Mistä voisi hakea vikaa kun auton takavalojen sulake (on vain yksi yhteinen molemmille takavaloille) palaa välittömästi kun vaunu kytetään perään kiinni.
Tämän seurauksen auton takavalot eivät luonnollisestikaan toimi. Eivät myöskään vaunun taka- eivätkä äärivalot. Vilkut ja jarruvalot pelittää.
Ongelma saattaa olla seurausta siitä, että vaunussa on ollut 230V piuha kiinni vetokoukkuun kytkettäessä. En ole varma onko näin tapahtunut, mutta voipi olla mahdollista.
Vaunu on -07 Hobby ja siinä on 13-nap. Jaeger, auto Terrano -04 ja siinä vanha 7-napainen. Välissä sovitin ja sen mittasin.
Mistä lähteä vikaa hakemaan. Reissussa ollaan, kaksi sulaketta jäljellä... Kun vaunu on irti, pysyy sulake ehjänä ja takavalot toimii kuin junan vessa.
Yleismittarikin on matkassa mukana, mutta mitäs seuraavaksi mittailen? Pidänkö 230V kiinni vaunussa vai ei kun mittailen (eikös tuo 13-nap. liitin sotkeennu jotenkin siihenkin)? Voiko auton pistokkeen kunnon mittaamalla tarkistaa helposti/varmasti?
Neuvoista kiitellen!
- Pasi
Takavalojen sulake palaa
21
2952
Vastaukset
- Markiisi de Omnistor
Varmaa on se, että vika on vaunun sähköjärjestelmässä, joko itse pistokkeessa, johtimissa tai valaisimissa (takaseisontavalot, sivuvalot ja etu/takaäärivalot, rekisterikilven valot).
Autossasi on joka tapauksessa eri sulakkeet vasemman ja oikean puolen seisontavaloille, joten todennäköisesti vain toinen voi palaa. Tuota asiaa ihmettelen kertomuksessasi.
Koska vika on tullut kesken reissun, niin kytkentävirhe on suljettu silloin pois laskuista.
Jossakin vaunusi puolella on nyt seisontavalojohtimessa oikosulku maihin. Koska käytössäsi on yleismittari, niin voit tehdä seuraavaa: Irrota vaunun jakorasialta kaikille eri seisonta/ääri/ sivuvaloille menevät johdinliittimet. Mittaa sitten ohmimittarilla vaunun pistokkeesta napojen 5 (oikean puolen taka- ääri- ja rekisterikilven valot)ja 7 (vastaavat vasemmalla puolella) suhde maadoitusnapaan 3. Jos mittari näyttää ääretöntä, on pistoke ja kaapelointi jakorasialle esti kunnossa. Tarkasta ennen mittauksen aloitusta mittarin oikea toiminta liittämällä mittauskärjet yhteen. Silloin vastusarvon pitäisi olla 0. Kärjet erillään sen pitää näyttää ääretöntä.
Sitten laitat yksitellen kiinni oikean puolen valojohdot ja mittaat aina kytkennän jälkeen napojen 5 ja 3 välisen resistanssin. Vika on siinä piirissä, missä resistanssi (vastusarvo) muuttuu nollaksi tai lähelle sitä. Jos näin ei tapahdu jatkat vasemman puolen johtimien kytkemistä ja mittaamista napojen 7 ja 3 välillä.
Jossain vaiheessa pitää ohmilukeman alkaa näyttämään pientä arvoa, eli oikosulkua. Sitten vaan seuraamaan sitä johdinpiiriä aina valaisimelle saakka. Jossain siinä on yhteys maihin.
Sitten vain vian korjaus ja matka jatkuu.
PS: Koska pääset nettiin, niin tästä osoitteesta löydät pistokkeen napojen kaaviot: http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?pid=64- 050567
Kiitos pikaisesta vastauksesta.
Tuohon auton yhden sulakkeen ongelmaan jätin kirjoittamatta, että saman sulakkeen poksahtaessa sammuvat myös mittarivalot :-)
Voi olla, että olisi mennyt liian hankalaksi selvitellä ongelmaa...
Nissanin manuaalissa ei ole kuvauksia sulakkeista. Ainoa paikka josta sulakkeiden merkitys löytyy, on rasioiden kannet. En nyt muista oliko kummallekin puolelle erikseen seisontavalojen sulake, mutta konehuoneen puolella on tämä ongelmasulake (10A) ja sen lauetessa kummatkin peräpään valot (ja mittarivalot) sammuvat.
Lueskelen ajatuksella tuon kirjoittamasi mittailuohjeen ja kerron miten kävi.
- Pasi - Markiisi de Omnistor
050567 kirjoitti:
Kiitos pikaisesta vastauksesta.
Tuohon auton yhden sulakkeen ongelmaan jätin kirjoittamatta, että saman sulakkeen poksahtaessa sammuvat myös mittarivalot :-)
Voi olla, että olisi mennyt liian hankalaksi selvitellä ongelmaa...
Nissanin manuaalissa ei ole kuvauksia sulakkeista. Ainoa paikka josta sulakkeiden merkitys löytyy, on rasioiden kannet. En nyt muista oliko kummallekin puolelle erikseen seisontavalojen sulake, mutta konehuoneen puolella on tämä ongelmasulake (10A) ja sen lauetessa kummatkin peräpään valot (ja mittarivalot) sammuvat.
Lueskelen ajatuksella tuon kirjoittamasi mittailuohjeen ja kerron miten kävi.
- PasiKannattaa myös tutustua huolella sen vetoautosi sähköjärjestelmään, varsinkin sulakkeiden osalta, eli mikä sulake vaikuttaa mihinkin.
Myös sillä on merkitystä, miten vetokoukkusi sähköt on kytketty. Eli onko autossa jokin valmis pistoke vetokoukun johtosarjan kytkemiseksi, vai onko johdotus jouduttu liittämään ns. rosvoliittimillä olemassa olevista takavalojohtimista. Tällaisessa tapauksessa on mahdollista, että kytkennässä on ylitetty aita matalimmasta kohdasta ja otettu vaunun molempien puolien seisontavalot auton yhdeltä ja samalta puolelta.
Onnea ja menestystä tutkimuksillesi.
PS: Jos tietäisin missä olet, voisin mahdollisesti tulla auttamaan ihan fyysisestikin. - 050567
Markiisi de Omnistor kirjoitti:
Kannattaa myös tutustua huolella sen vetoautosi sähköjärjestelmään, varsinkin sulakkeiden osalta, eli mikä sulake vaikuttaa mihinkin.
Myös sillä on merkitystä, miten vetokoukkusi sähköt on kytketty. Eli onko autossa jokin valmis pistoke vetokoukun johtosarjan kytkemiseksi, vai onko johdotus jouduttu liittämään ns. rosvoliittimillä olemassa olevista takavalojohtimista. Tällaisessa tapauksessa on mahdollista, että kytkennässä on ylitetty aita matalimmasta kohdasta ja otettu vaunun molempien puolien seisontavalot auton yhdeltä ja samalta puolelta.
Onnea ja menestystä tutkimuksillesi.
PS: Jos tietäisin missä olet, voisin mahdollisesti tulla auttamaan ihan fyysisestikin.Vielä en ehtinyt piuhoja mittailla.
Sen verran lisäselvitystä, että vika voi olla ollut päällänsä ns alusta asti. Vaunu oli koko viime talven kausipaikalla, jonne se tuotiin myyjän toimesta.
Itse olen vaunun siirtänyt kausipaikalta kotiin ja kävin sen kanssa pikku-e:n suorittamassa. En muista paloivatko äärivalot vai eivät, mutta ainakaan inssi enkä minä niihin mitään huomiota kiinnittänyt. Muuten ollaan nyt ekalla reissulla. Valojen palamattomuus ensin autossa huomattiin joitain viikkoja sitten. Vaihdoin sulakkeen ja homma oli olevinaan ok. Nyt kun lyötiin vaunu "taas" perään, huomattiin tämä sulakkeen palamisen ja vaunun yhteys.
Sähköt koukkuun on tosiaan otettu "rosvoliittimellä" vasemman takavalon liittimestä. Itselläkin kävi mielessä se 10A sulakkeen riittävyys, mutta en vielä kokeillut isompaa. Sulakkeen takana on (ainakin) auton kaikki kojelaudan valot, auton takavalot, vaunun edessä ylä- ja alalamput, kummallakin sivulla kaksi ja takana 2 2. Mitähän noista kuormaa tulee...
Ja Saarenmaalla ollaan eikä tässä nyt maailman suurimmasta ongelmasta ole kyse kun ei tarkoitus ole isommin vaunua vedellä. Viikon päästä Haapsaluun ja sieltä jonkun päivän kuluttua kotiin. Viimeistään siellä homma sitten selvinnee.
- Pasi - haapsaluun ja
050567 kirjoitti:
Vielä en ehtinyt piuhoja mittailla.
Sen verran lisäselvitystä, että vika voi olla ollut päällänsä ns alusta asti. Vaunu oli koko viime talven kausipaikalla, jonne se tuotiin myyjän toimesta.
Itse olen vaunun siirtänyt kausipaikalta kotiin ja kävin sen kanssa pikku-e:n suorittamassa. En muista paloivatko äärivalot vai eivät, mutta ainakaan inssi enkä minä niihin mitään huomiota kiinnittänyt. Muuten ollaan nyt ekalla reissulla. Valojen palamattomuus ensin autossa huomattiin joitain viikkoja sitten. Vaihdoin sulakkeen ja homma oli olevinaan ok. Nyt kun lyötiin vaunu "taas" perään, huomattiin tämä sulakkeen palamisen ja vaunun yhteys.
Sähköt koukkuun on tosiaan otettu "rosvoliittimellä" vasemman takavalon liittimestä. Itselläkin kävi mielessä se 10A sulakkeen riittävyys, mutta en vielä kokeillut isompaa. Sulakkeen takana on (ainakin) auton kaikki kojelaudan valot, auton takavalot, vaunun edessä ylä- ja alalamput, kummallakin sivulla kaksi ja takana 2 2. Mitähän noista kuormaa tulee...
Ja Saarenmaalla ollaan eikä tässä nyt maailman suurimmasta ongelmasta ole kyse kun ei tarkoitus ole isommin vaunua vedellä. Viikon päästä Haapsaluun ja sieltä jonkun päivän kuluttua kotiin. Viimeistään siellä homma sitten selvinnee.
- Pasilopeta ryyppääminen, menee päästäsi loputkin valot tuolla menolla.
- 050567
050567 kirjoitti:
Vielä en ehtinyt piuhoja mittailla.
Sen verran lisäselvitystä, että vika voi olla ollut päällänsä ns alusta asti. Vaunu oli koko viime talven kausipaikalla, jonne se tuotiin myyjän toimesta.
Itse olen vaunun siirtänyt kausipaikalta kotiin ja kävin sen kanssa pikku-e:n suorittamassa. En muista paloivatko äärivalot vai eivät, mutta ainakaan inssi enkä minä niihin mitään huomiota kiinnittänyt. Muuten ollaan nyt ekalla reissulla. Valojen palamattomuus ensin autossa huomattiin joitain viikkoja sitten. Vaihdoin sulakkeen ja homma oli olevinaan ok. Nyt kun lyötiin vaunu "taas" perään, huomattiin tämä sulakkeen palamisen ja vaunun yhteys.
Sähköt koukkuun on tosiaan otettu "rosvoliittimellä" vasemman takavalon liittimestä. Itselläkin kävi mielessä se 10A sulakkeen riittävyys, mutta en vielä kokeillut isompaa. Sulakkeen takana on (ainakin) auton kaikki kojelaudan valot, auton takavalot, vaunun edessä ylä- ja alalamput, kummallakin sivulla kaksi ja takana 2 2. Mitähän noista kuormaa tulee...
Ja Saarenmaalla ollaan eikä tässä nyt maailman suurimmasta ongelmasta ole kyse kun ei tarkoitus ole isommin vaunua vedellä. Viikon päästä Haapsaluun ja sieltä jonkun päivän kuluttua kotiin. Viimeistään siellä homma sitten selvinnee.
- PasiLaskin nyt piruuttani lamput ja vaunussa niitä on 80W:n edestä. Siihen auton taka- ja rekisterikilven valot (kaikki 5W) niin ollaan jo 100W:ssa. Riittäneekö tuo loppu 20W kojelaudan valoille ja muulle mahdolliselle, mitä sulakkeen takana on? Ja onko sulakkeet kuinka "tarkkoja" eli kestää juuri ilmoitetun, ei yhtään yli tai ali?
- Pasi
- o n ...
että takavalojen johto on oikosulussa runkoon jossain kohtaa. Nyt on syytä mitata kunpikin puoli erikseen ja siitä tehdä johtopäätökset, mihin etenet seuraavaksi...
- 050567
Kiitos tästäkin!
Nyt en pääse purkamaan jakorasiaa (on sohvan alla), mutta palaillaan huomenna astialle. Paikallaan ollaan muutama päivä ja sulakehan palaa vasta kun vaunun lyö autoon kiinni - eli ei ihan akuutti hätä.
- Pasi - polttimot
050567 kirjoitti:
Kiitos tästäkin!
Nyt en pääse purkamaan jakorasiaa (on sohvan alla), mutta palaillaan huomenna astialle. Paikallaan ollaan muutama päivä ja sulakehan palaa vasta kun vaunun lyö autoon kiinni - eli ei ihan akuutti hätä.
- Pasikuinka monta p0lttimoa sen 10A:n sulakkeen takana on.Mulla on 05 hobby ja laslin siinä olevan 12 polttimoa parkeissa ja äärivapoissa ja kun siihen lissätään vetoauton parkit niin 10A:nsulake ei kestä jos ne kaikki tosiaan on yhden sulakkeen takana jota epäilen.
- ihilobnjkl
polttimot kirjoitti:
kuinka monta p0lttimoa sen 10A:n sulakkeen takana on.Mulla on 05 hobby ja laslin siinä olevan 12 polttimoa parkeissa ja äärivapoissa ja kun siihen lissätään vetoauton parkit niin 10A:nsulake ei kestä jos ne kaikki tosiaan on yhden sulakkeen takana jota epäilen.
12 voltin järjestelmässä 10 ampeerin sulake kestää 120 watin tehon (P=UI).
Parkkipolttimoiden koosta (3-5W) riippuen 10A sulake kestää 25-40 polttimoa. - vähimmän työn periaate
polttimot kirjoitti:
kuinka monta p0lttimoa sen 10A:n sulakkeen takana on.Mulla on 05 hobby ja laslin siinä olevan 12 polttimoa parkeissa ja äärivapoissa ja kun siihen lissätään vetoauton parkit niin 10A:nsulake ei kestä jos ne kaikki tosiaan on yhden sulakkeen takana jota epäilen.
Juuri tuosta on lähdettävä ennenkuin ryhtyy mittaviin purkutöihin. Auton valmistajat mitoittavat sulakkeet yleensä vain autolle. Lisäkuormasta aiheutuu vain ongelmia. Suositan suuremman sulakkeen kokeilua eli 15-20 A. Pitää muistaa, että tolkuttoman ison sulakkeen käyttöä tässä ei kannata kokeilla (30-40 A) sillä sitten alkaa olla jo johtimilla ylikuormaa eli käryämisvaara.
Vertalun vuoksi esim Fiat Marea, missä oli saman 30 A sulakkeen takana ilmastoinnin puhallin ja jäähdyttimen flektit. Normaalikäytössä ihan ongelmaton, mutta kun laittoi vaunun perään, niin fektit huusivat vähän väliä ja suleke paloi.
Kun sulakkeen vaihtoi 40 A, niin homma pelitti kyllä (kunhan ensin löysi sellaisen fyysisesti isokokoisen Fiat-sulakkeen) - Markiisi de Omnistor
vähimmän työn periaate kirjoitti:
Juuri tuosta on lähdettävä ennenkuin ryhtyy mittaviin purkutöihin. Auton valmistajat mitoittavat sulakkeet yleensä vain autolle. Lisäkuormasta aiheutuu vain ongelmia. Suositan suuremman sulakkeen kokeilua eli 15-20 A. Pitää muistaa, että tolkuttoman ison sulakkeen käyttöä tässä ei kannata kokeilla (30-40 A) sillä sitten alkaa olla jo johtimilla ylikuormaa eli käryämisvaara.
Vertalun vuoksi esim Fiat Marea, missä oli saman 30 A sulakkeen takana ilmastoinnin puhallin ja jäähdyttimen flektit. Normaalikäytössä ihan ongelmaton, mutta kun laittoi vaunun perään, niin fektit huusivat vähän väliä ja suleke paloi.
Kun sulakkeen vaihtoi 40 A, niin homma pelitti kyllä (kunhan ensin löysi sellaisen fyysisesti isokokoisen Fiat-sulakkeen)En usko, että kukaan olisi kesken lomareissun käynyt ruuvaamassa vaunuun tai vetoautoon lisää polttimoita seisontavalopiiriin. Parempi vain etsiä se oikosulkukohta ja korjata vika.
Sen verran vielä infoa aloittajalle, että se 230 VAC sähköpiiri on täysin eristetty vaunun 12 VDC sähköistä. Akun latauksessa ovat nämä järjestelmät silti tekemisissä toistensa kanssa, mutta siinäkin toisistaan eristettynä. Verkkotöpselin kytkettynä oleminen ei siis vaikuta mitenkään seisontavalojen toimintaan. - tapaus on
050567 kirjoitti:
Kiitos tästäkin!
Nyt en pääse purkamaan jakorasiaa (on sohvan alla), mutta palaillaan huomenna astialle. Paikallaan ollaan muutama päivä ja sulakehan palaa vasta kun vaunun lyö autoon kiinni - eli ei ihan akuutti hätä.
- Pasialoittaa vian etsintää on avata lamput ja katsoa liittimet ettei johto ole irronnut nastastaan ja tarkastaa polttimot,kun polttimot on irti niin vika voidaan rajata johdotukseen.
- 050567
Ihan vaan tiedoksi: sulakkeen vaihto pykälää isompaan (10A -> 15A) poisti ongelman.
- Pasi- -juuei-
Toivottavsti kalustosi palovakuutukset ovat kunnossa. Laita sulakkeen tilalle samantien rautanaula. Naulasulake ei pala; siis kaikki on kuunnossa.
Jos sähköalan tietämys on tuota luokkaa, kannattaisi sähköviat korjauttaa asista ymmärtävällä. Sulakkeen palaminen on oire viasta, ei vika. "Korjasit" oireen, vika jäi. - 050567
-juuei- kirjoitti:
Toivottavsti kalustosi palovakuutukset ovat kunnossa. Laita sulakkeen tilalle samantien rautanaula. Naulasulake ei pala; siis kaikki on kuunnossa.
Jos sähköalan tietämys on tuota luokkaa, kannattaisi sähköviat korjauttaa asista ymmärtävällä. Sulakkeen palaminen on oire viasta, ei vika. "Korjasit" oireen, vika jäi....jos/kun se nyt on paikallistettu?
Vaunussa sähköä vieviä, tämän ko sulakkeen kautta sähkönsä saavia, lamppuja - -juuei-
050567 kirjoitti:
...jos/kun se nyt on paikallistettu?
Vaunussa sähköä vieviä, tämän ko sulakkeen kautta sähkönsä saavia, lamppujaJos hyvä tuuri käy, sulakepesä palaa. Huonommalla johtosarja. Jos pysäköintivalot vievät virtaa 8A, on jossain varmasti vikaa. Ajovaloille tuo virtamäärä olisi normaali. Autoissa on nykyisin hyvin tarkkaan mitoitetut johdot; kupari painaa ja on kallista.
Vika selviää vaunun sähkökaaviota tutkimalla (luultavasti vika on auton pistokkeen takana) ja virta/jännite/vastusmittauksilla. Ota vaunusta kaikki parkki/äärivalopolttimot irti ja laita alkuperäiskokoinen tai pienempi sulake paikalleen. Jos sulake kestää, vika on jossain valaisimessa. Jos ei, johdotuksessa. Yksitellen polttimot paikalleen. Ehkä huomaat vian tai se korjaantuu hehkun irroitus/kiinnitysoperaatiossa. - 050567
-juuei- kirjoitti:
Jos hyvä tuuri käy, sulakepesä palaa. Huonommalla johtosarja. Jos pysäköintivalot vievät virtaa 8A, on jossain varmasti vikaa. Ajovaloille tuo virtamäärä olisi normaali. Autoissa on nykyisin hyvin tarkkaan mitoitetut johdot; kupari painaa ja on kallista.
Vika selviää vaunun sähkökaaviota tutkimalla (luultavasti vika on auton pistokkeen takana) ja virta/jännite/vastusmittauksilla. Ota vaunusta kaikki parkki/äärivalopolttimot irti ja laita alkuperäiskokoinen tai pienempi sulake paikalleen. Jos sulake kestää, vika on jossain valaisimessa. Jos ei, johdotuksessa. Yksitellen polttimot paikalleen. Ehkä huomaat vian tai se korjaantuu hehkun irroitus/kiinnitysoperaatiossa.Vaunun 13-nap. liittimessä ruostehötöä/-möhnää sisällä. Eikös ruostekin johda sähköä, ainakin vähän?
Purin koko liittimen, pesin ja harjasin (ja kuivasin) kaikki puhtaaksi. Ruuvasin liittimen - kaikki 13 piuhaa - uudelleen nippuun ja nyt tuntuu kestävän se viimeinen 10A sulake.
Äärivalot palaa kirkkaasti, jne.
Oliskos nyt homma korjattu? -juuei- ?
- Pasi - -juuei-
050567 kirjoitti:
Vaunun 13-nap. liittimessä ruostehötöä/-möhnää sisällä. Eikös ruostekin johda sähköä, ainakin vähän?
Purin koko liittimen, pesin ja harjasin (ja kuivasin) kaikki puhtaaksi. Ruuvasin liittimen - kaikki 13 piuhaa - uudelleen nippuun ja nyt tuntuu kestävän se viimeinen 10A sulake.
Äärivalot palaa kirkkaasti, jne.
Oliskos nyt homma korjattu? -juuei- ?
- PasiTodennäköisesti vika on korjattu. Varmaksi asiaa en voi todentaa, kun vikakuvaus ja korjausehdotus ovat olleet virtuaalisia.
Kuitenkin jotain viallista löytyi ja sen korjauksella palattiin normaaliarvoihin.
Hyvä näin. - Markiisi de Omnistor
-juuei- kirjoitti:
Todennäköisesti vika on korjattu. Varmaksi asiaa en voi todentaa, kun vikakuvaus ja korjausehdotus ovat olleet virtuaalisia.
Kuitenkin jotain viallista löytyi ja sen korjauksella palattiin normaaliarvoihin.
Hyvä näin.Hienoa, että sait kalustosi taas turvalliseen matkustuskuntoon.
Heti ensimmäisessä vastausviestissäni 10.07. annoin sinulle seuraavan ohjeen:
"Jossakin vaunusi puolella on nyt seisontavalojohtimessa oikosulku maihin. Koska käytössäsi on yleismittari, niin voit tehdä seuraavaa: Irrota vaunun jakorasialta kaikille eri seisonta/ääri/ sivuvaloille menevät johdinliittimet. Mittaa sitten ohmimittarilla vaunun pistokkeesta napojen 5 (oikean puolen taka- ääri- ja rekisterikilven valot)ja 7 (vastaavat vasemmalla puolella) suhde maadoitusnapaan 3. Jos mittari näyttää ääretöntä, on pistoke ja kaapelointi jakorasialle asti kunnossa."
Tätä ohjetta noudattamalla olisi vikakohta löytynyt heti. Joka tapauksessa hyvä, että se löytyi, vaikkakin pidemmän kaavan kautta. - tarkastaa
Markiisi de Omnistor kirjoitti:
Hienoa, että sait kalustosi taas turvalliseen matkustuskuntoon.
Heti ensimmäisessä vastausviestissäni 10.07. annoin sinulle seuraavan ohjeen:
"Jossakin vaunusi puolella on nyt seisontavalojohtimessa oikosulku maihin. Koska käytössäsi on yleismittari, niin voit tehdä seuraavaa: Irrota vaunun jakorasialta kaikille eri seisonta/ääri/ sivuvaloille menevät johdinliittimet. Mittaa sitten ohmimittarilla vaunun pistokkeesta napojen 5 (oikean puolen taka- ääri- ja rekisterikilven valot)ja 7 (vastaavat vasemmalla puolella) suhde maadoitusnapaan 3. Jos mittari näyttää ääretöntä, on pistoke ja kaapelointi jakorasialle asti kunnossa."
Tätä ohjetta noudattamalla olisi vikakohta löytynyt heti. Joka tapauksessa hyvä, että se löytyi, vaikkakin pidemmän kaavan kautta.Aina on ollut pieniä sähköongelmia kun pitkän seisomisen jälkeen laittaa sähköjohtimet kiinni. Yleensä selviää kun suhauttaa crc tai vastaavaa pistokkeisiin , liittimiin ja valaisimen kantaan, jos ei polttimo pala.
Ompa välillä joutunut ottamaan pistokkeen auki ja suihkimaan myös sinne tai tarkastamaan että johtimen kiinnitysruuvit ovat tiukalla.
Löysät liittimet ovat vaunun yleisin sähkölaitteiden resitailun syy olipa kyseessä valot tai lämmitin.
Nämä vielä osaa tehdä jokainen.
Yleismittarilla pääsee sitten täsmätuloksiin, jos on vähän enemmin tietämystä tai saa neuvoja.
Ensiksi kannattaa tarkastaa nämä perusasiat ennenkuin ryhtyy isompiin hommiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612775Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152615Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2671575Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841174Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631088- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56879
- 79875