Kuinka kauan vielä, ainakin 20v jo turhaan.

turhaapalaa

Jo vuonna 1991 tehty tutkimus (fosser) osoitti ettei autojen katsastuksessa ole mieltä. Autojen kunto ja turvavarustus on entisestään noussut vuodesta 1991, joten nykypäivän katsastus-sädehoitoa voi jo verrata mielenvikaisuuteen.

Kuinka kauan tämä ei mihinkään perustuva miljardirahan kerääminen ulkomaisille kiristäjille annetaan jatkua.

Eduskunta herätys.

43

1338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Draivari

      Sellainen tutkimus, kuka, ja miten se on tehty. Olisiko ollut vaivaa laittaa hieman tietoa asiasta. Niin kauan kuin autot ruostuu ja nivelet kuluu niitä on syytä katsastaa. Turvavarustus ei poista vikoja.
      Näillä palstoilla on jatkuva itku kun autoa ei hyväksytty kun oli löysää nivelissä tai jotain muuta, jai se katsastusmies oli kelju...
      Jos autot todella pidettäisiin kunnossa ei katsastusta tarvittaisi. Mutta ennen kuin se aika tulee niin lehmätkin lentää.

      • ei juuri vaikuttavuutta

        http://www.ajoneuvohallintokeskus.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden 2008 tiedotteet/Katsastusta tehostamalla ei enää voida merkittävästi vähentää vakavia onnettomuuksia.htm

        Kyllä ihmiset itsekin ilman katsastusmiehen apua ymmärtävät milloin autosta on jarrut pois ja ratti irti. Tämä on se totuus asiasta.

        Katsastus perustuu satufantasioihin kuvitteellisista tilanteista joita ei todellisuudessa totuustutkitusti ole järkevässä määrin. Lommon ehkäisyn hinta katsastuksen avulla on järkeä vailla. Ei saada järkevää vastinetta katsastusmiljardeille. Katsastus poistuu.

        Mikä ei ole kohtuullista ei voi olla lakikaan.


    • Köpi...

      Olet valvonut jo liian kauan, että pääsi on hajonnut. Ota vaikka unilääkettä tai mene psykiatrille joka koettaisi saada aivokäyräsi näyttämään muutakin kuin pelkkää suoraa viivaa.

      • pysy pysy

        Eikö imbesillipelle pysty parempaan. Ei vasta-argumetteja. Pysy pysy siellä paskatunkiolla. Imesilli mikä imbesilli.


    • Juupa juu...

      Katsastukseta LUOPUMINEN todennäköisesti aiheuttaisi piikin kolaritilastoihin, koska autojen tekninen kunto heikkenisi oleellisesti, se on selvä!
      Kovin moni tuskin korjaa mitään vapaaehtoisesti, ennen kuin se konkreettisesti hajoaa!

      Katsastuksen TIUKENTAMINEN ei taas välttämättä vaikuta mitään tämän hetkiseen kolaritilastoon.

      Ja luopuminen ja tiukentaminen on kaksi eri asiaa...

      • sepeset

        Nousisiko. Ulkomaisten tutkmusten mukaan katsastus vaikuttaa varsin marginaalisesti liikenneturvallisuuteen. Koekenttänä asiassa on liikenteen kymmenet tuhannet katsastamattomat autot. Niiden osuus onnettomuuksissa on selvitettävä jotta sadaan käsitys siitä onko katsastus mielekäs toimenpide.


      • Miten se on selvä. Tilastojen mukaan ei ole yhtään selvä että kolaritilastoihin tulisi piikki.


      • Että näin
        sepeset kirjoitti:

        Nousisiko. Ulkomaisten tutkmusten mukaan katsastus vaikuttaa varsin marginaalisesti liikenneturvallisuuteen. Koekenttänä asiassa on liikenteen kymmenet tuhannet katsastamattomat autot. Niiden osuus onnettomuuksissa on selvitettävä jotta sadaan käsitys siitä onko katsastus mielekäs toimenpide.

        Ulkomaisiin tilastoihin ei voi paljoa luottaa Ruotsia ja saksaa lukuunottamatta. Syynä on se ettei suurimmassa osassa eurooppaa katsastus ole pakollinen tai ihmiset eivät vain käy siellä. Kreikka on hyvä esimerkki. Joissain maissa katsastus tapahtuu korjaamolla, mikään ei estä tekemästä huoltoa ja katsastusta samassa firmassa. Tällöin autoa tarkastava henkilö on jäävi tekemään katsastuksen.

        Vilaise tämä Hs:n artikkeli Saksan tilastoista: http://www.hs.fi/autot/artikkeli/TÜV-katsastusraportti Autojen kunto rapistuu/1135252328374

        Katsastus toiminta olisikin hydytöntä jos kaikki ihmiset osaisivat huoltaa oman autonsa, tarkastaisivat ne säännöllisesti ja huoltaisivat heti. Mutta näin ei ole. Samaten jos autot kävisivät kerran kaksi vuodessa korjaamolla huollossa, jossa tarkastettaisiin auton kunto ja korjattaisiin heti. Mutta näinkään ei ole.

        Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä miten katsastuksessa ilmenneet viat vaikuttavat auton käyttäytymiseen. Toki ongelmaa ei olisi jos kaikki ajaisivat nätisti, rauhallisesti eikä äkkijarrutuksia tai väistöliikkeitä joutuisi koskaan tekemään, sää aina suotuisa ja tiet priima kunnossa. Autot kuluisivat vähemmän eivätkä pienet ja suuremmatkaan kulumaviat vaikuttaisi auton käytökseen. Mutta ihmiset ovat laiskoja, rahat eivät riitä, on kiire. Ei huomaa itse vikaa joten ei välitäkkään siitä ja kun se ei tunnu ajossa, koska on jo tottunut vikaan eikä ymmärrä jotain olevan vialla.

        Sitten tällaista lukemista: http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-katsastustarkastukset

        Kuka muuten tää heebo on joka kokoajan parjaa katsastustoimintaa ja haluaa sen lopetettavaksi? Nimetön nettipersoona, joka ei pääse kuin netissä jakelemaan fiksuja ja filmaattisia mielipiteitään?
        Tykkää provosoida muita ja saa siitä jonkilaista tyydytystä? Tainnut jäädä elämään 2000- luvun vaihteen teinielämää netissä.


      • Pyrhö
        Että näin kirjoitti:

        Ulkomaisiin tilastoihin ei voi paljoa luottaa Ruotsia ja saksaa lukuunottamatta. Syynä on se ettei suurimmassa osassa eurooppaa katsastus ole pakollinen tai ihmiset eivät vain käy siellä. Kreikka on hyvä esimerkki. Joissain maissa katsastus tapahtuu korjaamolla, mikään ei estä tekemästä huoltoa ja katsastusta samassa firmassa. Tällöin autoa tarkastava henkilö on jäävi tekemään katsastuksen.

        Vilaise tämä Hs:n artikkeli Saksan tilastoista: http://www.hs.fi/autot/artikkeli/TÜV-katsastusraportti Autojen kunto rapistuu/1135252328374

        Katsastus toiminta olisikin hydytöntä jos kaikki ihmiset osaisivat huoltaa oman autonsa, tarkastaisivat ne säännöllisesti ja huoltaisivat heti. Mutta näin ei ole. Samaten jos autot kävisivät kerran kaksi vuodessa korjaamolla huollossa, jossa tarkastettaisiin auton kunto ja korjattaisiin heti. Mutta näinkään ei ole.

        Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä miten katsastuksessa ilmenneet viat vaikuttavat auton käyttäytymiseen. Toki ongelmaa ei olisi jos kaikki ajaisivat nätisti, rauhallisesti eikä äkkijarrutuksia tai väistöliikkeitä joutuisi koskaan tekemään, sää aina suotuisa ja tiet priima kunnossa. Autot kuluisivat vähemmän eivätkä pienet ja suuremmatkaan kulumaviat vaikuttaisi auton käytökseen. Mutta ihmiset ovat laiskoja, rahat eivät riitä, on kiire. Ei huomaa itse vikaa joten ei välitäkkään siitä ja kun se ei tunnu ajossa, koska on jo tottunut vikaan eikä ymmärrä jotain olevan vialla.

        Sitten tällaista lukemista: http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-katsastustarkastukset

        Kuka muuten tää heebo on joka kokoajan parjaa katsastustoimintaa ja haluaa sen lopetettavaksi? Nimetön nettipersoona, joka ei pääse kuin netissä jakelemaan fiksuja ja filmaattisia mielipiteitään?
        Tykkää provosoida muita ja saa siitä jonkilaista tyydytystä? Tainnut jäädä elämään 2000- luvun vaihteen teinielämää netissä.

        Usein samat ihmiset, jotka valittavat katsastuksen olevan liian kallista (sitä se varmaan onkin), vievät autonsa merkkiliikkeeseen katsastustarkastukseen (sehän on kai ilmaista) ennen katsastusta. Jostain syystä näiden ihmisten on vaikeaa ymmärtää, että aina autoa ei hyväksytä katsastuksessa, vaikka oikein merkkiliike olisi tarkastuksen tehnytkin. Esimerkkejä olisi monia. Äkkiseltään pari malliksi.

        Volvo oli käynyt merkkiliikkeessä mainitussa tarkastuksessa ja todettu virheettömäksi. Havaitsin oikean puolen raidetangonpään olevan pahasti väljä. Asiakas suuttui minulle ja selitti tekevänsä valituksen toiminnastani, koska auto oli juuri tarkastettu merkkiliikkeessä. No, asiakas vei auton takaisin samaan paikkaan korjattavaksi ja myöhemmin asentaja tuli näyttämään autoa jälkitarkastukseen. Ei ollut kuulemma ollut oikealla väljää, mutta vasemmalla oli ollut hieman ja oli sen vaihtanut. No, valittelin, että olin varmaan merkinnyt epähuomiossa paperille väärin ja totesin vasemman puolen olevan kunnossa. Äkkiä kokeilin vielä oikean puolen ja pyysin asentajaakin kokeilemaan. Meni asentaja kalpeaksi ja tuli hetken päästä näyttämään autoa uudestaan oikean puolen nivel vaihdettuna.

        B-mallin Vectra tuli suoraan merkkiliikkeen katsastustarkastuksesta meni hylkyyn takatukivarren puslan (jopa Vectraksi harvinaisen suuren) väljyyden takia. Auto tuli jälkitarkastukseen parin päivän päästä ja siinä oli edelleen sama vika. Oli kuulemma vika ollut muualla ja se muu oli korjattu. No, auto meni edelleen hylkyyn samasta syystä. Seuraavana päivänä tuli ko. merkkiliikkeen työnjohtaja näyttämään autoa ja kertoi, kuinka vika oli ollut muualla, mutta pusla, josta oli hylätty oli kuitenkin tarkastettu vielä moneen kertaan. No, harmittelin, että olimme tarkastaneet auton väärin, mutta tarkastimme puslan vielä kerran työnjohtajan kanssa. Hän totesi, että ei ole ikinä nähnyt niin pahasti väljää puslaa ko. mallissa. Eivät olleet mallin yli kymmenen vuoden historian aikana vielä oppineet tarkastamaan ko. puslaa. Työnjohtaja lupasi opettaa asentajille oikean tavan nostaa auton peräpää ylös tarkastusta varten.


    • jos noin

      Jos ei liiemmin katsastuksessa ole mieltä, ei silloin turhuutta ole syytä jatkaa. Tai jotain järkevyyttä asiaan pitää saada.

      • *.*

        Ja sinä vaan jatkat vastailua ketjuihin ja sanomisiin, mitä olet itse aloitellut. Nohevaksiko itseäsi luulet, kun vaihdat aina nimimerkkiä.


      • hyöty
        *.* kirjoitti:

        Ja sinä vaan jatkat vastailua ketjuihin ja sanomisiin, mitä olet itse aloitellut. Nohevaksiko itseäsi luulet, kun vaihdat aina nimimerkkiä.

        En tiedä noista nickeistä mutta katsastuksessa ei ole kuitenkaan mieltä.


      • Vastaa tähän
        hyöty kirjoitti:

        En tiedä noista nickeistä mutta katsastuksessa ei ole kuitenkaan mieltä.

        Tiedoksi teille neropateille, että asemilla katsastetaan muitakin kuin vain henkilöautoja ja tehdään myös paljon muuta. Olisiko hyvä, ettei hälytysajoneuvoja tarvitsisi katsastaa? Tai olisiko hyvä asia, ettei yhdistelmille tarvitsisi tehdä jarrusovituksia, jolloin talvella varmasti kolarit rekkojen kanssa lisääntyisivät, kun jarrut eivät toimi kunnolla? Olisko myös parempi jättää väliin ADR/VAK-tarkastukset säiliöajoneuvoista? Entäpä mistä ammattiautoilijat saisivat CEMT-todistuksen? Entäpä missä suorittettaisiin muutto/tuontiautojen maahantuontikatsastukset? Olisiko parempi jos maahan ei enää saisi tuoda autoa, joka ulkomailla ollessa töissä on hankittu? Entäpä miten hoidettaisiin muutoskatsastukset? Eli autoharrastajat eivät voisi enään rakentaa autoja? Museoajoneuvoharrastajat joutuisivat lopettamaan mielekkään harrustuksen. Myöskään ralliautoille ei tehtäisi kilpakatsastuksia vai? Ralliautoilu siis kuolisi myös pois..? Entäpä missä hoidettaisiin auton liikennekäyttöönotto/poisto? Olisiko parempi ettei liikennekäytöstäpoistoa/ottoa olisi enään? Uskaltaisitko itse päästää oman lapsesi koulubussiin, jonka jarrujen hidastuvuutta tai runkopalkkien korroosiota ole tarkastettu vuosiin?


      • +-0
        Vastaa tähän kirjoitti:

        Tiedoksi teille neropateille, että asemilla katsastetaan muitakin kuin vain henkilöautoja ja tehdään myös paljon muuta. Olisiko hyvä, ettei hälytysajoneuvoja tarvitsisi katsastaa? Tai olisiko hyvä asia, ettei yhdistelmille tarvitsisi tehdä jarrusovituksia, jolloin talvella varmasti kolarit rekkojen kanssa lisääntyisivät, kun jarrut eivät toimi kunnolla? Olisko myös parempi jättää väliin ADR/VAK-tarkastukset säiliöajoneuvoista? Entäpä mistä ammattiautoilijat saisivat CEMT-todistuksen? Entäpä missä suorittettaisiin muutto/tuontiautojen maahantuontikatsastukset? Olisiko parempi jos maahan ei enää saisi tuoda autoa, joka ulkomailla ollessa töissä on hankittu? Entäpä miten hoidettaisiin muutoskatsastukset? Eli autoharrastajat eivät voisi enään rakentaa autoja? Museoajoneuvoharrastajat joutuisivat lopettamaan mielekkään harrustuksen. Myöskään ralliautoille ei tehtäisi kilpakatsastuksia vai? Ralliautoilu siis kuolisi myös pois..? Entäpä missä hoidettaisiin auton liikennekäyttöönotto/poisto? Olisiko parempi ettei liikennekäytöstäpoistoa/ottoa olisi enään? Uskaltaisitko itse päästää oman lapsesi koulubussiin, jonka jarrujen hidastuvuutta tai runkopalkkien korroosiota ole tarkastettu vuosiin?

        otettu kantaa henkilöautojen katsastukseen. Onko lisäksi myös muita kohteita joita ei tarvitse katsastaa, who know.


      • näin se nyt vaan on...
        +-0 kirjoitti:

        otettu kantaa henkilöautojen katsastukseen. Onko lisäksi myös muita kohteita joita ei tarvitse katsastaa, who know.

        ...Tai olisiko hyvä asia, ettei yhdistelmille tarvitsisi tehdä jarrusovituksia, jolloin talvella varmasti kolarit rekkojen kanssa lisääntyisivät, kun jarrut eivät toimi kunnolla? Olisko myös parempi jättää väliin ADR/VAK-tarkastukset säiliöajoneuvoista? Entäpä mistä ammattiautoilijat saisivat CEMT-todistuksen? Entäpä missä suorittettaisiin muutto/tuontiautojen maahantuontikatsastukset? Olisiko parempi jos maahan ei enää saisi tuoda autoa, joka ulkomailla ollessa töissä on hankittu? Entäpä miten hoidettaisiin muutoskatsastukset? Eli autoharrastajat eivät voisi enään rakentaa autoja? Museoajoneuvoharrastajat joutuisivat lopettamaan mielekkään harrustuksen. Myöskään ralliautoille ei tehtäisi kilpakatsastuksia vai? Ralliautoilu siis kuolisi myös pois..? Entäpä missä hoidettaisiin auton liikennekäyttöönotto/poisto?...

        1: Itse en ole ammatiltani rahtari, mutta siltikkin olen ollut useasti kyydissä autossa jossa järjestelmä valittaa kärryn ABS vikaa, vaikka todellisuudessa tuo järjestelmä toimii niinkuin pitää = jossain vain nk. bitti poikittain..

        2: Muutto/tuonti autot ovat jo kerran hyväksytty siinä maassa mistä ne ovat tänne tuotu, joten tässä suhteessä täysin turhaa pelleilyä... (ketä kiinnostaa esim että onko tuulilasissa/valoissa "A vaiko Ö" tyypin hyväksyntä, kun kyseessä on kuitenkin 99% sama osa, ja muutenkin, jos auto on esim USA:ssa rekisteriin hyväksytty, niin ei pitäisi kenelläkään valittamista olla.

        3: Muutoskatsastukset ovat lähestulkoon täysin turhia... Esim se että inssi ei edes vaivaudu lievässä vesisateessa vilkaisemaan autoa pihalle, vaan pelkästään "puheitten perusteella" kirjoittaa uuden otteen... aikaa meni 2 minuuttia ja rahaa muistaakseni 50e, joten hinnat kohdillaan...

        4: Ralliautoja voisi rakentaa niinkuin aina joskus vanhaan hyvään aikaan... = jos ei "shakedownissa" jää kiinni niin silloin laillinen....

        5: Niinkuin ennenkin = ilmoitettiin vain että nyt tämä auto on liikenteestä poistettu... (silloin ei tarvinnut pelleillä minkään romutustodistusten kanssa)


      • mazdapasteija
        näin se nyt vaan on... kirjoitti:

        ...Tai olisiko hyvä asia, ettei yhdistelmille tarvitsisi tehdä jarrusovituksia, jolloin talvella varmasti kolarit rekkojen kanssa lisääntyisivät, kun jarrut eivät toimi kunnolla? Olisko myös parempi jättää väliin ADR/VAK-tarkastukset säiliöajoneuvoista? Entäpä mistä ammattiautoilijat saisivat CEMT-todistuksen? Entäpä missä suorittettaisiin muutto/tuontiautojen maahantuontikatsastukset? Olisiko parempi jos maahan ei enää saisi tuoda autoa, joka ulkomailla ollessa töissä on hankittu? Entäpä miten hoidettaisiin muutoskatsastukset? Eli autoharrastajat eivät voisi enään rakentaa autoja? Museoajoneuvoharrastajat joutuisivat lopettamaan mielekkään harrustuksen. Myöskään ralliautoille ei tehtäisi kilpakatsastuksia vai? Ralliautoilu siis kuolisi myös pois..? Entäpä missä hoidettaisiin auton liikennekäyttöönotto/poisto?...

        1: Itse en ole ammatiltani rahtari, mutta siltikkin olen ollut useasti kyydissä autossa jossa järjestelmä valittaa kärryn ABS vikaa, vaikka todellisuudessa tuo järjestelmä toimii niinkuin pitää = jossain vain nk. bitti poikittain..

        2: Muutto/tuonti autot ovat jo kerran hyväksytty siinä maassa mistä ne ovat tänne tuotu, joten tässä suhteessä täysin turhaa pelleilyä... (ketä kiinnostaa esim että onko tuulilasissa/valoissa "A vaiko Ö" tyypin hyväksyntä, kun kyseessä on kuitenkin 99% sama osa, ja muutenkin, jos auto on esim USA:ssa rekisteriin hyväksytty, niin ei pitäisi kenelläkään valittamista olla.

        3: Muutoskatsastukset ovat lähestulkoon täysin turhia... Esim se että inssi ei edes vaivaudu lievässä vesisateessa vilkaisemaan autoa pihalle, vaan pelkästään "puheitten perusteella" kirjoittaa uuden otteen... aikaa meni 2 minuuttia ja rahaa muistaakseni 50e, joten hinnat kohdillaan...

        4: Ralliautoja voisi rakentaa niinkuin aina joskus vanhaan hyvään aikaan... = jos ei "shakedownissa" jää kiinni niin silloin laillinen....

        5: Niinkuin ennenkin = ilmoitettiin vain että nyt tämä auto on liikenteestä poistettu... (silloin ei tarvinnut pelleillä minkään romutustodistusten kanssa)

        Muutama kommentti:

        Kohta 1. Miten voit tietää että järjetelmä toimii niinkuin sen on tarkoitettu? Ei edes mehujarrullisessa henkilöautossa voi asiaa tietää vaikka jarrupoljin sattuisi rutisemaan.

        Kohta 2, kun otit juuri lasin puheeksi. Tuulilasien vaatimukset ovat USA:ssa aivan erilaiset kuin e-hyväksyntäjärjestelmässä. Tämän vuoksi TUULILASEILLA ei KOSKAAN ole sekä FMVSS- että e-hyväksyntää, koska on mahdotonta valmistaa lasia joka täyttäisi yhtäaikaisesti molempien vaatimukset(FMVSS-lasi on kova ja e-lasi on pehmeä). Eli väitteesi 99% yhtäläisyydestä on virheellinen, molemmat ovat kyllä yleensä läpinäkyviä. Muissa laseissa on monesti molemmat hyväksynnät.

        Kohta 3. 2-minuutissa ei ennätä tekemään minkäänlaista muutosta ajoneuvon teknisiin tietoihin. Puhumattakaan siitä, että yleensä asiakas päästetään menemään ennen kuin arkistointi- ja muut asiaan liittyvät työt on suoritettu loppuun. Puutaheinää tämäkin. Kun olet jo jäänyt kiinni valehtelusta/perättömyyksien kertomisesta on syytä olettaa että tarina asiakkaan suullisesti ilmoittamien tietojen perusteella tehdystä muutoskatsastuksesta ei pidä paikkaansa.

        4. & 5. No nämä eivät kyllä liity katsastustoimipaikkoihin mitenkään, joten turha näitä oli ottaa alunperinkkään esille. Vastauksesi kuitenkin vähentävät uskottavuuttasi vakavana keskustelijana(kun keskustellaan tekniikasta tai katsastuvaatimuksista).


      • mazdapasteija
        mazdapasteija kirjoitti:

        Muutama kommentti:

        Kohta 1. Miten voit tietää että järjetelmä toimii niinkuin sen on tarkoitettu? Ei edes mehujarrullisessa henkilöautossa voi asiaa tietää vaikka jarrupoljin sattuisi rutisemaan.

        Kohta 2, kun otit juuri lasin puheeksi. Tuulilasien vaatimukset ovat USA:ssa aivan erilaiset kuin e-hyväksyntäjärjestelmässä. Tämän vuoksi TUULILASEILLA ei KOSKAAN ole sekä FMVSS- että e-hyväksyntää, koska on mahdotonta valmistaa lasia joka täyttäisi yhtäaikaisesti molempien vaatimukset(FMVSS-lasi on kova ja e-lasi on pehmeä). Eli väitteesi 99% yhtäläisyydestä on virheellinen, molemmat ovat kyllä yleensä läpinäkyviä. Muissa laseissa on monesti molemmat hyväksynnät.

        Kohta 3. 2-minuutissa ei ennätä tekemään minkäänlaista muutosta ajoneuvon teknisiin tietoihin. Puhumattakaan siitä, että yleensä asiakas päästetään menemään ennen kuin arkistointi- ja muut asiaan liittyvät työt on suoritettu loppuun. Puutaheinää tämäkin. Kun olet jo jäänyt kiinni valehtelusta/perättömyyksien kertomisesta on syytä olettaa että tarina asiakkaan suullisesti ilmoittamien tietojen perusteella tehdystä muutoskatsastuksesta ei pidä paikkaansa.

        4. & 5. No nämä eivät kyllä liity katsastustoimipaikkoihin mitenkään, joten turha näitä oli ottaa alunperinkkään esille. Vastauksesi kuitenkin vähentävät uskottavuuttasi vakavana keskustelijana(kun keskustellaan tekniikasta tai katsastuvaatimuksista).

        Unohdin mainita että sinulla ei ole myöskään mitään käsitystä mikä on paineilmajarrujen laaja tarkastus(jarrusovitus) ja minkävuoksi se tehdään.


      • MasterOfAllMetal
        Vastaa tähän kirjoitti:

        Tiedoksi teille neropateille, että asemilla katsastetaan muitakin kuin vain henkilöautoja ja tehdään myös paljon muuta. Olisiko hyvä, ettei hälytysajoneuvoja tarvitsisi katsastaa? Tai olisiko hyvä asia, ettei yhdistelmille tarvitsisi tehdä jarrusovituksia, jolloin talvella varmasti kolarit rekkojen kanssa lisääntyisivät, kun jarrut eivät toimi kunnolla? Olisko myös parempi jättää väliin ADR/VAK-tarkastukset säiliöajoneuvoista? Entäpä mistä ammattiautoilijat saisivat CEMT-todistuksen? Entäpä missä suorittettaisiin muutto/tuontiautojen maahantuontikatsastukset? Olisiko parempi jos maahan ei enää saisi tuoda autoa, joka ulkomailla ollessa töissä on hankittu? Entäpä miten hoidettaisiin muutoskatsastukset? Eli autoharrastajat eivät voisi enään rakentaa autoja? Museoajoneuvoharrastajat joutuisivat lopettamaan mielekkään harrustuksen. Myöskään ralliautoille ei tehtäisi kilpakatsastuksia vai? Ralliautoilu siis kuolisi myös pois..? Entäpä missä hoidettaisiin auton liikennekäyttöönotto/poisto? Olisiko parempi ettei liikennekäytöstäpoistoa/ottoa olisi enään? Uskaltaisitko itse päästää oman lapsesi koulubussiin, jonka jarrujen hidastuvuutta tai runkopalkkien korroosiota ole tarkastettu vuosiin?

        Tehtäköön katsastusasemilla muuta, mutta lopetetaan heti turha autokatsastus. Turhaan toimintaan ei pidä hakata miljardikaupalla euroja.


      • nyt riittää!
        Vastaa tähän kirjoitti:

        Tiedoksi teille neropateille, että asemilla katsastetaan muitakin kuin vain henkilöautoja ja tehdään myös paljon muuta. Olisiko hyvä, ettei hälytysajoneuvoja tarvitsisi katsastaa? Tai olisiko hyvä asia, ettei yhdistelmille tarvitsisi tehdä jarrusovituksia, jolloin talvella varmasti kolarit rekkojen kanssa lisääntyisivät, kun jarrut eivät toimi kunnolla? Olisko myös parempi jättää väliin ADR/VAK-tarkastukset säiliöajoneuvoista? Entäpä mistä ammattiautoilijat saisivat CEMT-todistuksen? Entäpä missä suorittettaisiin muutto/tuontiautojen maahantuontikatsastukset? Olisiko parempi jos maahan ei enää saisi tuoda autoa, joka ulkomailla ollessa töissä on hankittu? Entäpä miten hoidettaisiin muutoskatsastukset? Eli autoharrastajat eivät voisi enään rakentaa autoja? Museoajoneuvoharrastajat joutuisivat lopettamaan mielekkään harrustuksen. Myöskään ralliautoille ei tehtäisi kilpakatsastuksia vai? Ralliautoilu siis kuolisi myös pois..? Entäpä missä hoidettaisiin auton liikennekäyttöönotto/poisto? Olisiko parempi ettei liikennekäytöstäpoistoa/ottoa olisi enään? Uskaltaisitko itse päästää oman lapsesi koulubussiin, jonka jarrujen hidastuvuutta tai runkopalkkien korroosiota ole tarkastettu vuosiin?

        etteikö katsastustoimintaa tarvittaisi, vaan sen hinnoittelusta! Tavallisen vuosikatsastuksen hinta on moninkertaistunut katsastuksen yksityistämisen jälkeen, koska a) se on yhä lakisääteistä ja b) se on monopolisoitunut parin kartellisoituneen toimijan käsiin eli c) aito kilpailu puuttuu. Autoilijoilta nyhdetään jotain 400€/h veloitusta siitä hommasta, jonka tekemiseen ei todellakaan tarvita mitään suurta osaamista tai huippulaitteita. Miten perustelet tuollaisen hinnan? Valtio pystyi tehottomuuttaankin tekemään sen kohtuuhinnalla, mutta silloihan se ei ollutkaan varsinaista bisnestä. Nyt on, oikein ryöstöbisnestä.

        Törkein esimerkki on tuo turha OBD-koodien luku, kestää sekunteja, lukulaite maksaa ehkä satasia, ja hinta: 19€/kerta! Kuule kerro mihin sekin hinta perustuu? Äläkä viiti puhua tyyliin "pari kymppiä kerran vuodessa, eikö siihen muka ole varaa?" Se EI ole peruste hinnalle!


      • +-0
        nyt riittää! kirjoitti:

        etteikö katsastustoimintaa tarvittaisi, vaan sen hinnoittelusta! Tavallisen vuosikatsastuksen hinta on moninkertaistunut katsastuksen yksityistämisen jälkeen, koska a) se on yhä lakisääteistä ja b) se on monopolisoitunut parin kartellisoituneen toimijan käsiin eli c) aito kilpailu puuttuu. Autoilijoilta nyhdetään jotain 400€/h veloitusta siitä hommasta, jonka tekemiseen ei todellakaan tarvita mitään suurta osaamista tai huippulaitteita. Miten perustelet tuollaisen hinnan? Valtio pystyi tehottomuuttaankin tekemään sen kohtuuhinnalla, mutta silloihan se ei ollutkaan varsinaista bisnestä. Nyt on, oikein ryöstöbisnestä.

        Törkein esimerkki on tuo turha OBD-koodien luku, kestää sekunteja, lukulaite maksaa ehkä satasia, ja hinta: 19€/kerta! Kuule kerro mihin sekin hinta perustuu? Äläkä viiti puhua tyyliin "pari kymppiä kerran vuodessa, eikö siihen muka ole varaa?" Se EI ole peruste hinnalle!

        nimenomaan että tarvitaanko katsastusta ollenkaan. Mitä tutkimukset kertovat katsastamattomien autojen osuudesta onnettomuuksissa. Tutkimusten mukaan autokatsastus ei vähennä onnettomuuksien määriä ollenkaan tai juuri ollenkaan. Perustelematon touhu ei voi jatkua.

        nimi.nimi&eduskunta.fi


      • totuuseipala
        Vastaa tähän kirjoitti:

        Tiedoksi teille neropateille, että asemilla katsastetaan muitakin kuin vain henkilöautoja ja tehdään myös paljon muuta. Olisiko hyvä, ettei hälytysajoneuvoja tarvitsisi katsastaa? Tai olisiko hyvä asia, ettei yhdistelmille tarvitsisi tehdä jarrusovituksia, jolloin talvella varmasti kolarit rekkojen kanssa lisääntyisivät, kun jarrut eivät toimi kunnolla? Olisko myös parempi jättää väliin ADR/VAK-tarkastukset säiliöajoneuvoista? Entäpä mistä ammattiautoilijat saisivat CEMT-todistuksen? Entäpä missä suorittettaisiin muutto/tuontiautojen maahantuontikatsastukset? Olisiko parempi jos maahan ei enää saisi tuoda autoa, joka ulkomailla ollessa töissä on hankittu? Entäpä miten hoidettaisiin muutoskatsastukset? Eli autoharrastajat eivät voisi enään rakentaa autoja? Museoajoneuvoharrastajat joutuisivat lopettamaan mielekkään harrustuksen. Myöskään ralliautoille ei tehtäisi kilpakatsastuksia vai? Ralliautoilu siis kuolisi myös pois..? Entäpä missä hoidettaisiin auton liikennekäyttöönotto/poisto? Olisiko parempi ettei liikennekäytöstäpoistoa/ottoa olisi enään? Uskaltaisitko itse päästää oman lapsesi koulubussiin, jonka jarrujen hidastuvuutta tai runkopalkkien korroosiota ole tarkastettu vuosiin?

        Turhaa jo 20 vuotta. Osoite minne pitää valittaa tästä mielen älyttömistä keksinnöstä on eduskunta. On jo aika paljastaa vaikuttavuusvalhe. nimi.nimi()eduskunta.fi


    • Kusetettu, ja kunnolla

      Suurin virhe tehtiin jo alun perin siinä kun annettiin vastaaville virkamiehille oikeus junailla koko systeemi yksityiseen omistukseen. Tottakai he toimivat niin että oma pussi täyttyy ensimmäiseksi. Valtiovallan tulee jo asemansa puolesta pitää huolta myös kansalaisten edusta, tässä tapauksessa kuitenkin etu annettiin yksityisille virkamiehille.

      Jo alun alkaen oli ennustettavissa mitä tapahtuu, kun lainsäädäntöön perustuva monopoli annetaan yksityisomistukseen. Monopolin siirtämistä yksityisomistukseen perusteltiin riippumattomuusperiaatteen perusteella. Nykyinen katasastusjärjestelmä on todennäköisesti suurin kusetus, minkä valtiohallinto on kansalaisiin kohdistanut.

      • lasup

        Miljoonalahjuksin annettiin toiminta ulkomaisille rahan kiristäjille. Entinen korruptiovapauden mallioppilas Suomi on noussut eurooppalaisen poliittisen mädännäisyyden tuotekehityslaboratorioksi.


      • Aamukahvilla
        lasup kirjoitti:

        Miljoonalahjuksin annettiin toiminta ulkomaisille rahan kiristäjille. Entinen korruptiovapauden mallioppilas Suomi on noussut eurooppalaisen poliittisen mädännäisyyden tuotekehityslaboratorioksi.

        Jos päättäjämme tekivät niin, miksi me autoilijat emme tekisi toisin? Satasen sijoitus autoilijoiden omaan katsastukseen kultakin autonsa katsastuttajalta lopettaa kiristyksen. Turha täällä on vain marista kun asialle voi nyt tehdä jotakin itsekin.

        Yhden auton katsastus maksaa nyt keskimäärin 82,50 € ja maksut nousevat 8 % vuodessa. Kun parin vuoden sisällä katsastuksen piiriin tulevat moottoripyörät, mopot ja kevyet peräkäryt, kiristys kovenee. Auton kymmenen vuoden katsastukset maksavat nykyisen mukaan 1 400 €.

        Jos perheessä on auto, asuntovaunu, kevyt peräkärry ja lapsilla pari mopoa, katsastus maksaa kymmenessä vuodessa 3 760 €.

        Selvää kiristystähän se on. Mutta jos jokainen aktivoituu ja sijoittaa satasen autoilijoiden omaan katsastukseen, auton vuosittainen katsastusmaksu olisi 30 €, kymmenessä vuodessa 350 €.

        Kymmenessä vuodessa perheen, jossa on auto, asuntovaunu, kevyt peräkärry ja pari lapsilla pari mopoa, autoilijoiden omistamalla katsastusasemalla niiden katsastus maksaisi vain 800 €, joka on siis 2 960 € vähemmän kuin nykyisen kirityksen mukaan toimien.

        Mitä sitten pitäisi tehdä saadaksemme autoilijoiden oman, edullisen katsastuksen? Ensin pitäisi saada tieto kaikille, jotka katsastuttavat auton tai useamman. Lähetä siis tieto asiasta sähköpostilla muutamalle tuttavallasi, jossa kerrot http://katsastus.freehostia.com/ka_ajatus.php osoitteen. Pyydä heitä tekemään samoin.

        Vastaa tähän keskusteluun ja kerro kuinka monelle lähetit viestiä ja minkä vuoksi. Jos autoilijoiden oma katsastus saa yleisen hyväksynnän, perustamme osuuskunnan, johon voi sitten jokainen liittyä satasen osuusmaksulla, aivan kuten osuuskauppaan tai puhelinosuuskuntaankin on liitytty.

        Eduskuntamme sitten päätti kaikessa hiljaisuudessa (kun suuri yleisö seurasi mediassa muutaman laudan etsintää) laittaa omistamamme Destian, Raskoneen ja muutaman muun myyntiin ulkomaalaisille. Pian me maksamme veroina moninkertaisen määrän euroja teittemme kunnostuksesta ja sitten taas maristaan kun verot nousevat. Senkin me voisimme nyt edullisesti vielä estää, jos vain haluaisimme. Luulen että suomalaiset iloiten myyvät nuo ulkomaalaisille rahastettaviksi, vaikka voivat ilmaiseksi saada ne itselleen. http://katsastus.freehostia.com/de_destia_a.php

        Sellaisia me suomalaiset olemme, emme lotkauta korviamme kun meidän rahamme katoavat ulkomaalaisille. Olisiko aika ryhdistäytyä ja tehdä jotakin?


      • Raaka-Arska
        Aamukahvilla kirjoitti:

        Jos päättäjämme tekivät niin, miksi me autoilijat emme tekisi toisin? Satasen sijoitus autoilijoiden omaan katsastukseen kultakin autonsa katsastuttajalta lopettaa kiristyksen. Turha täällä on vain marista kun asialle voi nyt tehdä jotakin itsekin.

        Yhden auton katsastus maksaa nyt keskimäärin 82,50 € ja maksut nousevat 8 % vuodessa. Kun parin vuoden sisällä katsastuksen piiriin tulevat moottoripyörät, mopot ja kevyet peräkäryt, kiristys kovenee. Auton kymmenen vuoden katsastukset maksavat nykyisen mukaan 1 400 €.

        Jos perheessä on auto, asuntovaunu, kevyt peräkärry ja lapsilla pari mopoa, katsastus maksaa kymmenessä vuodessa 3 760 €.

        Selvää kiristystähän se on. Mutta jos jokainen aktivoituu ja sijoittaa satasen autoilijoiden omaan katsastukseen, auton vuosittainen katsastusmaksu olisi 30 €, kymmenessä vuodessa 350 €.

        Kymmenessä vuodessa perheen, jossa on auto, asuntovaunu, kevyt peräkärry ja pari lapsilla pari mopoa, autoilijoiden omistamalla katsastusasemalla niiden katsastus maksaisi vain 800 €, joka on siis 2 960 € vähemmän kuin nykyisen kirityksen mukaan toimien.

        Mitä sitten pitäisi tehdä saadaksemme autoilijoiden oman, edullisen katsastuksen? Ensin pitäisi saada tieto kaikille, jotka katsastuttavat auton tai useamman. Lähetä siis tieto asiasta sähköpostilla muutamalle tuttavallasi, jossa kerrot http://katsastus.freehostia.com/ka_ajatus.php osoitteen. Pyydä heitä tekemään samoin.

        Vastaa tähän keskusteluun ja kerro kuinka monelle lähetit viestiä ja minkä vuoksi. Jos autoilijoiden oma katsastus saa yleisen hyväksynnän, perustamme osuuskunnan, johon voi sitten jokainen liittyä satasen osuusmaksulla, aivan kuten osuuskauppaan tai puhelinosuuskuntaankin on liitytty.

        Eduskuntamme sitten päätti kaikessa hiljaisuudessa (kun suuri yleisö seurasi mediassa muutaman laudan etsintää) laittaa omistamamme Destian, Raskoneen ja muutaman muun myyntiin ulkomaalaisille. Pian me maksamme veroina moninkertaisen määrän euroja teittemme kunnostuksesta ja sitten taas maristaan kun verot nousevat. Senkin me voisimme nyt edullisesti vielä estää, jos vain haluaisimme. Luulen että suomalaiset iloiten myyvät nuo ulkomaalaisille rahastettaviksi, vaikka voivat ilmaiseksi saada ne itselleen. http://katsastus.freehostia.com/de_destia_a.php

        Sellaisia me suomalaiset olemme, emme lotkauta korviamme kun meidän rahamme katoavat ulkomaalaisille. Olisiko aika ryhdistäytyä ja tehdä jotakin?

        Sano asiasi lyhyesti ja selkeästi, juttujasi ei jaksa likea loppuun.


      • Iltapäiväkahvilla
        Raaka-Arska kirjoitti:

        Sano asiasi lyhyesti ja selkeästi, juttujasi ei jaksa likea loppuun.

        Tai joku muu. En osaa kertoa asioita lyhyesti niin että lukija saisi kaiken tiedon. Voisin sanoa, hankkikaa katsastusasemat omiksi, mutta miten lukija siihen reagoi? Ei luultavasti ajattele asiaa sen enempää, jatkaa kiireesti seuraavaan paikkaan.

        Olisin todella tyytyväinen, jos joku toisi esille autoilijoiden oman katsastuksen, sillä saavutettavt hyödyt niin, että tieto leviäisi kaikille Suomen autoilijoille. Oikein tiiviisti kerrottu paketti, jonka kaikki ymmärtäisivät ja osaisivat lukea, voitaisiin sitten laittaa keskustelun aloitukseksi. Olkaapa hyvä, rakkaat lukijat.


      • rekkamies,..
        Iltapäiväkahvilla kirjoitti:

        Tai joku muu. En osaa kertoa asioita lyhyesti niin että lukija saisi kaiken tiedon. Voisin sanoa, hankkikaa katsastusasemat omiksi, mutta miten lukija siihen reagoi? Ei luultavasti ajattele asiaa sen enempää, jatkaa kiireesti seuraavaan paikkaan.

        Olisin todella tyytyväinen, jos joku toisi esille autoilijoiden oman katsastuksen, sillä saavutettavt hyödyt niin, että tieto leviäisi kaikille Suomen autoilijoille. Oikein tiiviisti kerrottu paketti, jonka kaikki ymmärtäisivät ja osaisivat lukea, voitaisiin sitten laittaa keskustelun aloitukseksi. Olkaapa hyvä, rakkaat lukijat.

        teillä ole muuta narisemisen aihetta, kuin katsastus, hemmetti kerran vuoteen pitää vaivautua käymään katsastuksessa, ja maksaa jotain viiskymppiä, itse kävin eilen katsastamassa täysperäyhdistelmän maksoi jotain 300e, remontit ja jarrusovitukset noin 1000e, leima tuli ja tietää että kamppeet kunnossa, mukava ajella.


      • realisti5
        rekkamies,.. kirjoitti:

        teillä ole muuta narisemisen aihetta, kuin katsastus, hemmetti kerran vuoteen pitää vaivautua käymään katsastuksessa, ja maksaa jotain viiskymppiä, itse kävin eilen katsastamassa täysperäyhdistelmän maksoi jotain 300e, remontit ja jarrusovitukset noin 1000e, leima tuli ja tietää että kamppeet kunnossa, mukava ajella.

        Suhteuta maksu ajokilometrimäärään... tavallinen tallaaja 15tkm/vuosi ja 90€.


      • "Suurin virhe tehtiin jo alun perin siinä kun annettiin vastaaville virkamiehille oikeus junailla koko systeemi yksityiseen omistukseen."

        Nyt tiedetään että jo katsastuksen aloittaminen oli virhe ja huonojen virkamiesten takia vaikuttamatonta katsastusta ei lopetettu 1991 kun tehtiin tutkimus katsastuksen vaikuttavuudesta. Vaikuttamaton kaikille pakollinen katsastus olisi pitänyt lakkauttaa heti 1991 eikä vasta joskus 2013. Hyvä että pakollinen katsastus kuitenkin loppuu. Panin asian alulle ja nyt poliitikot ja toimittajat perehtyvät asiaan.

        Lait pitää perustua tosiasioiden vankalle pohjalle eikä uskomuksiin.


      • hawainto

        Juuri noin asia on. Ovatko poliitikot hölmöjä vai onko asian takana jotain muuta.


      • Autoilija vai?
        hawainto kirjoitti:

        Juuri noin asia on. Ovatko poliitikot hölmöjä vai onko asian takana jotain muuta.

        Lue se fosserin tutkimus mitä kommentoit, jotta voit vastata näihin visaisiin kysymyksiin jotka nyt sinulle esitän. Tämän perusteella minä ja muut foorumin käyttäjät voimme arvioida tiedätkö sinä yhtään mistä puhut.

        Missä tämä tutkimus tehtiin ja tehtiinkö tutkimuksen ajankohtana muita ajoneuvojen kuntoon liittyviä tarkastuksia katsastuksen lisäksi. Jos tehtiin niin mitä ne ovat ja miten ne vaikuttavat tutkimuksen tuloksiin?


      • CoverKill
        realisti5 kirjoitti:

        Suhteuta maksu ajokilometrimäärään... tavallinen tallaaja 15tkm/vuosi ja 90€.

        Suhteuta maksu liikenneturvallisuushyötyyn... 200 000 000€/vuosi eikä yhtään katsastuksen avulla ennaltaehkäistyä kolaria.


      • Autoilija vai?
        CoverKill kirjoitti:

        Suhteuta maksu liikenneturvallisuushyötyyn... 200 000 000€/vuosi eikä yhtään katsastuksen avulla ennaltaehkäistyä kolaria.

        Hanki elämä.


    • koppalakki

      Löysin fosser tutkimuksen vuodelta 1991. Siinä tutkittiin kauran sakoluvun merkitystä sen itävyyteen. Mistä löydän tulokset autojen katsastuksista?

      • AKE:n sivuilta löydät tietoa joka osoittaa että nollavaikutteista autokatsastusta ei tarvita. Autokatsastus voidaan lopettaa. Eikö ole hyvä juttu. Loppuu koppalakiltakin turha vaikuttamaton autojen hively.


      • koppalakki
        LastSuper kirjoitti:

        AKE:n sivuilta löydät tietoa joka osoittaa että nollavaikutteista autokatsastusta ei tarvita. Autokatsastus voidaan lopettaa. Eikö ole hyvä juttu. Loppuu koppalakiltakin turha vaikuttamaton autojen hively.

        Kun Suomeen saatiin siirrettävä jarrudynamometri tienvarrella suoritettavia tarkistuksia varten, löydettiin itärajaan takaa tulevia rekkoja joissa vetoautossa oli jarru vain yhdessä pyörässä. Myös löytyi yhdistelmiä joissa jarrut oli vain perävaunussa. Nämä tietenkin käännytettiin takaisin. Jos katsastus lopetetaan löytyykö tallaisia yhdistelmiä myös suomen kalustosta?


      • XxXxXyYzZ
        koppalakki kirjoitti:

        Kun Suomeen saatiin siirrettävä jarrudynamometri tienvarrella suoritettavia tarkistuksia varten, löydettiin itärajaan takaa tulevia rekkoja joissa vetoautossa oli jarru vain yhdessä pyörässä. Myös löytyi yhdistelmiä joissa jarrut oli vain perävaunussa. Nämä tietenkin käännytettiin takaisin. Jos katsastus lopetetaan löytyykö tallaisia yhdistelmiä myös suomen kalustosta?

        "Katsastus perustuu satufantasioihin kuvitteellisista tilanteista joita ei todellisuudessa totuustutkitusti ole järkevässä määrin. Lommon ehkäisyn hinta katsastuksen avulla on järkeä vailla. Ei saada järkevää vastinetta katsastusmiljardeille. Katsastus poistuu."

        Hyvä vitsi, naurattaa oikeasti.

        Ennenkuin joku on ajanut sinun perheenjäsenesi kuoliaaksi suojatielle katsastattomalla autolla jarruputken katkeamisen vuoksi, tuo vitsi naurattaa vielä enemmän. Enää ei naurata. 8 vuotiaan lapsen elämä oli vähempiarvoinen kuin vuotuinen katsastus.

        Onneksi kuski tappoi itsensa muutama kuukausi sen jälkeen.

        Kävin kusemassa haudalle.

        Maksan mielelläni pakolliset maksut koska niin joutuvat muutkin tekemään, että kenenkään ei tarvitsisi haudata lastaan auton kunnon vuoksi. Katsastamattomuudesta pitäisi saada isommat rapsut, vrt. liikennekäytöstä poistetulla autolla ajaminen, min. 1000€ tai kortti pois.


      • Rn5
        XxXxXyYzZ kirjoitti:

        "Katsastus perustuu satufantasioihin kuvitteellisista tilanteista joita ei todellisuudessa totuustutkitusti ole järkevässä määrin. Lommon ehkäisyn hinta katsastuksen avulla on järkeä vailla. Ei saada järkevää vastinetta katsastusmiljardeille. Katsastus poistuu."

        Hyvä vitsi, naurattaa oikeasti.

        Ennenkuin joku on ajanut sinun perheenjäsenesi kuoliaaksi suojatielle katsastattomalla autolla jarruputken katkeamisen vuoksi, tuo vitsi naurattaa vielä enemmän. Enää ei naurata. 8 vuotiaan lapsen elämä oli vähempiarvoinen kuin vuotuinen katsastus.

        Onneksi kuski tappoi itsensa muutama kuukausi sen jälkeen.

        Kävin kusemassa haudalle.

        Maksan mielelläni pakolliset maksut koska niin joutuvat muutkin tekemään, että kenenkään ei tarvitsisi haudata lastaan auton kunnon vuoksi. Katsastamattomuudesta pitäisi saada isommat rapsut, vrt. liikennekäytöstä poistetulla autolla ajaminen, min. 1000€ tai kortti pois.

        "Maksan mielelläni pakolliset maksut koska niin joutuvat muutkin tekemään, että kenenkään ei tarvitsisi haudata lastaan auton kunnon vuoksi. Katsastamattomuudesta pitäisi saada isommat rapsut, vrt. liikennekäytöstä poistetulla autolla ajaminen, min. 1000€ tai kortti pois. "

        Kyllä, mutta maksu pitää yhtenäistää niin, että se maksaa kaikkialla jotain 30-40€, niin köyhemmilläkin on varaa katsastuttaa ne autonomaiset vehkeensä.

        Jos maksu on liki 100e, kuten nyt on monessa paikassa, on siinä vähempituloisen viikon ruokarahat menossa... helppo valinta, katsastus tai sapuska!


      • XxXxXyYzZ kirjoitti:

        "Katsastus perustuu satufantasioihin kuvitteellisista tilanteista joita ei todellisuudessa totuustutkitusti ole järkevässä määrin. Lommon ehkäisyn hinta katsastuksen avulla on järkeä vailla. Ei saada järkevää vastinetta katsastusmiljardeille. Katsastus poistuu."

        Hyvä vitsi, naurattaa oikeasti.

        Ennenkuin joku on ajanut sinun perheenjäsenesi kuoliaaksi suojatielle katsastattomalla autolla jarruputken katkeamisen vuoksi, tuo vitsi naurattaa vielä enemmän. Enää ei naurata. 8 vuotiaan lapsen elämä oli vähempiarvoinen kuin vuotuinen katsastus.

        Onneksi kuski tappoi itsensa muutama kuukausi sen jälkeen.

        Kävin kusemassa haudalle.

        Maksan mielelläni pakolliset maksut koska niin joutuvat muutkin tekemään, että kenenkään ei tarvitsisi haudata lastaan auton kunnon vuoksi. Katsastamattomuudesta pitäisi saada isommat rapsut, vrt. liikennekäytöstä poistetulla autolla ajaminen, min. 1000€ tai kortti pois.

        Nyt valitettavasti käy niin että joudut hakemaan peilin johon joudut katsomaan ja nauramaan.

        Kuinka paljon useammin esittämäsi kaltaisia tilanteita on tapahtunut katsastamattomilla autoilla verrattuna katsastettuihin autoihin. Ei yhtään useammin. Suomen teillä liikkuu kymmeniätuhansia katsastamattomia autoja ja lukuisten kansainvälistyen tutkimusten mukaan kyseiset katsastamattomat autot eivät ole yliedustettuina kolareissa. Autokatsastuksen vaikuttavuustutkimukset ovat asian ydin. Autojen kunnolla on vaikutusta liikenneturvallisuuteen, autokatsastuksella EI.

        Autoja katsastetaan sen takia koska aivottomat massat kuvittelevat koko iän pituisessa syntymähumalassaan kuvailemasi kaltaisia satuja. Tieteen keinoin tehdyt vaikuttavuustutkimukset jotka kertovat katsastuksen turhuudesta, on ne joiden pitäisi ratkaista autokatsastuksen tarpeellisuus.


      • lkkllljlljkll
        LastSuper kirjoitti:

        Nyt valitettavasti käy niin että joudut hakemaan peilin johon joudut katsomaan ja nauramaan.

        Kuinka paljon useammin esittämäsi kaltaisia tilanteita on tapahtunut katsastamattomilla autoilla verrattuna katsastettuihin autoihin. Ei yhtään useammin. Suomen teillä liikkuu kymmeniätuhansia katsastamattomia autoja ja lukuisten kansainvälistyen tutkimusten mukaan kyseiset katsastamattomat autot eivät ole yliedustettuina kolareissa. Autokatsastuksen vaikuttavuustutkimukset ovat asian ydin. Autojen kunnolla on vaikutusta liikenneturvallisuuteen, autokatsastuksella EI.

        Autoja katsastetaan sen takia koska aivottomat massat kuvittelevat koko iän pituisessa syntymähumalassaan kuvailemasi kaltaisia satuja. Tieteen keinoin tehdyt vaikuttavuustutkimukset jotka kertovat katsastuksen turhuudesta, on ne joiden pitäisi ratkaista autokatsastuksen tarpeellisuus.

        Hanki elämä "LastSuper"! Eikö sulla todellakaan ole muuta tekemistä kun kännissä kirjoitella neljän aikaan aamuyöllä kaikenlaista jonninjoutavaa tänne palstalle? Eikö muijasi anna? Vai eikö sulla seiso? Vai eikö ole riittävän pitkä?


      • FKin
        lkkllljlljkll kirjoitti:

        Hanki elämä "LastSuper"! Eikö sulla todellakaan ole muuta tekemistä kun kännissä kirjoitella neljän aikaan aamuyöllä kaikenlaista jonninjoutavaa tänne palstalle? Eikö muijasi anna? Vai eikö sulla seiso? Vai eikö ole riittävän pitkä?

        Onko katkeraa jotua katsomaan peiliin taas. Ei mitään vasta argumentaatiota eikä nokankoputtamista asiaa vastaan. Asia on juuri niin kuin edellä on kirjoitettu. Laaastsuper tietää mistä asioissa on oikeasti kysymys, ei jää koskaan väittelyssä toiseksi.


      • supperi

        Löysin netissä tiedot että Fosserin tutkimuslaitos lakkautettiin syksyllä 1995.


      • Hi there
        LastSuper kirjoitti:

        Nyt valitettavasti käy niin että joudut hakemaan peilin johon joudut katsomaan ja nauramaan.

        Kuinka paljon useammin esittämäsi kaltaisia tilanteita on tapahtunut katsastamattomilla autoilla verrattuna katsastettuihin autoihin. Ei yhtään useammin. Suomen teillä liikkuu kymmeniätuhansia katsastamattomia autoja ja lukuisten kansainvälistyen tutkimusten mukaan kyseiset katsastamattomat autot eivät ole yliedustettuina kolareissa. Autokatsastuksen vaikuttavuustutkimukset ovat asian ydin. Autojen kunnolla on vaikutusta liikenneturvallisuuteen, autokatsastuksella EI.

        Autoja katsastetaan sen takia koska aivottomat massat kuvittelevat koko iän pituisessa syntymähumalassaan kuvailemasi kaltaisia satuja. Tieteen keinoin tehdyt vaikuttavuustutkimukset jotka kertovat katsastuksen turhuudesta, on ne joiden pitäisi ratkaista autokatsastuksen tarpeellisuus.

        Aivan samaa mieltä, joskin haluaisin, että sitä voisi todistaa paremmin tieteellisesti. Olen kotoisin Amerikasta ja asuin siellä 25 v. Ei ollut lainkaan katsastusta siinä paikkakunnalla, missä asuin. Kolareita kyllä tapahtui niinkuin täälläkin, mutten koskaan kuullut, että auton kunnolla olisi ollut vaikutusta asiaan. Se vain on niin, että kolarit tahtovat johtua korvien välisistä puutteista (harkintakyky, kärsimättömyys, ylinopeus, alkoholi,) eikä renkaitten välisistä puutteista. Silloin kun auton kunnolla olisi mielestäni merkitys, eli jos ne viat ovathyvin suuria, kuten jarrujen toimimattomuus tai katkonnut tukivarsi, niin omaa henkeä arvostava kuljettaa, eli kaikki, käyvät korjauttamassa ne. Tämä on minun kokemus pitkältä ajalta. Paremmin saisi rahalle vastinetta, jos rakennettaisiin turvallisempia teitä, eli enemmän moottoriteitä, siis joissa ajetaan saman suuntaisesti eikä vastakkain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

      Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      28
      2823
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2633
    3. Kemijärven festarit 2025

      Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1704
    4. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

      Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1428
    5. Tekikö mieli laittaa viesti?

      Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1417
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      105
      1399
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1197
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

      Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1093
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

      Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      1005
    Aihe