Fiat 2,8jtd ja 2,8idTD mitä eroa?

Osaisiko joku kertoa mitä eroa noissa kahdessa moottorissa on. Kuulin väitteen, että 2,8 jtd olisi joku etukammio moottori jossa on paljon vikoja. Onkohan tuo 2,8 idTD sitten joku muu kammio moottori :). Hitsi että tämä asuntoauton osto on monimutkaista puuhaa, kun ei ole varaa ostaa uutta ja yrittää sitten tietämättömänä vertailla näitä vanhoja. Auttakaas nyt moottoriasiantuntijat naista mäessä, please.

62

22747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älyätkö

      Lyhyesti kerrottuna, tekniikaltaan idTD (TDI) moottorit ovat vähän vanhempaa tekniikkaa. Mekaanisella ruiskutuspumpulla varustettuja. Ihan hyviä moottoreita toiminnaltaan. Viimeiset TDI moottorit ovat 2002 mallin Ducatoissa.

      JTD moottorit ovat uudempaa mallia (kehitetty tiukentuneiden päästönormien alittamiseksi). Syksystä 2002 alkaen (mallivuoden 2003) Ducatoissa käytössä. Nämä yhteispaine ruiskulla olevat moottorit ovat elektronisesti ohjattuja, vähemmän saastuttavia. Moottorien tehot ovat vähän suurempia samankokoiseen TDI moottoriin verrattuna. Hyviä toimivia moottoreita.

      JTD moottorisissa Ducatoissa on jo uudempi vaihdelaatikko malli, jossa vitosvaihde ongelmaa ei ole esiintynyt, kuten vanhemmassa 2.8 idTD (TDI) moottorisen Ducaton vaihdelaatikossa.

      • Kiitos, kun jaksoit vastata. Meillä on nyt harkinnassa tuollainen 2,8idTD moottorilla varustettu Ducato vuosimallia 2000. Ajettu alle150tkm. Ei ole kuulema ollut mitään ongelmia, mutta joku nyt tietenkin pelotteli että tuo moottori on huono. Jonkinlainen huoltoremppa tuohon varmman kannattaa heti tehdä, jos päätyy ostamaan.


      • älyätkö
        T-iina kirjoitti:

        Kiitos, kun jaksoit vastata. Meillä on nyt harkinnassa tuollainen 2,8idTD moottorilla varustettu Ducato vuosimallia 2000. Ajettu alle150tkm. Ei ole kuulema ollut mitään ongelmia, mutta joku nyt tietenkin pelotteli että tuo moottori on huono. Jonkinlainen huoltoremppa tuohon varmman kannattaa heti tehdä, jos päätyy ostamaan.

        2.8 TDI Ducaton isomman huollon välit ovat 20000 km. Välihuolto, öljyn ja öljysuodattimen vaihto on 10000 km välein.

        Itse aina käytettyä autoa ostaessa koitan selvittää auton huoltohistorian auton huoltovihkosta. Onko huoltotyöt tehty ajallaan, ja missä huollot on teetetty. Se kertoo jo paljon siitä, kuinka huolellisesti autoa on pidetty.

        Tärkein kohde on selvittää jakohihnan viimeinen vaihtoaika ja km lukema, sekä missä vaihto on tehty.

        Jakohihnan vaihtoväli on tuolle 2.8 idTD moottorille 120000 km tai 5 vuotta, kumpi ensin tulee täyteen. Matkailuautoissa kilometrejä tulee usein niin vähän, että aika ratkaisee hihnanvaihto välit. Muissa Ducaton moottori vaihtoehdoissa yleisin aikaväli on 4 vuotta.


      • varo fiattia
        älyätkö kirjoitti:

        2.8 TDI Ducaton isomman huollon välit ovat 20000 km. Välihuolto, öljyn ja öljysuodattimen vaihto on 10000 km välein.

        Itse aina käytettyä autoa ostaessa koitan selvittää auton huoltohistorian auton huoltovihkosta. Onko huoltotyöt tehty ajallaan, ja missä huollot on teetetty. Se kertoo jo paljon siitä, kuinka huolellisesti autoa on pidetty.

        Tärkein kohde on selvittää jakohihnan viimeinen vaihtoaika ja km lukema, sekä missä vaihto on tehty.

        Jakohihnan vaihtoväli on tuolle 2.8 idTD moottorille 120000 km tai 5 vuotta, kumpi ensin tulee täyteen. Matkailuautoissa kilometrejä tulee usein niin vähän, että aika ratkaisee hihnanvaihto välit. Muissa Ducaton moottori vaihtoehdoissa yleisin aikaväli on 4 vuotta.

        Neuvoisin vilpittömästi sinua kiertämään kaukaa kys. konsernin tuotteet, jollet sitten ehdoi tahdoin halua elämääsi harmeja ja hankaluuksia !!


      • mitähän
        varo fiattia kirjoitti:

        Neuvoisin vilpittömästi sinua kiertämään kaukaa kys. konsernin tuotteet, jollet sitten ehdoi tahdoin halua elämääsi harmeja ja hankaluuksia !!

        tarkoititkaan. Kyseinen 2,8 l moottrori on Sofim-kone jota käyttää myös PSA yhtiö molemmissa merkeissään, eikä siinä todellakaan ole mitään vikaa.


      • laatikoiden särkijänä
        mitähän kirjoitti:

        tarkoititkaan. Kyseinen 2,8 l moottrori on Sofim-kone jota käyttää myös PSA yhtiö molemmissa merkeissään, eikä siinä todellakaan ole mitään vikaa.

        Tuo 2.8 mylly syö paljon naftaa ja särkee 5-vaihteita, kato ainaki että vaihteistoon on laitettu tiheämpi vitonen


      • laatikoiden särkijänä kirjoitti:

        Tuo 2.8 mylly syö paljon naftaa ja särkee 5-vaihteita, kato ainaki että vaihteistoon on laitettu tiheämpi vitonen

        Joo olen kuullut noista ongelmista. Tällä on ajettu alle 150tkm, myyjä sanoi, että ongelmia ei ole ollut moottorissa eikä vaihteissa. Kulutuksen sanoi olevan maantieajossa n 10l, jos pitää paikkaansa niin ei se paljon ole. Tässä tutkailtuani ja kaikista huhuista huolimatta taidan kuitenkin päätyä tekemään tarjouksen. Suurin osa näistä matkailuautoista vaikuttaa olevan Ducaton alustalla ja jos nyt ihan susi olisi niin ei kai niitä niin paljon olis liikenteessä. Joskus on laina autolla ajeltu missä 1,9 kone ja sellaista nyt en ainkaan rupea hankkimaan, kun en jaksa potkia vauhtia ylämäissä. Kovin paljon kiitoksia teille kaikille jotka olette auliisti kokemuksianne jakaneet. Kerron sitten miten toimii, jos päädyn ostamaan.


      • JM
        T-iina kirjoitti:

        Joo olen kuullut noista ongelmista. Tällä on ajettu alle 150tkm, myyjä sanoi, että ongelmia ei ole ollut moottorissa eikä vaihteissa. Kulutuksen sanoi olevan maantieajossa n 10l, jos pitää paikkaansa niin ei se paljon ole. Tässä tutkailtuani ja kaikista huhuista huolimatta taidan kuitenkin päätyä tekemään tarjouksen. Suurin osa näistä matkailuautoista vaikuttaa olevan Ducaton alustalla ja jos nyt ihan susi olisi niin ei kai niitä niin paljon olis liikenteessä. Joskus on laina autolla ajeltu missä 1,9 kone ja sellaista nyt en ainkaan rupea hankkimaan, kun en jaksa potkia vauhtia ylämäissä. Kovin paljon kiitoksia teille kaikille jotka olette auliisti kokemuksianne jakaneet. Kerron sitten miten toimii, jos päädyn ostamaan.

        tervehdys.itselläni on tuo 2.8idtd ducato olen tehnyt pari euroopan reissua nyt lähiaikoina ja kulutus on vähän päälle yhdeksän litraa laskettu noin 4000km ajetun keskikulutus.vitos vaihde on tarkoitettu vähintään 80 nopeuteen ei siinä vaihteessa ole mitään vikaa vika on penkin ja ratin välissä jos loota ei kestä.turha sitä on vejättää hiljaisilla nopeuksilla ja autohan menee mäet kyllä vitosella kevyesti ylös kun ottaa mäen alla vähän lisää vauhtia.omalla autolla on ajettu nyt 180000km ei kuluta öljyä ja on ihan toimiva peli auto on 2000 mallia 3500 kg kokonaispaino eli iso auto ja hyvä ajettava.


      • tdi sti

        Liikaa alavääntöä kyseiselle laatikolle, josta seuraa että sitä tulee käytettyä.
        Kyllä lootan pitäis kestää moottorin voimavarat.


      • Reiska6
        varo fiattia kirjoitti:

        Neuvoisin vilpittömästi sinua kiertämään kaukaa kys. konsernin tuotteet, jollet sitten ehdoi tahdoin halua elämääsi harmeja ja hankaluuksia !!

        Kannattais miettiä mitä tääl kirjoittele , joku voi ottaa myös sut tosissaan ,
        Käsitys on nyt kyllä yksin sun ja et näytä olevan ajan tasalla


      • Mosamies
        Reiska6 kirjoitti:

        Kannattais miettiä mitä tääl kirjoittele , joku voi ottaa myös sut tosissaan ,
        Käsitys on nyt kyllä yksin sun ja et näytä olevan ajan tasalla

        Jos joku ottaa millään tasolla tosissaan tällä palstalla käydyt keskustelut, kannattaa ehkä harkita ajattelumallin muutosta, täällähän ei ole mitään muuta kuin faktaa..
        Mutta mielipiteesi on kyllä sinänsä oikea, ikävä kyllä trolleja ja muuten rajoittuneita on planeetta täynnä, netistä harvoin löytyy enää järkevää keskustelua.


      • Anonyymi
        laatikoiden särkijänä kirjoitti:

        Tuo 2.8 mylly syö paljon naftaa ja särkee 5-vaihteita, kato ainaki että vaihteistoon on laitettu tiheämpi vitonen

        Ei se moottori sitä laatikkoa säre,vaan käyttäjä


    • Kosteutta pelkäävä

      Onko tietoa 5 vaihteen välityksen vaihtokustannuksista.
      Olen ostamassa 1998 Dethleffs A 5830 Esprit - onko näissä
      tavattu usein kosteusongeelmia - missä päin autoa että voisi haeskella
      ennen ostoa?

      • jussa64

        hei! miten on toiminut kyseinen asuntoauto, onko ongelnmia ollut?


    • Katso tätä
    • idTD 2.8

      Minulla on -99 Fiat LMC idTD 2.8 , ajettu 284 000 km ,öljyt vaihdan n. 15 000 km:n välein , välillä ei tarvise lisäillä, koneelle ei ole tehty mitään remonttia , remmi vaidettu n. 100 000 km:n välein . Auto alkovi malli , ajelen matkanopeutta n. 95 km/h jolloin kulutus 11,5 l/ 100km . Autoon vaihdoin tiheämmän vitosen ( laatikko ie ollut hajonnut ) jolloin kulutus tippui n1 l/100 km . En voi moittia ko. vehjettä , on ollut todella luotettava kulkija eteläeurooppaa myöten usempaan otteeseen !

    • J&A Häme

      Justiin eilen hainperheelle fiat ducato -00 2.8 itTD Hymerin Varsinais-Suomesta kulutus 9 l /100 km.

      Tuommoista kahdeksaakymppiä ajelin, hiukka vauhtia ylämäkiin. Jyrkemmät vedin suosiolla nelosella. Pitkillä suorilla kehräsi nätisti vitosella.
      Tehdään tuosta perheelle reissuauto. Sopivan hakeminen vei 2.5 vuotta.

      10 Pistettä ja iso papukaijamerkki Areva Servicelle tiimille mallikkaasta asiakaspalvelusta!!
      (ja erityisesti Anulle!! Harvinainen sanansa mittainen myynti-ihminen.)

      Suosittelemme muillekin lämpimästi!

      • evä pystyssä

        :D kato s..tana tuli kirjootusvirhe... "Hainperhe" joo :D:D

        Pitäis vissiin olla isommat nappulat näissä näpyttimissä. Mahtuis noi kaikkii peukalot paremmin : I


      • Borisov

        toimii ihan hyvin remmin vaihdosta kun saisi oikeeta tietoa onko se 7 vuotta vai kolme vuotta ihmeellistä tämä inmormaatio.


      • Anonyymi
        evä pystyssä kirjoitti:

        :D kato s..tana tuli kirjootusvirhe... "Hainperhe" joo :D:D

        Pitäis vissiin olla isommat nappulat näissä näpyttimissä. Mahtuis noi kaikkii peukalot paremmin : I

        Pöljä!


    • karavaanariperhe

      vähän on vanha keskustelu mutta kokeillaan jos täältä saisi asiallista kommentointia:)
      Mites teillä nuo koneet vielä pelaa, onko ollut suurempia huolia?
      MEidän perheelle tuli viime vuonna ducato alustainen adria ja siinä on tuo 2.8idtd moottori, jakohihnan aika on tullut tiensä päähän ja se olisi tarkoitus vaihtaa.
      Samalla ajattelin vaihtaa vaihdelaatikkoon öljyt, mitä suosittelette?
      Mielestäni sieltä kuuluu vaimea ujellus jokaisella vaihteella niin olisiko sinne laitettu väärää öljyä, koska tuskin jokaikinen vaihde olisi vedätetty rikki 150tkm ajettuna?
      Mikä olisi siis paras öljy?

      • joliki250000km

        Ei noissa huolia ole.150 000 km ei ole vielä mitään. Kun ei ole elektroniikkaakaan.Vaihda Gatesin hihna pyörineen ja kiristin (esim. motonetista) Katso että tulee oikea hammasluku hihnalla. Siellä voi olla laatikossa liian vähän öljyä. (jos ääni varmasti laatikosta kuuluu eikä esim turbosta)Huollossa pistävät aina reilummasti, ettei pyöri rattaat kuivina. Kantsii ajaa sellasta 80 vauhtia vähintään sillä vitosella ja hyvissä ajoin jos on tulossa jyrkempi nousu ja täys kuorma niin nelonen.


      • MitenOn

        Otsikossa puhutaan Fiatin moottorien eroista, mutta jos ei haittaa, niin kysyisin asiantuntijoilta seuraavaa samoihin moottoreihin liittyen:

        Mulla hajos Jumperista kone. En ole purkanut vielä, mutta luultavasti kampiakseli poikki, kun startilla pyörii vain vauhtipyörä. Moottori on 2.8 HDi. Auto on Citikka Jumper 2006 vanhempaa mallia. Tarjolla olisi 2001 mallin vastaava moottori kohtuu hintaan.
        Kysymys: onko noissa kyseisissä vuosimallien koneissa sellaisia mekaanisia eroja, etteivät käy toistensa tilalle?


    • Fiatburstneralkov

      Ota ehdottomasti fiat 2,8 JTD koneella. Se on jo commoroil välijäähdytetty turbo diecel.
      Syksy 2001 jälkeen rekisteröidyt jo uudemmalla laatikolla jossa automaattisesti öljytila isompi ja mitään ongelmia ei enää ole.
      Mulla oli sellainen 2002-2010 välisen ajan ja ajoin yli 100thatta pelkästään huoltaen.
      Huippukone hyvillä välityksillä.

    • 5.vducatolla

      2,8 idTD ducato on koneeltaan hyvä. Matkailuautokäytössä 5. vaihde hiukan liian pitkä ,vaatii 90km/h mennäkseen jouhevasti. Pakki myös turhan pitkä.

      • Anonyymi

        Vanha viestiketju mutta vadtasnoa silti. Meillä Fiat Ducato retkeilyauto, 2.3jtd 2006vm. Vitosvaihde niin pitkä että syytä olla vähintään 90km nopeutta että voi kevyesti käyttää vitosvaihdetta, heti kun nopeus putoaa alle 90km niin alkaa koneen ääni laskemaan murinaksi. Kyllähän se kiihtyy kun siitä mutta ei viitsi vedättää vaan syytä vaihtaa nelonen. Talvinopeudet on hankalimmat, 80nopeus on tavallaan liian hidas, joutuu nelosella vinguttamaan, 90km/h on tuon ducaton paras miniminopeus.


    • Borisow

      voi kun joku kirjoittaisi fiat ducaton 2.8 idtd jakohihnan vaihto välistä niin olisin tyytyväinen.

      • as.autoilija

        Jakohihnan vaihtoväli on 2.8 idTD moottorille 120000 km tai 5 vuotta, kumpi ensin tulee täyteen, yleensä tuo 5 v..


      • Anonyymi

        Liene se 4 vuoden väli ihan hyvä, varmuuden vuoksi..


      • Anonyymi
        as.autoilija kirjoitti:

        Jakohihnan vaihtoväli on 2.8 idTD moottorille 120000 km tai 5 vuotta, kumpi ensin tulee täyteen, yleensä tuo 5 v..

        Minulla on ollut molempia koneita asuntoautossani. Jos vielä joskus ostan sellaisen, ottaisin mieluiten idTD-koneella. Se on ollut minulla kaikkein luotettavin ja mieluisin kone, vaikka onkin osittain vanhempaa, mutta luotettavaa tekniikka tai ehkä juuri siksi. Nyt vedellään vaunua, siis oikeata Poksia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liene se 4 vuoden väli ihan hyvä, varmuuden vuoksi..

        Kolme vuotta olisi jo varmuuden maksimointia. Varsinkin kun tietää merkin laadun.


    • Anonyymi

      Vaihtoväli aina tankatessa ja iskarin yläpään laakerit samalla

    • Anonyymi

      Rahan menoa tietää kaikki Fiiatit ja sen sukuiset viritykset, ne ei osaa tehdä kestävää moottoria eikä vaihdelaatikkoa eikä vetoakseleita.

      • Anonyymi

        Enpä ole vielä löytänyt automerkkiä mikä ei rahan menoa tietäisi.


    • Anonyymi

      Mulla fiiatin 2.3jtd onko pakko käyttää vitosvaihetta jos ei halua,?

      • Anonyymi

        No ei tietenkään, ihan voit ajella vaikka pelkällä ykkösvaihteella.


    • Anonyymi

      No kumiremmit on kyllä yksi vitsi kokoajan vaihtamassa

      • Anonyymi

        Mitäs vaihdatte, minä ajan kumiremmkin loppuun saakka ja vaihdan sitten koko auton. Viimeksi ajoin kumiremmillä 350 000m eikä tarvinnut kumiremmiä vaihtaa.


    • Anonyymi

      Sopiiko 2.8tdi kone -03 asuntoauton ducatoon,2.5 TD tilalle??

      • Anonyymi

        Jos on rumatikki niin sopii.


    • Anonyymi

      Älä ainakaan osta 3.0 litraista 2.8 moottoria ropottivaihteilla , ne ei käy kertoi lähipajan huoltomies kun soitin puhelimellani !!!

    • Anonyymi

      Oli huoltomies aikaisin hommissa. klo 06.48 . Onko sinullakin puhelin??

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta 2.8l i.d.td TDI Turbo mikä mahtaa olla vai onko normaalia että ei ota kierroksia kuin 4000rpm hyvin vaivoin pääsee 100km tunnissa. Kiitos

      • Anonyymi

        Tarkista ekana onko kaasupolkimen alla miten paksu kerros mattoja, ja jos niitä ei siellä ole, ala vasta sitten etsiä jotakin muuta syytä miksi moottori ei ota kierroksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkista ekana onko kaasupolkimen alla miten paksu kerros mattoja, ja jos niitä ei siellä ole, ala vasta sitten etsiä jotakin muuta syytä miksi moottori ei ota kierroksia.

        Eihän tuolla koneella kovin paljon enempää saakaan kierroksia. Muistaakseni rajoitin tulee vastaan 4300-4400 rpm:llä kun olen joskus poltellut karstoja. Omassa autossa oli normaalit välitykset ja vitosella kerää kohtuu helposti 2003 malli 130 km/h todellista nopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuolla koneella kovin paljon enempää saakaan kierroksia. Muistaakseni rajoitin tulee vastaan 4300-4400 rpm:llä kun olen joskus poltellut karstoja. Omassa autossa oli normaalit välitykset ja vitosella kerää kohtuu helposti 2003 malli 130 km/h todellista nopeutta.

        Ai. Olen nähnyt ja ajanut samanlaista autoa ja kiihtyy hyvin ja kulkee yli 130km tunnissa. Ja YouTubessakin tais olla joku video pakusta kylläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkista ekana onko kaasupolkimen alla miten paksu kerros mattoja, ja jos niitä ei siellä ole, ala vasta sitten etsiä jotakin muuta syytä miksi moottori ei ota kierroksia.

        Ei ole mattoja poistin vanhat äänieristeet. Kun olen uusimassa kaikki eristeet


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3151
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      109
      2569
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      381
      2477
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2065
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1887
    6. 172
      1309
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1297
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      980
    Aihe