Silmiini on pistellyt tuossa viime aikoina joidenkin autojen takaluukussa mallimerkintöjen yhteydessä oleva kalankuva. Kuva on samaa materiaalia kuin itse mallimerkinnätkin mutta mitä ilmeisemmin jälkeenpäin siihen asennettu.
Juteltuani asiasta erään kaverini kanssa hän sanoi että se on joku jehovantodistajien tunnus. Lisää kuulemma auton vaihtoarvoa kun on autoa on pidetty säntillisesti, niinkuin uskonnonllisen elämäntavan omaavilla on tapana suhtautua asioihin.
Kuitenkin eräs ystäväni, joka on jehovantodistaja tyrmäsi väitteen. Sanoi ettei heillä ole mitään tunnuksia, kuulemma ristikin on jostain syystä pannassa...
Jos tämän lukee vaikkapa joku, jolla tuo kyseinen kalankuva on autossaan tai on sellaisen jostain syystä siihen asentanut, olisi mielenkiintoista kuulla. Maailmassa niin monta ihmeellistä asiaa...:)
Kalankuva?
76
27265
Vastaukset
- Petrus
Olen kuullut tuollaisen kalankuvan todistavan auton haltijan uskonnollisesta vakaumuksesta, mutta juuri jehovalaisiin en ole sitä osannut yhdistää. Luullakseni se on jonkinlainen kristillinen symboli yleisemmällä tasolla eikä varsinaisesti minkään lahkon tms. tunnus. Varmempaa tietoa minulla ei ole.
- vanha
kristinuskon tunnus. Muistaakseni se kehitettiin ajalla, jolloin kristinusko ei ollut oikein kovassa "suosiossa".
- Laasonen
Playboy-tunnus, automaattivaihteisissa autoissa.
Vaihteisto muuten hajoaa kun nostaa kaasun nopeesti 75km/h:n nopeudesta, varsinkin jos sattuu painamaan jarrua samaan aikaa, tai käsikaasua. - laasos-fani
Laasonen kirjoitti:
Vaihteisto muuten hajoaa kun nostaa kaasun nopeesti 75km/h:n nopeudesta, varsinkin jos sattuu painamaan jarrua samaan aikaa, tai käsikaasua.Otappa laasonen mätä silli ja työnnä se jalallas hanuriis(ei sillä jalalla jolla painat välikaasujarrua), sit otat muovipussin ja lasket siihen suolistokaasua, ja kaasuta kunnolla, mielummin yli 7,5 sek ja älä nostaa jalkaa vaan kaasuta. Sit työnnä pääs sinne pussiin ja nuuhkaise. Ehken se pää siitä selviää. Sit mene opettelemaan mitä tarkoittaa välikaasu ja miten sitä käytetään, sillä nimittäin taitamaton kuski rikkoo synkronoimattoman manuaalivaihteiston.
- Laasonen
laasos-fani kirjoitti:
Otappa laasonen mätä silli ja työnnä se jalallas hanuriis(ei sillä jalalla jolla painat välikaasujarrua), sit otat muovipussin ja lasket siihen suolistokaasua, ja kaasuta kunnolla, mielummin yli 7,5 sek ja älä nostaa jalkaa vaan kaasuta. Sit työnnä pääs sinne pussiin ja nuuhkaise. Ehken se pää siitä selviää. Sit mene opettelemaan mitä tarkoittaa välikaasu ja miten sitä käytetään, sillä nimittäin taitamaton kuski rikkoo synkronoimattoman manuaalivaihteiston.
Älä viiisastele Poju.
- Nipa
laasos-fani kirjoitti:
Otappa laasonen mätä silli ja työnnä se jalallas hanuriis(ei sillä jalalla jolla painat välikaasujarrua), sit otat muovipussin ja lasket siihen suolistokaasua, ja kaasuta kunnolla, mielummin yli 7,5 sek ja älä nostaa jalkaa vaan kaasuta. Sit työnnä pääs sinne pussiin ja nuuhkaise. Ehken se pää siitä selviää. Sit mene opettelemaan mitä tarkoittaa välikaasu ja miten sitä käytetään, sillä nimittäin taitamaton kuski rikkoo synkronoimattoman manuaalivaihteiston.
Kerrankin joku antoi Laasosen tasolle sopivan vastauksen...
- Laasonen
Nipa kirjoitti:
Kerrankin joku antoi Laasosen tasolle sopivan vastauksen...
Opettele kirjoittamaan suomea.
- Nipa
Laasonen kirjoitti:
Mitä tarkoitat, Surkimus-Laasonen? Kuka ei osaa Suomea (huom: Suomea kirjoitetaan isolla S-kirjaimella)? Siis Suomeksi (ei sanatarkkaan):
Kerrankin Laasoselle tasoltaan oikeanlainen vastaus. - Laasonen
Nipa kirjoitti:
Mitä tarkoitat, Surkimus-Laasonen? Kuka ei osaa Suomea (huom: Suomea kirjoitetaan isolla S-kirjaimella)? Siis Suomeksi (ei sanatarkkaan):
Kerrankin Laasoselle tasoltaan oikeanlainen vastaus.Älä ala viisastelemaan vellihousu.
- Nipa
Laasonen kirjoitti:
Älä ala viisastelemaan vellihousu.
En ala, ei sun kanssa kannata tuhlata ruutia! Sähän olet tän saitin Superman (etkä sitten näköjään muuta)!!!
- Silja
Laasonen kirjoitti:
Älä ala viisastelemaan vellihousu.
Laasonen, sä olet Mies mun makuun! Mistä päin sä olet :)
- Laasonen
Nipa kirjoitti:
En ala, ei sun kanssa kannata tuhlata ruutia! Sähän olet tän saitin Superman (etkä sitten näköjään muuta)!!!
Menehän vellihousu takaisin koulunpenkille. Olet kyykyssä luuseri.
- Nipa
Laasonen kirjoitti:
Miten nii vellihousu? Jos on vellit housussa, ei kannata enää mennä kyykkyyn, ku housut on likaset kuiteskii! Koulunpenkille vois vaihteeks mennäkin. On aikaa siitä kun viimeksi siellä tuli istuttua. Luuseri? Sopis paremmin "Luuseri-Laasonen", melkeen kuin "Paukku-Pete"...
- Silja
Laasonen kirjoitti:
Ooohh, Laasonen, sä olet niin macho, niin iihannaaaaa!!!
- Seppo Susi
Laasonen kirjoitti:
otsikon kirja; löytyy Akatemisestä Kirja Kaupasta, kautta suomen maan. Sen kirjotti yx, Venäjäläinen.
- Laasonen
Nipa kirjoitti:
Miten nii vellihousu? Jos on vellit housussa, ei kannata enää mennä kyykkyyn, ku housut on likaset kuiteskii! Koulunpenkille vois vaihteeks mennäkin. On aikaa siitä kun viimeksi siellä tuli istuttua. Luuseri? Sopis paremmin "Luuseri-Laasonen", melkeen kuin "Paukku-Pete"...
Sinuna en menisi viisastelemaan, sillä syväkyykyssä olet ja et sieltä mihinkään pääse.
Joko äiti laittoi aamiaista pikku nipa-vellihousulle? Taidat olla oikea maanvaiva, mutta mitäpä muuta vasurin pojat ovatkaan. - Silja
Laasonen kirjoitti:
Sinuna en menisi viisastelemaan, sillä syväkyykyssä olet ja et sieltä mihinkään pääse.
Joko äiti laittoi aamiaista pikku nipa-vellihousulle? Taidat olla oikea maanvaiva, mutta mitäpä muuta vasurin pojat ovatkaan.Oi Laasonen, sä saat mut ihan lämpenemään!!!
Ooo, sä olet mies, kun uskallat panna pikkupojat ojennukseen. Mä haluun sut, Laasonen! - Nipa
Laasonen kirjoitti:
Joko äiti laittoi aamiaista pikku nipa-vellihousulle? Taidat olla oikea maanvaiva, mutta mitäpä muuta vasurin pojat ovatkaan.Muista panna kurahousut jalkaan ennen ulos menoa. Siellä on märkää kun lumi sulaa äitis ei tykkää jos kuraat vaatteet. Mutta muista ottaa sitten ne pois ennen kuin pissit, ettei kastu Reppana-Laasosen housut sisältäkin...
Kyl sä vaan oot maar nii kova jätkä, et uskallat paskooki laskematta housui! - vinkki
Nipa kirjoitti:
Kerrankin Laasoselle tasoltaan oikeanlainen vastaus.Älä ala opettaa, jos et itsekään osaa. Suomi kirjoitetaan pienellä, jos on kyse kielestä, eikä maasta.
- Laasonen
Silja kirjoitti:
Laasonen, sä olet Mies mun makuun! Mistä päin sä olet :)
Olen työtön ylioppilas Espoosta. Kiva kun tykkäät mun kaltaisesta urhosta, mistä sä Silja oot?
- Silja
Laasonen kirjoitti:
Olen työtön ylioppilas Espoosta. Kiva kun tykkäät mun kaltaisesta urhosta, mistä sä Silja oot?
Oon opiskelija ja asun Närpiössä. Espoo on hieno paikka, olen (kai) käyny. Onks siellä se Maximarket tai sellanen? Mummo asuu siinä lähellä.
- Laasonen
Silja kirjoitti:
Oon opiskelija ja asun Närpiössä. Espoo on hieno paikka, olen (kai) käyny. Onks siellä se Maximarket tai sellanen? Mummo asuu siinä lähellä.
Nipa osaa feikata. Menit feikkiin Silja, onnittelut.
- Nipa
Laasonen kirjoitti:
Nipa osaa feikata. Menit feikkiin Silja, onnittelut.
Mitä tarkoitat Laasonen? Nyt en tajuu? Kuka feikkaa ja ketä???
- Jaakko
Nipa kirjoitti:
Menkää lapsukaiset vaikka tuonne "Nuoret" palstalle jatkamaan peliänne ja jättäkää nämä palstat aikuisille.
- Laasonen
Nipa kirjoitti:
Menikö liian vaikeaksi Nipa? Jospa menisit takaisin kavereidesi kanssa rakentamaan lumilinnaa, vellihousu.
- Nipa
Laasonen kirjoitti:
Menikö liian vaikeaksi Nipa? Jospa menisit takaisin kavereidesi kanssa rakentamaan lumilinnaa, vellihousu.
Mikä ihmeen vaihde sulla on hurahtanut päälle vai ooks jotenkin muuten hurahtanut? Vai onks kevät sulle liian rankkaa aikaa? Älä halkee näppäryytees, Luuserilaasonen...
- Laasonen
Nipa kirjoitti:
Mikä ihmeen vaihde sulla on hurahtanut päälle vai ooks jotenkin muuten hurahtanut? Vai onks kevät sulle liian rankkaa aikaa? Älä halkee näppäryytees, Luuserilaasonen...
Kyykyssä olet ja pysyt. Tyydy kohtaloosi vasurin poju.
- Nipa
Laasonen kirjoitti:
Kyykyssä olet ja pysyt. Tyydy kohtaloosi vasurin poju.
Kolme outoo sanaa tossa sun jutussa:
- kyykyssä?
- vasuri?
- poju?
Voitkos selventää, jos kirjoitustaidot riittää pidempään kuin kahteen lauseeseen? Älä kuiteskaa väsytä ittees, ettei mee tiputuksen puolelle... - Nipa
Nipa kirjoitti:
Kolme outoo sanaa tossa sun jutussa:
- kyykyssä?
- vasuri?
- poju?
Voitkos selventää, jos kirjoitustaidot riittää pidempään kuin kahteen lauseeseen? Älä kuiteskaa väsytä ittees, ettei mee tiputuksen puolelle...Ok Laasonen, tuli siis pyydettyä sulta liian vaativaa juttua. Unohda koko juttu, koitan ens kerralla pysyä sun tasollas lausepituuksissa...
- Laasonen
Nipa kirjoitti:
Ok Laasonen, tuli siis pyydettyä sulta liian vaativaa juttua. Unohda koko juttu, koitan ens kerralla pysyä sun tasollas lausepituuksissa...
Idiootti, olisi isäsi saanut roiskia sinut seinälle. Olet HARVINAISEN tyhmä ihminen ja toivon, että tajuat sen nyt.
Itseasiassa sinunlaisia ihmisiä löytyy parhaiten mielisairaaloiden seinien sisäpuolelta. - Nipa
Nipa kirjoitti:
Ok Laasonen, tuli siis pyydettyä sulta liian vaativaa juttua. Unohda koko juttu, koitan ens kerralla pysyä sun tasollas lausepituuksissa...
Sait jopa kokonaista kolme lausetta aikaan mutta et kyennyt vastaamaan ensimmäiseenkään kysymykseen. Nauti olostasi pehmeässä pyöreässä huoneessa. Mutta älä ylitä kiivetä aidan yli, se piikkilanka voi satuttaa. Ja muista ottaa iltalääke. Good nigth, Mr Laasonen...
Ps. Älä suotta enää vastaa, enää en tuhlaa ruutia suhun. Olet surkimus ja oppimaton luuseri, vaihda vaippa ennen kuin valuu läpi... - Laasonen
Nipa kirjoitti:
Sinä et sitten helpolla luovuta? Olet kyykyssä ja sieltä on paha nousta takaisin pystyyn. Nauti olostasi, kyllä valkotakkiset miehet tuommoisen syväkyykkijän kadulta korjaa, kadullahan sinä asustelet?
- lenny
suosiossa? onko se nyt suosiossa?
(kyl ymmärsin asiasi olen joskus lukenut niistä vainoista) - Stoneman
Laasonen kirjoitti:
Vaihteisto muuten hajoaa kun nostaa kaasun nopeesti 75km/h:n nopeudesta, varsinkin jos sattuu painamaan jarrua samaan aikaa, tai käsikaasua.Mitä iniset poju? Vituttaako häviösi? Mistä kaltaisiasi nettiraatoja oikein sikiää? :-D
- EIKÄ
VOI vittu sentään! Ketään ei kiinnosta, eikä kukaan halua kuulla, oletko kuullut, että kala on kristinuskon merkki.
- Jussi
EIKÄ kirjoitti:
VOI vittu sentään! Ketään ei kiinnosta, eikä kukaan halua kuulla, oletko kuullut, että kala on kristinuskon merkki.
...juoda niin paljoa tai istua öitä läpeensä tietokoneen ääressä. Tulee vaan paha olo;)
Aika montaakin on jo näemmä kiinnostanut, tähän asti viime maanantaista lähtien melkein 12000:a ihmistä!
Ja tuleepahan nyt kerralla kaikille selväksi, minkä takia niitä kalankuvia sinne auton perään liimaillaan.
- Believer
Kyseessä on ainakin helluntailaisten suosima merkki, voi olla että muutkin vapaiden suuntien edustajat käyttävät sitä.
Kertoo lähinnä siitä, että ei ole maalliset huolet, kuten auton huolto paljon painanut ;-)- hannes777
Kala on yleisesti kaikkien kristittyjen tunnusmerkki ei mihinkään vapaaseen suuntaan tai seurakuntaan keskeytynyt. Kala oli kristinuskon sympolina kristittyjenvainon aikoina
- Paavo
Kalankuva auton perässä on yleiskristillinen tunnus. Sitä käyttää yhtälailla luterilaiset tosikristityt kuin helluntailaiset. Jehovat ja mormonit ei kuulu joukkoon, koska eivät tunnusta Jeesuksen roolia kristinuskon perustana.
Peruja alkukristilliseltä ajalta.
Ei vaikuta auton vaihtoarvoon, ei auton pitoon eikä valitettavasti aina ajotyylinkään. Ei löydy kaikkien kristittyjen autoista. Ei sen kummempi juttu kuin vaikka karavaanareiden autoihinsa ja vaunuihinsa liimailema merkki.
Kalan pitäisi kertoa kuskin vakaumuksesta, mutta jos merkin tuntemus on näinkin huono, voi vaihtoautossa olevaa kalaa joku luulla vaikka pilkkikerhon tunnukseksi ilman kummempaa vakaumusta...- aappoo
Juu, ihan niinkuin edellä todettiin, ja kerrottakoon vielä että IKTYS = kreikaksi kala, mutta viittaa myös lauseen "IESOUS KHRISTOS THEOU HYIOS SOTER = Jeesus Kristus, Jumalan Poika, Vapahtaja" alkukirjaimiin.
Onko jotain muuta mitä haluat autoista tietää, Aappoo-setä kertoo. - aappoo
aappoo kirjoitti:
Juu, ihan niinkuin edellä todettiin, ja kerrottakoon vielä että IKTYS = kreikaksi kala, mutta viittaa myös lauseen "IESOUS KHRISTOS THEOU HYIOS SOTER = Jeesus Kristus, Jumalan Poika, Vapahtaja" alkukirjaimiin.
Onko jotain muuta mitä haluat autoista tietää, Aappoo-setä kertoo....kannattaisi kyllä enempi katsella niitä Dinitrol-merkkejä tai jotain vastaavaa, ne suojaa ruosteelta paremmin kuin Jeesus, muissa asioissa voi varmaan Hänenkin puoleensa kääntyä.
- Aappoo
aappoo kirjoitti:
Onko jotain muuta mitä haluat autoista tietää, Aappoo-setä kertoo.Uskon kyllä henkilökohtaisesti että Hänen puoleensa voi ihminen huolineen kääntyä, mutta tässä tapauksessa ehkä kuitenkin luottaisin enemmän Dinitrol- tai vastaavaan merkkiin kuin tuohon fisuun.
- bah
Aappoo kirjoitti:
Uskon kyllä henkilökohtaisesti että Hänen puoleensa voi ihminen huolineen kääntyä, mutta tässä tapauksessa ehkä kuitenkin luottaisin enemmän Dinitrol- tai vastaavaan merkkiin kuin tuohon fisuun.
pyh
- ahma™
Kun pitäs tehhä kaverille jekkua ja liimata yöllä sen autoon semmonen.
- Kax lasta
ahma™ kirjoitti:
Kun pitäs tehhä kaverille jekkua ja liimata yöllä sen autoon semmonen.
Kalankuvan saa todisteita vastaan, jos omistaa neljä tai enemmän jälkikasvua :)
- hannes777
Kax lasta kirjoitti:
Kalankuvan saa todisteita vastaan, jos omistaa neljä tai enemmän jälkikasvua :)
Pyh ja pah :D
- torimyyjän auto!
helskutti eikö kukaan ymmärrä että se merkki kertoo lappuliisoille torikauppiaan pysäköinti oikeudesta torin välittömään läheisyyteen koska se siellä on silakkaa myymässä!
kyllä kaikkien pitäisi sen verran tietää?
toinen mahdollinen selitys on se että nuoriso varoittaa siitä mitä on teini civikin takapenkillä "hommailtu" viime viikonloppuna... (kalankuva kertoo auton takapenkillä olevasta silakan hajusta) - pakkasrouva
En jaksanu lukee tota ketjua, jossa kumminkin on juupas-eipäs-väittelyä. Näin olen minä sen kalamerkin ymmärtänyt: Sehän on uskovaisten (kristittyjen) merkki. Tollasta kalankuvaahan kristityt piirteli hiekkaan sillon joskus jonkun vainon aikaan. Taisin nukkuu uskonnontunnit, joten tosta on hatara mielikuva, mutta sen tiedän, että toi kala on uskisten symboli. Ei se kuitenkaan taida pelkkiin jehoviin liittyä. Naapurin perheellä oli autonsa takamuksessa kala, he olivat "ihan tavallisia" uskovaisia.
Kaverini kuitenkin väitti, että se kala kuvastaa "kalastusta", eli tyttöjen metsästystä. Ehkä joku amisviiksi on käsittänyt asian väärin ja tunkenut "hauskan kuvan" autoonsa ja saanut sitten selitellä. No joo, tää mun kaveri on muutenkin aika yksinkertanen, joten en ihmettele, vaikka joku olisikin kusettanu sitä.
Katso kuitenkin "kala-auton" kuskia, siitä voit päätellä, onko se uskovainen vai "kalastaja".- Jaakko
Oikein ymmärsit. Lue tuon Paavon kommentti, se taitaa olla lähinnä totuutta ja järkevä vastaus. Nuo muutamat tutut hurut taas yrittää tehdä tästäkin jutusta keskinäisen kädenväännön. Tarkoitan noita Nipaa ja Laasosta, surkeita pentuja aikuisten palstalla!
- Kala itsellä autossa
On se kumma kun "kristillisessä" maassa sotketaan vielä nykyäänkin Jehovantodistajat kristittyihin. Kalan kuva on kansainvälinen kristittyjen tunnus.
TIEDOKSI:
Jehovantodistajat eivät usko:
- ristiin, vaan paaluun (1Kor. 1:18)
- että Jeesus on Jumala (Isä, Poika ja Pyhä Henki)
- eivät vietä joulua eikä mitään kristillisyydessä
Jehovantodistajat ja mormoonit eivät siis koskaan risti kielteisyydessää käytä kalan kuvaa.
Ps.
Kalan kuva voi ohjata myös väärin autokaupoissa luottamuksen herättämisenä, vaikka myyjää ei millään tavalla ohjaa kristilliset arvot - esim. edellisen omistajan laittama. - pakkasrouva
Kala itsellä autossa kirjoitti:
On se kumma kun "kristillisessä" maassa sotketaan vielä nykyäänkin Jehovantodistajat kristittyihin. Kalan kuva on kansainvälinen kristittyjen tunnus.
TIEDOKSI:
Jehovantodistajat eivät usko:
- ristiin, vaan paaluun (1Kor. 1:18)
- että Jeesus on Jumala (Isä, Poika ja Pyhä Henki)
- eivät vietä joulua eikä mitään kristillisyydessä
Jehovantodistajat ja mormoonit eivät siis koskaan risti kielteisyydessää käytä kalan kuvaa.
Ps.
Kalan kuva voi ohjata myös väärin autokaupoissa luottamuksen herättämisenä, vaikka myyjää ei millään tavalla ohjaa kristilliset arvot - esim. edellisen omistajan laittama.Noh, mulle uskonto on ihan yks ja sama, kunhan ei tuppaa mun elämään. Niinhän mä sanoin, että kalaa käytää kristityt..?
Ittelleni ei ainakaan tule tunnetta kala-auton nähdessäni, että "toi varmaan hoitaa autoaan hyvin", mulle se kala infoaa vain ja ainoastaan auton omistajan uskonelämää. - Jussi
Joku photoshop-taituri voisi tehdä siitä samanlaisen, kun piraatti-Lacoste -vaatteissa on eli isä- ja äitikrokotiili parittelemassa. Toista kalaa vähän toisen selkään ja silleen...
Tiedän kyllä, että kalat kutevat, mutta tässä on humoristista analogiaa. Semmoinen merkki sopisi pimpparallin kiertäjille DX-Korollan ruosteiseen takaosaan. - Chevy
Jussi kirjoitti:
Joku photoshop-taituri voisi tehdä siitä samanlaisen, kun piraatti-Lacoste -vaatteissa on eli isä- ja äitikrokotiili parittelemassa. Toista kalaa vähän toisen selkään ja silleen...
Tiedän kyllä, että kalat kutevat, mutta tässä on humoristista analogiaa. Semmoinen merkki sopisi pimpparallin kiertäjille DX-Korollan ruosteiseen takaosaan.Kerran vanhempi arvokkaan ja hartaan oloinen rouvashenkilö parkkeerasi Citroenia, jonka lienee ostanut käytettynä, koska takaikkunassa oli kirkuva tarra, joka ei sopinut rouvan sen hetkiseen tyyliin. Tarrassa oli mies ja naishahmo tunnetussa asennossa ja isolla teksti: "69 - try, you'd like it!"
En kehdannut kertoa rouvalle, mitä tarra tarkoitti:) - pakkasrouva
Chevy kirjoitti:
Kerran vanhempi arvokkaan ja hartaan oloinen rouvashenkilö parkkeerasi Citroenia, jonka lienee ostanut käytettynä, koska takaikkunassa oli kirkuva tarra, joka ei sopinut rouvan sen hetkiseen tyyliin. Tarrassa oli mies ja naishahmo tunnetussa asennossa ja isolla teksti: "69 - try, you'd like it!"
En kehdannut kertoa rouvalle, mitä tarra tarkoitti:)Kamala on ollu auton myyjä jos ei infonnu mummelia kuvan tarkotuksesta! =)
- Chevy
pakkasrouva kirjoitti:
Kamala on ollu auton myyjä jos ei infonnu mummelia kuvan tarkotuksesta! =)
Tai jos se arvokas vanha rouva viettikin kaksoiselämää ja oli vahingossa liikkeellä väärän roolin autolla :)
Voihan tosin olla, että se auto oli esim. sen pojan, en todellakaan kehdannut tuolloin asiaa alkaa utelemaan. Työkaverin autossa (Saksasta tuotu) oli kanssa joku tyylikäs tarra takaluukussa ja luultiin sitä jonkin autofiksaamon merkiksi. Selvisi pienellä tiedustelulla, että siinä luki jotain vastaavaa kuin "Nauti Freiburg-oluesta"... ja kaveri on raivoraitis eikä pidä kaljasta :) - Kala itsellä autossa
pakkasrouva kirjoitti:
Noh, mulle uskonto on ihan yks ja sama, kunhan ei tuppaa mun elämään. Niinhän mä sanoin, että kalaa käytää kristityt..?
Ittelleni ei ainakaan tule tunnetta kala-auton nähdessäni, että "toi varmaan hoitaa autoaan hyvin", mulle se kala infoaa vain ja ainoastaan auton omistajan uskonelämää.Kala merkillä varustettua ruostuvaa autoa ajaa ihan tavallinen kuolevainen ja virheellinen ihminen, mutta hän saa tehdä matkaansa Jeesuksen vapauttamana synnistä.
Ps.
Totta, usko on jokaisen oma asia koska kukaan ei voi toisen puolesta asiaa hoitaa kuntoon Jumalan edessä. Jokainen vastaa elämästään ja teoistaan itse!
- Jussi
Ompa tullut paljon kommentteja, ihan yllätyin miten tälläinen aihe voisi ihmisiä kiinnostaa. Varsinkin tälläisenä aikana kun kaikki kristilliset arvot tuntuvat monelta unohtuvan. En sillä että itse olisin kovinkaan vahva uskovainen. Minusta vain uskonnollisissa ohjenuorissa on hyviäkin piirteitä, tiettyihin rajoihin asti;) Vaikka olenkin lähempänä ateismia
Se siitä uskonnollisuudesta, sitä on ihan turha täällä ruveta julistamaan.
Pikkupoikiakin asia on tuntunut kiinnostavan. No onhan se ihan hyvä että täällä purkaa tuntojaan:)
Näyttää kuitenkin totuus olemassa muodostumassa sellaiseksi että ne henkilöt, joiden autoissa kalankuva on mallimerkintöjen yhteydessä omaavat kristillisiä arvoja elämässään. Jehovien ja mormonien autoista tunnuksia ei siis löydy. Toisinaan saattaa kuitenkin olla että kalankuva on periytynyt edellisiltä omistajilta eikä autoa ajava omaakkaan kristillistä maailmankatsomusta.
Auton arvoon näillä tunnuksilla ei kuitenkaan taida olla sen kummempaa vaikutusta minun ja kaverini arveluista huolimatta. Vai onko joku joskus ostanut auton yhtenä valintakriteerinään tuon kalankuva?
Eniten näitä tunnuksia taitaa kuitenkin olla helluntalaisilla?
Aika vähän on tullut kommentteja niiltä jotka ovat asentaneet kalankuvan autoonsa. Ja monet tuntuvat ihmettelevän mistä näitä kuvia oikein saa...
Nimimerkeistä tähän asti varmasti Paavo on antanut tyhjentävimmän vastauksen.- Laasonen
Nipa on oikea nettihiiri, maanvaiva ja vässykkä.
Noh, oppiipahan ainakin tavoille syväkyykyn muodossa. - hannes777
Kala logoja saa ostettua eri seurakuntien kirjamyynnistä taikko netistä www.maanalainenlevykauppa.fi =) Itselläni ei ole uudessa autossa kalaa mutta hommaan kyllä, tunnushan symbolisoi sitä että uskon Jeesuksen pelastustyöhön ja sitä että olen antanut oman elämäni herran käsiin. Ei niinkään että olisin jotenkin parempi ihminen kuin muut vaan tunnuksena vaikkapa muille kristityille ^^
- saku
Onhan sitä kaiken maailman kerho- ja clubimerkkejä autoissa, no miksei myös kala kristityillä - hieno juttu!
- rumpole
Tuossa eräässä vastauksessa verrattiin ko. kalaa muihin merkkeihin kuten karavaanarien merkkiin. Uskoisin, että useimmat jonkinlaisella ajattelukyvyllä varustetut ihmiset kiertää käytettyjen autojen kaupassa karavaanarimerkillä varustetut kulkimet yli kosketusetäisyyden päästä. Siinä on nimittäin semmonen lätkä, että tietää p...aa saavansa, jos karavaanarin entisen vetoauton ostaa. Kovinhan niitä merkkejä koetetaan peitellä ja irrotella, ettei arvo laskisi...
- tex
"Ei merkki miestä pahenna, ellei mies merkkiään"
- Mies
Silloin kun kristinusko ei ollut suuressa huudossa, niin sen kannattajat piirsivät hiekkaan, kuin salaseuran jäsenet tavatessaan seuraavan: ensimmäinen piirsi kalan kaaren yläosan hiekaan ja toinen täydensi kuvion kalaksi piirtämällä sen alaosan.
Täten salaseura, eli kristityt tapasivat toisiaan. Vertaa Suomen armeijan käyttämät salasanat, kuten "marja-puuro". - Kreikaksi
Ikhthys tarkoittaa kalaa kreikan kielellä. Sanan kirjaimet ovat samat kuin alkukirjaimet kreikankielisissä sanoissa, jotka tarkoittavat Jeesus Kristus Jumalan Poika Vapahtaja. Kala symboloi Jeesusta kuolleista nousseena vapahtajana, koska Jeesus vertasi itseään profeetta Joonaan. Kala kuvaa myös ihmisiä, joita Kristus kokoaa seurakuntaansa, ja muistuttaa kristittyjä tehtävästä ihmisten kalastajina. Juutalaisille kala merkitsi kuolleiden valtakuntaa. Kristityt tunnistivat toisensa piirtämällä kalakuvion pöytään, seinälle tai maahan ensimmäisten vuosisatojen vainojen aikana. Kala on yksi vanhimmista Kristus-kuvioista.
- Ahventaja
Ja tämä taas oli valittu tänään SM-pilkin aamuhartauden aiheeksi - sattumalta?
- minä
Se on luonnollisesti himopilkkijän tunnus. He tunnetusti ovat tarkkoja ja säntiillisiä ihmisiä, perheenisiä, puolisoja yms...
- just
se on kälviän vetouistelijoiden
vaakuna. joka sellaisen näkee sen tuleepi
sulkea silmänsä ja samalla hokea ´armahda minut suuri Haukijumala´.
- kallavesj.
ja vastauksia sateli :
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=680&posting=22000000001254295
tsekkaa linkki !- Jussi
...kalankuvaa? Eipä tässä keskustelussa ole nähdäkseni vielä kovinkaan selvästi käynyt ilmi mistä noita kuvatuksia saa ostaa. Kristillinen kirjakauppa ainakin "sinun" keskustelussasi mainittiin yhtenä ostopaikkana.
- kallavesj.
Jussi kirjoitti:
...kalankuvaa? Eipä tässä keskustelussa ole nähdäkseni vielä kovinkaan selvästi käynyt ilmi mistä noita kuvatuksia saa ostaa. Kristillinen kirjakauppa ainakin "sinun" keskustelussasi mainittiin yhtenä ostopaikkana.
Ei tullut käytyä sitten siellä kirjakaupassa ikinä kyselemässä silakan silhuetti kuvaa autonperään ! -Se vaan unohtui .
Täytyy panna asia taas vireille niin saan komian "mallimerkinnän" kontinsuulle .Kyllä kunnon kalalogo aina jotkut turbo ,gti ja 16valve lätkät hakkaa tyylillään !
- hannes777
Kala on kristittyjen tunnus eli sympolisoi kristin uskoa ja jeesuksen nimeä =)
- Jumalan lapsi nina
Kala on varhaisen kristikunnan symboli. Muistat varmaan Jeesuksen joka pyöri sillä Kinneret-järven rannoilla niiden kovien kalamiesten kanssa, joista yksi oli Pietari nimeltään. Jeesuksen kävi sääli ihmisiä ja hän mm. ruokki 5 leivällä ja kahdella kalalla aika suuren porukan!! Tämä siksi että rakasti meitä niinkuin rakastaa yhä tänäänkin. Käyppäs katsoo raamatusta JOH 3:16. Jeesus oli se poika! Ja ennenkun J. lähti takaisin sinne mistä oli tullutkin sanoi se että hän tekee meistä ihmisten kalastajia. Jumala näet tahtoo ettei yksikään hukkuisi vaan että kaikki ottaisivat vastaan sen pelastuksen jonka Jeesus siellä ristillä meille voitti.Sinunkin.
Eli kalamerkkisten autojen sisällä, ainakin tulisi olla niitä rakkauden kalamiehiä, jotka haluavat kertoa ilosanomaa Jeesuksesta. Ja se on erijuttu kuin Jehovilla. - Aqa
Ite oon ihmetelly tuota kalan kuvaa. nyt kun kävin laukaan seurakunnan sivustolla niin silmään pisti logo. oikealla ala reunalla.
"evl (kala) fi)
http://www.laukaasrk.fi/fin/etusivu/seurakuntapiirit/kaste/?id=58 - kalaspede
mutta kertokaapas joku että mistä niitä kalatarroja saa? niitä näkyy päivästä toiseen autoissa, mutta en ikinä ole nähnyt missään myytävän..
- kakkahuumoria
Ostaisitkos auton mieheltä jolla on kakankuva perseessään :P
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi842727On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole582634Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.702594Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä952551Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu892075Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl502012Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1411866Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk521539Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?161476Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve351467