Lancia Dedra

325CiA

Eli olen mahdollisesti ostamassa -90 vuosimallista Lancia Dedraa 2.0 koneella. Varusteita löytyy bensalämmittimestä ilmastointiin, ja ajettu vain 130 tkm. Ruostesuojauskin juuri tehty. Auto on kosmeettisesti kuin uusi.

Kysymykseni kuuluukin, mitä asioita kannattaisi tarkistaa autosta? Onko normaalia, että ohjaus vetelee voimakkaasti kiihdytettäessä? Sähkövikoja autossa on (onhan se italialainen...): jarrutettaessa voimakaasti sisävalot syttyvät, pyyhkijät jäävät jumiin tihkuasennossa, ajotietokoneen näytöstä ei montaa pikseliä näy. Ovatko nämä vaikeita korjata? Pystyykö esim. ajotietokoneen näyttöä korjaamaan kiinnittämällä/puhdistamalla näytön kontaktipintoja? Ovatko jarruongelmat yleisiä? Kaikki tieto kiinostaa! Ovat vähän kummallisia vikoja bemarimiehelle... Mitä moisesta kannattaisi vikoineen mielestänne maksaa?

13

6161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KSi

      ... ajo-ominaisuudet ja varsinkin ohjaus on Dedran parasta antia. Ei sen pitäisi vedellä missään vaiheessa.

      Itsellä on saman verran ajettu vm. -92, ei ole tosin ilmastointia (on automaattinen lämmityslaite). "Ajotietokone" on mulla sellainen pieni lämpömittarin näyttö, mihin asetetaan myös haluttu sisälämpötila (ei siis jäähdytä). Tämä näkyy joskus hyvin ja joskus erittäin himmeästi.

      Muuta sähkövikaa ei ole... no toisen takaoven sähkölukko ei ole mukana keskuslukituksessa. Muuten kaikki toimii, myös sähkölasit, valot ja kaikki; istuinlämmittimet tosin kytkeytyvät automaattisesti pois melkein heti kun istahtaa.

      Nyt olen ajellut erittäin halpoja ja huolettomiakin kilometrejä nautinnollisesti, onhan Dedrassa kympin arvoinen ohjaustuntuma.

      • 325CiA

        Hyvä ajettavahan se muuten on. Tuossa on tosiaan digitaalinen mittaristo ja sen jatkeena pienen television kokoinen näyttö, jossa näkyvät mm. avoimet ovet, ulkolämpötila, ajetut kilomterit, jne.


      • KSi
        325CiA kirjoitti:

        Hyvä ajettavahan se muuten on. Tuossa on tosiaan digitaalinen mittaristo ja sen jatkeena pienen television kokoinen näyttö, jossa näkyvät mm. avoimet ovet, ulkolämpötila, ajetut kilomterit, jne.

        -92 Dedrassani on analoginen (mekaaniset viisarit) mittaristo ja varoitusvalot sitten erikseen ja niitä on aika paljon, mm. avonaisten ovien varoitukset ja ne yllättäen toimivat.

        Kun hankin auton vuonn -99 Deltasta, niin silloin piti vaatia yhtä sun toista laitettavaksi ja mukisematta kaikki tehtiin.
        Mm. vaihtoivat kasettiradion uuteen CD-radioon, kaikkien lukkojen lukkosylinterit virtalukkoa myöten vaihdettiin, jarrulevyt vaihtoon ja perushuolto...

        Sitten omaan piikkiin vuoden sisällä ostosta startti, toinen takajarrusylinteri, jarrupalat taakse, akku, koko pakoputki, jakohihnat, vesipumppu ja täydellinen ruostesuojaus. Näiden jälkeen ei sitten mitään kolmeen-neljään vuoteen (paitsi ruostesuojauksen jälkitarkastukset ja jotain pientä), joten nyt sitten ovat ne halvat kilsat menossa (auto on maksettu ja arvon lasku ei enää ole euromääräisesti juuri mitään).

        Maksoin kyllä v. -89 ihan oikean hinnan autosta, nythän näitä (hyviäkin) voi saada parilla kolmella tonnilla (EUR).


      • 325CiA
        KSi kirjoitti:

        -92 Dedrassani on analoginen (mekaaniset viisarit) mittaristo ja varoitusvalot sitten erikseen ja niitä on aika paljon, mm. avonaisten ovien varoitukset ja ne yllättäen toimivat.

        Kun hankin auton vuonn -99 Deltasta, niin silloin piti vaatia yhtä sun toista laitettavaksi ja mukisematta kaikki tehtiin.
        Mm. vaihtoivat kasettiradion uuteen CD-radioon, kaikkien lukkojen lukkosylinterit virtalukkoa myöten vaihdettiin, jarrulevyt vaihtoon ja perushuolto...

        Sitten omaan piikkiin vuoden sisällä ostosta startti, toinen takajarrusylinteri, jarrupalat taakse, akku, koko pakoputki, jakohihnat, vesipumppu ja täydellinen ruostesuojaus. Näiden jälkeen ei sitten mitään kolmeen-neljään vuoteen (paitsi ruostesuojauksen jälkitarkastukset ja jotain pientä), joten nyt sitten ovat ne halvat kilsat menossa (auto on maksettu ja arvon lasku ei enää ole euromääräisesti juuri mitään).

        Maksoin kyllä v. -89 ihan oikean hinnan autosta, nythän näitä (hyviäkin) voi saada parilla kolmella tonnilla (EUR).

        Ovat tosiaan hinnat reippasti pudonneet. Viimeksi 90-luvun loppupuolella kun tällaista autoa katsoin, oli hintaa 1.6:lla 50 000 markkaa. Alle kahden tuhannen euron tätä autoa yritän tingata. Myös tässä pitää pakoputki vaihtaa.


    • KSi

      ... kori on auton kallein osa ja jos se on 14v. ikäisessä kuin uusi, niin siinäpä vasta löytö ja vielä noin vähän ajettu. Ei siinä pikkuviat ja vähän isommatkaan kulutusosien vaihtotarpeet paina mitään.

      Minun 2.0 i.e Dedrassani ei ole ollut ns. pikkuvikoja vaan ihan selkeitä vaihdon tarpeita, mitä olen tuossa ketjussa selvitellyt. Oikeastaan se on ollut ihan peruskelpo auto. Enhän käytä sitä päivittäin, vain n. 7000km/v.

    • r1150r

      Ko. Dedra taisi mennä jo parempiin suihin alan miehelle toisen Dedran seuraksi. Hinta oli alle 2000€. Autossa ei ollut ilmastointi mutta kaikkea muuta kivaa mm. 9 virheetöntä alkuperäistä aluvannetta, cruise, keskuslukon kauko-ohjaus hälyttimineen. Ynnä pientä laittoa. Ostaja kaipaa tekijää tai neuvoa tuon ortoelektromisen mittariston osalyta kun sen näytössä on hieman vikaa. Matriisinäytön pisteitä on pimeänä samoin kuin matkamittarin näytön nestekiteitä.

      • 325CiA

        ... tai pahoittelut, ihan miten vaan. Enpä olisi paljon yli tonnia tuosta maksanut. Kävin auton testauttamassa läpikotaisin. Tässä tuloksia:
        - jarrut ja iskarit ok
        - moottori vuotaa öljyä sekä venttiilikopan tiivisteestä että öljypohjan tiivisteestä
        - pohja on mätä etenkin takaosastaan muovipanssarin alta, jonne ruostesuojausta ei ole tehty. Menee puhki alle vuodessa.
        - runkopalkeissa oikomisen jälkiä
        - etummainen putki vuotaa, aika kallis ja vaikea vaihtaa

        Muuten auto oli kyllä tosi siistissä kunnossa. Kilometrit eivät kyllä voineet olla sitä mitä luki, sillä mielestäni toinen numero oli 6 tai 8, mutta eihän siitä näytöstä paljon nähnyt. Laitolla autosta saa kyllä hyvän pelin. Maalipinta ja sisusta ovat hyvässä kunnossa ja perus tekniikkakin tuntuu toimivan. Yritin myös kysellä siitä näytöstä... ulkomaisiltakin palstoilta, mutta en saanut vastausta. Aloittaisin purkamalla sen pois ja puhdistamalla kontaktipinnat piirilevyn ja näytön välillä. Näin ainakin korjaantui BMW:n ajotietokoneen näyttö. Ja pyyhkijäissä voi olla pelkkä relekin rikki. Ja sisävalothan syttyvät jarrutettaessa, mutta on varmaan pelkkä maadoitushäiriö.
        Onnea matkaan!


      • r1150r
        325CiA kirjoitti:

        ... tai pahoittelut, ihan miten vaan. Enpä olisi paljon yli tonnia tuosta maksanut. Kävin auton testauttamassa läpikotaisin. Tässä tuloksia:
        - jarrut ja iskarit ok
        - moottori vuotaa öljyä sekä venttiilikopan tiivisteestä että öljypohjan tiivisteestä
        - pohja on mätä etenkin takaosastaan muovipanssarin alta, jonne ruostesuojausta ei ole tehty. Menee puhki alle vuodessa.
        - runkopalkeissa oikomisen jälkiä
        - etummainen putki vuotaa, aika kallis ja vaikea vaihtaa

        Muuten auto oli kyllä tosi siistissä kunnossa. Kilometrit eivät kyllä voineet olla sitä mitä luki, sillä mielestäni toinen numero oli 6 tai 8, mutta eihän siitä näytöstä paljon nähnyt. Laitolla autosta saa kyllä hyvän pelin. Maalipinta ja sisusta ovat hyvässä kunnossa ja perus tekniikkakin tuntuu toimivan. Yritin myös kysellä siitä näytöstä... ulkomaisiltakin palstoilta, mutta en saanut vastausta. Aloittaisin purkamalla sen pois ja puhdistamalla kontaktipinnat piirilevyn ja näytön välillä. Näin ainakin korjaantui BMW:n ajotietokoneen näyttö. Ja pyyhkijäissä voi olla pelkkä relekin rikki. Ja sisävalothan syttyvät jarrutettaessa, mutta on varmaan pelkkä maadoitushäiriö.
        Onnea matkaan!

        Etummainen putki maksaa 168€ ja on helppo vaihtaa. Puolitoista vuotta sitten vaihdoin sen jo toiseeni. Mahdolliset öljyvuodot kuuluvat enempi Dedran ominaisuuksiin vaikka tämä toinen ei vuodakaan. Tässä harmaassa on näjemmä huohotin jäätynyt äskettäin ja siksi öljykorkin juuresta on valanu öljyä konehuoneeseen ja havaitsemasi vuoto voi olla osittain tuosta johtuva.
        Irroititko muovisuojan? Auto on suojattu kolme kertaa ajana saatossa. Viimeksi vuonna 2000. Dedra ei ole herkkä ruostumaan. Ei edes sieltä muovin alta. Tuli viime kesänä sinnekin kurkistettua.
        Kilometrejä on ollut 19.6.2003 huoltokirjan mukaan 126000. Matkamittarista ei ottanu mitään tolkkua. Aioin asentaa väiaikaiseksi matkamittariksi SigmaSportin. Auto on huomattavasti jämäkämpi kuin toinen Dedrani, jolla on ajettu nyt 240 tkm.
        Pyyhkijöissä nimenomaan palautus ei toimi kunnolla muuten kylläkin eli ei mikään ihmeellinen juttu.
        Auton iskarit ovat mielestäni hieman pehmeät ja jarrut eivät ole niin hyvät kuin toisessani, jossa on ainakin levyt ja palat ok ja jarrut on viime keväänä puhdistettu muutenkin ja luistit tarkastettu ja rasvattu.
        Kaikenkaikkiaan aivan loistava ostos. Alkuperäinen hintapyyntihän oli liki 5 rahaa... Autosta on hyvitetty 3500€ vaihdossa uuteen Boraan.


      • ex-dedramies
        r1150r kirjoitti:

        Etummainen putki maksaa 168€ ja on helppo vaihtaa. Puolitoista vuotta sitten vaihdoin sen jo toiseeni. Mahdolliset öljyvuodot kuuluvat enempi Dedran ominaisuuksiin vaikka tämä toinen ei vuodakaan. Tässä harmaassa on näjemmä huohotin jäätynyt äskettäin ja siksi öljykorkin juuresta on valanu öljyä konehuoneeseen ja havaitsemasi vuoto voi olla osittain tuosta johtuva.
        Irroititko muovisuojan? Auto on suojattu kolme kertaa ajana saatossa. Viimeksi vuonna 2000. Dedra ei ole herkkä ruostumaan. Ei edes sieltä muovin alta. Tuli viime kesänä sinnekin kurkistettua.
        Kilometrejä on ollut 19.6.2003 huoltokirjan mukaan 126000. Matkamittarista ei ottanu mitään tolkkua. Aioin asentaa väiaikaiseksi matkamittariksi SigmaSportin. Auto on huomattavasti jämäkämpi kuin toinen Dedrani, jolla on ajettu nyt 240 tkm.
        Pyyhkijöissä nimenomaan palautus ei toimi kunnolla muuten kylläkin eli ei mikään ihmeellinen juttu.
        Auton iskarit ovat mielestäni hieman pehmeät ja jarrut eivät ole niin hyvät kuin toisessani, jossa on ainakin levyt ja palat ok ja jarrut on viime keväänä puhdistettu muutenkin ja luistit tarkastettu ja rasvattu.
        Kaikenkaikkiaan aivan loistava ostos. Alkuperäinen hintapyyntihän oli liki 5 rahaa... Autosta on hyvitetty 3500€ vaihdossa uuteen Boraan.

        dedroista kannattaa ostaessa tarkistaa takatukivarsien laakerit/puslat jotka menevät väljäksi ja seurauksena renkaiden camper-kulmat ovat pahasti pielessä ja auto tuntuu "löysältä" ajaa. Tukivarteen saa korjaussarjan hintaan n.50€. Lisäksi takimmaisista pyöränkoteloista käsi menee helposti peräkonttiin ja apurunko on n.13vuotta vanhoissa dedroissa/themoissa lähes aina vaihtokuntoinen.


      • sfg1378
        r1150r kirjoitti:

        Etummainen putki maksaa 168€ ja on helppo vaihtaa. Puolitoista vuotta sitten vaihdoin sen jo toiseeni. Mahdolliset öljyvuodot kuuluvat enempi Dedran ominaisuuksiin vaikka tämä toinen ei vuodakaan. Tässä harmaassa on näjemmä huohotin jäätynyt äskettäin ja siksi öljykorkin juuresta on valanu öljyä konehuoneeseen ja havaitsemasi vuoto voi olla osittain tuosta johtuva.
        Irroititko muovisuojan? Auto on suojattu kolme kertaa ajana saatossa. Viimeksi vuonna 2000. Dedra ei ole herkkä ruostumaan. Ei edes sieltä muovin alta. Tuli viime kesänä sinnekin kurkistettua.
        Kilometrejä on ollut 19.6.2003 huoltokirjan mukaan 126000. Matkamittarista ei ottanu mitään tolkkua. Aioin asentaa väiaikaiseksi matkamittariksi SigmaSportin. Auto on huomattavasti jämäkämpi kuin toinen Dedrani, jolla on ajettu nyt 240 tkm.
        Pyyhkijöissä nimenomaan palautus ei toimi kunnolla muuten kylläkin eli ei mikään ihmeellinen juttu.
        Auton iskarit ovat mielestäni hieman pehmeät ja jarrut eivät ole niin hyvät kuin toisessani, jossa on ainakin levyt ja palat ok ja jarrut on viime keväänä puhdistettu muutenkin ja luistit tarkastettu ja rasvattu.
        Kaikenkaikkiaan aivan loistava ostos. Alkuperäinen hintapyyntihän oli liki 5 rahaa... Autosta on hyvitetty 3500€ vaihdossa uuteen Boraan.

        Kyllä valitettavasti dedrat ovat herkkiä ruostumaan! Omissani(4 kpl) yhden olen hitsannut edestä taakse vaikka ruostesuoja firman tarrat komeili ikkunassa, muissa miten katsastusmies milloinkin on viitsinyt huomauttaa. Sähköviat on yleisiä. Digimittariston infopaneeli on toivoton tapaus, mittaristo on borg valmisteinen ja ainoa tapa korjata on vaihtaa uusi nestekidenäyttö,ainakin tehtaan infon perusteella(nykyään ei haluta korjata ,vaan vaihdetaan uuteen ,korjaamoilla ei riitä henkilökuntaa/tietotaitoa/kiinnostusta palvella asiakasta-rahat pois mentaliteetti!)joku sähkö/elektroniikan asiantuntija varmasti osaisi käsitellä vikaantunutta näyttöä.Lienee Suomen talvi ja pakkaset liikaa ko. muuten hienolle mittaristolle.(kokeile kännykkää pakkasessa, näyttö on melko hidas)


      • r1150r
        sfg1378 kirjoitti:

        Kyllä valitettavasti dedrat ovat herkkiä ruostumaan! Omissani(4 kpl) yhden olen hitsannut edestä taakse vaikka ruostesuoja firman tarrat komeili ikkunassa, muissa miten katsastusmies milloinkin on viitsinyt huomauttaa. Sähköviat on yleisiä. Digimittariston infopaneeli on toivoton tapaus, mittaristo on borg valmisteinen ja ainoa tapa korjata on vaihtaa uusi nestekidenäyttö,ainakin tehtaan infon perusteella(nykyään ei haluta korjata ,vaan vaihdetaan uuteen ,korjaamoilla ei riitä henkilökuntaa/tietotaitoa/kiinnostusta palvella asiakasta-rahat pois mentaliteetti!)joku sähkö/elektroniikan asiantuntija varmasti osaisi käsitellä vikaantunutta näyttöä.Lienee Suomen talvi ja pakkaset liikaa ko. muuten hienolle mittaristolle.(kokeile kännykkää pakkasessa, näyttö on melko hidas)

        -99 vuodesta omistamani on ollut ikänsä täällä Kainuun seudulla eikä ole saanut osaansa suolakylvystä ja on kai siten säilynyt hyvin. Saa nähdä tämän toisen kun on ihan Turuus nuoruutensa viettänyt. Audeista olen saanut kokemusta ruosteesta ihan riittävästi ja samalla taitoa niiden korjaamiseenkin. Mittarilukema taitaa olla nyt 130814 km sitä kun tuossa arvuuteltiin.


    • r1150r

      Nyt tämä on ollut käytössä 8 kk ja mittarilukema on 134000 km. Mittari toimii vaikkakin näyttö näkyy selvästi ja luettavasti vain noin kerran kuukaudessa. Tiistaina vien sen toisen kerran jo katsastukseen, Huhtikuussa meni vaivatta läpi.
      Etuputki on vaihdettu ja pyyhkijät korjattu. Pyyhhkijöiden palautuspuolen puhistaminen auttoi vaivaan. Aikaa meni 45 minuutti ja kulut 0€. Bensalämmitinkin toimii ja lämmittää todella tehokkaasti.
      Mittariston näyttö on edelleen korjauslistalla. Erilaisia lamppuja pitää vaihtaa esim. lämppärin valaisimet. Oikean takaoven lukko jäykistelee pakkasella. Oikeassa pyöräholvissa suorassa peltipinnassa on pieni ruostevaurio. Oli massaus haljennut ja halkeamaan kosteus sisään ja siitä on korkannut. Ei vakava.
      Jos tiistaina menee katsastuksesta läpi niin sitten on ajoaikaa miltei 1,5 vuotta taas, jonka jälkeen on tarkoitus jättää auto eläkkeellle kesäkäyttöön.

      Erinomainen ostos. Toisen, sen 92-mallisen, möin kesäkuusssa Iisalmeen. Siinä ollut kuskinoven sähköikkunavika oli keskusyksikössä, jostya oli releiden maadoitus katkennut.

    • 2000 turbo hf

      isälläni on lancia dedra 2000 turbo vuodelta -91 poltrona fraun nahka penkeillä ja kaikilla herkuilla missä on sama kone kuin kasi tappisessa gralessa. niin tämä dedrahan on etuveto ja siinä on muistaakseni fergusonin visko lukko etu pyörille niin ne muutamat kerrat kun olen dedraa kokeillut niin kyllä saa ratista kiinni pitäää sillon kun pistäää urun auki ,mutta se voi ollakin hieman eri asia kuin vapari kaks litranen missä on joku 120 heppaaa kun tos on joku 200 hummaa 1.2baarin paineilla.kyllä se on sellanen laite että kyllä kakkosella viellä etu pyöristä sauhu nousee ja renkaat laulaa hoosiannaa
      mutta dedrahan meneeek kuin sukkasilleeen

      ps.minä en ymmärrä sitä kun sitä yleistetään ,että italialaisissa autoissa olisi paljon sähkö vikoja... se on vain ääliöiden suomalaisten keksintö jos menet vaikka italiaan tai muuhun sivistyneeseen maahan niin nehän nauraisi sinulle päin naamaa. isälläni on ollut 25 vuotta italialaisia autoja ja missään niissä ei sähköt ole ollut ongelma.isällä on ollut ,fiat 127,fiat uno turbo ja fiat croma turbo ja tällä hetkellä fiat 600sl (projekti) lancia dedra 2000 turbo hf ja fiat coupe 2.0 16v ja näin lopuksi muuten niin isä teki syrjä hypyn ja osti ihan uuden kaikilla herkuilla olevan fööörd escort 1.8 zetecin niin se oli meillä puol vuotta ja se oli jo takakontista ruostunut


      nuo ovat ihan normaaleja vikoja vanhalle autolle.
      mutta bimmeri miehelle nuo voivat olla ylitse pääsemättömiä vikoja koska te olette niin avuttomia
      tuhannella eurolla et uutta autoa saa muista se...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe