Mirena-hormonikierukka

ja hiustenlähtö!!!!

Mulle asetettiin Mirena 14.4 ja nyt tukka lähtee tupottain(en uskalla enää harjata märkänä).Sulkakato alko jo muutama viikko laiton jälkeen,mutta luulin sen olevan normaalia hiusten uusiutumista(lepotila).Nyt tukan tippuminen vaan kiihtyy ja ohimoilta edestä paistaa jo päänahka uhkaavasti.
Enen mulla oli todella paksu tukka,mutta nyt on jäljellä enää hiirenhäntä.

Mitäköhän nyt?
Loppuuko tää hiustenlähtö vaiko tulenko loppupeleissä kaljuksi,jos en kierrukkaa poistatuta?
Mitäs kun sen poistaa kasvaako tukka takasi(lähtee jurineen päivineen)?

Mielelläni kuulisin saman kokeneiden kommenteja.

Niin ja toiseksi kyselisin tosta tiputtelusta.
Mulla tulee kunnon menkat melkein 2vk välein ja muuten tiputtelen sitten melkein jokapäivä.Hermothan tässä kohta palaa kun ei voi seksistäkään nauttia kun aina saa pelätä vuotaako vaiko ei.

Mitenkäs muuten,jos nyt joudun kierrukasta luopumaan mikä taitaa olla aika todennäköstä niin kauankohan kestää,että hormoonit tasaantuu?

Tulipas pitkä ja sekava teksti.
Toivottavasti edes joku osaa neuvoa kun lääkärissä sanovat vaan kaiken olevan normaalia ja ohi menevää.Noh mulla ei ole kauheasti aikaa enää odotella ennenku olen kalju...

7

5556

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kierukan käyttäjä

Et laittanut viestiisi, oletko lopettanut mahdollisesti imettämisen??? ja oletko laitattanut kierukan synnytksen jälkeen. Mulla lähti nimittäin aika paljon hiuksia noin 6kk synnytyksen jälkeen eli noin 3kk kierukan laiton jälkeen. Ja tiputtelua mulla kesti elokuusta 5kk. Nyt on ollut aika tasasista ja menkat normaalisti kerran kuussa. Odottele hormonien tasaantumista ainakin reilusti yli 6kk. Yleensähän kierukka laitetaan synnyttäneille naisille ja jos synnytyksestä vasta sähän aikaa niin voi varmaan mennä vuosikin kun elimistö taas on normaalitilassa.

• jo sen

verran aikaa (tyttö on 1v7kk),että empä usko hiustenlähön siitä johtuvan.
        Imetettyäki sain vaan 1kk,joten eipä sekään taida olla syynä.

Kilppariki katottu samaten verenkuva ynm ja kaikki tulokset todella hyvät,eli mitään ei löytyny.

• mamiyo

Minulle laitetiin myös mirena-horumonikierukka 29.12.2008 hiusten lähtö oli todella paha jutu mitä olen kokenut elämäsäni. tällä hetkella tuntuu kaikki olisi kunnossa, mutta minulla tule vatsa kipuja melkein jokapäivä mihin aika tähönsä mutta en ole varma että onko kyse kierukasta vai eiko! pitäisiko siis käydä lääkäri vai miten tästä etennee?

Olen nyt leikkanut hiukset sen vuoksi ja aion katsoa että kasvako hiekset vielä vai eiko ja jos ei, niin silloin päätä voiko ja luoppua kierukasta.... kysymys olisi mitä siten voin käytä jatkossa piilereita en voi sillä että se voi petä milloin tähänsä jos unohda otta yhdenpäivä. puhun kokemusta....

• Minna7333333

Ollaan aika lailla yhtä tuoreita kierukan käyttäjiä, minulle laitettiin 1.4.2009.

Hiuksia lähtee minullakin tukottain, tosin minulle aiheuttaa samaa stressi ja parin kolmen vuoden välein tosi reilu hiusten lähtö, joten tästä en ole huoliisani. Minulla ihan karstoittuu pää ..... ja näyttää siis siltä kuin olisi juuri mukana. Minulla on samaa tapahtunut ilman kierukkaa (ilman mitään hormooniehkäisyä), joten ainakin aiemmin on hiuksia tullut lisää.

Minulle tämä neljäs kuukausi on ekan kerran tuonnut uskoa että kierukka voisi minulle sopiakkin. Minusta on ollut hirveistä vuodot, kävin siis jäkitakastuksessa jo kun kierukka oli ollut kaksi kuukautta. Ensimmäiset 5 viikkoa vuosin kuin kuukautisten pahimpana päivänä, lähes kahteen ekaan kuukauteen en edes tiennyt mikä on "tiputteluvuotoa" ........ Kolmantena kuukautena tuli sentään 10 vuodotonta päivää ja sen lisäksi pikkuhoususuojapäiviä. Nyt neljäntenä kuukautena olin sentään 14 vrk ilman vuotoja, nyt oon taas pidellyt pikkuhoususuojaa jo 9 päivää putkeen ja jos merkit pitävät paikkansa niin kymmenen päivää voi vielä tulla lisääkin. Mutta tämä vuoto on todella vähäistä ja kaikki kivut on lähteneet pois, eli jos vaan joka kuukausi tuo vuodoton jakso pitenisi edes muutamamalla päivällä niin voisin jopa olla ihan tyytyväinen = )

Aika monella menee noiden vuotojen kanssa yli ja alle puoli vuotta ....... paras ystävänikin oli luovuttaa jossakin 4 kk:n kohdalla, mutta hänen sanojansa lainaten "enään en muuta ehkäisyä edes huolisi", hänellä on ollut kierukka nyt nelisen vuotta ja uuden käy laitattamassa.

• Runsaat vuodot!

Parturini ihmettelini miksi minulla näin kova hiusten lähtö. Vasta 3 kk ajattelin/huomasin sen johtuvan hormoonikierukstani. Kierukasta ei muutenkaan mitään apua minun kukautisvuotoihin! Kierukka olut nyt 5 kk ja kontrolliaika ensikuussaa, koska todennäköisesti apua siitä ei minun kohdalleni saatu. Päinvastoin! Kuukautiset tulvat nyt 16 päivän välein ja kierto oli ennen 27 pv. Että se siitä kierukasta, ei ainakaan sovvi mimule ja pyydäkin sen poistoa!

• haittavaikutuksista..

onko muita joilla Mirena aiheuttaa haluttomuutta ja kuivuutta? minulla kierukan asetuksesta nyt 8 viikkoa joten toivoisin vastausta niiltä joilla pidempiaikaisia kokemuksia ja tietoa milloin tilanne normalisoituu- jos siis normalisoituu.. Ennen kierukkaa näitä harmeja ei ollut. meillä siis lapsi 11kk ja imetän edelleen. myös vatsakipua, päänsärkyä epäsäännöllistä vuotoa..mutta nehän nyt taitaa kuulua asiaan..;)

• Eveliina

Hormonikierukka jo toinen käytössä, eka laitettiin v. 1998 hiukset ohentuneetn kolmannekseen mitä olivat sen 10v sitten.. ihmettelin kampaajan kanssa mistä johtuu, kunnes menin ihotautilekurille toisen vaivan takia ja satuin sitten kysymään mylös tästä sulkasadostani johon lekuri tuumasi että hän luuli ensin että tulen juuri tuon hiusasian takia koska hän oli katsonut minua ja tuumannut että hiuksistoni ( tai sen puute) on syyni vastaanotolle tuloon. Hän kysyin heti onko mniulla hormonikierukka ja kun sanoin että kyllä, niin hän sanoi että syy hiusten valtavaan harventumiseen on siinä! Sen kun nappaa pois niin n 6 kk kuluttua alkaa tapahtua paranemista. Gynet eivät jostain syystä kerro näistä hormonikierukan karmeista sivuvaikutuksissta vaikka kuulemma melkein 2 naista kolmesta kärsii sulkasadosta! Nyt menen gynelle ja hietädn että alkaa varmasti urputtamaan päätöksestäni poistaa kierukka, mutta haluan hiukset takaisin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      72
      2984
    2. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      63
      2579
    3. SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero

Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past
      Perussuomalaiset
      108
      2303
    4. Anita ei saanut Heikkiä pihalle

Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.
      Kemijärvi
      87
      1426
    5. Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!

Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1266
    6. Emotionalisuuden puute.

Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o
      Sinkut
      189
      962
    7. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      96
      952
    8. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      83
      893
    9. Sofia Belorf esittelee Dubain kotinsa

Lääniä on kattohuoneistossa. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011999877.html
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      826
    10. Ei ole vaikea päättää kumpi

Hän on vaimomateriaalia. Sinä olet vain tuollainen pieni kiusankappale.. Revi siitä.
      Ikävä
      52
      746
    Aihe