Minä olen yksinäinen 60-v. nainen Varsinais-Suomesta, Olen ihastunut ajatukseen, että löytyisi talo, jossa voisin asua muiden ikääntyneiden, yksinäisten kanssa ja saada sisältöä elämään, yhteisistä harrastuksista, yhteisestä olohuoneesta, jossa voimme tervehtiä toisiamme, vaihtaa ajatuksia ja sitä sellaista sosiaalista. Minulla ei ole tuoda kimppaan muuta kuin itseni, rahaa ei ole, paitsi tietysti kattamaan omat asuin- ja elinkulut. Onko muita kiinnostuneita, jotta voisimme alkaa kehitellä ajatusta? sp. [email protected]
Ikääntyneet ja yksinäiset
26
524
Vastaukset
- joka suhteessa
Kerrot heti kättelyssä, ettet voi kun tulla elämään mukana vain. Tuohan olisi toisten kustannuksella eli siivellä elämistä, jos et voi panostaa yhtä paljon kuin toiset talon hankintakustannuksissa. Va meinaatko, että rahalla maksat vuokrana asumisosuutesi? Harvoin tuommoinen kommuuni vanhemmalla iällä toimii.
- pqvist
On vaikeaa asetella sanansa niin, että oikein ymmärrettäisiin, vaan saahan niitä mielipiteitä olla. Aikeeni on , kuten moni hoksasi, saada ystäviä, jakaa ystävyyttä, kun olen ikääntynyt, ilman ystäviä, omaisia, mutta muuten täysin toimintakykyinen. En ole vielä valmis palvelutalo-konseptiin. Haluaisin vielä kokea jotain mukavaa, uutta, mikä vaatii toimintaa, yhteistyötä, opettelemista. Jos löytyy kiinnostuneita, miten asunto hankitaan, siihen luonnollisesti jokainen uhraa, niin rahojaan, taitojaan ja panee, toivon mukaan, itsensä likoon två hundra procent. Tasa-arvot sun muut tarkastellaan vasta sitten, kun on vähintään 2 kiinnostunutta.
TÄMÄ ON VAIN EHDOTUS (kts yst aiheen alkukirjoitus), REHELLINEN, EI VÄÄRIÄ TAKA-AJATUKSIA, paitsi toive saada ystäviä ja mielekästä tekemistä. Eikö kukaan innostu? Kiitos lukuvihjeistä. - mitä tarkoitit...
pqvist kirjoitti:
On vaikeaa asetella sanansa niin, että oikein ymmärrettäisiin, vaan saahan niitä mielipiteitä olla. Aikeeni on , kuten moni hoksasi, saada ystäviä, jakaa ystävyyttä, kun olen ikääntynyt, ilman ystäviä, omaisia, mutta muuten täysin toimintakykyinen. En ole vielä valmis palvelutalo-konseptiin. Haluaisin vielä kokea jotain mukavaa, uutta, mikä vaatii toimintaa, yhteistyötä, opettelemista. Jos löytyy kiinnostuneita, miten asunto hankitaan, siihen luonnollisesti jokainen uhraa, niin rahojaan, taitojaan ja panee, toivon mukaan, itsensä likoon två hundra procent. Tasa-arvot sun muut tarkastellaan vasta sitten, kun on vähintään 2 kiinnostunutta.
TÄMÄ ON VAIN EHDOTUS (kts yst aiheen alkukirjoitus), REHELLINEN, EI VÄÄRIÄ TAKA-AJATUKSIA, paitsi toive saada ystäviä ja mielekästä tekemistä. Eikö kukaan innostu? Kiitos lukuvihjeistä.et tarkoittanut mitään kenenkään siivellä oloa,kuten joku tuossa
käsitti kai niin kirjoituksesi.
itsekin,joskus ajatellut.millaistahan olisi kommuuni asuminen,josta aikanaan kirjoiteltiin ja olipa muistaakseni tv.ssäkin ohjelma.
oli muistaakseni eri-ikäisiä ihmisiä siellä.
itse myöskään en ole vielä mikään halukas menemään vanhainkotiin
tai palvelutaloon.tässä on nyt asumisen puolesta hyvä olla.
pääsen ulos liikkumaan,kuin myös kotona esteetön liikkuminen
itse olen pärjännyt.enkä kenenkään vastuksiksi tai tielle halua.
p.tuolineni.tuli mieleeni että ihmiset ,jotka tutustuisivat paremmin toisiinsa,sekin toisi yksinloon vaihtelua,kun puolin ja toisin menis vierailulle toistensa luokse
vaikkapa pitemmäksikin aikaa ,sitten sovittaisiin mitä maksetaan kuluista
yhdessä.vai kestitetäänkö toisensa puoli ja toisin.
mitä olette tallaisesta ajatuksesta??? :D
- potifar
Lue Sisko Istanmäen kirja Yöntähti, se käsittelee aihetta ajattelemista antavalla tavalla.
- Palmu
jo ole?
Mielestäni niitä kutsutaan vanhusten palvelutaloksi. - on mainitsemasi
toiminnot.
Katoppa vaikka täältä:http://www.ruissalosaatio.fi/- huom,,,
Kun jättää 3 tyhjää lyöntiä sanan ja linkin väliin tuo linkki on toimiva käyttöön.
On myös sellaisia palvelutaloja joissa jokainen asuu omissa asunnoissaan, ja kaikkia palveluja saa joko asuntoonsa tai menemällä sieltä yhteisiin tiloihin jotka ovat päivittäin toiminnassa. Monenlaista harrastusmahdollisuutta, on laulua ja lukupiiriä ym. Ruokailla voi ko. kahvilassa, ellei itse jaksa valmistaa.
Siivouspalvelun voi ostaa talosta jne...
Ja ellei halua, asuu omillaan, kukaan ei käy ´nuuskimassa´, mielestäni tuo sopisi aikanaan minulle, jos sinne asti elonpäiviä suodaan.
- hmmhmm
Lapsetko täällä vastailee, ei voi kuin nauraa. Palvelutalot ovat tarkoitettu vanhuksille jotka eivät enää tule toimeen yksin. Harva 60 kymppinen on siinä jamassa.
Eikö jossakin päin Suomea ole perustettu tällaisia kommuuneja, mieleen tulee joku ”naisten talo” niminen yritys. Tuollainen yhteisöasuminen vaatii kyllä joustoa ja suvaitsevaisuutta. Eipä taida olla eläkeikäisten vahvimpia puolia.- -ohijuoksija
pääsee 65v täytettyään, niitäkin kun on monenlaisia. Kaupungin ylläpitämiin tuskin , koska iäkkäimpiä on niin paljon. Yhdistyksillä ja seurakunnillakin niitä on, vaikka niissä on vuokrat korkeampia, vähätuloinen saa asuntotukea.
Eri kaupungeissa on erilaiset käytännöt, kannattaa ottaa selvää oman alueensa tarjonnasta. - yhteisessä talossa
Minäkin ymmärsin, että avaaja tarkoittaa yhteisasumista kuten nuoriso kommuunissa. Onhan joku yhteisö perustanut jonkin aatteen tai idean nojalla jonkinlaisen yhteisasumisen muodon kuten joku edellinen mainitsi mm 'Naisten talo'. Ja kai on jonkinlaista 'Puhtaan ravinnon puolesta'-filosofia ja jokin uskonnollinen taho ainakin. Mutta ajattelen nuorempien vielä sopeutuvan tuollaiseen toimintaan, kun jokainen panostaa varojaan ja työntekoa yhteisen asian puolesta. Minua ei ainakaan vielä houkuta edes vanhusten palvelutalo eikä vanhainkotikaan. Vaikka pitäisi kyllä ajatella jo sitäkin, että iän karttuessa sekin asia voi olla piankin ajankohtaista.
järjestetty niin, että jokaisella on oma yksityinen asuntonsa sekä sen lisäksi käytettävissään yhteisöllisiä tiloja erilaisille toiminnoille ja kokoontumiseen. Jos asuntoja on riittävän monta, jokainen voi valita seuransa ja osallistua sen mukaan kuin haluaa tai olla osallistumatta. Tietysti yhteisistä tiloista aiheutuu kustannuksia, joten asumismuotona se ei ole kaikkein halvin. Toisaalta voi olla hyväkin, että yhteisöllisiin kuvioihin ei ihan jokainen haluaisikaan lähteä mukaan. Ryppypeput voisivat muuten tehdä elämän vähemmän mukavaksi.;))
PS: Palvelutaloasumista on tarjolla joillain paikkakunnille myös itsekseen toimeentuleville ihmisille. - Onneksi.- voi ostaa
osakkeen, ja muuttaa 55v täyttänyt, ainakin hesassa, tuo tuntuu olevan alaikäraja useimmissa.
Vastikkeen lisäksi joutuu maksamaan peruspalvelumaksun, joka sinällään ei vielä palveluja sisällä.
On uima-altaita usemmissa, ja voi maksusta käydä syömässa.
Tarpeiden palveluihin lisääntyessä, voi niistä tehdä paketin,mitä kuuluu.
Ei halpaa lystiä.
on muutamissa Euroopan maissa ollut jo pitkään yksi vaihtoehtoinen asumismuoto sekä omistus- että vuokra-asuntona. Ajatus näkyy saaneen kannattajia jo Suomessakin. Tiedän, että esim. Helsingissä Arabianrannassa on yksi ikääntyvien ihmisten yhteisöllinen kerrostalo ja muutamia suunnitelmia rivi- ja kerrostalojen rakentamiseksi on käynnistymässä sekä Helsingissä että jossain muualla Suomessa.
Ideasi on mielestäni erinomainen, vaikka moni sen ehkä täällä tyrmääkin. Älä lannistu, vaan etsi oma yhteisösi ja käynnistä ajatuksesi toteutuminen. Koti kaupungissa ry - Hem i stan rf -yhdistys on kerännyt paljon tietoa asiasta. Aloita aiheeseen tutustuminen vaikkapa linkistä: http://www.hemistan.fi/?cat=5.
Myötätuulta hankkeellesi!- 1943
on moneen palvelutaloon. Yksi tuttavani jonotti 6 vuotta, entisen työnantajani omistamaan ei oteta edes jonoon toistaiseksi. Itselleni sopii toistaiseksi tämä omassa rivitalokaksiossa asuminen palvelujen lähituntumassa. Seinän takana asuu yksi ystävä, emme käy toistemme luona kylässä. Toissapäivänä olimme yhdessä suunnistamassa, eilen mustikkametsässä. Huolehdimme toistemme postista toisen poissaollessa. Täällä maalla löytyy seuraa, vaikka ei saman katon alla asukaan.
- yhä siellä
1943 kirjoitti:
on moneen palvelutaloon. Yksi tuttavani jonotti 6 vuotta, entisen työnantajani omistamaan ei oteta edes jonoon toistaiseksi. Itselleni sopii toistaiseksi tämä omassa rivitalokaksiossa asuminen palvelujen lähituntumassa. Seinän takana asuu yksi ystävä, emme käy toistemme luona kylässä. Toissapäivänä olimme yhdessä suunnistamassa, eilen mustikkametsässä. Huolehdimme toistemme postista toisen poissaollessa. Täällä maalla löytyy seuraa, vaikka ei saman katon alla asukaan.
vai voisitko muuttaa muualle?
http://www.kotosalla.fi/index.php?pid=asuminen
Tuossa on yksi mahdollisuus.
Itse haaveilen tuttavaringistä, joka huolehtisi jolloin mitään kuulu...
Olen muuttanut aika usein, nyt asun omaa asuntoa enkä tästä muuta. - onkin
yhä siellä kirjoitti:
Olen muuttanut aika usein, nyt asun omaa asuntoa enkä tästä muuta.sellainen rinki. Soitamme ja varmistamme kaiken olevan ok. Sekä illalla, että aamulla.
Välttämättä emme puhu, näemme kuka soittaa. Jos haluaa puhua, pitää kauemmin antaa puhelimen soida.
Reissussa olessamme, ilmoitamme etukäteen, lähtö-paluupäivän.
Nyt on meitä vain kaksi paikoillaan, kesäloma monilla sukulaisissa. - 1943
yhä siellä kirjoitti:
Olen muuttanut aika usein, nyt asun omaa asuntoa enkä tästä muuta.asua, mutta miesystävän luona olen aika paljon. Luultavasti siirryn vanhainkotiin, sieltä terveyskeskuksen vuodeosastolle ja viimeksi sairaalaan. Näin kuvittelen kuntokäyräni jatkuvan, saas nähdä. Isäni kohdalla kävi näin, mieheni tempaistiin keskeltä elmää yläilmoihin.
- sinänsä ole
hullumpi, mutta aika utopistinen, vaikka meitä yksinäisiä yksinasujia on paljon. Mutta mites sitten, kun lapset tulee lapsineen yökylään, mihin majoittuisivat?
Minulla on kaksi lasta ja lastenlapsia, asuvat aika kaukana, joten hotelliin en heitä laittaisi. Nyt asun yksin suht. tilavassa yksiössä ja sen verran laajasti tilaa, että siskonpetille mahtuu, pikkuset tykkää, nauraa kihertävät makuupatjalla.
Talon pitäisi olla suurehko ja sen ylläpito maksaa mansikoita, vaikka olisi vuokrattuna. Millä tavoin seuloisit mahd. tulevat asukkaat? Yhteisien harrastusten perusteella, eli mitä sinä harrastat se kai se tärkein.
Meillä jokaisella on omat vakiintuneet elintapamme, joita ei kovin helposti toisen käskystä muuteta.
Joku aina kumminkin tahtoo olla pomo, määrätä esim. tiskivuorot, siivousvuorot, pihanhuoltovuorot, jne. Olisko kullakin oma keittiö ja kylpyhuone, tuskinpa.- beessi
tuo sana minullekin ensimmäiseksi tulee mieleen.
Luulen, että ne, joista tuo asumis- ja elämänmuoto vaikuttaa kaikista ihanteellisimmalta, olisivat myös niitä, jotka tulisivat raskaimmin pettymään.
Tyytyväisimpiä tulisivat luullakseni olemaan ne, joilla on hyvät verkostot ja sosiaaliset taidot (ja talous) muutenkin.
Ajatus kyllä on mielestäni hyvä, ja varmaan tuo voisi hyvin toimiakin melko homogeenisen porukan kesken.
Olen sitä mieltä, että meidän pitäisi vaatia hyviä vaihtoehtoja iäkkäämpien asumiselle. Minusta nyt painotetaan liikaa kotona asumista, mikä tietysti onkin useimmille se paras vaihtoehto. Aikansa, ja parempien vaihtoehtojen puutteessa.
Jokaisen pitäisi kuitenkin halutessaan jonottamatta päästä kohtuuhintaiseen (eläke riittää asumiseen ja kalleinkaan maksuluokka ei saa edellyttää oman asunnon tai säästöjen realisoimista) vanhainkotiin (jota nyt voi nimittää vaikka miksi).
Ajattelen, että itse asuisin mielelläni oman kuntani alueella hyvässä paikassa, jossa olisi erilaisia asumisvaihtoehtoja. Siellä asuisi ihmisiä, jotka ehkä tunnen 75 vuoden takaa, yhteisiä koulu- ja nuoruudenmuistoja.
Saattaisin myös haluta vastaavaan paikkaan johonkin "eläkeläisten kultarannikolle", vaikkapa Saimaan rannalle. Tai jos läheiseni ovat muuttaneet toiselle puolelle maata, sinne.
- älä lannistu
eipä tullut montaa kannustavaa mielipidettä.Miksi suomalaiset on niin pessimistisiä?
Tanskassa on tuon tapaisia asumisyhteisöjä ja oli iloisia kasvoja ja yhteistä puuhaa.Onko se kansanluonteen piirre ,suomalainen on ollut korvessa ja haluaa noin kuvaannollisesti siellä pysyäkin ja sit kateus lisäksi ei toiselle sitä mitä ei itselle.erittäin ikävää luettavaa!!Kaikkea hyvää aloitteentekijälle ja kaikille hapannnaamoille myös- ei kaikki tule toimeen
Siksi ajattelen niin pessimistisesti tuosta yhteisasumisesta, kun kaikki vanhenevat ihmiset eivät tule toimeen keskenään tai edes kenenkään kanssa. ja tuo varallisuuskysymys: ainakin ne palvelutalot ovat älyttömän kalliita jo perusasmiselta, joihin haluaisin. Sitten vielä hoidot ja ruokailut ym lisää kustannuksia. Minulla on hyvä eläke, mutta ei ole asiaa noihin senioritaloihin.
- 1943
hyvä, mutta tunnen itseni niin hyvin, ettei sopisi minulle. En ole kateellinen, jos jotkut onnistuvat, niin siitä vaan.
- vanhenevien
kommuuniin en usko, jo pelkästään sen takia, että ikä tuo mukanaan sairauksia, heikentäen terveydentilaa. Kommuunihan perustuu yhteisin ponnistuksin tehtäviin töihin ja askareisiin.
Senioritalojen uskon yleistyvän aina suuremmalla voimalla. Siellähän kukin asuu omaa kotiaan, apua ja palveluita on saatavana, jos tarvitsee ja haluaa, korvausta vastaan, tietenkin.
On yhteisiä tiloja, kuntosaleja ym., joissa voi halutessaan toisiin asukkaisiin tutustua, tai voi olla tuntematta ketään.Minäkään en usko tuollaisiin omin voimin ylläpidettäviin yhteisöihin enää tällä ikää.
Aina löytyy joku joka tekee olevinaan enemmän ja syyllistää sitten ylivertaisuudessaan toisia, ei ei onnistu..- 10+
Pirrejuupas kirjoitti:
Minäkään en usko tuollaisiin omin voimin ylläpidettäviin yhteisöihin enää tällä ikää.
Aina löytyy joku joka tekee olevinaan enemmän ja syyllistää sitten ylivertaisuudessaan toisia, ei ei onnistu..eihän tarvitse kuin lukea palstaa, nokkimista tarpeeksi.
tiivistit hyvin.
- aö19bä28
Minulla on paikka Tampereen maaseutualueella, johon ehkä voisi perustaa yhteisön. On oma ranta ja maata 3,6 hehtaaria ja vanhan pientilan rakennukset. Asuinrakennus on aika iso. Olisin kiinnostunut kuulemaan löytyisikö mielellään ekohenkisiä ihmisiä aloittamaan. Tähän saisi rakentaa piha-alueelle toisenkin asuinrakennuksen. Sen voisi tehdä tilavan.
Odotan vastauksia. Terveisin Mettäruusu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2762043Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131798- 1351283
Mistä löytää kadonnut motivaatio?
Mikä neuvoksi, kun oikein mikään ei enää jaksa huvittaa eli ei ole motivaatiota tehdä mitään? Joka päivä ajattelen, että1181280Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1351195- 83817
- 174796
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä176769Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala426700- 52592