Evra-laastari?? onko kellään käytössä?

tyttö18

Ajattelin kysyä tällaista asiaa, kun vaihdoin nyt Harmonet pillerit laastariin, koska parin vuoden käytön jälkeen se ei enää sopinut mulle. Sit lääkärissä mietittiin vaihtoehtoja ja päädyttiin tähän Evra-laastariin.Onko kellään tämä käytössä ja onko sopinut.Kaikki on tietysti yksilöitä, mutta ihan yleisesti vaan kyselen. Aloitan niiden ekan kuukauden parin viikon päästä.
Onko paljon haittavaikutuksia, pysyykö kiinni, ym? Kiitos jo etukäteen.

7

1785

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18v.

moi, aloitin itse juuri kolme viikkoa sitten laastarin käytön ja täytyy myöntää että kätevä on. Ensimmäisen laastarin laitoin vatsaan, mutta vissiin vähän liian ylös, kun aina jos kumartui se taittui, ja pelkäsin että se irtoaa (vähän reunoista irtoili). Seuraavalla viikolla kiinnitin laastarin yläselkään lapaluun kohdalle, missä se pysyi ihan loistavasti. Ja kolmas on pakarassa ja hyvin näyttää pysyvän. Eli kannattaa painaa sitä ihan kunnolla jonkun aikaa kun laittaa kiinni, että tarttuu hyvin. Ja kannattaa välttää sellasta kohtaa kehossa, missä iho menee poimulle just kumartuessa/kääntyessä jne. Vähän iho punottaa siitä kohdasta mistä laastarin ottaa pois, mutta se johtuu varmaan lähinnä siitä kun se nipistää kun repäisee irti. Kannattaa aina vaikka vaittaa suihkun jälkeen se laastari, niin iho on varmasti puhdas. Vaihdoin toisen laastarin aamulla ja iho oli varmaan vähän nihkeä siitä kohtaa mihin laitoin II laastarin ,iho ärtyi siitä kohtaa ja punotti aika paljon.

Pakkausselosteessa puhuttiin haittavaikutuksista ja mulla on ollut pahoinvointia, mitä mul ei ole koskaan ennen ollut. Evraa sain alunperin kuukautiskipuihin ja epäsäännölliseen vuotoon, mutta ainakin ensimmäiset Evrakuukautiset oli ihan yhtä kivuliaat kuin aikaisemminkin. Mikä tietysti harmittaa, kun ei voi tehdä muuta kuin maata vaan kotona ja itkeä kun sattuu. Täytyy toivoa josko seuraavat olis helpommat.

Mutta kätevä laastari on just kun ei tarvi kun kerran viikossa vaihtaa ja se hoitaa homman viikon ajan aina itsestään, niin voi ite huoletta olla muistamatta mitään muuta kuin vaihtopäivän :)

Ja käteväähän kuukautisten siirtäminen on laastarilla, kun voi pitää laastareita kerralla yli kolmeviikkoa jne. niin on ihan helppoa jos tarvii siirtää. En noista pillereistä tiedä, miten niillä se onnistuu, mutta laastarilla ainakin kätevästi.

• tyttö18

Kiitos asiallisesta viestistäsi. On mukava kuulla että olet pitänyt sitä hyvänä vaihtoehtona. Miten tuo pahoinvointi? Olen aika kipuherkkä, oliko pahoinvointi sinulla pahaa; siis oksentelua, vai oliko se vain äklöttävä olo. Kuinka kauan kesti? Oon aiemmin käyttänyt tosiaan pillereitä, ja nyt kun eilen ostin ne laastarit; voi kauheeta kun oli paljon haittavaikutuksia ym pahaa. Mut varmaan se ohje-selostus (joka todella pitkä) alkaa ajan myötä lyhenemään, kun eikös tuo ole aika uusi keksintö ja kaikki täytyy laittaa ohjeisiin.

Täytyy myöntää että hieman "pelottaa" tuo laastarin käyttö, mut jospa se sopisi eikä toista vaihtoa tarvitsisi. Itse et siis aiemmin käyttänyt pillereitä? Kiitos vielä kerran vastauksesta/sista...

• 18v.
        tyttö18 kirjoitti:

Kiitos asiallisesta viestistäsi. On mukava kuulla että olet pitänyt sitä hyvänä vaihtoehtona. Miten tuo pahoinvointi? Olen aika kipuherkkä, oliko pahoinvointi sinulla pahaa; siis oksentelua, vai oliko se vain äklöttävä olo. Kuinka kauan kesti? Oon aiemmin käyttänyt tosiaan pillereitä, ja nyt kun eilen ostin ne laastarit; voi kauheeta kun oli paljon haittavaikutuksia ym pahaa. Mut varmaan se ohje-selostus (joka todella pitkä) alkaa ajan myötä lyhenemään, kun eikös tuo ole aika uusi keksintö ja kaikki täytyy laittaa ohjeisiin.

Täytyy myöntää että hieman "pelottaa" tuo laastarin käyttö, mut jospa se sopisi eikä toista vaihtoa tarvitsisi. Itse et siis aiemmin käyttänyt pillereitä? Kiitos vielä kerran vastauksesta/sista...

Mukava vain, jos voi olla avuksi! :)

Pahoinvointi on ollut sellaista lievää, etten ole oksentanut, mutta on ollut vähän "hontelo-olo". Kauhistelin myös sitä järkyttävän pitkää haittavaikutuslistaa ohjeissa. Sieltä löysin, että pahoinvointia voi ilmetä kolmena ensimmäisenä kuukautena tms. Eli kylllä sen pitäisi ohi mennä. Ensimmäisen viikon aikana minulla sitä pahoinvointia oikeastaan oli. Ei enää senkoommin.

Minusta siinä listassa oli muutenkin hassuja vaikutuksia nimetty, kun ei tiedetty johtuvatko
        ne Evrasta. Jotkut kun olivat toisiaan kumoaviakin "oireita".

En ole aikaisemmin käyttänyt muuta kuin kondomia ehkäisyvälineenä, ettei muista ole kokemuksia. Tuntui vähän hassulta alkaa käyttää näitä laastareita, kun kondomia ei enää tarvitse ja jotenkin pitäisi luottaa vain hassuun laastarinpalaseen :)

• Kiinnostaa
        18v. kirjoitti:

Pahoinvointi on ollut sellaista lievää, etten ole oksentanut, mutta on ollut vähän "hontelo-olo". Kauhistelin myös sitä järkyttävän pitkää haittavaikutuslistaa ohjeissa. Sieltä löysin, että pahoinvointia voi ilmetä kolmena ensimmäisenä kuukautena tms. Eli kylllä sen pitäisi ohi mennä. Ensimmäisen viikon aikana minulla sitä pahoinvointia oikeastaan oli. Ei enää senkoommin.

Minusta siinä listassa oli muutenkin hassuja vaikutuksia nimetty, kun ei tiedetty johtuvatko

En ole aikaisemmin käyttänyt muuta kuin kondomia ehkäisyvälineenä, ettei muista ole kokemuksia. Tuntui vähän hassulta alkaa käyttää näitä laastareita, kun kondomia ei enää tarvitse ja jotenkin pitäisi luottaa vain hassuun laastarinpalaseen :)

Pakko kysyä minunkin vielä kun on niin mielenkiintoinen aihe ja asiallisia vastauksia.

Miten päädyit laastariin, suositteliko gyne sitä vai miten. Itse en ole käyttänyt hormonaalisia ehkäisyjä ja en oikein pidä pillereistä.

Oliko laastariin liittyen jotakin muuta erityistä kommenttia/huomioitavaa? (kalliimpi se vähän on, sen tiedän)

• 18v.
        Kiinnostaa kirjoitti:

Pakko kysyä minunkin vielä kun on niin mielenkiintoinen aihe ja asiallisia vastauksia.

Miten päädyit laastariin, suositteliko gyne sitä vai miten. Itse en ole käyttänyt hormonaalisia ehkäisyjä ja en oikein pidä pillereistä.

Oliko laastariin liittyen jotakin muuta erityistä kommenttia/huomioitavaa? (kalliimpi se vähän on, sen tiedän)

Mulla on aina ollut vähän sellanen asenne, etten rupea mitään hormoonaalisia tuotteita syömään syyttä suotta, että voi sitä ehkäisynä kumiakin käyttää.

Kuitenkin tarvitsin jotain kuukautiskipujen poissaamiseksi, kun 600 buranat tai mitkään reseptittömät särkylääkkeet eivät auttaneet. Kesällä oli tosi kovia kipuja ja päädyin sitten gynen vastaanotolle ensimmäistä kertaa elämässäni. Ultraäänessä löyty sellanen vaaraton kasvain, mikä vaati tähystyksen.
        Syksyllä kasvain oli sitten poissa ja masuun jäi neljä pientä arpea.

Ajattelin, että ne kivut lähtee pois kun kasvainkin otetiin pois. No, eipä lähtenyt. Lisäksi oli ikävää kun kuukautiset tuli aina millon sattuu. Pelkäsin että ne sattuu tulemaan just kirjotusten aikaan ja yhdessä kovien kipujen kanssa olisin joutunut makaamaan vaan kotona sängyssä.

Hakeuduin uudestaan samalle lääkärille ja se kysyi olisko mulla tarvetta ehkäisylle. Se kertoi erilaisista ehkäisymenetelmistä, mitkä vois samalla normaaliuttaa kuukautisrytmin ja poistaa tai lieventää kipuja. Kaikki oli tietysti hormonaalisia vaihtoehtoja. Ja kun huonomuistinen ihminen kun olen, olin vähän niitä pillereitä vastaan. En voisi millään muistaa napsia niitä aina joka päivä. Lääkäri esitteli markkinoille hiljattain tulleen ehkäisylaastarin Evran, jota ei tarvitse muistaa vaihtaa kuin kerran viikossa. Se kuulosti paremmalta kuin ne pillerit.

Sain mukaani ehkäisylaastarireseptin ja hyvän mainosvihkosen. Apteekissa sanottiin että niitä voi ostaa kolmessa eri pakkauskoossa: 3 laastaria (= 1 kuukautiskierto), 9 laastaria tai 18 laastaria. Sitä halvempi mitä suuremman määrän ostaa kerralla. En viitisnyt ostaa kamalan isoa määrää kerralla, jos laastari ei vaikka sopisikaan mulle.

En muista niitä pakkausten hintoja itse, mutta tässä toisessa esitteessä lukee:
        1 x 3 (1kk) 13,94eur
        1 x 9 (3kk) 39,08eur
        1 x 18 (6kk) 71,76eur.

Se laastari on sellanen beige, neliönmuotoinen. Ja ne paikat mihin sen saa kiinnittää on suhteellisen näkymättömiä, ettei se häiritsevästi näy. Laastarissa on se etu pillereihin nähden, että laastarista imeytyy niitä vaikuttavia aineita tasaisesti koko viikon ajan kehoon. Pillereistä tulee sellanen "hormonipiikki" kehoon aina sen ottohetkellä. Laastarilla hormonitaso pysyy tasaisena.

Mun mielestä ihan varteenotettava vaihtoehto pillereille, vaikken niistä niin tiedäkään. Kavereista osa käyttää ehkäisypillereitä, ja jotkut sanoo, etteivät muista aina ottaa niitä. Toisille se sopii ihan hyvin.

Tästä taisi tulla oikea mainospuhe :)
        No kuitenkin, sellainen se on.

• sanna17

kuinka paljon evra laastarit maksavat? :)

• teresa
        18v. kirjoitti:

itse olin lääkärissä päänsärkykohtausten vuoksi ja ne johtuvat mercilon merkkisistä e-pillereistä. Lääkärin kanssa päädyimme sitten kokeilemaan minulle tota evra laastaria, toivottavasti on hyvä.alotan sen käytön parin viikon päästä. Vituttaa kun ei oo olemassa mitään hyvää hormoonitonta ehkäisyä, inhottaa kaikki hormooni ehkäsyt mutta minäs teet kun ei aina jaksa konrtsujen kans sählätä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33