Osaisiko joku kertoa mitä eroa noissa kahdessa moottorissa on. Kuulin väitteen, että 2,8 jtd olisi joku etukammio moottori jossa on paljon vikoja. Onkohan tuo 2,8 idTD sitten joku muu kammio moottori :). Hitsi että tämä asuntoauton osto on monimutkaista puuhaa, kun ei ole varaa ostaa uutta ja yrittää sitten tietämättömänä vertailla näitä vanhoja. Auttakaas nyt moottoriasiantuntijat naista mäessä, please.
Fiat 2,8jtd ja 2,8idTD mitä eroa?
62
25610
Vastaukset
- älyätkö
Lyhyesti kerrottuna, tekniikaltaan idTD (TDI) moottorit ovat vähän vanhempaa tekniikkaa. Mekaanisella ruiskutuspumpulla varustettuja. Ihan hyviä moottoreita toiminnaltaan. Viimeiset TDI moottorit ovat 2002 mallin Ducatoissa.
JTD moottorit ovat uudempaa mallia (kehitetty tiukentuneiden päästönormien alittamiseksi). Syksystä 2002 alkaen (mallivuoden 2003) Ducatoissa käytössä. Nämä yhteispaine ruiskulla olevat moottorit ovat elektronisesti ohjattuja, vähemmän saastuttavia. Moottorien tehot ovat vähän suurempia samankokoiseen TDI moottoriin verrattuna. Hyviä toimivia moottoreita.
JTD moottorisissa Ducatoissa on jo uudempi vaihdelaatikko malli, jossa vitosvaihde ongelmaa ei ole esiintynyt, kuten vanhemmassa 2.8 idTD (TDI) moottorisen Ducaton vaihdelaatikossa.Kiitos, kun jaksoit vastata. Meillä on nyt harkinnassa tuollainen 2,8idTD moottorilla varustettu Ducato vuosimallia 2000. Ajettu alle150tkm. Ei ole kuulema ollut mitään ongelmia, mutta joku nyt tietenkin pelotteli että tuo moottori on huono. Jonkinlainen huoltoremppa tuohon varmman kannattaa heti tehdä, jos päätyy ostamaan.
- älyätkö
T-iina kirjoitti:
Kiitos, kun jaksoit vastata. Meillä on nyt harkinnassa tuollainen 2,8idTD moottorilla varustettu Ducato vuosimallia 2000. Ajettu alle150tkm. Ei ole kuulema ollut mitään ongelmia, mutta joku nyt tietenkin pelotteli että tuo moottori on huono. Jonkinlainen huoltoremppa tuohon varmman kannattaa heti tehdä, jos päätyy ostamaan.
2.8 TDI Ducaton isomman huollon välit ovat 20000 km. Välihuolto, öljyn ja öljysuodattimen vaihto on 10000 km välein.
Itse aina käytettyä autoa ostaessa koitan selvittää auton huoltohistorian auton huoltovihkosta. Onko huoltotyöt tehty ajallaan, ja missä huollot on teetetty. Se kertoo jo paljon siitä, kuinka huolellisesti autoa on pidetty.
Tärkein kohde on selvittää jakohihnan viimeinen vaihtoaika ja km lukema, sekä missä vaihto on tehty.
Jakohihnan vaihtoväli on tuolle 2.8 idTD moottorille 120000 km tai 5 vuotta, kumpi ensin tulee täyteen. Matkailuautoissa kilometrejä tulee usein niin vähän, että aika ratkaisee hihnanvaihto välit. Muissa Ducaton moottori vaihtoehdoissa yleisin aikaväli on 4 vuotta. - varo fiattia
älyätkö kirjoitti:
2.8 TDI Ducaton isomman huollon välit ovat 20000 km. Välihuolto, öljyn ja öljysuodattimen vaihto on 10000 km välein.
Itse aina käytettyä autoa ostaessa koitan selvittää auton huoltohistorian auton huoltovihkosta. Onko huoltotyöt tehty ajallaan, ja missä huollot on teetetty. Se kertoo jo paljon siitä, kuinka huolellisesti autoa on pidetty.
Tärkein kohde on selvittää jakohihnan viimeinen vaihtoaika ja km lukema, sekä missä vaihto on tehty.
Jakohihnan vaihtoväli on tuolle 2.8 idTD moottorille 120000 km tai 5 vuotta, kumpi ensin tulee täyteen. Matkailuautoissa kilometrejä tulee usein niin vähän, että aika ratkaisee hihnanvaihto välit. Muissa Ducaton moottori vaihtoehdoissa yleisin aikaväli on 4 vuotta.Neuvoisin vilpittömästi sinua kiertämään kaukaa kys. konsernin tuotteet, jollet sitten ehdoi tahdoin halua elämääsi harmeja ja hankaluuksia !!
- mitähän
varo fiattia kirjoitti:
Neuvoisin vilpittömästi sinua kiertämään kaukaa kys. konsernin tuotteet, jollet sitten ehdoi tahdoin halua elämääsi harmeja ja hankaluuksia !!
tarkoititkaan. Kyseinen 2,8 l moottrori on Sofim-kone jota käyttää myös PSA yhtiö molemmissa merkeissään, eikä siinä todellakaan ole mitään vikaa.
- laatikoiden särkijänä
mitähän kirjoitti:
tarkoititkaan. Kyseinen 2,8 l moottrori on Sofim-kone jota käyttää myös PSA yhtiö molemmissa merkeissään, eikä siinä todellakaan ole mitään vikaa.
Tuo 2.8 mylly syö paljon naftaa ja särkee 5-vaihteita, kato ainaki että vaihteistoon on laitettu tiheämpi vitonen
laatikoiden särkijänä kirjoitti:
Tuo 2.8 mylly syö paljon naftaa ja särkee 5-vaihteita, kato ainaki että vaihteistoon on laitettu tiheämpi vitonen
Joo olen kuullut noista ongelmista. Tällä on ajettu alle 150tkm, myyjä sanoi, että ongelmia ei ole ollut moottorissa eikä vaihteissa. Kulutuksen sanoi olevan maantieajossa n 10l, jos pitää paikkaansa niin ei se paljon ole. Tässä tutkailtuani ja kaikista huhuista huolimatta taidan kuitenkin päätyä tekemään tarjouksen. Suurin osa näistä matkailuautoista vaikuttaa olevan Ducaton alustalla ja jos nyt ihan susi olisi niin ei kai niitä niin paljon olis liikenteessä. Joskus on laina autolla ajeltu missä 1,9 kone ja sellaista nyt en ainkaan rupea hankkimaan, kun en jaksa potkia vauhtia ylämäissä. Kovin paljon kiitoksia teille kaikille jotka olette auliisti kokemuksianne jakaneet. Kerron sitten miten toimii, jos päädyn ostamaan.
- JM
T-iina kirjoitti:
Joo olen kuullut noista ongelmista. Tällä on ajettu alle 150tkm, myyjä sanoi, että ongelmia ei ole ollut moottorissa eikä vaihteissa. Kulutuksen sanoi olevan maantieajossa n 10l, jos pitää paikkaansa niin ei se paljon ole. Tässä tutkailtuani ja kaikista huhuista huolimatta taidan kuitenkin päätyä tekemään tarjouksen. Suurin osa näistä matkailuautoista vaikuttaa olevan Ducaton alustalla ja jos nyt ihan susi olisi niin ei kai niitä niin paljon olis liikenteessä. Joskus on laina autolla ajeltu missä 1,9 kone ja sellaista nyt en ainkaan rupea hankkimaan, kun en jaksa potkia vauhtia ylämäissä. Kovin paljon kiitoksia teille kaikille jotka olette auliisti kokemuksianne jakaneet. Kerron sitten miten toimii, jos päädyn ostamaan.
tervehdys.itselläni on tuo 2.8idtd ducato olen tehnyt pari euroopan reissua nyt lähiaikoina ja kulutus on vähän päälle yhdeksän litraa laskettu noin 4000km ajetun keskikulutus.vitos vaihde on tarkoitettu vähintään 80 nopeuteen ei siinä vaihteessa ole mitään vikaa vika on penkin ja ratin välissä jos loota ei kestä.turha sitä on vejättää hiljaisilla nopeuksilla ja autohan menee mäet kyllä vitosella kevyesti ylös kun ottaa mäen alla vähän lisää vauhtia.omalla autolla on ajettu nyt 180000km ei kuluta öljyä ja on ihan toimiva peli auto on 2000 mallia 3500 kg kokonaispaino eli iso auto ja hyvä ajettava.
- tdi sti
Liikaa alavääntöä kyseiselle laatikolle, josta seuraa että sitä tulee käytettyä.
Kyllä lootan pitäis kestää moottorin voimavarat. - Reiska6
varo fiattia kirjoitti:
Neuvoisin vilpittömästi sinua kiertämään kaukaa kys. konsernin tuotteet, jollet sitten ehdoi tahdoin halua elämääsi harmeja ja hankaluuksia !!
Kannattais miettiä mitä tääl kirjoittele , joku voi ottaa myös sut tosissaan ,
Käsitys on nyt kyllä yksin sun ja et näytä olevan ajan tasalla - Mosamies
Reiska6 kirjoitti:
Kannattais miettiä mitä tääl kirjoittele , joku voi ottaa myös sut tosissaan ,
Käsitys on nyt kyllä yksin sun ja et näytä olevan ajan tasallaJos joku ottaa millään tasolla tosissaan tällä palstalla käydyt keskustelut, kannattaa ehkä harkita ajattelumallin muutosta, täällähän ei ole mitään muuta kuin faktaa..
Mutta mielipiteesi on kyllä sinänsä oikea, ikävä kyllä trolleja ja muuten rajoittuneita on planeetta täynnä, netistä harvoin löytyy enää järkevää keskustelua. - Anonyymi
laatikoiden särkijänä kirjoitti:
Tuo 2.8 mylly syö paljon naftaa ja särkee 5-vaihteita, kato ainaki että vaihteistoon on laitettu tiheämpi vitonen
Ei se moottori sitä laatikkoa säre,vaan käyttäjä
- Kosteutta pelkäävä
Onko tietoa 5 vaihteen välityksen vaihtokustannuksista.
Olen ostamassa 1998 Dethleffs A 5830 Esprit - onko näissä
tavattu usein kosteusongeelmia - missä päin autoa että voisi haeskella
ennen ostoa?- jussa64
hei! miten on toiminut kyseinen asuntoauto, onko ongelnmia ollut?
- Katso tätä
5 vaihteen välityksenmuutos osat pakettiautoihin. http://www.tamgears.com/
- idTD 2.8
Minulla on -99 Fiat LMC idTD 2.8 , ajettu 284 000 km ,öljyt vaihdan n. 15 000 km:n välein , välillä ei tarvise lisäillä, koneelle ei ole tehty mitään remonttia , remmi vaidettu n. 100 000 km:n välein . Auto alkovi malli , ajelen matkanopeutta n. 95 km/h jolloin kulutus 11,5 l/ 100km . Autoon vaihdoin tiheämmän vitosen ( laatikko ie ollut hajonnut ) jolloin kulutus tippui n1 l/100 km . En voi moittia ko. vehjettä , on ollut todella luotettava kulkija eteläeurooppaa myöten usempaan otteeseen !
- J&A Häme
Justiin eilen hainperheelle fiat ducato -00 2.8 itTD Hymerin Varsinais-Suomesta kulutus 9 l /100 km.
Tuommoista kahdeksaakymppiä ajelin, hiukka vauhtia ylämäkiin. Jyrkemmät vedin suosiolla nelosella. Pitkillä suorilla kehräsi nätisti vitosella.
Tehdään tuosta perheelle reissuauto. Sopivan hakeminen vei 2.5 vuotta.
10 Pistettä ja iso papukaijamerkki Areva Servicelle tiimille mallikkaasta asiakaspalvelusta!!
(ja erityisesti Anulle!! Harvinainen sanansa mittainen myynti-ihminen.)
Suosittelemme muillekin lämpimästi!- evä pystyssä
:D kato s..tana tuli kirjootusvirhe... "Hainperhe" joo :D:D
Pitäis vissiin olla isommat nappulat näissä näpyttimissä. Mahtuis noi kaikkii peukalot paremmin : I - Borisov
toimii ihan hyvin remmin vaihdosta kun saisi oikeeta tietoa onko se 7 vuotta vai kolme vuotta ihmeellistä tämä inmormaatio.
- Anonyymi
evä pystyssä kirjoitti:
:D kato s..tana tuli kirjootusvirhe... "Hainperhe" joo :D:D
Pitäis vissiin olla isommat nappulat näissä näpyttimissä. Mahtuis noi kaikkii peukalot paremmin : IPöljä!
- karavaanariperhe
vähän on vanha keskustelu mutta kokeillaan jos täältä saisi asiallista kommentointia:)
Mites teillä nuo koneet vielä pelaa, onko ollut suurempia huolia?
MEidän perheelle tuli viime vuonna ducato alustainen adria ja siinä on tuo 2.8idtd moottori, jakohihnan aika on tullut tiensä päähän ja se olisi tarkoitus vaihtaa.
Samalla ajattelin vaihtaa vaihdelaatikkoon öljyt, mitä suosittelette?
Mielestäni sieltä kuuluu vaimea ujellus jokaisella vaihteella niin olisiko sinne laitettu väärää öljyä, koska tuskin jokaikinen vaihde olisi vedätetty rikki 150tkm ajettuna?
Mikä olisi siis paras öljy?- joliki250000km
Ei noissa huolia ole.150 000 km ei ole vielä mitään. Kun ei ole elektroniikkaakaan.Vaihda Gatesin hihna pyörineen ja kiristin (esim. motonetista) Katso että tulee oikea hammasluku hihnalla. Siellä voi olla laatikossa liian vähän öljyä. (jos ääni varmasti laatikosta kuuluu eikä esim turbosta)Huollossa pistävät aina reilummasti, ettei pyöri rattaat kuivina. Kantsii ajaa sellasta 80 vauhtia vähintään sillä vitosella ja hyvissä ajoin jos on tulossa jyrkempi nousu ja täys kuorma niin nelonen.
- MitenOn
Otsikossa puhutaan Fiatin moottorien eroista, mutta jos ei haittaa, niin kysyisin asiantuntijoilta seuraavaa samoihin moottoreihin liittyen:
Mulla hajos Jumperista kone. En ole purkanut vielä, mutta luultavasti kampiakseli poikki, kun startilla pyörii vain vauhtipyörä. Moottori on 2.8 HDi. Auto on Citikka Jumper 2006 vanhempaa mallia. Tarjolla olisi 2001 mallin vastaava moottori kohtuu hintaan.
Kysymys: onko noissa kyseisissä vuosimallien koneissa sellaisia mekaanisia eroja, etteivät käy toistensa tilalle?
- Fiatburstneralkov
Ota ehdottomasti fiat 2,8 JTD koneella. Se on jo commoroil välijäähdytetty turbo diecel.
Syksy 2001 jälkeen rekisteröidyt jo uudemmalla laatikolla jossa automaattisesti öljytila isompi ja mitään ongelmia ei enää ole.
Mulla oli sellainen 2002-2010 välisen ajan ja ajoin yli 100thatta pelkästään huoltaen.
Huippukone hyvillä välityksillä. - 5.vducatolla
2,8 idTD ducato on koneeltaan hyvä. Matkailuautokäytössä 5. vaihde hiukan liian pitkä ,vaatii 90km/h mennäkseen jouhevasti. Pakki myös turhan pitkä.
- Anonyymi
Vanha viestiketju mutta vadtasnoa silti. Meillä Fiat Ducato retkeilyauto, 2.3jtd 2006vm. Vitosvaihde niin pitkä että syytä olla vähintään 90km nopeutta että voi kevyesti käyttää vitosvaihdetta, heti kun nopeus putoaa alle 90km niin alkaa koneen ääni laskemaan murinaksi. Kyllähän se kiihtyy kun siitä mutta ei viitsi vedättää vaan syytä vaihtaa nelonen. Talvinopeudet on hankalimmat, 80nopeus on tavallaan liian hidas, joutuu nelosella vinguttamaan, 90km/h on tuon ducaton paras miniminopeus.
- Borisow
voi kun joku kirjoittaisi fiat ducaton 2.8 idtd jakohihnan vaihto välistä niin olisin tyytyväinen.
- as.autoilija
Jakohihnan vaihtoväli on 2.8 idTD moottorille 120000 km tai 5 vuotta, kumpi ensin tulee täyteen, yleensä tuo 5 v..
- Anonyymi
Liene se 4 vuoden väli ihan hyvä, varmuuden vuoksi..
- Anonyymi
as.autoilija kirjoitti:
Jakohihnan vaihtoväli on 2.8 idTD moottorille 120000 km tai 5 vuotta, kumpi ensin tulee täyteen, yleensä tuo 5 v..
Minulla on ollut molempia koneita asuntoautossani. Jos vielä joskus ostan sellaisen, ottaisin mieluiten idTD-koneella. Se on ollut minulla kaikkein luotettavin ja mieluisin kone, vaikka onkin osittain vanhempaa, mutta luotettavaa tekniikka tai ehkä juuri siksi. Nyt vedellään vaunua, siis oikeata Poksia!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liene se 4 vuoden väli ihan hyvä, varmuuden vuoksi..
Kolme vuotta olisi jo varmuuden maksimointia. Varsinkin kun tietää merkin laadun.
- Anonyymi
Vaihtoväli aina tankatessa ja iskarin yläpään laakerit samalla
- Anonyymi
Rahan menoa tietää kaikki Fiiatit ja sen sukuiset viritykset, ne ei osaa tehdä kestävää moottoria eikä vaihdelaatikkoa eikä vetoakseleita.
- Anonyymi
Enpä ole vielä löytänyt automerkkiä mikä ei rahan menoa tietäisi.
- Anonyymi
Mulla fiiatin 2.3jtd onko pakko käyttää vitosvaihetta jos ei halua,?
- Anonyymi
No ei tietenkään, ihan voit ajella vaikka pelkällä ykkösvaihteella.
- Anonyymi
No kumiremmit on kyllä yksi vitsi kokoajan vaihtamassa
- Anonyymi
Mitäs vaihdatte, minä ajan kumiremmkin loppuun saakka ja vaihdan sitten koko auton. Viimeksi ajoin kumiremmillä 350 000m eikä tarvinnut kumiremmiä vaihtaa.
- Anonyymi
Sopiiko 2.8tdi kone -03 asuntoauton ducatoon,2.5 TD tilalle??
- Anonyymi
Jos on rumatikki niin sopii.
- Anonyymi
Älä ainakaan osta 3.0 litraista 2.8 moottoria ropottivaihteilla , ne ei käy kertoi lähipajan huoltomies kun soitin puhelimellani !!!
- Anonyymi
Oli huoltomies aikaisin hommissa. klo 06.48 . Onko sinullakin puhelin??
- Anonyymi
Vanha ketju mutta 2.8l i.d.td TDI Turbo mikä mahtaa olla vai onko normaalia että ei ota kierroksia kuin 4000rpm hyvin vaivoin pääsee 100km tunnissa. Kiitos
- Anonyymi
Tarkista ekana onko kaasupolkimen alla miten paksu kerros mattoja, ja jos niitä ei siellä ole, ala vasta sitten etsiä jotakin muuta syytä miksi moottori ei ota kierroksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkista ekana onko kaasupolkimen alla miten paksu kerros mattoja, ja jos niitä ei siellä ole, ala vasta sitten etsiä jotakin muuta syytä miksi moottori ei ota kierroksia.
Eihän tuolla koneella kovin paljon enempää saakaan kierroksia. Muistaakseni rajoitin tulee vastaan 4300-4400 rpm:llä kun olen joskus poltellut karstoja. Omassa autossa oli normaalit välitykset ja vitosella kerää kohtuu helposti 2003 malli 130 km/h todellista nopeutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuolla koneella kovin paljon enempää saakaan kierroksia. Muistaakseni rajoitin tulee vastaan 4300-4400 rpm:llä kun olen joskus poltellut karstoja. Omassa autossa oli normaalit välitykset ja vitosella kerää kohtuu helposti 2003 malli 130 km/h todellista nopeutta.
Ai. Olen nähnyt ja ajanut samanlaista autoa ja kiihtyy hyvin ja kulkee yli 130km tunnissa. Ja YouTubessakin tais olla joku video pakusta kylläkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkista ekana onko kaasupolkimen alla miten paksu kerros mattoja, ja jos niitä ei siellä ole, ala vasta sitten etsiä jotakin muuta syytä miksi moottori ei ota kierroksia.
Ei ole mattoja poistin vanhat äänieristeet. Kun olen uusimassa kaikki eristeet
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .674057Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503055Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631322990Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3882074Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101186Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111173- 731162
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291004- 59986
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että110954