"Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. " Matt 18:2-3
Tästä lapsen kaltaisuudesta haluaisin herättää keskustelua.
Takaisin lapseksihan Jeesus ei tietenkään halua aikuisen muuttuvan. Vaikka viime vuosina on puhuttu sisäisen lapsensa löytämisestä, leikkivästä aikuisesta yms. Paavalikin kertoo jossain kohtaa jättäneensä lapsenmielensä.
Uskon Jeesuksen tarkoittaneen lapsen kaltaisuudella sitä, millainen on lapsi perusolemukseltaan. Tarkoitan pientä lasta ja sellaista, jonka olemusta aikuinen ei vielä ole ehtinyt ohjeilla säädyllistää ja vajaavuuksillaan turmella.
- Lapsi on täysin riippuvainen vanhemmistaan
- Kasvaakseen (lähes!) tasapainoiseksi aikuiseksi lapsen tulee saada vanhemmiltaan sopivassa suhteessa rajoja ja rakkautta
- Lapsella on tarve totella aikuista. (saada olla lapsi, jota ohjataan)
Jos lapsi tekee väärin, hänen täytyy saada tuntea teon seuraukset, jotta hän oppisi.
- Lapsi on avoimen syntinen. Hiekkalaatikolla he hakkavat parasta kaveriaan lapiolla päähän ja varastavat tämän kakuntekovälineet. Vailla hienotunteisuuden häivää, he pällistelevät vammaista tai ilmaisevat mielipiteensä äidille mielestään pahasta ruoasta.
Näinhän aikuisetkin mielessään tekevät.
Minusta lapsessa näkyy, mitä ihmisessä on. Tavallaan lapsi toimiessaan avoimen syntisesti tunnustaa syntinsä, eikä aikuisen lailla lymyile piilossa Jumalaa synti sydämellään.
- lapsi elää hetkessä, ei murehdi ja huolehdi. Lapsi luottaa että asiat hoituvat (sateet tulee ajallaan ja aurinko paistaa)
- lapsi osaa nauttia Jumalan hyvistä lahjoista ja pienistä asioista (lumesta, vedestä, liikkumisesta, toveruudesta)
- lapsi uskoo vanhempaansa (sellaista joka on rakastanut ja rajoittanut häntä)
- lapsella ei ole taka-ajatuksia
- lapsi ei miellytä
- lapsi ei valehtele
- lapsi ei mieti kelpaako omana itsenään vaan on oma itsensä
Olisiko tässä jotain siitä, mitä Jeesus tarkoitti lapsen kaltaisuudella.
Lapsen kaltainen
15
240
Vastaukset
- tuhat ja yksi
Muuten lapsi uskoo mitä hänelle kerrotaan.
- Minäkin,
Minäkin sain vasarasta päähäni lapsena.
Siksi kaiit olen vähän tärähtänyt. - sören
Totta. Lapsi uskoo, mitä hänelle kerrotaan. Osa uskoo vielä aikuisenakin lapsena kerrottuihin tarinoihin, joita ei ole mitenkään todistettu, kuten evoluutiomyyttiin, jota kerrotaan päiväkodista alkaen aina yliopistoihin asti. Valtaosa taas ei usko Jeesuksen ylösnousemukseen, josta on selkeitä todisteita.
Kyse taisi tosin olla lapsen kaltaisuudesta, jota havainnollistamaan kuvailin lapsen olemusta. - Asiile
sören kirjoitti:
Totta. Lapsi uskoo, mitä hänelle kerrotaan. Osa uskoo vielä aikuisenakin lapsena kerrottuihin tarinoihin, joita ei ole mitenkään todistettu, kuten evoluutiomyyttiin, jota kerrotaan päiväkodista alkaen aina yliopistoihin asti. Valtaosa taas ei usko Jeesuksen ylösnousemukseen, josta on selkeitä todisteita.
Kyse taisi tosin olla lapsen kaltaisuudesta, jota havainnollistamaan kuvailin lapsen olemusta.Lapsi ei osaa teeskennellä, hän on aidosti ja rehellisesti oma itsensä.
Ehkäpä tällaista lapsen rehellisyyden kaltaista Jumala odottaa.
Olen joskus rukoillessani sanonutkin Jumalalle, että "Sinä tiedät, millainen minä olen, kiitos että ei tarvitse eikä pidäkään yrittää esittää parempaa kuin mitä olen." - sören
Asiile kirjoitti:
Lapsi ei osaa teeskennellä, hän on aidosti ja rehellisesti oma itsensä.
Ehkäpä tällaista lapsen rehellisyyden kaltaista Jumala odottaa.
Olen joskus rukoillessani sanonutkin Jumalalle, että "Sinä tiedät, millainen minä olen, kiitos että ei tarvitse eikä pidäkään yrittää esittää parempaa kuin mitä olen."Olen pitkälti samaa mieltä tuosta rehellisyydestä. Itse olen käynyt tavattoman pitkän tien esittäen jotain ihan muuta mitä olen. Kiitos Jumalalle, olen paljon saanut vapautua siitä.
Joku on sanonut, että Jumala pitää siitä, kun rähjäämme hänelle jostain kivuistamme. Uskon, että tämä on sellaista rehellisyyttä, jota Jumala meiltä haluaa. Mieluummin kiukuttelee Hänelle kuin lähimmäisille. Minun kohdallani se taitaa olla vielä liikaa toisinpäin: kiukuttelen ja tuskailen lähimmäisille ja esitän Jumalalle vaivat tyynesti kestävää miestä. Taisi se Jobkin alkaa rehdisti kiukutella Herralle, sitten kun oli kylliksi saanut murhetta niskaan ja tyyni pyhyys alkoi säröillä.
Lapsihan kiukuttelee kun sitä kiukuttaa (jos ei lasta ole peloteltu kiltiksi). Lapsi myös nauraa kun naurattaa ja itkee kun itkettää. Kun tuota lapsen kykyä purkaa tunteet välittömästi miettii, niin on se valtavan nerokas systeemi ja lahja Jumalalta ihmiselle. Ei jää patoutumia, kun ilot ja surut tulee pihalle hetkessä. Jeesuskin sanoo jossain: itkekää itkevien kanssa ja naurakaa nauravien kanssa. - Asiile
sören kirjoitti:
Olen pitkälti samaa mieltä tuosta rehellisyydestä. Itse olen käynyt tavattoman pitkän tien esittäen jotain ihan muuta mitä olen. Kiitos Jumalalle, olen paljon saanut vapautua siitä.
Joku on sanonut, että Jumala pitää siitä, kun rähjäämme hänelle jostain kivuistamme. Uskon, että tämä on sellaista rehellisyyttä, jota Jumala meiltä haluaa. Mieluummin kiukuttelee Hänelle kuin lähimmäisille. Minun kohdallani se taitaa olla vielä liikaa toisinpäin: kiukuttelen ja tuskailen lähimmäisille ja esitän Jumalalle vaivat tyynesti kestävää miestä. Taisi se Jobkin alkaa rehdisti kiukutella Herralle, sitten kun oli kylliksi saanut murhetta niskaan ja tyyni pyhyys alkoi säröillä.
Lapsihan kiukuttelee kun sitä kiukuttaa (jos ei lasta ole peloteltu kiltiksi). Lapsi myös nauraa kun naurattaa ja itkee kun itkettää. Kun tuota lapsen kykyä purkaa tunteet välittömästi miettii, niin on se valtavan nerokas systeemi ja lahja Jumalalta ihmiselle. Ei jää patoutumia, kun ilot ja surut tulee pihalle hetkessä. Jeesuskin sanoo jossain: itkekää itkevien kanssa ja naurakaa nauravien kanssa.liikaa kiltteyttä, koska en ole uskaltanut kiukutella Jumalalle.
Pelkään jossakin sisimmässäni, että jos "arvostelen" Jumalaa, Hän antaa minulle jotakin ahdistavaa.
Olen tällaisen asian huomannut itsestäni.
Ihan samoin saatan pelätä ahdistusta, jos en ole "kiltti" muille ihmisille.
Minulla on jokin syyllisyys sisimmässä, joka ehkä johtuu siitä, että minut on joskus peloteltu kiltiksi.
Tuo viimeinen lauseesi on ollut paljon mielessäni kuluneen vuoden tapahtumien tiimellyksessä.
"Itkekää itkevien kanssa ja naurakaa nauravien kanssa."
Niin sen pitää mennä, ei hutkien "totuudella" kärsiviä ihmisiä, vaan eläen heidän lähimmäisinään ja mahdollisuuksien mukaan keventää kuormaa. - sören
Asiile kirjoitti:
liikaa kiltteyttä, koska en ole uskaltanut kiukutella Jumalalle.
Pelkään jossakin sisimmässäni, että jos "arvostelen" Jumalaa, Hän antaa minulle jotakin ahdistavaa.
Olen tällaisen asian huomannut itsestäni.
Ihan samoin saatan pelätä ahdistusta, jos en ole "kiltti" muille ihmisille.
Minulla on jokin syyllisyys sisimmässä, joka ehkä johtuu siitä, että minut on joskus peloteltu kiltiksi.
Tuo viimeinen lauseesi on ollut paljon mielessäni kuluneen vuoden tapahtumien tiimellyksessä.
"Itkekää itkevien kanssa ja naurakaa nauravien kanssa."
Niin sen pitää mennä, ei hutkien "totuudella" kärsiviä ihmisiä, vaan eläen heidän lähimmäisinään ja mahdollisuuksien mukaan keventää kuormaa.vielä Jumalalle. En tarkoita, että alkaisin jokaisesta pikkuasiasta joka menee pieleen kiukkuilemaan Jumalle. Mutta jos oikeasti tuntee että mitta alkaa täyttyä, on oikeastaan aika hassua esittää Jumalalle, että eihän tässä mitään, kyllä minä kestän. Jumalalle, joka näkee kaiken, näkee sydämeen.
Kyllä minäkin lankean esiintymään ihmisten edessä yhä, mutta enemmän myös näytän tunteeni heille. Mutta sen olen oppinut, että Jumala tietää sen, jos on 20 vuotta kulkenut väärään suuntaan, kestää uuden suunnan omaksuminen vähän pitempään. Vaikka haluaisi, että jotain tapahtuisi vähän nopeammin ja kypsyy siitä, Jumala kuitenkin tietää mitä tekee.
Ja, ainakin omalla kohdalla, useimmiten syy paranemisen pitkittymiseen on oma valinta, valitsee synnin eikä kuuntele selvää pyhän hengen ääntä, ja niin sitä kulkee taas erämaassa vaikka tie on selvä. Välillä minusta tuntuu jopa, että itse Jumala laittaa minut lankeamaan, kun minusta alkaa vähänkin tuntua siltä, että nyt ollaan lähellä lepoa ja rauhaa. - kun asia sattuu
sören kirjoitti:
Kyse taisi tosin olla lapsen kaltaisuudesta, jota havainnollistamaan kuvailin lapsen olemusta.olemaan niin että evoluutiosta on todisteita. Tieteellisiä ja varmoja kuin auringon nousu. Jeesuksen ylösnousemus perustuu TÄYSIN huhupuheisiin, eikä sen ajan historiankirjat mainitse asiasta sanallakaan. Vain Raamatussa, joka on kirjoitettu myöhemmin ja tarinoihin perustuen, on asiasta kerrottu.
Jeesuksen tarina on mukaelma aikaisemmista, monissa uskonnoissa kerrotusta jumalan ylösnousemuksesta. - sören
kun asia sattuu kirjoitti:
olemaan niin että evoluutiosta on todisteita. Tieteellisiä ja varmoja kuin auringon nousu. Jeesuksen ylösnousemus perustuu TÄYSIN huhupuheisiin, eikä sen ajan historiankirjat mainitse asiasta sanallakaan. Vain Raamatussa, joka on kirjoitettu myöhemmin ja tarinoihin perustuen, on asiasta kerrottu.
Jeesuksen tarina on mukaelma aikaisemmista, monissa uskonnoissa kerrotusta jumalan ylösnousemuksesta.Se on loputon tie.
Minä ex-ateisti uskoin ennen evoluutioon. Hitunen filosofian opiskeluja nosti aikanaan jo epäilyksen siemenen evoluutiomyyttiä kohtaan: mitään ei voi syntyä tyhjästä.
Nyt uskon Jumalaan: luomiseen, syntiinlankeemukseen, vedenpaisumukseen ja lunastukseen. Niin ihmeellinen on Jumala.
- kohta
Jätit tuosta aloituksesta pois tahallasi sen kohdan, jossa ajatus jatkuu, että lapsenkin on otettava vastaan Jumalan valtakunta (Pyhä Henki) vasta sitten se lapsella on.
- sören
enkä ajatellut lasta sinällään vaan lapsen kaltaisuutta, jonka Jeesus mainitsee ehdoksi Jumalan valtakuntaan pääsemiselle.
- jatkokin
sören kirjoitti:
enkä ajatellut lasta sinällään vaan lapsen kaltaisuutta, jonka Jeesus mainitsee ehdoksi Jumalan valtakuntaan pääsemiselle.
Kyllä jätit taaskin päätelmistäsi pois sen tosiasian tuosta Jeesuksen puheesta, että lapsenkin on ensin otettava vastaan Jumalan valtakunta. Ei lapsi sellaisenaan synny Jumalan valtakuntaan.
"Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi sen ottaa vastaan, ei sinne pääse." - sören
jatkokin kirjoitti:
Kyllä jätit taaskin päätelmistäsi pois sen tosiasian tuosta Jeesuksen puheesta, että lapsenkin on ensin otettava vastaan Jumalan valtakunta. Ei lapsi sellaisenaan synny Jumalan valtakuntaan.
"Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi sen ottaa vastaan, ei sinne pääse."lapsen sellaisenaan syntyvän Jumalan valtakuntaan. En puhunut mitään lapsesta sinänsä vaan pohdin sitä, mitä voisi olla Jeesuksen esille nostama lapsen kaltaisuus.
- jotakin.
sören kirjoitti:
lapsen sellaisenaan syntyvän Jumalan valtakuntaan. En puhunut mitään lapsesta sinänsä vaan pohdin sitä, mitä voisi olla Jeesuksen esille nostama lapsen kaltaisuus.
Jumalanlapsi on ottanut vastaan jotakin. Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
Lapsen sydän on täysin avonainen ottamaan kasteessa vastaan Jumalan koko täyteyden, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen lahjat.
"Mutta jolla EI OLE Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa." - uskova
jotakin. kirjoitti:
Jumalanlapsi on ottanut vastaan jotakin. Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
Lapsen sydän on täysin avonainen ottamaan kasteessa vastaan Jumalan koko täyteyden, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen lahjat.
"Mutta jolla EI OLE Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa."hienosti lapsenkaltaisuutta!
Tälläisiä mekin saamme olla
Herran omina!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?731265Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47916Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51913Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 108830
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37830