reikä keski etu hammas välissä

voiko olla???

Outo juttu.

Sattumalla huomasin peilillä pelleillessäni, että ylä-etuhampaitteni raossa oli "jotain" tummaa tai tummentumaa. Hirveä (sanoin kuvailematon) ähellyt huonojen pikkupeilien ja paskan taskulampun kanssa, mutta sain varmuuden siitä että toisen etuhampaan juuressa on jokin "syvä" tummentuma, joka näkyy VAIN läpivalaistessa lampulla. Päältä päin (niin edestä kuin takaa) hampaassa/hampaissa ei näy mitään vikaa. Mitään oireita ei ole ollut ...ainakaan tähän asti, kunnes rupean kohta niitä itselleni keksimään. heh

Pari kertaa eläissäni mulla on ollut reikä hampaassa ja ne on liittynyt todella huonoon hampaiden hoitoon masennuksen takia. Nykyään olen hoitanut hampaita hyvin. Vasta vajaa vuosi sitten kävin hammaslääkärissä pitkän tauon jälkeen. Ei ollut yhtään reikää ja sanoi, että hampaat on niin hyvässä kunnossa ettei tarkitse kuin hammaskiveä käydä poistamassa.

Olisi siis omituista, jos siinä olisi reikä ja paikkakin on niin perin omituinen. Tätä kirjoittaessa sitä alkoi hiukan vihlomaan, mutta saatan vain kuvitella. Onkohan kenelläkään mitään käsitystä mikä se läpivalaistessa näkyvä tummentuma voisi olla.

Tarkitsin ettei muissa hampaissa ollut mitään vastaavaa ja käytin hammaslankaakin niin tehokkaasti, ettei siinä mitään roskaakaan voi olla. Uskon, että pakkohan siinä on reikä olla.

Ei kai hammaslangan käyttö voi tuollaista aiheuttaa. Se on nimittäin uusi säännöllinen tapa, jonka opin viime hammaslääkäri käynnillä. Ja olin niin varma ettei nyt ainakaan mulle tule reikiä, vaikka hän sanoikin jo mulle, että mulla on tosi hyvät hampaat, ettei mitään kiirettä tulla uudestaan.

Minulle tehtiin myös hammaskiven poisto silloin. Oisikohan silloin päässyt karies itsemään????????

11

6225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkka omistaan

Mitä sitä miettimään, tilaa hammaslääkärille aika niin siellä se selviää. Aikakin jo käydä uusintakäynnillä kun just sopivasti 1v. edellisestä käynnistä.

• mahdollista....

Kyseessä saattaapi hyvinkin olla uudelleen kovettunut alkava reikä. Ts. tuohon, nyt tummana näkyvään kohtaan on aikaisemmin ollut muodostumassa reikä, joka on sitten paremman putsauksen ansiosta koettunut uudestaan. Tällainen 'kovettunut alkava reikä' usein kuultaa tummana, tietyssä valossa katsottuna kiilteessä.

• reikä__

Ei ole mitenkään tavatonta, että juuri tuohon etuhampaitten keskiväliin tulee reikä. Itselläniki on tullut ja se juuri näytti tuollaiselta tummentumalta eikä näkyny edestä eikä takaa, vaan ainoastaan valolla. Mulle lääkäri sanoi, että jos etuhampaat ovat paksut ja väli ahdas, niin siihen tulee jopa melkohelposti reiät ellei sitä lankaa säännölisesti. Noo reikä paikattiin tai siis reiät eli porattiin takaa ja paikka päälle. pystytkö laittamaan tänne kuvalinkin, niin voitas helpommin kommentoida sitä, eli ota kuva siitä digillä ja lataa kuva jos on joku nettialbumi ja linkkaa se tänne.

• alkuperäinen kirj

Varasin ajan hammaslääkärille ja kerkesin jo peruuttaakin sen turhana. Juttelin silloin hammashoitajan kanssa puhelimessa ja hän rauhoitti mieleni.

VIHLOMINEN:
        Se hampaan vihlominen ei ollut hälyyttävää, koska muitakin hampaitani on vihlonut nyt päivittäin. Joskus vain esim alahampaita eikä tuota kyseistä etuhammasta ollenkaan. Hoitaja neuvoi vaihtamaan hammastahnaa.

KUVISTA:
        Yritin ottaa kuvia, mutten saanut sitä tummentumaa mitenkään tallennettua kameralle, vaikka kuvasin ilman salamaa, lampulla läpivalaisten ym edestä ja takaa. Muuutoin tarkkoja kuvia ja mielenkiintoisia tutkia esim kitalaen poimuja :) Hauska idea.

Tajusin että se on vain niin pieni (tai olen vain hullu). Etuhampaat menee hiukan ristiin ja siinä on hiukan sellaista rakoa. Joku omituinen fysiikan-ilmiö kai kun raosta ei saa kuitenkaan valoa tulemaan läpi. Se näyttää aina tummalta, sellaiselta likaiselta. Tätäkään en ole saanut digikuvalle tallennettua (ainakaan selkeästi). Ei se kauhean paha reikä silloin voi olla.

*

Peruutin jo sen hammaslääkäri ajan, vaikka hiukan uskon, että siinä voisikin olla reikä. Ajattelin näin, että vaikka se reikä olisikin, niin ei se iso kuitenkaan ole. Joillain ihmisillä on kuulemma ollut vuosia reikä, ja tämä minun (mahdollinen) ei ole voinut olla siinä kauaa.

Tarkkailen tilannetta ja jos se läpivalaistessa näkyvä tummentuma alkaa kasvaa, varaan ajan uudestaan. Ja kyllä sitä jossain vaiheessa menee hammaslääkäriin kuitenkin tarkistukseen. Voin vielä odottaa; minulla kun pitäisi kuulemma olla niin hyvät hampaat, ettei tarvitse joka vuosi tulla. ...toivotaan.

• Varaa se
        alkuperäinen kirj kirjoitti:

Varasin ajan hammaslääkärille ja kerkesin jo peruuttaakin sen turhana. Juttelin silloin hammashoitajan kanssa puhelimessa ja hän rauhoitti mieleni.

VIHLOMINEN:
        Se hampaan vihlominen ei ollut hälyyttävää, koska muitakin hampaitani on vihlonut nyt päivittäin. Joskus vain esim alahampaita eikä tuota kyseistä etuhammasta ollenkaan. Hoitaja neuvoi vaihtamaan hammastahnaa.

KUVISTA:
        Yritin ottaa kuvia, mutten saanut sitä tummentumaa mitenkään tallennettua kameralle, vaikka kuvasin ilman salamaa, lampulla läpivalaisten ym edestä ja takaa. Muuutoin tarkkoja kuvia ja mielenkiintoisia tutkia esim kitalaen poimuja :) Hauska idea.

Tajusin että se on vain niin pieni (tai olen vain hullu). Etuhampaat menee hiukan ristiin ja siinä on hiukan sellaista rakoa. Joku omituinen fysiikan-ilmiö kai kun raosta ei saa kuitenkaan valoa tulemaan läpi. Se näyttää aina tummalta, sellaiselta likaiselta. Tätäkään en ole saanut digikuvalle tallennettua (ainakaan selkeästi). Ei se kauhean paha reikä silloin voi olla.

*

Peruutin jo sen hammaslääkäri ajan, vaikka hiukan uskon, että siinä voisikin olla reikä. Ajattelin näin, että vaikka se reikä olisikin, niin ei se iso kuitenkaan ole. Joillain ihmisillä on kuulemma ollut vuosia reikä, ja tämä minun (mahdollinen) ei ole voinut olla siinä kauaa.

Tarkkailen tilannetta ja jos se läpivalaistessa näkyvä tummentuma alkaa kasvaa, varaan ajan uudestaan. Ja kyllä sitä jossain vaiheessa menee hammaslääkäriin kuitenkin tarkistukseen. Voin vielä odottaa; minulla kun pitäisi kuulemma olla niin hyvät hampaat, ettei tarvitse joka vuosi tulla. ...toivotaan.

Aika sille hammaslääkärille ja annat hänen katsoa. Sinä, et ole lääkäri, eikä kukaan täällä ole nähnyt suuhusi, joten diagnoosia et tule täällä saamaan.

Varaa se aika tarkastukseen ja annat ammattilaisen katsoa, jos muutenkin tulee helposti reikiä niin voi olla muitakin, kuin se epäilemäsi etuhampaiden hammasväli.

Puhdistatko hammasvälisi? jos et niin reikiä voi olla muissakin hammasväleissä.

Ja kannattaa jatkossa opetella käyttämään hammaslankaa/hammastikkua/hammasväliharjoja, koska pelkkä harjaus ei riitä.

"Se näyttää aina tummalta, sellaiselta likaiselta" jos hampaat näyttää likaiselta niin puhdista paremmin. Karies ei johdu mistään muusta kuin huonosta suuhygieniasta ja huonoista elämäntavoista.

• alkuperäinen kirj
        Varaa se kirjoitti:

Aika sille hammaslääkärille ja annat hänen katsoa. Sinä, et ole lääkäri, eikä kukaan täällä ole nähnyt suuhusi, joten diagnoosia et tule täällä saamaan.

Varaa se aika tarkastukseen ja annat ammattilaisen katsoa, jos muutenkin tulee helposti reikiä niin voi olla muitakin, kuin se epäilemäsi etuhampaiden hammasväli.

Puhdistatko hammasvälisi? jos et niin reikiä voi olla muissakin hammasväleissä.

Ja kannattaa jatkossa opetella käyttämään hammaslankaa/hammastikkua/hammasväliharjoja, koska pelkkä harjaus ei riitä.

"Se näyttää aina tummalta, sellaiselta likaiselta" jos hampaat näyttää likaiselta niin puhdista paremmin. Karies ei johdu mistään muusta kuin huonosta suuhygieniasta ja huonoista elämäntavoista.

"Aika sille hammaslääkärille ja annat hänen katsoa. Sinä, et ole lääkäri, eikä kukaan täällä ole nähnyt suuhusi, joten diagnoosia et tule täällä saamaan."
        Juttelin asiasta hammashoitajan kanssa puhelimessa ja hän oli samaa mieltä kanssani, että tulen kuitenkin sitten joskus myöhemmin.

"jos muutenkin tulee helposti reikiä"
        Mulle nimenomaan ei tule helposti reikiä. Vaikka sairastin vuuuuuosia vakavaa masennusta, enkä pessyt hampaita varmaan kuin kerran viikossa. Yksi reikä multa silloin löytyi sen jälkeen.

"Puhdistatko hammasvälisi?"
        Kirjoitin ensimmäisessä viestissä, että pesen nykyään paljon paremmin hampaat ja käytän hammaslankaa.

""Se näyttää aina tummalta, sellaiselta likaiselta" jos hampaat näyttää likaiselta niin puhdista paremmin."
        Se näyttää tietyssä valossa likaiselta, mutta ei ole sitä. Vaikka puhdistan väliä ikuisuuden hammaslangalla, se näyttää silti tummalta.

• alkuperäinen kirj

Kävin tarkastuksessa tänään ja siinä... OLI pieni reikä. Se oli jäänyt edellisellä kerralla vain huomaamatta. Se oli todellakin siinä etuhampaiden välissä ja ihan pieni vielä.

Kiitos viesteistänne!

• paikattiinko se

Oliko se kuitenkin jo paikkausta vajaa, vai seurataanko sitä vielä.

• paikkaus1121
        paikattiinko se kirjoitti:

Mulla ei kanssa hammaslääkäri huomannu tai ei halunnu ottaa kantaa etuhammasvälissä olevaan pikkureikään. Itse näin sen peilillä jo kauan sitten eikä tarkastuksessa sitä huomattu peräti 3 peräkkäisenä vuotena. Menin sitten eräälle yksityiselle ihan muun asian vuoksi, niin hän siinä vain sitten kysäsi, että olenko tietoinen, että yläetuhampaiden välissä sinulla on jo ihan kivan kokoinen reikä joka kannattaisi paikata pikapikaa, ettei se tule etupuoleltakin näkyville ja pienenmpi paikka on esteettisempi ja kestävämpi. Paikkautin sitten pian myös tämän reiän ja paikasta tuli ihan huomaamaton (kun se tuli näkymättömiin taakse)

• alkuperäinen kirjoit
        paikattiinko se kirjoitti:

Reikä oli silloin pieni ja lääkäri sanoikin että 50% hammaslääkäreistä ei olisi tehnyt sille mitään. Ajatus reiästä etuhampaassa kauhistutti niin minua, että onneksi se silti paikkasi sen.

Uskomaton juttu!
        Eilen alkoi hammasta vihlomaan ja tajusin sen olevan TAAS tuo sama hammas. Tällä hetkelläkin vihloo. Voi ei! Vastahan se paikattiin, joten mikä siinä nyt voisi olla? Tuoreessa muistissani on kuitenkin se kuinka viimeiksikin minä OLIN oikeassa, vaikka kaikki muut tuntuivat pitävän minua sekopäänä. Siinä on pientä tummennusta taas, mutta harmikseni en tiedä oliko siinä heti sen paikkauksen jälkeen. En katsonut silloin, joten voihan tuo olla sitä paikkaustakin.

Varasin nyt ajan tarkastukseen, mutta siihen on vielä aikaa. JOS se on taas reikä, tuskin paikkaavat vielä, kun viimeksikin se oli siinä ja siinä. Hammaslääkäri sanoi silloin heti paikattuaan, että sitä saattaa alkaa vihlomaan, että se on normaalia kun hammas kasvaa tai jotain. Sitä ei alkanut vihlomaan ...kunnes nyt! Hoitajakin oli sitä mieltä, että tule tarkastukseen.

• alkuperäinen kirj.
        alkuperäinen kirjoit kirjoitti:

Reikä oli silloin pieni ja lääkäri sanoikin että 50% hammaslääkäreistä ei olisi tehnyt sille mitään. Ajatus reiästä etuhampaassa kauhistutti niin minua, että onneksi se silti paikkasi sen.

Uskomaton juttu!
        Eilen alkoi hammasta vihlomaan ja tajusin sen olevan TAAS tuo sama hammas. Tällä hetkelläkin vihloo. Voi ei! Vastahan se paikattiin, joten mikä siinä nyt voisi olla? Tuoreessa muistissani on kuitenkin se kuinka viimeiksikin minä OLIN oikeassa, vaikka kaikki muut tuntuivat pitävän minua sekopäänä. Siinä on pientä tummennusta taas, mutta harmikseni en tiedä oliko siinä heti sen paikkauksen jälkeen. En katsonut silloin, joten voihan tuo olla sitä paikkaustakin.

Varasin nyt ajan tarkastukseen, mutta siihen on vielä aikaa. JOS se on taas reikä, tuskin paikkaavat vielä, kun viimeksikin se oli siinä ja siinä. Hammaslääkäri sanoi silloin heti paikattuaan, että sitä saattaa alkaa vihlomaan, että se on normaalia kun hammas kasvaa tai jotain. Sitä ei alkanut vihlomaan ...kunnes nyt! Hoitajakin oli sitä mieltä, että tule tarkastukseen.

Kun pääsen vihdoinkin sinne tarkastukseen, minun on pakko kysyä jotain parempia hampaidenhoito ohjeita. Saada kunnon personal-trainer opetusta. Kun tässä nyt on (liikaa) aikaa odotellessa, kirjoittelen tänne.

- Jos se ei ole reikä, mikä ihme se voisi olla? Tätä mietin koko ajan.
        - Nyt tajusin että usein kun pesen hampaitani syljessä on verta. Tämä on NIIN yleistä, että olen tottunut siihen. Viime aikoina verta on tullut enemmän.
        - Minulla on pakko olla krooninen ientulehdus, mutta miksi ihmeessä?
        - Joku tietty ruokavalio rikkoo aina suuri limakalvoja ja aiheuttaa ientulehduksen, joka rikkoo ihan ikenen pinnan. Ainakin pitsan jälkeen ienraja etuhampaiden takaa menee rikki. En tiedä mikä ainesosa siinä.

TERVEYS:
        - suutani kuivaa koko ajan, vaikka koitan juoda vettä niin paljon kuin jaksan
        - poskionteloni ovat aina olleet tukkoiset, ja tästä syystä kai suuhunikin tulee sellainen tunkkainen maku tai sitten syyllinen on ruokavaliossani. Olen mielestäni kokeillut jo kaiken, mutta tunkkainen olo vain säilyy suussani. Käytän siis hammaslankaakin (kokeiltu!). Aloitin nyt säännöllisen poskionteloiden huuhtelun sarvikuonolla. Räkäni on haissut joskus kuten mädältä, ja jos tätä tavaraa joutuu sitten nielemään, ei ole ihme jos ei ole raikas olo.
        - kaikki limakalvoni (silmät, korvat, nenä, huulet, suu, nielu) ovat siis hiukan ärtyneet. Ei varsinaisesti kipeät tai tulehtuneet, vaan sellaiset "kutiavat".

En osaa arvata miksi hammastani nyt vihloo. Olisiko siinä muka taas reikä ja/tai onko sen hampaan ien liian tulehtunut? Siitä viereisen hampaan sivusta vuoti verta aamulla pestessä. Hammashoitolassa he kuitenkin aina väittävät hampaitteni olevan hyvässä kunnossa. Pitää kai kysyä ensi kerralla nimenomaan ikenistä. "Miksi minulla on krooninen ientulehdus?"

HAMPAIDEN PESUTEKNIIKKA:
        - En ihan oikeasti tiedä missä on vika, kun aina hampaiden pesun jälkeen huomaan hampaiden juureen jääneen vielä moskaa!! Olen vielä nykyään pessyt hampaita ainakin 10 min varmuuden vuoksi (En edes tiedä kuinka kauan). Olen vaihtanut harja tyyppejä.

Pehmeillä harjoilla en saa sitä moskaa pois. Paras tapa tuntuu olevan kovempi harja ja harjata suoraan ientä. Luin että tämä juuri vahingoittaa ikeniä! "Suuhygienian oikea hoito on tärkeää. Hampaiden jynssääminen vaakasuorassa ja liian kova hammasharja vahingoittavat ikeniä ja hammaskauloja." ...mutta jos en tee näin, siihen hampaiden pintaan jää likaa.

Kumpikohan tässä nyt aiheuttaa sitä ientulehdusta enemmän?

Ärsyttää, kun mielestäni teen asioita oikein ja yritän oppia tekemään asiat vielä paremmin; ja silti tuntuu että teen kaiken ihan väärin. Tänne voi siis heitellä ideoita miten minun pitäisi tehdä ja että mitä nimenomaan minun kannattaa siltä hammashoitajalta sitten kysyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe