Lauseita ja sanoja

Pu ine

Turistille Kreikkalaisia sanoja ja lauseita? Jonkinlaisia sanastoja on matkatoimistojen opaslehtisissä mutta esim. tarjoilija ei ole käännöstä Kreikaksi?
Ihan olisi mukavaa vähän opetella ennen lomaa joitakin lauseita.

13

6954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikki2

      Mene sivulle www.kreikka.net, josta löydät etusivulta kohdan "Artikkelit ja sanastot".
      Muutenkin noiden sivujen keskustelupalstoilta saa parasta Kreikka-tietoutta. Juuri nyt ovat keskustelusivut jumissa, mitä ilmeisimmin tukkeutuneet suuren käyttäjämäärän takia, mutta etusivu toimii ja varmasti keskustelutkin taas pian.
      Ja tuo tarjoilija (miespuolinen) kreikaksi on servitóros, mutta usein käytetään sanaa garsón, joista jälkimmäistä suosittelen käyttämään.
      Ensimmäisessä sanassa tarvitaan jo kielioppia, koska kutsuttaessa -os-päätteeseen loppuvaa tarjoilija-sanaa se pitääkin sanoa servitóre....
      Eli tarjoilijan saa paikalle huutamalla garsón, parakaló!

      • Pu ine

        Kiitos Sanasto linkistä, sain aukeamaan toisella yrittämällä! Hienoa kun on mukana myös ruokailusanastoa. Kiitos vielä kerran ja nyt opiskelemaan!


      • kysyvä ei...

        Jos esim klo 12.00 esittää tervehdyksen, niin sanotaanko kalispera vai kalimera?
        Ilmeisesti ei ole pelkkää hyvää päivää, ainakin kun olen nyt yrittänyt sanastoja selailla, onko jotain sääntöjä noissa kelloajoissa milloin on hyvä käyttää kalispera.

        No nyt kuitenkin Kalinihta!


      • Mikki2
        kysyvä ei... kirjoitti:

        Jos esim klo 12.00 esittää tervehdyksen, niin sanotaanko kalispera vai kalimera?
        Ilmeisesti ei ole pelkkää hyvää päivää, ainakin kun olen nyt yrittänyt sanastoja selailla, onko jotain sääntöjä noissa kelloajoissa milloin on hyvä käyttää kalispera.

        No nyt kuitenkin Kalinihta!

        "Kaliméra" sanotaan n. klo 12 asti. Ei se niin tarkkaa ole. Siitä lähtien sanotaan koko loppuvuorokauden "kalispéra" , kun mennään jonnekin paikkaan tai tervehditään toista henkilöä.
        Kreikassa ei siis ole eri tervehdystä illalla, kuten suomen kielessä "hyvää päivää" tai "hyvää iltaa"
        Vain pois lähtiessä illalla sanotaan "kaliníhta", kun tiedetään, että ei sinä päivänä enää tavata.


      • kokemusta kyllä löytyy
        Mikki2 kirjoitti:

        "Kaliméra" sanotaan n. klo 12 asti. Ei se niin tarkkaa ole. Siitä lähtien sanotaan koko loppuvuorokauden "kalispéra" , kun mennään jonnekin paikkaan tai tervehditään toista henkilöä.
        Kreikassa ei siis ole eri tervehdystä illalla, kuten suomen kielessä "hyvää päivää" tai "hyvää iltaa"
        Vain pois lähtiessä illalla sanotaan "kaliníhta", kun tiedetään, että ei sinä päivänä enää tavata.

        Kalimera = hyvää huomenta, hyvää päivää
        Kalispera = hyvää iltaa
        Kalinihta = hyvää yötä


      • Kielikorva
        kokemusta kyllä löytyy kirjoitti:

        Kalimera = hyvää huomenta, hyvää päivää
        Kalispera = hyvää iltaa
        Kalinihta = hyvää yötä

        Jostain matkailukreikkaa kaikille-kirjastako tuon lainasit?
        Kyllä Mikki kirjoitti aivan oikein. Kokemusta sinulla on, mutta mistä, et ole tainnut edes kuunnella, miten paikalliset sanovat vaikkapa klo 15. Ei takuulla kukaan sano kalimera.


      • kokemusta kyllä löytyy
        Kielikorva kirjoitti:

        Jostain matkailukreikkaa kaikille-kirjastako tuon lainasit?
        Kyllä Mikki kirjoitti aivan oikein. Kokemusta sinulla on, mutta mistä, et ole tainnut edes kuunnella, miten paikalliset sanovat vaikkapa klo 15. Ei takuulla kukaan sano kalimera.

        Ikipäivänä en ole kuullut καλισπερα sanottavan klo 15, en edes ennen pimeyden laskeutumista (siinä klo 20-21 maissa). Mä osaan kreikkaa toisin kuin sinä :)


      • Kielikorva
        kokemusta kyllä löytyy kirjoitti:

        Ikipäivänä en ole kuullut καλισπερα sanottavan klo 15, en edes ennen pimeyden laskeutumista (siinä klo 20-21 maissa). Mä osaan kreikkaa toisin kuin sinä :)

        No sittenpä et ole kuullut mitään, koska et ole tainnut Kreikassa käydäkään tai sitten sinulla on joku totaalinen muistikatko.
        Otapa nyt selvää joltain, joka tämän asian varmasti tietää. Minun on ihan turha kinata kanssasi itsestään selvästä asiasta.


      • kokemusta kyllä löytyy
        Kielikorva kirjoitti:

        No sittenpä et ole kuullut mitään, koska et ole tainnut Kreikassa käydäkään tai sitten sinulla on joku totaalinen muistikatko.
        Otapa nyt selvää joltain, joka tämän asian varmasti tietää. Minun on ihan turha kinata kanssasi itsestään selvästä asiasta.

        En minäkään viitsi kinata enää tämän enempää sinun kanssasi, varsinkin kun tiedän olevani oikeassa. Mä kun ihan oikeasti osaan puhua kreikkaa, todennäköisesti sinä et osaa kuin muutamat turistisanonnat.

        Sielläpäin Kreikkaa missä minun vakiokohteeni on, sanotaan kalispera illalla auringonlaskun ajoista lähtien, ja siellä aurinko laskee kahdeksan-yhdeksän aikoihin. Tietenkin jossain muualla Kreikassa varmaan sanotaan kalispera jo hieman aikaisemmin, mutta missään nimessä ei puolen päivän tai klo 15 aikoihin.

        Καλιμερα για σενα


      • kreikankulkija
        kokemusta kyllä löytyy kirjoitti:

        Kalimera = hyvää huomenta, hyvää päivää
        Kalispera = hyvää iltaa
        Kalinihta = hyvää yötä

        Kalispera sanotaan aikaisintaan siestan jälkeen eli klo 17, usein vasta auringonlaskun jälkeen. Sen käännös suomeksi on tosiaan "hyvää iltaa" paremminkin kuin "hyvää päivää".


      • kreikankulkija
        Kielikorva kirjoitti:

        Jostain matkailukreikkaa kaikille-kirjastako tuon lainasit?
        Kyllä Mikki kirjoitti aivan oikein. Kokemusta sinulla on, mutta mistä, et ole tainnut edes kuunnella, miten paikalliset sanovat vaikkapa klo 15. Ei takuulla kukaan sano kalimera.

        "Kokemusta sinulla on, mutta mistä, et ole tainnut edes kuunnella, miten paikalliset sanovat vaikkapa klo 15. "

        Turistille vastataan usein, kuten turisti itse sanoo. Turistit taas ovat oppineet sanontansa virheitä vilisevistä matkaoppaista.


      • on pääasia
        Mikki2 kirjoitti:

        "Kaliméra" sanotaan n. klo 12 asti. Ei se niin tarkkaa ole. Siitä lähtien sanotaan koko loppuvuorokauden "kalispéra" , kun mennään jonnekin paikkaan tai tervehditään toista henkilöä.
        Kreikassa ei siis ole eri tervehdystä illalla, kuten suomen kielessä "hyvää päivää" tai "hyvää iltaa"
        Vain pois lähtiessä illalla sanotaan "kaliníhta", kun tiedetään, että ei sinä päivänä enää tavata.

        Aina ei katso kelloa ja minulle on kyllä käynyt useinkin niin, että heti keskipäivän jälkeen tervehtiessäni kalimera... i kalispera (i = vai), on vaikkapa kauppias vilkaissut kelloa ja jos se on ollut yli 12, niin hän on sanonut kalispera.
        Pääasia, että tervehtii ja voihan sen kiertää sanomalla vieraalle tai useammalle henkilölle jassas ja tutulle jassu.
        Ja se on varmasti totta, että usein turistille vastataan samoin kuin hän itsekin sanoo. Eivät kaikki vieraat viitsi käydä korjaamaan.


      • Kreikkamies
        on pääasia kirjoitti:

        Aina ei katso kelloa ja minulle on kyllä käynyt useinkin niin, että heti keskipäivän jälkeen tervehtiessäni kalimera... i kalispera (i = vai), on vaikkapa kauppias vilkaissut kelloa ja jos se on ollut yli 12, niin hän on sanonut kalispera.
        Pääasia, että tervehtii ja voihan sen kiertää sanomalla vieraalle tai useammalle henkilölle jassas ja tutulle jassu.
        Ja se on varmasti totta, että usein turistille vastataan samoin kuin hän itsekin sanoo. Eivät kaikki vieraat viitsi käydä korjaamaan.

        Se on gia sas, tai gia sou.
        Tervehdys teille tai sinulle.
        'Gia' lausutaan 'ja', j-kirjaimen tullessa "nielusta". Ou-äännetään u.
        Ennemminkin lausutaan "ja-sas" tai "ja-su", kuin junttimaisesti tungetaan sinne kahta s-kirjainta väliin. :)
        Suomalaiset mummot ja papat 80-luvulla ovat käyttäneet jassua ja valitettavasti osaamattomat turistioppaatkin sitä viljelevät....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8925
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1247
    Aihe