suomessa asuu? Tietääkö kukaan?
Minkä nimisiä tattareita
67
5647
Vastaukset
- feeralo
Kumpia oikein tarkoitat ? Tattareitako joilla rannikon ruotsinkieliset tarkoittaa
yleensä romaneita elikkä mustalaisia, vaiko tataareita jotka ovat turkin sukuista kansaa ja joita niitäkin on muuttanut suomeen noin sata vuotta sitten.- Tattare - t a t a a r i
Mikä tässä maksaa?
Sana - t a t t a r e - on aina tarkoittanut nim.om. mustalaisia.
Tataarit ovat aivan eri heimoa.
Osaksi väärinkäsitykset johtuvat siitä, etteivät ihmiset osaa edes kirjoittaa!
Siis tataari on tataari - ja tattare on mustalainen, onko vaikeata? - feeralo
Tattare - t a t a a r i kirjoitti:
Mikä tässä maksaa?
Siis tataari on tataari - ja tattare on mustalainen, onko vaikeata?Ei se ole vaikeaa. Alunperin sana tattare tuli ruotsinkielen sanaan väärinkäsityksen johdosta. Sen vuoksi heti alkuun halusin varmistua, ettei
tuossa taas sekoiltaisi. - asiaa tutkinut
Mikä tässä maksaa?
Siis tataari on tataari - ja tattare on mustalainen, onko vaikeata?tattari ja romani( mustalainen) ovat 2 kokonaan eri ryhmää heillä ei ole mitään yhteistä. jos tutkit asiaa niin huomaat
- kodova?kaloo;)sukar
Mikä tässä maksaa?
Siis tataari on tataari - ja tattare on mustalainen, onko vaikeata?tattari naa kale, tattari hin gaje, sihko kaalenko rom, tattarit on kaajeita ne on eläny vaan kaaleiten kaa niin sitä oppinu kielen , käytettin niitä juoksupoikinA , usko minä tiijjän
- mutta miksi
Miksi haluat saada tietää,että ketä he ovat?
Suomessa on tattari sukuisia romaneita,jotka ovat sulautuneet muuhun romaniväestöön.Kyseeissä ei ole kovin montaa porukkaa mutta tietyn aluen nykyiset romani ovat alkujaan tattareita.Suomessa suu myöskin jonkun verran myös ulomailta saapuneita romaneita. Kysymyksessä on ihan lähi historoassa saapuineita romaneita kuten venäjän, unkarinja tsekistä tulleita romanieta ,jotka ovat sitten sulautuneet muuhun suomen romaneihin.- romani1
Ny t ei ollut tietoa vaan tuli iso virhe. Tataarit ovat ihan oma vähemmistö Suomessa jolla ei ole mitään yhteistä romanien kanssa. Niitä on Helsingissä. Ruotsinsuomalaiset kutsuivat meitä rannikkoromaneita tattareiksi, joka tarkoitti romaneita. Ruotsin kulkevia ruotsalaisia, kutsutaan myös tattareiksi, ruotsissa mutta, tataareilla ei ole mitään tekemistä romanien kanssa. Tattare, on suomenruosalaisten nimitys romaneista, tosin ei enää mutta 50 vuotta sitten, se oli nimitys meistä, jotka muuten puhutaan ruotsiakin. Minun ikäluokka on luultavasti viimeinen joka on osanut ruotsia. Naykyään se opitaan, yleensä Ruotsissa
Väksignade hälningar av en 58 år gammal tattare, från Nyland - feeralo
romani1 kirjoitti:
Ny t ei ollut tietoa vaan tuli iso virhe. Tataarit ovat ihan oma vähemmistö Suomessa jolla ei ole mitään yhteistä romanien kanssa. Niitä on Helsingissä. Ruotsinsuomalaiset kutsuivat meitä rannikkoromaneita tattareiksi, joka tarkoitti romaneita. Ruotsin kulkevia ruotsalaisia, kutsutaan myös tattareiksi, ruotsissa mutta, tataareilla ei ole mitään tekemistä romanien kanssa. Tattare, on suomenruosalaisten nimitys romaneista, tosin ei enää mutta 50 vuotta sitten, se oli nimitys meistä, jotka muuten puhutaan ruotsiakin. Minun ikäluokka on luultavasti viimeinen joka on osanut ruotsia. Naykyään se opitaan, yleensä Ruotsissa
Väksignade hälningar av en 58 år gammal tattare, från NylandNoinhan se asia ollelenee mutta lisäisin vielä, että sana tattare oletetaan
tulleen ruotsinkieleen väärinkäsityksestä. Luultiin tummaihoisia muukalaisia
eli mustalaisia tataareiksi joita he eivät tietenkään ole. Tataareista oli sentään
jotain kuultu ja nähtykin. Esimerkiksi 1570 luvulla Iivana Julman 1200 tataaria
käsittävä ratsuväkiosasto hyökkäsi Tallinnasta käsin jään ylitse, hävittäen
laajasti nykyistä Uuttamaata. - oisit lukenut
romani1 kirjoitti:
Väksignade hälningar av en 58 år gammal tattare, från NylandOlisit lukenut tekstin paremmin niin tajuasit asijan sisällö.
Nyt en puhunut teistä punanahkaisista tattreista vaan ruotin kulkevista eller så kallade resande.
Miksi edes olet romaine palstoilla???????????? - feeralo
oisit lukenut kirjoitti:
Olisit lukenut tekstin paremmin niin tajuasit asijan sisällö.
Nyt en puhunut teistä punanahkaisista tattreista vaan ruotin kulkevista eller så kallade resande.
Miksi edes olet romaine palstoilla????????????Elähän tukehdu pullaasi veli hyvä. Kaikkihan on tullut selväksi jo edellä varsinkin
mitä tulee käsitteeseen tattari. Ei jäänyt muuta epäselvää kuin se, että mistä
nimimerkin "mutta miksi" esittämät tiedot tattari nimisistä suvuista, jotka olisivat
tietyn alueen alkuperäistä romaniväestöä ja jotka myöhemmin olisivat sekoittuneet muihin mustalaissukuihin, ovat peräisin. Olettaisin kysymyksessä
olevan perimätiedon ja onko totta vai ei, jäänee arvoitukseksi.
Toinen epäselvä asia on se, että kummalla meistä on punaisempi niska, mutta
eipähän tuollakaan taida olla tieteellistä merkitystä tuon pääkysymyksen
rinnalla. - sintipukki
Vastauksessasi tulee esiin juuri se pointti joka kiinnostaa.
Siis, että tattarit ei olis etnisesti samaa porukkaa kuin romanit,mutta olisivat aikojen saatossa sulautuneet romaneihin. (en puhu tataareista). Jos nämä tattarit ei ole alkujaan romaneita, niin onko jossain vielä "puhtaita" tattareita. Ja missähänpäin suomea näitä tattarisukuisia romaneita asuu. - romani1
Viellä yksi asia. Yksikään mustalainen, edi ole sekoittunut tataarehin. olen työskennenlyt heidän edustajansa kanssa OKan Daherin kanssa ja suurin osa tataareista asuu Helsingissä
Ei punaniska - feeralo
sintipukki kirjoitti:
Vastauksessasi tulee esiin juuri se pointti joka kiinnostaa.
Siis, että tattarit ei olis etnisesti samaa porukkaa kuin romanit,mutta olisivat aikojen saatossa sulautuneet romaneihin. (en puhu tataareista). Jos nämä tattarit ei ole alkujaan romaneita, niin onko jossain vielä "puhtaita" tattareita. Ja missähänpäin suomea näitä tattarisukuisia romaneita asuu.Jos arvata pitäisi, niin tarkoittamasi tattarit olisivat voineet vaikuttaa rannikolla
niillä alueilla joilla on rinnan asunut ruotsinkielistä asutusta. Toinen kysymykseen
tuleva alue saattaisi olla Pohjoiskarjalan alue (Pielisen seutu) minne Pietari
Brahe lähetti uudisasukkaaksi ruotsinvallan aikaisia "tattareita". Se, että olivatko
he etnisesti samaa kansaa, selviäisi vain geenitutkimuksella. Intiasta on
lähtenyt vaeltamaan heimoja useina eri aikakausina ja nämä heimot kaikki
eivät ole romaniheimoja. Myös ruotsin maaseudulla jo kauan asuneiden
kalseradien väitetään olevan muuta muuttoaaltoa, kuin myöhemmin tulleiden
kaaleiden ja olevan myös geneettisesti heistä poikkeavia. Varsinkin sekoittumisen
johdosta en oikein usko, että hakemaasi totuutta voisi koskaan selvittää. - ole kuin
oisit lukenut kirjoitti:
Olisit lukenut tekstin paremmin niin tajuasit asijan sisällö.
Miksi edes olet romaine palstoilla????????????ruotsissa ja íhan tavallisen ruotsalaisten näkösiä mutta niillä on oma kieli ja paljon samanlaiset tavat kun mustalaisilla ,on kunnioitus vahempaa kohtaan ja jne mutta jos ei tiedä niin luulee niitä ruottalaseksi ei tattariksi
- sintipukki
feeralo kirjoitti:
Jos arvata pitäisi, niin tarkoittamasi tattarit olisivat voineet vaikuttaa rannikolla
niillä alueilla joilla on rinnan asunut ruotsinkielistä asutusta. Toinen kysymykseen
tuleva alue saattaisi olla Pohjoiskarjalan alue (Pielisen seutu) minne Pietari
Brahe lähetti uudisasukkaaksi ruotsinvallan aikaisia "tattareita". Se, että olivatko
he etnisesti samaa kansaa, selviäisi vain geenitutkimuksella. Intiasta on
lähtenyt vaeltamaan heimoja useina eri aikakausina ja nämä heimot kaikki
eivät ole romaniheimoja. Myös ruotsin maaseudulla jo kauan asuneiden
kalseradien väitetään olevan muuta muuttoaaltoa, kuin myöhemmin tulleiden
kaaleiden ja olevan myös geneettisesti heistä poikkeavia. Varsinkin sekoittumisen
johdosta en oikein usko, että hakemaasi totuutta voisi koskaan selvittää.Kiitos hyvistä vastauksista.Taitaa tosiaan olla vaikea löytää absoluuttista totuutta.Mutta jos joku vielä jotain tietää, niin kirjotelkaa.
- romani1
ole kuin kirjoitti:
ruotsissa ja íhan tavallisen ruotsalaisten näkösiä mutta niillä on oma kieli ja paljon samanlaiset tavat kun mustalaisilla ,on kunnioitus vahempaa kohtaan ja jne mutta jos ei tiedä niin luulee niitä ruottalaseksi ei tattariksi
vaan resande folket. Niitä on Ruotsissa, Norjassa, jokaisella Brittisaarella (eniten), Irlannissa, Alankomaissa, Ranskassa, Saksassa, Amerikassa (paljon) ja myös miulla mantereilla. Niillä on oma kulttuuri, joka muistutaa, eniten meidän kulttuuria, niinkuin kirjoitat. Olen työskennellyt heidän kanssa paljon. Eniten Englannin ja Skotlannin travelersien kanssa. Olen viettänyt viikokoja heidän kanssa. Skotlanissa puolustin heidän oikeudenkäynnissä, maanoikedusasiassa (EU valvojana). Silloin tapasin monta eri perhettä. Yhden pyysin Suomeen ja pidin "vastaanoton" heille, missä virkalijat ja muut asiantuntijat, saivat kysellä heistä enemmän. Oli kyse, pahasta syrjivästä, oikeudenkäynnistä, missä omistaja ei saanut käyttää omaa maataan. Oltiin Eduskunnassa ja tavattiin ihmisoikeusryhmän siellä. Pääsin niin lähelle kun voi päästä. Asuin kolme viikkoa hedän kanssa King Crossissa Skotlannissa. Kerran minua pyydettiin luennoimaan Cardiffin yliopistolle, missä lakiopiskeliat pitivät lakineuvontaa travallerseille. Samalla matkalla kävin Walesin sydämessä. Bangorissa, missä tapasin romaneita ja travellersejä. Luento oli Bangorin yliopistolla. Sitten on viellä New ages travelleritä, jotka ovat, yleensä korkeasti lukeneita, rikkaista kodeista, lähteneitä "hiipejä". Skotlannissa huomasin että, Suomen romanikulttuuri, joka on ainutlaatuinen, oli eniten samaa, travellerseilla ja meillä. Ehkä syy on siinä että, samaan aikaan, kun Ruosi heitti meidät ulos niin oli myös Ruotsiin tullut Skotlannin romaneita. Hyvin paljon samanlaista, tapakultuurissa, kun meillä
Siunatuin terveisin teille kakille - vaastaa
En tullut hullua hurskaammaksi, ootko mustalainen vai tattari????
Tattrit ei ole mustalaisia vaikka kuinka haluvaisivat sitö olla.
Ketä muita tattareita suomessa on???
Siis Suomessa ei ole paljoakaan oikeeta mustalaisia vaan suurin osa on tattareita eikö niin?? - romani1
vaastaa kirjoitti:
Siis Suomessa ei ole paljoakaan oikeeta mustalaisia vaan suurin osa on tattareita eikö niin??Kylläpä minä selvitän huonosti, tai siten vastapuolen vastaanotossa on vikaa.
Minä olen täysi mustalainen, joka kuulun siihen romaniryhmään, jotka ruotsinsuomalaiset, kutsuivat tattare sanalla. Siis romani, äidin ja isän puolesta. Isän puolesta olen kirjoittanut jo paljon. Äidin puolelta. hänen elämänsä alkoi Helsingissä mutta, mummo. oli Viipurin Pyhäjärveltä.
Siis Suomessa, tattari tarkoitti romania, ennen ruotsinsuomalaisille
Tataarit, ovat vähemmistö, joka on tullut Turkista vähän yli 100 vuotta sitten ja ei mitään tekemistä romanien kanssa
Tattare Ruotsissa, tarkoittaa kulkevia ruotsalaisia, jolla on ihan oma kuttuuri, joka muituttaa romanikulttuuria. Resande folket, Travellers
Toivottavasti selvisi Devel Modell - feeralo
vaastaa kirjoitti:
Siis Suomessa ei ole paljoakaan oikeeta mustalaisia vaan suurin osa on tattareita eikö niin??Suomen- ruotsalaisten sanastossa sana tattari tarkoittaa mustalaista, oli se
minkä sortin porukkaa tahansa ja milloin tahansa suomeen muuttanut.
Ei ole kuin kymmenisen vuotta aikaa, kun kaksi Porvoon seudulla vaikuttanutta
hiekkajaalan miehistöön kuulunutta miestä riitautuivat keskenään ja toinen tuli
haukkuneeksi toista, "senkin tattari". Toinen haastoi tästä nimittelijän oikeuteen
kunnianloukkauksesta ja voitti jutun. Käräjäoikeus selvitti sanan tattari merkityksen siten, että se tarkoittaa mustalaista ja samaan hengenvetoon
totesi sen loukkaavan vastapuota. Jos nyt on olemassa muitakin tattareita
nimenomaan suomessa, kuin nämä hurrien tarkoittamat tattarit niin olkoon.
En kuitenkaan usko ennen kuin joku sellainen ilmottautuu ja perustelee asian
riittävän uskottavasti. - ukko nooa
sintipukki kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksista.Taitaa tosiaan olla vaikea löytää absoluuttista totuutta.Mutta jos joku vielä jotain tietää, niin kirjotelkaa.
Kun nyt niin vakuuttavasti puhutte ja kyselette kuka on oikea mustalainen ja mistä ihmisryhmästä lähtöisin, 'tataari, tatar, resande, ‘ mitä missäkin.
Näyttää kuitenkin unohtuneen se seikka, ettei ole kysymys muusta kuin mihin ihmiskunnan tapaku7lturriin kuuluu ja mistä tapakulttuurista on peräisin. Asia ei käsittele ollenkaan genetikaa, rotua, vaan ulkonaista piirrettä ja tutunomaista tapakulttuuria. Iranilainen joka puetaan saapashousuihin ja saappaisiin ja kuljettajanlakkiin ja upseeripuseroon, käy kyllä mikä ajan suomalaisesta mustalaisesta hyvänsä. - eikö ole niin
romani1 kirjoitti:
Kylläpä minä selvitän huonosti, tai siten vastapuolen vastaanotossa on vikaa.
Minä olen täysi mustalainen, joka kuulun siihen romaniryhmään, jotka ruotsinsuomalaiset, kutsuivat tattare sanalla. Siis romani, äidin ja isän puolesta. Isän puolesta olen kirjoittanut jo paljon. Äidin puolelta. hänen elämänsä alkoi Helsingissä mutta, mummo. oli Viipurin Pyhäjärveltä.
Tataarit, ovat vähemmistö, joka on tullut Turkista vähän yli 100 vuotta sitten ja ei mitään tekemistä romanien kanssa
Tattare Ruotsissa, tarkoittaa kulkevia ruotsalaisia, jolla on ihan oma kuttuuri, joka muituttaa romanikulttuuria. Resande folket, Travellers
Toivottavasti selvisi Devel ModellEikö ole niin,että sinun sukus tulee siperiasta jos en väärin muista niin sinun mummosihan oli aika nuori kun tuli suomeen.
Voisin nimetä suku nimeltä suomessa asuvat tattarit, jotka ovat unohtaneet taustansa ja sulautuneeet kaaleisiin. Älkää panko puuroja ja vellijä sekasin. Tattari on tattari ja mustalainen on mustalaien sillä siisti. - romani1
You have right, abouth the roma, gipsy, tattare and tatar people. I din´t ment in genetic meaning. As a answere of, what its the basic element, in the history, byt now I changes ti finnisch,
Siis, jos puhutaan genetiikasta, jota ei ollut tarkoitu, minunn kohdalla, koska tieto ei riitä. en usko että, on monta jotka pystyy selvittää tätä asia, geneettisesti, niinkuin sinä. Jos puhutaan genettisesti, minussa on juutalaisverta, suomalista ja romanigeenejä.
Minä selvitin pääpiirteittäin jaon, mikä on mikä, en tietellisesti. Gipsy sana tuli, kun romanit tulivat Ranskaan, he eivät tienneet, mistä olivat tulleet, he sanoivat Pikkuegytistä. Kaikkia romaneita, joita olin tavannut, Pojois Kiinasta, Etelä Amerikasta ja kaikki siitä väliltä, niin olen huomanut, kuinka paljon meillä onkaan yhteistä Mr Rishi jota tulkkaisin, kun hän oli Suomessa, hän on Intian bandjaareja (romaneita) Rajastanista, huomaisin että, kyllä me ollaan osittain samaa porukkaa. Arvot ja kulttuurissa samaa, myös mentalitetissa on samaa, koko maaiman romaniessa on. Puhun kokemuksesta. Genettisesti en puhu mutta, silti en usko että Turkin Tataarit olisivat genettisesti sukua romaneille. On myös muita jota en usko ettö, meillä olisi genettistä yhteyttä. Tietysti romanit ovat sekoutuneet maan kansalaisiin mutta, ei kaikkialla. Tämä perustuu kokemukseen, ei tieteeseen, jota sinä edustan. minä yritin selvittää meidän tavalla, mikä ovat tiedot mutta, mikään ei ole niin varma kun epävarma. teoriota on vaikka muille jakaa. On esimerkiksi teoria että, romanit olisivat alkujaan Egyptistä ja että on viellä joku paikka, ennen Intia. Suurin osa tutkimuksista, on kielisesti tutkituja En ole varma, onko tarpeen enää lisätä tutkimuksia, genettisillä periaateilla.
Sanon vielä, että minulle ei riitä tieto, pitkään genettiseen keskusteluun.
Blessed regards to you - romani1
eikö ole niin kirjoitti:
Eikö ole niin,että sinun sukus tulee siperiasta jos en väärin muista niin sinun mummosihan oli aika nuori kun tuli suomeen.
Voisin nimetä suku nimeltä suomessa asuvat tattarit, jotka ovat unohtaneet taustansa ja sulautuneeet kaaleisiin. Älkää panko puuroja ja vellijä sekasin. Tattari on tattari ja mustalainen on mustalaien sillä siisti.Jos tarkoitat että, minä olen Janett, olet väärässä.Minä olen mies ja Aaltosia/Bergejä. Minun mummo ei tullut siperiasta, tiedän kyllä ketä tarkoitat. Minun mummo oli niitä ensimmäisiä. jotka tulivat Helsinkiin ja oli Tapanilassa 50 luvulla. Niitä on kolme sukua, jotka tulivat Helsinkiin. Minun porukka ei tullut, evakossa, mummon puolisisko, tuli eavkossa. En viitsi kertoa enemmän, koska minun suku ei varmaan pidä siitä.
Siunatun terveisin 58 v romani. - mustapää kulkija
eikö ole niin kirjoitti:
Eikö ole niin,että sinun sukus tulee siperiasta jos en väärin muista niin sinun mummosihan oli aika nuori kun tuli suomeen.
Voisin nimetä suku nimeltä suomessa asuvat tattarit, jotka ovat unohtaneet taustansa ja sulautuneeet kaaleisiin. Älkää panko puuroja ja vellijä sekasin. Tattari on tattari ja mustalainen on mustalaien sillä siisti.on taustansa unohtaneita tattareita?
- kertokaahan
romani1 kirjoitti:
You have right, abouth the roma, gipsy, tattare and tatar people. I din´t ment in genetic meaning. As a answere of, what its the basic element, in the history, byt now I changes ti finnisch,
Siis, jos puhutaan genetiikasta, jota ei ollut tarkoitu, minunn kohdalla, koska tieto ei riitä. en usko että, on monta jotka pystyy selvittää tätä asia, geneettisesti, niinkuin sinä. Jos puhutaan genettisesti, minussa on juutalaisverta, suomalista ja romanigeenejä.
Minä selvitin pääpiirteittäin jaon, mikä on mikä, en tietellisesti. Gipsy sana tuli, kun romanit tulivat Ranskaan, he eivät tienneet, mistä olivat tulleet, he sanoivat Pikkuegytistä. Kaikkia romaneita, joita olin tavannut, Pojois Kiinasta, Etelä Amerikasta ja kaikki siitä väliltä, niin olen huomanut, kuinka paljon meillä onkaan yhteistä Mr Rishi jota tulkkaisin, kun hän oli Suomessa, hän on Intian bandjaareja (romaneita) Rajastanista, huomaisin että, kyllä me ollaan osittain samaa porukkaa. Arvot ja kulttuurissa samaa, myös mentalitetissa on samaa, koko maaiman romaniessa on. Puhun kokemuksesta. Genettisesti en puhu mutta, silti en usko että Turkin Tataarit olisivat genettisesti sukua romaneille. On myös muita jota en usko ettö, meillä olisi genettistä yhteyttä. Tietysti romanit ovat sekoutuneet maan kansalaisiin mutta, ei kaikkialla. Tämä perustuu kokemukseen, ei tieteeseen, jota sinä edustan. minä yritin selvittää meidän tavalla, mikä ovat tiedot mutta, mikään ei ole niin varma kun epävarma. teoriota on vaikka muille jakaa. On esimerkiksi teoria että, romanit olisivat alkujaan Egyptistä ja että on viellä joku paikka, ennen Intia. Suurin osa tutkimuksista, on kielisesti tutkituja En ole varma, onko tarpeen enää lisätä tutkimuksia, genettisillä periaateilla.
Sanon vielä, että minulle ei riitä tieto, pitkään genettiseen keskusteluun.
Blessed regards to youTäällä kun tuntuu olevan niin kaikentietävää porukkaa, niin kertokaahan jotain myös tästä sukunimestä, eli ASP. Terveisin utelias
- zxzx
romani1 kirjoitti:
vaan resande folket. Niitä on Ruotsissa, Norjassa, jokaisella Brittisaarella (eniten), Irlannissa, Alankomaissa, Ranskassa, Saksassa, Amerikassa (paljon) ja myös miulla mantereilla. Niillä on oma kulttuuri, joka muistutaa, eniten meidän kulttuuria, niinkuin kirjoitat. Olen työskennellyt heidän kanssa paljon. Eniten Englannin ja Skotlannin travelersien kanssa. Olen viettänyt viikokoja heidän kanssa. Skotlanissa puolustin heidän oikeudenkäynnissä, maanoikedusasiassa (EU valvojana). Silloin tapasin monta eri perhettä. Yhden pyysin Suomeen ja pidin "vastaanoton" heille, missä virkalijat ja muut asiantuntijat, saivat kysellä heistä enemmän. Oli kyse, pahasta syrjivästä, oikeudenkäynnistä, missä omistaja ei saanut käyttää omaa maataan. Oltiin Eduskunnassa ja tavattiin ihmisoikeusryhmän siellä. Pääsin niin lähelle kun voi päästä. Asuin kolme viikkoa hedän kanssa King Crossissa Skotlannissa. Kerran minua pyydettiin luennoimaan Cardiffin yliopistolle, missä lakiopiskeliat pitivät lakineuvontaa travallerseille. Samalla matkalla kävin Walesin sydämessä. Bangorissa, missä tapasin romaneita ja travellersejä. Luento oli Bangorin yliopistolla. Sitten on viellä New ages travelleritä, jotka ovat, yleensä korkeasti lukeneita, rikkaista kodeista, lähteneitä "hiipejä". Skotlannissa huomasin että, Suomen romanikulttuuri, joka on ainutlaatuinen, oli eniten samaa, travellerseilla ja meillä. Ehkä syy on siinä että, samaan aikaan, kun Ruosi heitti meidät ulos niin oli myös Ruotsiin tullut Skotlannin romaneita. Hyvin paljon samanlaista, tapakultuurissa, kun meillä
Siunatuin terveisin teille kakillekyllä romani 1 onollut monessa mukana ja sitä täällä pitää tuoda esiin joka asiassa.se on tuo päteminen,se,se.
- romani1
zxzx kirjoitti:
kyllä romani 1 onollut monessa mukana ja sitä täällä pitää tuoda esiin joka asiassa.se on tuo päteminen,se,se.
Kun on ollut mukana, niin monessa junassa, niin tulee tietoa. En mielelään kerro pajon kokemuksista mutta, että selviää että, tieoa ja kokemusta on, sen takia.
Ystäväni, minun ei tarvitse päteä. Olen niin monessa liemessä keitetty että, päteminestä ei tarvitse. Olen ollut mukana, näissä hommissa, melkein 40 vuotta, ensin oman porukan "avutaja" ja siitä maailmalle.
Siuntauin terveisin Helge - romani1
kertokaahan kirjoitti:
Täällä kun tuntuu olevan niin kaikentietävää porukkaa, niin kertokaahan jotain myös tästä sukunimestä, eli ASP. Terveisin utelias
Aspit ovat samaa sukua kun minä, isän puolesta, en tiedä tarkkaan tmiten mutta, kaikki. Siis katso minun suvusta, saat jonkinlaisen kuvan. Ittiläisiä pitäisi olla.
Siunausta sinule - reporteri
romani1 kirjoitti:
Kylläpä minä selvitän huonosti, tai siten vastapuolen vastaanotossa on vikaa.
Toivottavasti selvisi Devel ModellKäsiini sattui tässä joitakin vuosia sitten, eräästä antikvaari liikkeestä, sidottu Gummeruksen kyläkirjaston kuvalehden vuosikerta 1903, Tämän lehden sivulla oli kuva vanhasta mustalaisnaisesta ja maininta: Helsingin vanhin asukas. satavuotias - etunimeä en muista, mutta sukunimi oli Blomerus.
Tuosta 1903 satavuutta taaksepäin tullaan vuoteen 1803,. niin etteivät viiksikymen luvun mustalaiset voineet olla suinkaan ensimmäisiä Helsingissä - asiantuntija........
reporteri kirjoitti:
Käsiini sattui tässä joitakin vuosia sitten, eräästä antikvaari liikkeestä, sidottu Gummeruksen kyläkirjaston kuvalehden vuosikerta 1903, Tämän lehden sivulla oli kuva vanhasta mustalaisnaisesta ja maininta: Helsingin vanhin asukas. satavuotias - etunimeä en muista, mutta sukunimi oli Blomerus.
Tuosta 1903 satavuutta taaksepäin tullaan vuoteen 1803,. niin etteivät viiksikymen luvun mustalaiset voineet olla suinkaan ensimmäisiä HelsingissäOlet muuten harvinaisen oikiassa. Veenasin itsekin oikaista asian, mutta hyväkun sinä sen teit.
- kaale dzeno
romani1 kirjoitti:
Väksignade hälningar av en 58 år gammal tattare, från Nylandoot oikiassa
- dzeeno
eikö ole niin kirjoitti:
Voisin nimetä suku nimeltä suomessa asuvat tattarit, jotka ovat unohtaneet taustansa ja sulautuneeet kaaleisiin. Älkää panko puuroja ja vellijä sekasin. Tattari on tattari ja mustalainen on mustalaien sillä siisti.kyllä oot ihan oikiassa janette sukar"latzo" romni dzuuli, sanoo vain gila;)
- Anonyymi
romani1 kirjoitti:
Jos tarkoitat että, minä olen Janett, olet väärässä.Minä olen mies ja Aaltosia/Bergejä. Minun mummo ei tullut siperiasta, tiedän kyllä ketä tarkoitat. Minun mummo oli niitä ensimmäisiä. jotka tulivat Helsinkiin ja oli Tapanilassa 50 luvulla. Niitä on kolme sukua, jotka tulivat Helsinkiin. Minun porukka ei tullut, evakossa, mummon puolisisko, tuli eavkossa. En viitsi kertoa enemmän, koska minun suku ei varmaan pidä siitä.
Siunatun terveisin 58 v romani.Ei suku pidä että kirjoitat tänne meidän suvusta ja sinä Helge et ole meille sukua! Hyi V****!
- Anonyymi
romani1 kirjoitti:
Jos tarkoitat että, minä olen Janett, olet väärässä.Minä olen mies ja Aaltosia/Bergejä. Minun mummo ei tullut siperiasta, tiedän kyllä ketä tarkoitat. Minun mummo oli niitä ensimmäisiä. jotka tulivat Helsinkiin ja oli Tapanilassa 50 luvulla. Niitä on kolme sukua, jotka tulivat Helsinkiin. Minun porukka ei tullut, evakossa, mummon puolisisko, tuli eavkossa. En viitsi kertoa enemmän, koska minun suku ei varmaan pidä siitä.
Siunatun terveisin 58 v romani.Mikä vitun tarve sulla on Helge valehellä tääl??? Lopeta kirjottaa meidän sukusta mitä sä et oo
- Anonyymi
eikö ole niin kirjoitti:
Voisin nimetä suku nimeltä suomessa asuvat tattarit, jotka ovat unohtaneet taustansa ja sulautuneeet kaaleisiin. Älkää panko puuroja ja vellijä sekasin. Tattari on tattari ja mustalainen on mustalaien sillä siisti.Berg on se suku ketkä on unohtaneet taustansa ja sulautuneet kaaleisiin.
- Anonyymi
zxzx kirjoitti:
kyllä romani 1 onollut monessa mukana ja sitä täällä pitää tuoda esiin joka asiassa.se on tuo päteminen,se,se.
Helge valehtelee paljon
- seuraavat
sukunimet omaavat ovat alkujaan ruotsin tattareita:. Lindgren, Berg, Faltin, Flink
Siinä joitakin- romani1
Romaneille, annettiin valtaväestön nimiä ja niin on käynyt myös meille. Me saatiin ruotsalaiset nimet, mutta että me oltaisiin ruotsin kulkijoita Tattare, en usko ja tiedän 99% varmuudella. On yksi suku,m johon minäkin kuulun, jolla on sukulaisia resande folketeissa, Lindberg, eteläsuomesta.
Vielläkin annetaan moneessa maissa romaninimi ja "virallisesti" toinen nimi.
Suomessa on kansainvälisiä romaninimiä Citron ja Swarts, joka oli myös annettu juutalaisille mutta, Citron ei ole muilla kun romaneilla, maailmassa.
Vähän kevyempää. Onko Tony Cutis, Unkarin juutalaisia vai Unkarin romaneita. Hänen alkuperäinen kotimaa oli Unkari ja hänen hänen nimensä on Tony Swarts. - Valkolainen Sveitsistä
romani1 kirjoitti:
Romaneille, annettiin valtaväestön nimiä ja niin on käynyt myös meille. Me saatiin ruotsalaiset nimet, mutta että me oltaisiin ruotsin kulkijoita Tattare, en usko ja tiedän 99% varmuudella. On yksi suku,m johon minäkin kuulun, jolla on sukulaisia resande folketeissa, Lindberg, eteläsuomesta.
Suomessa on kansainvälisiä romaninimiä Citron ja Swarts, joka oli myös annettu juutalaisille mutta, Citron ei ole muilla kun romaneilla, maailmassa.
Vähän kevyempää. Onko Tony Cutis, Unkarin juutalaisia vai Unkarin romaneita. Hänen alkuperäinen kotimaa oli Unkari ja hänen hänen nimensä on Tony Swarts.Hei Roman1
Tarkoitat varmann Schwarz = Saksaksi musta
Terkkuja ja jaksa kestää - MUSTA SAARA
NÄMÄ FALTINIT ON.
- tavanut olen
MUSTA SAARA kirjoitti:
NÄMÄ FALTINIT ON.
olen tavannut ruotsin tattareita joidenka sukunimi on Faltin ja heillä on sumessa sukulaisia
- nyt olet väärässä
romani1 kirjoitti:
Vähän kevyempää. Onko Tony Cutis, Unkarin juutalaisia vai Unkarin romaneita. Hänen alkuperäinen kotimaa oli Unkari ja hänen hänen nimensä on Tony Swarts.Muusta en väitä, koska en tiedä 100%varmasti, mutta en ole kuullut suomessa nimeä Citron. Jos taas tarkoitat nimeä Zitron, niin sen alkuperän tiedän, ja se ei ole "annettu", eikä sillä ole mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa. Juutalaisia halveksimatta. Kuulun itsekin Zitronin sukuun ja tiedän mistä puhun.
- romani1
nyt olet väärässä kirjoitti:
Muusta en väitä, koska en tiedä 100%varmasti, mutta en ole kuullut suomessa nimeä Citron. Jos taas tarkoitat nimeä Zitron, niin sen alkuperän tiedän, ja se ei ole "annettu", eikä sillä ole mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa. Juutalaisia halveksimatta. Kuulun itsekin Zitronin sukuun ja tiedän mistä puhun.
Oikein kaikki Zitronit ovat samoja Iittiläisiä kun minäkin olen
Kauan sitten tuli juutalaismies joka otti romanivaimon Iitistä. He saivat lapset Feetu (Fredrik?) Ann-charlotte ja Konstantin.
Veertiläiset tunnet kai
Ann-Charlotte Berg ja Aleksander Ahlgren (Maija)
Kontantin, konstalaiset
Minä ole Majan sakkia. Maija ja Santeri saivat lapset Pertta, Juho, Frans. Aleksander on haudattu Hyrylään 1935 niinkuin moni muukin sukulainen.
Maijan hautaa ei enää ole mutta, tiedän missä se on ollut Pernajassa. Uljas vainaa näytti sen minulle.
Juho Jussi Berg Ja Irena Iita Aaltonen olivat isovanhemmat ja Otto oli minun isäni.
Konstalaiset tiedät varmaan Saaralaiset ym Nissä se juutalaisuus näkyy parhaiten
Siunatuin terveisin naartisi - sumeblume
tavanut olen kirjoitti:
olen tavannut ruotsin tattareita joidenka sukunimi on Faltin ja heillä on sumessa sukulaisia
Hei
Mikä maa se sumi on?
Sumutusten maa?
Sumea maa?
Vai mikä?
Tuskin tarkoittaa S U O M E A ???????? - sukututkija
Korjaus edelliseen tämä Fuhrmann( tai kirjoittaako hän nimensä Furman,en muista)
Hän on psykiatrian erikoislääkäri, siis psykiatri - mä vaan
romani1 kirjoitti:
Kauan sitten tuli juutalaismies joka otti romanivaimon Iitistä. He saivat lapset Feetu (Fredrik?) Ann-charlotte ja Konstantin.
Veertiläiset tunnet kai
Kontantin, konstalaiset
Minä ole Majan sakkia. Maija ja Santeri saivat lapset Pertta, Juho, Frans. Aleksander on haudattu Hyrylään 1935 niinkuin moni muukin sukulainen.
Maijan hautaa ei enää ole mutta, tiedän missä se on ollut Pernajassa. Uljas vainaa näytti sen minulle.
Juho Jussi Berg Ja Irena Iita Aaltonen olivat isovanhemmat ja Otto oli minun isäni.
Konstalaiset tiedät varmaan Saaralaiset ym Nissä se juutalaisuus näkyy parhaiten
Siunatuin terveisin naartisiettä oot borg... ja aaltosen nimikin tullut siitä
- romani1
mä vaan kirjoitti:
että oot borg... ja aaltosen nimikin tullut siitä
Minä olen Berg ja Aaltonen.
Siunatuin terveisin sinulle - romani1
sukututkija kirjoitti:
Korjaus edelliseen tämä Fuhrmann( tai kirjoittaako hän nimensä Furman,en muista)
Hän on psykiatrian erikoislääkäri, siis psykiatriOnpa kiinnopstavaa kuullla että, juutalaisilla on myös Zitron nimisiä. Romaneilla, sitä on ympäri maailma. Tunnen Zitron romaneita Austraaliasta ja suurin romaniZitron suku on Amerikassa.
Suomessa meillä on iso suku, jonka nimi on Zitron. Se kenellä tämä nimi on ollut ensimmäisenä. Se ei kiinostavaa. Sukututkijalle, Zitron voi myös olla niitä "annettuja" nimiä. Minun suvussa on juutalaisverta, esiisäni joka tuli joskus kauan sitten ruotsista oli juutalainen sihteeri, joka otti romaninaisen Iitin pitäjästä ja siitä asti, voidaan tutkia minun isäni historia.
Onko kaksi Zitron sukua sitten ollut, koska romaneilla tämä on vanha ja laajasti levinyt suku, jo Suomessa, puhumattakaan maaimassa. Toiset pitävät meitä yhdeksi niistä kadoitetuista juutalaisuvuista. Intian juutalaiset Punjabissa ja Rajastanista. Minä en oikei usko sitä. Tosin on tullut mielen että, kun meitä kohdellaan, niin huonosti ja viha on suuri niin, olisko väitteessä perää.
Blessed regards to you
PS olen luennoinut samoissa seminaareissa, kun Ben Furman - romani1
romani1 kirjoitti:
Onpa kiinnopstavaa kuullla että, juutalaisilla on myös Zitron nimisiä. Romaneilla, sitä on ympäri maailma. Tunnen Zitron romaneita Austraaliasta ja suurin romaniZitron suku on Amerikassa.
Suomessa meillä on iso suku, jonka nimi on Zitron. Se kenellä tämä nimi on ollut ensimmäisenä. Se ei kiinostavaa. Sukututkijalle, Zitron voi myös olla niitä "annettuja" nimiä. Minun suvussa on juutalaisverta, esiisäni joka tuli joskus kauan sitten ruotsista oli juutalainen sihteeri, joka otti romaninaisen Iitin pitäjästä ja siitä asti, voidaan tutkia minun isäni historia.
Onko kaksi Zitron sukua sitten ollut, koska romaneilla tämä on vanha ja laajasti levinyt suku, jo Suomessa, puhumattakaan maaimassa. Toiset pitävät meitä yhdeksi niistä kadoitetuista juutalaisuvuista. Intian juutalaiset Punjabissa ja Rajastanista. Minä en oikei usko sitä. Tosin on tullut mielen että, kun meitä kohdellaan, niin huonosti ja viha on suuri niin, olisko väitteessä perää.
Blessed regards to you
PS olen luennoinut samoissa seminaareissa, kun Ben FurmanSiitä värennöksestä en tiedä. Miten Zitron romaneita, lötyy ympäri maailmaa. Tunnen heitä henkilökohtaiseti. Tavattiin v 2001 Mailman seminaarissa vastaan rasimia, Durbanissa, Etelä-Afrikassa. Harmitta kun en tiennyt tätä ennen, olen tehnyt vuosia, yhteistyötä Ben Waisenthl ? rymän kanssa ja mm, Afrikassa olin moneessa seminaareissa, missä oli kysymys juutalaisista ja Israelin romaneista Domeista
No se siitä - Valkolainen Sveitsistä
Hei kiva sukututkija,
en tiennytkään, että juutalaisilla oli joskus pääsy Suomeen kiellety. Voisitko olla ystävällinen ja antaa minulle tarkempia tietoja.
En tiedä oletko nuori tai vanhempi. Olen löytänyt laulun, jota lapsena Suomessa kuuntelin ja rakastin.
Google: vanha mustalainen
Sieltä voit valita aito unkarilainen versio, sitten Vesa-Matti Loirin aika klassillinen ja Seija Korpionmaan kaunis esitys vuodelta 1959. Kaikki kolme on kovin kauniita.
Terkkuja Alppimaalta - Valkolainen Sveitsistä
Valkolainen Sveitsistä kirjoitti:
Hei kiva sukututkija,
en tiennytkään, että juutalaisilla oli joskus pääsy Suomeen kiellety. Voisitko olla ystävällinen ja antaa minulle tarkempia tietoja.
En tiedä oletko nuori tai vanhempi. Olen löytänyt laulun, jota lapsena Suomessa kuuntelin ja rakastin.
Google: vanha mustalainen
Sieltä voit valita aito unkarilainen versio, sitten Vesa-Matti Loirin aika klassillinen ja Seija Korpionmaan kaunis esitys vuodelta 1959. Kaikki kolme on kovin kauniita.
Terkkuja AlppimaaltaSukututkija.
Miksi aina näitä virheitä?
Voi auta äiti. - sintipukki
tavanut olen kirjoitti:
on tattareita, eikä mustalaisia? Vielä H.V:lle, oletko samaa sukua kuin Remu?
- tumma neito
sintipukki kirjoitti:
on tattareita, eikä mustalaisia? Vielä H.V:lle, oletko samaa sukua kuin Remu?
minkä puolen tattari sinä oot musta saara. minä oon etelä-pohjanmaalta ja olla tohorin.
- asiantuntija........
ovat tattareita, ja kyllä he ovat sekoittuneet oikeisiin romaneihin.Esm. nämä Lindgren. Sitten epäilen kovasti, että etelä- pohjanmaalla on varmasti melkein kaikki tattareita. ESM: Mäntyniemet , ovat niin valkoisia. Lindrenin :ssä on hyvin valkoisia ihmisiä. Mustalaiset ovat yleensä tummia.
OLET HELGE VÄÄRÄSSÄ, ANNAT VÄÄRÄÄ TIEDOA. - GDDG
asiantuntija........ kirjoitti:
ovat tattareita, ja kyllä he ovat sekoittuneet oikeisiin romaneihin.Esm. nämä Lindgren. Sitten epäilen kovasti, että etelä- pohjanmaalla on varmasti melkein kaikki tattareita. ESM: Mäntyniemet , ovat niin valkoisia. Lindrenin :ssä on hyvin valkoisia ihmisiä. Mustalaiset ovat yleensä tummia.
OLET HELGE VÄÄRÄSSÄ, ANNAT VÄÄRÄÄ TIEDOA.Mutta tiedäthän sinä että tummillekin ihmisille voi syntyä vaaleita lapsia ja päin vastoin.
- asiantuntija........
GDDG kirjoitti:
Mutta tiedäthän sinä että tummillekin ihmisille voi syntyä vaaleita lapsia ja päin vastoin.
Jos suvssa ole missään vaiheessa valkolaista,vaan ainakin kolmanteen polveen on aitoja mustalaisia. Niin ei sinne 100% tule valkoisia lapsia , olet hölmö. Ja kyllä nuo ASP:set ovat aivan kuin kaajeita. Varmaan ovat kaajeiden sukua.
- kaalensko dzeno
romani1 kirjoitti:
Veertiläiset tunnet kai
Kontantin, konstalaiset
Siunatuin terveisin naartisidouva dzjuli hin ave sanakirja . kyllä romani 1 on käyny koulut loppu saaka , kuunelkaa gajet nyt
- EIVÄT MUSTALAISIA
romani1 kirjoitti:
Minä olen Berg ja Aaltonen.
Siunatuin terveisin sinulleOLET OIKIA TATTARI, KAIKKI BERGILÄISET OVAT TATTAREITETA, EIVÄT OLE SUOMEN MUSTALAISIA
- kummerus
asiantuntija........ kirjoitti:
OLET HELGE VÄÄRÄSSÄ, ANNAT VÄÄRÄÄ TIEDOA.osa lingreneistä ja flinkeistä on saksalasija ja ne saksalaiset piirteet ovat hyvin monissa flinkeissä ja lingreeneissä nätävissä eli eivät ole aitoja mustalasija
- feeralo
Pistäppä nimim. romani1 vielä kerran pakka sekaisin. Eikö nämä termit menekin
näin, vai meneekö?
Tattari = viljakasvi jota suomessa on viljelty aikaisemmin ja viljellään jossakin
määrin vieläkin
= suomenkielinen väännös ruotsinkielen sanasta tattare
= suomen romaniryhmien keskuudessa syntynyt käsite, jolla pyritään
erottamaan tietyt suvut toisista ( tämä kohta jos mikä, on se mikä
vaatisi selvitystä eli perusteluja miten tätä sanaa ja minkä vuoksi
sitä pitäisi käyttää tässä yhteydessä)
Tattare = ruotsinkielessä sana, joka tarkoittaa yleensä kiertävää tai vapaata
elämää viettävää kansalaista eli ns. travelenia.
= ruotsinkielessä sana joka myös tarkoittaa mihin tahansa ryhmään
kuuluvaa romania.
= suomen-ruotsalaisten käyttämä sana kaikista romaneista
Tataari = turkkilais-tataarilainen kansa, jota pienenä vähemmistönä elää
suomessakin, sanalla ei ole mitään tekemistä romanien kanssa.- romani1
Tattripuuroa ollaan syöty
On sellainin tapa, kun varsinkin puhutan ulkomaan romaneista. Sanotaan että, ei toi ole mustalainen vaan tattari
Kiinostavaa, niinkuinollaan kirjoitettu, enen suomenruotsalaiset sanoivat meitä tattarieksi ja ehkä puuro on saanut nimensä siitä. Puhutaanhan romanokeitostakin
Tattarisuo,Helsigissä, on varmaan sanut nimensä, silloin kun oli enemmän ruosalaisia, varsinkin Helsingissä. Silloi on varmaan, meikäläiset ollut teltoilla siellä. Näin minä olen sen aina ajatellut.
Siunauksia ja terveisiän - siunausta
romani1 kirjoitti:
Tattripuuroa ollaan syöty
On sellainin tapa, kun varsinkin puhutan ulkomaan romaneista. Sanotaan että, ei toi ole mustalainen vaan tattari
Kiinostavaa, niinkuinollaan kirjoitettu, enen suomenruotsalaiset sanoivat meitä tattarieksi ja ehkä puuro on saanut nimensä siitä. Puhutaanhan romanokeitostakin
Tattarisuo,Helsigissä, on varmaan sanut nimensä, silloin kun oli enemmän ruosalaisia, varsinkin Helsingissä. Silloi on varmaan, meikäläiset ollut teltoilla siellä. Näin minä olen sen aina ajatellut.
Siunauksia ja terveisiänkyllä j romani 1 ollaan kaleita "ave bahtalo rom, kalerom.. otte ihan oikiassa kaikki mitä oote sanonu, sanookaaa vain
- en tiedä
Haluan kysyä teiltä jotka tietätte että mikä tai ketkä on suomessa asuvat romanseelit kun uutisista tulee" latso kvella saare romanseele"
En mää oon romanseele enkä tattari vaan romani
Vastatkaa ken tietääää- Kokares
Miksi pitäisi käyttää suomenkielistä sanaa romani tuossa esimerkkitapauksessasi,
jos lause muuten on romanikieltä ? - tiiijääsitäsit
No joo saat kyllä vahvasti epäilemään alkuperääs mutta olkoon romanseele=Romanit romani taas on mustalaiskielellä mustalaisnainen mut sillä viitataan usein mustalaiskieleen suomeksi se tarkoittaa taas harhaan johtavasti mustalaista ottaen huomioon sen että kaaleenkieli taipuu sukupuolen sekä lukujen mukaan
Deevelesa mire sa folkengiere!!!!
- minulla
on äitipuoli tataari mutta sukunimi on venäläinen Potjompkina. Suomeksi tarkoittaa pimeyttä.
Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2412608Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka122162Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3231880- 1031639
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois861546Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001250- 671200
- 251131
- 501083
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl731016