Pituuskasvu pysähtynyt!

huolestunut...

Olen siis huolissani pituuskasvuni täydellisestä pysähtymisestä. Huomasin kauhukseni,
etten ole kasvanut nyt yli vuoteen enää senttiäkään pituutta.

15-vuotiaana, (vähän ennen kuin täytin 16) olin n.175cm pitkä.

16-vuotiaana pituuskasvuni alkoi sitten tyssätä, ja kasvoin enää pari vaivaista senttiä.
Kun täytin 17 vuotta, pituuteni oli n. 177cm.

Tästä on kulunut nyt jo yli vuosi, enkä ole nyt siis yli vuoteen kasvanut enää sentttiäkään!
Eli nyt 18 vuotiaanakin olen samanpituinen, eli n. 177cm.

Olen käsittänyt, että miespuolisten ihmisten pitäisi kasvaa vielä 16 ikävuoden jälkeenkin, - jopa vielä armeijassa, mutta miksi minä olen edelleen samanpituinen kuin olin 16-vuotiaana?


Minua huolestuttaakin se, että jäänkö todella näin lyhyeksi, - alle nuorten miesten
nykyisen keskipituuden!?

Minun on ennustettu kasvavan 183 cm pituiseksi, ja
isänikin on noin 180 cm pitkä.

Siksi ihmettelenkin, miksi pituuskasvuni on jo _täysin_ pysähtynyt.
Olen huomannut, että monet pojat ovat nyt lukion aikana kasvaneet minua selvästi pidemmiksi.

Onko pituuskasvuni siis jo lopullisesti päättynyt, ja aikuispituus saavutettu, vai onko vielä
mahdollista että kasvaisin pituutta edes muutaman sentin?

Mitä siis arvelette, voisinko siis vielä kasvaa oltuani jo yli vuoden tässä 177 cm
pituudessa, vai voinko elätellä toivoa että kasvaisin vielä lähemmäs 183 cm ennustepituuttani? 180cm pituuskin riittäisi mulle kyllä mainiosti :)

Olisin erittäin kiitollinen mahdollisista vastauksista, sillä tämä asia on vaivannut minua
jo pitkän aikaa...

10

1635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sulla...

      Tuskin kasvat enää senttiä enempää jos et kerran vuoteen ole enää venynyt. Se on yksilöllistä milloin kasvu loppuu ja ei ne ennusteet pidä tarkasti paikkaansa. Mun piti kasvaa 174 senttiseksi vanhempieni perusteella mutta kappas vain, kasvoin 186 senttiseksi (olen nainen!!). Sisarustenikin pituuksissa on huimia eroja eli kun samojen vanhempien geenit sekoittuvat, tulos voi olla mitä tahansa. Voi ollakin saanut "arvonnassa" ne pisimmät geenit tai sitten kaikkein lyhimmät. Pituuteen kun vaikuttavat niin monet geenit. Ja sitten ympäristö ja ravitsemus.

      Mielestäni olet ihan normaalipituinen eikä kannata murehtia. Enemmän ongelmia tuottaa liika pituus, voin kertoa!

      • etten tästä enää kasva:(

        Tuntuu vain tosi vaikealta hyväksyä se, ettei minusta tulekkaan edes
        180-senttistä.

        Miksikö näin? Ehkäpä siksi että olen koko ajan elänyt siinä toivossa, että kasvaisin yli 180-senttiseksi.

        En olisi silloin 15-vuotiaana (vähän ennen kuin täytin 16), jolloin olin n.175cm voinut edes kuvitellakaan, että pituuskasvuni tulisi pysähtymään kuin seinään.

        Jos olisin silloin saanut tietää, että aikuispituuteni tulisi olemaan melkeinpä sama kuin silloin, olisin todennäköisesti järkyttynyt aika pahasti.

        Mutta niin tässä nyt näköjään on käynyt, että 15. ikävuoden jälkeen en ole kasvanut oikeastaan yhtään mihinkään, vain mitättömät pari senttiä :(

        Mutta hei, niinkun sä sanoit, niin ehkä mun on mahdollista kasvaa tästä vielä edes yksi sentti? Olishan se nyt jo vähän kivempi olla edes 178cm ;)
        Se alkaisi jo olla lähempänä miesten keskipituutta...

        Mikäli tässä käy kuitenkin niin, etten kasva enää edes sitä toivottua senttiäkään, niin pakko mun on kai sitten pikkuhiljaa alettava oppia elämään tän nykyisen pituuteni kanssa, - ja samalla oppia hyväksymään se että tulen olemaan loppuelämäni hieman keskipituista miestä lyhyempi.

        Ehkä tässä ajan mittaan pääsen kuitenkin tästä "pituuskriisistäni" yli, ja opin hyväksymään sen, että tulen olemaan aina ja ikuisesti 177cm, enkä milliäkään yli.

        Mutta katsotaan nyt, mitä tässä kuluvan vuoden aikana tapahtuu. Eiköhän se lopullinen aikuispituuteni tässä tämän vuoden aikana selviä. Loppujen lopuksi olisin todella iloinen, jos kasvaisin tästä vielä sentinkin :)


      • arc85
        etten tästä enää kasva:( kirjoitti:

        Tuntuu vain tosi vaikealta hyväksyä se, ettei minusta tulekkaan edes
        180-senttistä.

        Miksikö näin? Ehkäpä siksi että olen koko ajan elänyt siinä toivossa, että kasvaisin yli 180-senttiseksi.

        En olisi silloin 15-vuotiaana (vähän ennen kuin täytin 16), jolloin olin n.175cm voinut edes kuvitellakaan, että pituuskasvuni tulisi pysähtymään kuin seinään.

        Jos olisin silloin saanut tietää, että aikuispituuteni tulisi olemaan melkeinpä sama kuin silloin, olisin todennäköisesti järkyttynyt aika pahasti.

        Mutta niin tässä nyt näköjään on käynyt, että 15. ikävuoden jälkeen en ole kasvanut oikeastaan yhtään mihinkään, vain mitättömät pari senttiä :(

        Mutta hei, niinkun sä sanoit, niin ehkä mun on mahdollista kasvaa tästä vielä edes yksi sentti? Olishan se nyt jo vähän kivempi olla edes 178cm ;)
        Se alkaisi jo olla lähempänä miesten keskipituutta...

        Mikäli tässä käy kuitenkin niin, etten kasva enää edes sitä toivottua senttiäkään, niin pakko mun on kai sitten pikkuhiljaa alettava oppia elämään tän nykyisen pituuteni kanssa, - ja samalla oppia hyväksymään se että tulen olemaan loppuelämäni hieman keskipituista miestä lyhyempi.

        Ehkä tässä ajan mittaan pääsen kuitenkin tästä "pituuskriisistäni" yli, ja opin hyväksymään sen, että tulen olemaan aina ja ikuisesti 177cm, enkä milliäkään yli.

        Mutta katsotaan nyt, mitä tässä kuluvan vuoden aikana tapahtuu. Eiköhän se lopullinen aikuispituuteni tässä tämän vuoden aikana selviä. Loppujen lopuksi olisin todella iloinen, jos kasvaisin tästä vielä sentinkin :)

        Jokainen ihminen on yksilöllinen.

        Miksi sinä olet niin huolissasi siitä ettei pituutesi ole "keskiverto miehen mitoissa".

        Sillä ei ole yhtään mitään väliä, murehdit aivan turhasta.


    • 2 pojan äitinä

      Hei!
      Voin sanoa että vanhempi poika kasvoi vielä armeijassa ollessaan, kaikki ei kasvaa hujahda 18 vuoteen mennessä.
      Toinen poika taisi olla 18 v. kun kasvu jatkui yhä. Mutta sinullahan on ihan riittävästi pituutta, voi kun niitä on paljon sinua lyhyempiä, tuohan on ihan miehen mitta, ei isäsi eikä kukaan voi pituudelleen mitään, olemme yksilöitä, ja eikös se Arvo Ylppökin ollut aika lyhyt ukkeli, ja sain niin paljon arvostusta ja oli tekevä mies. Jotta äläpä hättäile hyvä poika. Asiat on todella hyvin kun terveys vaan on reilassa.

      • mä repesin

        siis tommonen valitus siit että et ole pidempi kuin 177cm vittuuko siin poraat oikeesti 177cm on jo pitkä mä ainaki olisin tyytyväinen jos olisin eks se oo sama ooks 177 vai 180 : D ite vittu olen melkein 17 ja pituutta löytyy 171-172cm väliltä varmaan tosin voin kai vie kasvaa pari senttiä mutta 177-178 on ihan täydelinen pituus kyl mustaki pitäis tulla 180 tuliskin oikeesti


    • kasvuni

      tapahtui hyvinkin samoin kuin sinulla, peruskoulun jälkeen noin pari senttiä lopullisen ollessa 177 ja se on loppupeleiss hyvä pituus se, on helppoa olla "vain" keskivertopitkä,
      maailma on suunniteltu melko tarkkaan meidän kokoisille, asunnot, autot, vaatteet jne.

      • aloittaja

        Mukava kuulla etten ole ainut poika jonka pituuskasvu tyssäsi jo peruskoulun jälkeen :) Tähän pituuteen on kyllä pikku hiljaa jo alkanu tottumaan, eikä mikään ihmekään kun en oo kasvanu enää noin puoleentoista vuoteen senttiäkään.

        Eipä olis vaan sillon 15-vuotiaana mitenkään osannu arvata, että tulisi aikuisena olemaan käytännössä about samanmittainen kuin silloinkin :) Silloin sitä vielä kuvitteli kasvavansa reilusti yli 180-senttiseksi, mutta kuinkas kävikään. Pituuskasvu pysähtyikin sitten kuin seinään...

        Noh, ehkä olet toisaalta oikeassa. Loppujen lopuksi kun ajattelee, niin tämä 177cm tuntuu kyllä suht sopivalta pituudelta. Välillä olo tuntuu kuitenkin "lyhyeltä". Ei ole todellakaan mukavaa huomata olevansa samanpituinen, tai pari senttiä lyhempi kuin monet tytöt. Erityisen lohduttomalta ja entistäkin ikävämmältä tuo asia tuntuu nyt kun tietää, ettei kasva enää sentin senttiä. Toisaalta, onhan sitä sitten paljon lyhyempiäkin ihmisiä, mutta kyllä se silti hieman itsetuntoa syö kun huomaakin olevansa miespuolisena samanpituinen tai lyhyempi verrattuna siihen kauniimman sukupuolen edustajaan.

        Mutta turhapa tässä on murehtia asioita joille ei enää mitään voi, tähän pituuteen sitten jäätiin loppuiäksi, ja oikeastaan ihan hyvä pituus tämäkin on. Eihän 177cm pituinen ihminen nyt mikään aivan tappikaan ole, keskimääräistä ihmistä pidempi kuitenkin :)


      • minä taas
        aloittaja kirjoitti:

        Mukava kuulla etten ole ainut poika jonka pituuskasvu tyssäsi jo peruskoulun jälkeen :) Tähän pituuteen on kyllä pikku hiljaa jo alkanu tottumaan, eikä mikään ihmekään kun en oo kasvanu enää noin puoleentoista vuoteen senttiäkään.

        Eipä olis vaan sillon 15-vuotiaana mitenkään osannu arvata, että tulisi aikuisena olemaan käytännössä about samanmittainen kuin silloinkin :) Silloin sitä vielä kuvitteli kasvavansa reilusti yli 180-senttiseksi, mutta kuinkas kävikään. Pituuskasvu pysähtyikin sitten kuin seinään...

        Noh, ehkä olet toisaalta oikeassa. Loppujen lopuksi kun ajattelee, niin tämä 177cm tuntuu kyllä suht sopivalta pituudelta. Välillä olo tuntuu kuitenkin "lyhyeltä". Ei ole todellakaan mukavaa huomata olevansa samanpituinen, tai pari senttiä lyhempi kuin monet tytöt. Erityisen lohduttomalta ja entistäkin ikävämmältä tuo asia tuntuu nyt kun tietää, ettei kasva enää sentin senttiä. Toisaalta, onhan sitä sitten paljon lyhyempiäkin ihmisiä, mutta kyllä se silti hieman itsetuntoa syö kun huomaakin olevansa miespuolisena samanpituinen tai lyhyempi verrattuna siihen kauniimman sukupuolen edustajaan.

        Mutta turhapa tässä on murehtia asioita joille ei enää mitään voi, tähän pituuteen sitten jäätiin loppuiäksi, ja oikeastaan ihan hyvä pituus tämäkin on. Eihän 177cm pituinen ihminen nyt mikään aivan tappikaan ole, keskimääräistä ihmistä pidempi kuitenkin :)

        Itseasiassa kun tällaisen aiheet otit esille ja omaa nuoruttani muistelen niin kyllähän minullakin kävi niin että kun hoksasin että kasvu loppui ns. kesken, ajattelin: höh tässäkös tämä nyt oli, 180 olis ollut kiva saavuttaa.

        Sittemmin tajusin että ainut ongelma asiassa oli se että OMAT odotukseni eivät aivan täyttyneet ja
        tottakai ihminen ainakin vähän pettyy jos odotukset eivät täytykään,
        pettyy vaikka asialla neutraalisti tarkasteltuna ei olisikaan "mitään merkitystä".

        Ymmärrän myös tähänkin topikkiin kirjoittaneiden asiasi vähättelyn koska he eivät luultavasti ole tätäkään asiaa objektiivisesti pohtineet joten eivät ymmärrä että pituusasiallakin voi ihan oikeasti olla joillekin merkitystä,
        varsinkin identiteettiään rakentaville nuorille ja jollaiseksi minäkin itseni lasken vielä yli 30 ikävuodenkin jälkeen.

        PS. Useimmiten sillä "pitkällä" naisella on usean sentin korot.

        Terv. keskipätkä ,)


      • Aloittaja
        minä taas kirjoitti:

        Itseasiassa kun tällaisen aiheet otit esille ja omaa nuoruttani muistelen niin kyllähän minullakin kävi niin että kun hoksasin että kasvu loppui ns. kesken, ajattelin: höh tässäkös tämä nyt oli, 180 olis ollut kiva saavuttaa.

        Sittemmin tajusin että ainut ongelma asiassa oli se että OMAT odotukseni eivät aivan täyttyneet ja
        tottakai ihminen ainakin vähän pettyy jos odotukset eivät täytykään,
        pettyy vaikka asialla neutraalisti tarkasteltuna ei olisikaan "mitään merkitystä".

        Ymmärrän myös tähänkin topikkiin kirjoittaneiden asiasi vähättelyn koska he eivät luultavasti ole tätäkään asiaa objektiivisesti pohtineet joten eivät ymmärrä että pituusasiallakin voi ihan oikeasti olla joillekin merkitystä,
        varsinkin identiteettiään rakentaville nuorille ja jollaiseksi minäkin itseni lasken vielä yli 30 ikävuodenkin jälkeen.

        PS. Useimmiten sillä "pitkällä" naisella on usean sentin korot.

        Terv. keskipätkä ,)

        Viestisi kiteyttää mielestäni erittäin hyvin sen, mitä itsekkin ajattelen pituuteen liittyvistä asioista. Kyse on siis omalla kohdallanikin nimenomaan siitä, etteivät OMAT odotukseni/toiveeni pituuden suhteen täyttyneetkään aivan odotetulla tavalla. Luonnollisesti olen siis joutunut nyt kokemaan lievän pettymyksen, kun en saavuttanutkaan sitä pituutta, minkä oletin/toivoin saavuttavani :(

        Toki ymmärrän itsekkin "turhanpäiväiseltä ja merkityksettömältä" kuullostavan asiani vähättelyn, - mutta haluan kuitenkin sanoa sen, ettei tarkoitukseni todellakaan ollut "valittaa", ärsyttää, tai vaivata ketään, ei missään nimessä.

        Oikeastaan tarkoitukseni oli enemmänkin saada omien arvailujeni tueksi/niitä ikään kuin vahvistamaan "objektiivisluontoisia" vastauksia kysymykseeni siitä, että pysähtyikö kasvuni lopullisesti tähän, vai olisiko minulla ollut/onko minulla vielä olemassa mahdollisuuksia kasvaa vielä hieman pituutta.

        Sanoit viestissäsi myös sen, ettei pituudella ole neutraaleista lähtökohdista tarkasteltuna mitään merkitystä. Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Rehellisesti sanottuna on aivan sama, että onko sitä pituutta se 177cm vai 182cm. On täysin totta, että normaalissa elämässä pituudella ole mitään sen suurempaa merkitystä.

        Huolenaiheeni selittääkin juuri se, etteivät realistisina pitämäni odotukset toteutuneetkaan pituuden osalta. Kas, kun en osannut itse ilmaista asiaani yhtä selkeästi kuin edellinen kirjoittaja, joka saattoi koko asian, ja sen hyvin yksinkertaisen ratkaisunkin verbaaliseen muotoon.

        Haluaisin vielä kuitenkin sanoa sen, että mielestäni vain pinnallinen ihminen _valittaa_ aidosti jostakin pituuden kaltaisista pikkuasioista. Ehkä joku on saattanut saada viestieni perusteella minusta pinnallisen ihmisen kuvan, mutta todellisuudessa en pitäisi itseäni missään nimessä pinnallisena ihmisenä. Kestää vain aikansa käsitellä ja hyväksyä se tosiasia, etteivät omat odotukseni täyttyneetkään pituuden osalta. Pettymyksistä voi onneksi päästä yli, muttei se ole aina välttämättä ihan pieni prosessi.

        Kai se vanha kuuluisa viisaus olis sitten pätenyt tähänkin asiaan, "A pessimist will not get disappointed" vai miten se meni... Tarkotan tolla siis lähinnä vaan sitä, että olishan se silloin 16-vuotiaana pitänyt heti ikään kuin "pessimistisesti" tajuta, että kun huomas ettei enää kasva pituutta, niin ei sillon olis pitäny enää uskotella itselleen että "kyllä mä vielä tästä kasvan, onhan mulla vielä aikaa kasvaa yms..." Sillon 16-vuotiaana tuntui vaan mahdottomalta hyväksyä se ajatus, ettei enää yksinkertaisesti kasva enää senttiäkään.

        Niin sitä kuitenkin sitten siinä positiivis-sävytteisessä toivossa vaan eli, ja tavallaan elää vieläkin, vaikka en oo nyt viimesen kahden vuoden aikana kasvanu käytännössä enää ollenkaan pituutta :) Tietysti pikku hiljaa sitä on nyt kuitenkin viime aikoina alkanut ymmärtää, että tän pituuden kanssa sitä vaan on elettävä loppuelämänsä. Jokainen mahdollinen lisämilli on siis nyt vain sitä toivottua "plussaa", mutta toisaalta ei se enää niin paljon harmita, vaikken kasvaisi enää milliäkään tästä, enkä todennäköisesti montaa milliä varmaan enää kasvakkaan :)

        T: Hieman keskivertoa lyhempi, toisin sanoen pätkä forever


    • Anonyymi

      No hei vittu oikeesti ite en kasva ja oon 155cm... Ihan turha valittaa tosta... Tajuutko et on paljo muita jotka on jotain 150-160 ja haluais olla 170 mutta ei kasva

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2300
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1781
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1639
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1271
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      136
      1133
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe