Aiheuttavatko kaikki bentsot

Minulla on käytössäni kolmea eri bentsoa unilääkkeeksi kirjoitettuina. Otan niitä erikseen, yhtä tai kahta kerrallaan illalla ennen nukkumaan menoa. En koskaan samana ilta kaikkia. Yhdestä lääkäri sanoi, että käyttöajan tulisi olla max. kaksi viikkoa. Tabletti on 0.5 mg, eli hyvin mieto, mutta hyvin pitkävaikutteinen. Toinen aika saman tyyppinen, vahvuus 1.0 mg. Kolmannesta lääkärini sanoi, että voi syödä kuukauden. Jos nyt vaihtelen illasta toiseen ja käytän niitä kuukauden, mikä on todennäköisyys, että minulle kehittyy riippuvuus? Toisaalta aion pikku hiljaa vähentää annostá, kun uneni hieman tasaantuu. Tällöin voisin periaatteessa käyttää niitä puolitoista, kaksi kuukautta. Onko se jo liian pitkä aika ajaa alas noilla lääkkeillä? Minun on hyvin vaikea tällä hetkellä nukkua ilma bentsoja. Vain ne takaavat unen ja vireän päivän. Muuten olen todella heikko keskittymään väsyneenä työhöni.
2257
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Kyllä, kaikki bentsodiatsepiinit voivat aiheuttaa riippuvuutta jo 2-3 viikon ajan kestäneen päivittäisen käytön jälkeen.

Kannattaa huomata sellainen asia, että mikäli otat kahta eri bentsodiatsepiiniä samaan aikaan, niin ne voimistavat toistensa vaikutusta.

Se, että jokin lääkkeesi sisältää bentsodiatsepiiniä 0,5mg ei kerro, että se välttämättä olisi mitenkään mieto. Joissakin voi lääkeainetta olla vain 0.25mg ollen silti vahvuusasteikolla keskivahvoja. Enempi asiassa painaa se, mikä on vaikuttava lääkeaine.

Unettomuuden hoitamiseen olisi mielestäni myös ei-riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä, joista voisit kysyä lääkäriltäsi. Kannattaa myös muistaa, että unettomuuteenkin on syynsä ja että lääkehoidolla voidaan joskus vain piilottaa oireita, ei hoitaa syitä.

Äänestä
  • Olen koko ikäni ollut heikko nukkuja. Mielestäni se ei voi johtua mistään muusta kuin lapsuuden traumaattisista kokemuksistani. Niitä asoita käsitelttiin kuukauden kestäneellä hoitojaksollani toukokuussa. Uneni ei vain korjaantunut. Lisäksi ajoittainen alkoholin käyttö sekoittaa varsinkin minulla totaalisesti unirytmin pariksi kuukaudeksi. Vaikken käyttäisikään alkoholia kuin iltaisin "unilääkkeeksi" puolisen pulloa kirkasta kolmena.neljänä iltana. En vaan saa unta tavallisilla unilääkkeillä. Ne eivät vaikuta minuun mitenkään!

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


riippuvuutta aiheuttavia kirjoitti:

Minulla on käytössäni kolmea eri bentsoa unilääkkeeksi kirjoitettuina. Otan niitä erikseen, yhtä tai kahta kerrallaan illalla ennen nukkumaan menoa. En koskaan samana ilta kaikkia. Yhdestä lääkäri sanoi, että käyttöajan tulisi olla max. kaksi viikkoa. Tabletti on 0.5 mg, eli hyvin mieto, mutta hyvin pitkävaikutteinen. Toinen aika saman tyyppinen, vahvuus 1.0 mg. Kolmannesta lääkärini sanoi, että voi syödä kuukauden. Jos nyt vaihtelen illasta toiseen ja käytän niitä kuukauden, mikä on todennäköisyys, että minulle kehittyy riippuvuus? Toisaalta aion pikku hiljaa vähentää annostá, kun uneni hieman tasaantuu. Tällöin voisin periaatteessa käyttää niitä puolitoista, kaksi kuukautta. Onko se jo liian pitkä aika ajaa alas noilla lääkkeillä? Minun on hyvin vaikea tällä hetkellä nukkua ilma bentsoja. Vain ne takaavat unen ja vireän päivän. Muuten olen todella heikko keskittymään väsyneenä työhöni.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu