Vl-syntilistasta painavaa asiaa.

Koska tiedän rakkaan Moppimme liipaisinsormen olevan herkkä ja tiedän senkin, että hän "vetää" varjoaankin nopeammin delete nupista, kun tulee otsikko "vl-syntilista".

Niin..

En nyt tuhlaa ruutiani enempää aiheeseen. Kokeilen kauanko aloitus saa olla näkyvissä. Veikkaan, ettei aikaa mitata almanakalla, vaan valon nopeudella.

14

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeillaanko

      tämä asia on itseänikin kiinnostanut aina, katsotaan kauanko ehdimme jatkaa.

      • nämä viestit

        pilkkaa,ivaa vai rakkauden hedelmää...


      • nämä viestit kirjoitti:

        pilkkaa,ivaa vai rakkauden hedelmää...

        Tietenkin


      • Mutta uskon uuden räväkämmän aliotukseni olevan jo liikaa.


    • synti listalle

      ja mainosta peliin täällä näin lista säilyy vaikka mainos poistuisikin.

      • Mutta minulla on jo "oma" eli Hakomaja. Siellä on muutama kymmen kirjoitustani.


    • Höperehtimistä riittää
      • Osa päätöksistä määritellä jokin teko synniksi on tehty Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen (SRK:n) vuosikokouksessa (esimerkiksi televisiokielto), osa puhujainkokouksessa (ehkäisykielto, kirkkokuoro- ja konserttikielto, esiintyvän muusikon ammatin kielto).

        Valtaosa synneistä on kuitenkin muodostunut herätysliikkeen elämäntavassa ja perinteessä historian mittaan jonkinlaisiksi elämäntapanormeiksi, joiden varsinaiset hengelliset perustelut ovat jääneet monen vanhoillislestadiolaisen itsensäkin mielestä ohuiksi. Suurin osa esimerkiksi kulttuuriharrastuksiin ja -ammatteihin liittyvistä synneistä perustuu siihen elinympäristöön ja elämäntapaan, jossa herätysliike aikoinaan syntyi.

        Pohjoisen ihmisen niukassa ja vaatimattomassa elämäntavassa Lapin erämaissa ja Pohjois-Pohjanmaan pienviljelijäkodeissa ei tunnettu modernin yhteiskunnan kulttuuriharrastuksia. Kieltojen perusteluyritykset nyky-yhteiskunnassa ovat jäänet jokseenkin kömpelöiksi ja absurdeiksi.



        ”Uskovainen ei halua”

        On huomattava, että syntinä pidettyjen asioiden joukossa on paljon tekoja, joita liikkeessä ei avoimesti julisteta synniksi. Niiden välttelystä sanotaan, perustelut epämääräisesti ohittaen, että kristitty “ei halua” tehdä jotain mainittua asiaa (esimerkiksi korvakorut, urheilukilpailut tai onnittelumaljan kohottaminen).

        “Uskovainen ei halua” -retoriikalla on tarkoitus viestittää, että syntinä pidetyt asiat eivät vanhoillislestadiolaisuudessa olisi ulkokohtaisesti yhteisössä kulttuurisesti määriteltyjä, vaan niiden vältteleminen vain nousisi ihmisen omastatunnosta ikään kuin luonnostaan, Pyhän Hengen äänenä.







        Käsitys synnistä konkreettisena tekona

        Kun edellä mainittu kattava lista synneistä on periaatteessa mahdollista laatia, tästä voidaan loogisesti päätellä, että vanhoillislestadiolaisuuden opetus synnistä on pitkälle tekokeskeinen. Synniksi ymmärretään ensi sijassa ihmisen erilliset, konkreettiset teot. Luterilaisuuden pohjalta ajatuskin kaikkien syntien luettelemisesta, jotta niitä voidaan välttää, on mahdoton ja absurdi ajatus.

        Vastasyntyneen ihmislapsen lähtökohtaista synnittömyyttä perustallaankin vanhoillislestadiolaisessa opintulkinnassa juuri sillä, että pieni lapsi ei ole vielä “ehtinyt tehdä syntiä” ja on tästä syystä täysin viaton, synnitön. Velvoite parannuksen tekoon alkaisi vasta silloin, kun ihminen on ymmärtävässä iässä, jolloin hän jo itse tiedostaa, mikä on oikein ja väärin ja alkaa tehdä syntiä eli vääriä tekoja.

        Tähän näkemykseen perustuu vanhoillislestadiolaisuuden opetus siitä, että niin Suomen kuin vaikkapa kehitysmaidenkin kaikki pikkulapsena menehtyvät ihmiset ovat automaattisesti taivaskelpoisia, vaikka he eivät olekaan vanhoillislestadiolaisia. Aikuisväestöstähän vain vanhoillislestadiolaisessa uskossa elävät ihmiset ovat pelastettuja Jumalan lapsia, kaikki muut joutuvat helvettiin, kuten liikkeen opetus Jumalan valtakunnasta kuuluu.



        Lapsi ja kadotuksen kauhut

        Lapsen synnittömyyden katsotaan jatkuvan arviolta noin kouluikään saakka. Tosin tämä käsitys viattomuuden kestosta saattaa perheissä vaihdella. Moni lestadiolaisuudesta irrottautunut on kertonut kokeneensa ahdistavaa syyllisyyttä ja pelänneensä kadotuksen kauhuja jo hyvinkin pienenä lapsena. Syntistä ihmistä uhkaava tulinen järvi on tuntunut lapsen mielessä pelottavan todelta, ja syntejä on pitänyt pyytää vanhemmilta anteeksi yhä uudestaan ja uudestaan, varmuuden vuoksi.

        Synti ymmärretään vanhoillislestadiolaisuudessa siis konkreettisina ihmisen toiminnassaan tekeminä tekoina. Tähän sisältyy loogisesti myös se periaate, että ihminen pystyy välttämään syntisyyttään välttämällä näitä “synnillisiä tekoja”. Syntien anteeksi saaminen eli armo taas ymmärretään saatavan Jumalalta, kun tekoja pyydellään anteeksi.



        Ankara seurakuntakuri

        Kuuliaisuutta näille ”seurakunnan neuvoille” myös kontrolloidaan. Seurakuntakuri on tiukka. Yhteisössä, eli rauhanyhdistyksellä jossa ihmiset yleensä tuntevat toisensa, he valvovat toistensa elämäntapaa enemmän tai vähemmän systemaattisesti, niin että kukaan ei ”elä syntielämää”. Kieltoja rikkonut joutuu puhuteltavaksi, eli ”häntä hoidetaan”, ts. häntä kehotetaan luopumaan synnillisestä teosta ja tunnustamaan sen sekä pyytämään sen anteeksi joltakin toiselta vanhoillislestadiolaisessa uskossa olevalta ihmiseltä.

        Mikäli asianomainen ei nuhtelemisesta huolimatta alistu parannuksen tekemiseen, häntä voidaan nuhdella julkisesti ja vaatia häneltä julkirippiä ”seurakunnan edessä”. Mikäli hän ei tällöinkään ”osoita kuuliaisuutta”, hänet voidaan erottaa uskonyhteydestä, jolloin häntä lakataan tervehtimästä Jumalan terveellä. Tällöin myös tavanomainen sosiaalinen kanssakäyminen ystäviin ja lähisukulaisiinkin saatetaan täysin katkaista.


      • putkinäkö
        Devoit kirjoitti:

        Osa päätöksistä määritellä jokin teko synniksi on tehty Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen (SRK:n) vuosikokouksessa (esimerkiksi televisiokielto), osa puhujainkokouksessa (ehkäisykielto, kirkkokuoro- ja konserttikielto, esiintyvän muusikon ammatin kielto).

        Valtaosa synneistä on kuitenkin muodostunut herätysliikkeen elämäntavassa ja perinteessä historian mittaan jonkinlaisiksi elämäntapanormeiksi, joiden varsinaiset hengelliset perustelut ovat jääneet monen vanhoillislestadiolaisen itsensäkin mielestä ohuiksi. Suurin osa esimerkiksi kulttuuriharrastuksiin ja -ammatteihin liittyvistä synneistä perustuu siihen elinympäristöön ja elämäntapaan, jossa herätysliike aikoinaan syntyi.

        Pohjoisen ihmisen niukassa ja vaatimattomassa elämäntavassa Lapin erämaissa ja Pohjois-Pohjanmaan pienviljelijäkodeissa ei tunnettu modernin yhteiskunnan kulttuuriharrastuksia. Kieltojen perusteluyritykset nyky-yhteiskunnassa ovat jäänet jokseenkin kömpelöiksi ja absurdeiksi.



        ”Uskovainen ei halua”

        On huomattava, että syntinä pidettyjen asioiden joukossa on paljon tekoja, joita liikkeessä ei avoimesti julisteta synniksi. Niiden välttelystä sanotaan, perustelut epämääräisesti ohittaen, että kristitty “ei halua” tehdä jotain mainittua asiaa (esimerkiksi korvakorut, urheilukilpailut tai onnittelumaljan kohottaminen).

        “Uskovainen ei halua” -retoriikalla on tarkoitus viestittää, että syntinä pidetyt asiat eivät vanhoillislestadiolaisuudessa olisi ulkokohtaisesti yhteisössä kulttuurisesti määriteltyjä, vaan niiden vältteleminen vain nousisi ihmisen omastatunnosta ikään kuin luonnostaan, Pyhän Hengen äänenä.







        Käsitys synnistä konkreettisena tekona

        Kun edellä mainittu kattava lista synneistä on periaatteessa mahdollista laatia, tästä voidaan loogisesti päätellä, että vanhoillislestadiolaisuuden opetus synnistä on pitkälle tekokeskeinen. Synniksi ymmärretään ensi sijassa ihmisen erilliset, konkreettiset teot. Luterilaisuuden pohjalta ajatuskin kaikkien syntien luettelemisesta, jotta niitä voidaan välttää, on mahdoton ja absurdi ajatus.

        Vastasyntyneen ihmislapsen lähtökohtaista synnittömyyttä perustallaankin vanhoillislestadiolaisessa opintulkinnassa juuri sillä, että pieni lapsi ei ole vielä “ehtinyt tehdä syntiä” ja on tästä syystä täysin viaton, synnitön. Velvoite parannuksen tekoon alkaisi vasta silloin, kun ihminen on ymmärtävässä iässä, jolloin hän jo itse tiedostaa, mikä on oikein ja väärin ja alkaa tehdä syntiä eli vääriä tekoja.

        Tähän näkemykseen perustuu vanhoillislestadiolaisuuden opetus siitä, että niin Suomen kuin vaikkapa kehitysmaidenkin kaikki pikkulapsena menehtyvät ihmiset ovat automaattisesti taivaskelpoisia, vaikka he eivät olekaan vanhoillislestadiolaisia. Aikuisväestöstähän vain vanhoillislestadiolaisessa uskossa elävät ihmiset ovat pelastettuja Jumalan lapsia, kaikki muut joutuvat helvettiin, kuten liikkeen opetus Jumalan valtakunnasta kuuluu.



        Lapsi ja kadotuksen kauhut

        Lapsen synnittömyyden katsotaan jatkuvan arviolta noin kouluikään saakka. Tosin tämä käsitys viattomuuden kestosta saattaa perheissä vaihdella. Moni lestadiolaisuudesta irrottautunut on kertonut kokeneensa ahdistavaa syyllisyyttä ja pelänneensä kadotuksen kauhuja jo hyvinkin pienenä lapsena. Syntistä ihmistä uhkaava tulinen järvi on tuntunut lapsen mielessä pelottavan todelta, ja syntejä on pitänyt pyytää vanhemmilta anteeksi yhä uudestaan ja uudestaan, varmuuden vuoksi.

        Synti ymmärretään vanhoillislestadiolaisuudessa siis konkreettisina ihmisen toiminnassaan tekeminä tekoina. Tähän sisältyy loogisesti myös se periaate, että ihminen pystyy välttämään syntisyyttään välttämällä näitä “synnillisiä tekoja”. Syntien anteeksi saaminen eli armo taas ymmärretään saatavan Jumalalta, kun tekoja pyydellään anteeksi.



        Ankara seurakuntakuri

        Kuuliaisuutta näille ”seurakunnan neuvoille” myös kontrolloidaan. Seurakuntakuri on tiukka. Yhteisössä, eli rauhanyhdistyksellä jossa ihmiset yleensä tuntevat toisensa, he valvovat toistensa elämäntapaa enemmän tai vähemmän systemaattisesti, niin että kukaan ei ”elä syntielämää”. Kieltoja rikkonut joutuu puhuteltavaksi, eli ”häntä hoidetaan”, ts. häntä kehotetaan luopumaan synnillisestä teosta ja tunnustamaan sen sekä pyytämään sen anteeksi joltakin toiselta vanhoillislestadiolaisessa uskossa olevalta ihmiseltä.

        Mikäli asianomainen ei nuhtelemisesta huolimatta alistu parannuksen tekemiseen, häntä voidaan nuhdella julkisesti ja vaatia häneltä julkirippiä ”seurakunnan edessä”. Mikäli hän ei tällöinkään ”osoita kuuliaisuutta”, hänet voidaan erottaa uskonyhteydestä, jolloin häntä lakataan tervehtimästä Jumalan terveellä. Tällöin myös tavanomainen sosiaalinen kanssakäyminen ystäviin ja lähisukulaisiinkin saatetaan täysin katkaista.

        Syntilistaa tutkiessa huomasin yllättäviä (?) yhtäläisyyksiä vanhoillislestadiolaisen syntilistan ja JT-syntilistan välillä. En tosin tiedä, onko heille kukaan laatinut yhteenvetoa kartettavista asioista eli synneistä, mutta samankaltaisuuksia hoksasin esim. siinä miten "hairahtuneita" oiotaan, täsmälleen samoihin raamatunjakeisiin vedotaan, tosin JT:lla on oma raamatunkäännös käytössään, mutta niinhän tuo näyttäis vl:llakin olevan. "Lääketieteellisistä synneistä" mainittakoon JT:n verensiirtokielto, joka on yhtä henkeä uhkaava kuin raskaudenehkäisemättömyys naisella, joka ei lääketieteellisesti katsottuna voi synnyttää. Ja molemmissa toimii yhteistöstä erottaminen ja erotetun tai eronneen eristäminen edelleen yhteisöön kuuluvista pelotteena ja rangaistuksena.
        Lisäksi vielä, että myös JT:lla vain miehet saavat toimia puhujina ja seurakuntien vanhimpina, ja opetetaan, että mies on perheen pää, eli se joka viime kädessä käyttää valtaa.


      • putkinäkö kirjoitti:

        Syntilistaa tutkiessa huomasin yllättäviä (?) yhtäläisyyksiä vanhoillislestadiolaisen syntilistan ja JT-syntilistan välillä. En tosin tiedä, onko heille kukaan laatinut yhteenvetoa kartettavista asioista eli synneistä, mutta samankaltaisuuksia hoksasin esim. siinä miten "hairahtuneita" oiotaan, täsmälleen samoihin raamatunjakeisiin vedotaan, tosin JT:lla on oma raamatunkäännös käytössään, mutta niinhän tuo näyttäis vl:llakin olevan. "Lääketieteellisistä synneistä" mainittakoon JT:n verensiirtokielto, joka on yhtä henkeä uhkaava kuin raskaudenehkäisemättömyys naisella, joka ei lääketieteellisesti katsottuna voi synnyttää. Ja molemmissa toimii yhteistöstä erottaminen ja erotetun tai eronneen eristäminen edelleen yhteisöön kuuluvista pelotteena ja rangaistuksena.
        Lisäksi vielä, että myös JT:lla vain miehet saavat toimia puhujina ja seurakuntien vanhimpina, ja opetetaan, että mies on perheen pää, eli se joka viime kädessä käyttää valtaa.

        Sisäänlämpiävyys näyttää toimivan samoilla säännöillä, joka paikassa.


    • Sie se täällä taas kiusaat kilttejä uskovaisia vl-sefuja. Ei kuule tämä käy laatuun. Nyt tätä aloitusta ei ainakaan poisteta.

      Oliko jotain uutta syntilistalla?

      Mikä se vois olla?

      Miten on muuten kirjojen laita? Mitä kirjoja saa lukea ja kenen kirjoittamia?

      Itse luin viimeksi irlantilaisen naisen kirjoittaman kirjan. Luulin ensin, että pelkkää viihdettä, mutta sitten tulikin aika rankkaa tekstiä väkivallasta parisuhteessa ja sitten pilkkaavaa tekstiä pintaliidosta muotimaailmassa.

      (Marian Keyes : Hurmaava mies)

      Onko muuten muoti syntilistalla kiellettyä vai sallittua? Muukin kuin Marimekko kuosit?

      Irlantilaisillakin on pitkä kokemus uskon varjolla tehdyistä "hyvistä teoista". Luulen, että pitempi kuin lestadiolaislla.

      • Paitsi jos se on vl-muotia ja MARIPAITA on liki autuuden ehto vl-miehillä

        ***Miten on muuten kirjojen laita? Mitä kirjoja saa lukea ja kenen kirjoittamia?**

        Siitä oli muistaakseni lista. Raamattu kait ykkössijalla. Sitä kehoittavat lukemaan, mutta ei ymmärtämään ja varsinkaan kyseenalaistaa ei saa vl-oppia Raamatun valossa.

        Asia on ristiriitainen, koska Jumala on kuulemma päivittänyt SRK:nkin julkaisuja, ettei voi edes suositella kirjoja, jotka ovat SRK: kustantamia.


    • metaskeema
      • ...toistaiseksi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      37
      3137
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      52
      2694
    3. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2580
    4. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2114
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1888
    6. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      77
      1845
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1509
    8. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      25
      1338
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1057
    10. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

      Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      1032
    Aihe