Naisenemmistö on nyt huomattava. Onko tämä muuttumassa?
"Tytöt avioituvat 20-vuoden tietämissä, pojat venyttävät avioitumista 30-vuoden tienoille. Jo yksin tämä riittää tekemään avioliittomarkkinat epätasa-arvoisiksi.
Kun avioliitot on kesällä 2008 sallittu ei uskovien kanssa, liike joutuu mielenkiintoisten tosiasioiden eteen seuraavien vuosien aikana.
Vielä avioliitot ulkopuolisten kanssa eivät ole "käytäntö" vaan poikkeus, mutta mitä pahemmaksi epäsuhta tyttöjen ja poikien välillä käy, sitä enemmän ei uskovia miehiä liikkeen sisälle ajautuu. Mukautuvatko ulkopuoliset miehet liikkeen oppeihin, vai eivät, jää nähtäväksi."
Nimimerkki Satumaiju Mopin palstalla http://p2.foorumi.info/keskusteluavanhoillislestadiolaisuudesta/viewtopic.php?p=23989#23989
Löydänkö miehen?
89
1165
Vastaukset
- haksahda
perkeleellisen vl-herätysliikkeen jäsen kanssa naimisiin. Silloin olet tahdoton synnytyskone.
- Näin ennenkin tehtiin
Naiset, jotka ovat alistettuja vl-uskossa, on saatu tappelemaan keskenään. Niin he eivät koskaan ala arvostelemaan vl-miesvallan heille syöttämää hölynpölyä. Naiset tyyty siihen että saavat alistaa toisiaan.
- Feministi vl
Naisten pitäisi päinvastoin liittoutua ja alkaa vaatimaan liikkeen miesjohto tilille.
- Miehet ei
Ala jäseniksi vaan naiset otta eron siijonista
- Kokemusta omaava
VL-naisen on kasvatuksensa tähden erityisen paljon vaikeampi irrottautua yhteisöstä kuin miehen. Tämä juuri on yksi syys naisenemmistöön liikkeessä.
Poikien/miesten on sittenkin helpompaa irrottautua, heitä ei ole vangittu kasvatuksessa niin voimakkain tunnesitein liikkeeseen kuin tytöt/naiset. - siis sitä
Kokemusta omaava kirjoitti:
VL-naisen on kasvatuksensa tähden erityisen paljon vaikeampi irrottautua yhteisöstä kuin miehen. Tämä juuri on yksi syys naisenemmistöön liikkeessä.
Poikien/miesten on sittenkin helpompaa irrottautua, heitä ei ole vangittu kasvatuksessa niin voimakkain tunnesitein liikkeeseen kuin tytöt/naiset.että aivopesu tehoaa paremmin tyttölapsiin kuin poikalapsiin.
- Luulis olevan
Kokemusta omaava kirjoitti:
Poikien/miesten on sittenkin helpompaa irrottautua, heitä ei ole vangittu kasvatuksessa niin voimakkain tunnesitein liikkeeseen kuin tytöt/naiset.Fiksuja ja itsenäisiä!!! ei ilmeisesti vaan ovat vanhojen setien talutusnuorassa
siitä sedät varmasti tykkää!!
- Häpnad
ONKO siis avioituminen "epäuskoisen" kanssa nykyisin sallittua?
Kun avioliitot on kesällä 2008 sallittu ei uskovien kanssa, ...
Nimimerkki Satumaiju Mopin palstalla 21.7.2009
http://p2.foorumi.info/keskusteluavanhoillislestadiolaisuudesta/viewtopic.php?p=23989#23989- vl
Nykyisinkään... Jumalan sana kieltää avioitumisen vääräuskoisen kanssa.
- asuu viisaus
jättää koko srk:n lahkotouhu ja elää oikeaa elämää - pian penkeissä istuu vain muutama vl-opilla petetty multilapsiperhe ja tukku vanhoja piikoja ja niille lohen uljaan voittosen ja hautamäen kaltaiset vanhat vonkaleet jaarittaa ikivanhoja ehkäisykielto- ym oppejaan - kuolemaan on srk tuomittu!
- Jumalan tahto toteutuu
Systeri (30 ) otti ennakoiden vapislaisen jo melkein kymmenen vuotta sitten. Kyllä siitä älämölö silloin syntyi. Onneksi osasi vastata hiilestymättä, että ihmissääntöyhteisö ry ei pystynyt toimittamaan hänelle puolisoa, joten hän otti sen, jonka Jumala osoitti. Olivat puhujapapat äkkiä perin hiljaa.
- Olisipa muitakin
Sanavalmis leidi! Aplodeja kun rohkeni sanoa rakkaudelle KYLLÄ. ja vl-äijille EI.
- veli.vapaa
näin,
" Mukautuvatko ulkopuoliset miehet liikkeen oppeihin, vai eivät, jää nähtäväksi."
Uskoisin, että aniharva "ulkopuolinen" mies panee itseään likoon kuunnellakseen VL-setien ohjeita perheneuvonnasta, rupeavat sen orjaksi, ja elättävät määräämättömän määrän lapsia. Se on pahempaa kuin aikansa maaorjuus.
VL on luonut itse omat ongelmansa ja vanhapiikajonot. Kumma kun kukaan ei älyä häipyä siitä itse. - tule löytämään
mitään miestä, jos olet arkajalka ja juokset pakoon kun mies haluaisi sinuun tutustua.
Tällöin olet itse toisiaan valinnut "oman osasi" ja siitä sinun tulee sitten vain iloita ja nauttia. Kyllä se siitä.
Sama tietenkin on voimassa myös toisin päin; jos mies juoksee karkuun lähentelevää naista. - Poikamies-"ahdistuksin"
Aika tavalla on mielenkiintoinen asia, myös minulle tällä hetkellä. Seurustelen eri tavalla usovan tytön kanssa. Molemmat olemme yli 25- v. Tilanteen tekee mielenkiintoiseksi se ettmme ymmärrä miksi emme voisi avioituta ja elää yhteisä elämää.
Tässä kohdassa jokainen kysyy miksi voisitte, koska uskovainen ja "epäuskoinen" ovat aivan erilaisia. Loppupelisssähän kyse on uskomisesta Jumalaan. Nämä asiat mitkä on katsottu Jumalanvaltakunnassa sopimattomiksi ja ihmistä turmeleviksi niin on meille molemmille selviä. Hän ymmärtää minun uskoa jollakin tapaa, mutta ei osaa uskoa. Minä saan uskoa omalla tavallani ja hän kokee turvallisuutta minun rinnalla. Emme vaan jaksaisi sitä turhaa painostusta ymprillä mikä olisi. Uskomassa halu säilyä kaikesta hulimatta, mutta täytyykö luopua rakkaimmasta. Toisaalta vaihtoehtona on uskoa ja elää häen kanssa välittämättä sen kummoisempia toisinpäin sanovisata ihmisistä. Tämä on ahdistavaa...
Apua...- veli.vapaa
" Seurustelen eri tavalla uskovan tytön kanssa. Molemmat olemme yli 25- v. Tilanteen tekee mielenkiintoiseksi se ettmme ymmärrä miksi emme voisi avioituta ja elää yhteisä elämää. "
Kysyn, kuka määrittelee, mitä pitää ja mihin pitää uskoa, ollakseen "samalla tavalla" uskova?
Mitä se sinun tyttöystävä uskoo "eri tavalla"..? Mikä siinä on erilaista, ja kenen kannalta katsottuna ?? Voitko hieman valaista enemmän ?? - etkö muka
veli.vapaa kirjoitti:
" Seurustelen eri tavalla uskovan tytön kanssa. Molemmat olemme yli 25- v. Tilanteen tekee mielenkiintoiseksi se ettmme ymmärrä miksi emme voisi avioituta ja elää yhteisä elämää. "
Kysyn, kuka määrittelee, mitä pitää ja mihin pitää uskoa, ollakseen "samalla tavalla" uskova?
Mitä se sinun tyttöystävä uskoo "eri tavalla"..? Mikä siinä on erilaista, ja kenen kannalta katsottuna ?? Voitko hieman valaista enemmän ??huomaa selvää feikkiä!
- veli.vapaa
etkö muka kirjoitti:
huomaa selvää feikkiä!
saa varautua mitä ihmeellisimpiin kysymykseen - aidosti (kin)..
- metaskeema
Kyse ei ole siitä, että oman harkintasi vuoksi haluaisit uskoa, eli et oikeastaan tahdo uskoa. Kukaan ei tahdo uskoa, vaan halu uskoa on iskostettu uskovaisiin uhkaamalla autuuden meneteyksellä. Sinulle on uskoteltu, että vain vl-tavalla uskovat ja pienet lapset ovat oikein uskomassa. Todellisuudessa kukaan ei tiedä, mikä tapa uskoa on oikea. Mitään ehdottoman oikeaa tapaa uskoa ei edes ole olemassa.
Minä huomasin ateistiksi tultuani rakastavi vanhoillislestadiolaisia enemmän kuin koskaan. Rakkaus kuitenkin hyytyi lopulta viileydeksi, kun huomasin, etten pitemmän päälle voi saada liikkeestä vastarakkautta ellen omaksu liikkeen oppirakennelmia takaisin. En halunnut ahdistavaa uskoa takaisin, joten jätin liikkeen. En kuitenkaan kokonaan, vaan edelleen jatkan vl-projektiani osallistumalla täällä keskusteluun. Näkökulma on nykyään kuitenkin kriittinen. Vl-taustani vuoksi minun on vaikea antaa ja saada rakkautta. Sinulla on tässä suhteessa helpompi tilanne. Sinun tarvitsee vain valita rakkaus ja hylätä rakkautta kahlitseva usko. Olen 100 % vakuuttunut siitä, että et menetä etkä saavuta autuuttasi luopumalla vl-uskosta. Kyse on täysin maallisesta asiasta.
Suosittelen sinulle kognitiivista psykoterapiaa tai jotain vastaavaa, jotta voit käsitellä rakkautta rajoittavia esteitäsi ja avata sydämesi portit ottamaan vastaan nekin elämän ilot, jotka usko on sinulta riistämässä. Suosittelen, että sanot psykoterapeutillesi, että olet halukas käsittelemään uskoosi liittyviä epäselvyyksiä. Ammattitaitoinen psykoterapeutti osaa auttaa näissäkin asioissa. Sinun pitää kuitenkin olla avoin ja kertoa, kuinka ajattelet ja ehkä vastata tyhmiltäkin tuntuviin kysymyksiin. Voit myös ottaa yhteyttä UUT:hen. En ole itse juurikaan tarvinnut kyseisen yhdistyksen apua, mutta tuossa sinun tilanteessasi siitä voisi olla hyötyä. Suosittelen siis, että soitat auttavaan puhelimeen ja kerrot ongelmasi.
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/
- miehetön
omin käsin pääsee hyvin onneen. vl-nainen. ilman kitiseviä 10 lapsia
Kun vl-liikkeestä on savustettu pääosin pojat ulos ja on paha epäsuhta sukupuolten välillä.
Ehdotan, että perustettaisiin vl-nunnaluostari. Olen tosissani, eikä ehdotukseni ole pilkkaa.- nunnaluostari
auttaisi?
nunnaluostari kirjoitti:
auttaisi?
Luostarielämä on kokonaisvaltaisesti uskolle pyhitettyä toimintaa. Siellä ollaan erossa ulkomaailmasta, joten ei tuntisi elämän tarkoituksettomuutta, eikä tarvitsisi katsella toisten "avio-onnea". Sitaatit siksi, että sen onnen kokeneet tietävät onnensa. Lisäksi ympäristö tiukkoine tapanormeineen tukahduttaa ehkä kaikki lihalliset kaipuut.
En ole luostarilaitoksen kannattaja ollut, mutta tässä tapauksessa se varmasti puoltaisi paikkaansa.- toteuttaisivat
nunnaluostari kirjoitti:
auttaisi?
siellä elämänsä tarkoitusta hartauselämässä!
Tämähän sopisi hyvin! Katolisessakin kirkossa on samanlainen oikeassa olemisen oppi ja muutenkin samanlainen ajatus elämänvanhurskauden kannalta. Suorituspohjainen perhekäsitys yms.
Siellä on paljon luostareita.
- Vinkki.
voi panemisasioissa kääntyä aina luottamuksella puhujaveljien puoleen.
- Veikkaisin
Ei kai ne puhujavljet söhö muita kuin omia vaimojaan.
- oikeat
Veikkaisin kirjoitti:
Ei kai ne puhujavljet söhö muita kuin omia vaimojaan.
neuvot kaikkiin ongelmiin!
- pojat on vapaita
Syy siihen että pojat eivät avioidu aikanaan on selvä. Pojat kasvatetaan "vapaiksi" nämä käyvät töissä, kiertävät maailmaa ja viettävät "poikamies" elämää äidin hoiteissa 30 ikävuoteen saakka. Miksi mennä naimisiin ja tulla isäksi kun voi nauttia elämästä.
Ja äidit poikiaan rakastavat niin, etteivät haluaisi luopua heistä tuolloinkaan.- että paljon
jää näkemättä ja kokematta, jos ei ole viettänyt "vapaita poikamies" vuosia.
Toisaalta vanha mummo on kertonut, että kaikkea muuta vois elämässään kaduttaa, mutta ei nuorana naimisiin menoa.
- hölömönä
"Tytöt avioituvat 20-vuoden tietämissä, pojat venyttävät avioitumista 30-vuoden tienoille. Jo yksin tämä riittää tekemään avioliittomarkkinat epätasa-arvoisiksi."
Mie en ihan ymmärtänyt tuota. Kenen kanssa tytöt avioituvat 20-vuoden tietämissä? Eikös vain poikien? Entä kenen kanssa pojat avioituvat 30-vuoden tienoilla? Eikö tyttöjen? En ymmärrä miten tuo ensimmäinen lause on edes sisällöllisesti mahdollinen, ja toiseksi, millä tavalla se tekee "avioliittomarkkinat epätasa-arvoisiksi? Olenko ymmärtänyt jotain väärin? Voiko joku selittää?- sinulle kaiken
jos tytöt 20v. avioituvat poikien 30v. Kanssa, kuka avioituu 30v. naisen kanssa? 40v. miehet kun ovat jo aviossa tai jättäneet uskonsa. Yksinäisiä aikamiespoikia ei seuroissa liiemmin liiku. Kaikkineenkin murrosiän jälkeen alkaa tuo epätasa-arvo sukupuolten välillä pistellä seuroissa silmiin..
Tämä tekee aviolliittomarkkinat epätasa-arvoisiksi. ymmärtänetkö?
- on nyt tarjolla
maajussille morsian ohjelmassa, vaikka jokunen näistä maajusseista saattaa ehkä olla etsimässä myös miespuolista elämänkumppania, kuka sitä tietää, mutta ainahan kannatta kokeilla vaikka kepillä jäätä, tosin se on vaikeaa, jos ei ole tekevisiota omassa kotona
http://www.mtv3.fi/maajussillemorsian/ - jo käynyt
että "mies" on katoava luonnonvara, jotta naiset löytäisivät puolison. Ja etenkin vl-miehet.
Mutta ei syytä huoleen Kiinassa on pulaa naisista, joten siellä markkinoilla on paljon kysyntää myös reippaille vl-naisille. Sinne vaan rohkeasti miehen etsintään.- on ylenmäärin
naimaikäisiin miehiin nähden, eivätkä miehet mitenkään edes osaa päättää, haluavatko he vanhoillislestadiolaisen suurperheen isäksi, naiset voisivat ihan hyvin perustaa naiparien perheitä ja adoptoida lapsia liian suurista lestadiolaisperheistä. Parisuhteen rekisteröiminen on helppoa asia eikä sen jälkeen ole mitään ongelmia myöskään perintöasioissa, ja on aivan selvää, että tällaisissa tapauksissa myös vanhoillislestadiolainen seurakuntakin antaa oman siunauksensa parisuhteen onneksi.
- olisi suotavampaa
on ylenmäärin kirjoitti:
naimaikäisiin miehiin nähden, eivätkä miehet mitenkään edes osaa päättää, haluavatko he vanhoillislestadiolaisen suurperheen isäksi, naiset voisivat ihan hyvin perustaa naiparien perheitä ja adoptoida lapsia liian suurista lestadiolaisperheistä. Parisuhteen rekisteröiminen on helppoa asia eikä sen jälkeen ole mitään ongelmia myöskään perintöasioissa, ja on aivan selvää, että tällaisissa tapauksissa myös vanhoillislestadiolainen seurakuntakin antaa oman siunauksensa parisuhteen onneksi.
että naiset hakisivat aktiivisesti siittäjää ihan suoraan kysymällä joltakin hyväksi katsomaltaan mieheltä. Mies voisi ihan hyvin olla jo ennestäänkin hyvä ystävä tai tuttu. Näin uusi lapsi saisi luonnollisesti isän ja isän mallin sekä entiset ystävyys-suhteet jatkuisivat luonnollisina ja lujittuisivat yhteisen lapsen myötä.
Siittäjän tietenkin voisi hakea myös niistä ns. pankeista, mutta näistä tulisi varmaan omat ongelmansa. - vl-nainen pärjää
olisi suotavampaa kirjoitti:
että naiset hakisivat aktiivisesti siittäjää ihan suoraan kysymällä joltakin hyväksi katsomaltaan mieheltä. Mies voisi ihan hyvin olla jo ennestäänkin hyvä ystävä tai tuttu. Näin uusi lapsi saisi luonnollisesti isän ja isän mallin sekä entiset ystävyys-suhteet jatkuisivat luonnollisina ja lujittuisivat yhteisen lapsen myötä.
Siittäjän tietenkin voisi hakea myös niistä ns. pankeista, mutta näistä tulisi varmaan omat ongelmansa.pärjää ilman siittäjämiestäkin, jopa paremmin toisen naisen kanssa kuin siittäjämiehensä orjana, ei siinä mitään ongelmaa voi olla
- pärjää ihan varmasti
vl-nainen pärjää kirjoitti:
pärjää ilman siittäjämiestäkin, jopa paremmin toisen naisen kanssa kuin siittäjämiehensä orjana, ei siinä mitään ongelmaa voi olla
mutta parempi vaihtoehto adoptiolle olisi oma biologinen lapsi ja se ystävä nainenkin voisi hankkia oman biologisen lapsen. Sitten vaan katseltaisi miten lapset varttuvat ja kehittyvät, kun niitä ystäviä isiä, äitejä, mummoja ja pappoja ei ainakaan puuttuisi ympäriltä.
Uskovaisina emme täällä tietenkään ole kenenkään "orjana", vaan toistemme ystäviä ja palvelijoita.
- miehiä
löytyy jos eioo turhan nirso.
- xxxoooxxx
Sellainen kommentti tähän, että epäsuhdasta huolimatta vl-piireissä on myös paljon naimattomia ihan fiksuja miehiä. Kysehän ei ole pelkästään siitä että kysyntä ei määrällisesti vastaa tarjontaa. Eikä suurikaan "valikoima" auta, jos joukosta ei löydy sitä oikeaa. Parempi lienee onnellisesti naimattomana kuin onnettomasti naimisissa.
- Ei määrä, vaan se laatu.
Ketjua lukenut.
- lukea raamattua
eikö joku lahko lue raamattua niinkin että mies saa ottaa niin monta vaimoa kuin kykenee elättämään. Täällä tasa-arvon maassa naiset elättävät itse itsensä joten yksi mies riittänee 7-10 naiselle. Kaikilla lapsilla on hyvä isä, miehet saavat elää nuoruuttaan kauemmin ja nuoret naiset pääsevät äideiksi, joka on heille syntymästä asti elämän tarkoitukseksi opetettu.
Ihqua että ongelmiin on näin fiksuja vastauksia. - Harmin paikka
Ehkä luonnollisia tutustumistilanteita ei ole...
"vl-piireissä on myös paljon naimattomia ihan fiksuja miehiä" - Miksi välttelee naisia?
Harmin paikka kirjoitti:
Ehkä luonnollisia tutustumistilanteita ei ole...
"vl-piireissä on myös paljon naimattomia ihan fiksuja miehiä"Esimerkiksi yksi yliopistossa tekniikkaa opiskeleva hyvännäköinen Weljet-kuorossa laulava tyyppi on yhä vapaalla jalalla...
- löydät
löydät
- Elli Noora
Minulle ei Jumala antanut aviopuolisoa. Olen juuri 50 vuotta täyttänyt nainen, hyvin kouluttautunut ja hyvässä ammatissa. Koko nuoruuteni odotin että se oikea tulee seuroissa vastaan. Mutta ei tullut. Tässä iässä mahdollisuudet ovat lähinnä leskimiehissä. Mutta heistäkin on aika moni muu samassa tilanteessa oleva nainen kiinnostunut. Lisäksi leskimies usein ottaa mieluummin nuoremman uuden vaimon.
Kova kisa. Olen rukoillut aviomiestä koko aikuisen ikäni, muistanut iltarukouksessa. Olen tämän asian takia aika ajoin raskaissa kiusauksissa. Työ on auttanut siihen. - riitä!?
Elli Noora kirjoitti:
Minulle ei Jumala antanut aviopuolisoa. Olen juuri 50 vuotta täyttänyt nainen, hyvin kouluttautunut ja hyvässä ammatissa. Koko nuoruuteni odotin että se oikea tulee seuroissa vastaan. Mutta ei tullut. Tässä iässä mahdollisuudet ovat lähinnä leskimiehissä. Mutta heistäkin on aika moni muu samassa tilanteessa oleva nainen kiinnostunut. Lisäksi leskimies usein ottaa mieluummin nuoremman uuden vaimon.
Kova kisa. Olen rukoillut aviomiestä koko aikuisen ikäni, muistanut iltarukouksessa. Olen tämän asian takia aika ajoin raskaissa kiusauksissa. Työ on auttanut siihen.Siis se miehen odottelu? Tee asialle jotain, hae se mies pienen piirisi ulkopuolelta, kyllä kunnon miehiä on muuallakin kuin rauhanyhdistyksillä.
Ihme touhua aikuisilla ihmisillä. - kerrottua
Elli Noora kirjoitti:
Kova kisa. Olen rukoillut aviomiestä koko aikuisen ikäni, muistanut iltarukouksessa. Olen tämän asian takia aika ajoin raskaissa kiusauksissa. Työ on auttanut siihen.>>>Koko nuoruuteni odotin että se oikea tulee seuroissa vastaan. Mutta ei tullut.
- saman ikäinen vl poikami
Elli Noora kirjoitti:
Kova kisa. Olen rukoillut aviomiestä koko aikuisen ikäni, muistanut iltarukouksessa. Olen tämän asian takia aika ajoin raskaissa kiusauksissa. Työ on auttanut siihen.Hyvä Elli Noora. Viestisi sai kyyneleet silmiin. Ihailen sinua. Avioliiton asettaja on Jumala. Aviopuolison antaa Jumala. Armosta, ei suinkaan ansion tähden.
- Elli Noora
kerrottua kirjoitti:
>>>Koko nuoruuteni odotin että se oikea tulee seuroissa vastaan. Mutta ei tullut.
En enää usko että Jumala enää uskovaisten joukosta antaakaan minulle elämänkumppania. Ehkä Hän sittenkin tarkoitti että kohtaan jonkun ns. epäuskoisen mutta uskoa kunnioittavan herrahenkilön? Olen harkinnut ulkomaanmatkalla tutustua samanikäisiin.
Koska Jumalan aivoitukset ovat tutkimattomat, en voi sulkea pois epäuskoisiakaan.
- te inisijät
Ettekö, te tomppelit ymmärrä, että kaikkinainen hyvä ja anto tulee Jumalalta!
Siis Jumalalta!
Sen miehen, tai puolison te saatte Jumalalta, tulipa se sitten sinun luoksesi joko taivaasta tai vinkuintiasta!
Siitä vaan toimeen ja työhön ja tutustumaan uusiin ihmisiin/seikkailuihin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1071183
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt631167Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa146866Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv64863- 68757
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel108667Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto98637- 54608
- 78581
- 39538