Inttiin

Saattelin kuopuksen armeijan harmaisiin.

Eihän siitä ole kauan kun saatoin hänet ensimmäiselle luokalle kouluun, pienen epävarman pojan naskalin.

Samaa epävarmuutta olin aistivinani myös tänään. Jännitystä lievensi se, että hänen paras koulukaverinsa aloitti myös palvelun. Katselin perään kun he astelivat portista sisään, ikäänkuin toinen toistaan henkisesti tukien ; )

Odotan valapäivää ja sen tuomia seremonioita. Vala on mielestäni juhlava tilaisuus, jolloin myös vanhemmilla on mahdollisuus tutustua lapsensa tulevaan koulutusohjelmaan.

Oletko armeijän suorittamisen, siviilipalvelun vai palvelusta kieltäytymisen kannalla?

Upseerikoulutus, ilmainen johtajakoulutus jos kykyjä on riittävästi, onko sillä jatkoa edistävää merkitystä nykypäivänä?

Kestääkö "pullasorsanörttien" kantti armeijan harmaan kurin?

Mitä mietteitä maanpuolustus sinussa herättää?

94

756

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuttuva maailma

siis mieheni omat kundit. Tämä nuorin Ei. Haettiin ja saatiin hänelle armeijasta vapautus intistä. Syy kundin oma vaikea sairaus. Mut, yleensä kyllä olen mutsina sitä mieltä että, toi asia samoin kun sekin käykö riparin tai meneekö nuori naimisiin aikanaan tai ei. Kuuluu nuorelle itselleen. Nuoret ovat mielestäni tänäpäivänä yllättävän fiksuja päättämään omista asioistaan. Toki sitten toi juttu kundeilla varmaan vielä edelleen että, omalla työuralla saattaa vielä tänäkin päivänä olla hyötyä siitä jos, on armeijan käynyt kun se ettei ole. Mene ja tiedä. Maailma muuttuu.

Itsenäinen valtio tarvitsee oman armeijan. Vaikka kuinka Natoon mentäisiin. Ei siinä mitään. Eiköhän näin meistä suurin osa 50 ikäluokkaa kuuluvista kumminkin pääosin ajattele.

Sori tämä huono suomenkieli Korpis:)) Toivoton tapaus olen.

t.Pimu

• kantti ja armeijan harmaa kuri;) Mahtaakohan tämä nykynuoriso oikeasti olla niin huonokuntoista "pullamössöväkeä" niin kuin monista jutuista on saanut ymmärtää.
      Toisaalta, onko se armeijakaan enään samanlainen kovan harmaan kurin paikka kuin vielä 35 vuottakin sitten.

Kaippa tuota armeijalaitostakin vielä tarvitaan, voiko siitä olla niin varma.
      Itse olen armeijani käynyt mutta mielipiteelläni ei ole merkitystä. Se on nuoren oma päätös.
      Vähän kyllä harmittaa pojan puolesta, kun pitkät, hyvin jo alkaneet opinnot keskeytyvät vuodeksi ja valmistuminen tuntuu entistäkin kaukaisemmalta.

• ...onhan ajat ja tyyli muuttuneet. Juoksukin alettanee korvaamaan sauvakävelyllä. Mikäs siinä suosittelen ryhti paranee ja askel kevenee.

Esikoiseni kävi armeijan ja jatkoi sitten opintojaan. Samoin aikoo tehdä tämä kuopuskin tehdä niin ei tule taukoja opintoihin.

Motiivi kuopuksella on positiivisempi armeijaa kohtaan kuin esikoisella Esikoinen lusmuili ohi aukin mutta kuopus on funtsaillut jopa etenemistä armeijan portaikoissa. Aika näyttää, katsotaan tallaantuuko ajatus eka viikkojen sulkeisiin ; )

• hae lykkäystä, vai tuntuuko hänestä ettei sitten "vanhana" viiti mennä nuorempien joukkoon - opiskelujen jälkeen siis..?

• Pirrejuupas kirjoitti:

hae lykkäystä, vai tuntuuko hänestä ettei sitten "vanhana" viiti mennä nuorempien joukkoon - opiskelujen jälkeen siis..?

tuota lykkäystä on ollutkin kun jo pari vuotta on lukion jälkeen opiskellut. Vaan meinasi, että parempi hoitaa se riesa pois päiväjärjestyksessä nyt tässä vaiheessa, niin voi sitten rauhassa keskittyä opiskeluun .

• Enkeli-trio
        Pirrejuupas kirjoitti:

hae lykkäystä, vai tuntuuko hänestä ettei sitten "vanhana" viiti mennä nuorempien joukkoon - opiskelujen jälkeen siis..?

haki lykkäyst opiskelujes takia ja oli ehrottomasti sitä miält et se oli hyvä asia.

Upseerikoulutuksest ei lusmuillu,vaikkei jatkanukka intis,vaan oli tiukast sitä miält,ettei päivääkä
        ylimääräst.
        Se oli häne valintas.
        Eikä ol menestyst haitannu tyä-elämäs.Koulutuksel on enempi arvoo.

• Pirre*
        Enkeli-trio kirjoitti:

haki lykkäyst opiskelujes takia ja oli ehrottomasti sitä miält et se oli hyvä asia.

Upseerikoulutuksest ei lusmuillu,vaikkei jatkanukka intis,vaan oli tiukast sitä miält,ettei päivääkä
        ylimääräst.
        Se oli häne valintas.
        Eikä ol menestyst haitannu tyä-elämäs.Koulutuksel on enempi arvoo.

poika myös suunittelee aliapseeri koulua, koska , kuulemma, jäisi puoli vuotta hukka aikaa opiskelujen alun ja intin loppumisen jälkeen.

Pääsi automaatiotekniikkaa lukemaan AMK:hon, mokoma ei kehdannut käydä lukiota hänkään, vaikka olisi pärjännyt, oisi päässyt hakemaan suoraan teknilliseen korkeakouluun, nyt tie on pitempi, jos vielä haluaa DI:ksi.

Kävi ammattikoulun ja nyt meni heinäkuussa inttiiin, - on hieno poika veljellä..

• Meriläinen

vasta pääsi intistä viikonloppuna.
      Kyllä tietää kuinka ollaan koko akkalauma siitä ylpeitä.
      Vala käytiin kuulemassa ja tutkittiin pojan punkka ja kaikki tarkkaan.
      Iso osa oli siitäkin porukasta jättänyt kesken, kuulemma ei kestänyt paikkaa.
      Pieni kokoinen on niinkuin meidän porukassa moni mutta hyvin meni sisulla läpi.
      Ja kyllä sieltä myönteistä muutosta tuli. Vaikka ei pojassa muuten vikaa olllut ennenkään, istui vaan paljon tietokonetta pelailemassa.

"Yks onnellinen vanhatäti."

• Olen hyvin ylpeä pojistani ; ) Kuopus on nyt saattanut kunniakkaasti perusopintonsa loppuun. Intti edessä ja sitten katsotaan mitä tuleman pitää. Hän valitsi tiensä, minä kannustan takana.

Meillä tuo pituus on valttia, vai lieneekö siitä apua, katsotaan ; ) Uskon, että armeijan käynti antaa erilaista asennetta arkeen. Kuopukseni viihtyi hyvin tietsikan ääressä, mutta ei hän huolta kantanut kun lähti, että pitää lopettaa nörttäily.

Uskon vanhoillisesti, että armeijan käynyttä arvostetaan työelämässä.

• mutta ei saa
        korpikirjailija kirjoitti:

Olen hyvin ylpeä pojistani ; ) Kuopus on nyt saattanut kunniakkaasti perusopintonsa loppuun. Intti edessä ja sitten katsotaan mitä tuleman pitää. Hän valitsi tiensä, minä kannustan takana.

Meillä tuo pituus on valttia, vai lieneekö siitä apua, katsotaan ; ) Uskon, että armeijan käynti antaa erilaista asennetta arkeen. Kuopukseni viihtyi hyvin tietsikan ääressä, mutta ei hän huolta kantanut kun lähti, että pitää lopettaa nörttäily.

olla valintakriteeri jos on 2 samanarvoista hakijaa!
        Se on syrjintää.
        JAAha ja inttikin käytynä, ajokorttikin......ei voi enää sanoa niin...jos ei ole edellytys
        ammatisa suoriútumiseen

• mutta ei saa kirjoitti:

olla valintakriteeri jos on 2 samanarvoista hakijaa!
        Se on syrjintää.
        JAAha ja inttikin käytynä, ajokorttikin......ei voi enää sanoa niin...jos ei ole edellytys
        ammatisa suoriútumiseen

sinulle selvennykseksi seuraava esimerkki:

Kolme nuorta tietotekniikan indinööriä hakee ensimmäistä työpaikkaa viestintäfirmasta.

Hakija 1. on suorittanut siviilipalvelun sairaalan vaatehuollossa.
        Hakija 2. on suorittanut ensin perusjakson viestintäkomppaniassa. Josta hän jatkaa upseerikoulutukseen. Hänellä on luutnantin arvo CV:ssä.
        Hakija 3. on vakaumukseltaan totaalikieltäytyjä. Kaksi kuukautta palveluksen sovittelua Vaasan lääninvankilassa.

Kenet valitsisit tehtävään ; )

• korpikirjailija kirjoitti:

Olen hyvin ylpeä pojistani ; ) Kuopus on nyt saattanut kunniakkaasti perusopintonsa loppuun. Intti edessä ja sitten katsotaan mitä tuleman pitää. Hän valitsi tiensä, minä kannustan takana.

Aktiiviaikana toimin usean, erikokoisen teollisuusyrityksen esimiestehtävissä.

Rekrytoin sekä suoritusportaan että toimihenkilötason väkeä.

Silloin sivareita osui kohdalleni hyvin harvoin.
        Täytyy tunnustaa että tarkastelin näiden muutaman hakemuksia kriittisemmin kuin muita.
        Jokunen ilmeni vasta haastattelussa.
        En tosin muista yhtään tasapäistä tilannetta jossa intin suoritus olisi vaikuttanut valintaan.

Lattiatason esimiestehtäviin valittaessa varsinkin perukoulupohjainen RUK:n suoritus oli arvossaan.
        Yhtään pettymystä ei tullut.

Minusta maanpuolustuksen peruskoulutuksen suoritus kielii muutamista positiivisista piirteistä ihmisessä.
        Harmittaa hirveästi ettei yhtään intin käynyttä naista osunut kohdalle.
        Siviilissä tunnen muutaman. Hyviä tyyppejä. Naisellisiakin!

• laiska-lasse kirjoitti:

Täytyy tunnustaa että tarkastelin näiden muutaman hakemuksia kriittisemmin kuin muita.
        En tosin muista yhtään tasapäistä tilannetta jossa intin suoritus olisi vaikuttanut valintaan.

Lattiatason esimiestehtäviin valittaessa varsinkin perukoulupohjainen RUK:n suoritus oli arvossaan.

Minusta maanpuolustuksen peruskoulutuksen suoritus kielii muutamista positiivisista piirteistä ihmisessä.

Olen miettinyt olisiko minusta aikoinaan ollut armeijaan menijäksi ja tullut siihen tulokseen, että olisin hakeutunut. Maailmamme oli vielä silloin hyvin kahtia jakautunut naisten/miesten jutskat.

Uskon naisten hakevan armeijaan lisäpointsien ansaintaan jos aikoo vaikkapa miesvaltaiselle työsaralle suuntutua, tiedä häntä mikä sinne ajaa, rajojen kokeiluakin se voi olla.

• Meriläinen

Olen miettinyt olisiko minusta aikoinaan ollut armeijaan menijäksi ja tullut siihen tulokseen, että olisin hakeutunut. Maailmamme oli vielä silloin hyvin kahtia jakautunut naisten/miesten jutskat.

Uskon naisten hakevan armeijaan lisäpointsien ansaintaan jos aikoo vaikkapa miesvaltaiselle työsaralle suuntutua, tiedä häntä mikä sinne ajaa, rajojen kokeiluakin se voi olla.

Minusta ei olisi ollut inttiin menijää monestakaan syystä.
        Yksi iso juttu on se etten kestä ihmisiä niin lähellä niin pitkää aikaa.
        Yksi yö jossain yhteismajoituksessa ja olen sekaisin huonosti nukutun yön takia.
        Sairaalassa olen joskus joutunut olemaan ja yhtään kunnolla nukuttua yötä ei sielläkään paitsi silloin kun satuin joskus olemaan yksin.
        Nukahtamis lääkkeitä en syö koska uskon unen tulevan sitten kun on tarpeeksi väsynyt ja niin olen aina jossain vaiheessa nukkunutkin.

Mutta kyllä ymmärrän tyttöjä jotka sinne haluaa, saahan siellä monenlaista survival koulutusta elämääkin varten. Varmasti nämä tytöt eivät ole peukalo keskellä kämmentä joutuessaan metsään tai vaikka autiolle saarelle.

• Hupijuttu
        laiska-lasse kirjoitti:

mietin.
        Eikö joskus siviilipalvelukseen meno ole vaativampaa kuin mennä virran mukana?
        Minä en ainakaan tuomitse ennakolta, enkä asennoidu kriittisesti siviilipalvelusmiehiin?
        Heillä täytyy olla vakaumus ja asiat mietittynä ennenkuin hakevat siviilipalvelukseen?
        Ajatelkaahan ihan oikesasti, sellaisella kaverilla on jo elämänarvot järjestyksessä ja ehkä ne ei ole samat kuin yhteiskunnan yleensä, mutta voiko moittia?
        Ihmisillä on erilaisia tapoja elää elämäänsä ja arvottaa sitä?

• Res kapteeni

sinulle selvennykseksi seuraava esimerkki:

Kolme nuorta tietotekniikan indinööriä hakee ensimmäistä työpaikkaa viestintäfirmasta.

Hakija 1. on suorittanut siviilipalvelun sairaalan vaatehuollossa.
        Hakija 2. on suorittanut ensin perusjakson viestintäkomppaniassa. Josta hän jatkaa upseerikoulutukseen. Hänellä on luutnantin arvo CV:ssä.
        Hakija 3. on vakaumukseltaan totaalikieltäytyjä. Kaksi kuukautta palveluksen sovittelua Vaasan lääninvankilassa.

Kenet valitsisit tehtävään ; )

Hänellä on selkärankaa, ajattelee omilla aivoillaan, ei ole mikään lauman mukana surffailija. Pysyy mielipiteensä takana. Toiselle sijalle vaatehuollon kaveri, ja auttamattomasti viimeiseksi jää tuo luutnantti, joka on väärentänyt paperinsa, koska ei luutnantiksi pääse ilman kertausharjoituksia.

• Korppis
        Res kapteeni kirjoitti:

Hänellä on selkärankaa, ajattelee omilla aivoillaan, ei ole mikään lauman mukana surffailija. Pysyy mielipiteensä takana. Toiselle sijalle vaatehuollon kaveri, ja auttamattomasti viimeiseksi jää tuo luutnantti, joka on väärentänyt paperinsa, koska ei luutnantiksi pääse ilman kertausharjoituksia.

Tässä huomaat, minulla e olei hajuakaan intin arvojärjestyksestä tai kuinka sinne ylemmille tasoille noustaan ; ) Sisäistän portaat tuonne vänrikkiin asti ja sitten loppu on arvelun varassa. Tuossa tapauksessa valitsisit oikein ; )

• Hupijuttu kirjoitti:

mietin.
        Eikö joskus siviilipalvelukseen meno ole vaativampaa kuin mennä virran mukana?
        Minä en ainakaan tuomitse ennakolta, enkä asennoidu kriittisesti siviilipalvelusmiehiin?
        Heillä täytyy olla vakaumus ja asiat mietittynä ennenkuin hakevat siviilipalvelukseen?
        Ajatelkaahan ihan oikesasti, sellaisella kaverilla on jo elämänarvot järjestyksessä ja ehkä ne ei ole samat kuin yhteiskunnan yleensä, mutta voiko moittia?
        Ihmisillä on erilaisia tapoja elää elämäänsä ja arvottaa sitä?

Sitä arvostan!

Vaikuttaa kuitenkin siltä että huomattava osa siitä 15%:sta on mukavuuden rakkaita lusmuilijoita jotka hankkiutuvat siviiliin alta aikayksikön.

Sivareitakin on monen sorttisia.
        Joukossa vakaumuksen ihmisiä mutta myös Markoja!

• Hupijuttu

sitten nähdä minunkin poikani kulkevan siitä portista ;-)
      Oli hieno ratkaisu Puolustusvoimilta jättää juoksu pois.
      Pojat kun alkavat sauvakävellä-kun se tehdään oikein, ja siellä joutuvat tekemään-on se tosi hyvää kuntoilua ja kunto nousee asteittain.
      Ei tule marssimurtumaa, niinkuin aiemmin, kun huonokuntoiset joutuivat liian kovaan rääkkiin, liina nopeasti.
      Poika läksi sinne pitkillä hiuksilla ja sanoi että sielläpähän leikkaavat.
      Niin varmaan tekevätkin.
      Tiedän että Kajaanissa on aika asiallista alokkaidenkin kohtelu.
      Tekee lapselleni hyvää, saada säännöllinen päivärytmi ja joutua tekemään ratkaisuja.
      En ollenkaan ole huolissani ja siellä niitä ystäviä tulee vielä lisääkin.

• Sitten me tavataankin valatilaisudessa, rinta rottingilla seistään eturivissä ; )

Saattoipa olla, että näinkin poikasi sillä aika vilkasta oli prikaatin potilla kun poikia käveli sisään.

Nyt on lähdettävä kauppaan jääkaappi on aikas tyhjä ; )

Kirjoittelemisiin.

• poikani on intin käyneet aikanaan. Nuorempi poikani meni vapaaehtoisena, eli hiukan aiemmin, kuin oli hänen varsinainen aikansa, halusi siinä samalla miettiä mitä intin jälkeen tekisi. Hyvin molemmilla meni, olivat al.upseereita kun pois pääsivät.
      Olettaisin heille siitä jotain etua olleen.

Minusta on hienoa jos nuorimies käy armeijan. Nykysinhän ne tytötkin siellä itseään karaistavat :) Tänäänkin meni n.200 tyttöä :)

Jokainen päättää henkilökohtaisesti palvelukseen menon. En morkkaa toisinkaan päättäneitä :))

• Kipasin Peterin luona pyöräyttämässä mansikkakääretortun ja kinkkupiirakan huomiseksi. Nyt olen taas linjoilla ja juttutuulella.

TV:tä on tullut joskus ohjelma Valtio vapauden vei, dokumentti kertoi kolmesta pojasta ja heidän valinnoistaan. Yksi valitsi totaalikieltäytymisen ja joutui vankilaan, toinen valitsi siviilipalvelun ja suoritti sen sairaalassa aikaa en muista, mutta hyvin pitkään hän joutui arkistomappeja kantelemaan. Kolmas kävi armeijan siis kuusikuukautta.

Dokkari oli mielenkiintoinen, mutta ristiriitainen. Jos olet katsonut sen mitä mietteitä se sinussa herätti?

• Minulla ei ole poikaa, ja tytär jo niin vanha, ettei pääse armeijaan. Mutta lapsenlapsella se on edessä kymmenen vuoden kuluttua, joten asia ei ole minulle ajankohtainen.

Kuitenkin jokainen saa valita armeijan tai siviilipalveluksen ihan miten itse haluaa, minä en ajattele sitä asiaa kenenkään puolesta.

Siviilipalveluksessa oleviin olen toki paljonkin törmäillyt työni puolesta, ja pakko sanoa, että on siinä ollut hyvinkin omituista ja erittäin vaikeaa sorttia, mutta toki ihan asiallisiakin ihan tavallisia ihmisiä, on löytynyt siitäkin porukasta.

• Korppis

Älyköt jonkin asteen erakkot, likjat, kirjaviisaat joilla ei ole sosiaalista verkostoa eivätkä omaa käytännön yhteistyötaitoja ajautuvat totaalikieltäytyjiksi.

Hieman hipit, yhteiskuntakriittiset, vihertävät, toisinajattelijat valitsevat siviilipalvelun. Suurin osa nuoria valitsee kuitenkin armeijan. Syyt valintaan ovat heillä erilaisia, he eivät kuulu mihinkaan erityiseen pienryhmään.

• Puhpah
        Korppis kirjoitti:

Älyköt jonkin asteen erakkot, likjat, kirjaviisaat joilla ei ole sosiaalista verkostoa eivätkä omaa käytännön yhteistyötaitoja ajautuvat totaalikieltäytyjiksi.

Hieman hipit, yhteiskuntakriittiset, vihertävät, toisinajattelijat valitsevat siviilipalvelun. Suurin osa nuoria valitsee kuitenkin armeijan. Syyt valintaan ovat heillä erilaisia, he eivät kuulu mihinkaan erityiseen pienryhmään.

Väkivaltaiset tyypit valitsevat armeijan, näin ainakin maassa missä asun.
        Etua ei ole armeijasta työmarkkinoillakaan, päinvastoin joillakin aloilla, mutta en katso asioita suomalaisesta näkökulmasta.
        Turha tuhlata nuoruusaikaa älyttömään sotaleikkiin ja mitä se maksaakaan valtiolle tehdä muka pojista miehiä.
        Palkka-armeija on hyvä, koska sinne hakeutuvilla on halu sotia.

• Puhpah kirjoitti:

Väkivaltaiset tyypit valitsevat armeijan, näin ainakin maassa missä asun.
        Etua ei ole armeijasta työmarkkinoillakaan, päinvastoin joillakin aloilla, mutta en katso asioita suomalaisesta näkökulmasta.
        Turha tuhlata nuoruusaikaa älyttömään sotaleikkiin ja mitä se maksaakaan valtiolle tehdä muka pojista miehiä.
        Palkka-armeija on hyvä, koska sinne hakeutuvilla on halu sotia.

Ensimmäistä kertaa sain valistusta, että

"Väkivaltaiset tyypit valitsevat armeijan, näin ainakin maassa missä asun."

Välittömästi minua alkoi kiinnostaa maa, jossa asut. Ilmeisesti Ruotsi ; )

Jos vertaus pitää paikkansa meilläkin, niin armeijan suorittamisen valinneet nuoret olisivat väkivaltaisempia kuin kieltäytyjät.

Voi pirskutti kun ei pidä paikkaansa ainakaan omien poikieni suhteen, hyvä niin, sillä molemmat ovat enemmän humannisteja kuin tappelijoita. Kuitenkin se, että armeija on suoritettu kunniakkaasti ilman aukkoja kertoo työnantajalle työnhakijasta, joka omaa tervettä suomalaisesta sisua ; )

Palkka-armeija, sinne uskon valikoituvan rajojaan etsivät tyypit. Itsekuriin harjaantuminen on kai menestystekijä jos aikoo pärjätä palkka-armeijassa.

Suomessa on toistiseksi pakollinen asevelvollisuus. Eroon asetetusta velvollisuudesta pääsevät sairauden, kykenemättömyyden, vakaumuksen ja erilaisten ideologisten suuntautumisien omaavat ihmiset.

Maanpuolustus käsitykseni mukaan tarkoittaa, maamme rajojen suojelua ja puolustuskyvyn yläpitämistä, ei tappalun halua.

Niin ja sitten kainuulaista sisupussina jatkan otsikkoa...

"Raukat vai menköhöt merten taa".

• Puhpah

Ensimmäistä kertaa sain valistusta, että

"Väkivaltaiset tyypit valitsevat armeijan, näin ainakin maassa missä asun."

Välittömästi minua alkoi kiinnostaa maa, jossa asut. Ilmeisesti Ruotsi ; )

Jos vertaus pitää paikkansa meilläkin, niin armeijan suorittamisen valinneet nuoret olisivat väkivaltaisempia kuin kieltäytyjät.

Voi pirskutti kun ei pidä paikkaansa ainakaan omien poikieni suhteen, hyvä niin, sillä molemmat ovat enemmän humannisteja kuin tappelijoita. Kuitenkin se, että armeija on suoritettu kunniakkaasti ilman aukkoja kertoo työnantajalle työnhakijasta, joka omaa tervettä suomalaisesta sisua ; )

Palkka-armeija, sinne uskon valikoituvan rajojaan etsivät tyypit. Itsekuriin harjaantuminen on kai menestystekijä jos aikoo pärjätä palkka-armeijassa.

Suomessa on toistiseksi pakollinen asevelvollisuus. Eroon asetetusta velvollisuudesta pääsevät sairauden, kykenemättömyyden, vakaumuksen ja erilaisten ideologisten suuntautumisien omaavat ihmiset.

Maanpuolustus käsitykseni mukaan tarkoittaa, maamme rajojen suojelua ja puolustuskyvyn yläpitämistä, ei tappalun halua.

Niin ja sitten kainuulaista sisupussina jatkan otsikkoa...

"Raukat vai menköhöt merten taa".

Maailma on tosiaan lavea ja ulottuu Ruotsia paljon kauemmaksi,
        toisaalta - lasketko Ruotsin ulkomaaksi, kun joskus
        Suomi oli osa sitä, eipä oo mun mielestä.

Tarkistapa miten palkka-armeijat toimivat maailmalla - ei huonosti.

• Korppis
        Puhpah kirjoitti:

Maailma on tosiaan lavea ja ulottuu Ruotsia paljon kauemmaksi,
        toisaalta - lasketko Ruotsin ulkomaaksi, kun joskus
        Suomi oli osa sitä, eipä oo mun mielestä.

Tarkistapa miten palkka-armeijat toimivat maailmalla - ei huonosti.

...kuvittelet korpeani kapeaksi? Kerro missä sinä majaasi pidät. Korven lisäksi toinen majani on Hollannissa, palkka-armeija, no se siitä: )

• alokas-77

Ainoa aika elämästäni joka tuntui menevän täysin hukkaan,oli 11kk. armeijan harmaissa. Mitään tarpeellista laitos ei opettanut.
      En tiedä kuinka nykyisin on,mutta silloin tuli mieleen että
      asiallisella,ammattitaitoisella koulutuksella koko hommaan kuluisi 6-8 viikkoa.
      Kun kakarat "kouluttaa" kakaroita ja turhautuneet juopot yrittää valvoa sitä,eihän siitä mitään tule. Ei kai se muuksi ole muuttunut. "Sirkus säilyy,pellet vaihtuu"

• Pirre*

kävi poikamme ihan normaalissa järjestyksessä, ja ilman mitään sen kummempia natsoja siitä selvisi, eli ihan sissisotaan tarkka-ampujaksi täysin opikelleena pääsisi/joutuisi - toivottavasti koskaan ei tule sitä tilannetta että tarviaa pyssyn siinä tarkoituksessa selkäänsä pistää, kun vaan maassamme säilyisi rauha ikuisesti.

• oma päätös

ja valinta käykö armeijan vai meneekö siviilipalvelukseen, ei pitäisi olla arvokysymys.
      Vapaaehtoinen armeija olisi parempi kuin pakollinen.

• on pötypuhetta, ihan nykypäivää en tiedä. Toki se on miesmäinen maailma, joka on pilattu kourallisia naisia.
      Se tuntuma, mikä kertausharjoituksissa tuli johtajakoulutukseen, en oikein tiedä onko sillä mitään merkitystä.
      Kai se niin on, kun tämä eripurainen ja kummallinen sakki on tämän karun ja pohjoisen maan asuinpaikakseen ottaneet (sosiaallisemmat luonteet on asettuneet asumaan lämpimimmille seuduille), niin kyllä tätä maata puolustettava on. Sanoihan edesmennyt vanha kenraalikin, että Suomi on paras maa suomalaisille.

• .... mitä naputtelit?

"sosiaallisemmat luonteet on asettuneet asumaan lämpimimmille seuduille), niin kyllä tätä maata puolustettava on."

Balkkanille, lähi-itään ja Afrikkaanko? ; )

• Kalle Kotton

.... mitä naputtelit?

"sosiaallisemmat luonteet on asettuneet asumaan lämpimimmille seuduille), niin kyllä tätä maata puolustettava on."

Balkkanille, lähi-itään ja Afrikkaanko? ; )

Jolloin muinaiset esi-isämme ovat alkaneet asuttaa tätä maata.
        Ei totta vie ole ollut helppoa, asumukset luolia ja eläimen nahoista tehtyjä kotia.
        Pitkä talvi, liekkö ollut kirveitäkään, tarkoitan rautaisia.
        Täytyy olla aika omituinen luonne, kun niihin olosuhteisiin jää asumaan. Ei ole tulijoita varmaan kovin paljon ollut ja uusilta tulijoilta on otettu henki pois.
        En enää noita kansaivaelluksia muista, mutta eikö unkarilaisia sukulaiskansana pidetä.
        On niillä paljon suotuisemmat oloshteet.

• pek..la
        Kalle Kotton kirjoitti:

Ei totta vie ole ollut helppoa, asumukset luolia ja eläimen nahoista tehtyjä kotia.
        Täytyy olla aika omituinen luonne, kun niihin olosuhteisiin jää asumaan. Ei ole tulijoita varmaan kovin paljon ollut ja uusilta tulijoilta on otettu henki pois.
        En enää noita kansaivaelluksia muista, mutta eikö unkarilaisia sukulaiskansana pidetä.

Menee ohi aiheen,mutta unkarilaiset eivät ole millääntavoin "sukulais"kansaa.
        Kielellisesti on joitain yhtäläisyyksiä.

• Korppis
        Kalle Kotton kirjoitti:

....siis turhan kaukaa haettu esimerkki. Esimekilläsi ei ole mitään tekemistä aloituksen aiheen kanssa.

Olemme aikas rauhallista kansaa, verrattaessa vaikka Balkanin "kuumakalleihin".

Meillä on jotain mitä kuumakalleilta puuttuu, meillä on neljä selkeää vuoden aikaa ja talven pimeillä ja pakkasilla ehtii kiihkeämpikin kalle rauhottua ; )

• Korppis kirjoitti:

....siis turhan kaukaa haettu esimerkki. Esimekilläsi ei ole mitään tekemistä aloituksen aiheen kanssa.

Olemme aikas rauhallista kansaa, verrattaessa vaikka Balkanin "kuumakalleihin".

Meillä on jotain mitä kuumakalleilta puuttuu, meillä on neljä selkeää vuoden aikaa ja talven pimeillä ja pakkasilla ehtii kiihkeämpikin kalle rauhottua ; )

nuo minun esimerkit, mutta vastasin tuohon viimeiseen, mitä ajatuksia maanpuolustuksesta tulee, koska se on tärkein. Sanotaan nyt lyhyesti Suomi onhyvä paikka suomalaisille, ja sen itsenäisyyttä pitää puolustaa, mutta realisesti, ilman turhaa kouhotusta. Joku sotilasvala on minun mielestä turha seremonia, minä ainakaan siitä kummennut yhtään mitään, tuskin moni muukaan.

• Enkeli-trio

mut armeijaan "saattajiks" ei kyl oltais kelvattu.
      Oman miähen kyl olen saattanu v.1969 ihan portil asti.
      Pojil miniäkokelail pirettii aikanas "kakkukekkerit" lähtöö erellisel sunnuntain.
      Emmää usko,et olisin menny saattamaa,vaiks niit tyttöikä ei olis ollu viäl kainalois.
      En ainaska portil asti :)

"Mitä mietteitä maanpuolustus herättää?"
      Velvollisuut,muttei pakkoo.
      Upseerikoulutus...joo,jos tahtoa ja etenki miälenkiintoo piisaa.
      Ehrottomast vapaut jos jokuki vamma tai sairaus.

• ....häpesikö poikasi sinua ja miestäsi?

Olen pannut merkille, että parisuhteessa tiukasti pysyneet kasvattavat lapsensa erilailla kuin yksinhuoltajat. Mieheni muutti eromme jälkeen ulkomaille poikien ollessa vielä pieniä jolloin kokonaisvaltainen kasvatus jäi harteilleni. Poikien ja minun keskenäinen suhde on erilainen kuin kahden kasvattajan lapsilla. Suhde on suorempi ja selkeämpi. Kaikelainen kaksijakoisuus puuttuu, tunteet ja reaktiot konflikteissa kohdistuvat oikeaan henkilöön. Asioita ei pallotella isältä äidille jne. Syyt ja seuraukset ovat selkeitä.

Tämän eron huomaa lauseessasi

"mut armeijaan "saattajiks" ei kyl oltais kelvattu."

Olette kasvattaneet poikanne "mieheksi" kun taas minä olen kasvattanut pojat naisen logiikalla tunteensa ja kykynsä tiedostaviksi nuoriksi.

"Emmää usko,et olisin menny saattamaa,vaiks niit tyttöikä ei olis ollu viäl kainalois. En ainaska portil asti :)"

Lapset tarvitsevat kannustustusta kaikissa uusissa elämän vaiheissa.

Olen ainoa joka pystyy aidosti myöstäelämään sen epätietoisuuden kanssa jota poikani tuntee astuessaan sisään uuteen ympäristöön, jossa mikään aikaisempi ei ole samanlaista kuin ennen. Ei hänen tarvitse näytellä kovista.

Tämä kirjoitukseni voi tuntua sinulta loukkaavana, sitä en tarkoita, mutta olen usein aistinut tuon mami/lapsi ajattelun ja halveksunnan, tunteensa ja rakkautensa toisilleen avoimesti ja luonnollisesti osoittavista ihmissuhteista.

Miesystäväni on myös yksinhuoltaja ja meillä on paljon samanlaisia kokemuksia avioliitossa "onnistuneiden" ihmisten erinomaisuudesta kasvattajina meihin yksinhuoltajiin verrattuna.

Ajan saatossa muutamien neuvojien kasvatusmallit ovat osoittautuneet epäonnistuneiksi.

Lapsemme ovat meille ykkösjutska se kantaa toimivaa suhdettamme.

• Enkeli-trio

....häpesikö poikasi sinua ja miestäsi?

Olen pannut merkille, että parisuhteessa tiukasti pysyneet kasvattavat lapsensa erilailla kuin yksinhuoltajat. Mieheni muutti eromme jälkeen ulkomaille poikien ollessa vielä pieniä jolloin kokonaisvaltainen kasvatus jäi harteilleni. Poikien ja minun keskenäinen suhde on erilainen kuin kahden kasvattajan lapsilla. Suhde on suorempi ja selkeämpi. Kaikelainen kaksijakoisuus puuttuu, tunteet ja reaktiot konflikteissa kohdistuvat oikeaan henkilöön. Asioita ei pallotella isältä äidille jne. Syyt ja seuraukset ovat selkeitä.

Olette kasvattaneet poikanne "mieheksi" kun taas minä olen kasvattanut pojat naisen logiikalla tunteensa ja kykynsä tiedostaviksi nuoriksi.

"Emmää usko,et olisin menny saattamaa,vaiks niit tyttöikä ei olis ollu viäl kainalois. En ainaska portil asti :)"

Olen ainoa joka pystyy aidosti myöstäelämään sen epätietoisuuden kanssa jota poikani tuntee astuessaan sisään uuteen ympäristöön, jossa mikään aikaisempi ei ole samanlaista kuin ennen. Ei hänen tarvitse näytellä kovista.

Tämä kirjoitukseni voi tuntua sinulta loukkaavana, sitä en tarkoita, mutta olen usein aistinut tuon mami/lapsi ajattelun ja halveksunnan, tunteensa ja rakkautensa toisilleen avoimesti ja luonnollisesti osoittavista ihmissuhteista.

Miesystäväni on myös yksinhuoltaja ja meillä on paljon samanlaisia kokemuksia avioliitossa "onnistuneiden" ihmisten erinomaisuudesta kasvattajina meihin yksinhuoltajiin verrattuna.

Ajan saatossa muutamien neuvojien kasvatusmallit ovat osoittautuneet epäonnistuneiksi.

vaan aikuisii.
        Mitenkää ei kirjotukses munt loukkaa,mut naurattaa toi lause:
        "Häpesikö poikasi sinua ja miestäsi ?" Voi,ei.

Toi on totta,et me oltii kasvatettu pojat miähiks.
        Kumpiki poika on tosi kaukan mistää koviksest.Simmossii äitin poikii.Nykysi tavallissii perheen isii.
        Taatust sai poikammeki kannustust ja talourellist tukee sillo kottoot,
        tukee saava viälki,vaiks rahaa eivät enää tarttekka.
        Erinomasiks kasvattajiks emmää ol ainaska meit ikinä luakitellu.
        Ollaa iha tavalline perhe.
        Kasvatus-asiois emmää tyrkytä neuvoi eres omil miniöil,elleivä kysy jottai.
        Mikkää maailmas ei men mun lasten lastenlasten ohitte.

.

• Korppis
        Enkeli-trio kirjoitti:

vaan aikuisii.

Kumpiki poika on tosi kaukan mistää koviksest.Simmossii äitin poikii.Nykysi tavallissii perheen isii.

.

...vetää hernneet nokkaan kun otin viestistäsi lainauksia yleistykiini kasvatuksen eroista.

Teilt ei lähtenytkä armeijaan lapsii vaan aikuisii, mutta kuitenkin mikkää maailmas ei men sun lasten lastenlasten ohitte ; ) Sanaleikkiäkö vain tykkään sanaleikeistä.

Onneksi taloudellinen tuki on siirtynyt poikieni iskän piikkiin ja minulla on tämä tärkeä henkisen tukijan rooli.

Muuten miksi poikasi ei huolinut teitä portille?

• portille
        Korppis kirjoitti:

...vetää hernneet nokkaan kun otin viestistäsi lainauksia yleistykiini kasvatuksen eroista.

Teilt ei lähtenytkä armeijaan lapsii vaan aikuisii, mutta kuitenkin mikkää maailmas ei men sun lasten lastenlasten ohitte ; ) Sanaleikkiäkö vain tykkään sanaleikeistä.

Onneksi taloudellinen tuki on siirtynyt poikieni iskän piikkiin ja minulla on tämä tärkeä henkisen tukijan rooli.

Kyllä äiti valajuhlaa sai tulla mukana seuraamaan, mutta poikani olivat jo siinä vaiheessa nuoria miehiä ja halusivat mennä morsmaikkujensa kanssa 'portille'. Mitäs sitä äiti nyt itseänsä joka paikkaan tunkeutuisi.

• sehän on
        portille kirjoitti:

Kyllä äiti valajuhlaa sai tulla mukana seuraamaan, mutta poikani olivat jo siinä vaiheessa nuoria miehiä ja halusivat mennä morsmaikkujensa kanssa 'portille'. Mitäs sitä äiti nyt itseänsä joka paikkaan tunkeutuisi.

miehen, ei lapsen, ei äidin, ensiesiintyminen armeijan harmaita varten.
        Ei sinne äidin kukaan mies halua itseään taluttavan, kuin esikouluun.

• Oli mies
        Korppis kirjoitti:

eikä mamman helmoissa pyörivä mussukka,ei normaali mies halua sitä että mami paapoo ja hössöttää .
        Näitä pehmopoikia on jo nähty riittävästi,munatonta sakkia.

• Tulee kirjoiteltua

....häpesikö poikasi sinua ja miestäsi?

kaikenlaista,ellei tämä kirjoitus ole pottuilua,ei sitten mikään,veditkö herneet kun toinen ei ylistänyt sinun mielipiteitäsi?

• Enkeli-trio kirjoitti:

vaan aikuisii.

.

Kun luet nyt noita tämän keskustelupätkän aikaan saamia viestejä, huomaat mihin tämä provoiluni johti. Sain odotetusti mukaan nuo maminpoika/tosimies ajattelijat. Ne kun rakastavat munattomiksi haukkumista jos nuorimies viihtyy opiskelun parissa, uskaltaa olla epävarma ja etsii tukea vanhemmistaan.

Molemmat poikani ovat muuttaneet omilleen 18-vuotiaina ja kun kerran kirjoitin siitä, minua moitittiin huonoksi äidiksi. Ihmeteltiin miksi pojat halusivat pois kotoa ja itsenäistyä.

Itse asiassa onko kyse nuorten miesten jaosta eri ryhmiin. Aivan kuten esim. asevelvollisuuden suorittajat, sivarit ja totaalikieltäytyjät. Eli tosimiehet, mamin pojat ja lällärit. No miten kukin haluaa.

Kuinka monta aloitusta olen saanutkaan lukea 50 palstalta. Avioliittojen natinasta kun tullaan viidenkympin rajoille. Mihin se nuoruus katosi?

Katosiko se piltti vauvanruokiin vai elämän kokemusten hankintaan, maailmalla matkusteluun, opiskeluun.

Aika näyttää kuinka lapseni pärjää sillä kun esikoiseni täyttää 50 hän on 25-v ja kuopus 31-vuotta vanhempi kuin nyt. Kaikki aikanaan jos luoja suo ja terveyttä piisaa.

• Enkeli-trio
        portille kirjoitti:

Kihlois oli sillo molemmat pojat ja "vanhoi" ku lukion jälkee suaraa ens opiskelemaa.
        Ei meit sinne saattamaa tarvittu.Emmää muista oliks eres juttuu,jos
        met oltais menty.Oma kulta kainalos ja pari kaverii "viäres" menivät.
        Valajuhlis oltii tiätty koko porukka,isovanhemmakki.Juhlava tilaisuus.Tippa tuli silmää.

• muistan,
        Enkeli-trio kirjoitti:

Kihlois oli sillo molemmat pojat ja "vanhoi" ku lukion jälkee suaraa ens opiskelemaa.
        Ei meit sinne saattamaa tarvittu.Emmää muista oliks eres juttuu,jos
        met oltais menty.Oma kulta kainalos ja pari kaverii "viäres" menivät.
        Valajuhlis oltii tiätty koko porukka,isovanhemmakki.Juhlava tilaisuus.Tippa tuli silmää.

kuin eilisen päivän, kun kuskasin kihlattuni armeijan portille.
        Tippa tuli silmään, ja vaikea oli sulhasen minut jättää.

No, paksusti kävi, armeijassa lihoi 5 kiloa.

• Enkeli-trio
        muistan, kirjoitti:

kuin eilisen päivän, kun kuskasin kihlattuni armeijan portille.
        Tippa tuli silmään, ja vaikea oli sulhasen minut jättää.

No, paksusti kävi, armeijassa lihoi 5 kiloa.

saatin oman ukon sinne.
        Krokotiilenkyynei vuasi vualaasti.
        Voi sitä orotus,kesti ikuisuus,ennen ku pääsi ekal lomal.

• muutama
        Enkeli-trio kirjoitti:

saatin oman ukon sinne.
        Krokotiilenkyynei vuasi vualaasti.
        Voi sitä orotus,kesti ikuisuus,ennen ku pääsi ekal lomal.

viikko.
        Minähän lennättäydyin sinne melkein seuraavana iltana Sotkuun, kun varuskunta oli samalla paikkakunnalla.

Oi sitä tuntehen jaloa paloa. ♥

• Enkeli-trio
        muutama kirjoitti:

viikko.
        Minähän lennättäydyin sinne melkein seuraavana iltana Sotkuun, kun varuskunta oli samalla paikkakunnalla.

Oi sitä tuntehen jaloa paloa. ♥

mum miälest meil päi ei saanu mennä ku vast parin viikon pääst.
        Mittää mää tarkkaa muista enää,mut sen kovan ikävän muistan.
        Ja ne halimiset jonku puun kyljes siäl intin alueel.
        Oi,se oli ku Suomi-filmeis vaa :)
        Pojat pääsi lomil jo vissii viikon pääst ja ain oli jottai kuntouslomii.
        Mum miälest lomii oli heil pal usseemmi.

• siellä puiston
        Enkeli-trio kirjoitti:

vehmautta, haliakin. ;)
        Eikä kuri ollut kovaa, isäntäkin sai ensimmäisen pikkumasunsa.

• Korppis
        Enkeli-trio kirjoitti:

Kiva kun jatkoit,

Tuo teidän kaipuun vuodattelu, rakkauden ja koskettelun tyrmäävä loppu heti seurustelun alkumetreilla sai minut kyyneliin, knyyh, mutta myös ymmärtämään poikaani, joka sanoi minulle päivää ennen armeijaan lähtöä, että onneksi minulla ei ole tyttöystävää, taidan säästyä paljolta ; )

Olimme siellä portilla minä ja hänen koulukaverinsa vanhemmat ja tunsimme syvää rakkautta poikiamme kohtaan.

• halveksia
        Korppis kirjoitti:

Kiva kun jatkoit,

Tuo teidän kaipuun vuodattelu, rakkauden ja koskettelun tyrmäävä loppu heti seurustelun alkumetreilla sai minut kyyneliin, knyyh, mutta myös ymmärtämään poikaani, joka sanoi minulle päivää ennen armeijaan lähtöä, että onneksi minulla ei ole tyttöystävää, taidan säästyä paljolta ; )

Olimme siellä portilla minä ja hänen koulukaverinsa vanhemmat ja tunsimme syvää rakkautta poikiamme kohtaan.

Ihmisen onnea, joku löytää sen nuorena, joku vasta kun vanhuus tervehtii?
        On ollut, ainakin minun, ihanaa, olla yhdessä rakastetun soulmaten kanssa.
        Kokea hyvät ja pahat, nivoutua, hioutua yhteen.

Ihanaa, että tunsitte rakkautta, niin mekin puolisoitammekin kohtaan jo varhain, mitä suurimmassa määrin. Nuoruuden ehdottoman rakkauden vertaa ei olekaan.

♥ Rakkautta sinällään ei ole koskaan liikaa. ♥

• Korppis ♥
        halveksia kirjoitti:

Ihmisen onnea, joku löytää sen nuorena, joku vasta kun vanhuus tervehtii?
        On ollut, ainakin minun, ihanaa, olla yhdessä rakastetun soulmaten kanssa.
        Kokea hyvät ja pahat, nivoutua, hioutua yhteen.

Ihanaa, että tunsitte rakkautta, niin mekin puolisoitammekin kohtaan jo varhain, mitä suurimmassa määrin. Nuoruuden ehdottoman rakkauden vertaa ei olekaan.

♥ Rakkautta sinällään ei ole koskaan liikaa. ♥

En minä halveksi onneanne en. Minullakin oli monta pikkutyttönä monta mahdollisuutta jopa kosioita vaan jätin väliin ja lopuksi pelkäsin jääväni yksin ; )

• oli aikuisena
        Korppis ♥ kirjoitti:

En minä halveksi onneanne en. Minullakin oli monta pikkutyttönä monta mahdollisuutta jopa kosioita vaan jätin väliin ja lopuksi pelkäsin jääväni yksin ; )

naisena, 20 , yksi ja ainut kosija , joka rakasti ja rakastaa, johon olin mieltyväinen.
        Vähän nuorempi, mutta eipä se nytkään ole haittapuoli.

☺ Onnella on monet kasvot. ☺

• oli aikuisena kirjoitti:

naisena, 20 , yksi ja ainut kosija , joka rakasti ja rakastaa, johon olin mieltyväinen.
        Vähän nuorempi, mutta eipä se nytkään ole haittapuoli.

☺ Onnella on monet kasvot. ☺

Olit sentäs jo yli 20-vuotias. Olen käsitellyt mielessäni tätä haaraa ikähaarukassa 18-19-vuotiaat nuoret. Jokaisella yksilöllä maan päällä on oma biologinen pariutumisaikataulunsa.

Esikoinen on seurustellut saman tytön kanssa jo yli kahdeksan vuotta. Saatoin hänetkin armeijaan eikä tyttöystävä. Sille löytyy hyvin yksinkertainen syykin, minulla on aina ollut auto ; ) Joten tämä kuopuskin istui mieluummin rinnallani autossa kuin olisi yksin kävellyt yli kymmenenkilometrin matkan kasarmille ; )

Itse olin lapsellinen vielä 18-vuotiaana, en ollut vielä nainen siinä mielessä, että kaksilahkeiset olisivat alkaneet juoksuttamaan.

Ensimmäinen "suuri rakkaus" kaatui pihtailuun ; )

Tuon "surullisen" kokemuksen jälkeen minulla on ollut useampia "rakkaussuhteita" joten pystyn hieman tekemään vertailuja mitä on ohimenevä ihastus ja vaihtelevalla menestyksellä etenevä rakkaus. No jaa ja se pysyvä rakkaus, kuulostellaan ♥

• Hupijuttu

Kun luet nyt noita tämän keskustelupätkän aikaan saamia viestejä, huomaat mihin tämä provoiluni johti. Sain odotetusti mukaan nuo maminpoika/tosimies ajattelijat. Ne kun rakastavat munattomiksi haukkumista jos nuorimies viihtyy opiskelun parissa, uskaltaa olla epävarma ja etsii tukea vanhemmistaan.

Molemmat poikani ovat muuttaneet omilleen 18-vuotiaina ja kun kerran kirjoitin siitä, minua moitittiin huonoksi äidiksi. Ihmeteltiin miksi pojat halusivat pois kotoa ja itsenäistyä.

Itse asiassa onko kyse nuorten miesten jaosta eri ryhmiin. Aivan kuten esim. asevelvollisuuden suorittajat, sivarit ja totaalikieltäytyjät. Eli tosimiehet, mamin pojat ja lällärit. No miten kukin haluaa.

Kuinka monta aloitusta olen saanutkaan lukea 50 palstalta. Avioliittojen natinasta kun tullaan viidenkympin rajoille. Mihin se nuoruus katosi?

Katosiko se piltti vauvanruokiin vai elämän kokemusten hankintaan, maailmalla matkusteluun, opiskeluun.

Aika näyttää kuinka lapseni pärjää sillä kun esikoiseni täyttää 50 hän on 25-v ja kuopus 31-vuotta vanhempi kuin nyt. Kaikki aikanaan jos luoja suo ja terveyttä piisaa.

että kysyn, mutta miksi haluat provota?
        eikö asioista palstalla voida puhua sellaisinaan kuin ne on?

• Hupijuttu kirjoitti:

että kysyn, mutta miksi haluat provota?
        eikö asioista palstalla voida puhua sellaisinaan kuin ne on?

Ketjuihin saadaan särmää pienillä provoilla. Provoni ovat usein rakastamiani sanaleikkejä. Ne voivat innostaa tai loukata jos ottaa asian liian vakavasti. Provoamalla vastapeluria saadaan esille hänen asenteet käsiteltävää aihetta kohtaan. Provoilu ei saa olla ilkeilyä vaan johdattelua vastapeluria avautumaan.

Joku harhaantunut oli sitä mieltä, että kirjoittelen viineissäni. Provoaminen ei onnistu kännissä koska se vaatii tekstin ymmärtämistä ; )

• kylläpä loistat

Olit sentäs jo yli 20-vuotias. Olen käsitellyt mielessäni tätä haaraa ikähaarukassa 18-19-vuotiaat nuoret. Jokaisella yksilöllä maan päällä on oma biologinen pariutumisaikataulunsa.

Esikoinen on seurustellut saman tytön kanssa jo yli kahdeksan vuotta. Saatoin hänetkin armeijaan eikä tyttöystävä. Sille löytyy hyvin yksinkertainen syykin, minulla on aina ollut auto ; ) Joten tämä kuopuskin istui mieluummin rinnallani autossa kuin olisi yksin kävellyt yli kymmenenkilometrin matkan kasarmille ; )

Itse olin lapsellinen vielä 18-vuotiaana, en ollut vielä nainen siinä mielessä, että kaksilahkeiset olisivat alkaneet juoksuttamaan.

Tuon "surullisen" kokemuksen jälkeen minulla on ollut useampia "rakkaussuhteita" joten pystyn hieman tekemään vertailuja mitä on ohimenevä ihastus ja vaihtelevalla menestyksellä etenevä rakkaus. No jaa ja se pysyvä rakkaus, kuulostellaan ♥

Sinä aina "pistät paremmaksi". Ei semmosta asiaa löydy, mitä et laittaisi aina paremmaksi ja sinulla kyllä on vastaus kaikkeen. Mitään ei puutu ja kaikki sujuu aina kuin rasvattu. "Olen suurin ja kaunein." Uskotaan uskotaan....

Sanot tuolla, että haluat hiukan provoilla, että syntyisi keskustelua. Puolustukannalla tunnut enemmänkin olevan.

• Voi elämän kevät

sinun juttujasi.
        Kuka nyt yli 10km matkan kulkisi kävellen.Arg.

• Voi elämän kevät
        Korppis kirjoitti:

Juttujasi.
        Jos jostain perheestä lähtee poika aikuisena armeijaan,niin SO WHAT ?
        Onko täällä nyt niin kirjaimellisen tarkasti sanottava asiansa.

Kautta aikojen on puhuttu lapsista lapsenlapsesta.
        Vai puhuuko korppi aikuisesta aikuisenlapsesta.ARG.

• tässä sinulle :
        kylläpä loistat kirjoitti:

Sinä aina "pistät paremmaksi". Ei semmosta asiaa löydy, mitä et laittaisi aina paremmaksi ja sinulla kyllä on vastaus kaikkeen. Mitään ei puutu ja kaikki sujuu aina kuin rasvattu. "Olen suurin ja kaunein." Uskotaan uskotaan....

Sanot tuolla, että haluat hiukan provoilla, että syntyisi keskustelua. Puolustukannalla tunnut enemmänkin olevan.

Kiitos fiksusta kommentista.
        Tunnut tuntevan tuon "oudot mielipiteet" jo pidemmältä ajalta.
        Liekö totta kuin murto-osa noista korpin jutuista.
        Pelastit päiväni.Kiitos !

• ei kiittämistä..
        tässä sinulle : kirjoitti:

Kiitos fiksusta kommentista.
        Tunnut tuntevan tuon "oudot mielipiteet" jo pidemmältä ajalta.
        Liekö totta kuin murto-osa noista korpin jutuista.
        Pelastit päiväni.Kiitos !

Olen tässä aikani ratoksi lueskellut jonkin verran näitä juttuja täällä. Joskus kyllä panee miettimään, onko kaikilla aina niin loistavaa ja ihmeellistä sekä onnistunutta tämä elämä kuin mitä kirjoittavat. "Kuka näistä kaikista selvän saa", eikös jossain laulussakin noin jotenkin sanota.

Laitanpa sitten joskus jotain vastinetta tänne, kun alkaa joku oikein nyppimään.
        Ed. mainitun "korpin"jutuista vaikea sanoa, mikä on asiaa ja mikä asian vierestä. Se lienee lukijan omassa harkinnassa.

Lueskellaan edelleen näitä tarinoita ja kommentoidaan jos siltä tuntuu ja antaa aihetta.

• Korppis
        Voi elämän kevät kirjoitti:

sinun juttujasi.
        Kuka nyt yli 10km matkan kulkisi kävellen.Arg.

Sinä et näytä olevan lainkaan liikunnallinen tyyppi sen uskon. Perse kiinni penkissä näistä kaikista illan kommenteistasi päätellen.

6 km on sopiva päivälenkki kotioloissa. Pariisissa toissa keväänä kiertelimme dallareilla 10 km päivässä. Berliinissä keväällä tuli vaellettua 14 km päivässä.

Korvessa oppii vaeltamaan ; )

• Asevelvollisuus!

Se on oikeus saada maanpuolustuskoulutusta.

Eihän ole äänivelvollisuuttakaan vaan oikeus.

Itsekkäästi ajatellen kriisitilanteessa turvallisinta on organisoituneessa, aseistetussa joukossa.
      Jo useamman kymmenen vuoden ajan siviilit ovat kärsineet suurimmat uhrit.

Itselläni aikanaan ei käynyt mielessäkään ajatus "pärjäämisestä".
      Se oli itsestään selvää.
      Pieni pettymys oli että pataljoonan tiedustelu-upseerin asemesta minusta kertautettiin kenttälentovarikon päällikkö.

Ainakin aikaisemmin eräs peruskoulutuksen tavoite oli varusmiesten mahdollisuus (pakko) ottaa mittaa rajoistaan.
      Pehmopojat eivät oikeastaan tajua miten paljon suorituskykyä löytyy pakon edessä.
      Se on hyvä tarkistaa. Luonteen kasvatusta.

Kunto katoaa, sisu säilyy!

• minkalainen on pehmo poika? Minkalaiseksi miellät pojan joka on mies?

Tekeekö armeijan pojasta miehen ja mitä jos poika onkin jo mies, kokeeko hän armeijan eräänlaiseksi leikiksi? Pum... pum, osui ja upposi ; )

0mistani olen huomannut, että he ovat hyvin kunnianhimoisia eivätkä lyö hanskoja tiskiin ensimmäisen vaikeuden kohdalla päin vastoin menestymisen tahto kasvaa ja mitä tulee fyysiseen kuntoon sekin on ainakin tällä nuoremmalla erittäin vahva johtuen salitreeneistä.

• Hupijuttu

ajatellut mitä puhut!

Ensinnäkin, intin ei ole tarkoitus simputtaa vaan tavallaan itsenäistää nuoria poikia, pois sieltä äidin hameenhelmoista.
        Kohottaa heidän taitoaa tehdä omia ratkaisuja, antaa taitoja joita ei kotona tule opetelleksi.
        Taito pärjätä metsissä on nuorisolta hukassa.
        Ottaa vastuuta, jos sattuvat vaikkapa ajoneuvojen kuljettajiksi, kaikkea näitä.

"Itsekkäästi ajatellen kriisitilanteessa turvallisinta on organisoituneessa, aseistetussa joukossa.
        Jo useamman kymmenen vuoden ajan siviilit ovat kärsineet suurimmat uhrit."
        Täyttä höpöä, kyllä se itku ei ole kaukana jos joukkueen johtajaksi sattuu joku ääliö ja usko pois niitäkin sinne sekaan mahtuu.Fiksu joukkueenjohtaja on taivaanlahja.
        Ja siviilit kärsii ne suurimmat uhrit, koska he ei ole järjestäytyneet ja useimmiten hyökkäykset aseettomia kohtaan tulevat yllätyksinä.
        Eikö muuten sotilaan pitäisi suojella siviiliä, ei hyökätä aseetonta kohti?

• filosofointia!
        Hupijuttu kirjoitti:

ajatellut mitä puhut!

Ensinnäkin, intin ei ole tarkoitus simputtaa vaan tavallaan itsenäistää nuoria poikia, pois sieltä äidin hameenhelmoista.
        Kohottaa heidän taitoaa tehdä omia ratkaisuja, antaa taitoja joita ei kotona tule opetelleksi.
        Taito pärjätä metsissä on nuorisolta hukassa.
        Ottaa vastuuta, jos sattuvat vaikkapa ajoneuvojen kuljettajiksi, kaikkea näitä.

"Itsekkäästi ajatellen kriisitilanteessa turvallisinta on organisoituneessa, aseistetussa joukossa.
        Jo useamman kymmenen vuoden ajan siviilit ovat kärsineet suurimmat uhrit."
        Täyttä höpöä, kyllä se itku ei ole kaukana jos joukkueen johtajaksi sattuu joku ääliö ja usko pois niitäkin sinne sekaan mahtuu.Fiksu joukkueenjohtaja on taivaanlahja.
        Ja siviilit kärsii ne suurimmat uhrit, koska he ei ole järjestäytyneet ja useimmiten hyökkäykset aseettomia kohtaan tulevat yllätyksinä.
        Eikö muuten sotilaan pitäisi suojella siviiliä, ei hyökätä aseetonta kohti?

Varmin tieto on hyväntahtoisen luulon varassa!

Henkilötappioiden osalta suosittelisin tilastoihin tutustumista viimeisten 60:n vuoden ajalta!

• HTZA

minkalainen on pehmo poika? Minkalaiseksi miellät pojan joka on mies?

Tekeekö armeijan pojasta miehen ja mitä jos poika onkin jo mies, kokeeko hän armeijan eräänlaiseksi leikiksi? Pum... pum, osui ja upposi ; )

0mistani olen huomannut, että he ovat hyvin kunnianhimoisia eivätkä lyö hanskoja tiskiin ensimmäisen vaikeuden kohdalla päin vastoin menestymisen tahto kasvaa ja mitä tulee fyysiseen kuntoon sekin on ainakin tällä nuoremmalla erittäin vahva johtuen salitreeneistä.

äidin kanssa pullia.
        Miehestä kantaa äiti huolta, sydän syrjällään.
        Useimmiten turhaan, mutta aina ylpeänä.

• Hupijuttu
        filosofointia! kirjoitti:

Varmin tieto on hyväntahtoisen luulon varassa!

Henkilötappioiden osalta suosittelisin tilastoihin tutustumista viimeisten 60:n vuoden ajalta!

voin niihinkin tutustua. Mutta oletko tosissasi, ettei sotilaan tarkoitus ole suojella siviilejä?
        Mitä varten sitten soditaan?

• Hupijuttu

minkalainen on pehmo poika? Minkalaiseksi miellät pojan joka on mies?

pehmosta ja miehestä on aikansa eläneet.
        Mies on se, jolla on selkärankaa seisoa tekojensa ja puheidensa takana.
        Ja ikävä kyl, aika harvalla miehellä on siihen kanttia.
        Inhimillistä on erehtyä, mutta kuinka monella on kanttia sanoa, että mokasin?
        Jos ihan oikesti puhutaan.

• HTZA
        Hupijuttu kirjoitti:

voin niihinkin tutustua. Mutta oletko tosissasi, ettei sotilaan tarkoitus ole suojella siviilejä?

siis ihan oikea sota.
        Siinä ei siviileitä säästetä.
        Jos siviilejä voidaan käyttää "kilpenä", niitä käytetään.
        Irakissakin tekivät Suomalaiset bunkkereita sairaaloiden ja koulujen alle.
        Ja, kuten olette huomanneet, aina nousee kauhea valitus jos siviilejä kuolee.
        Se on silkkaa propagandaa.
        Mutta usein tottakin.
        Sotilaan tehtävä on estää vihollinen.
        Ja siihen tehtävään ei moraali kuulu.

• HTZA kirjoitti:

äidin kanssa pullia.
        Miehestä kantaa äiti huolta, sydän syrjällään.
        Useimmiten turhaan, mutta aina ylpeänä.

...joista hyötyy miniät myöhemmin ; )

Kuopus soitti puolelta päivin ja pyysi tuomaan akkulaturin ja laastareita kun menemme huomenna tutustumaan palveluyksikköön. Olin sydän syrjällään huolesta kun ei ollut soitellut. Turhaan, syy selvisi, akkulaturi kotona.

Kun esikoiseni muutti ekaan omaan asuntoonsa hän soitteli usein kotiin ja pyysi ruokaohjeita. Ensimmäinen pizzanpohja kohosi kuten hän kertoi pullaksi.

Facebookin kautta seuraan hänen elämäänsä siellä isolla kirkolla ja taitaapa siinä huushollissa heilua mies keittiössä ja harjanvarressa, ei paha lainkaan ; )

• filosofointia
        Hupijuttu kirjoitti:

Lähihistoriaa.

Menikö Mussolin suojelemaan Etiopian siviilejä hyökätessään sinne ja kokeillessaan taistelukaasuja?

Hitler varmaan suojeli, paitsi rauhanomaisesti miehittämiensä alueiden, niin myöskin ympärysvaltojen siviilejä.
        Mm. Rotterdamin ja Lontoon pommituksilla, Varsovan tuhoamisella kahdesti yms.

Liittoutuneet tietenkin suojelivat saksalaisia siviilejä tuhotessaan Dresdenin ja muut Saksan kaupungit.

Jotkut suomalaiset uskovat varmaan vieläkin Stalinin vilpittömänä tarkoituksena olleen suomalaisten siviilien suojelun aloittaessaan talvisodan mm. siviilikohteiden pommituksilla.

Luettelo on loputon.

Puolustusvoimien tehtävänä on vihollisen iskuvoiman eliminointi tai ainakin heikentäminen.
        Siinä sivussa siviilitkin osittain varjeltuvat, jos tehtävässä onnistutaan.

Sotilaallisia tyhjiöitä ei ole!
        Ajatustapasi mukaan tehokkainta siviilien suojelua on alistua jokaisen uhkaajan tai painostajan tahtoon mukaan lukien taloudellinen riisto ja vieras oikeusjärjestelmä.

Hyvistä orjista pidetään kohtuullisesti huolta.

• Hupijuttu
        filosofointia kirjoitti:

Lähihistoriaa.

Menikö Mussolin suojelemaan Etiopian siviilejä hyökätessään sinne ja kokeillessaan taistelukaasuja?

Hitler varmaan suojeli, paitsi rauhanomaisesti miehittämiensä alueiden, niin myöskin ympärysvaltojen siviilejä.
        Mm. Rotterdamin ja Lontoon pommituksilla, Varsovan tuhoamisella kahdesti yms.

Liittoutuneet tietenkin suojelivat saksalaisia siviilejä tuhotessaan Dresdenin ja muut Saksan kaupungit.

Jotkut suomalaiset uskovat varmaan vieläkin Stalinin vilpittömänä tarkoituksena olleen suomalaisten siviilien suojelun aloittaessaan talvisodan mm. siviilikohteiden pommituksilla.

Luettelo on loputon.

Puolustusvoimien tehtävänä on vihollisen iskuvoiman eliminointi tai ainakin heikentäminen.
        Siinä sivussa siviilitkin osittain varjeltuvat, jos tehtävässä onnistutaan.

Sotilaallisia tyhjiöitä ei ole!
        Ajatustapasi mukaan tehokkainta siviilien suojelua on alistua jokaisen uhkaajan tai painostajan tahtoon mukaan lukien taloudellinen riisto ja vieras oikeusjärjestelmä.

Hyvistä orjista pidetään kohtuullisesti huolta.

logiikalla?
        Venäläisten desanttien työt Suomessa oli oikeutettuja.
        Ja kiva kun pastorit siunasi murhatyöt?
        Oletteko koskaan miettineet raiskauksien oikeutusta?
        Ihan kivaa sekin? Siviili on vain uhri ja sotilas saa käyttäytyä ninkuin parhaaksi näkee?

• sinun logiikkasi!
        Hupijuttu kirjoitti:

logiikalla?
        Ihan kivaa sekin? Siviili on vain uhri ja sotilas saa käyttäytyä ninkuin parhaaksi näkee?

Urasta on joskus vaikea nousta.

• A.A.
        HTZA kirjoitti:

siis ihan oikea sota.
        Siinä ei siviileitä säästetä.
        Jos siviilejä voidaan käyttää "kilpenä", niitä käytetään.
        Irakissakin tekivät Suomalaiset bunkkereita sairaaloiden ja koulujen alle.
        Ja, kuten olette huomanneet, aina nousee kauhea valitus jos siviilejä kuolee.
        Se on silkkaa propagandaa.
        Mutta usein tottakin.
        Sotilaan tehtävä on estää vihollinen.
        Ja siihen tehtävään ei moraali kuulu.

...moraali on häiritsevä tekijä. Sotilas tai sosiaalitantta, sama päätöksentekoprosessi. Ei selkeitä ohjeita, vain suuntaa-antavia ennakkotapauksia. Ammutaan ihminen, koska se on maanpuolustuspoliittisen selonteon perusteiden mukaan oikeutettua. Tai evätään työmarkkinatuki yksityisyrittäjältä, työvoimapoliittisen linjauksen mukaisena päätöksenä. Säästöä kaikki.

• HTZA
        Hupijuttu kirjoitti:

logiikalla?

on ihminen joka on äänestänyt.
        Turha vetää esiin raiskauksia jotenkin erityisenä.
        Kotirintaman pommitukset ja raiskaukset, niiden tarkoitus on murtaa moraali.

• A.A.
        HTZA kirjoitti:

on ihminen joka on äänestänyt.
        Turha vetää esiin raiskauksia jotenkin erityisenä.
        Kotirintaman pommitukset ja raiskaukset, niiden tarkoitus on murtaa moraali.

Ja parhaat sotilaat, siis tehtävänsä täyttämistä ajatellen, ovat juuri niitä siviilissäkin raiskauksiin syyllistyneitä.

• Jo vuosia sitten eräs ammattiupseeri TV:sa kertoi hankaluudeksi sen että armeijaan tullessaan kullanmurut joutuvat ensimmäisen kerran tilanteeseen jossa täytyisi toimia toisen määräyksen mukaan.

Johan sitä vähemmästäkin stressaantuu ja saa sydämentykytystä, kävelysauvoillakin!

• iku-76

Nykyisin asevelvollista kotiutetaan (lähetetään kasvamaan) 10-15% ensimmäisten kahden viikon aikana. Onhan se ihan kamalaa kun joku määräilee kuinka milloinkin toimitaan. Nettiäkään ei saa käyttää ihan milloin haluaa. Tulee stressiä,yökastelua,ym.
        Nyt kädet kyynärpäitä myöden ristiin ettei vaan jouduta mihinkään kahinaan.

• torivahti*

Mutta kyllähän siinä voi päästä näihin "Hyvä veli" -piireihin, joissa jaellaan kaupungin ja valtion urakoita, eli yksityisyrittäjälle hyvin tärkeä foorumi, reservinupseerit meinaan.

• Korppis

huuhaa touhua ; ) Moni työtön 50 jää rannalle ruikuttamaan kun eläkkeelle jo siirtynyt upseeri hakee samaa työpaikkaa.

• Helle helli vanhempain päivää Kainuun prikaatilla. Oli hienoa seurata kuinka kuopukseni kertoi ylpeänä Peterille kuinka suomalaisten puolustus toimii. Peter nautti näkemästään. Onhan hänenkin nuorimmainen kohta siinä iässä jolloin Suomen puolustusvoimat kutsuvat pojan palvelukseensa. Hänen kotimaassaan on palkka-armeija. Hän on aikoinaan suorittanut oman osuutensa, mutta silloisessa maan puolustusvoimissa. Mamin rooli oli viedä puutteita kuopukselle ja seurata sivusta miesten juttuja, englanniksi ; )

Ihanaa tuo armeijan hernesoppa, I love it ; )

• todellisuutta

Saatanmoinen helle sodassa yleensä on ja hellettä olkoon sitä leikkiessäkin.
        "Äitiinsätullut" nuorukaisesi tulee pääsemään pitkälle tässä maanittelun ja juonittelun kolonnassa. Ehkäpä ylpeys karisee nuorukaisestasi naiskersantin potkiessa persauksille ja näin saatellessa hänet syvälle sotilaselämän todellisuuteen.
        Vanhana Muukalaislegioonan everstinä sanon että kaikki naiset, omaiset, varsinkin äidit on pidettävä pimennossa jo sotaa leikittäessäkin.

Aurinko ei paista sodan aikana.

• todellisuutta kirjoitti:

"Äitiinsätullut" nuorukaisesi tulee pääsemään pitkälle tässä maanittelun ja juonittelun kolonnassa. Ehkäpä ylpeys karisee nuorukaisestasi naiskersantin potkiessa persauksille ja näin saatellessa hänet syvälle sotilaselämän todellisuuteen.
        Vanhana Muukalaislegioonan everstinä sanon että kaikki naiset, omaiset, varsinkin äidit on pidettävä pimennossa jo sotaa leikittäessäkin.

saatais ihailla poikiamme :)

Mutta tosiasiassa mietin valatilaisuudessa, - siinä kirkonpenkissä istuissa, että ymmärtävätköhän nuo poikaparat mitä he lupaavat...totella ja vain totella..

• hokema on
        Pirrejuupas kirjoitti:

saatais ihailla poikiamme :)

Mutta tosiasiassa mietin valatilaisuudessa, - siinä kirkonpenkissä istuissa, että ymmärtävätköhän nuo poikaparat mitä he lupaavat...totella ja vain totella..

ettemme me miehet ymmärrä naisia.

Te naiset ette myöskään ymmärrä meitä miehiä, ehkemme itsekkään, koska tuo typerä vala saa meidät jokaisen tottelemaan sokeasti.
        Sen perään ei edes kysellä.

• hokema on kirjoitti:

ettemme me miehet ymmärrä naisia.

Te naiset ette myöskään ymmärrä meitä miehiä, ehkemme itsekkään, koska tuo typerä vala saa meidät jokaisen tottelemaan sokeasti.
        Sen perään ei edes kysellä.

kai se on, ja velvollisuudentuntoa, teiltä miehet, ja nykyään jo monilta naisiltakin.

Tuttu hokema, ja sitä mie en ymmärrä mitä ihmeen ymmärtämistä meissä pitäisi olla..en todellakaan.

• todellisuutta kirjoitti:

Mihin sotaan olet osallistunut, kerro lisää helvetistäsi, everstipappa ; )

• minä kalastan

Mihin sotaan olet osallistunut, kerro lisää helvetistäsi, everstipappa ; )

En katso arvolleni sopivaksi valistaa tietämättömyyttäsi Sotia on käyty sitten Talvisodan.

Luot kuvaa armeijasta joka tuskin tuolla mentaliteetilla pystyy tappamaan.
        Se kuitenkin on armeijan perimmäinen tarkoitus.

Sinisen Suomen armeija "kouluttaa", valitettavasti surkeita inisijöitä jotka valittavat varpaan kipeytymistä.

Ole huoleti, Varusmiesliitto on saanut aikaan merkittävän parannuksen: Sotia ei tarvitse mikäli Celsius näyttää - 15.

• Näin se aika kuluu ja mamin huoletet hälvenevät, poika pärjää. Hän tuntuu ottavan asepalveluksen roolipelinä, sellaiseenhan nämä tietokonepojat ovat jo tottuneet. Psykologinen heittäytyminen alokkaan ja huumoria sekaan ja eikun eteenpäin.

Huomenna mami taas hästää ja hämmentää ; ) hakee pojan ensimmäiselle viikonloppuvapaalle. Keitin juuri ison kattilallisen jauhelihakeittoa, hänen lempiruokaansa. Huomenna käyn täyttämässä hänen jääkaappinsa. Mikä on pojan palata siistiin yksiöönsä ja heittäytyä vapaalle.

Kaljaa koneeseen ja diskoon hengailemaan. Jauhelihakeittoa lauantaiksi se on hyvää kankkuseen, kyllä mami tietää ; )

• hyssykät

tätä itserakasta utelevaa "opettajaa".
      Varsinainen "satutäti."
      Kaipa annoit ohjeet miten poikaasi tulee kohdella.

• joutis

Aikanani mentiin inttiin.

Alokasaika ilman lomia 58vrk.
      AUK:n kurssiloma.
      AUK
      Kurssiloma
      RUK
      Koksuaika

11kk.
      Metsässä yhteensä yli 3kk.
      Vähimmillään 11kk:n miehillä lomia yhtensä 14vrk. Minulla enemmän.

3vkoa kertaamassa.

Mitä helvetin juhlallista asevelvollisuuden suorittamisessa on?
      Vanhempani kävivät ohikulkiessaan kerran moikkaamassa ollessani RUK:ssa.

Muutama huonokuntoinen oli porukassa.
      Ennen oksentamista ei marssilla kokoilutraktoriin päässyt.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5296
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3681
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3253
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2485
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2092
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1977
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163