Merikorttien reunassa olevat "skaalat" hiukan hämäävät, niistä kun osa väittää saatavan harpilla mitattavia merimaileja, mutta ovat sivureunoissa ja ylä- ja alareunoissa erilaiset. Olisiko joku jolla on todellista tietoa ystävällinen ja keroisi mistä ja miten saan ne välimatkat harpilla mitattua. Siis lähinnä kumpaa "asteikkoa käytän ja millä jaolla se käytettävä mitta on. Vittuilut tietysti seuraavat tätä kysymystä, ja ne kyllä kestän. Kunhan yksikin viitsisi vastata oikeilla tiedoilla.
Toivotaan että saadaan yksi asiallinenkin vastaus
17
496
Vastaukset
- olevat
Eli karttasivun sivussa pystyssä oleva "asteikko" on käyttökelpoinen matkan mittaamiseen kartalta, siinä lyhyin yksikkö on pikkuviivojen väli eli yksi kaapelinmitta(185,2m) ja kymmenen sellaista tekee 1852m eli yhden meripeninkulman. Nämä pikkuviivat ovat ne oikeassa "sarakkeessa" olevat, vasemmassa olevat poikkiviivat ovat puolen meripeninkulman välein ja selvyyden vuoksi jokatoisen täyden meripeninkulman kohdalla on vasemmassa sarakkeessa pystyviiva.
- systeemin
voi mitata myös alareunasta, mutta heti jos lähdetään kohti etelä-tai pohjoisnapaa. alareunan mpk:n mitta alkaa lyhentyä. Kun katsot karttapallosta niitä kapenevia pystyviivoja ymmärrät
- piisannut noista
asiallisista vastauksista. eli hanki pelle plotteri ja opettele veneilemään. muinaiset foinikialaiset käytti harppeja sun muita lasten leikkikaluja. nykyisin harpit heitetään helvettiin ja sihautetaan olut ja annetaan plotterin hoitaa homma.
- multa tuli
Tulihan noita jo yksi asiallinen ja toinen joka on sillä rajoilla ;)
Vaikka tuo päiväntasaajan juttu onkin aivan totta, ei se tieto välttämättä tähän yhteyteen olisi kuulunut, joten siitä tuo miinus. - veneillyt
sitten teet kun veneestäsi häipyvät kaikki sähköt, plotterit ja gps:ät pimeänä,
pistätkö sornen ulos partaan reunalle ja yrität seurata saarten rantoja, avomerellä ei tämäkään onnistu. Vanha suunnistus ja merimiestaito kunniaan!
- Alkup.
Veneilystä aikaa vuosia, ja nyt aletaan verestää taitoja. Nämä "uudet" siniset kartat kun näyttävät muutenkin vierailta, niin pitipä kysäistä ihan perusasioita - vaikka sitten tyhmääkin sellaista ;) Mitä taas tulee karttaplotteriin ja gps-systeemeihin muutenkin, sellaiset kyllä hankitaan, mutta ovat mielestäni vain ehdottomasti apuvälineitä, eli pitää pärjätä paperikorteilla ensin. Sähkävehkeet kun ovat niin herkkiä. Mutta suuri kiitos kaikille vastanneille.
Kommentia ja mielipiteitä saa jatkaa, sillä uskon että kaikesta lisätiedosta ja ajatuksista on apua vesillä kulkemisesta. Eihän kaikkea tule edes itselle mieleen, että osaisi kysyä . . . ennenkuin on sitten "vesillä" kusessa.- navigoija 37
Useimmat veneilijät navigoivat maiseman varassa eikä ole hätäpäivää. Itsekin olen kiertänyt vuokraveneellä sisävesiä pelkän maiseman varassa ilman ongelmia. Sen verran pitää kompassia ja karttaa katsella, ettei nykyisestä paikasta, joka on esim. joku merimerkin avulla tunnistettava paikka, lähde ihan vikasuuntaan. Harpille on harvoin käyttöä.
Sen olen huomannut, että etäisyyden arviointi vesillä on vaikeaa ja siinä elektroninen kartta on omaa luokkaansa.
- vielä.
Mitat vaihtelevat tosiaan pohjois-eteläsuunnassa. Eli jos mittaat matkaa tee se sillä korkeudella (leveyspiirillä) kartalla jossa liikut niin saat oikean tuloksen.
- tarkkailija 653
Jos tarkkoja ollaan, ei sivuasteikkojenkaan pitäisi olla tasavälisiä. Normaalikarttalehdellä sillä ei vaan ole merkitystä kun ero on niin pieni.
- aina kätevästi
etäisyydet kartalta kalullani. sen kun lätkäisee kartan päälle niin tietää, että tyvestä kärkeen oleva matka on noin 300 meripeninkulmaa.
- Juntski
aina kätevästi kirjoitti:
etäisyydet kartalta kalullani. sen kun lätkäisee kartan päälle niin tietää, että tyvestä kärkeen oleva matka on noin 300 meripeninkulmaa.
Ettet vaan olisi heittänyt sitä karttapallon päälle ? Urpo !
- turha vehje
aina kätevästi kirjoitti:
etäisyydet kartalta kalullani. sen kun lätkäisee kartan päälle niin tietää, että tyvestä kärkeen oleva matka on noin 300 meripeninkulmaa.
....
- merkitystä ole
tarkkailija 653 kirjoitti:
Jos tarkkoja ollaan, ei sivuasteikkojenkaan pitäisi olla tasavälisiä. Normaalikarttalehdellä sillä ei vaan ole merkitystä kun ero on niin pieni.
Se karttaprojektiosta johtuva ero asteikossa on melko merkityksetön. Jos otat käteen Suomenlahden yleiskartan (muistaakseni 1:250 000), on virhe n. puoli mailia, jos mittaat matkaa kartan yläreunassa harpilla, johon olet ottanut mitan kartan alareunassa. Sillä ei ole käytännön merkitystä.
- vetää
turha vehje kirjoitti:
....
niin on kun sillä ei kestä työntää, vain
merkitystä ole kirjoitti:
Se karttaprojektiosta johtuva ero asteikossa on melko merkityksetön. Jos otat käteen Suomenlahden yleiskartan (muistaakseni 1:250 000), on virhe n. puoli mailia, jos mittaat matkaa kartan yläreunassa harpilla, johon olet ottanut mitan kartan alareunassa. Sillä ei ole käytännön merkitystä.
Eiköhän vajaan kilometrin mittavirheellä ole aikamoinen ero suomen karikkoisilla vesillä...
Ai niin, anteeksi, unohdinkin että meillä yksi maailman vaikeimmin navigoitavista saaristoista, joten ei sillä varmaan olekaan väliä ;)- ei ole merkitystä
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Eiköhän vajaan kilometrin mittavirheellä ole aikamoinen ero suomen karikkoisilla vesillä...
Ai niin, anteeksi, unohdinkin että meillä yksi maailman vaikeimmin navigoitavista saaristoista, joten ei sillä varmaan olekaan väliä ;)Jos joku yrittää navigoida saaristossa sen 1:250 000 yleiskartan ja etäisyysmittausten varassa, joutuu joka tapauksessa todennäköisesti vaikeuksiin. Joten on täysin samantekevää, tuleeko etäisyyden mittauksessa pientä virhettä. Jo pelkästään siksi, että ainoa taatusti tarkka keino mitata kuljettu matka on GPS.
Jäänkylmä tosiasia on, että ns. merkintälaskunavigointi on itsessään epätarkka menetelmä. On jokseenkin turhaa, että sitä edes opetetaan navigointikursseilla.
Etäisyyksien mittailulla on yksi ainoa järkevä syy: tarvittavan ajan ja polttoainemäärän karkea arviointi. Siinä puuhassa ei maili tai pari sinne tai tänne merkitse mitään. - Alkup.
ei ole merkitystä kirjoitti:
Jos joku yrittää navigoida saaristossa sen 1:250 000 yleiskartan ja etäisyysmittausten varassa, joutuu joka tapauksessa todennäköisesti vaikeuksiin. Joten on täysin samantekevää, tuleeko etäisyyden mittauksessa pientä virhettä. Jo pelkästään siksi, että ainoa taatusti tarkka keino mitata kuljettu matka on GPS.
Jäänkylmä tosiasia on, että ns. merkintälaskunavigointi on itsessään epätarkka menetelmä. On jokseenkin turhaa, että sitä edes opetetaan navigointikursseilla.
Etäisyyksien mittailulla on yksi ainoa järkevä syy: tarvittavan ajan ja polttoainemäärän karkea arviointi. Siinä puuhassa ei maili tai pari sinne tai tänne merkitse mitään.reittisuunnittelussa, muuhan sitten hoituukin "paikanpäällä" ja sitten tulevaisuudessa plotterilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei91972Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1181186- 891185
Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51983Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli238961Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk63894Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253776- 81763
- 35699
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42663