
Mitäs luulet, miksi täällä on Romanian mustalaisia kerjäämässä ja rosvoamassa? Vastaus on, kiitos EU:n
- homma näyttää
passeja? kirjoitti:
Mitäs luulet, miksi täällä on Romanian mustalaisia kerjäämässä ja rosvoamassa? Vastaus on, kiitos EU:n
olevan-onkin hyvä, että olen pitänyt korttitililläni niin vähän rahaa kuin suinkin, jotteivat mahdolliset rosmot saisi paljoa. Tietty on hankalaa, jos jotain suurempaa meinaa hankkia, jolloin on estex siirrettävä toiselta tililtä ja katsottava tarkkaan, milloin on tullut. Sitten vaan kiiruusti maksamaan, ettei kukaan ehdi väliin.
- HärmänJätkä
Oletko kuullut uutisia tänä vuonna? Suomeen saa tulla ilman passia mm. Virosta. Ja onhan Suomen rajat ollu jo kauan melko avoimet. Likikään kaikkia tänne tulevia syynätä. Enää syynääminen ei oo oikein mahdollistakaan.
- sfg
homma näyttää kirjoitti:
olevan-onkin hyvä, että olen pitänyt korttitililläni niin vähän rahaa kuin suinkin, jotteivat mahdolliset rosmot saisi paljoa. Tietty on hankalaa, jos jotain suurempaa meinaa hankkia, jolloin on estex siirrettävä toiselta tililtä ja katsottava tarkkaan, milloin on tullut. Sitten vaan kiiruusti maksamaan, ettei kukaan ehdi väliin.
"että olen pitänyt korttitililläni niin vähän rahaa kuin suinkin,"
ainoastaan hieman elektronissa ja aina tarkistettavissa Debit korteissa,
muissahan ei ole mitään yhteyttä varsinaiseen pankkitiliin,
toiseksi, jos osaa laottomasti nostaa, kai arvelet, että hän ei tarkasta nostorajoja ja nosta vain nostorajan täyteen.
minullakin ovat kortit aivan eri paikasta, siellä ei edes ole minkäänlaista tiliä,
ja maksan aivan eri pankin tililtä kaikkien korttien ym. kaikki muutkin laskut. - irti EU:STA sitten vaan!
passeja? kirjoitti:
"Mitäs luulet, miksi täällä on Romanian mustalaisia kerjäämässä ja rosvoamassa? Vastaus on, kiitos EU:n"
irti EU:STA sitten vaan!
eikö?
Lissabonin sopimus tuo EU-liittovaltion:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8295205 - kaisamuori
passeja? kirjoitti:
Toinen kasvoton syyllinen voisi olla MARKKINAVOIMAT, eikö vain?
- puuhastelijoille.
Ne romanikerjäläiset kaduillamme ovat juuri näiden rikollisten savuverho. Lisäksi aiheuttavat häiriötä, yrittävät ryöstää lapsia, sotkevat autonikkunoita liikennevaloissa ja tekaisevat "pahoinpitelyitä" tarraamalla vaatteisiin kiinni ja heittäytymällä sitten maahan kuin muka lyötynä.
Näitä sitten palvelevat eräät puolueet ja erityisesti eräät politiikot. Puukottaen suomen kansaa selkään kaiken kykynsä voimalla.
He ovat samanlainen ongelma kuin palvelemansa rikollisjoukkiot.- jopi
kaikki ne pitäs ampuu
- pohjatuuli
Katselin erään satakuntalaisen kunnan torilla, kuinka kaksi romanian mustalaisnaista pyrkivät vanhalle pappalle myymään rihkamaansa.
Pappaa vain nauratti, kun peräti kaksi nuorta naista pyrki autoon sillä aikaa, kun hän mummoa odotteli. Suomi samoin kuin tämä pappa, elää vieläkin prinsessa ruususen unessa jossa ei tajuta mailman pahuutta ja raadollisuutta ennenkuin ongelmat räjähtävät käsiin. Pelastin pappan väliintulollani mutta kuinka käy äiti Suomen? En ainakaan minä halua käydä töissä siksi, että tästä yhteiskunnasta tulee hyväksikäyttäjien yhteisö. Suomi on kuin luottavainen mummo torilla, työntää rollaattoria korissa rahapussi jonka voi kuka tahansa napata.
Kysymys; miten nämä köyhät kerjäläiset pystyvät tulemaan tänne kauas peräpohjolaan, millä matkarahalla?
Näin vastauksen eräänä iltana Helsingin rautatieaseman edessä, jossa illalla kerjäämässä olleen mummon kävi noutamassa räjähtäneen näköinen romanialainen pakettiauto. Suomessa ei ole sitä virallisesti kehdattu sanoa ääneen mutta kerjäämisen äkillinen laajentuminen selittyy ainoastaan sillä, että tämä on TÄYSIN JÄRJSESTÄYTYNYTTÄ TOIMINTAA joka on jonkinlaisen "mafian" käsissä. - mutta,
pohjatuuli kirjoitti:
Katselin erään satakuntalaisen kunnan torilla, kuinka kaksi romanian mustalaisnaista pyrkivät vanhalle pappalle myymään rihkamaansa.
Pappaa vain nauratti, kun peräti kaksi nuorta naista pyrki autoon sillä aikaa, kun hän mummoa odotteli. Suomi samoin kuin tämä pappa, elää vieläkin prinsessa ruususen unessa jossa ei tajuta mailman pahuutta ja raadollisuutta ennenkuin ongelmat räjähtävät käsiin. Pelastin pappan väliintulollani mutta kuinka käy äiti Suomen? En ainakaan minä halua käydä töissä siksi, että tästä yhteiskunnasta tulee hyväksikäyttäjien yhteisö. Suomi on kuin luottavainen mummo torilla, työntää rollaattoria korissa rahapussi jonka voi kuka tahansa napata.
Kysymys; miten nämä köyhät kerjäläiset pystyvät tulemaan tänne kauas peräpohjolaan, millä matkarahalla?
Näin vastauksen eräänä iltana Helsingin rautatieaseman edessä, jossa illalla kerjäämässä olleen mummon kävi noutamassa räjähtäneen näköinen romanialainen pakettiauto. Suomessa ei ole sitä virallisesti kehdattu sanoa ääneen mutta kerjäämisen äkillinen laajentuminen selittyy ainoastaan sillä, että tämä on TÄYSIN JÄRJSESTÄYTYNYTTÄ TOIMINTAA joka on jonkinlaisen "mafian" käsissä."Kysymys; miten nämä köyhät kerjäläiset pystyvät tulemaan tänne kauas peräpohjolaan, millä matkarahalla?"
ainakin -90 luvulla oli itä-Euroopasta suomeen lentoliput alle viidesosan siitä kuin suomesta sinnepäin.
onhan virossakin useat samat tavarat yli 30 % edullisempia kuin suomessa,
kun käyn siellä, kahdesti kuussa, aina tule joka reissulta puhdasta voittoa yli 100 €. joskus yli tonnikin.
kaverini tuo rekka-autolla rakennustavaraa saksasta, tulee useiden tuhansien eurojen voitto.
jne. - Uotolempi
mutta, kirjoitti:
"Kysymys; miten nämä köyhät kerjäläiset pystyvät tulemaan tänne kauas peräpohjolaan, millä matkarahalla?"
ainakin -90 luvulla oli itä-Euroopasta suomeen lentoliput alle viidesosan siitä kuin suomesta sinnepäin.
kun käyn siellä, kahdesti kuussa, aina tule joka reissulta puhdasta voittoa yli 100 €. joskus yli tonnikin.
kaverini tuo rekka-autolla rakennustavaraa saksasta, tulee useiden tuhansien eurojen voitto.
jne.Jaah eräs tuntemani pariskunta ei ainakaan usein käy Suomessa, koska ei ole varaa lippuihin. Vaikka molemmilla on kotimaassaan töitä. Ei kait ne sillä tulotasolla halpoja ole heille.
Ja eikös osa keräjäläistä tule autolla? Mistä ehillä on varaa autoon ja bensaan? Ja onhan näitä Suomessa marjojen poimintaa ym. onko pakko kerjätä? - minäkin sen tiedän
pohjatuuli kirjoitti:
Näin vastauksen eräänä iltana Helsingin rautatieaseman edessä, jossa illalla kerjäämässä olleen mummon kävi noutamassa räjähtäneen näköinen romanialainen pakettiauto. Suomessa ei ole sitä virallisesti kehdattu sanoa ääneen mutta kerjäämisen äkillinen laajentuminen selittyy ainoastaan sillä, että tämä on TÄYSIN JÄRJSESTÄYTYNYTTÄ TOIMINTAA joka on jonkinlaisen "mafian" käsissä.vaikka ei ole edes televisota, kun tällasessa kommarilassa asutaan.
Ne saa olla suomessa kun tulevat- NIILLE ANNETAAN ASUNNOT- JA NIILLE ANNETAAN KUUKAUDESSA AINAKIN 500 euroa rahaa.
Arvaapa paljonko minä saan yhteriskunnalata- olen suomalainen työtön, ja etsin töitä, joita ei ole- ja en saa sossusta YHTÄÄN MITÄÄN! - ksdhlhlhks
minäkin sen tiedän kirjoitti:
vaikka ei ole edes televisota, kun tällasessa kommarilassa asutaan.
Ne saa olla suomessa kun tulevat- NIILLE ANNETAAN ASUNNOT- JA NIILLE ANNETAAN KUUKAUDESSA AINAKIN 500 euroa rahaa.
Arvaapa paljonko minä saan yhteriskunnalata- olen suomalainen työtön, ja etsin töitä, joita ei ole- ja en saa sossusta YHTÄÄN MITÄÄN!"- JA NIILLE ANNETAAN KUUKAUDESSA AINAKIN 500 euroa rahaa."
Siis tietenkin 5000 euroa. - espoosta oittaalta
pohjatuuli kirjoitti:
Näin vastauksen eräänä iltana Helsingin rautatieaseman edessä, jossa illalla kerjäämässä olleen mummon kävi noutamassa räjähtäneen näköinen romanialainen pakettiauto. Suomessa ei ole sitä virallisesti kehdattu sanoa ääneen mutta kerjäämisen äkillinen laajentuminen selittyy ainoastaan sillä, että tämä on TÄYSIN JÄRJSESTÄYTYNYTTÄ TOIMINTAA joka on jonkinlaisen "mafian" käsissä.kunnarlantieltä. tai näin ainakin väittivät, ja siinä asuvat sukuineen. pihassa useampi auto ja seinää koristaa sateliitti, liekö maksavat edes tv-lupia, sähköstä puhumattakaan.
- poh
mutta, kirjoitti:
"Kysymys; miten nämä köyhät kerjäläiset pystyvät tulemaan tänne kauas peräpohjolaan, millä matkarahalla?"
jne.saksassa rakennus materiaalit on kylläkin kalliimppia kun suomessa
- ei-näin-mies
espoosta oittaalta kirjoitti:
kunnarlantieltä. tai näin ainakin väittivät, ja siinä asuvat sukuineen. pihassa useampi auto ja seinää koristaa sateliitti, liekö maksavat edes tv-lupia, sähköstä puhumattakaan.
"ostivat asunnon
Kirjoittanut: espoosta oittaalta / 13.7.09 / klo 21:10
kunnarlantieltä. tai näin ainakin väittivät, ja siinä asuvat sukuineen. pihassa useampi auto ja seinää koristaa sateliitti, liekö maksavat edes tv-lupia, sähköstä puhumattakaan."
Olipa huonosti laadittu viesti.
Siis ketkä ostivat?
Satelliitit ovat avaruudessa, eivät kenenkään seinällä.
Meillä ei ole enää tv-lupaa, vaan tv-maksu.
Sähköntulo loppuu nopeasti jos laskuja ei makseta.
Asiasta, jonka voi lukea rivien välistä, EN ole eri mieltä kanssasi.
- tuhkaa&
näin olen epäillyt jo muutaman vuoden taakse
koska en kerinnyt edes kauppaan kun tili oli jo tyhjä
vaikka just vartavasten olin siirtänyt
kyse on useasta tuhannesta
ja tiliotteita oli silloin vaikea saada
eikä niissä edes näkynyt kaikki siirrotkaan
tiedä en mistä niitäkin perään kuuluttaa
koska korttikaan ei ole hävinnyt
tätä nykyä maksan kaikki käteisellä
vaikka sirukortti on tietty vakaampi
mutta, että olin viikon sisällä kaksi kertaa käynyt pesettämässä auton samassa paikassa se pisti vähän tutkimaan asiaa tarkemmin
Pistä ylös käyntejä kaupassa, pizzerioissa ja huoltamoilla
paljonko ostoksesi teki ja mikä päivä kävit
jokuhan siinä oli
koska visa-korttilla varustettu pankkikortti sulkeutui itsestään
tilit tyhjeni huomaamatta
nyt reilu vuoden en ole käyttänyt kyseistä korttia lainkaan.- juqq
osa varkaista oli ulkomaalaisia!
- onnistuu
kloonaamaan automaateilta korttitietoja?Minkälaisen
kopiointilaitteen siihen voi laittaa?eikö se näy mitenkään?
Ja milloin se asennetaan,yölläkö?
Pitserioissa saa olla tästedes silmät auki.Kumma,miksi
juuri pitserioissa on kloonattu. - kuinka vanha
onnistuu kirjoitti:
juuri pitserioissa on kloonattu.systeemi oli paljon parempi,eli pankista haettiin käteistä
tarpeen mukaan.
Kumma kun tää menee aina vaan epävarmemmaks
mitä enempi asiaa "kehitellään" - kuin tuhka tuuleen
kuinka vanha kirjoitti:
systeemi oli paljon parempi,eli pankista haettiin käteistä
tarpeen mukaan.
mitä enempi asiaa "kehitellään"laskujen maksua myöten on nyt käytössä
eikä vaan pizzapaikoissa
vaan yleisesti saa olla tarkka
jo pelkästään koneelle tulee välistä kysely
mitä konetta ohjelmaa ja ties mitä käytät
jos vastaat näihin
ties mikä hakkeri sielläkin on
ei muuta kuin hyvää päivän jatkoa
niin ja nämä minun tapahtumat
oli itä-helsingin ympäristössä. - vaihtoehtoa
kuinka vanha kirjoitti:
tarpeen mukaan.
mitä enempi asiaa "kehitellään"joko kansa kääntyy käteisen käyttäjäksi jota en usko koska
systeemi ei pitkän päälle anna siihen mahdollisuutta.
Ja se toinen on,mihin uskon,kortitkin poistuu aikanaan.
Ja mitenkö maksetaan?Jokainen asiaan perehtynyt
tietää miten. - tuhkaa&
juqq kirjoitti:
osa varkaista oli ulkomaalaisia!
oli ulkomaalaisia.
- tuhkaa&
vaihtoehtoa kirjoitti:
joko kansa kääntyy käteisen käyttäjäksi jota en usko koska
tietää miten.kävyt ja oravan nahat käyttöön
ei vaan....siinä vaan meinas usko mennä
pankkiin ja kaikkeen
no, pikku hiljaa täältä noustaan
ja jokainen löytää sen oman tavan toimia
mikä hyvältä tuntuu. - tarkoita, että
vaihtoehtoa kirjoitti:
joko kansa kääntyy käteisen käyttäjäksi jota en usko koska
tietää miten.tulevaisuudessa me kaikki maksamme ns. luonnossa.
- meillä on
kuinka vanha kirjoitti:
tarpeen mukaan.
mitä enempi asiaa "kehitellään"ylikoulutettuja idiootteja insinööreinä, ja teknikkona, jotka näitä asioita kehittää, ja tunnetusti kaikki menee päin perseitä. Käytännön työstä, kun ei ole hajuakaan, niin mikään ei luonaa. Saahan sen kokea jo teollisuudessakin, kun insinörtit ja teknikot kehittää jotain, saa näitä olla koko ajan kiroamassa, kun homman olisi voinut tehdä helpomminkin. Nähty on ja koettu, ja haukuttu insinörtit, ja teknikot meidänkin duunissa kymmeniä kertoja.
- Teknikko 61v.
meillä on kirjoitti:
ylikoulutettuja idiootteja insinööreinä, ja teknikkona, jotka näitä asioita kehittää, ja tunnetusti kaikki menee päin perseitä. Käytännön työstä, kun ei ole hajuakaan, niin mikään ei luonaa. Saahan sen kokea jo teollisuudessakin, kun insinörtit ja teknikot kehittää jotain, saa näitä olla koko ajan kiroamassa, kun homman olisi voinut tehdä helpomminkin. Nähty on ja koettu, ja haukuttu insinörtit, ja teknikot meidänkin duunissa kymmeniä kertoja.
Ettäkö teidän duunin työläisen keksimä ja kehittämä pankkiautomaatti olisi turvallisempi?
- On
tuhkaa& kirjoitti:
oli ulkomaalaisia.
edelleenkin ulkomaalaisia.
- siru laitetaan
tarkoita, että kirjoitti:
tulevaisuudessa me kaikki maksamme ns. luonnossa.
ihon alle.
- on väittäny??
Teknikko 61v. kirjoitti:
Ettäkö teidän duunin työläisen keksimä ja kehittämä pankkiautomaatti olisi turvallisempi?
Tietääkseni kirjoitin, ja tarkoitin, että meidän puljun insinöörien kehittämät paskat on täysin päin perseitä jatkuvasti, kun ei käytännöstä tiedä paskaakaan.
Tarviiko viälä rautalangasta sulle vääntää?? Nih!! - Mitä luulet näkeväsi?
onnistuu kirjoitti:
juuri pitserioissa on kloonattu.Miten sä muka luulet huomaavasi jos kortti kopioidaan? Et mitenkään. Ihan turha pitää silmät auki.
- osa
On kirjoitti:
edelleenkin ulkomaalaisia.
on ulkomaalaisia.
- se ainoa paikka ole
onnistuu kirjoitti:
juuri pitserioissa on kloonattu.kylmä asemat
pankki automaatit
autopesupaikka
kannattaa tarkkailla tietojaan
ja laittaa ylös
missä käy ja mihin aikaan.
- Varastettu
On jokaisen hyvä tietää!
Ystäväni kävi kesäkuun alussa Lontoossa. Häneltä varastettiin lompakko, jossa oli kaksi sirukorttia. Korttien tunnusluvut oli hänellä päässä muistisäännön avulla (ne eivät olleet mukana missään muussa muodossa). Toista korttia hän käytti kaksi kertaa Lontoossa ja toista korttia ei kertaakaan (On käyttänyt vain Pohjois-Suomessa; oli mukana lentolipun tunnistevälineenä). Kuitenkin melko nopeasti molemmilla korteilla (siis myös sillä kortilla, jota ei oltu käytetty) nostettiin rahaa ja maksettiin tunnuslukuja käyttäen. Tunnusluvut eivät voineet vuotaa ystävältäni.
Kun asiasta reklamoitiin pankiin, niin pankki väittää, että tunnusluvut ovat olleet lompakossa ja siten korttitietoja on käytetty väärin. Toisin sanoen pankki osoitaa ystäväni valehtelijaksi. Miten toimia tällaisessa ristiriitaisessa tilanteessa, jossa toinen osapuoli on suuri organisaatio ja toinen yksityinen henkilö.
Kuinkahan monta muuta yksityishenkilöä pankki on osoittanut valehtelijaksi?Meillä kyllä olis kahdeksan, mutta en taida raaskia, kun olen ne juuri pulleaksi syöttänyt, ---on tää vaikeeta!
- näin on
Joku, luultavasti pankkilainen tai pankkiin päin kallellaan kirjoittaa yhtenään tällä palstalla että väärinkäytöstapauksessa saat rahasi takaisin. Asia on vain niin että käyttäjän pitää itse todistaa että on väärinkäytös eikä ole itse syypää. Muuten maksaa kortinkäyttäjä.
- kaiken takana
no, muistan ajan kun oli lähipankit
niin meidänkin pankista joutui pois
kolme vai peräti neljä virkailijaa
vilppien takia
samoin kuin aikanaan työpaikaltakin
meitä on moneen junaan
osa jää asemalle
ja osa resinalla perässä
ei tähän mun juttuunkaan otettu kantaa sen enempää
onhan pankeillakin tutkijat
kirjoittakaa sinne. - Varastettu
kaiken takana kirjoitti:
no, muistan ajan kun oli lähipankit
niin meidänkin pankista joutui pois
kolme vai peräti neljä virkailijaa
vilppien takia
samoin kuin aikanaan työpaikaltakin
meitä on moneen junaan
osa jää asemalle
ja osa resinalla perässä
ei tähän mun juttuunkaan otettu kantaa sen enempää
onhan pankeillakin tutkijat
kirjoittakaa sinne.Tässäpä pankkien tutkijoiden vastaukset, kun sanoin, että tunnusluvut eivät ole olleet korttien yhteydessä:
"Tunnusluvut ovat voineet joutua varkaan käsiin ainoastaan siten, että ne on säilytetty korttien kanssa varastetussa lompakossa tunnistettavassa muodossa."
"Tässä tapauksessa, kortteja ja tunnuslukuja on säilytetty Nordea Pankin korttiehtojen vastaisesti yhdessä, ei valitettavasti ole mitään tehtävissä."
On kirjoitettu ja tehty rikosilmoitus. Vastaus on yllä. Mitäpä siinä on tehtävissä. Kuluttajariitalautakin siunaa pankin vastauksen.
Edelleen pankit mainostavat korttien tunnuslukujen turvallisuudesta. ???
Minulle pajunköysi ei mene perille
Vain keskustelu yksittäisten varastettujen kesken tuo voimaa - aikasemmin
kun kyselin miten todistat,että et ole itse käyttänyt korttia.
kiitos hyvästä esimerkistä. - puavi
Multa putosi lompakko noin 15v sitten huoltoasemalle ja pankkikortti oli mukana. Noin 20 min myöhemmin sillä yritettiin nostaa rahaa n 25km:n päässä. Automaatti nappasi kuitenkin kortin kun ne neljä väärää lompakossa olevaa "tunnuslukua" oli kokeiltu.
Ilmeisesti kyseessä ei ollut varsinainen ammatilainen koska kameralle tallentui nuoren miehen kuva. Poliisi ei kuitenkaan tunnistanut voroa. Muutama kymppi käteistä siinä meni, Ajokortti ei kuitenkaan sattunut olemaan lompakossa.
Suosittelen "tunnuslukujen" pitämistä mukana lompakossa. - ole että
PANKKEIHIN luottaisitte!!
Nehän on natsien omistuksessa.
Katsokaas ketkä on maailman rikkaimmat suvut- ja suitten ne ketkä omistaa pankit.
Ne määrää kaikesta länsimaissa, ja luuleteko että ne muka olisi jotain rehellisiä. Tällasia samanalaisia p----a kuin hallituksemme ja EU. Pankkeihin ei kannata luottaa. Minä tiedän tämän.
- pois korteista
niin loppuu korttien kopiointi siihen!!
- loppumaan
kopiointi.
- Vai Mitä???
Minun käsittääkseni pankki taikka pankkiautomaatin ylläpitäjä on vastuussa siitä mikäli tällainen automaatikortin kopiointi onnistuu ja näin ollen myös korvausvelvollinen menetettyjen rahojen osalta? Olenko väärässä, korjaa, jos olen!?
Kyllä laitteiden pitäisi olla sellaisia, että varkaudet eivät onnistu taikka muuten jossain on vikaa.- Varastettu
Ainakin NORDEA-pankki panee kaikki syyt asiakkaan kontolle. Miten todistat, että lompakossa ei ole ollut tunnuslukja. Sinuun ei uskota. Kuluttajavirastokaan ei kuule todistajia pankkikortin käytöstä. Täysin yksin oot suurten organisaatioiden kanssa. Asiakas on valehtilja, jos sanoo, että tunnusluvut eivät ole olleet korttin kanssa samassa paikassa.
- SP
Varastettu kirjoitti:
Ainakin NORDEA-pankki panee kaikki syyt asiakkaan kontolle. Miten todistat, että lompakossa ei ole ollut tunnuslukja. Sinuun ei uskota. Kuluttajavirastokaan ei kuule todistajia pankkikortin käytöstä. Täysin yksin oot suurten organisaatioiden kanssa. Asiakas on valehtilja, jos sanoo, että tunnusluvut eivät ole olleet korttin kanssa samassa paikassa.
Äsken integroitunut pankki kuitenkin on maksanut alle viikossa vaikka kuinka monelle asiakkaalle väärinkäytetyt rahat takaisin. Silloin kun kopiointeja on liikkeellä ja nostoja on esim. 240e (maksimi ruudussa) tai 400e (oikea maksimi per nostokerta) edestä kerta, pari tai tili tyhjäksi, niin asia on selvä juttu. Reklamaatio ja rikosilmoitus niin rahat löytyvät tililtä suht nopeasti.
Eri juttu taas on jos baarissa on käynyt, väärinkäyttöä tapahtunut 20 kertaa joista itse on ostanut "vain pari", ja jonka jälkeen mitään väärinkäyttöä ei ole tapahtunut. Onhan se hieman vaikea todistaa että baari on rahastanut eikä itse muistinmenetyksen avittamana höylännyt enemmän kuin on ollut tarkoitus. Tämäkin on tapahtunut allekirjoittaneelle.. Varastettu kirjoitti:
Kyllä näissä kopiointitapauksissa pankki hyvittää vahingon asiakkaalle. Pankki tietää tarkalleen, mitkä kortit on kopioit ja milloin ja millä automaatilla. Mieti nyt hieman. Sehän on jo lehdessä kuulutettu, että niitä kortteja on kopioita.
- Varastettu
okaro kirjoitti:
Kyllä näissä kopiointitapauksissa pankki hyvittää vahingon asiakkaalle. Pankki tietää tarkalleen, mitkä kortit on kopioit ja milloin ja millä automaatilla. Mieti nyt hieman. Sehän on jo lehdessä kuulutettu, että niitä kortteja on kopioita.
Jos kortti varastetaan ja tunnusluvuilla varkaat nostavat, niin pankki ei korvaa, vaikka olisi kuika selvää tahansa, että tunnusluvut eivät ole ollet kortin mukana.
Pankkien oletusarvo:Tunnuslukuja on säilytetty korttien kanssa samassa paikassa. On todella loukkaavaa, että, kun sanoo, että tunnuslukuja ei ole voitu saada minulta (en ole käyttänyt korttia ja tunnusluvut on päässäni), niin pankki yksioikoisesti ilmoitaa, että tunnusluvut ovat olleet mukana. Siis pankki sanoo valehtelijaksi.
Kun nykyään ammattirikolliset saa selville sirukortista tunnusluvun (KALEVA 30.6), niin todella nopeasti varastetulla kortilla tyhjennetään tili
Kopiokortit on eriasia, jos ne sellaisiksi todetaan. (Ilmeisesti pitää olla samanaikaisia nostoja maantietellisesti kaukana olevilla paikkakunnilla. - Jos homma tehdään oikein
okaro kirjoitti:
Korttitietoja kopioidaan laajasti, mutta hyödynnetään sopivalla otannalla. Jolloin tilastollinen analyysi ei paljasta selvää kuviota.
- Valitettavaa on
Varastettu kirjoitti:
Jos kortti varastetaan ja tunnusluvuilla varkaat nostavat, niin pankki ei korvaa, vaikka olisi kuika selvää tahansa, että tunnusluvut eivät ole ollet kortin mukana.
Pankkien oletusarvo:Tunnuslukuja on säilytetty korttien kanssa samassa paikassa. On todella loukkaavaa, että, kun sanoo, että tunnuslukuja ei ole voitu saada minulta (en ole käyttänyt korttia ja tunnusluvut on päässäni), niin pankki yksioikoisesti ilmoitaa, että tunnusluvut ovat olleet mukana. Siis pankki sanoo valehtelijaksi.
Kun nykyään ammattirikolliset saa selville sirukortista tunnusluvun (KALEVA 30.6), niin todella nopeasti varastetulla kortilla tyhjennetään tili
Kopiokortit on eriasia, jos ne sellaisiksi todetaan. (Ilmeisesti pitää olla samanaikaisia nostoja maantietellisesti kaukana olevilla paikkakunnilla.Samaa mieltä kanssasi, valitettavaa mutta totta. Noin siinä käy, kun pankit valehtelevat päättäväisesti. Minkäs teet asialle?
Varastettu kirjoitti:
Kopiokortit on eriasia, jos ne sellaisiksi todetaan. (Ilmeisesti pitää olla samanaikaisia nostoja maantietellisesti kaukana olevilla paikkakunnilla.Pankeilla on sisustussuunnittelijoina aivan ala-arvoisia pösilöitä. Olen muutamassa konttorissa käännättänyt joitakin automaatteja, mutta ihan aina ei jaksa. Täytyy olla täydellinen ääliö, kun laittaa pankki- tai maksuautomaatin esimerkiksi suoraan ikkunan viereen ilman mitään näkösuojaa.
Samoin kauppakeskuksissa on aivan käsittämättömiä sovelluksia. Se ei ole edes anteeksiannettavaa, koska suurissa kauppakeskuksissa on päätoimiset turvallisuuspäälliköt.
- TILI TYHJÄ
Kävin kaupassa ja nostin 100e ja tili oli tyhjä...PERKELE..
- juhis 69
eix sirukortin voi kopioida ilman näkö-tai fyysistä kontaktia parin metrin päästä. kertoi tv joskus pari kk:ta sitten. onnex olkoon korttihullut.
- pieni uutinen
juhis 69 kirjoitti:
eix sirukortin voi kopioida ilman näkö-tai fyysistä kontaktia parin metrin päästä. kertoi tv joskus pari kk:ta sitten. onnex olkoon korttihullut.
onko asia niin mitätön ettei TV kerro koko jutusta mitään..Lomalaisille hyvä tieto- nostot vaan pankista..Jos kaikki haemme rahamme pankista-saa taas pankkivirkailijatkin hommia
juhis 69 kirjoitti:
Ei, sirullista pankkikorttia ei voi kopioida etälukuna. Ongelman aiheuttaja on etäluettava uusi passi.
- häkittäjä
KPy kirjoitti:
Ei, sirullista pankkikorttia ei voi kopioida etälukuna. Ongelman aiheuttaja on etäluettava uusi passi.
Kun passin kääräisee folioon, sitä ei voi etälukea, koska siru ja antenni ovat Faradayn häkissä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Faradayn_häkki
- jarkku
Miltään tililtä ei voi millään korttikopioinnilla nostaa senttiäkään jos ei ole tiedossa tunnuslukua. Jos on sirukortti. Tai voi, jos osuu säkällä välille 0000....9999. Eli 1/10000.
Magneettinauhakortin voi kyllä kopioida mut senkin käyttämisen suhteen pitää olla maalaisjärki mukana.
Jos kortilla viedään tililtä rahat niin pankki tai vastaava korvaa aina kaikki, paitsi jos on pöljänä päästäny tunnusluvun tai edes tilinumeron esille.
Kortti on ihan turvallinen kunhan ei ole pöljä sen käytössä.- Typerä tilinomistaja
Minulle on totta tämä:
Otin lentolippujen tunnistudvälineeksi Mastercard-kortin. Tunnusluku oli päässäni ja matkani aikana Lontoossa ei ollut tarkoitus enkä käyttänyt koko korttia ollenkaan. Sitten, kun kortti varastettiin, niin tunnusluvuilla tehtiin nostoja ja ostoja. MINUN KUATTA EIAINAKAAN TUNNUSLUVUT VUOTANEET. Olen Lapin kaupungista kotoisin, jossa olen viimeksi käyttänyt Mastercard-korttia toukokuun puolivälissä.
Luottakoon ken haluaa tunnuslukuihin. Minulle pankkien esittämät prosuurit tunnuslukujen luotettavuudesta on pajúnköyttä
Jarkku oletko pankkityöläinen vaikutaa siltä. Kun reklamoin asiasta pankille, niin pankki syötti samaa paskaa kuin sinä. - Typerä tilinomistaja
Jokainsessa sirukorttipääteessä on laskentakaava, jolla kortin tiedoista pääte laskee tunnusluvun. Pankeilla on nämä lasketakaavat, jotka sitten täytyy laittaa sirukorttipääteessen. Laitteita on nyt maailmalla hirveästi Bensat, kaupat ja pienemmätkin yhteisöt niitä saa. On langallista ja langatonta j.n.e.
Laiteen toiminta: Syötä kortti, anna tunnusluku ja sitten yhteyden luominen. Siis laite tunnistaa kortin tiedoilla tunnusluvun.
Näitä varastetaan tuhkatihiään ja tutkitaan sisältöä. Tehdään kortteja, joilla voi tutkia. Salausalgoritmit on matematiikaa, jota on tieteellisissä julkaisuissa. Nyt kun kortit ovat yleistyneet ja olletinkin sirukorteilla nosto on helppoa, niin varkaat (suuret varasliikat) ovat panostaneet tunnuslukujen selvittämiseen. ja kun laitteita on äärimäisen helppo saada tutkittavaksi, niin on kai aika tyhmää oletaa, ettei koodi avautuisi.
Luottakoon ken haluaa ikuisesti tunnuslukujen turvallisuuteen. Typerä tilinomistaja kirjoitti:
Jokainsessa sirukorttipääteessä on laskentakaava, jolla kortin tiedoista pääte laskee tunnusluvun. Pankeilla on nämä lasketakaavat, jotka sitten täytyy laittaa sirukorttipääteessen. Laitteita on nyt maailmalla hirveästi Bensat, kaupat ja pienemmätkin yhteisöt niitä saa. On langallista ja langatonta j.n.e.
Laiteen toiminta: Syötä kortti, anna tunnusluku ja sitten yhteyden luominen. Siis laite tunnistaa kortin tiedoilla tunnusluvun.
Näitä varastetaan tuhkatihiään ja tutkitaan sisältöä. Tehdään kortteja, joilla voi tutkia. Salausalgoritmit on matematiikaa, jota on tieteellisissä julkaisuissa. Nyt kun kortit ovat yleistyneet ja olletinkin sirukorteilla nosto on helppoa, niin varkaat (suuret varasliikat) ovat panostaneet tunnuslukujen selvittämiseen. ja kun laitteita on äärimäisen helppo saada tutkittavaksi, niin on kai aika tyhmää oletaa, ettei koodi avautuisi.
Luottakoon ken haluaa ikuisesti tunnuslukujen turvallisuuteen.Se koko sirukortin idea on, että se tietokone on siinä kortissa. Ei sieltä sitä tunnuslukua mitenkään lueta ulos. Yksinkertaistettuna sinen kortille syötetään se tunnusluku ja kortti sanoo, onko se OK vai ei. Tätä ei sitten tehdä kuin kolme kertaa, jonka jälkeen kortti sanoo aina ei. Jos kortti sanoo ei, kortti ei anna tietoja, jotka tarvitaan tapahtuman suorittamiseen.
- Typerä tilinomistaja
okaro kirjoitti:
Se koko sirukortin idea on, että se tietokone on siinä kortissa. Ei sieltä sitä tunnuslukua mitenkään lueta ulos. Yksinkertaistettuna sinen kortille syötetään se tunnusluku ja kortti sanoo, onko se OK vai ei. Tätä ei sitten tehdä kuin kolme kertaa, jonka jälkeen kortti sanoo aina ei. Jos kortti sanoo ei, kortti ei anna tietoja, jotka tarvitaan tapahtuman suorittamiseen.
Eihän siitä kortista lueta tunnuslukua, vaan korttialukevasta apparaatista.
Se apparaatti, joka lukee sirukorttia, täytyy sisältää tiedon mikä on sirun tunnusluku. Kun kortin syötät apparaatti, niin se sekkaa onko tunnusluku oikea. Vasta sen jälkeen tekee pyynnön pankkiin.
Näitä apparaatteja purkamalla, kokeilemalla ja muuta tekemällä minusta on täysin pässin lihaa, että mahdollisuus on selvittää pankkikorttien numeroihin liittyvät tunnusluvut. asiahan voi olla vaikea, mutta mahdollista! Nehän on miljoonissa apparaateissa ja pysyvät samoina. Jos korttiin liitetty tunnusluku muutetaan apparaateista poikkeavalla tavalla, niin eihän apparaatti voi hyväksy korttia. Elikkä jos kortin tunnusluvut muutetaan apparaateista poikkeavasti, niin koko miljoonien apparaattien määrä olisi korvattava uudella - .
Typerä tilinomistaja kirjoitti:
Se apparaatti, joka lukee sirukorttia, täytyy sisältää tiedon mikä on sirun tunnusluku. Kun kortin syötät apparaatti, niin se sekkaa onko tunnusluku oikea. Vasta sen jälkeen tekee pyynnön pankkiin.
Näitä apparaatteja purkamalla, kokeilemalla ja muuta tekemällä minusta on täysin pässin lihaa, että mahdollisuus on selvittää pankkikorttien numeroihin liittyvät tunnusluvut. asiahan voi olla vaikea, mutta mahdollista! Nehän on miljoonissa apparaateissa ja pysyvät samoina. Jos korttiin liitetty tunnusluku muutetaan apparaateista poikkeavalla tavalla, niin eihän apparaatti voi hyväksy korttia. Elikkä jos kortin tunnusluvut muutetaan apparaateista poikkeavasti, niin koko miljoonien apparaattien määrä olisi korvattava uudella"Kun kortin syötät apparaatti, niin se sekkaa onko tunnusluku oikea. Vasta sen jälkeen tekee pyynnön pankkiin."
jotain minunkin pitäisi tietää, mutta aivan uutta kerroit, kiitos tiedoista. Typerä tilinomistaja kirjoitti:
Näitä apparaatteja purkamalla, kokeilemalla ja muuta tekemällä minusta on täysin pässin lihaa, että mahdollisuus on selvittää pankkikorttien numeroihin liittyvät tunnusluvut. asiahan voi olla vaikea, mutta mahdollista! Nehän on miljoonissa apparaateissa ja pysyvät samoina. Jos korttiin liitetty tunnusluku muutetaan apparaateista poikkeavalla tavalla, niin eihän apparaatti voi hyväksy korttia. Elikkä jos kortin tunnusluvut muutetaan apparaateista poikkeavasti, niin koko miljoonien apparaattien määrä olisi korvattava uudellaEi se laite sitä tunnuslukua tiedä vaan se kortti tietää sen. Tämä on koko sirun idea.
- Sama numero...
okaro kirjoitti:
Se koko sirukortin idea on, että se tietokone on siinä kortissa. Ei sieltä sitä tunnuslukua mitenkään lueta ulos. Yksinkertaistettuna sinen kortille syötetään se tunnusluku ja kortti sanoo, onko se OK vai ei. Tätä ei sitten tehdä kuin kolme kertaa, jonka jälkeen kortti sanoo aina ei. Jos kortti sanoo ei, kortti ei anna tietoja, jotka tarvitaan tapahtuman suorittamiseen.
Ongelma on siinä että sirulle ja mankkuraidalle käytetään SAMAA numeroa. Pitäisi olla eri pin mankkuraidalle ja eri pin sirulle. Sitten homma vaikeutuisi olennaisesti.
- lukukone
Luottakoon ken haluaa ikuisesti tunnuslukujen turvallisuuteen.Kirjoitat:
Viestisi perusteella tuntuisi mahdolliselta rakentaa kone joka testaa kortin tunnusluvun.
Nelinumeroinen tunnusluku mahdollistaa 10 000 erilaista tunnuslukua.
Tuo rakennettu kone testaa varastetun kortin tunnusluvun kunnes saa selville mikä niistä on oikein. Asiakaskäytössä on rajoite 3 yrityskertaa, mutta itse tehdyssä koneessa ei tarvitse olla sellaista rajoitusta kun testaa varastettua korttia.
Joku osaa varmaan kertoa jos olen väärässä. - Typerä tilinomistaja
okaro kirjoitti:
Ei se laite sitä tunnuslukua tiedä vaan se kortti tietää sen. Tämä on koko sirun idea.
okaro!
Todella sirukorttissa ilmeisesti on tieto tunnusluvusta. Mutta toiminta toiminta on, että ensin tunnistetaan oikea PIN-koodi ja sitten avataan linjat pankkiin.
Ystänäni Lontoon ryöstön yhteydessä puhuttiin "lukulaitteiden huijauksesta". Siis jotenkin sirukortin lukija huijattiin, että kortti saatiin toimimaan "ohi" PIN-koodin (Se oli yleinen puheenaihe). Jos sirukortinlukijan toiminta on kuten yllä, niin se lienee mahdollista. Ensinhän laite tunnistaa kortin tunnusluvun ja sirun avulla ja sen jälkeen avaa linjan. Kun tunnistaminen jotekin häiritään tai saadaan huijattua, niin linjat on auki ja tilit ovat avoimena.
Tietenkin tämä on laiteriippuvainen asia. Mutta rikolliset ovat taitavia, kun saavat kortin käsiin.
Tosiasia kuitenkin on, ystävälläni oli magneettinauha-sirukortti (Mastercard) mukana ja se varastettiin. Mastercard-kortin hän otti mukaansa vain lentolipun tunnistevälineeksi. Korttia hän ei ollut tarkoitus käyttää eikä käyttänyt ollenkaan matkan aikana. Tunnusluvut ystäväni pitää mielessä muistisäännön avulla. Korttia on käytetty vain Suomessa Lapinläänissä. Siten tunnusluvut eivät vuotaneet varkaalle häneltä. Kuitenkin tunnuslukujen avulla noin tunnin sisällä tehtiin automaattinostoja ja ostoksia.
Miten tämä on mahdollista?
30.6. Hich tech päivillä Oulussa rikoskonstaapeli Lauri Åberg Helsingin rikospoliisista kertoi että magneettijuovasta saadaan korttitiedot ja "sirulla mahdollisesti sen PIN-koodi". Mihinkähän siinä viittaa? - Juuri tätä ajan takaa
lukukone kirjoitti:
Kirjoitat:
Viestisi perusteella tuntuisi mahdolliselta rakentaa kone joka testaa kortin tunnusluvun.
Tuo rakennettu kone testaa varastetun kortin tunnusluvun kunnes saa selville mikä niistä on oikein. Asiakaskäytössä on rajoite 3 yrityskertaa, mutta itse tehdyssä koneessa ei tarvitse olla sellaista rajoitusta kun testaa varastettua korttia.
Joku osaa varmaan kertoa jos olen väärässä.Mikäli on tieto olemassa siitä miten tunnusluku muodostetaan ei tarvitse edes kokeilla noita kaikkia vaihtoehtoja.
Eli nykyinen PIN järjestelmä perustuu salaisuuteen. Jos tuo salaisuus saadaan selville, menettää pin järjestelmä merkityksensä.
Olen suunnitellut useita tarkistusjärjestelmiä. Usein ratkaisu on tyyliin:
Kortinnumero salainenavainen = pin sitten vain pitää pystyä selvittämänä mikä tuo salainen avain on. Se voi olla matemaattisesti aika mahdoton tehtävä, vaikka olisikin kohtuulinen otos numeroita ja pinejä. Koska se on noissa blackboxeissa olemassa tuo valmiina. Pitäisi tuollaisen blackboxin modifionti onnistua niin, että salaisuutta ei tarvitse selvittää. Mutta pinit voi testata sitä vastaan.
Helpointa tuo on mielestäni hoitaa esimerkiksi varastamalla pankkiautomaatti tai bensa-aseman korttimaksutolppa.
Tietysti tuo voisi olla esim aika tyylikäs lopputyön aihe. Hankkia jostain clusteri ja esim 100000 korttia ja niiden pinit ja tehdä ihan matemaattinen analyysi siitä miten PIN muodostuu. En vanno että tuo onnistuisi, mutta ainakin periaatteessa pitäisi olla mahdollista. Muodostumistapa voi olla niin hankala, että 100000 numeroa ei riitä sen selvittämiseen. Siksi purkin varastaminen on paljon helpompaa ja järkevämpää. - Typerä tilinomistaja
okaro kirjoitti:
Ei se laite sitä tunnuslukua tiedä vaan se kortti tietää sen. Tämä on koko sirun idea.
Lontoossa puhutaan, että rikolliset pystyvät "huumaamaan" vai käyttiväkö he sanaa "huijjaamaan" ainakin jonkinlaisia sirukortinlukija-apparaatteja.
Mitenhän on seuraavalaisen asian laita?
Sirukortin lukijan (apparaatin) toiminta on tämä:
1) syötä kortti 2)anna tunnusluku 3)sirupääte vertaa tunnuslukua sirun tietoihin 4) sirukorttipääte muodostaa yhteyden pankkiin (joskus kestää jonkun aikaa) 5) Sirusta luetaan kortin tiedot ja laitteeseen syötetyt tiedot 6) operoidaan tiedot pankin kanssa 7) loppuselvitykset
Sirukortin lukijoita on hirvittävä määrä idästä länteen ja niitä on ilmeisesti erilaisia. Sirukortit operoivat ulkomaalaisten pankkien automaattien ja sirukortin lukijoiden kanssa. Niin Lontoossa, Roomassa, Kairossa, Thaimaassa jne.
Onko seuraava mahdollista tehdä jossain:
Rikolliset valmistavat hyvin ohuen kortin, jossa on siru ja tietävät sirun tunnusluvun.
Sitten hakeutuvat sopivan sirukortin lukijalle ja toimivat seuraavasti
1) Varastettu kortti ja ohut kortti laitetaan päällekkäin, siten että ohuenkortin siru on päällimmäisenä
2) Työnnetään kortit päällekkäin sirukortin lukijaan
3) Annetaan ”ohuen kortin” tunnusluku
4) Tunnusluvun annon jälkeen sopivassa ajanhetkessä (asiaa on harjoiteltu kauan), kun kortista sirun tunnusluku on todettu, vetäistään ohut korttipois
5) Nyt on linjat auki ja varastettu kortti toiminnassa
6) Sirukortinlukija operoi pankkiin varastetun kortin tileihin.
Onko Lontoossa yleisesti puhuttu sirukortin operoijalaitteen ”huijaus” voitu tehdä tällä tavalla?
Mitähän muita ”huijaus” konsteja voi olla?
PINNIÄ tässä ei tarvitsi ollenkaan varastaa! - kysymys...
Juuri tätä ajan takaa kirjoitti:
Mikäli on tieto olemassa siitä miten tunnusluku muodostetaan ei tarvitse edes kokeilla noita kaikkia vaihtoehtoja.
Eli nykyinen PIN järjestelmä perustuu salaisuuteen. Jos tuo salaisuus saadaan selville, menettää pin järjestelmä merkityksensä.
Kortinnumero salainenavainen = pin sitten vain pitää pystyä selvittämänä mikä tuo salainen avain on. Se voi olla matemaattisesti aika mahdoton tehtävä, vaikka olisikin kohtuulinen otos numeroita ja pinejä. Koska se on noissa blackboxeissa olemassa tuo valmiina. Pitäisi tuollaisen blackboxin modifionti onnistua niin, että salaisuutta ei tarvitse selvittää. Mutta pinit voi testata sitä vastaan.
Helpointa tuo on mielestäni hoitaa esimerkiksi varastamalla pankkiautomaatti tai bensa-aseman korttimaksutolppa.
Tietysti tuo voisi olla esim aika tyylikäs lopputyön aihe. Hankkia jostain clusteri ja esim 100000 korttia ja niiden pinit ja tehdä ihan matemaattinen analyysi siitä miten PIN muodostuu. En vanno että tuo onnistuisi, mutta ainakin periaatteessa pitäisi olla mahdollista. Muodostumistapa voi olla niin hankala, että 100000 numeroa ei riitä sen selvittämiseen. Siksi purkin varastaminen on paljon helpompaa ja järkevämpää.Miksi pin-koodi olisi riippuvainen pankkikortin numerosta?
Miksi pankkiautomaatin pitäisi tietää tai pystyä laskemaan jokaisen kortin pin?
Eikö riitä että satunnaisesti arvottu pin on vain kortin tiedossa ja kortti sanoo onko näppäilty pin oikea vai väärä? Typerä tilinomistaja kirjoitti:
okaro!
Todella sirukorttissa ilmeisesti on tieto tunnusluvusta. Mutta toiminta toiminta on, että ensin tunnistetaan oikea PIN-koodi ja sitten avataan linjat pankkiin.
Ystänäni Lontoon ryöstön yhteydessä puhuttiin "lukulaitteiden huijauksesta". Siis jotenkin sirukortin lukija huijattiin, että kortti saatiin toimimaan "ohi" PIN-koodin (Se oli yleinen puheenaihe). Jos sirukortinlukijan toiminta on kuten yllä, niin se lienee mahdollista. Ensinhän laite tunnistaa kortin tunnusluvun ja sirun avulla ja sen jälkeen avaa linjan. Kun tunnistaminen jotekin häiritään tai saadaan huijattua, niin linjat on auki ja tilit ovat avoimena.
Tietenkin tämä on laiteriippuvainen asia. Mutta rikolliset ovat taitavia, kun saavat kortin käsiin.
Tosiasia kuitenkin on, ystävälläni oli magneettinauha-sirukortti (Mastercard) mukana ja se varastettiin. Mastercard-kortin hän otti mukaansa vain lentolipun tunnistevälineeksi. Korttia hän ei ollut tarkoitus käyttää eikä käyttänyt ollenkaan matkan aikana. Tunnusluvut ystäväni pitää mielessä muistisäännön avulla. Korttia on käytetty vain Suomessa Lapinläänissä. Siten tunnusluvut eivät vuotaneet varkaalle häneltä. Kuitenkin tunnuslukujen avulla noin tunnin sisällä tehtiin automaattinostoja ja ostoksia.
Miten tämä on mahdollista?
30.6. Hich tech päivillä Oulussa rikoskonstaapeli Lauri Åberg Helsingin rikospoliisista kertoi että magneettijuovasta saadaan korttitiedot ja "sirulla mahdollisesti sen PIN-koodi". Mihinkähän siinä viittaa?Sen kortin pitäisi allekirjoittaa se tapahtuma, joten tuollainen tunnusluvun ohittaminen ei pitäisi onnistua. Tosin noissa on useita eri suojaustasoja. Ehkä lievemmissä se onnistuu. Lisäksi riippuen systeemistä tunnusluku voidaan tarkastaa myös pankissa. Esim. tililtä nostettaessa nykyään koko tapahtuma tunnuslukuineen välitetään kerralla pankkiin ja sieltä tulee takaisin hyväksyntä taui hylkäys. (esim. väärä tunnusluku tai saldo ei riitä)
Lontoossa puhutaan, että rikolliset pystyvät "huumaamaan" vai käyttiväkö he sanaa "huijjaamaan" ainakin jonkinlaisia sirukortinlukija-apparaatteja.
Mitenhän on seuraavalaisen asian laita?
Sirukortin lukijan (apparaatin) toiminta on tämä:
1) syötä kortti 2)anna tunnusluku 3)sirupääte vertaa tunnuslukua sirun tietoihin 4) sirukorttipääte muodostaa yhteyden pankkiin (joskus kestää jonkun aikaa) 5) Sirusta luetaan kortin tiedot ja laitteeseen syötetyt tiedot 6) operoidaan tiedot pankin kanssa 7) loppuselvitykset
Sirukortin lukijoita on hirvittävä määrä idästä länteen ja niitä on ilmeisesti erilaisia. Sirukortit operoivat ulkomaalaisten pankkien automaattien ja sirukortin lukijoiden kanssa. Niin Lontoossa, Roomassa, Kairossa, Thaimaassa jne.
Onko seuraava mahdollista tehdä jossain:
Rikolliset valmistavat hyvin ohuen kortin, jossa on siru ja tietävät sirun tunnusluvun.
Sitten hakeutuvat sopivan sirukortin lukijalle ja toimivat seuraavasti
1) Varastettu kortti ja ohut kortti laitetaan päällekkäin, siten että ohuenkortin siru on päällimmäisenä
2) Työnnetään kortit päällekkäin sirukortin lukijaan
3) Annetaan ”ohuen kortin” tunnusluku
4) Tunnusluvun annon jälkeen sopivassa ajanhetkessä (asiaa on harjoiteltu kauan), kun kortista sirun tunnusluku on todettu, vetäistään ohut korttipois
5) Nyt on linjat auki ja varastettu kortti toiminnassa
6) Sirukortinlukija operoi pankkiin varastetun kortin tileihin.
Onko Lontoossa yleisesti puhuttu sirukortin operoijalaitteen ”huijaus” voitu tehdä tällä tavalla?
Mitähän muita ”huijaus” konsteja voi olla?
PINNIÄ tässä ei tarvitsi ollenkaan varastaa!Missä sanotaan, että toiminta on tuo? Ei sinne olisi mitään mieltä laittaa mitään sirua, jos sen sirun tiedot luettaisiin. Koko idea on, että sirulla voidaan tehdä tunnusluvun tarkastus ja digitaalinen allekirjoitus. Näillä pankki tietää, että käyttäjällä on varmasti oikea kortti ja tunnusluku. Lisäksi pankkikortissa tunnusluku tarkastetaan myös pankissa, joten homma kaatuu jo siihen. Laitteet, joilla ei ole reaaliaikaista yhteyttä ovat tietysti hieman eri asia.
Sama numero... kirjoitti:
Ongelma on siinä että sirulle ja mankkuraidalle käytetään SAMAA numeroa. Pitäisi olla eri pin mankkuraidalle ja eri pin sirulle. Sitten homma vaikeutuisi olennaisesti.
Ei sillä magneettiraidalla pitäisi mitään piniä olla. Jos homma toimisi niin, että raitaa käytettäisin vain allekirjoituksen kanssa, olisi homma turvallisempi.
lukukone kirjoitti:
Kirjoitat:
Joku osaa varmaan kertoa jos olen väärässä.Täälä porukalle ei oikein tunnu menevän jakeluun, mitä älykortti tarkoittaa. Se raja on siinä kortissa, ei siinä lukijassa. Se kortti ei anna testata sitä loputtomiin vaan kolmen virheellisen jälkeen sanoo aina, että tunnusluku on virheellinen. Sitä, miten tämä puretaan en tiedä, mutta ei tiedä roistotkaan.
Aina kuulee näitä valituksia, että ei muka ollut sitä pin-koodia lompakossa, ja jotenkin urkkivat sen. Jos rikolliset tähän pystyisivät, romahtaisi systeemi heti, ja me tietäisimme sen.
Joko se koodi on ollut lompakossa, se on urkittu olan yli tai roistoilla vain on käynut hyvä tuuri.- Typerä tilinomistaja
okaro kirjoitti:
Missä sanotaan, että toiminta on tuo? Ei sinne olisi mitään mieltä laittaa mitään sirua, jos sen sirun tiedot luettaisiin. Koko idea on, että sirulla voidaan tehdä tunnusluvun tarkastus ja digitaalinen allekirjoitus. Näillä pankki tietää, että käyttäjällä on varmasti oikea kortti ja tunnusluku. Lisäksi pankkikortissa tunnusluku tarkastetaan myös pankissa, joten homma kaatuu jo siihen. Laitteet, joilla ei ole reaaliaikaista yhteyttä ovat tietysti hieman eri asia.
Kun olen ostaessa käyttänyt sirukorttia, niin ensin annan kortin ja sitten tunnusluvun. Jos tunuusluku on väärä, sirukortin lukija ilmoitaa väärästä tunnusluvusta. Jos tunnusluku on oikea, niin sirukortinlukija ilmittaa että yhdistän. Jos on langatton sirukortinlukija ja puhelinverkossa on ruuhkaa, niin yhdistäminen voi viedä aikaa jonkin verran.
Siis ensin tunnusluvun hyväksyntä, joka tapahtuu völittömästi. Sen jälkeen tulee yhdistäminen, joka vie enemmän tai vähemmän aikaa. Siitä päätelmä.
Miten sen muuten selittää? - Typerä tilinomistaja
okaro kirjoitti:
Ei sillä magneettiraidalla pitäisi mitään piniä olla. Jos homma toimisi niin, että raitaa käytettäisin vain allekirjoituksen kanssa, olisi homma turvallisempi.
Minulla on Visa Electron kortti, jossa on magneetinauha ja siru. Ja ainakin se kortti toimii samalla tunnusluvulla sekä magneettinauhaa käytettäessä ja sirua käytettäessä.
- Typerä tilinomistaja
okaro kirjoitti:
Täälä porukalle ei oikein tunnu menevän jakeluun, mitä älykortti tarkoittaa. Se raja on siinä kortissa, ei siinä lukijassa. Se kortti ei anna testata sitä loputtomiin vaan kolmen virheellisen jälkeen sanoo aina, että tunnusluku on virheellinen. Sitä, miten tämä puretaan en tiedä, mutta ei tiedä roistotkaan.
Aina kuulee näitä valituksia, että ei muka ollut sitä pin-koodia lompakossa, ja jotenkin urkkivat sen. Jos rikolliset tähän pystyisivät, romahtaisi systeemi heti, ja me tietäisimme sen.
Joko se koodi on ollut lompakossa, se on urkittu olan yli tai roistoilla vain on käynut hyvä tuuri.Nyt jauhat samaa asiaa kuin pankit.
Mutta, kun tiedän tapauksen, jossa tunnusluku ei ollut voinut vuotaa rikollisille kortin omistajalta. Kuitenkin noin tunnin varastamisen jälkeen korttia käytettiin tunnusluvuilla. Kortin käyttäjä oli käyttänyt korttia vain Lapissa pienemmällä paikkakunnalla. Englannin matkalleen hän joutui sen ottamaan vain sen vuoksi, että oli ostanut lentoliput sillä ja lentoyhtiö vaati sitä tunnistetarkoituksessa. Matkalle lähtiessä hän uuden lompakon käyttön ja siirsi siihen tarvittavat kortit (Mastercard tunnisteeksi ja Visa-Electron maksuvälineeksi y.m. kortit) ja rahat. Visa-Electron koortin tunnusluku oli hänellä muitissa muistisäännön avulla. (Mastercard-kortin tunnusluku oli kylläkin päässä muistisäännön avulla) - Typerä tilinomistaja
okaro kirjoitti:
Sen kortin pitäisi allekirjoittaa se tapahtuma, joten tuollainen tunnusluvun ohittaminen ei pitäisi onnistua. Tosin noissa on useita eri suojaustasoja. Ehkä lievemmissä se onnistuu. Lisäksi riippuen systeemistä tunnusluku voidaan tarkastaa myös pankissa. Esim. tililtä nostettaessa nykyään koko tapahtuma tunnuslukuineen välitetään kerralla pankkiin ja sieltä tulee takaisin hyväksyntä taui hylkäys. (esim. väärä tunnusluku tai saldo ei riitä)
Miten toiminta sujuu ulkomailla tehdyissä nostoissa (Thaimaa, Egypti, Englanti, Italia, Venäjä). Siellä on hyvin erilaisia pankkeja. Mitä virtoja pitkin eri pankkien tiedot kulkee ja kulkeeko tunnusluku mukana? Miten kortin omistava pankki toimii tapauksessa, jos lukulaite ja lukulaitteen omistava pankki ei välitäkkään tunnusluka tapahtumalle?
Englannissa todella puhutaan lukijalaitteiden "huijaamisesta". - Typerä tilinomistaja
kysymys... kirjoitti:
Miksi pin-koodi olisi riippuvainen pankkikortin numerosta?
Miksi pankkiautomaatin pitäisi tietää tai pystyä laskemaan jokaisen kortin pin?
Eikö riitä että satunnaisesti arvottu pin on vain kortin tiedossa ja kortti sanoo onko näppäilty pin oikea vai väärä?Jo pankin turvaohjeissa (koskee kylläkin magneetraitaa) sanotaan, että tunnusluka lasketaa jonkun hyvin pitävän säännön avulla. Satunnaistamisesta ei puhuta.
- Sitä käytetään
okaro kirjoitti:
Siinä se ongelma juuri onkin, että on. Ja tämä muodostaa sen ison ongelman, miksei suomessa saisi mankkuraidan kanssa käyttää piniä. Mutta vahingossa esim kylmäasemille lipsahti moinen käytäntö.
Samoin tuo käytäntö toimii maailmalla monissa paikoissa.
Siksi mankkuraidasta pitäisi päästä kokonaan eroon ja mitä nopeammin sitä parempi. Tai sitten pitäisi olla ehdottomasti eri pin MG ja CHIP tapahtumille. Juuri tätä ajan takaa kirjoitti:
Mikäli on tieto olemassa siitä miten tunnusluku muodostetaan ei tarvitse edes kokeilla noita kaikkia vaihtoehtoja.
Tietysti tuo voisi olla esim aika tyylikäs lopputyön aihe. Hankkia jostain clusteri ja esim 100000 korttia ja niiden pinit ja tehdä ihan matemaattinen analyysi siitä miten PIN muodostuu. En vanno että tuo onnistuisi, mutta ainakin periaatteessa pitäisi olla mahdollista. Muodostumistapa voi olla niin hankala, että 100000 numeroa ei riitä sen selvittämiseen. Siksi purkin varastaminen on paljon helpompaa ja järkevämpää.Tuo laskemisen etuna toki on, että ei tarvita yhteyttä pankkiin. Siinä kuitenkin on ongelmia, mm. se, että pin-koodia ei voi vaihtaa itse. USA:ssa käsittääkseni yleinen on systeemi, jossa asiakas voi vaihtaa pin-koodin. Tämä saadaan helposti siten, että tuohon numerosta laskettuun pin.-koodiin lasketaan mukaan pankin tietokannassa oleva luku. Tietokannassa oleva luku sinänsä ei mitenkään mahdollistaisi pin-koodin selvittämistä. Tämän ongelma toki on, että pin-oodia ei voi tarkastaa offline.
Sirukortti toki mahdollistaa luotettavan tarkastuksen itse kortissa. Kuitenkin, jossa halutaan palvelu, jossa asiakas voi saada pankilta unohtuneen tunnusluvun, tarvitaan kuita systeemejä. Lisäksi jos halutaan, että lukkiutunut kortti voidaan avata, tarvitaan taas sitä salaista tietoa.Typerä tilinomistaja kirjoitti:
Nyt jauhat samaa asiaa kuin pankit.
Mutta, kun tiedän tapauksen, jossa tunnusluku ei ollut voinut vuotaa rikollisille kortin omistajalta. Kuitenkin noin tunnin varastamisen jälkeen korttia käytettiin tunnusluvuilla. Kortin käyttäjä oli käyttänyt korttia vain Lapissa pienemmällä paikkakunnalla. Englannin matkalleen hän joutui sen ottamaan vain sen vuoksi, että oli ostanut lentoliput sillä ja lentoyhtiö vaati sitä tunnistetarkoituksessa. Matkalle lähtiessä hän uuden lompakon käyttön ja siirsi siihen tarvittavat kortit (Mastercard tunnisteeksi ja Visa-Electron maksuvälineeksi y.m. kortit) ja rahat. Visa-Electron koortin tunnusluku oli hänellä muitissa muistisäännön avulla. (Mastercard-kortin tunnusluku oli kylläkin päässä muistisäännön avulla)Miten tiedät tuon? Tapahtuiko se sinulle? Muussa tapauksessa kyse on kuulopuheesta.
Sori vaan. Tuollainen vaatii enemmän todisteita, kuin sinun väite, etä jollekin kaverin kaverille kävi noin. Jos noin on käynyt. luultavasti kyse on vain siitä, että tunnusluku on arvattu. Nelinumeroinen on mielestäni liian lyhyt. Kuusinumeroinen tekisi systeemistä sata kertaa varmemman.- Typerä tilinomistaja
okaro kirjoitti:
Miten tiedät tuon? Tapahtuiko se sinulle? Muussa tapauksessa kyse on kuulopuheesta.
Sori vaan. Tuollainen vaatii enemmän todisteita, kuin sinun väite, etä jollekin kaverin kaverille kävi noin. Jos noin on käynyt. luultavasti kyse on vain siitä, että tunnusluku on arvattu. Nelinumeroinen on mielestäni liian lyhyt. Kuusinumeroinen tekisi systeemistä sata kertaa varmemman.Asia ei ole kuulopuhetta.
Ystäväni on vaimoni. Ostin hänelle lompakon joulukussa. Hän otti sen käyttöön, kun lähti matkalle Lontooseen. Mastercard-kortti hänellä oli noin vuosi -kaksi ja on tehnyt muutamia ostoja Kemi-Tornio alueella ja viimeisen noin puoli kuukautta ennen varastusta. Lennot joutui maksamaan luottokortilla, koska lentoyhtiö ei hyväksynyt verkkopankkimaksua. Lennon maksussa hän käytti kyseistä mastercard-korttia (maksu huhtikuun alussa). Huhtikuun lopulla hän otti Visa Electron kortin. Kuntunnusluku tuli kotiin, hän oli äimistynyt, miten muisaa tunnusluvun uuteen Visa Electron korttiin. Mastercard kortin tunnusluvun hän sanoi olevan helppo muistaa perheeseen liityvien tietojen perusteella. Kun hän ihmetteli uutta tunnuslukua, niinmieleeni äkkäsi uusi muistisääntö, joka liittyi minuun. Hän ilahtui siitä.
Kun matka koitti hän laittoi tarvittavat kortit mukaan. Sanoin, että täytyy olla myös Mastercard-kortti, koska lentolipuissa sanottaan, että tarvittaessa tulee näyttää. Siis hänellä oli Visa Electron kortti maksuja varten (pankinsuosittamana) ja Mastercard vai lennon tunnistamista varten.
Matkalla hän teki Visa-Electron kortilla Helsingin lentoaseman rahanvaihtokassalla rahanvaihto-oston Visa Electron kortilla. Lontoon Heathrow:n lentoasemalla hän paikallisbussilippukassalla hän osti viikon matkustuskortin, jonka hän maksoi Visa Electron kortilla. Majoitusmaksun Lontoon merimieskirkossa hän maksoi myös VisaElectron kortilla. Kun hän teki maksuja oli hänellä seurassa 18-vuotias poikansa.
Varstus tapahtui sitten seuraavana päivänä sen jälkeen, kun hän oli saattanut poikansa jatkolennoille. Hän joutui liikkumaan Paddingtonin rautatieasmalla (ystävän tapaaminen). Merimieskirkolle tullessa hän havaitisi lompakon varastuksen ja teki nopean kuoletuksen.
Automaattinostaja kerittiin kuitenkin tehdä nostorajaan saakka. Lisäkisi tehtiin ostoja ja ostoja pystyttiin tekemään Mastercard:lla siten, että luottorajakin ylittyi.
Kortit olivat NORDEAN kortteja, joissa oli sekä magneettinauha että siru. - on hyvä
Asia ei ole kuulopuhetta.
Ystäväni on vaimoni. Ostin hänelle lompakon joulukussa. Hän otti sen käyttöön, kun lähti matkalle Lontooseen. Mastercard-kortti hänellä oli noin vuosi -kaksi ja on tehnyt muutamia ostoja Kemi-Tornio alueella ja viimeisen noin puoli kuukautta ennen varastusta. Lennot joutui maksamaan luottokortilla, koska lentoyhtiö ei hyväksynyt verkkopankkimaksua. Lennon maksussa hän käytti kyseistä mastercard-korttia (maksu huhtikuun alussa). Huhtikuun lopulla hän otti Visa Electron kortin. Kuntunnusluku tuli kotiin, hän oli äimistynyt, miten muisaa tunnusluvun uuteen Visa Electron korttiin. Mastercard kortin tunnusluvun hän sanoi olevan helppo muistaa perheeseen liityvien tietojen perusteella. Kun hän ihmetteli uutta tunnuslukua, niinmieleeni äkkäsi uusi muistisääntö, joka liittyi minuun. Hän ilahtui siitä.
Kun matka koitti hän laittoi tarvittavat kortit mukaan. Sanoin, että täytyy olla myös Mastercard-kortti, koska lentolipuissa sanottaan, että tarvittaessa tulee näyttää. Siis hänellä oli Visa Electron kortti maksuja varten (pankinsuosittamana) ja Mastercard vai lennon tunnistamista varten.
Matkalla hän teki Visa-Electron kortilla Helsingin lentoaseman rahanvaihtokassalla rahanvaihto-oston Visa Electron kortilla. Lontoon Heathrow:n lentoasemalla hän paikallisbussilippukassalla hän osti viikon matkustuskortin, jonka hän maksoi Visa Electron kortilla. Majoitusmaksun Lontoon merimieskirkossa hän maksoi myös VisaElectron kortilla. Kun hän teki maksuja oli hänellä seurassa 18-vuotias poikansa.
Varstus tapahtui sitten seuraavana päivänä sen jälkeen, kun hän oli saattanut poikansa jatkolennoille. Hän joutui liikkumaan Paddingtonin rautatieasmalla (ystävän tapaaminen). Merimieskirkolle tullessa hän havaitisi lompakon varastuksen ja teki nopean kuoletuksen.
Automaattinostaja kerittiin kuitenkin tehdä nostorajaan saakka. Lisäkisi tehtiin ostoja ja ostoja pystyttiin tekemään Mastercard:lla siten, että luottorajakin ylittyi.
Kortit olivat NORDEAN kortteja, joissa oli sekä magneettinauha että siru.selvittää myös se lähipiiri
joskus vaan sattuu sellaisia asioita
mihin ei uskoisi törmäävänkään
selvittämisen kun aloittaa rauhassa
tarkoita en kenenkään syyttämistä
vaan asioiden selvittelyä
asioilla on tapana järjestyä. - oikeassa?
on hyvä kirjoitti:
selvittää myös se lähipiiri
asioilla on tapana järjestyä.On se hiukan ihmeellistä että jotkut ovat sitä mieltä että pankki on aina oikeassa ja asiakas aina väärässä, ja että aina pitää maksaa väärinkäytökset.
Toiset taas väittävät että väärinkäytöksiä ei tarvitse milloinkaan maksaa.
Aika ihmeellistä keskustelua. - Typerä tiliomistaja
on hyvä kirjoitti:
selvittää myös se lähipiiri
asioilla on tapana järjestyä.Pankki ja raha-asioista keskutelemme kahdestaan vaimoni kanssa. Ei muita. Raha-asioihin liittyvät asiat on täällä Suomessa kaukana Helsingistä lukkojen takana.
Että valuu Lontooseen rikollisille. Ei kuule mene perille! oikeassa? kirjoitti:
On se hiukan ihmeellistä että jotkut ovat sitä mieltä että pankki on aina oikeassa ja asiakas aina väärässä, ja että aina pitää maksaa väärinkäytökset.
Toiset taas väittävät että väärinkäytöksiä ei tarvitse milloinkaan maksaa.
Aika ihmeellistä keskustelua.Minä en ottanut kantaa siihen, kenen tulee korvata väärinkäytökset. Itseasiassa omasta mielestäni asiakkaan ei tulisi kärsiä laittomasta käytöstä. Sen sijaan periaatteeni on, että uskomattomat väitteet vaativat merkittävät todisteet.
Minusta nelinumeroinen tunnusluku on aivan liian lyhyt. Periaatteessa voi olla mahdollista, etä rikollisilla on laite, jolla testata tunnuslukuja. Tälllöin yksi 3333 kortista voidaan murtaa. Tietysti testauksen voi tehdä automaatillakin, mutta tässä on riski valvontakameroista.- Typerä tilinomistaja
okaro kirjoitti:
Minä en ottanut kantaa siihen, kenen tulee korvata väärinkäytökset. Itseasiassa omasta mielestäni asiakkaan ei tulisi kärsiä laittomasta käytöstä. Sen sijaan periaatteeni on, että uskomattomat väitteet vaativat merkittävät todisteet.
Minusta nelinumeroinen tunnusluku on aivan liian lyhyt. Periaatteessa voi olla mahdollista, etä rikollisilla on laite, jolla testata tunnuslukuja. Tälllöin yksi 3333 kortista voidaan murtaa. Tietysti testauksen voi tehdä automaatillakin, mutta tässä on riski valvontakameroista.Kuule mukana oli kaksi korttia ja molemmilla nostettiin tunnuslukuja. Toisen kortin tunnusluvuissa oli vain kaksi paikkaa, jossa tunnusluku olisi jotenkin saada kortin omistajalta. Lontoon Heathrow:n lentokenttä ja Suomen merimieskirkko.
Toisesta ei ollut mitenkään mahdollista saada tunnuslukua. Molemmilla nostettiin aika pian varastuksen jälkeen. Kyllä ne rikolliset jotenkin tunnusluvun olivat korteista selvittäneet. Tai sitten osanneet käyttää Lontoossa puhuttua "huijaustekniikkaa". Typerä tilinomistaja kirjoitti:
Kuule mukana oli kaksi korttia ja molemmilla nostettiin tunnuslukuja. Toisen kortin tunnusluvuissa oli vain kaksi paikkaa, jossa tunnusluku olisi jotenkin saada kortin omistajalta. Lontoon Heathrow:n lentokenttä ja Suomen merimieskirkko.
Toisesta ei ollut mitenkään mahdollista saada tunnuslukua. Molemmilla nostettiin aika pian varastuksen jälkeen. Kyllä ne rikolliset jotenkin tunnusluvun olivat korteista selvittäneet. Tai sitten osanneet käyttää Lontoossa puhuttua "huijaustekniikkaa".Todista tai peru väitteesi. Miksi tuota ei käy kellekään muulle kuin juuri sinulle?
- okaro itse
okaro kirjoitti:
Todista tai peru väitteesi. Miksi tuota ei käy kellekään muulle kuin juuri sinulle?
Voit ensin itse todistaa tai perua omat väitteesi. Tuo kaveri on kertonut riittävästi. Et ole uskottava, okaro. Ei ole aukotonta todistusta ettei tunnuslukua saa selvitettyä kortista.
- Typerä tilinomistaja
okaro kirjoitti:
Todista tai peru väitteesi. Miksi tuota ei käy kellekään muulle kuin juuri sinulle?
Tätä samaa pankin turvaosastot ovat kirjoitelleet tuhansille kortinhaltijoille.
Lueppa seuraava artikkeli:
"Taloussanomat
30.6.2009 07:27
49
Magneettijuovalla ja sirulla varustettu maksukortti on helppo kloonata, rikosylikonstaapeli Lauri Åberg Helsingin rikospoliisista sanoo tiistain Kalevassa.
Kortin magneettijuovan avulla huijari saa helposti kopiointiin tarvittavat tiedot. Sirukorttilukijan avulla huijari saa selville myös kortin PIN-koodin. "
Käyhän neuvomassa myös Helsingin rikospoliisin talous- ja omaisuusrikosyksikön rikosylikonstaapeli Lauri Åberg:ia. Typerä tilinomistaja kirjoitti:
Tätä samaa pankin turvaosastot ovat kirjoitelleet tuhansille kortinhaltijoille.
Lueppa seuraava artikkeli:
"Taloussanomat
30.6.2009 07:27
49
Magneettijuovalla ja sirulla varustettu maksukortti on helppo kloonata, rikosylikonstaapeli Lauri Åberg Helsingin rikospoliisista sanoo tiistain Kalevassa.
Kortin magneettijuovan avulla huijari saa helposti kopiointiin tarvittavat tiedot. Sirukorttilukijan avulla huijari saa selville myös kortin PIN-koodin. "
Käyhän neuvomassa myös Helsingin rikospoliisin talous- ja omaisuusrikosyksikön rikosylikonstaapeli Lauri Åberg:ia.Tuo tarkoittaa, että sirukortin lukijaa voidaan virittää niin, että se tallentaa asiakkaannaputteleman pin-koodin.
- vastauksesi oli erilaine
okaro kirjoitti:
Tuo tarkoittaa, että sirukortin lukijaa voidaan virittää niin, että se tallentaa asiakkaannaputteleman pin-koodin.
Aiemmin, yllä, vastasit näin:
"Aina kuulee näitä valituksia, että ei muka ollut sitä pin-koodia lompakossa, ja jotenkin urkkivat sen. Jos rikolliset tähän pystyisivät, romahtaisi systeemi heti, ja me tietäisimme sen.
Joko se koodi on ollut lompakossa, se on urkittu olan yli tai roistoilla vain on käynut hyvä tuuri."
Nyt, kun pölliisi puhuu, muutat puheesi. - poh
3 minuuttia sun siru kortisi on kloonattu pöljä
vastauksesi oli erilaine kirjoitti:
Aiemmin, yllä, vastasit näin:
"Aina kuulee näitä valituksia, että ei muka ollut sitä pin-koodia lompakossa, ja jotenkin urkkivat sen. Jos rikolliset tähän pystyisivät, romahtaisi systeemi heti, ja me tietäisimme sen.
Joko se koodi on ollut lompakossa, se on urkittu olan yli tai roistoilla vain on käynut hyvä tuuri."
Nyt, kun pölliisi puhuu, muutat puheesi.Mitä minä olen muuttanut? Tuollainen käsitelty laite on ikivanha tapa urkkia tunnuslukuja. Se mitä minä sanon on, että kortista ei rikolliset saa selville tunnuslukua vaan se tulee asiakkaalta.
- Uskavaiselle
okaro kirjoitti:
Mitä minä olen muuttanut? Tuollainen käsitelty laite on ikivanha tapa urkkia tunnuslukuja. Se mitä minä sanon on, että kortista ei rikolliset saa selville tunnuslukua vaan se tulee asiakkaalta.
Joo
Kun jollekin pankki, on jumala, niin käsitystä ei voi muutaa. Puhukoot muut mitä puhuu ja olkoot tosiasiat mitä on. - Tunnusluku
okaro kirjoitti:
Tuo laskemisen etuna toki on, että ei tarvita yhteyttä pankkiin. Siinä kuitenkin on ongelmia, mm. se, että pin-koodia ei voi vaihtaa itse. USA:ssa käsittääkseni yleinen on systeemi, jossa asiakas voi vaihtaa pin-koodin. Tämä saadaan helposti siten, että tuohon numerosta laskettuun pin.-koodiin lasketaan mukaan pankin tietokannassa oleva luku. Tietokannassa oleva luku sinänsä ei mitenkään mahdollistaisi pin-koodin selvittämistä. Tämän ongelma toki on, että pin-oodia ei voi tarkastaa offline.
Sirukortti toki mahdollistaa luotettavan tarkastuksen itse kortissa. Kuitenkin, jossa halutaan palvelu, jossa asiakas voi saada pankilta unohtuneen tunnusluvun, tarvitaan kuita systeemejä. Lisäksi jos halutaan, että lukkiutunut kortti voidaan avata, tarvitaan taas sitä salaista tietoa.Seuraavasta Nordean "Turvallisuustekijöitä tunnusluvun laskennassa" selviää, miten PIN on samalla numerolla toimivalla magneetti-nauha sirukortilla toimii:
Lainaus Nordealta:
"Korttiin liittyvä salainen tunnusluku tarkistetaan laskemalla erityisessä turvalaitteessa kaikilla automaateilla, joilla tapahtuman hyväksyminen perustuu tunnuslukuun. Tunnusluvun tarkistus perustuu kansainvälisten standardien mukaiseen laskentaan ja salaisiin avaintietoihin, muutoin ei kortin käyttö onnistuisi."
Siis tunnusluvut lasketaan BlackBox:ssa, joissa kortin hyväksyminen tapahtuu. Laskentakaavat siis niissä. Kansainavälisiä standardeja, jotka olleet maailmalla 6 vuotta.
Sirun k.o. käytäntöä ei paperista selviä. - oma Black Box
Tunnusluku kirjoitti:
Seuraavasta Nordean "Turvallisuustekijöitä tunnusluvun laskennassa" selviää, miten PIN on samalla numerolla toimivalla magneetti-nauha sirukortilla toimii:
Lainaus Nordealta:
"Korttiin liittyvä salainen tunnusluku tarkistetaan laskemalla erityisessä turvalaitteessa kaikilla automaateilla, joilla tapahtuman hyväksyminen perustuu tunnuslukuun. Tunnusluvun tarkistus perustuu kansainvälisten standardien mukaiseen laskentaan ja salaisiin avaintietoihin, muutoin ei kortin käyttö onnistuisi."
Siis tunnusluvut lasketaan BlackBox:ssa, joissa kortin hyväksyminen tapahtuu. Laskentakaavat siis niissä. Kansainavälisiä standardeja, jotka olleet maailmalla 6 vuotta.
Sirun k.o. käytäntöä ei paperista selviä.Jos rikollinen saa käyttöönsä tai valmistaa oman Black Boxin niin eiköhän se tunnusluku kortilta selviä, vaikka okaro kertoisi mitä.
- FUD!
oma Black Box kirjoitti:
Jos rikollinen saa käyttöönsä tai valmistaa oman Black Boxin niin eiköhän se tunnusluku kortilta selviä, vaikka okaro kertoisi mitä.
Syöttää sellaista FUD paskapuhetta, että on ihan pakko olla luottokunnan tai pankkien edustaja. Valheista pidetään viimeiseen asti kiinni ja silti valehdellaan lisää vaikka jäätisiinkin kiinni valehtelusta.
okaro itse kirjoitti:
Voit ensin itse todistaa tai perua omat väitteesi. Tuo kaveri on kertonut riittävästi. Et ole uskottava, okaro. Ei ole aukotonta todistusta ettei tunnuslukua saa selvitettyä kortista.
Periaate on, etä väitteen esittelijä perustelee sen. Jos joku väittää, että pin-koodi voidaan lukea kortista, niin se vaatii perusteluita.
- Typerä tilinomistaja
okaro kirjoitti:
Periaate on, etä väitteen esittelijä perustelee sen. Jos joku väittää, että pin-koodi voidaan lukea kortista, niin se vaatii perusteluita.
Olen samaa mieltä, että pankin pitäisi perustella, mistä tietää tunnusluvut ovat olleet lompakossa.
- Monia tapauksia
okaro kirjoitti:
Okaro!
Johan nyt keskustelupalstoja seuraamalla selviää, että ei varastettu todellakaan ole ainoa tapaus. Näitä tulee enenevässä määrin. Lisäksi vain murto-osa niistä keskustelupalstoille. Monet vain tyytyvät pankin "armolliseen" tuomioon. - achat viagra
Kuule mukana oli kaksi korttia ja molemmilla nostettiin tunnuslukuja. Toisen kortin tunnusluvuissa oli vain kaksi paikkaa, jossa tunnusluku olisi jotenkin saada kortin omistajalta. Lontoon Heathrow:n lentokenttä ja Suomen merimieskirkko.
Toisesta ei ollut mitenkään mahdollista saada tunnuslukua. Molemmilla nostettiin aika pian varastuksen jälkeen. Kyllä ne rikolliset jotenkin tunnusluvun olivat korteista selvittäneet. Tai sitten osanneet käyttää Lontoossa puhuttua "huijaustekniikkaa".pcyvuuuf, Ordina levitra, vxspgorg, levitra su internet, fpvctyob, kamagra, lvfwmdol, levitra, dpqxhrel,
- PankitValehtelee
Minulle on totta tämä:
Otin lentolippujen tunnistudvälineeksi Mastercard-kortin. Tunnusluku oli päässäni ja matkani aikana Lontoossa ei ollut tarkoitus enkä käyttänyt koko korttia ollenkaan. Sitten, kun kortti varastettiin, niin tunnusluvuilla tehtiin nostoja ja ostoja. MINUN KUATTA EIAINAKAAN TUNNUSLUVUT VUOTANEET. Olen Lapin kaupungista kotoisin, jossa olen viimeksi käyttänyt Mastercard-korttia toukokuun puolivälissä.
Luottakoon ken haluaa tunnuslukuihin. Minulle pankkien esittämät prosuurit tunnuslukujen luotettavuudesta on pajúnköyttä
Jarkku oletko pankkityöläinen vaikutaa siltä. Kun reklamoin asiasta pankille, niin pankki syötti samaa paskaa kuin sinä.Nyt tuo on tullut pintaan:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8850809
Ihan totta siis on, että korttia voidaan väärinkäyttää ilman PIN koodia, niin että Pankki väittää sitä käytetyksi PIN koodilla.
Oikeusmurha mikä oikeusmurha.
- Teloittaja...
niille rotille
- 95424797854,rikkain
- anon100
Omasta kokemuksesesta: Taskuvarasjoukko vei lompsan ja vingutti visaa
Ilmoitin heti puhelimella, kortin varastetuksi ja luvattiin sulkea.
Paskat, mulle toi luottokunnan valehteleva lakimies järjesti yli 19 00 markan
LASKUN ...Huijareita kaikki luottokunnat.
tapauksia on tuhansia samanlaisia, vedotaan vaan yksittäistapauksiin.
Lukekaa huolella, kaikki toimintaojeet jotka on pikkupräntillä ja noudattakaa
pilkun tarkasti...tai itket ja maksat perseesi kipeäksi lmukamas
luotettavalle luottokunnalle. Ne perkeleet eivät osaa kun valehdella... - Olisi kiva nähdä
anon100 kirjoitti:
luotettavalle luottokunnalle. Ne perkeleet eivät osaa kun valehdella...Luottokunnan sisäiset dokumentit näistä asioista. Tai vastaavasti Visan tai MasterCardin turvaosastojen dokumentit. Valitettavasti nämä tuskin ovat missään nähtävillä.
Totuushan on se, että niin kauan kun syy saadaan kaadettua jonkun niskaan ja joku muu maksaa vilut, eikä ongelma ole tolkuttoman suuri, ei järjestelmän korjaamiseksi haluta tehdä mitään. Se on raha tässäkin hommassa joka puhuu. - Varastettu
anon100 kirjoitti:
luotettavalle luottokunnalle. Ne perkeleet eivät osaa kun valehdella...Mitä se hyövää suurempien tai pienempien pränttien luku. Nämä luottokunnan ja Visan ja Mastercard:n turvaosastot tietävät sinun puolesta asiat, mitä sinä olet tehnyt. Jo kuluttajasuojalautakuntakin tietää niiden taidot. Muuta vain käsityksesi korkeampaan tietoon, jos ne ei vastaa omaa kokemustasi.
- korttitilillä kaikkia
kaikkia rahojasi. Parempi on kun on tili, johon rahaa tulee ja josta laskut maksaa ja sitten erikseen shoppailutili, johon siirtää rahaa kortilla ostamista varten.
- Pitääkin avata
Yksi uusi tili ja siirtää debit kortin kytkentä siihen tiliin. Niin ei pääse palkka / laskutiliä putsaamaan. Nyt olen siirtänyt talletustilille taas palkka tililtä. Mutta helpompaa se on jos debitillä voi pitää vaan sen parisataa normaalisti. Isommat ostokset osaakin yleensä ennakdoida ja silloin pistää rahaa kortille.
- varastettu
Korttitilillä ei kannata toisiaan pitää paljon rahaa. Jos kortti on luotollinen, niin luottiraja kannattaa pitää pienenä.
Jos on ulkomailla, niin kannattaa miettiä nostorajaa ja sopia jonkun tuttavan kanssa, että jos ulkomailla tarvitsee rahaa, niin hän siirtää tilille lisää rahaa, jonka sitten maksat, kun tulet takaisin.
Todella näissä asioissa kannattaa tehdä itse turvasysteemit, sillä pankin tunnuslukusysteemit eivät pidä (ainakaan sellaisissa korteissa jossa on magneettinauha ja siru ja molemmat toimii samalla tunnusluvulla) - pölvästeille
varastettu kirjoitti:
Korttitilillä ei kannata toisiaan pitää paljon rahaa. Jos kortti on luotollinen, niin luottiraja kannattaa pitää pienenä.
Jos on ulkomailla, niin kannattaa miettiä nostorajaa ja sopia jonkun tuttavan kanssa, että jos ulkomailla tarvitsee rahaa, niin hän siirtää tilille lisää rahaa, jonka sitten maksat, kun tulet takaisin.
Todella näissä asioissa kannattaa tehdä itse turvasysteemit, sillä pankin tunnuslukusysteemit eivät pidä (ainakaan sellaisissa korteissa jossa on magneettinauha ja siru ja molemmat toimii samalla tunnusluvulla)ihan oikein! että rahat häviää tililtä!
Vaikka en käytä sammon tiliäni, niin sieltä häviää silti rahat. Ainakaan vuoteen en ole tiliä käyttänyt ja säästötilin saldo vaan pienenee. Ilmeisesti kyseessä on jonkinlainen rahojen säilytysmaksu.
- Kake826
Lisää keskustelua tästä aiheesta löydät Täältä
- dfgdfgdsgffsdg
Tuo massaroskapostittaja saa jotain hyötyä jokaisesta klikkauksesta. Linkki vie GLADIATUS- peliin, ja linkittäjä hyötyy.
ÄLKÄÄ KLIKATKO MITÄÄN, MIKÄ VIITTAA GLADIATUKSEEN. Selaimen alapalkki näyttää linkin osoitteen kun osoittimen vie linkin päälle.
- Mari495
Lisää keskustelua tästä aiheesta löydät Täältä
- dfgdfgdsgffsdg
Onko, Kake-Mari, identiteettikriisi?
- Avaa oma korttitili
Avaa tili joka on vain korttimaksuille. Sinne sitten siirrät rahaa tarpeen mukaan. Jos joku siis tyhjentääkin tilit ei saa kymmeniätuhansia vaan saa vaan satasia.
- Sirukortit?
http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=8248:poliisi-loeysi-pankkikorttien-kopiointilaitteen-&catid=2:kotimaa&Itemid=4
Sirukorttien piti pelastaa maailma, mutta miten on käynyt?- on marjat
1. Eivät lopu.
2. Ei mikään lukko ole pitävä, ne ovat vain hidasteita.
- kortinkopiointilaitteist
Hesarilla on mielenkiintoinen juttu, joka näyttää minkälaisia laitteita on käytetty korttien kopioinnissa.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Näin skimmauslaite toimii – katso kuvat/1135247849536 - Näin se on!
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/07/24502&ext=rss
Eli vaikka kortti on ilmoitettu varastetuksi, tili voi silti hyvin tyhjentyä. - idioottiko???
Kyllä on kaupoissa myyjilläkin ihme suhtautuminen maksukortteihin. Kortti tyrkätään kouraan jo ennen kuin allekirjoitus on kuitissa tai kortteja ei muuten vain tarkisteta ulkoisesti mitenkään. Luotetaan vain että kyllä kone kertoo jos jokin on pielessä. Naurautin maksukorttipetoksen ns. kloonatusta kortista. Kyllä jätkää vitutti ku luuli että oon joku kana-aivo. Kortti oli päällisin puolin vanhentunut, ja kone kyllä päästi sen läpi.
- Köyhät kyykkyyn
Samahan se on, kun käyt leipäjonossa tai asioilla, niin ne tyhjentää sun asunnon!
Ketjusta on poistettu 371 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802