Minkä on Jumala yhdistänyt,

sitä älköön ihminen erottako?

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1708757

"Kirkkoherralle viides avioero - pantiin hyllylle
09.07.2009 06:38

Viides avioero vei ahvenanmaalaisen kirkkoherran Porvoon piispan Gustav Björkstrandin puheille kevättalvella.

Tapaamisessa kirkkoherra selitti elämäntilannettaan ja eroon johtaneita syitä. Kirkkoherran asema tuli pohdittavaksi, koska papeilta edellytetään esikuvallisuutta.

- Tilanne on se, että päätimme tuomiokapitulissa tehdä asiasta selvityksen. Sinä aikana hän ei ole virassa, piispa Björkstrand kertoi keskiviikkona.

Selvitys valmistuu syyskuun loppuun mennessä. Se tarkoittaa, että kirkkoherra on siihen asti hyllytettynä virastaan.

- Haluamme selvittää, mistä on kysymys. Se on normaali menettelytapa, Björkstrand kommentoi ja korostaa, että minkäänlaisiin varsinaisiin toimenpiteisiin ole toistaiseksi ryhdytty.

Miten kirkkoherra itse suhtautui hyllytykseen?

- Hän katsoo, että ei ole tehnyt mitään väärin.

Björkstrandin mukaan tuomiokapituli haluaa selvittää, miten avioerojen määrä vaikuttaa kirkkoherran asemaan esikuvana.

- Pappihan antaa lupauksen, että hän elää esikuvana seurakunnalle, piispa huomauttaa.
Kalle Pirhonen"

Ilmeisesti kyseinen pastori on saanut luvan jumalaltaan erota. Muutenhan hän toimisi vastoin Pyhän Elämän Käyttömanuaalinsa selvää määräystä.

37

264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössönöm

Vai esikuvana? Ja silti ne saa (ja niiden pitää) valehdella lapsillekin joistain henkiolennoista.

Gusse siellä taas esittää jotain ihmistä suurempaa.

• Jos pelkästään kerrottaisiin lapsille, että taruolentoja on olemassa, niin se ei olisi niin vakavaa. Mutta kun niille kerrotaan, että Jesse naulattiin ristille, koska juuri sinä olet syntinen paska, että Jumala näin sivupersoonaansa sadomasokistisesti kiduttamalla voisi antaa ihmisille anteeksi heidän syntinsä, jotka ovat Jumalan oman mokailun tulosta ja se 0,3 % ihmisistä, jotka kuuluvat Oikein Uskoviin (tm) voisi pelastua samalla kun muita kidutetaan ikuisesti... Jos Evil Dead katsotaan sopimattomaksi alaikäisille, niin kyllä Raamattuunkiin pitäisi saada K-18-tarra.

Alffa-Omegalla oli jokin aika sitten avaus siitä, miten UT on itse asiassa paljon moraalittomampi pelastusoppeineen kuin VT. Ja kyllähän tämä kristillisyyden keskeinen opinkohta on ihan pöyristyttävä, kun sitä tarkemmin ajattelee.

• Kössönöm
        Aatami9 kirjoitti:

Jos pelkästään kerrottaisiin lapsille, että taruolentoja on olemassa, niin se ei olisi niin vakavaa. Mutta kun niille kerrotaan, että Jesse naulattiin ristille, koska juuri sinä olet syntinen paska, että Jumala näin sivupersoonaansa sadomasokistisesti kiduttamalla voisi antaa ihmisille anteeksi heidän syntinsä, jotka ovat Jumalan oman mokailun tulosta ja se 0,3 % ihmisistä, jotka kuuluvat Oikein Uskoviin (tm) voisi pelastua samalla kun muita kidutetaan ikuisesti... Jos Evil Dead katsotaan sopimattomaksi alaikäisille, niin kyllä Raamattuunkiin pitäisi saada K-18-tarra.

Alffa-Omegalla oli jokin aika sitten avaus siitä, miten UT on itse asiassa paljon moraalittomampi pelastusoppeineen kuin VT. Ja kyllähän tämä kristillisyyden keskeinen opinkohta on ihan pöyristyttävä, kun sitä tarkemmin ajattelee.

avioerojen takia on naurettavaa. Siis eihän se heppu mitään rikosta ole tehnyt. Ja mistä Gusse tietää vaikka tämän papin vaimot olisivat eroa hakeneet.

On se vaan metkaa, että kirkon moraalikoodistossa on seksuaalisuuden vahtiminen ollut AINA se kaikkein tärkein juttu ja nyt sitten levittelevät tuollaista typerää logoa. Ei ole homma hanskassa liperilasseilla.

Muistelisin lukeneeni Alffa-Omegan jutun, mutta en enää sisältöä muista. Kun tuota uutta testamenttia on lueskellut, niin oudolta tuntuu uskiksien väitteet, että VT oli juttua juutalaisten historiasta ja UT on jeesuksen sanomaa kaikille. Kun se ei niin ole. Kaikenlaisille hebrealaisille siellä niitä nootteja on, eikä ne asu täällä!

• --GG---
        Aatami9 kirjoitti:

Jos pelkästään kerrottaisiin lapsille, että taruolentoja on olemassa, niin se ei olisi niin vakavaa. Mutta kun niille kerrotaan, että Jesse naulattiin ristille, koska juuri sinä olet syntinen paska, että Jumala näin sivupersoonaansa sadomasokistisesti kiduttamalla voisi antaa ihmisille anteeksi heidän syntinsä, jotka ovat Jumalan oman mokailun tulosta ja se 0,3 % ihmisistä, jotka kuuluvat Oikein Uskoviin (tm) voisi pelastua samalla kun muita kidutetaan ikuisesti... Jos Evil Dead katsotaan sopimattomaksi alaikäisille, niin kyllä Raamattuunkiin pitäisi saada K-18-tarra.

Kuuntelet liikaa ihmisiä ja heidän selosteitaan. Miksi et oitse ota asioista selvää?

UT moraalittomampi? Mitä siellä kielletään sinua tekemästä?

Ihmisten puheista olet myös repäissyt tämän typerän "oikeat uskovat(tm) ilmaisun. Suosittelen lukemaan raamattua niin ymmärrät asioista sen jälkeen hiukan paremmin.

"11. Sillä Jumala ei katso henkilöön.
        12. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
        13. sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
        15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
        16. sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
        17. Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi ja luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskauksesi
        18. ja tunnet hänen tahtonsa ja, opetettuna laissa, tutkit, mikä parasta on,
        19. ja luulet kykeneväsi olemaan sokeain taluttaja, pimeydessä olevien valkeus,
        20. ymmärtämättömien kasvattaja, alaikäisten opettaja, sinulla kun laissa on tiedon ja totuuden muoto:
        21. niin sinäkö, joka toista opetat, et itseäsi opeta; joka julistat, ettei saa varastaa, itse varastat;
        22. joka sanot, ettei saa tehdä huorin, itse teet huorin; joka kauhistut epäjumalia, kuitenkin olet temppelin ryöstäjä;
        23. joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa? "

• --GG--- kirjoitti:

Kuuntelet liikaa ihmisiä ja heidän selosteitaan. Miksi et oitse ota asioista selvää?

UT moraalittomampi? Mitä siellä kielletään sinua tekemästä?

Ihmisten puheista olet myös repäissyt tämän typerän "oikeat uskovat(tm) ilmaisun. Suosittelen lukemaan raamattua niin ymmärrät asioista sen jälkeen hiukan paremmin.

"11. Sillä Jumala ei katso henkilöön.
        12. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
        13. sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
        15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
        16. sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
        17. Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi ja luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskauksesi
        18. ja tunnet hänen tahtonsa ja, opetettuna laissa, tutkit, mikä parasta on,
        19. ja luulet kykeneväsi olemaan sokeain taluttaja, pimeydessä olevien valkeus,
        20. ymmärtämättömien kasvattaja, alaikäisten opettaja, sinulla kun laissa on tiedon ja totuuden muoto:
        21. niin sinäkö, joka toista opetat, et itseäsi opeta; joka julistat, ettei saa varastaa, itse varastat;
        22. joka sanot, ettei saa tehdä huorin, itse teet huorin; joka kauhistut epäjumalia, kuitenkin olet temppelin ryöstäjä;
        23. joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa? "

Minä en ole tuon copypastesi tarkoittama pakana vissiinkään, kun en a) ole pakanauskonnon harjoittaja b) olen kuulunut kristilliseen seurakuntaan ja eronnut siitä. Ateistina jumalasi on varannut minulle kivan ikuisen kidutuksen, koska ymmärrän hänen olemattomuutensa. Luojan kiitos, että se jumala on vain päässäsi asustava meemiloinen!

Oppi helvetistä ikuisine kidutuksineen on täysin moraaliton ja se on nimenomaan UT:stä peräisin. Onhan siellä VT:ssäkin aika lapsille sopimattomia kohtia, joissa jumala psykoosissaan puuhailee kaikkea outoa, mutta tuo "rakkauden jumalasi" sekoaa täydellisesti vasta UT:ssa.

• --GG---
        Aatami9 kirjoitti:

Minä en ole tuon copypastesi tarkoittama pakana vissiinkään, kun en a) ole pakanauskonnon harjoittaja b) olen kuulunut kristilliseen seurakuntaan ja eronnut siitä. Ateistina jumalasi on varannut minulle kivan ikuisen kidutuksen, koska ymmärrän hänen olemattomuutensa. Luojan kiitos, että se jumala on vain päässäsi asustava meemiloinen!

Oppi helvetistä ikuisine kidutuksineen on täysin moraaliton ja se on nimenomaan UT:stä peräisin. Onhan siellä VT:ssäkin aika lapsille sopimattomia kohtia, joissa jumala psykoosissaan puuhailee kaikkea outoa, mutta tuo "rakkauden jumalasi" sekoaa täydellisesti vasta UT:ssa.

Huomaatko?

Ja lisää löytyy aiheeseen liittyen!

34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
        35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
        36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
        37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
        38. Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
        39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
        40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
        41. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
        42. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
        43. minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
        44. Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
        45. Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
        46. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

Toinen kohta

21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• --GG--- kirjoitti:

Huomaatko?

Ja lisää löytyy aiheeseen liittyen!

34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
        35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
        36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
        37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
        38. Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
        39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
        40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
        41. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
        42. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
        43. minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
        44. Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
        45. Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
        46. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

Toinen kohta

21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

ettei minun tarvitsekaan uskoa kristinuskon multipersoonajumalaan pelastuakseni, vaan riittää että noudatan lakia (mitä lienee tarkoittaakaan)?

• ###
        Aatami9 kirjoitti:

Asia vain on niin että Jumala on olemassa samoin ne mitä te tässä yhteydessä pidätte taruolentoina.
        Jos sitten totuus on karu niin ei muutu paremmaksi kieltämällä se

• ###
        ### kirjoitti:

Asia vain on niin että Jumala on olemassa samoin ne mitä te tässä yhteydessä pidätte taruolentoina.
        Jos sitten totuus on karu niin ei muutu paremmaksi kieltämällä se

On erottamisen paikka.Jos mies on viidesti ollut naimisissa ja eronnut joka kerta eikä näe itse siinä vikaa on aivan väärä henkilö toimimaan pastorina.
        Sanassakin sanotaan että seurakunnanpalvelija olkoon yhden vaimon mies.

• --GG---
        Aatami9 kirjoitti:

ettei minun tarvitsekaan uskoa kristinuskon multipersoonajumalaan pelastuakseni, vaan riittää että noudatan lakia (mitä lienee tarkoittaakaan)?

Uusi liitto ja vanha liitto ...raamatussa on myönnetty,että vanha liitto ei ollut täydellinen ja siksi valmisteltiin uusi liitto.

4. Jos hän siis olisi maan päällä, ei hän olisikaan pappi, koska jo ovat olemassa ne, jotka lain mukaan esiinkantavat lahjoja,
        5. ja jotka palvelevat siinä, mikä on taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli valmistettava maja. Sillä hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaikki sen kaavan mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin".
        6. Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
        7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
        8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
        9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
        10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
        12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
        13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

• --GG---
        Aatami9 kirjoitti:

Minä en ole päättämään sitä kuka pelastuu. Minä en tiedä mitä kukin on tehnyt.

Sen vain tiedän,että kukaan ei täällä maan päällä pysty tuomitsemaan ketään kadotukseen.

Tämä kannataa jokaisen muistaa...

1. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
        2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
        3. Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
        4. Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi?
        5. Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.

• --GG--- kirjoitti:

Uusi liitto ja vanha liitto ...raamatussa on myönnetty,että vanha liitto ei ollut täydellinen ja siksi valmisteltiin uusi liitto.

4. Jos hän siis olisi maan päällä, ei hän olisikaan pappi, koska jo ovat olemassa ne, jotka lain mukaan esiinkantavat lahjoja,
        5. ja jotka palvelevat siinä, mikä on taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli valmistettava maja. Sillä hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaikki sen kaavan mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin".
        6. Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
        7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
        8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
        9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
        10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
        12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
        13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

"Uusi liitto ja vanha liitto ...raamatussa on myönnetty,että vanha liitto ei ollut täydellinen ja siksi valmisteltiin uusi liitto."

Kaikkivaltias? Ei taida pysyä homma oikein Elohimilla hanskassa.

• Aatami9 kirjoitti:

Mutta kirjoitin uuden aloituksen kuten varmasti näkyy.

• Kössönöm
        ### kirjoitti:

On erottamisen paikka.Jos mies on viidesti ollut naimisissa ja eronnut joka kerta eikä näe itse siinä vikaa on aivan väärä henkilö toimimaan pastorina.
        Sanassakin sanotaan että seurakunnanpalvelija olkoon yhden vaimon mies.

"Sanassakin sanotaan että seurakunnanpalvelija olkoon yhden vaimon mies."

- Papin on siis pakko olla mies ja vieläpä naimisissa?

• heppuli vie

asian työtuomioistuimeen. Eipä avioero, useampikaan, ole oikeus hyllyttää työstä. Kirkko taas vain luulee olevansa lain yläpuolella.

• Kössönöm

"Björkstrandin mukaan tuomiokapituli haluaa selvittää, miten avioerojen määrä vaikuttaa kirkkoherran asemaan esikuvana.
        - Pappihan antaa lupauksen, että hän elää esikuvana seurakunnalle, piispa huomauttaa."

- Onhan tuo nyt ihan hullua. Kai niillä nyt on sentään velvollisuus noudattaa Suomen lakia ja työehtosopimuksia. Jos ei niissä kielletä ihmistä ottamasta avioeroa, niin ei tosiaan ole perusteita hyllytykselle tai potkuille.

Hyvä kirkko, te onnistuitte taas!

• Missukka
        Kössönöm kirjoitti:

"Björkstrandin mukaan tuomiokapituli haluaa selvittää, miten avioerojen määrä vaikuttaa kirkkoherran asemaan esikuvana.
        - Pappihan antaa lupauksen, että hän elää esikuvana seurakunnalle, piispa huomauttaa."

- Onhan tuo nyt ihan hullua. Kai niillä nyt on sentään velvollisuus noudattaa Suomen lakia ja työehtosopimuksia. Jos ei niissä kielletä ihmistä ottamasta avioeroa, niin ei tosiaan ole perusteita hyllytykselle tai potkuille.

Hyvä kirkko, te onnistuitte taas!

Siis papin ei ateistin mielestä tarvitse olla esikuvana seurakunnalleen.

• Kössönöm
        Missukka kirjoitti:

Siis papin ei ateistin mielestä tarvitse olla esikuvana seurakunnalleen.

Gusse ja Kumppanit vai?

Minä ajattelin lähinnä sitä, että kirkko on työpaikka siinä missä mikä tahansa muukin. Työantajaa sitovat työehtosopimukset ja jos siellä on mainittu päteväksi erottamisen syyksi avioero, niin ok.

Nyt sitten haluaisinkin nähdä sen pykälän siitä sopimuksesta, jonka osapuolet ovat allekirjoittaneet.

• Missukka
        Kössönöm kirjoitti:

Gusse ja Kumppanit vai?

Minä ajattelin lähinnä sitä, että kirkko on työpaikka siinä missä mikä tahansa muukin. Työantajaa sitovat työehtosopimukset ja jos siellä on mainittu päteväksi erottamisen syyksi avioero, niin ok.

Nyt sitten haluaisinkin nähdä sen pykälän siitä sopimuksesta, jonka osapuolet ovat allekirjoittaneet.

Ateistin määrittelemänä hyvä esikuva, oletan.

• sunnuntai...
        Missukka kirjoitti:

työnkin olevan kovasti paljon kiellettyä papilta.

• Missukka
        sunnuntai... kirjoitti:

työnkin olevan kovasti paljon kiellettyä papilta.

Taitaa lepopäivän pyhitys mennä hankalaksi, jos pappi ei ole jumalanpalveluksessa mukana.

• siihen..
        Missukka kirjoitti:

Taitaa lepopäivän pyhitys mennä hankalaksi, jos pappi ei ole jumalanpalveluksessa mukana.

pyhittämiseen tarvitaan? Eikö uskis osaa tehdä sitä ihan itse?

Ja nytkö niillä kymmenellä käskyllä ei sitten olekaan merkitystä? Kävellään tuosta vaan yli niin että heilahtaa.

• Kössönöm
        Missukka kirjoitti:

ei työsopimus. Työehtosopimus on sellainen, josta sovitaan työnantajapuolen ja työntekijäpuolen edustajien kesken valtakunnallisissa neuvotteluissa.

Jos papin yksityiselämä on virastaerottamisperuste, niin ihmettelen todella. Ja sen työehtosopimuksen kun jostain nyt sitten tänne saisi.

• Missukka
        siihen.. kirjoitti:

pyhittämiseen tarvitaan? Eikö uskis osaa tehdä sitä ihan itse?

Ja nytkö niillä kymmenellä käskyllä ei sitten olekaan merkitystä? Kävellään tuosta vaan yli niin että heilahtaa.

Ei kai sentään. Muutenhan Jumalanpalvelukset voisi lopettaa kokonaan tarpeettomina.

Pappi on se henkilö kirkon etuosassa, joka seisoo välillä alttariin ja välillä saliin päin. Pappi pyhittää oman sunnuntainsa käymällä jumalanpalveluksessa. Hänen roolinsa vain on erilainen kuin muiden osallistujien.

• Missukka
        Kössönöm kirjoitti:

ei työsopimus. Työehtosopimus on sellainen, josta sovitaan työnantajapuolen ja työntekijäpuolen edustajien kesken valtakunnallisissa neuvotteluissa.

Jos papin yksityiselämä on virastaerottamisperuste, niin ihmettelen todella. Ja sen työehtosopimuksen kun jostain nyt sitten tänne saisi.

Jäämme siis seuraamaan uutisia.

• liittyy..
        Missukka kirjoitti:

Ei kai sentään. Muutenhan Jumalanpalvelukset voisi lopettaa kokonaan tarpeettomina.

Pappi on se henkilö kirkon etuosassa, joka seisoo välillä alttariin ja välillä saliin päin. Pappi pyhittää oman sunnuntainsa käymällä jumalanpalveluksessa. Hänen roolinsa vain on erilainen kuin muiden osallistujien.

lepopäivän pyhittämiseen? Kait sen voi pyhittää vaikka rukoilemalla koko hemmetin päivän ihan itsekseen.

Ei taida isosta kirjasta löytyä ohjeita sellaisten menojen pitämiseen. Tai ainakaan siihen, että seremoniamestarille pitäisi maksaa palkkaa, jos sellaisia järjestettäisiinkin. Vai luuletko tosiaan, ettei pappi saa työstään, jossa siis rikkoo yhtä käskyistä, palkkaa ja asiaankuuluvia sunnuntailisiä?

• Missukka
        liittyy.. kirjoitti:

lepopäivän pyhittämiseen? Kait sen voi pyhittää vaikka rukoilemalla koko hemmetin päivän ihan itsekseen.

Ei taida isosta kirjasta löytyä ohjeita sellaisten menojen pitämiseen. Tai ainakaan siihen, että seremoniamestarille pitäisi maksaa palkkaa, jos sellaisia järjestettäisiinkin. Vai luuletko tosiaan, ettei pappi saa työstään, jossa siis rikkoo yhtä käskyistä, palkkaa ja asiaankuuluvia sunnuntailisiä?

Jos Jumalanpalvelus ei liity mitenkään lepopäivän pyhittämiseen, sen voisi lopettaa kokonaan tarpeettomana.

"Kait sen voi pyhittää vaikka rukoilemalla koko hemmetin päivän ihan itsekseen."

Yksi lempisaarnaajani tv7:lla (vai mikä se nyt on) neuvoi minua (=lue minun tilanteessani olevia), että lopeta kirkossa käyminen. Eli kyllä pyhittäminen ilman kirkonmenojakin on mahdollista. Pidemmän päälle ei tosin suotavaa.

"Ei taida isosta kirjasta löytyä ohjeita sellaisten menojen pitämiseen. "

Juutalaisten synagoogissa on eri tyylinen meininki kuin meillä, mutta lepopäivän pyhitykseen se synagoogassa käynti kuuluu heilläkin. Kaikkea ei lueta kirjasta.

"Vai luuletko tosiaan, ettei pappi saa työstään, jossa siis rikkoo yhtä käskyistä, palkkaa ja asiaankuuluvia sunnuntailisiä?"

En ole selvittänyt, mikä on papin työaika. Ennen oletin, ettei heillä sellaista ole, ja jotkut vanhemmat papit näin tekevät vieläkin. Nuoremmat naispapit toteavat nykyään, jos joku heille tulee juttelemaan, että he eivät ole nyt töissä, joten oletettavasti heillä on virallisesti jokin työaika, johon vedota. Tästä oli jossain lehdessä juttua muistaakseni viime vuonna.

• Kössönöm
        Missukka kirjoitti:

Jäämme siis seuraamaan uutisia.

puidaan tuon tuosta oikeudessa. Yleensä ne sitten kuitataan rahalla. Mutta sitä varsinaista työehtosopimusta en löytänyt netistä.

• taas..
        Missukka kirjoitti:

Jos Jumalanpalvelus ei liity mitenkään lepopäivän pyhittämiseen, sen voisi lopettaa kokonaan tarpeettomana.

"Kait sen voi pyhittää vaikka rukoilemalla koko hemmetin päivän ihan itsekseen."

Yksi lempisaarnaajani tv7:lla (vai mikä se nyt on) neuvoi minua (=lue minun tilanteessani olevia), että lopeta kirkossa käyminen. Eli kyllä pyhittäminen ilman kirkonmenojakin on mahdollista. Pidemmän päälle ei tosin suotavaa.

"Ei taida isosta kirjasta löytyä ohjeita sellaisten menojen pitämiseen. "

Juutalaisten synagoogissa on eri tyylinen meininki kuin meillä, mutta lepopäivän pyhitykseen se synagoogassa käynti kuuluu heilläkin. Kaikkea ei lueta kirjasta.

"Vai luuletko tosiaan, ettei pappi saa työstään, jossa siis rikkoo yhtä käskyistä, palkkaa ja asiaankuuluvia sunnuntailisiä?"

En ole selvittänyt, mikä on papin työaika. Ennen oletin, ettei heillä sellaista ole, ja jotkut vanhemmat papit näin tekevät vieläkin. Nuoremmat naispapit toteavat nykyään, jos joku heille tulee juttelemaan, että he eivät ole nyt töissä, joten oletettavasti heillä on virallisesti jokin työaika, johon vedota. Tästä oli jossain lehdessä juttua muistaakseni viime vuonna.

"Jos Jumalanpalvelus ei liity mitenkään lepopäivän pyhittämiseen, sen voisi lopettaa kokonaan tarpeettomana."

Aivan, olet oikeilla jäljillä. Ei tuo mesoaminen ainakaan kovin raamatun mukaista ole.

"Eli kyllä pyhittäminen ilman kirkonmenojakin on mahdollista. Pidemmän päälle ei tosin suotavaa."

Ja miksei ole suotavaa? Suuttuuko olematon jumala vai leipäpappi siitä asiasta?

"Nuoremmat naispapit toteavat nykyään, jos joku heille tulee juttelemaan, että he eivät ole nyt töissä, joten oletettavasti heillä on virallisesti jokin työaika, johon vedota."

Kyllä ne sunnuntailisät yleensä tilinauhasta näkyvät. Papit voivat tosin olla jo sen verran sopimuspalkkaisia, että ressukat eivät niitä saa. Mutta siitä alemalla tasolla kirkossakin tehdään töitä sunnuntaina. Tai sitten kaikki haudankaivajat, suntiot ja kanttorit ovat ateisteja, vaikka niitä ei kirkon palkkalistoille edes hyväksytä. Toinen vaihtoehto taas on, että kirkko on saanut jonkun erivapauden työaikalainsäädännöstä, mikä ei sekään ole aivan mahdoton ajatus.

"Tästä oli jossain lehdessä juttua muistaakseni viime vuonna."

Mielenkiintoinen aihe sinänsä. Muistatko yhtään, missä aviisissa?

No, niin tai näin. Kirkossa rikotaan omia määräyksiä tekemällä töitä lepopäivänä, mikä on vastoin kolmatta käskyä, jonka jumalanne satukirjanne mukaan on ihmisille/juutalaisille (what ever, tulkinnan mukaan) antanut.

• Missukka
        taas.. kirjoitti:

"Jos Jumalanpalvelus ei liity mitenkään lepopäivän pyhittämiseen, sen voisi lopettaa kokonaan tarpeettomana."

Aivan, olet oikeilla jäljillä. Ei tuo mesoaminen ainakaan kovin raamatun mukaista ole.

"Eli kyllä pyhittäminen ilman kirkonmenojakin on mahdollista. Pidemmän päälle ei tosin suotavaa."

Ja miksei ole suotavaa? Suuttuuko olematon jumala vai leipäpappi siitä asiasta?

"Nuoremmat naispapit toteavat nykyään, jos joku heille tulee juttelemaan, että he eivät ole nyt töissä, joten oletettavasti heillä on virallisesti jokin työaika, johon vedota."

Kyllä ne sunnuntailisät yleensä tilinauhasta näkyvät. Papit voivat tosin olla jo sen verran sopimuspalkkaisia, että ressukat eivät niitä saa. Mutta siitä alemalla tasolla kirkossakin tehdään töitä sunnuntaina. Tai sitten kaikki haudankaivajat, suntiot ja kanttorit ovat ateisteja, vaikka niitä ei kirkon palkkalistoille edes hyväksytä. Toinen vaihtoehto taas on, että kirkko on saanut jonkun erivapauden työaikalainsäädännöstä, mikä ei sekään ole aivan mahdoton ajatus.

"Tästä oli jossain lehdessä juttua muistaakseni viime vuonna."

Mielenkiintoinen aihe sinänsä. Muistatko yhtään, missä aviisissa?

No, niin tai näin. Kirkossa rikotaan omia määräyksiä tekemällä töitä lepopäivänä, mikä on vastoin kolmatta käskyä, jonka jumalanne satukirjanne mukaan on ihmisille/juutalaisille (what ever, tulkinnan mukaan) antanut.

"Aivan, olet oikeilla jäljillä."

Aivan, niiden pitämistä ei siis lopeteta.

"Ja miksei ole suotavaa?"

Mietipä sitä.

"Muistatko yhtään, missä aviisissa?"

Joko Kirkko ja kaupunki-lehti, tai sitten jokin naisten lehti. Epäilen jälkimmäistä. Luen useampaa, joten en yritä arvata.

• haloo=O
        Missukka kirjoitti:

Vankilaanhan sellainen joutuu, joka raamattua oikeasti lakinaan noudattaa =O Työsopimuksen liitteenä ei _kenelläkään_ Suomessa ole raamattua.

• hienoa..
        Missukka kirjoitti:

"Aivan, olet oikeilla jäljillä."

Aivan, niiden pitämistä ei siis lopeteta.

"Ja miksei ole suotavaa?"

Mietipä sitä.

"Muistatko yhtään, missä aviisissa?"

Joko Kirkko ja kaupunki-lehti, tai sitten jokin naisten lehti. Epäilen jälkimmäistä. Luen useampaa, joten en yritä arvata.

kun kirkko voi rikkoa saamiaan käskyjä jumalaltaan. Logiikkasi arveluttaa vähintään yhtä paljon kuin lähteesi:)

• Kersantti Ärjylä

Jumalahan antaa anteeksi, vaikka ihmiset ei. Ei sitä tarvitse keneltäkään lupia pyydellä. Mikäpä kukaan Gustav tai joku instanssi on ketään tuomitsemaan kun ei pappi ole kellekään pahaa eikä lainvastaista tehnyt. Avioero voi olla jees, jos vaihtoehtona on huono suhde. En kyllä tosin jummarra, miksi jokaisen seurustelukumppanin kanssa pitää muka vihille mennä. Kärsiihän tuossa avioliittoinstituutio jo inflaation. Vrt. Matti ja Mervi Nykänen.

• Jeesus ei tee vastoin sanojaan, eiköhä tässä ole se vajavainen kirkkoherra joka on toiminut vastoin Raamattua.

• ?

Ei avioeron takia voi ketään irtisanoa. Se on nääs ihan laillista Suomessa erota. Jopa papin.

• ? kirjoitti:

Ei avioeron takia voi ketään irtisanoa. Se on nääs ihan laillista Suomessa erota. Jopa papin.

Ihan totta toisaalta. Tosin täytyy myöntää, että en tarkkaan tiedä pappisvalan todellista painoarvoa Suomen lain edessä. Tällä hetkellähän sillä pappisvalalla ei näytä olevan minkäännäköistä painoarvoa maalistumassa olevassa ev.lut. kirkossa.

• on
        juhani1965 kirjoitti:

Ihan totta toisaalta. Tosin täytyy myöntää, että en tarkkaan tiedä pappisvalan todellista painoarvoa Suomen lain edessä. Tällä hetkellähän sillä pappisvalalla ei näytä olevan minkäännäköistä painoarvoa maalistumassa olevassa ev.lut. kirkossa.

voimassa työehtosopimukset ja niiden pitäisi olla linjassa Suomen lainsäädännön kanssa. Kirkko vaan on vuosikausia venkuloinut vastoin säädöksiä ja lakeja.

Jos kirkko haluaa oman kerhonsa omine sääntöineen pitää, niin irrottautukoon sitten valtiosta. Yhteiskunnan lainvartijoilla on ollut hämmästyttävän pitkä pinna kirkon suhteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      50
      2294
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      93
      2028
    3. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      91
      2000
    4. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      1767
    5. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1731
    6. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      494
      1567
    7. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      2
      1540
    8. Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?
      Lieksa
      49
      1370
    9. Kemet lomautukset

Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      37
      1275
    10. Mistä juttelit viimeisen kerran

Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      76
      1268
    Aihe