"Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
Johannes 7:38
Niin mihin kohtaan vanhaa testamenttia tuo viittaa? Itse en ole löytänyt mitään asiaan sopivaa kohtaa mistään sieltä.
Mun käsitykse mukaan kun toi teksti on uudessa testamentissa, niin se ei voi ainakaan siihen viitata koska sitä ei oltu kirjoitettu vielä tuon sanomisen hetkellä.
Mutta kun olen lukenut ja etsinyt vanhasta testamentista, niin ei sieltä löydy tuollaista kohtaa.
Tietäiskö joku ratkaisua tähän?
Mistä löytäisin?
26
156
Vastaukset
- todé*
mm. Jesajan Messias-profetioihin, joista yksi alkaa luvusta 11 ja jatkuu lukuun 12, jossa viitataan juuri siihen, että JeesusMessias on elämän lähde "te saatte ilolla ammentaa vettä pelastuksen lähteistä.".
- SirpaliisaEmako
todellekin olisi aika tehdä selväksi että jeesus ei viitannut yhtään mihinkään sen enempää kui Aku Ankka.
Vai lapsilla, alle 4v, on mielikuvituskavereita. - Tarttis apua.
1. Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa versoo hänen
juuristansa.
2. Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.
3. Hän halajaa Herran pelkoa; ei hän tuomitse silmän näöltä eikä jaa oikeutta korvan kuulolta,
4. vaan tuomitsee vaivaiset vanhurskaasti ja jakaa oikein oikeutta maan nöyrille; suunsa sauvalla hän lyö maata, surmaa jumalattomat huultensa henkäyksellä.
5. Vanhurskaus on hänen kupeittensa vyö ja totuus hänen lanteittensa side.
6. Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa.
7. Lehmä ja karhu käyvät laitumella, niiden vasikat ja pennut yhdessä makaavat, ja jalopeura syö rehua kuin raavas.
8. Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan.
9. Ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren.
10. Sinä päivänä pakanat etsivät Iisain juurta, joka on kansojen lippuna, ja hänen asumuksensa on oleva kunniata täynnä.
11. Ja sinä päivänä Herra vielä toisen kerran ojentaa kätensä hankkiakseen itselleen kansansa jäännöksen, joka on jäljellä Assurissa, Egyptissä, Patroksessa, Etiopiassa, Eelamissa, Sinearissa, Hamatissa ja merensaarilla.
12. Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkoitetut miehet; ja Juudan hajoitetut naiset hän kerää maan neljästä äärestä.
13. Silloin katoaa Efraimin kateus, ja Juudan vihat häviävät. Efraim ei kadehdi Juudaa, eikä Juuda vihaa Efraimia.
14. Ja he lentävät länteen päin filistealaisten niskaan, yhdessä he ryöstävät Idän miehiä. Edom ja Mooab joutuvat heidän käsiinsä, ammonilaiset heidän alamaisikseen.
15. Ja Herra vihkii tuhon omaksi Egyptin merenlahden ja vihansa hehkussa kohottaa kätensä Eufrat-virtaa vastaan, lyö sen hajalle seitsemäksi puroksi ja tekee sen kengin kuljettavaksi.
16. Siitä tulee valtatie hänen kansansa jäännökselle, joka on jäljellä Assurissa, niinkuin tuli Israelille silloin, kun se Egyptin maasta lähti.
1. Sinä päivänä sinä sanot: "Minä kiitän sinua, Herra, sillä sinä olit
minuun vihastunut, mutta sinun vihasi asettui, ja sinä lohdutit minua.
2. Katso, Jumala on minun pelastukseni; minä olen turvassa enkä pelkää, sillä Herra, Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni, hän tuli minulle pelastukseksi."
3. Te saatte ilolla ammentaa vettä pelastuksen lähteistä.
4. Ja sinä päivänä te sanotte: "Kiittäkää Herraa, julistakaa hänen nimeänsä, tehkää hänen suuret tekonsa tiettäviksi kansain keskuudessa, tunnustakaa, että hänen nimensä on korkea.
5. Veisatkaa ylistystä Herralle, sillä jaloja töitä hän on tehnyt; tulkoot ne tunnetuiksi kaikessa maassa.
6. Huutakaa ja riemuitkaa, Siionin asukkaat, sillä suuri on teidän keskellänne Israelin Pyhä."
Tuossa puhutaan jotain egyptin lyömisestä ja ryöstöterkistä. Minun tietääkseni jeesuksella ei ollut mitään tekemistä sellaisten asioiden kanssa.
Ei tuo voi koskea tätä!!! - Tarttis apua.
SirpaliisaEmako kirjoitti:
todellekin olisi aika tehdä selväksi että jeesus ei viitannut yhtään mihinkään sen enempää kui Aku Ankka.
Vai lapsilla, alle 4v, on mielikuvituskavereita.Voisiko tämä aloitus olla mahdollisesti jonkin pirullisen ateistin tekemä aloitus sellaisesta raamatun ristiriidasta johon ei ole olemassa vastausta?
Siis ihan hypoteettisesti voisinko minä olla ateisti, joka haluaa osoittaa taas jälleen yhden pikku ongelman siinä korttitalossa joka on kristinusko? - to..
tultua, näin ensimmäinen Jesaja lupasi, susi ja karitsa asuvat yhdessä ja rauha vallitsee, tosin Israelin vihollisille - jotka nimetään samoiksi kuin Babelin maanpaon aikaan - sitä ennen kostetaan. Kyse on maallisesta pelastuksesta maanpaosta "12 Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkoitetut miehet; ja Juudan hajoitetut naiset hän kerää maan neljästä äärestä" ja vihollisista ja se jota nimitetään pelastajaksi on JHWH .
- todé*
Tarttis apua. kirjoitti:
juuristansa.
2. Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.
3. Hän halajaa Herran pelkoa; ei hän tuomitse silmän näöltä eikä jaa oikeutta korvan kuulolta,
4. vaan tuomitsee vaivaiset vanhurskaasti ja jakaa oikein oikeutta maan nöyrille; suunsa sauvalla hän lyö maata, surmaa jumalattomat huultensa henkäyksellä.
6. Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa.
7. Lehmä ja karhu käyvät laitumella, niiden vasikat ja pennut yhdessä makaavat, ja jalopeura syö rehua kuin raavas.
8. Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan.
9. Ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren.
10. Sinä päivänä pakanat etsivät Iisain juurta, joka on kansojen lippuna, ja hänen asumuksensa on oleva kunniata täynnä.
11. Ja sinä päivänä Herra vielä toisen kerran ojentaa kätensä hankkiakseen itselleen kansansa jäännöksen, joka on jäljellä Assurissa, Egyptissä, Patroksessa, Etiopiassa, Eelamissa, Sinearissa, Hamatissa ja merensaarilla.
12. Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkoitetut miehet; ja Juudan hajoitetut naiset hän kerää maan neljästä äärestä.
13. Silloin katoaa Efraimin kateus, ja Juudan vihat häviävät. Efraim ei kadehdi Juudaa, eikä Juuda vihaa Efraimia.
14. Ja he lentävät länteen päin filistealaisten niskaan, yhdessä he ryöstävät Idän miehiä. Edom ja Mooab joutuvat heidän käsiinsä, ammonilaiset heidän alamaisikseen.
15. Ja Herra vihkii tuhon omaksi Egyptin merenlahden ja vihansa hehkussa kohottaa kätensä Eufrat-virtaa vastaan, lyö sen hajalle seitsemäksi puroksi ja tekee sen kengin kuljettavaksi.
16. Siitä tulee valtatie hänen kansansa jäännökselle, joka on jäljellä Assurissa, niinkuin tuli Israelille silloin, kun se Egyptin maasta lähti.
2. Katso, Jumala on minun pelastukseni; minä olen turvassa enkä pelkää, sillä Herra, Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni, hän tuli minulle pelastukseksi."
4. Ja sinä päivänä te sanotte: "Kiittäkää Herraa, julistakaa hänen nimeänsä, tehkää hänen suuret tekonsa tiettäviksi kansain keskuudessa, tunnustakaa, että hänen nimensä on korkea.
5. Veisatkaa ylistystä Herralle, sillä jaloja töitä hän on tehnyt; tulkoot ne tunnetuiksi kaikessa maassa.
6. Huutakaa ja riemuitkaa, Siionin asukkaat, sillä suuri on teidän keskellänne Israelin Pyhä."
Tuossa puhutaan jotain egyptin lyömisestä ja ryöstöterkistä. Minun tietääkseni jeesuksella ei ollut mitään tekemistä sellaisten asioiden kanssa.
Ei tuo voi koskea tätä!!!luvun 12 jakeet 2-3 ovat profetiaa juuri "Elämän veden virrat" -teemasta.
- todé*
Tarttis apua. kirjoitti:
Voisiko tämä aloitus olla mahdollisesti jonkin pirullisen ateistin tekemä aloitus sellaisesta raamatun ristiriidasta johon ei ole olemassa vastausta?
Siis ihan hypoteettisesti voisinko minä olla ateisti, joka haluaa osoittaa taas jälleen yhden pikku ongelman siinä korttitalossa joka on kristinusko?itse siihen, josta uskovaisia syyttävät eli Raamatun tekstin sanasta sanaan uskomiseen. Kun pitäisi tulkita, tietää taustoja ja ottaa kontekstejä huomioon, tässäkin ateisti(?) tuijottaa "Egyptin lyömiseen" ja näkee tekstissä suuren ristiriidan.
- to..
todé* kirjoitti:
luvun 12 jakeet 2-3 ovat profetiaa juuri "Elämän veden virrat" -teemasta.
filistealaisista, Edomista, Mooabista ja ammonilaisista, Babelista ja medialaisista joiden pienet lapset murskataan, pari riviä siinä välissä ennustaa Jeesuksesta. Perustelisitko? Elämän veden virtoja ei VT:ssä ole.
- Tarttis apua.
todé* kirjoitti:
itse siihen, josta uskovaisia syyttävät eli Raamatun tekstin sanasta sanaan uskomiseen. Kun pitäisi tulkita, tietää taustoja ja ottaa kontekstejä huomioon, tässäkin ateisti(?) tuijottaa "Egyptin lyömiseen" ja näkee tekstissä suuren ristiriidan.
Ja sinä syyllistyt siihen että sinä olisit välittämättä egyptin lyömisestä kertovasta kohdasta ja olisit näkemättä sitä ristiriitaa.
Siis koska tuo kohta niin kätevästi osittain soveltuisi siihen uudessa testamentissa kuvattuun hahmoon, niin senhän on sitten pakko olla niin, huolimatta siitä että jokainen lause luettaessa se ei sovi mitenkään yhteen.
Outoa että kun raamatusta ottaa lauseen, niin uskovaiset sanovat että se on irrotettu asiayhteydestään ja kun otetaan kaksi kokonaista kappaletta niin sitten syyllistytään tulkintavirheisiin, ei tiedetä taustoja eikä oteta konteksteja huomioon.
Eli siis näillä kriteereilläkö te olette välittämättä kaikista muista tulkinnoista ja tekstin tarkoituksista kuin niistä jotka teillä on, koska te olette ainoina oikeassa kaikista näistä raamatun kohdista... - todé*
to.. kirjoitti:
filistealaisista, Edomista, Mooabista ja ammonilaisista, Babelista ja medialaisista joiden pienet lapset murskataan, pari riviä siinä välissä ennustaa Jeesuksesta. Perustelisitko? Elämän veden virtoja ei VT:ssä ole.
janoavaiset veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa ja ostakaa ja syökää...tulkaa minun tyköni, niin teidän sielunne saa elää."
Siinä lisää elämän veden virtaa. - to..
todé* kirjoitti:
janoavaiset veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa ja ostakaa ja syökää...tulkaa minun tyköni, niin teidän sielunne saa elää."
Siinä lisää elämän veden virtaa.Näin sanoo JHWH: Noudattakaa oikeutta ja tehkää vanhurskaus, sillä minun autuuteni on lähellä ja minun vanhurskauteni ilmestyy. 2 Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa! " Jeesus ja kristinusko kumosivat kaiken tämän. "Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet JHWH:een, palvellakseen häntä ja rakastaakseen JHWH:n nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi " - todé*
to.. kirjoitti:
Näin sanoo JHWH: Noudattakaa oikeutta ja tehkää vanhurskaus, sillä minun autuuteni on lähellä ja minun vanhurskauteni ilmestyy. 2 Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa! " Jeesus ja kristinusko kumosivat kaiken tämän. "Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet JHWH:een, palvellakseen häntä ja rakastaakseen JHWH:n nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi "sapattinahan oli suotavaa palvella Jumalaa, pitää jopa sapattijumalanpalveluksia. Sai siis tehdä hyvää, rukoilla ja julistaa Herran ihmetöitä.
- to..
todé* kirjoitti:
sapattinahan oli suotavaa palvella Jumalaa, pitää jopa sapattijumalanpalveluksia. Sai siis tehdä hyvää, rukoilla ja julistaa Herran ihmetöitä.
että kristityt muuttivat pyhäpäivän sunnuntaihin, ja uhritkin selitettiin "esikuviksi". Hyvistä töistä ei sabattina ole kyse, vaan siitä että arkityöt kokonaan kiellettiin.Jesajan sabatti oli toran sabatti, ei Jeesuksen.
- Yks-tämmönen
Tarttis apua. kirjoitti:
juuristansa.
Ei tuo voi koskea tätä!!!tuota hengelliseltä näkökulmalta.
Egyptiä Raamatussa verrataan ihmiseen. Israelkin turvautui egyptiin eli ihmisiin sen sijaan, että olisi turvautunut Jumalaan. Egypti on Raamatussa epäuskon vertauskuva.
Jes. 31:3
Egypti on ihminen eikä Jumala, ja heidän hevosensa ovat lihaa eivätkä henkeä. Kun Herra ojentaa kätensä, suistuu auttaja, ja autettava kaatuu, ja yhdessä he kumpikin hukkuvat. - todé*
to.. kirjoitti:
että kristityt muuttivat pyhäpäivän sunnuntaihin, ja uhritkin selitettiin "esikuviksi". Hyvistä töistä ei sabattina ole kyse, vaan siitä että arkityöt kokonaan kiellettiin.Jesajan sabatti oli toran sabatti, ei Jeesuksen.
syytettiin sapatin rikkomisesta, koska hän teki hyvää sapattina. Arkityötä se ei ollut, vaan jumalanpalvelusta.
Jeesus juutalaisena noudatti "sapatti-käskyä", mutta armoliitto Hänen kuolemassaan teki "tyhjäksi" sapatin rikkomuksesta määrätyn kuolemanrangaistuksen. Jumalan armo Jeesuksessa perustuu pelastukseen armosta, ei laista. - to..
todé* kirjoitti:
syytettiin sapatin rikkomisesta, koska hän teki hyvää sapattina. Arkityötä se ei ollut, vaan jumalanpalvelusta.
Jeesus juutalaisena noudatti "sapatti-käskyä", mutta armoliitto Hänen kuolemassaan teki "tyhjäksi" sapatin rikkomuksesta määrätyn kuolemanrangaistuksen. Jumalan armo Jeesuksessa perustuu pelastukseen armosta, ei laista.kristillisesti, sabattina kaikki työ oli kiellettyä, hyvää ehti tehdä arkenakin. Hengen sai pelastaa sabattinakin, muut hyvät työt piti kyllä jättää ja ne ehti tehdä arkenakin. Jesaja juuri tuossa tähdensi juutalaista sabattia, joka on ikuinen eikä se muuksi muutu kenenkään kuoleman johdosta.
Sabattia ei muuten vietetä minkään "pelastuksen" takia vaan se on liiton merkki ja koko laki on elämää varten ei "pelastusta" tai "tuonpuoleista". - pysynyt pystysä
Tarttis apua. kirjoitti:
Voisiko tämä aloitus olla mahdollisesti jonkin pirullisen ateistin tekemä aloitus sellaisesta raamatun ristiriidasta johon ei ole olemassa vastausta?
Siis ihan hypoteettisesti voisinko minä olla ateisti, joka haluaa osoittaa taas jälleen yhden pikku ongelman siinä korttitalossa joka on kristinusko?>>>siinä korttitalossa joka on kristinusko?
- to..
pysynyt pystysä kirjoitti:
>>>siinä korttitalossa joka on kristinusko?
kristinuskoa vanhempi, todennäköisesti enemmänkin ja elää yhä. Juutalaisuus samoin, kristittyjen loputtomista vainoista ja käännytysyrityksistä huolimatta. Miksi ? Kristinuskohan on julistanut sen jo moneen kertaan kuolleeksi ja itsensä sen korvikkeeksi. Islam edellisiä nuorempi, mutta elää ja voi hyvin, leviää kristinuskoa nopeammin Euroopassa ja Afrikassa . Miksi? Jaa-a.
- Tarttis apua.
pysynyt pystysä kirjoitti:
>>>siinä korttitalossa joka on kristinusko?
"Sitä korttitaloa vastaan on kyllä tuullut voimakkaastikin. Ajoittain opa hirmumyrskyn voimalla mutta eipä ole sitä kaatanut. Miksi?"
Vastaat kysymykseesi itse.
"Kyllä myönnän että Suomessa luopumusta..."
"Suuria herätyksiä esim. Afrikassa, Kiinassa ja Brasiliassa."
Samalla kun ns. länsimaiden yleinen koulutus- ja sivistystaso nousee ja ihmiset rupeavat ymmärtämään kaikenlaisten uskonyojen lapsellisuuden he luopuvat niistä. Ja tähän ovat kristilliset järjestöt vastanneet sillä että ne ovat siirtyneet maihin joissa heille on heikommin koulutettua riistaa.
Eli jos palaamme korttitaloon, niin toisessa päässä vauhdilla kasataan uutta rakennelmaa kun nämä vanhat tornit sortuvat ja heikentyvät.
Ja kun ottaa huomioon tavan jolla krisitnuskoa suuren osan ajasta levitettiin ja ylläpidettiin miekalla ja kuolemanuhalla, niin ei ole mikään virallinen ihme että se selvisi pari tuhatta vuotta. - todé*
to.. kirjoitti:
kristillisesti, sabattina kaikki työ oli kiellettyä, hyvää ehti tehdä arkenakin. Hengen sai pelastaa sabattinakin, muut hyvät työt piti kyllä jättää ja ne ehti tehdä arkenakin. Jesaja juuri tuossa tähdensi juutalaista sabattia, joka on ikuinen eikä se muuksi muutu kenenkään kuoleman johdosta.
Sabattia ei muuten vietetä minkään "pelastuksen" takia vaan se on liiton merkki ja koko laki on elämää varten ei "pelastusta" tai "tuonpuoleista".juutalaisten tuonpuoleinen -vänkäys? En taida nyt jaksaa... sauna ja viileähkö uimavesi odottavat.
Elävä vesi
Lehtimajan juhlan viimeiseen päivään liittyi veden tuominen Siiloan lammikolta juhlakulkueessa pyhäkön alttarille.
Tästä Jeesus sai aiheen puhua elävän veden virtoihin verrattavasta Pyhästä Hengestä (Joh. 7:37-39), jonka hän antaa kaikille niille, jotka elävät uskonyhteydessä hänen kanssaan.
Jeesus sanoo:
”Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat." (38).
Tämä elävä vesi vuodatetaan kaiken lihan ylle vasta sen jälkeen, kun Jeesus on palannut takaisin Isänsä kirkkauteen (39).
Ne, jotka uskossa ovat vastaan ottaneet Pyhän Hengen lahjan, tekevät rakkaudessa työtä ympäristössään lähimmäistensä hyväksi.
”Lahjaksi te saitte, lahjaksi myös antakaa” (Matt. 10:8).
--
Jeesus puhui myös samarialaiselle naiselle elävästä vedestä. (Joh.4:1-15).
Nainen luuli, että Jeesus tarkoitti elävällä vedellä luonnollista juoksevaa lähdevettä, jonka vastakohtana on seisova vesi. Nainen ei ymmärrä sitä, että Jeesus puhuu hengellisistä asioista
Jeesus tarkentaa sanomaansa: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään" (Joh.4:13,14)
Ps.23:1,2
1.”Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.
2.Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään, virvoittavien vetten tykö hän vie minut lepäämään”.
--
Lauloimme hiljakkoin sisareni luona laulua:
”Lähde Jumalan pulppuaapi, virta Herran täynnä on. Lähde...”
Jes. 58:11
”Ja Herra johdattaa sinua alati ja ravitsee sinun sielusi kuivissa erämaissa; hän vahvistaa sinun luusi, ja sinä olet oleva niinkuin runsaasti kasteltu puutarha, niinkuin lähde, josta vesi ei koskaan puutu”.- to..
paitsi ensimmäiseen ja sabattiin.Se oli oppineiden kehittämä juhla- ei siis lain määräämä- jossa tuotiin vettä alttarille aamu-uhrin aikaan mikvasta jollainen Siiloamiin lähdekin oli. Mikvah on paikka jossa ihmisistä ja esineistä saatiin puhdistettua rituaalinen epäpuhtaus virtaavassa vedessä(puro joki, meri) tai altaassa johon jatkuvasti tuli sade tai lähdevettä ja jollaisessa oli käytävä ennen kuin sai tulla temppeliin , myös Jeesuksen oli puhdistauduttava näin. Veden tuontiin liittyi edeltävänä iltana ja yönä juhlinta, tanssi ja laulu. Ilmeisesti juhlinta oli melkoista koska sanottiin että kuka ei ollut nähnyt sitä, ei ollut nähnyt iloa. Tämä oli juhla johon on turha liittää muiden uskontojen ajatuksia tai selityksiä.
- Tarttis apua.
Niinhän sitä löytyy uudesta testamentista vaikka kuinka paljon tuota runo-proosaa lähteistä ja vedistä, mutta jos jeesus niihin viittaisi se tarkoittaisi että jeesuksen on kirjoitettu puhuvan tästä asiasta aikaisintaan silloin kun uusi testamentti kirjoitettiin.
Eli siis joko uusi testamentti on kuvitteellinen tarina jossa jeesuksen suuhun on lisätty tekstiä tai sitten tämä viittaa johonkin kohtaan vanhasta testamentista joka ei ole selvinnyt tähän päivään asti tai sitten johanneksen evankeliumin kirjoittaja on tehnyt virheen viittauksessaan vanhaantestamenttiin.
Mikä tahansa se noista vaihtoehdoista on, niin se heittää epäilyksen varjon koko tämän kirjakokoelman luotettaavuuteen. - todé*
Tarttis apua. kirjoitti:
Niinhän sitä löytyy uudesta testamentista vaikka kuinka paljon tuota runo-proosaa lähteistä ja vedistä, mutta jos jeesus niihin viittaisi se tarkoittaisi että jeesuksen on kirjoitettu puhuvan tästä asiasta aikaisintaan silloin kun uusi testamentti kirjoitettiin.
Eli siis joko uusi testamentti on kuvitteellinen tarina jossa jeesuksen suuhun on lisätty tekstiä tai sitten tämä viittaa johonkin kohtaan vanhasta testamentista joka ei ole selvinnyt tähän päivään asti tai sitten johanneksen evankeliumin kirjoittaja on tehnyt virheen viittauksessaan vanhaantestamenttiin.
Mikä tahansa se noista vaihtoehdoista on, niin se heittää epäilyksen varjon koko tämän kirjakokoelman luotettaavuuteen.suinkaan ole ainoa asia, missä Jeesus viittasi kirjoituksiin. Koko Hänen opetusrepertuaarinsa pohjautui niihin.
- to..
todé* kirjoitti:
suinkaan ole ainoa asia, missä Jeesus viittasi kirjoituksiin. Koko Hänen opetusrepertuaarinsa pohjautui niihin.
oman kansan kirjoituksista koska oli juutalainen. Mistä sen repertuaarin muualtakaan ottaa? Jeesukseen perustuva uskonto ei kylläkään ole juutalainen.
- todé*
to.. kirjoitti:
oman kansan kirjoituksista koska oli juutalainen. Mistä sen repertuaarin muualtakaan ottaa? Jeesukseen perustuva uskonto ei kylläkään ole juutalainen.
juutalaisuutta ole edelleenkään.
Mutta ihminen Jeesus oli juutalainen, ja tiesi olevansa tuo Jesajan ennustama elävän veden lähde.
Mitä, to.., ajattelet tästä?
"Kallistakaa korvanne ja tulkaa minun tyköni; kuulkaa, niin teidän sielunne saa elää.
Ja minä teen teidänkanssanne iankaikkisen liiton, annan lujat Davidin armot."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei143240Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1261374- 931258
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli2591110Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi561092Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk661024Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253911- 41902
- 84841
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?48788