Kansan köyhin kymmenys on huomattasti ylipainoisempaa kuin varakkain kymmenys vaikka luulisi asian olevan pänvastoin kun jotkut puhuvat köyhien Suomessa näkemästä nälästä. Asian on aivan päinvastoin, köyhät syövät aivan liikaa ja sen kyllä huomaa. Leipäjonojen asiakkaista monet ovat ylipainoisia.
On käsittämätöntä miten ns. köyhä voi olla lihava. Aikaa olisi harrastaa liikuntaa, lenkkeily ei mitään maksa. Tai sitten söisivät vähemmän, hyvin yksinkertaista, säästäisivät rahaakin.
Köyhät lihavia, söisivät vähemmän
56
1244
Vastaukset
- huh huh
Terveellinen ravitseva ruoka on kallista. Ylipainoisuuteen voi vaikuttaa myös esim. lääkkeiden käyttö ja muita henkiseen hyvinvointiin liittyviä tekijöitä. Taidat olla aivan keskenkasvuinen kakara, joka ei koskaan aikuistu.
- ilmaiseksi
ja makkara on edullista, ainakin halpisversio.
Joskus katsellut lapsiperheen ostoksia hihnalla niin kyllä siinä sellaiset hiilihydraattivuoret on.
Halpaa mehua, makaronia, leipää ja sitä iänikuista makkaraa.
Muistan kun lapsena olin mammallani syömässä niin siellä oli pelkästään justiinsa sellaista mössöä, nälkä oli taas tunnin päästä.
Muuta lihaa siellä ei ollut kuin makkara.
Siellä makaronilaatikkokin oli ilman jauhista.
Kotona syötiin makaronivelliä, maitoon keitettynä ja siihen rikottiin yksi tai kaksi munaa. Silloin oli hienoa kun söi kaikkea valkoisena.
Ei sitten kamalampaa ruokaa voinut olla kuin se.
Isäni oli 180 senttinen maatalon isäntä ja ruoka tuskin antoi paljon energiaa.
No, vanhoja ei kannata muistella, hyvää pullaa äitini leipoi.
Itse syön kalaa, soijaa, juureksia, hedelmiä, rahkaa.....joskus kyllä makaronia, tummaa
Kun syventyy soijaa käyttämään niin se on edukasta ruokaa ja syö vähän vähemmän proteiinipitoista ruokaa eikä tunge itseensä hiilareita.
Mahtaako sieltä leipäjonosta mitään muuta saada, tuskin.
Olen itse sellaisen pussin itselleni hakenut kaksi kertaa ja voi kurjuuden kurjuus sentään.
Minusta on kauheaa kun työttömälle tungetaan pussiin vanhentunutta pullaa.
Se riitti minulle. - se makaronilaatikko!
ilmaiseksi kirjoitti:
ja makkara on edullista, ainakin halpisversio.
Joskus katsellut lapsiperheen ostoksia hihnalla niin kyllä siinä sellaiset hiilihydraattivuoret on.
Halpaa mehua, makaronia, leipää ja sitä iänikuista makkaraa.
Muistan kun lapsena olin mammallani syömässä niin siellä oli pelkästään justiinsa sellaista mössöä, nälkä oli taas tunnin päästä.
Muuta lihaa siellä ei ollut kuin makkara.
Siellä makaronilaatikkokin oli ilman jauhista.
Kotona syötiin makaronivelliä, maitoon keitettynä ja siihen rikottiin yksi tai kaksi munaa. Silloin oli hienoa kun söi kaikkea valkoisena.
Ei sitten kamalampaa ruokaa voinut olla kuin se.
Isäni oli 180 senttinen maatalon isäntä ja ruoka tuskin antoi paljon energiaa.
No, vanhoja ei kannata muistella, hyvää pullaa äitini leipoi.
Itse syön kalaa, soijaa, juureksia, hedelmiä, rahkaa.....joskus kyllä makaronia, tummaa
Kun syventyy soijaa käyttämään niin se on edukasta ruokaa ja syö vähän vähemmän proteiinipitoista ruokaa eikä tunge itseensä hiilareita.
Mahtaako sieltä leipäjonosta mitään muuta saada, tuskin.
Olen itse sellaisen pussin itselleni hakenut kaksi kertaa ja voi kurjuuden kurjuus sentään.
Minusta on kauheaa kun työttömälle tungetaan pussiin vanhentunutta pullaa.
Se riitti minulle.sori vaan!
"Siellä makaronilaatikkokin oli ilman jauhista."
MAKARONILAATIKKO
* 1½ litraa vettä
* 200 g makaronia
* 1 ja 3/4 tl suolaa
* 200 g juustoraastetta
* 30 g rasvaa
* 2 munaa
* ½ litraa maitoa
* ½ rkl sokeria
* 1/4 tl valkopippuria
* voita vuoan voiteluun
- hihihihi...
123324583 samanlainen provo, et sitten pystynyt olemaan omaperäisempi.
Luuseri! :)- ilmaiseksi
Siis kuka!
Minä kirjoitan mielipiteeni asiallisesti ja käyt minuako arvostelemaan?
- useimmiten
tyhmiä ja lihavuus johtuu tyhmyydestä, sekä laiskuudesta.
Halpa ruoka on usein terveellisempää, kaurahiutaleet kilon paketti n.1,3e, lanttu, porkkanat, jne lähes ilmasia, eikä kalakaan ole kallista.
Köyhät läskit haluavat kuitenkin sipsejä, suklaata, jauhelihaa, makkaraa, kaljaa, savukkeita.......niin ei ole ihme jos näyttävät siltä, miltä näyttävät.- viisaus suuri
Mihinköhän nuo tietosi perustuvat? Yleistät tosi paljon. Lihavuus on hyvin monisyinen ongelma. Vaikutat hyvin yksioikoiselta tyypiltä, toivottavasti en koskaan joudu tekemisiin sinunlaistesi kanssa.
- se on noussut
viisaus suuri kirjoitti:
Mihinköhän nuo tietosi perustuvat? Yleistät tosi paljon. Lihavuus on hyvin monisyinen ongelma. Vaikutat hyvin yksioikoiselta tyypiltä, toivottavasti en koskaan joudu tekemisiin sinunlaistesi kanssa.
aamulla ylös väärällä jalalla.
tms.
Muistuttaa muuten erästä työpaikkakiusaajaa, joka monesta huomautuksesta huolimatta kiusasi erästä työtoveriaan. - ryhmästä!
Kuvauksesi ei kovinkaan kattavasti sovellu pieneläkeläisiin, opiskelijoihin eikä työkykynsä menettäneisiin köyhiin.
Mutta pirun suureen osaan se sopii!
Perusraaka-aineista syntyy halvin ja terveellinen ruoka.
Ei se välttämättä vaadi mullin filettä eikä paistijauhelihaa.
Syödään "helpolla" eineksiä ym. tössyröitä joista tulee kyllä energiaa.
Tupakka ja olut saattavat rajoittaa tuotakin.
Vanhat hyvät kaverini kuuluivat, ennen kuolemaansa, juuri tuohon ryhmään.
Slummiasumista kaupungin kustannuksella.
Kellikkamahoineen söivät mitä sattuivat saamaan tai varastamaan.
Kaikki liikenevä raha meni, muodossa tai toisessa, alkoholiin.
Tupakantuskansakin jokunen joutui tyydyttämään tumppien keruulla pubin edestä.
Mutta pönäköitä olivat! - ymmärtää niitäkii
Miltäs ite näytät?Tiiliseinän läpi heitetyltä petolinnunperseeltä?Voin antaa palan tofumakkaraa jos helpottaa..
- BadMuther
viisaus suuri kirjoitti:
Päässä vikaa, vai? Valehtelet vain itsellesi, suurin osa n. 95% lihavista on kyllä lihavia ihan sen takia, että syövät liikaa, eivätkä harrasta tarpeeksi liikuntaa.
- toiselle
se on noussut kirjoitti:
aamulla ylös väärällä jalalla.
tms.
Muistuttaa muuten erästä työpaikkakiusaajaa, joka monesta huomautuksesta huolimatta kiusasi erästä työtoveriaan.aamusta yöhön tota samaa laittamassa. Häntä täytyy ymmärtää, sillä hänellä ei ole elämää.
- korjaus
BadMuther kirjoitti:
Päässä vikaa, vai? Valehtelet vain itsellesi, suurin osa n. 95% lihavista on kyllä lihavia ihan sen takia, että syövät liikaa, eivätkä harrasta tarpeeksi liikuntaa.
95% ? Ei ikipäivänä, oikeampi luku on vähintään 99%. Vähintään.
- *******''
Ei tule tyhmälle mieleen, että köyhillä ei ole varaa laadukkaaseen ruokaan. Jauhot ja muut halvat ruoka-aineet lihottavat.
- ??
Syökös köyhät jauhoja ??????????
Olen täysin samaa mieltä, kun Sinä. Ei tosiaan pienitulosilla ole varaa ostaa kallista ruokaa. Esim. sika-nauta jauheliha on paljon halvenpaa kuin naudan jauheliha. Samoin juustot, makkarat, lihat.
- pakkoko sitä on
puut kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä, kun Sinä. Ei tosiaan pienitulosilla ole varaa ostaa kallista ruokaa. Esim. sika-nauta jauheliha on paljon halvenpaa kuin naudan jauheliha. Samoin juustot, makkarat, lihat.
sitä jauhelihaa vetää.
Aika kapeakatseista syömistä kun ei muuta nähdä kuin makkara ja jauheliha.
Mitä te jauhoista jauhatte, mitä niillä tekee?
Kastiketta, pullaa....huuh.
Onneksi tulee taas syksy ja saa halvalla porkkanaa, kaalia, punajuuria.
Nyt saa muuten tomaatteja 0.79€/kg.
Muistakaa ne proteiinit.
Valinkysymys on mihin vähät rahat laittaa.
Kalsiumin saa tabletistakin ja muitakin, jos ei esimerkiksi kalaa syö niin monipuolisesti, senkin saa purkista. - anti-poro
pakkoko sitä on kirjoitti:
sitä jauhelihaa vetää.
Aika kapeakatseista syömistä kun ei muuta nähdä kuin makkara ja jauheliha.
Mitä te jauhoista jauhatte, mitä niillä tekee?
Kastiketta, pullaa....huuh.
Onneksi tulee taas syksy ja saa halvalla porkkanaa, kaalia, punajuuria.
Nyt saa muuten tomaatteja 0.79€/kg.
Muistakaa ne proteiinit.
Valinkysymys on mihin vähät rahat laittaa.
Kalsiumin saa tabletistakin ja muitakin, jos ei esimerkiksi kalaa syö niin monipuolisesti, senkin saa purkista.Ja ne tabletit purkistahan ovatkin ilmaisia, juu.
- syödä paremmin
?? kirjoitti:
Kausituotteissa on nyttenkin loistavia tuotteita, jotka eivät sisällä ns. nopeita hiilihydraatteja. Itse tehden hinta on ihan samoissa, kuin nykyään suosiossa oleva hiilihydraattimoskakin. TUo on jotakin ihmeellistä legendaa, että käyhällä ei olisi varaa syödä terveellisesti. Unohtakaa peruna ja pasta sekä sokerit, mutta ei pidä sokereita korvata makeutusaineillakaan.
Tosin moni ns.terveellisistä vaihtoehdoista eivät välttämättä ole eettisiä- se on jo toinen asia.
Meillä remontoitiin ruokavalio, mutta ruokalasku ei kasvanut juurikaan. Mutta lääkkeitä ei tarvita, muksuille tosin syötän sekä kalaöljykapseleita että d-vitamiineja. Sairauksia ei ole ollut pitkiin aikoihin, mennyttä on korvakierteet ja muut lasten taudit.
Itselläni on painonhallinnan kanssa oltava kieli keskellä suuta oltava, mutta luulen, että suurin ongelma on stressi ja vuorotyö, joka aiheuttaa ongelmia. Töissä ei aina pysty pitämään kunnon ruokataukoja, jolloin tulee herkästi korvattua ateriat esim. suklaalla :( Mutta lihava en ole, joudun vaan tarkkailemaan.
Uudella ravitsemuyksella on kolesterolit saatu alas ukolla, sekä myös muita etuja. Moni on saanut hiilihydraatteja välttämällä myös kakkostyypin diabeteksen kuriin, ja jopa päässeet kokonaan insuliineista eroon.
Kallista se ei ole, mutta vaatii hiukan vaivaa, sekä kyläkauppaa laajemman valikoiman, josta valita ostokset. - valkoista
?? kirjoitti:
niitähän niissä eu-kasseissa on, tosin täällä ei ole vuoteen taittu jakaa niitäkään, kai ne menee jonnekin suoraan kuormasta
- oi voi sua
Vain todella yksinkertainen henkilö rinnastaa köyhyyden ja painon.
No, kun näytetään telkkarikuvaa vaikkapa köyhistä kolkista esim Venäjältä tai muilta jumalanhylkäämiltä alueilta vaikkapa itä-euroopasta, niin näet ihmisiä, vanhoja naisia jotka eivät kyllä mahdu mitoiltaan painoindeksin ihanteeseen. Eli lihavia ovat varsinkin keskivartalosta! Miten tuon sitten selität??? Varmasti ovat köyhiä, elintaso todella surkea. Meinaatko että nuo vain syövät liikaa?? Miksi nuo kaalimummot eivät kuntoile???
Mietippäs vaikka näitä kun maailmasi on noin yksinkertainen.
Myös kehitysmaissa, kun ihmiset ovat ahtautuneet kaupunkeihin on seurauksena usein lihavuutta, ei johtuen suinkaan kohonneesta elintasosta...
Köyhät joutuvat syömään usein yksipuolista ja halpaa ruokaa, halusivat tai ei. - huomannut
Leipäjonoista jakavat paljolti vain leipää ja leipä lihottaa!
Se taitaa olla tuolaista riisitaudin sukulaista tuo yksipuolinen ruoka! - jokl
noin TYHMÄ !
- ruokavalio
aiheuttaa turvotusta. Mitä nälkäisempi ihminen, sitä suurempi vatsa.
- kansan tauti
Sitä en tiedä onko köyhät nyt niin lihavia verrattuna muuhun työväestöön kun meillä Suomalaisilla on kansantautina lihavuus ja siitä seurauksena diabetes ja sitten tuki ja liikuntaelin sairaudet.
- Repson.
Proteiinia saa halvemmalla soijaproteiini rouheesta. Ei tarvi ostaa lihaa. Sekoita rouhetta jugurttiin, ja jatka vedellä (tai maidolla, jos on). Kilon jugurtti tölkki riittää moneksi päiväksi, ja soijarouhe säilyy pitkään (iso pussi on halvempi).
- vuoden olen
laittanut ylös joka sentin joka mene suusta alas, kun mukaan ei ota Apteekin reseptilääkkeitä käytän 5,34 € / vrk.
Resepti lääkkeet vievät n. 50 €/kk.
Olen lihava, mutta lihavuuteni ei johda köyhyyteen tuosta ei ole enää vähentämistä.
Vain hän joka elää muiden "piikkiin" voi tulla laukomaan noin typeriä "totuuksia".- krixis
Marjat, hedelmät , vihannekset ja kokojyvä viljatuotteet ovat kaikkein terveellisin ravinnon osa , jota voi täydentää mm lihalla , kalalla, pastalla ja perunoilla.
- ne ovat
krixis kirjoitti:
Marjat, hedelmät , vihannekset ja kokojyvä viljatuotteet ovat kaikkein terveellisin ravinnon osa , jota voi täydentää mm lihalla , kalalla, pastalla ja perunoilla.
Köyhyys johtuu usein laiskuudesta (koulun pulpetissakaan ei viitsitty kuunnella opetusta).
Lihavuus tulee sen myötä, kun ei tee mitään muuta kuin syö ja voihkii maailman kamaluutta.
Niin se vaan menee, ei voi mitään. Ihan jokainen, joka oikeasti, ahkerasti yrittää ja rupeaa hommiin, ei jää köyhäksi Suomessa.
Hyvä esimerkki mansikan tai mustikanpoiminta... siinä tekee jo hyvän tilin jos vain haluaa.
Mutta kun ei kiinnosta. Sossu ja Kela maksaa mukavasti kaiken. - haet
ne ovat kirjoitti:
Köyhyys johtuu usein laiskuudesta (koulun pulpetissakaan ei viitsitty kuunnella opetusta).
Lihavuus tulee sen myötä, kun ei tee mitään muuta kuin syö ja voihkii maailman kamaluutta.
Niin se vaan menee, ei voi mitään. Ihan jokainen, joka oikeasti, ahkerasti yrittää ja rupeaa hommiin, ei jää köyhäksi Suomessa.
Hyvä esimerkki mansikan tai mustikanpoiminta... siinä tekee jo hyvän tilin jos vain haluaa.
Mutta kun ei kiinnosta. Sossu ja Kela maksaa mukavasti kaiken.ilmaista työvoimaa ;)
- käytettävissä
itselleni noin 3 € ruokaan päivässä. Olen antanut lapsille kunnon ruoan ja itse syönyt lähinnä ruisleipää, päällä sipulia tai punajuurta. Kun leipärahatkin loppuvat, leivon itse leipää. Perheessä on rukiille allerginen lapsi ja toinen maitoallerginen, joten on leivottava enimmäkseen vehnästä ja ohrasta. Mainittakoon, että työttömyysaikanani olen lihonut melkein 20 kiloa syömällä leipää ja pottuja. Ainoa proteiini, johon on varaa, on kananmuna.
En osta koskaan mitään itselleni mistään. En ole vuosiin syönyt mitään makeaa, en polta enää tupakkaa ja juon vettä ja kahvia, jos sattuu olemaan. Euron salaattikin on kallis verrattuna ruispalapussiin, eikä siitä saa vatsaansa täyteen. Vasta syksyllä saa tarpeeksi halpoja kasviksia. Jos perheen pitää käyttää puolitoista kiloa kasviksia päivässä, voi jokainen laskea mitä se tekee kuukaudessa. Perheessämme on todella pula-ajat. Enkä todellakaan usko olevani ainut yksinhuoltaja Suomessa, jolla asiat ovat yhtä huonolla tolalla.
- L.Ä.S.K.I
Viittis ees tommosiin puuttua..mutta:SULLE pitäs laittaa ens jouluna päärynä..lenkin jälkeen hanuriin ja työntää uuniin..köyhille vähäkalorista ja järkistä vatsantäytettä
- niukkuus-köyhyys
Okeita köyhiä ovat nuo meillekin ilmestyneet kerjäläiset. Sossun luukulta rahaa ja avustuksia kokoilevat voisivat paremminkin puhua niukkuudesta, mikä taas on ihan tavallinen ilmiö, ei joulupukkikaan pysty kaikille kaikkea hommailemaan.
- joko täydellinen
idiootti tai sitten jauhat tuollaista paskaasi vittuillaksesi köyhille ja saadaksesi siitä itsellesi jotain mielihyvää tai tukeaksesi sillä muutoin alemmuudentuntoista persoonaasi.
- Hiiioppi
kuin pystyynnostettu sika; edes kaulaa ei näy sinulla ihrapaketilla etkä piliäsi näe tarkkailla muualta kuin kokovartalopeilistä.
Hohhoijaa... - Mielenterveyskuntoutuja
että silloin kun olin vakavasti masentunut, söin lähinnä eineksiä. Viimeisen vuoden aikana on vihdoinkin löytynyt sellainen masennuslääke, että jaksan nousta sängystä ylös, laittaa ruokaa ja lähteä lenkille.
Turhaan solvaat: kun mieli on matalalla, EI JAKSA liikuntaa tai paastoa. - aiheesen
Osta ruokasi ja pidä kirjaa menoista.
Toimeentulotukeen lasketan ruokaan kuluvan 6,1 €/vrk. Siis kaikkeen mitä syö. Vanhempien ruoka pöytä ei ole ilmainen, vaikka sitä käyttäisit.
Katselepa ihan huviksesi mitä ruokaa tuolla 6,1 € saat ostettua.
Olet katsellut ihan liika TV Amerikkalaisia ohjelmia läskeistä ja heidän ruokatavoistaan.
Suomalainen ohjelman versio Hanna Partanen kuihtui omaan mahdottomuuteensa. Juuri näitä läski muonia ei Suomessa kykene ostamaan tuo 6,1€, yksi tuplahampurilainen ei tuolla irtoa, siinä olisi päivän ruokaraha, mutta ei koko vuorokauden energia.- miimuska99
heitänpä kysymyksen...... kuinka monta maahanmuuttajaa löytyy sieltä leipäjonosta????????. Suomalaisille ruokaa, oli ne sitten lihavia tai laihoja. ne on meitä ja piste
- ....
miimuska99 kirjoitti:
heitänpä kysymyksen...... kuinka monta maahanmuuttajaa löytyy sieltä leipäjonosta????????. Suomalaisille ruokaa, oli ne sitten lihavia tai laihoja. ne on meitä ja piste
Ainakin täälläpäin leipäjonon on täynnä maahanmuuttajia, mutta valkoihoisia mamuja (viron- ja venäjänkielisiä). Mustia ei näy juuri lainkaan. Ehkä he saavat enemmän tukea, mene tiedä??
- ojalan laskuopin mukaan
"Toimeentulotukeen lasketan ruokaan kuluvan 6,1 €/vrk"
Mitä tuolla summalla saa?
1 kg perunaa 69cent samalla tai summalla saa makaroonia ainakin 800g
400g jauhelihaa 1,99e
Sipuli 9 cent
1 l maitoa 79cent
Ranskanleipä 69 cent
2 tomaattia 40cent
Tämä kaikki yhteensä 4,65e
Vielä jää 1,55e kahviin, voimariiniin, juustosiivuun...ym
Pitäisi riittää ruokaan, itse en ainakaan vedä kiloa perunaa päivässä.
Toki jos polttaa tupakkaa ja ostaa askin päivässä a 4 euroa niin sitten onkin kyllä tiukkaa! - matematiikkaan
ojalan laskuopin mukaan kirjoitti:
400g jauhelihaa 1,99e
Sipuli 9 cent
1 l maitoa 79cent
Ranskanleipä 69 cent
2 tomaattia 40cent
Toki jos polttaa tupakkaa ja ostaa askin päivässä a 4 euroa niin sitten onkin kyllä tiukkaa!tuossa vetoat. No tämä nyt ei oikeastaan ole muuta kuin summailua, mutta olkoon nyt sitten matematiikkaa.
No sinulla siis on tuossa yksininkertainen matemaattinen summailumalli. Sovellat sitä sitten tässä käytännön elämästä ottamaasi tapaukseen.
Tässä kun huomaat sellaisen asian että sinulla on yhtäältä tuo puhtaasti matemaattinen malli joka on niitä kaikkein yksinkertaisempia ja toisaalta tämä käytännön tapaus johon sitä sovellat ja joka tapaus on mitä ilmeisemmin paljon monimutkaisempi kuin mitä tuo matemaattinen mallisi, niin eiiköhän se siitäkin avaudu miksi tällainen järkeily ei järin hyvin todellisuutta voi vastata. Erityisesti tällainen järkeily ei voi vastata todellisuutta millään yleisellä tasolla millaisena sitä tässä nimenomaan esität. - Mikä ihmeen Ojala?
ojalan laskuopin mukaan kirjoitti:
400g jauhelihaa 1,99e
Sipuli 9 cent
1 l maitoa 79cent
Ranskanleipä 69 cent
2 tomaattia 40cent
Toki jos polttaa tupakkaa ja ostaa askin päivässä a 4 euroa niin sitten onkin kyllä tiukkaa!Viikossa 6,1 € x = 42,7 €. Eihän se paljon ole, mutta kyllä sillä saa peruselintarvikkeet, eikä tarvitse ostaa valkoisia makaroneja tai ranskanleipää. Ihan hyvin voi ostaa ruisleipää ja vihanneksiakin.
Lisäksi voi poimia marjoja metsästä. Oikeasti niitä kannattaa opetella keräämään, vaikka mukillinen päivässä, jos ei aluksi enempää jaksa.
- Totuus sattuu!
Tosiasiahan se on, että me köyhät olemme lihavampia kuin rikkaat. Sekin on tosiasia, että metsien marjat ja sienet eivät mitään maksa. Onkiminenkin on ilmaista.
Eikä se tumma makaroni tai peruna nyt niin kallista ole, etteikö niihin köyhälläkin olisi varaa. Köyhän ei kannata ostaa halvinta. On aivan hölmöä tuollainen parin sentin säästäminen oman terveyden kustannuksella.
Mieluummin tosiaan lähdetään nyt sinne mustikkametsään. Siellä kuntokin kohenee ja mieli virkistyy.- maanomistaja
sattuu näkemään työttömän suomalaisen kulkemassa tiluksillaan marjoja poimien luokittelee hän hänet välittömästi köyhäksi jos hän kerran tuollaisia marjoja itse poimii eikä niitä osta(kun työtön tuskin on pomintapaikallekkan tullut ainakaan uudella kalliilla autolla). Tästä köyhäksi lukittelusta nousee taas viha ja halveksinta tällaista marjojen keräjää kohtaan ja sitä myöten maanomistaja pyrkii häätämään tällaisen tiluksiltaan. Häätökeinojahan riittää ja jotkut suorasukaisestikkin voivat ihan tuliaseillakin uhata, mutta tällainen uhkailu harvemmin on edes tarpeen sillä useimmat työttömät köyhät häipyvät jo paljon vähemmälläkin ahdistelulla.
On niitä varmasti joitain paikkoja syvällä maaseudulla, kuten esim. jotain suurten maatalojen isoja metsiä joissa ei tarvitse maanomistajan hätistelyjä pelätä, mutta mistä köyhä tötön(joka nykyään lähes poikkeuksetta elää kaupungissa tai taajamassa) tietää missä niitä on ja vaikka tietäisikin niin miten hän sinne kauas maaseudulle pääsee. Mopollahan se mukavasti onnistuisi, mutta mopokin on nykyään liian kallis köyhälle pitää. Lisäksi marjapaikan löytäminen oudosta metsästä ei ole mikään ihan helppo juttu sekään.
Ainoat realistiset marjapaikat köyhälle ovat kaupunkien liepeillä olevat kaupungin tai jonkun yhteisön tai ison firman omistamat maat. Helpoimpia kohteita ovat vadelmapuskat pyöräteiden varsilla. Se vaan että tällaisille kohteille kaupunkien liepeillä niitä poimijoitakin sitten ainaa piisaa ihan liian kanssa. - toinen maanomistaja
maanomistaja kirjoitti:
sattuu näkemään työttömän suomalaisen kulkemassa tiluksillaan marjoja poimien luokittelee hän hänet välittömästi köyhäksi jos hän kerran tuollaisia marjoja itse poimii eikä niitä osta(kun työtön tuskin on pomintapaikallekkan tullut ainakaan uudella kalliilla autolla). Tästä köyhäksi lukittelusta nousee taas viha ja halveksinta tällaista marjojen keräjää kohtaan ja sitä myöten maanomistaja pyrkii häätämään tällaisen tiluksiltaan. Häätökeinojahan riittää ja jotkut suorasukaisestikkin voivat ihan tuliaseillakin uhata, mutta tällainen uhkailu harvemmin on edes tarpeen sillä useimmat työttömät köyhät häipyvät jo paljon vähemmälläkin ahdistelulla.
On niitä varmasti joitain paikkoja syvällä maaseudulla, kuten esim. jotain suurten maatalojen isoja metsiä joissa ei tarvitse maanomistajan hätistelyjä pelätä, mutta mistä köyhä tötön(joka nykyään lähes poikkeuksetta elää kaupungissa tai taajamassa) tietää missä niitä on ja vaikka tietäisikin niin miten hän sinne kauas maaseudulle pääsee. Mopollahan se mukavasti onnistuisi, mutta mopokin on nykyään liian kallis köyhälle pitää. Lisäksi marjapaikan löytäminen oudosta metsästä ei ole mikään ihan helppo juttu sekään.
Ainoat realistiset marjapaikat köyhälle ovat kaupunkien liepeillä olevat kaupungin tai jonkun yhteisön tai ison firman omistamat maat. Helpoimpia kohteita ovat vadelmapuskat pyöräteiden varsilla. Se vaan että tällaisille kohteille kaupunkien liepeillä niitä poimijoitakin sitten ainaa piisaa ihan liian kanssa.Ne marjapaikat pitää vain käydä etsimässä. Suomessa ei niin suurta kaupunkia olekaan jonka keskustastakaan ei voisi lähteä marjaan. Evästä vaan reppuun ja fillarilla sinne päin missä kartassa näkyy paljon metsää.
Suomi on lisäksi siitä poikkeuksellinen maa että meillä on täällä jokamiehenoikeus eli jos maanomistaja tulee sanallakaan hätistelemään pois mailtaan niin pirautus vain poliisille ja maanomistaja saa jatkaa saarnaansa viranomaisille. - näin se meni
maanomistaja kirjoitti:
Ainoat realistiset marjapaikat köyhälle ovat kaupunkien liepeillä olevat kaupungin tai jonkun yhteisön tai ison firman omistamat maat. Helpoimpia kohteita ovat vadelmapuskat pyöräteiden varsilla. Se vaan että tällaisille kohteille kaupunkien liepeillä niitä poimijoitakin sitten ainaa piisaa ihan liian kanssa.Taisi olla Urkki, joka sanoi, että kaikki syyt, jotka estävät meitä liikkumasta, ovat tekosyitä. Eli hopi hopi vaan sinne metsään. Tulee hyötyliikuntaa ja saavat kilotkin vähän kyytiä.
Tuo maanomistaja-juttusi oli naurettava. Ei kukaan aja metsästä pois marjanpoimijaa. Ne hyvät marjapaikat löytyvät vain etsimällä.
- Hoikkana
Köyhällä ei ole varaa ostaa kotimaisia tomaatteja, kurkkuja, hunajameloneita, kesäkurpitsoja, vähärasvaista viljasikaa, luomuomenoita, mansikoita, mustikoita, vadelmia, ostereita, rapuja yms. Niitä ei leipäjonoissa jaella. Köyhä ei pääse metsiin poimimaan marjoja ja sieniä, koska köyhällä ei ole varaa matkustella. Köyhä ei pääse Tenojoelle onkimaan. Köyhä yrittää pysytellä hengissä ja ostaa lähikaupan tarjouksesta jotain mahdollisimman halpaa proteiinipitoista murkinaa, kuten lenkkimakkaraa. Köyhä kyllä tietää, että rasvaiset makkarat yms. lihottavat, mutta köyhällä ei ole valinnanvaraa. Niinpä köyhästä tulee lihava. Rikkailla on varoja pysytellä hoikkina. Mistä tunnistamme köyhän ja rikkaan?
- Allc
Varmasti on tullut koko kirjo julki tästä asiasta, mutta hiukan lisäisin vielä. Köyhien ruokavalio on todellakin huono. Kaiken lisäksi kaikki ylimääräinen raha menee monella herkutteluun (joka on ymmärrettävää) , koska jos syöt peeaskaa viikkotolkulla, välillä haluat paremmalta maistuvaa esim. McDonalds ?.
-Allc
- laiha
No,sitten kai Stora Enson toimitusjohtajakin on köyhä,ainakin on pahasti ylipainoinen
- Anonyymi
Mäpä kerron,oon köyhä plus masentunut. Burn out vei työn,en jaksa liikkua,lihon siksi.
- Anonyymi
Nuo kyllä vaikeuttaa painosta huolehtimista, uskon ja tiedän sen omasta takaa. Mutta jännä juttu, että moni merkittävistä liikuntarajoitteista kärsivä on hoikka tai korkeintaan lievästi ylipainoinen ja pyrkivät liikkumaan sairauden rajoissa. Köyhyys ja depis kurjistaa usein heidänkin elämää. Kuulun tähän porukkaan itsekin. Kyllä se vaan niin on, että osa muuten terveiden psyykkisistä oireista on ajatusvääristymiä, laiskuutta, välinpitämättömyyttä, "tyhmyyttä", joskus vääriä diagnooseja
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo kyllä vaikeuttaa painosta huolehtimista, uskon ja tiedän sen omasta takaa. Mutta jännä juttu, että moni merkittävistä liikuntarajoitteista kärsivä on hoikka tai korkeintaan lievästi ylipainoinen ja pyrkivät liikkumaan sairauden rajoissa. Köyhyys ja depis kurjistaa usein heidänkin elämää. Kuulun tähän porukkaan itsekin. Kyllä se vaan niin on, että osa muuten terveiden psyykkisistä oireista on ajatusvääristymiä, laiskuutta, välinpitämättömyyttä, "tyhmyyttä", joskus vääriä diagnooseja
lajijasurisJoidenkin aineenvaihdunta on sellainen, etteivät liho millään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joidenkin aineenvaihdunta on sellainen, etteivät liho millään.
Olet ihan oikeassa, mutta se ei ole kovin yleinen syy kuitenkaan, kuten ei myöskään toiseen suuntaan eli ylipainoon.
lajijasuris
- Anonyymi
Köyhän ruokavalio voi helposti sisältää helposti liian paljon hiilihydraatteja ja rasvaa. Ranskanleipää ja siihen päälle lauantaimakkaraa sitten vielä grillimakkaroita,valmis pizzoja,lihapiirakoita.
Menee asioille 2km päähän ni pyörällä eikä se mitään kuluta menis tuon matkan kävellen ja tulis hyvä lenkki. - Anonyymi
Valmiit einekset lihottavat eivätkä ole edes halpoja berrattuna itse valmistettuun perusruokaan.
Yhdessä säännöllisen kaljoittelun ja velton elämäntavan kanssa taatusti lihottavat.
Yllä mainistetaan marjastusta mikä onkin hyvä asia. Senistä saa erinomaista, valkuaispitoista sapuskaa ja sapuskan jatketta.
Me keräsimme runsaasti tatteja jotka kuivasimmekuten myös koivunkantosienet. Rouskut suolattiin ja kanttarellit pakastettiin sellaisenaan ja neste ulos tuhautettuina.
Myös muut ruokasienet kelpasivat mutta esimerkiksi ukonhattuja löytyi heikosti.
Kuivattuja tatteja murentelin jauhelihan jatkeeksi.Sienikeitot ja kotivalmisteiset seinipysat maistuivat. Rouskuista sienikastiketta ja -salaatia.
Söimme jssakin muodossa sieniä suunnillee viitenä päivänä viikossa. Kaksi aikuista a alle 10 vuotiset lapset. Talovelkojen vuoksi anus oli auki kuin tuuran putki.
Marjojen merkitys varsinaisena ravintona oli paljon vähäisempi kuin sienien.
Kaupungin puistoista sain useampana kesänä valkoisia mustesieniä. Puhtaita, madottomia ja helppo kerärätä! - Anonyymi
"Terveellinen ravitseva ruoka on kallista. Ylipainoisuuteen voi vaikuttaa myös esim. lääkkeiden käyttö ja muita henkiseen hyvinvointiin liittyviä tekijöitä. Taidat olla aivan keskenkasvuinen kakara, joka ei koskaan aikuistu."
"Vuonna 2017 lähes kolme neljäsosaa 30-vuotiaista ja sitä vanhemmista miehistä ja kaksi kolmasosaa naisista oli ylipainoisia (painoindeksi vähintään 25 kg/m2). Neljännes aikuisista voidaan luokitella lihaviksi (painoindeksi vähintään 30 kg/m2)."
Pitäisikö meidän nyt päätellä, että kolme neljäsosaa miehistä ja kaksi kolmasosaa naisista ovat köyhiä eivätkä siis voi ostaa muuta kuin halpaa makkaraa ja kaljaa?
Tai että heillä kaikilla on käytössä jokin lääke joka lihottaa tai että he kärsisivät joistakin henkiseen hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä?
Oikeasti?
Jos näin on, pitäisi jo hälytyskellot soida ja lujaa! Mikä on pielessä maassa jossa yli puolet on lihavia koska kärsivät näistä em. ongelmista! Olen pahoillani mutta vahvasti selityksen makua.
Itse en asu Suomessa, muutin pois vuonna 2006, ja suomalaisen turistin erotan katukuvassa täällä jo kaukaa. Järjestään lihavia, ja mikä pahita yhä nuoremmat!
Kyllä olsi syytä ja äkkiä alkaa tehdä jotain tuolle ongelmalle eikä aina turvautua näihin naurettaviin tekosyihin. Isot luut, geenit, lääkkeet, sairaus, hah sanon minä!
Ennemminkin alkoholi ja roskaruoka. Liikkumattomuus.
Itse kasvoin perheessä jossa oli seitsemän lasta, talovelkaa ja vain isä työssä koska äiti hoiti kodin ja kakarat. Syötiin perunaa ja soosia. Ruisleipää ja voita. Jotain marjakiisseliä jälkiruoaksi. Kerran viikossa äiti leipoi pullaa. Ei se mitään kummallista terveysruokaa ollut, mutta yksikään meistä ei ollut lihava ei ole nyt aikuisenakaan. Karkkia ei mässätty eikä alkoholia kotonani käytetty ollenkaan, roskaruokaa edes tunnettu. Marjametsässä käytiin koko perheen voimin, Kakarat juoksi metsissä ja kävi uimassa kesäisin. Talvella hiihdettiin myös kouluun ja se oli hauskaa.
Kyllä se on elintavat jotka lihottaa. Normaali terveellinen kotiruoka ei! Ja tietysti normaalit annokset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4674034Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181692- 1161526
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891474Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991408Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n601375- 521316
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi981229- 441079
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa341078