Lakanavetoset huom!

Försti..

Heippa kaik lakanavetosten kuljettajat!

Merenkulun ammattilaisena ihmettelen teidän ajotyyliä isoilla laivaväylillä?
Useita vaaratilanteita syystä että ajelette keskellä väylää ja monet jopa ilman kolmiota purjeet ylhäällä koneella..

Se että linjat on kiinni tarkoittaa samaa kuin autoillessa ajaisi keskellä tietä?!?!
Tilaa riittää meille laivoille ja veneille yllin kyllin jahka otamme toisemme huomioon ja katselemme hieman ympärillemme.

Jokainen teistä varmaan tajuaa ettei iso laiva pysähdy/väistä teitä kovin nopeasti ja torvet soi...?!

89

1722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yx tankovene..

      Saman huomannut. Plotterit kun yleistyivät niin ajellaan kuin ellun kanat keskellä väylää...
      Ristus notta välillä tekis vaan mieli antaa mennä...

      YX toinen försti..

    • ei ainoastaan purkkarit

      eikä ongelma koske pelkkiä laivaväyliä, vaan saariston veneväyliä myös. Luulen, että monilla on plotterin lisäksi autopilotti ja siihen on syötetty reittiohjelma. Muuten on vaikea käsittää niitä isoja nopeakulkuisia moottoriveneitä, joilla ei näytä olevan minkäänlaista aikomustakaan väistää purjehtivia aluksia. Toisinaan on ollut vaikea havaita onko tällaisessa keskiväylää n. 30 kn vauhdilla kulkevassa isossa mv:ssä lainkaan tähystystä ja on tullut epäilys, että veneessä on saatettu ehkä olla lounaalla sisätiloissa tms. Vhf ch16 kutsuun on turha odottaa vastausta, sitä ei kuunnella. Kannattaa varoa!

      Mielestäni väistämissäännöistä piittaamattomuus on ollut erityisen tavallista Ruotsin rannikon vilkkailla saaristoväylillä, etenkin alueella Oxelösund-Tukholma. Ehkä colregs on sielläkin melko tuntematon, koska minkäänlaista veneilyn ajokorttia ei Ruotsissakaan vaadita.

      Minusta se musta koneajokolmio on pikkujuttu verrattuna kaikkeen muuhun mitä väylillä nykyisin tapahtuu. Onpa sattunut niinkin, että joku "viisas" meriteiden säännöt juuri opetellut on tullut huomauttamaan kolmion puuttumisesta kun purjehtiessani olen pitänyt konetta tyhjäkäynnillä akkujen lataamiseksi ja erään kerran jopa silloin, kun purjeiden nostossa en vielä ehtinyt sammuttaa moottoriani.
      Sekavaa tuntuu olevan. Hangon Tulliniemen lähellä kevyessä tuulessa purjein kulkiessani väistin vastaantullutta moottorivenettä. Kun sivuutustilanteessa huikkasin "kummanko tässä olisi oikeastaan pitänyt väistää?", huudettiin vastaukseksi "me ollaan hinaava alus jota sun on pakko väistää". Kavereilla oli kumivene hinauksessa.

    • TAAS..........

      Jos odotat että juttusi otetaan "vakavasti" ja haet ymmärrystä
      ja muiden huomioon ottamista. Aloita tarkastelemalla omaa otsaketta.

      Joko taas........ purkkari ajaa rätit ylhäällä ilman kolmiota.....
      Sitten porukalla sitä ihmettelemään. Purkkari ajaa väylän reunalta toiselle
      ja voi voi sentää. Tämä samainen purjehtija on kovin kerkiäväinen
      vaikka yleensä ajaa moottorilla vaikka omistaa purkkarin, ja voi voi
      sitä kun ymmärtäisi pysyä laiturissa jos ei osaa kerta purjehtia.
      Vaikka tämä onneton purjehtija on juuri se joka ei edes
      käytä venettään vaan makuuttaa sitä tyhjän panttina laiturissa ja
      vie meiltä tosi merikarhuilta laituripaikan. Voi,voi,voi,voi sentään
      Kaikki on kerrankin yhtämieltä siitä että on Bavaria.
      Tämä keskustelu malli alkaa yllätäen kuulostamaan kesän TV tarjonnalta
      UUSINTAA UUSINNAN PERÄÄN

      • hyvä, että on uusintoja!

        En kovin paljon ole seurannut telkkaria enkä foorumia kuin satunnaisesti. Siksi en pahastu uusinnoista.

        Mustasta kolmiosta jankuttaminen tuntuu turhanpäiväiseltä nipottamiselta. Kyllä ihan ilman kolmiotakin on aika helppo hoksata, milloin ajetaan koneella. Kun ei tuule ja purjeet läpsyen joku vene kulkee 5-6kn vauhtia, tarvitaanko kolmio koneajon tunnistamiseksi? Aika yleinen käytäntö näyttää olevan, että genua on rullattu sisään ja pelkkä iso on ylhäällä, kun kuljetaan väylää koneella.

        Eikä sitä mustaa kolmiota välttämättä huomaa yhtä helposti kuin koneajon pystyy hoksaamaan kauempaakin. Varsinkaan kolmiota ei huomaa, jos se sattuu olemaan genuan katveessa. En tietenkään vastusta merkkikuvion käyttöä, mutta siitä nipottaminen tuntuu aika tarpeettomalta. Kohtahan täälläkin menään sakujen tyyliin, jossa satamapoliisi heti huomauttaa kolmion puuttumisesta jos vaikka Kielin kanavassa avaat genuan mutta et nosta kolmiota (kanavassa on pakko pitää kone päällä, vaikka olisi hyvä purjehdustuuli).

        Meidän saaristossamme ei myöskään mustan ankkurointipallon nostaminen näytä olevan kovin tavallista, vaikka ankkurointi on aika yleistä. Pitäisikö siitäkin ruveta nipottamaan: "hei sä oot ankkurissa, missä sun musta pallo?".


      • ei käytä kolmiota
        hyvä, että on uusintoja! kirjoitti:

        En kovin paljon ole seurannut telkkaria enkä foorumia kuin satunnaisesti. Siksi en pahastu uusinnoista.

        Mustasta kolmiosta jankuttaminen tuntuu turhanpäiväiseltä nipottamiselta. Kyllä ihan ilman kolmiotakin on aika helppo hoksata, milloin ajetaan koneella. Kun ei tuule ja purjeet läpsyen joku vene kulkee 5-6kn vauhtia, tarvitaanko kolmio koneajon tunnistamiseksi? Aika yleinen käytäntö näyttää olevan, että genua on rullattu sisään ja pelkkä iso on ylhäällä, kun kuljetaan väylää koneella.

        Eikä sitä mustaa kolmiota välttämättä huomaa yhtä helposti kuin koneajon pystyy hoksaamaan kauempaakin. Varsinkaan kolmiota ei huomaa, jos se sattuu olemaan genuan katveessa. En tietenkään vastusta merkkikuvion käyttöä, mutta siitä nipottaminen tuntuu aika tarpeettomalta. Kohtahan täälläkin menään sakujen tyyliin, jossa satamapoliisi heti huomauttaa kolmion puuttumisesta jos vaikka Kielin kanavassa avaat genuan mutta et nosta kolmiota (kanavassa on pakko pitää kone päällä, vaikka olisi hyvä purjehdustuuli).

        Meidän saaristossamme ei myöskään mustan ankkurointipallon nostaminen näytä olevan kovin tavallista, vaikka ankkurointi on aika yleistä. Pitäisikö siitäkin ruveta nipottamaan: "hei sä oot ankkurissa, missä sun musta pallo?".

        kone purje -ajossa, niin silloin hänellä ei ole myöskään oikeutta inistä siitä, että konealus ei vaivaudu väistämään. Eräässä kohtalaisen tunnetussa kirjassa on ilmaus "malka omassa silmässä" (vai onko se hirsi nykykäännöksessä?). Sitten kun itse noudatatte sääntöjä, voitte valittaa muiden rikkeistä.

        Laki on laki. "Yleinen käytäntö" ei ole laki.

        Ankkuripalloa muuten ei tarvitse nostaa aina ankkurissaollessa, ainoastaan väylien läheisyydessä.


      • Jotenkin tuntuu
        ei käytä kolmiota kirjoitti:

        kone purje -ajossa, niin silloin hänellä ei ole myöskään oikeutta inistä siitä, että konealus ei vaivaudu väistämään. Eräässä kohtalaisen tunnetussa kirjassa on ilmaus "malka omassa silmässä" (vai onko se hirsi nykykäännöksessä?). Sitten kun itse noudatatte sääntöjä, voitte valittaa muiden rikkeistä.

        Laki on laki. "Yleinen käytäntö" ei ole laki.

        Ankkuripalloa muuten ei tarvitse nostaa aina ankkurissaollessa, ainoastaan väylien läheisyydessä.

        Kolmion pitäisi olla suurinpiirtein purjeen itsensä kokoinen, tai räikeän punainen, että sitä esim. 500m. päästä näkisi lainkaan (todettu itsekin) joten uskon, että 30solmua kulkevasta keulivasta 40 jalkaisesta moottoriveneestä sen havaitseminen olisi vieläkin hankalampaa. Sitäpaitsi joskus tuntuu, että on turvallisempaa pitää rätit ylhäällä, että olisi edes pieni mahdollisuus tulla huomatuksi. On mielestäni huvittavaa, kun pääosin motarit valittavat kolmiosta, vaikka itse ajavat useinmiten sumussa täyttä 20-30kn vauhtia ja väistävät sitten viime tingassa ja sitten pätevät: "Mulla on tutka ja geepeeässä." Juuri, kun Yachting Worldissa oli aiheena tutkan luotettavuus... Entäpä sitten melojat, soutelijat yms? Turha inistä, että melojien ei edes pitäisi uskaltautua väylien läheisyyteen. Näen nimittäin päivittäin (työni lomassa) veneitä, jotka oikovat täyttä nopeutta saariston keskeltä tiheiden mökkiasutusten lomasta luottaen gps:n syvyysmerkintöihin.


      • inhottavat purjehtijaa
        Jotenkin tuntuu kirjoitti:

        Kolmion pitäisi olla suurinpiirtein purjeen itsensä kokoinen, tai räikeän punainen, että sitä esim. 500m. päästä näkisi lainkaan (todettu itsekin) joten uskon, että 30solmua kulkevasta keulivasta 40 jalkaisesta moottoriveneestä sen havaitseminen olisi vieläkin hankalampaa. Sitäpaitsi joskus tuntuu, että on turvallisempaa pitää rätit ylhäällä, että olisi edes pieni mahdollisuus tulla huomatuksi. On mielestäni huvittavaa, kun pääosin motarit valittavat kolmiosta, vaikka itse ajavat useinmiten sumussa täyttä 20-30kn vauhtia ja väistävät sitten viime tingassa ja sitten pätevät: "Mulla on tutka ja geepeeässä." Juuri, kun Yachting Worldissa oli aiheena tutkan luotettavuus... Entäpä sitten melojat, soutelijat yms? Turha inistä, että melojien ei edes pitäisi uskaltautua väylien läheisyyteen. Näen nimittäin päivittäin (työni lomassa) veneitä, jotka oikovat täyttä nopeutta saariston keskeltä tiheiden mökkiasutusten lomasta luottaen gps:n syvyysmerkintöihin.

        Itse purjeilla kulkiessani kiroan joka kerta, kun näen tuollaisen koneilla-purje/purjeita ylhäällä-ilman kolmiota -tapauksen. Voin hyvin ymmärtää moottoriveneilijöiden vihan, sillä purjeillakulkevalla nuo ovat vielä hankalampia tapauksia. Kun kolmiota ei ole eli sääntöjä ilmeisesti jo rikotaan, ei voi millään tietää, kumpaan kategoriaan (purje- vai konealus) semmoisen veneen kippari itsensä lukee ja kumman tavoin aikoo suhtautua minun väistämiseeni. Sama ongelma on tietysti moottoriveneilijällä, mutta hänelle saattaa silti olla hiukan helpompaa väistää "varmuuden vuoksi".

        Toisaalta joskus on sen verran ahdasta, ettei se varmuuden vuoksi väistäminen oikein kävisi laatuun, koska se sotkee vuorostaan muiden kulkusuunnitelmia. Koko säännöstön ideahan on se, että mistä tahansa tilanteesta voisi ottaa valokuvan ja kertoa sen perusteella kaikkien kuvassa näkyvien alusten keskinäisen väistämisjärjestyksen ILMAN mitään arvailuja siitä, kulkeeko joku nopeammin kuin purjeilla voisi tai merkitseekö keulapurjeen puuttuminen jotain.


      • väylien läheisyydessäkö?
        ei käytä kolmiota kirjoitti:

        kone purje -ajossa, niin silloin hänellä ei ole myöskään oikeutta inistä siitä, että konealus ei vaivaudu väistämään. Eräässä kohtalaisen tunnetussa kirjassa on ilmaus "malka omassa silmässä" (vai onko se hirsi nykykäännöksessä?). Sitten kun itse noudatatte sääntöjä, voitte valittaa muiden rikkeistä.

        Laki on laki. "Yleinen käytäntö" ei ole laki.

        Ankkuripalloa muuten ei tarvitse nostaa aina ankkurissaollessa, ainoastaan väylien läheisyydessä.

        "Ankkuripalloa muuten ei tarvitse nostaa aina ankkurissaollessa, ainoastaan väylien läheisyydessä".

        Ja mihinkäs tällainen väittämäsi perustuu?
        Meriteiden sisävesisäännöissä sanotaan ankkuroinniksi sitä, kun alus on kiinnitettynä pohjaan, poijuun tai paaluun taikka maihin olematta laiturissa. Poikkeus merkkikuvioiden pitämisestä koskee alusta, joka on ankkuroituna liikenneturvallisuuden kannalta suojatussa paikassa tai pursiseuran satamassa....
        En muista, että missään olisi määrätty merkkikuvioiden tai ankkurivalon koskevan ainoastaan väylien läheisyyttä.
        Liikenneturvallisuudestahan on kysymys vaikkapa monissa luonnonsatamissa tai satamalahdissa, jossa on muuta vesiliikennettä. Miksi et nostaisi ankkurointimerkkiä ja käyttäisi pimeän aikana ankkurointivaloa. Jälkimmäinen on erityisen tärkeä syksymmällä, kun yöt pimenevät.


      • Paitsi että..
        hyvä, että on uusintoja! kirjoitti:

        En kovin paljon ole seurannut telkkaria enkä foorumia kuin satunnaisesti. Siksi en pahastu uusinnoista.

        Mustasta kolmiosta jankuttaminen tuntuu turhanpäiväiseltä nipottamiselta. Kyllä ihan ilman kolmiotakin on aika helppo hoksata, milloin ajetaan koneella. Kun ei tuule ja purjeet läpsyen joku vene kulkee 5-6kn vauhtia, tarvitaanko kolmio koneajon tunnistamiseksi? Aika yleinen käytäntö näyttää olevan, että genua on rullattu sisään ja pelkkä iso on ylhäällä, kun kuljetaan väylää koneella.

        Eikä sitä mustaa kolmiota välttämättä huomaa yhtä helposti kuin koneajon pystyy hoksaamaan kauempaakin. Varsinkaan kolmiota ei huomaa, jos se sattuu olemaan genuan katveessa. En tietenkään vastusta merkkikuvion käyttöä, mutta siitä nipottaminen tuntuu aika tarpeettomalta. Kohtahan täälläkin menään sakujen tyyliin, jossa satamapoliisi heti huomauttaa kolmion puuttumisesta jos vaikka Kielin kanavassa avaat genuan mutta et nosta kolmiota (kanavassa on pakko pitää kone päällä, vaikka olisi hyvä purjehdustuuli).

        Meidän saaristossamme ei myöskään mustan ankkurointipallon nostaminen näytä olevan kovin tavallista, vaikka ankkurointi on aika yleistä. Pitäisikö siitäkin ruveta nipottamaan: "hei sä oot ankkurissa, missä sun musta pallo?".

        Ootteko tjunnut että kysymys ei ole kolmion näkyvyydestä vaan säännöistä!!
        Tieliikenteessäkin on säännöt. Muistaakseni se kolmion """unohtaminen maksaa 12 päiväsakkoo== joten todennäkösesti muistaa ens kerralla..


      • Försti..
        inhottavat purjehtijaa kirjoitti:

        Itse purjeilla kulkiessani kiroan joka kerta, kun näen tuollaisen koneilla-purje/purjeita ylhäällä-ilman kolmiota -tapauksen. Voin hyvin ymmärtää moottoriveneilijöiden vihan, sillä purjeillakulkevalla nuo ovat vielä hankalampia tapauksia. Kun kolmiota ei ole eli sääntöjä ilmeisesti jo rikotaan, ei voi millään tietää, kumpaan kategoriaan (purje- vai konealus) semmoisen veneen kippari itsensä lukee ja kumman tavoin aikoo suhtautua minun väistämiseeni. Sama ongelma on tietysti moottoriveneilijällä, mutta hänelle saattaa silti olla hiukan helpompaa väistää "varmuuden vuoksi".

        Toisaalta joskus on sen verran ahdasta, ettei se varmuuden vuoksi väistäminen oikein kävisi laatuun, koska se sotkee vuorostaan muiden kulkusuunnitelmia. Koko säännöstön ideahan on se, että mistä tahansa tilanteesta voisi ottaa valokuvan ja kertoa sen perusteella kaikkien kuvassa näkyvien alusten keskinäisen väistämisjärjestyksen ILMAN mitään arvailuja siitä, kulkeeko joku nopeammin kuin purjeilla voisi tai merkitseekö keulapurjeen puuttuminen jotain.

        Kerrankin joku purjehtija joka ymärtää missä mennään.
        Meriteiden säännöt sanoo niin että purjealus joka käyttää konevoimaa on moottorialus!! Eli tarkoitan sitä että laivan brykalta kun katsoo kiikareilla niin meleko helposti voi päätellä liikkuuko alus ihan aikuisten oikeasti purjeilla vai koneella...


      • vastaus on
        väylien läheisyydessäkö? kirjoitti:

        "Ankkuripalloa muuten ei tarvitse nostaa aina ankkurissaollessa, ainoastaan väylien läheisyydessä".

        Ja mihinkäs tällainen väittämäsi perustuu?
        Meriteiden sisävesisäännöissä sanotaan ankkuroinniksi sitä, kun alus on kiinnitettynä pohjaan, poijuun tai paaluun taikka maihin olematta laiturissa. Poikkeus merkkikuvioiden pitämisestä koskee alusta, joka on ankkuroituna liikenneturvallisuuden kannalta suojatussa paikassa tai pursiseuran satamassa....
        En muista, että missään olisi määrätty merkkikuvioiden tai ankkurivalon koskevan ainoastaan väylien läheisyyttä.
        Liikenneturvallisuudestahan on kysymys vaikkapa monissa luonnonsatamissa tai satamalahdissa, jossa on muuta vesiliikennettä. Miksi et nostaisi ankkurointimerkkiä ja käyttäisi pimeän aikana ankkurointivaloa. Jälkimmäinen on erityisen tärkeä syksymmällä, kun yöt pimenevät.

        > Poikkeus merkkikuvioiden pitämisestä koskee alusta, joka on ankkuroituna liikenneturvallisuuden kannalta suojatussa paikassa

        Siinähän se lukee. Käytännössähän ankkuroidaan vain suojaisiin paikkoihin (jotka samalla ovat liikenneturvallisuuden kannalta suojatussa paikassa).


      • Kysymys...

        Mistä ihmeestä te moottoriveneilijät tiedätte onko purjevene etenemässä pelkillä purjeilla, vai onko kone apuna?


      • mutta ihmettelen?
        inhottavat purjehtijaa kirjoitti:

        Itse purjeilla kulkiessani kiroan joka kerta, kun näen tuollaisen koneilla-purje/purjeita ylhäällä-ilman kolmiota -tapauksen. Voin hyvin ymmärtää moottoriveneilijöiden vihan, sillä purjeillakulkevalla nuo ovat vielä hankalampia tapauksia. Kun kolmiota ei ole eli sääntöjä ilmeisesti jo rikotaan, ei voi millään tietää, kumpaan kategoriaan (purje- vai konealus) semmoisen veneen kippari itsensä lukee ja kumman tavoin aikoo suhtautua minun väistämiseeni. Sama ongelma on tietysti moottoriveneilijällä, mutta hänelle saattaa silti olla hiukan helpompaa väistää "varmuuden vuoksi".

        Toisaalta joskus on sen verran ahdasta, ettei se varmuuden vuoksi väistäminen oikein kävisi laatuun, koska se sotkee vuorostaan muiden kulkusuunnitelmia. Koko säännöstön ideahan on se, että mistä tahansa tilanteesta voisi ottaa valokuvan ja kertoa sen perusteella kaikkien kuvassa näkyvien alusten keskinäisen väistämisjärjestyksen ILMAN mitään arvailuja siitä, kulkeeko joku nopeammin kuin purjeilla voisi tai merkitseekö keulapurjeen puuttuminen jotain.

        Miksi ihmeessä pitää ajaa purjeet ylhällä jos ei tuule? Usein näkee aivan tyynessä että iso on ylhällä genoa rullattuna ja sitten ajetaan koneella? Mikä tässä on ideana, odotellaanko tuulen nousemista vai miksi. Isellä menee ison alas laskemiseen noin 20sec ja nostoon riippuen vähän olosuhteista 10-30sec. Miksi siis pitää ylhällä purjetta ärsyttävästi läpättämässä. Joskus tullut testattua ja aika äkkiä olen läpätykseen kyllästynyt.

        Ymmärrän jos esim kovalla kelillä halutaan ajaa hyvää nousukulmaa vain reivatulla genoalla silloin koneesta on suuri hyöty jos pitää vähän vetoa päällä. Toinen mitä teen joskus kapaikkoihin tullessa käynnistän koneen varmuuden vuoksi tyhjäkäynnille (ei siis vaihdetta päällä) varsinkin paljon liikennöidyt kapeikot jos joutuu yllättäen kryssimään tuuliolosuhteet muuttuvat vedän kapeikon läpi koneella. Näin ei tarvii ängetä jonkun eteen turhaan. Samalla sitten lasken purjeita jos vaikuttaa että joutuu avittamaan koneella pitempään. Kone on mallia käyntiin vedettävä jos näin ei olisi en varmaan käynnistelisi turhaan.

        Mutta kyllä joku voisi keksiä fiksumman systeemin tämän kartion nostamiseen. Tuntuu vähän tyhmältä että kolmion virittämiseen menee pitempään kuin purjeiden nostoon/laskuun yhteensä?


      • mutta ihmettelen? kirjoitti:

        Miksi ihmeessä pitää ajaa purjeet ylhällä jos ei tuule? Usein näkee aivan tyynessä että iso on ylhällä genoa rullattuna ja sitten ajetaan koneella? Mikä tässä on ideana, odotellaanko tuulen nousemista vai miksi. Isellä menee ison alas laskemiseen noin 20sec ja nostoon riippuen vähän olosuhteista 10-30sec. Miksi siis pitää ylhällä purjetta ärsyttävästi läpättämässä. Joskus tullut testattua ja aika äkkiä olen läpätykseen kyllästynyt.

        Ymmärrän jos esim kovalla kelillä halutaan ajaa hyvää nousukulmaa vain reivatulla genoalla silloin koneesta on suuri hyöty jos pitää vähän vetoa päällä. Toinen mitä teen joskus kapaikkoihin tullessa käynnistän koneen varmuuden vuoksi tyhjäkäynnille (ei siis vaihdetta päällä) varsinkin paljon liikennöidyt kapeikot jos joutuu yllättäen kryssimään tuuliolosuhteet muuttuvat vedän kapeikon läpi koneella. Näin ei tarvii ängetä jonkun eteen turhaan. Samalla sitten lasken purjeita jos vaikuttaa että joutuu avittamaan koneella pitempään. Kone on mallia käyntiin vedettävä jos näin ei olisi en varmaan käynnistelisi turhaan.

        Mutta kyllä joku voisi keksiä fiksumman systeemin tämän kartion nostamiseen. Tuntuu vähän tyhmältä että kolmion virittämiseen menee pitempään kuin purjeiden nostoon/laskuun yhteensä?

        >> Miksi ihmeessä pitää ajaa purjeet ylhällä jos ei tuule?


      • ja ei
        mutta ihmettelen? kirjoitti:

        Miksi ihmeessä pitää ajaa purjeet ylhällä jos ei tuule? Usein näkee aivan tyynessä että iso on ylhällä genoa rullattuna ja sitten ajetaan koneella? Mikä tässä on ideana, odotellaanko tuulen nousemista vai miksi. Isellä menee ison alas laskemiseen noin 20sec ja nostoon riippuen vähän olosuhteista 10-30sec. Miksi siis pitää ylhällä purjetta ärsyttävästi läpättämässä. Joskus tullut testattua ja aika äkkiä olen läpätykseen kyllästynyt.

        Ymmärrän jos esim kovalla kelillä halutaan ajaa hyvää nousukulmaa vain reivatulla genoalla silloin koneesta on suuri hyöty jos pitää vähän vetoa päällä. Toinen mitä teen joskus kapaikkoihin tullessa käynnistän koneen varmuuden vuoksi tyhjäkäynnille (ei siis vaihdetta päällä) varsinkin paljon liikennöidyt kapeikot jos joutuu yllättäen kryssimään tuuliolosuhteet muuttuvat vedän kapeikon läpi koneella. Näin ei tarvii ängetä jonkun eteen turhaan. Samalla sitten lasken purjeita jos vaikuttaa että joutuu avittamaan koneella pitempään. Kone on mallia käyntiin vedettävä jos näin ei olisi en varmaan käynnistelisi turhaan.

        Mutta kyllä joku voisi keksiä fiksumman systeemin tämän kartion nostamiseen. Tuntuu vähän tyhmältä että kolmion virittämiseen menee pitempään kuin purjeiden nostoon/laskuun yhteensä?

        Purjeita on useamman sorttisia. Oma iso painaa liki 40 kg, vaikka materiaalinakin on muuta kuin dacronia. Fallin päästä vetämällä jaksan sen juuri ja juuri nostaa liki toppiin käsin, mastolta paljon paremmin, jos joku toinen on vetämässä löysät taaempaa. Lisäksi iso pitää osuttaa aika tarkkaan barskojen välistä. Kynnys siis lyhyeen laskuun ja nostoon on jonkinmoinen.

        Edellä sanotusta huolimatta mieluummin lasken ison, jos ei jostain syystä ole vahvaa oletusta siitä, että sitä voisi taas kymmenen minuutin kuluttua käyttää. Siksi vastaavasti se kartio on jäänyt pelkäksi katsastusvarusteeksi.


    • Beneteausti

      Isoilla väylillä purjein liikkuvaa alusta on teidän laivaporukoidenkin väistettävä. Koneella ajessa tiettävästi ohittava väistää ohitettavaa. Juttele kippoasi ohjaavan päällystön kanssa näistä niin saat tietoa miten he ennakoivat asiat. Isommalla koolla ei saa etuoikeutta muutoin kuin jos väylä on niin kapoinen ettei väistäminen ole turvallista. Mainitse onnettomuus, jossa purjevene on jäänyt ison aluksen alle ja tuomittu?

      • ihan uusiksi

        Syväyksensä vuoksi rajoittuneen ohjailtavuuden omaava alus (laiva) on aina etuajo-oikeutettu. Vaikka vastaan tulisi 30 jalkainen sunwintti täysissä purjeissa. Veneen moottorin hurautat käyntiin 10 sekunnissa ja genoan vedät sisään samassa ajassa. Laivan pysäyttämiseen saattaa mennä puolikin kilometriä.


      • Försti..

        Kuulut just siihen porukkaan purjehtijoita joka on lukenut sen ekan sivun meriteiden säännöistä, lyönyt opuksen kiinni nostanut purjeet ja kuvittelee et kaik väistää. Kaivappa se sama opus esiin ja lue hieman pitemmälle, siel on maininta myös ammattikseen liikuvista!!!!!!!! paahvi!!!


      • varmaan myös

        että moottorivene väistää aina purjevenettä?


      • P. Ahvi
        Försti.. kirjoitti:

        Kuulut just siihen porukkaan purjehtijoita joka on lukenut sen ekan sivun meriteiden säännöistä, lyönyt opuksen kiinni nostanut purjeet ja kuvittelee et kaik väistää. Kaivappa se sama opus esiin ja lue hieman pitemmälle, siel on maininta myös ammattikseen liikuvista!!!!!!!! paahvi!!!

        Olisi mielenkiintoista tietää, missä kohtaa Colregissä on maininta ammatikseen liikkuvista, ja mitä niistä sanotaan. Itse en ole moista kohtaa löytänyt.

        Tämä "huvialus väistää ammattiliikennettä" sääntö on myytti, ei todellisuutta.


      • Mutta pikku lisäyksiä
        ihan uusiksi kirjoitti:

        Syväyksensä vuoksi rajoittuneen ohjailtavuuden omaava alus (laiva) on aina etuajo-oikeutettu. Vaikka vastaan tulisi 30 jalkainen sunwintti täysissä purjeissa. Veneen moottorin hurautat käyntiin 10 sekunnissa ja genoan vedät sisään samassa ajassa. Laivan pysäyttämiseen saattaa mennä puolikin kilometriä.

        Laiva ei ole avomerellä koskaan rajoitettu ohjailukyvyn tai syväytensä takia. Eli avomerellä laivaa koskee samat väistämissäännöt kuin pikku busteria. Mutta tietysti hyvän merimietavan omaava veneiliä väistää laivaa myös merellä.

        Toisaalta nämä ovat erittäin harvinaisia tapauksia kun avomerellä tulee tilanne että pitää väistää yhteentörmäämisen välttämiseksi eli aika teoriaa on.

        Täältä voi sitten katsoa mitkä on oikeasti ne joita tulee LAIN mukaan väistää.

        http://personal.inet.fi/palvelu/mare/saannot/saan_4.htm


      • kuiten kin
        Mutta pikku lisäyksiä kirjoitti:

        Laiva ei ole avomerellä koskaan rajoitettu ohjailukyvyn tai syväytensä takia. Eli avomerellä laivaa koskee samat väistämissäännöt kuin pikku busteria. Mutta tietysti hyvän merimietavan omaava veneiliä väistää laivaa myös merellä.

        Toisaalta nämä ovat erittäin harvinaisia tapauksia kun avomerellä tulee tilanne että pitää väistää yhteentörmäämisen välttämiseksi eli aika teoriaa on.

        Täältä voi sitten katsoa mitkä on oikeasti ne joita tulee LAIN mukaan väistää.

        http://personal.inet.fi/palvelu/mare/saannot/saan_4.htm

        "Laiva ei ole avomerellä koskaan rajoitettu ohjailukyvyn tai syväytensä takia."

        No ei se ihan näinkään ole. Jos suomenlahteen ja itämereen vedettävästä kaasuputkesta tulee joskus totta, niin sitä putkea asentava alus on taatusti ohjailykyvyltään rajoitettu. Samoin löytyy runsaasti mriä, joissa on matalikkoja niin että suurimmat laivat eivät voi ajaa mihin tahansa.


      • Mutta p...
        kuiten kin kirjoitti:

        "Laiva ei ole avomerellä koskaan rajoitettu ohjailukyvyn tai syväytensä takia."

        No ei se ihan näinkään ole. Jos suomenlahteen ja itämereen vedettävästä kaasuputkesta tulee joskus totta, niin sitä putkea asentava alus on taatusti ohjailykyvyltään rajoitettu. Samoin löytyy runsaasti mriä, joissa on matalikkoja niin että suurimmat laivat eivät voi ajaa mihin tahansa.

        Sillon todennäköisesti löytyy lieriö tai pallo salmari pallo näkyvältä paikalta. Tai jokin muu työtehtävää koskeva yö tai päivä merkki.


      • tuomio tuli

      • pitkin
        Mutta p... kirjoitti:

        Sillon todennäköisesti löytyy lieriö tai pallo salmari pallo näkyvältä paikalta. Tai jokin muu työtehtävää koskeva yö tai päivä merkki.

        Laivat kulkevat avomerellä Suomenlahdella ja Itämerellä pääosin reitinjakojärjestelmää pitkin kunnes menevät satamaan/tulevat satamasta
        -ahdasta- väylää pitkin. Reitinjakojärjestelmän alueella on erilaiset säännöt, sen säännöt mm. kieltävät luovimisen.
        Eli itseasiassa tilanteita, jossa laiva joutuisi väistämään esim. luovivaa purjevenettä tai muita veneitä väistämissääntöjen perusteella sattuu vesillämme Suomenlahdella ja Itämerellä harvoin.


      • tuumaat
        pitkin kirjoitti:

        Laivat kulkevat avomerellä Suomenlahdella ja Itämerellä pääosin reitinjakojärjestelmää pitkin kunnes menevät satamaan/tulevat satamasta
        -ahdasta- väylää pitkin. Reitinjakojärjestelmän alueella on erilaiset säännöt, sen säännöt mm. kieltävät luovimisen.
        Eli itseasiassa tilanteita, jossa laiva joutuisi väistämään esim. luovivaa purjevenettä tai muita veneitä väistämissääntöjen perusteella sattuu vesillämme Suomenlahdella ja Itämerellä harvoin.

        Mitäs tuumaat höyrylaiva Ukko-Pekasta? Sehän ajelee lounasristeilyillä ympäri Airistoa, myös väylien ulkopuolella (vettähän riittää). Onko se väistämisvelvollinen purjealuksiin nähden?

        Ei se käytännössä väistä, päin vastoin muuttaa vielä suuntaansa niin että tulee päin. Mutta pitäisikö sen mielestäsi väistää? Minusta pitäisi.


      • Skep Tikko
        pitkin kirjoitti:

        Laivat kulkevat avomerellä Suomenlahdella ja Itämerellä pääosin reitinjakojärjestelmää pitkin kunnes menevät satamaan/tulevat satamasta
        -ahdasta- väylää pitkin. Reitinjakojärjestelmän alueella on erilaiset säännöt, sen säännöt mm. kieltävät luovimisen.
        Eli itseasiassa tilanteita, jossa laiva joutuisi väistämään esim. luovivaa purjevenettä tai muita veneitä väistämissääntöjen perusteella sattuu vesillämme Suomenlahdella ja Itämerellä harvoin.

        Kerropa hiukan lisää tästä reitinjakojärjestelmästä, kun Googlekaan ei siitä löydä muuta kuin pari epämääräistä uutista. Viitteitä? Mihin lakiin tai asetukseen esim. tuo luovimiskielto perustuu?


      • mainsaill
        Skep Tikko kirjoitti:

        Kerropa hiukan lisää tästä reitinjakojärjestelmästä, kun Googlekaan ei siitä löydä muuta kuin pari epämääräistä uutista. Viitteitä? Mihin lakiin tai asetukseen esim. tuo luovimiskielto perustuu?

        kyllä ne on seillä karttoihin merkatuilla (nyt sinne tehdään tallinnan edustalle oikein liikenneympyräkin!) reiteillä, joita laivat on velvoitettuja käyttämään, väistövelvollisia purjeilla liikkuviin nähden.tosiasiassa ne ei tietenkään väistä,koska olettavat aina purjeveneiden väistävän isompaansa,kuten on aina käynytkin.luovimista ei mikään kiellä missään ja piste.paitsi jossain satamien säännöissä sanotaan ettei purjein saa tulla laituriin,mutta jos kone ei toimi tai sitä ei ole,ei sekään mikään merilain ylittävä määräys ole.väistäkää satamassa purjehtivaa kiltisti.totuus on ettei isojenkaan laivojen kipparit (tai heidän määräyksestään muut) noudata väistämissääntöjä edes keskenään.suomalaiset matkustajaalukset joutuvat luopumaan tämän tästä etuajo-oikeudestaan välttääkseen haverin.he pitävät näitä yleensä rahtialuksia todella suurena riskinä.jos niille huutaa radiolla,että olette tulossa eteemme,ne vain vastaavat,että emme muuta kurssia.väistäkää.merilakihan sanoo,että törmäyksen välttääkseen on silloin väistettävä,vaikka olisi oikeassa.sama muuten koskee huvialuksia.


      • kyllästynyt venemies
        mainsaill kirjoitti:

        kyllä ne on seillä karttoihin merkatuilla (nyt sinne tehdään tallinnan edustalle oikein liikenneympyräkin!) reiteillä, joita laivat on velvoitettuja käyttämään, väistövelvollisia purjeilla liikkuviin nähden.tosiasiassa ne ei tietenkään väistä,koska olettavat aina purjeveneiden väistävän isompaansa,kuten on aina käynytkin.luovimista ei mikään kiellä missään ja piste.paitsi jossain satamien säännöissä sanotaan ettei purjein saa tulla laituriin,mutta jos kone ei toimi tai sitä ei ole,ei sekään mikään merilain ylittävä määräys ole.väistäkää satamassa purjehtivaa kiltisti.totuus on ettei isojenkaan laivojen kipparit (tai heidän määräyksestään muut) noudata väistämissääntöjä edes keskenään.suomalaiset matkustajaalukset joutuvat luopumaan tämän tästä etuajo-oikeudestaan välttääkseen haverin.he pitävät näitä yleensä rahtialuksia todella suurena riskinä.jos niille huutaa radiolla,että olette tulossa eteemme,ne vain vastaavat,että emme muuta kurssia.väistäkää.merilakihan sanoo,että törmäyksen välttääkseen on silloin väistettävä,vaikka olisi oikeassa.sama muuten koskee huvialuksia.

        Kyllä se luoviminen reittijakojärjestelmässä on täysin selvästi kielletty. Asiaa koskee 10. sääntö, c-kohta: Aluksen on mahdollisuuksien mukaan vältettävät liikennekaistojen ylitystä, mutta milloin se on välttämätöntä, on ylitys suoritettava niin suorakulmaisessa suunnassa yleiseen liikennesuuntaan nähden kuin mahdollista.

        Teillä s-nan rättipelleillä on vain sellainen käsitys, että teitä ei koske mikään laki tai sääntö. Täälläkin on kiljuttu korttipakkoa moottoriveneiden kuljettajille, mutta kyllä enemmän olisi tarpeen säännös, että minkäänlaisella purjeveneellä ei saa lähteä vesille, ellei ole hyvin tiukkojen vaatimusten kautta myönnettävää korttia. Vaatimuksiin pitäisi kuulua allekirjoitettu sitoumus olla ikinä käyttämättä purjeita sellaisessa paikassa, jossa siitä saattaa olla vähintäkään haittaa tai häiriötä muille. Ja luonnollisesti purjeveneiden perusteeton ja vanhentunut etuajo-oikeus tulisi lopettaa ja säätää ne väistämisevelvollisiksi KAIKKEEN muuhun liikenteeseen nähden.
        Prkle, moottoriveneilijöitä kehtaatte moittia, mutta todellisuudessa ei vesillä liiku toista niin omahyväistä, röyhkeää ja öykkärimäistä sakkia kuin purjehtijat!


      • kouluun
        kyllästynyt venemies kirjoitti:

        Kyllä se luoviminen reittijakojärjestelmässä on täysin selvästi kielletty. Asiaa koskee 10. sääntö, c-kohta: Aluksen on mahdollisuuksien mukaan vältettävät liikennekaistojen ylitystä, mutta milloin se on välttämätöntä, on ylitys suoritettava niin suorakulmaisessa suunnassa yleiseen liikennesuuntaan nähden kuin mahdollista.

        Teillä s-nan rättipelleillä on vain sellainen käsitys, että teitä ei koske mikään laki tai sääntö. Täälläkin on kiljuttu korttipakkoa moottoriveneiden kuljettajille, mutta kyllä enemmän olisi tarpeen säännös, että minkäänlaisella purjeveneellä ei saa lähteä vesille, ellei ole hyvin tiukkojen vaatimusten kautta myönnettävää korttia. Vaatimuksiin pitäisi kuulua allekirjoitettu sitoumus olla ikinä käyttämättä purjeita sellaisessa paikassa, jossa siitä saattaa olla vähintäkään haittaa tai häiriötä muille. Ja luonnollisesti purjeveneiden perusteeton ja vanhentunut etuajo-oikeus tulisi lopettaa ja säätää ne väistämisevelvollisiksi KAIKKEEN muuhun liikenteeseen nähden.
        Prkle, moottoriveneilijöitä kehtaatte moittia, mutta todellisuudessa ei vesillä liiku toista niin omahyväistä, röyhkeää ja öykkärimäistä sakkia kuin purjehtijat!

        Ennen ajokortin vaatimista pitäisi kai moottoriveneilijöitä vaatia käymään edes peruskoulu. Siellä nimittäin oppisi lukemaan. Kas kun säännössä lukee tosiaan "kuin mahdollista".


      • mainsaill
        kyllästynyt venemies kirjoitti:

        Kyllä se luoviminen reittijakojärjestelmässä on täysin selvästi kielletty. Asiaa koskee 10. sääntö, c-kohta: Aluksen on mahdollisuuksien mukaan vältettävät liikennekaistojen ylitystä, mutta milloin se on välttämätöntä, on ylitys suoritettava niin suorakulmaisessa suunnassa yleiseen liikennesuuntaan nähden kuin mahdollista.

        Teillä s-nan rättipelleillä on vain sellainen käsitys, että teitä ei koske mikään laki tai sääntö. Täälläkin on kiljuttu korttipakkoa moottoriveneiden kuljettajille, mutta kyllä enemmän olisi tarpeen säännös, että minkäänlaisella purjeveneellä ei saa lähteä vesille, ellei ole hyvin tiukkojen vaatimusten kautta myönnettävää korttia. Vaatimuksiin pitäisi kuulua allekirjoitettu sitoumus olla ikinä käyttämättä purjeita sellaisessa paikassa, jossa siitä saattaa olla vähintäkään haittaa tai häiriötä muille. Ja luonnollisesti purjeveneiden perusteeton ja vanhentunut etuajo-oikeus tulisi lopettaa ja säätää ne väistämisevelvollisiksi KAIKKEEN muuhun liikenteeseen nähden.
        Prkle, moottoriveneilijöitä kehtaatte moittia, mutta todellisuudessa ei vesillä liiku toista niin omahyväistä, röyhkeää ja öykkärimäistä sakkia kuin purjehtijat!

        ylitys tietysti suoritetaan niin suorakulmaisessa suunnassa kuin se mahdollista luovimalla tehdä.tuo kulma vaihtelee veneen mukaan.ei tuo kohta vaadi purjehtijaa ajamaan koneella millään tavoin.on öykkärimäistä vaatia kovaan sävyyn purjehtijoita luopumaan oikeuksistaan sen sijaan,että opettelisi, myöntäisi ja hyväksyisi nöyrästi omat väistövelvollisuutensa.perehdy asioihin paremmin.


      • Suomenlahdella
        pitkin kirjoitti:

        Laivat kulkevat avomerellä Suomenlahdella ja Itämerellä pääosin reitinjakojärjestelmää pitkin kunnes menevät satamaan/tulevat satamasta
        -ahdasta- väylää pitkin. Reitinjakojärjestelmän alueella on erilaiset säännöt, sen säännöt mm. kieltävät luovimisen.
        Eli itseasiassa tilanteita, jossa laiva joutuisi väistämään esim. luovivaa purjevenettä tai muita veneitä väistämissääntöjen perusteella sattuu vesillämme Suomenlahdella ja Itämerellä harvoin.

        Väität että "Laivat kulkevat avomerellä Suomenlahdella ja Itämerellä pääosin reitinjakojärjestelmää pitkin kunnes menevät satamaan/tulevat satamasta"

        Ehkä tilanne on muuttunut siitä mitä minä olen oppinut, luulin nimittäin että esim Suomenlahdella reittijakoalueita on vain lyhyitä pätkiä, Hangon, Porkkalan ja Kalbodan kohdalla. Eli laivat kulkevat kyllä VTS:n avulla "kaistojaan" mutta reittijakoalue ei koske koko Suomenlahtea, ja täten siellä nuo Englannin kanaalin liikennesäännöt eivät sellaisenaan ole voimassa. Tallinnan lahdella puolestaan on voimassa oleva reittijakoalue, eikä väylä, joka asettaa tiukemmat vaatimukset alle 20 m alusten kululle, näiden olisi kuljettava reittijakoalueen ulkopuolella, mutta väylän ollessa kyseessä, väylää pitkin.

        Mielenkiintoista.

        Joten, saako moottoriveneellä päräyttää Porkkalasta suorinta tietä Tallinnaan Naissaaren pohjoispuolitse, vai onko ensin ylitettävä reittijakoalue kohtisuoraan?


      • siinä säännössä
        mainsaill kirjoitti:

        ylitys tietysti suoritetaan niin suorakulmaisessa suunnassa kuin se mahdollista luovimalla tehdä.tuo kulma vaihtelee veneen mukaan.ei tuo kohta vaadi purjehtijaa ajamaan koneella millään tavoin.on öykkärimäistä vaatia kovaan sävyyn purjehtijoita luopumaan oikeuksistaan sen sijaan,että opettelisi, myöntäisi ja hyväksyisi nöyrästi omat väistövelvollisuutensa.perehdy asioihin paremmin.

        muka on sana "luovimalla"? Ei missään. Entä mikä muka tekee mahdottomaksi purjeveneilijälle laskea purjeet ja käynnistää moottorin? Ei mikään. Paitsi tietysti teidän kusipäisyytenne!


      • reitit
        Suomenlahdella kirjoitti:

        Väität että "Laivat kulkevat avomerellä Suomenlahdella ja Itämerellä pääosin reitinjakojärjestelmää pitkin kunnes menevät satamaan/tulevat satamasta"

        Ehkä tilanne on muuttunut siitä mitä minä olen oppinut, luulin nimittäin että esim Suomenlahdella reittijakoalueita on vain lyhyitä pätkiä, Hangon, Porkkalan ja Kalbodan kohdalla. Eli laivat kulkevat kyllä VTS:n avulla "kaistojaan" mutta reittijakoalue ei koske koko Suomenlahtea, ja täten siellä nuo Englannin kanaalin liikennesäännöt eivät sellaisenaan ole voimassa. Tallinnan lahdella puolestaan on voimassa oleva reittijakoalue, eikä väylä, joka asettaa tiukemmat vaatimukset alle 20 m alusten kululle, näiden olisi kuljettava reittijakoalueen ulkopuolella, mutta väylän ollessa kyseessä, väylää pitkin.

        Mielenkiintoista.

        Joten, saako moottoriveneellä päräyttää Porkkalasta suorinta tietä Tallinnaan Naissaaren pohjoispuolitse, vai onko ensin ylitettävä reittijakoalue kohtisuoraan?

        Entä miten Itämerellä, pitääkö paikkansa että siellä laivat kulkevat "pääosin reitinjakojärjestelmää pitkin"? Muistelen että Hiidenmaan kohdalla olisi reittijakoalue, eteläisempiä ei tule mieleen ja Itämeren kortti on veneessä, ehkä Gotlannin kohdalla on reittijakoalue?

        Vai onko nyt vedetty reittijakoalue koko Itämeren mitalle, jota pitkin laivat kulkevat ja jolta alle 20m alusten on pysyttävä poissa?


      • kun kysytään
        siinä säännössä kirjoitti:

        muka on sana "luovimalla"? Ei missään. Entä mikä muka tekee mahdottomaksi purjeveneilijälle laskea purjeet ja käynnistää moottorin? Ei mikään. Paitsi tietysti teidän kusipäisyytenne!

        Tätä nyt ei koulussa opeteta, joten valistetaan. Säännöissä ei mainita lainkaan luovimisen käsitettä. Sen sijaan siellä puhutaan moottorialuksista ja purjealuksista, siinä kaikki. Minkäänlaista vaatimusta ei missään ole siitä, että purjealuksessa pitäisi olla moottori. Eikä sinun tarvitse vaivata päätäsi itse asiassa lainkaan sillä, miten purjealus reittijakovyöhykkeen ylittää, riittää kun noudatat omalta osaltasi sääntöjä.


    • yleensä laivoja

      sillä ne ovat duunissa. Minä olen purjehtinut maailman merillä viimeiset 10 vuotta huvin vuoksi. Ihmisten olisi muutenkin hyvä avata silmänsä ja ottaa muut huomioon. Yleensäkin kuppikuntaisuus -lakanat, rautapurjeet jne. voi unohtaa. Kaikki mikä kelluu, kumipatja mukaanlukien, on kivaa. Paskahousuja valitettavasti on olemassa mutta sille me emme voi mitään. Alkakaa ihmiset kirjoittamaan mitä kaikea mukavaa olette saaneet kellukkeidenne kanssa aikaan eikä vain marinaa kuten Bava on paska, kaikki tietää sen mutta ajettiinhan Suomessa myös Ladalla vai mitä... ps. on muuten kiva seilata ympäri vuoden lämpimässä.

      • ja purjeilla?

        Ymmärrän, että lakanoista puhutaan tässä yhteydessä lähinnä vittuilumielessä. Purjemateriaalit kuten dacron, kevlar, mylar, hiilikuitu jne olisivat aika ikäviä vuodevaatteina eikä toisaalta pehmeistä pellavaisista vuodevaatteista ole purjemateriaaleiksi. Oletteko muuten katselleet Pommernin tai Tall Ships Racen purjelaivojen purjeita? Aika kaukana lakanoista nekin ovat.
        Kertokaa mistä tällainen "lakanavetoisuus" on peräisin. "Räteistä" ja "kepeistä" kyllä olen kuullut, lakanavetoisuus oli uutta. Palstalla varmaan on tarkoitus kaikin mahdollisin ilmaisuin yrittää lietsoa jos jonkinlaista kaunaa erilaisilla aluksilla liikkuvien välille?


      • V-mies
        ja purjeilla? kirjoitti:

        Ymmärrän, että lakanoista puhutaan tässä yhteydessä lähinnä vittuilumielessä. Purjemateriaalit kuten dacron, kevlar, mylar, hiilikuitu jne olisivat aika ikäviä vuodevaatteina eikä toisaalta pehmeistä pellavaisista vuodevaatteista ole purjemateriaaleiksi. Oletteko muuten katselleet Pommernin tai Tall Ships Racen purjelaivojen purjeita? Aika kaukana lakanoista nekin ovat.
        Kertokaa mistä tällainen "lakanavetoisuus" on peräisin. "Räteistä" ja "kepeistä" kyllä olen kuullut, lakanavetoisuus oli uutta. Palstalla varmaan on tarkoitus kaikin mahdollisin ilmaisuin yrittää lietsoa jos jonkinlaista kaunaa erilaisilla aluksilla liikkuvien välille?

        Opiskeluaikana opin että merenkulkulaitoksen porukka oli muutavaa poikkeusta lukuunottamatta joko lespaavaa rannetta heiluttavaa valkoisiin halajavaa ruotsinlaivan risteilyisäntää tai vittuuntunutta ja alkoholiin menevää kännissä tappelevaa runkkua.

        Tämä viesti todisti tämän faktan jälleen kerran.


      • Skönäri löytyi
        V-mies kirjoitti:

        Opiskeluaikana opin että merenkulkulaitoksen porukka oli muutavaa poikkeusta lukuunottamatta joko lespaavaa rannetta heiluttavaa valkoisiin halajavaa ruotsinlaivan risteilyisäntää tai vittuuntunutta ja alkoholiin menevää kännissä tappelevaa runkkua.

        Tämä viesti todisti tämän faktan jälleen kerran.

        Täällähän näyttää olevan ainakin yksi joka tietää mitä tyyppejä noi skönärit on. 5v katselin touhua ja siirryin maihin koska en halua olla vittuuntunut rähjäävä juoppo mikä olisi todennäköisesti ollut kohtalona.


      • jup jup
        Skönäri löytyi kirjoitti:

        Täällähän näyttää olevan ainakin yksi joka tietää mitä tyyppejä noi skönärit on. 5v katselin touhua ja siirryin maihin koska en halua olla vittuuntunut rähjäävä juoppo mikä olisi todennäköisesti ollut kohtalona.

        Näin ne vaan on.
        Hyvin suurella todennäköisyydellä siellä ison laivan komentosillalla häärää joku uskomaton tumpelo ja ääliö. Ja ainakin varmuudella niin jos laivan persuksissa liehuu jokin muu kuin Kälviän lippu.

        Kannattaa kuulkaa huviveneilijät vaan pysyä alta pois ja mahdollisimman kaukana, jos vaan se oma henkikulta jotakin merkitsee!


      • neuvo
        jup jup kirjoitti:

        Näin ne vaan on.
        Hyvin suurella todennäköisyydellä siellä ison laivan komentosillalla häärää joku uskomaton tumpelo ja ääliö. Ja ainakin varmuudella niin jos laivan persuksissa liehuu jokin muu kuin Kälviän lippu.

        Kannattaa kuulkaa huviveneilijät vaan pysyä alta pois ja mahdollisimman kaukana, jos vaan se oma henkikulta jotakin merkitsee!

        Eikä rekan alle kannata jäädä edes suojatiellä.

        Näihän se äiti jo opetti!

        Aika idiootti tai nettiveneilijä pitää olla jos väkisin tunkee laivan alle. Ne ovat pelottavan isoja merenpinnan tasolta tarkasteltuna!


      • tyhmille
        neuvo kirjoitti:

        Eikä rekan alle kannata jäädä edes suojatiellä.

        Näihän se äiti jo opetti!

        Aika idiootti tai nettiveneilijä pitää olla jos väkisin tunkee laivan alle. Ne ovat pelottavan isoja merenpinnan tasolta tarkasteltuna!

        Eikä junan alle kannata kävellä eikä ajaa edes rekalla.

        Yhtä vaikeasti tajuttava asia kuin se ettei veneellä kannata jäädä laivan alle.

        Jos joku försti luulee että emme heitä pelkää, niin on aika idiootti laivan puikoissa. Itsemurhakeinonakin laivan alle seilaaminen taitaa olla vähemmin suosittu kuin junan alle hyppääminen tai rekan keulaa päin ajaminen?


      • te sitten puskette
        tyhmille kirjoitti:

        Eikä junan alle kannata kävellä eikä ajaa edes rekalla.

        Yhtä vaikeasti tajuttava asia kuin se ettei veneellä kannata jäädä laivan alle.

        Jos joku försti luulee että emme heitä pelkää, niin on aika idiootti laivan puikoissa. Itsemurhakeinonakin laivan alle seilaaminen taitaa olla vähemmin suosittu kuin junan alle hyppääminen tai rekan keulaa päin ajaminen?

        väkisin tielle? Jos kerran tajuatte, että purkkarilla laivan alle jääminen on vaarallista, niin miksi pitää silti yrittää?


      • uskota
        te sitten puskette kirjoitti:

        väkisin tielle? Jos kerran tajuatte, että purkkarilla laivan alle jääminen on vaarallista, niin miksi pitää silti yrittää?

        Ei pusketa tielle, etkö sen vertaa ole vesillä käynyt että tuon olisit huomannut.

        En minä ainakaan ole ikinä nähnyt että purjevene puskee väylällä laivan alle. Merimaileja Suomen rannikkovesillä on kuitenkin kertynyt aika lailla.

        Yksi tapaus on neljän vuoden takaa jossa purjevene oli jäädä öljytankkerin alle. Hyvin kävi, sakot tuli mutta henki säilyi.

        Harvemmin taitaa purjeveneitä jäädä laivan alle kuin autoja junan alle? Tai jalankulkijoita rekan alle? Miksi ihmeessä te autoilijat sinne junan alle tungette!!! Jos kerran tajuatte, että autolla junan alle jääminen on vaarallista, niin miksi pitää silti yrittää?


    • hirveesti on

      ollut laivojen ja purkkareiden törmäyksiä, joten typerä provo on aloituksesi. Selvää on että purkkari väistää laivoja änyway, keskellä väylää ei ole kielletty ajamasta ja torvia soittamasta.

      • merivartija.

        Aika mielnkiintoista tekstiä. .
        Kieltämättä aika monen purjehtijan kanssa on tullut keskusteltua noista säännöistä kun laivat niistä meille soittelee.
        Muistakaa hyvät ihmiset että jos joku mokaa kun vastapelurina on laiva, niin aika usein se vene jää toisex. oli sitten oikeassa kumpi tahansa...
        Tuommoinen laiva kun vaatii pysähtyäkseen pahimmillaan muutaman kilometrin!!!!!


      • esim maarinhaminan
        merivartija. kirjoitti:

        Aika mielnkiintoista tekstiä. .
        Kieltämättä aika monen purjehtijan kanssa on tullut keskusteltua noista säännöistä kun laivat niistä meille soittelee.
        Muistakaa hyvät ihmiset että jos joku mokaa kun vastapelurina on laiva, niin aika usein se vene jää toisex. oli sitten oikeassa kumpi tahansa...
        Tuommoinen laiva kun vaatii pysähtyäkseen pahimmillaan muutaman kilometrin!!!!!

        satamassa on parhaimmillaan 5 ruotsinlaivaa. Hyvin sinne on aina mahtunut. Teidän jobinne on muuten aivan turha, siitä esimerkkinä Bågaskärin lakkauttaminen.

        Aivan pelleä on miehistöluetteloiden kanssa pulaaminen venäjälle mennessä. Jos venäläiset niitä vaatii, niin suomalaiset kommunistit voisivat ottaa vähän rennommin.


      • ja muusta vast
        esim maarinhaminan kirjoitti:

        satamassa on parhaimmillaan 5 ruotsinlaivaa. Hyvin sinne on aina mahtunut. Teidän jobinne on muuten aivan turha, siitä esimerkkinä Bågaskärin lakkauttaminen.

        Aivan pelleä on miehistöluetteloiden kanssa pulaaminen venäjälle mennessä. Jos venäläiset niitä vaatii, niin suomalaiset kommunistit voisivat ottaa vähän rennommin.

        Ihan vain semmoinen juttu, että rajojen ylittämiset ja niissä vaadittavat kesäjuhlaliikkeet perustuvat maiden välisiin sopimuksiin. Toisin sanoen valtiot sopivat keskenään, mitä papereita vaaditaan. Ne sopimukset ovat (eduskunnan hyväksymisen jälkeen) lain veroisia, eli esimerkiksi rajavartijoiden on niitä prikulleen noudatettava.

        Veneilijänä koen asian niin, että on minun etuni mukaista, että jo suomalainen rajavartija tarkastaa paperit, jos vastaava tarkastus on odotettavissa rajan toisella puolella. Vaikka venäjää jotenkuten haablaankin, niin silti on pirun paljon helpompi selvitellä suomalaisen virkamiehen kanssa ja jos papereissa on jokin puute, niin siitä selviää palaamalla kotiinsa eikä jää pidätetyksi...

        Toki olen sitä mieltä, että ihmisten pitäisi saada kulkea mielensä mukaan valtiorajojen yli. Mutta turha on merivartijoita siitä syyttää, että he noudattavat Suomen lakia.


      • että jos
        esim maarinhaminan kirjoitti:

        satamassa on parhaimmillaan 5 ruotsinlaivaa. Hyvin sinne on aina mahtunut. Teidän jobinne on muuten aivan turha, siitä esimerkkinä Bågaskärin lakkauttaminen.

        Aivan pelleä on miehistöluetteloiden kanssa pulaaminen venäjälle mennessä. Jos venäläiset niitä vaatii, niin suomalaiset kommunistit voisivat ottaa vähän rennommin.

        olisit kellunut vaikka Estonian upottua siellä meressä ja pintapelastajan tulessa sua kännistä urpoa hakemaan et välttämättä sanoisi siinä vaiheessa merivartioston kaverille hänen työnsä olevan turha kun hamuilisit kopterin valjaisiin hypotermiassa.

        Eli kyllä niillä muutakin duunia on kuin tarkistella veneilijöiden rajan ylityksiä.


      • meripelastusseura,
        että jos kirjoitti:

        olisit kellunut vaikka Estonian upottua siellä meressä ja pintapelastajan tulessa sua kännistä urpoa hakemaan et välttämättä sanoisi siinä vaiheessa merivartioston kaverille hänen työnsä olevan turha kun hamuilisit kopterin valjaisiin hypotermiassa.

        Eli kyllä niillä muutakin duunia on kuin tarkistella veneilijöiden rajan ylityksiä.

        järjetöntä verorahojen tuhlausta ylläpitää päällekäisiä organisaatioita, joita pidetään vain tyhmien takia. Yksi mokaa kaikki kärsii, näin suomessa.


      • De just
        meripelastusseura, kirjoitti:

        järjetöntä verorahojen tuhlausta ylläpitää päällekäisiä organisaatioita, joita pidetään vain tyhmien takia. Yksi mokaa kaikki kärsii, näin suomessa.

        Eli sen meripelastsus seurueen vois lopettaa ja heti! Siellähän on johtotehtävissäkin lähes kaikki jotka on omasta korkeasta virasta erotettu jos jonki syyn takia. Jätettään toi meripelastus ammattilaisille!!


    • Juustohousu

      Olen harrastanut muutaman vuoden purjehdusta ,mutten ole nähnyt kertaakaan lakanavetoisia veneitä!Lakanavetoinen,mikä se on????

      • kooot

        Kyllä meille kaikille tilaa riittää kunhan tullaan toimeen keskenämme. Moottoriveneet ja purkkarit tietenkin väistävät laivoja. Moottoriveneet väistävät purjealusta, mutta ei se tarkoita jottei me purjehtijat voitaisi yrittää antaa tilaa myös moottorialuksille, esim. kapeissa paikoissa.
        Törppöjä löytyy mutta ollaan me enemmistö asiallisesti ja noudatetaan sääntöjä!

        Töissä katselen merta brygältä ja lomat lipsuttelen vedessä "lakanoilla" ja valtaosa veneilijöistä hoitaa mielestäni asiat mallikelpoisesti.

        rätti, lakana, keppi, tikku. Kait me purjehtijat tää kestetään??


      • täälläkin
        kooot kirjoitti:

        Kyllä meille kaikille tilaa riittää kunhan tullaan toimeen keskenämme. Moottoriveneet ja purkkarit tietenkin väistävät laivoja. Moottoriveneet väistävät purjealusta, mutta ei se tarkoita jottei me purjehtijat voitaisi yrittää antaa tilaa myös moottorialuksille, esim. kapeissa paikoissa.
        Törppöjä löytyy mutta ollaan me enemmistö asiallisesti ja noudatetaan sääntöjä!

        Töissä katselen merta brygältä ja lomat lipsuttelen vedessä "lakanoilla" ja valtaosa veneilijöistä hoitaa mielestäni asiat mallikelpoisesti.

        rätti, lakana, keppi, tikku. Kait me purjehtijat tää kestetään??

        Samat sanat.
        Töissä brykällä.
        Lomalla rätit tolpassa.
        Valtaosalla homma hanskassa, pikkuisella vähemmistöllä hanskat hukassa.


    • tosi upeeta

      Olen niin iloinen. On hienoa että merenkulunammatilainen
      pitää silmänsä auki ja seuraa mitä ympärillä tapahtuu.
      Tämä luo kaivattua turvallisuuden tuntua.
      Olen niin liikuttunut.

      • Ihmettelevä aloittelija

        Olen aika lailla aloittelija veneilyssä, mutta jotenkin ihmetyttää, miten tuo väistäminen voi herättää näin kuumia tunteita. On tietenkin tilanteita, joissa selvät periaatteet ovat tarpeen, mutta onhan tuolla merellä tilaa. Moottoriveneen kuljettajana en näe pienintäkään ongelmaa muuttaa hieman kurssiani jos toinen ei sitä tee. Onko tämä joku arvovaltakysymys vai mikä?


      • väistää asiallisesti
        Ihmettelevä aloittelija kirjoitti:

        Olen aika lailla aloittelija veneilyssä, mutta jotenkin ihmetyttää, miten tuo väistäminen voi herättää näin kuumia tunteita. On tietenkin tilanteita, joissa selvät periaatteet ovat tarpeen, mutta onhan tuolla merellä tilaa. Moottoriveneen kuljettajana en näe pienintäkään ongelmaa muuttaa hieman kurssiani jos toinen ei sitä tee. Onko tämä joku arvovaltakysymys vai mikä?

        liikkuvaa purjevenettä. Toisin sanoen sellaista, joka etenee suoraviivaisesti eikä hortoile sinne tänne. Mutta verenpaine nousee automaattisesti, kun kyseessä on täysin turha väistötilanne, jota ei olisi edes syntynyt, ellei purjevene mutkittelisi.


      • asiaa!
        väistää asiallisesti kirjoitti:

        liikkuvaa purjevenettä. Toisin sanoen sellaista, joka etenee suoraviivaisesti eikä hortoile sinne tänne. Mutta verenpaine nousee automaattisesti, kun kyseessä on täysin turha väistötilanne, jota ei olisi edes syntynyt, ellei purjevene mutkittelisi.

        Meriteiden säännöissä sanotaan aivan selvästi että veneen on ohitustilanteissa pidettävä oikea suunta. Sitten kuitenkin tulee näitä purjepellejä jotka mutkittelee pitkin väylää miten sattuu eivätkä mene suoraan. Pistää vihaksi. Ei luulisi olevan liian vaikeeta ohjata sitä venettä suoraan, sitä varten siinä on ratti!


      • ottoni
        asiaa! kirjoitti:

        Meriteiden säännöissä sanotaan aivan selvästi että veneen on ohitustilanteissa pidettävä oikea suunta. Sitten kuitenkin tulee näitä purjepellejä jotka mutkittelee pitkin väylää miten sattuu eivätkä mene suoraan. Pistää vihaksi. Ei luulisi olevan liian vaikeeta ohjata sitä venettä suoraan, sitä varten siinä on ratti!

        mielipahasi vuoksi. Viha on ikävä tunne.


      • Kuka väistää?
        asiaa! kirjoitti:

        Meriteiden säännöissä sanotaan aivan selvästi että veneen on ohitustilanteissa pidettävä oikea suunta. Sitten kuitenkin tulee näitä purjepellejä jotka mutkittelee pitkin väylää miten sattuu eivätkä mene suoraan. Pistää vihaksi. Ei luulisi olevan liian vaikeeta ohjata sitä venettä suoraan, sitä varten siinä on ratti!

        Perehdyhän vähän tuulen suuntiin niin opit ennakoimaan koska ne purjeveneet mutkittelee niin ei tule käännökset yllätyksenä.

        Nyt mehevien vuosien jälkeen on niin monta mottoriveneensä "arpajaisista" saanutta että heiltä ei oikein voi odottaa näitä perusasioiden tuntemisia, hyvä kun osaavat laituriin ajaa. Kaikkien ei kuitenkaan tarvitse olla tälläisiä uunoja, vaan mielenkiinto merenkulkuharrastusta kohtaan saattaa poikia perehtymistä myös erityyppisten alusten toimintaperiaatteisiin.

        Purjeveneestä käsin kaikki vaikuttaa loogiselta, sillä ne ovat oikukkaimpia ajettavia. Tämä tietäen myös väistämissäännöt ovat perusteltuja. Moottoriveneille annetaan tilaa aina kun voidaan ja tarvitaan mutta on tilanteita jolloin väistämissääntöön pitää turvautua ja silloin ei asiansa osaava moottorimies ala urputtamaan.

        Itse olen ajanut ammattimaisesti yhteysaluksia ja tiedän siten kaikki kaasukahvan ja ruorin salaisuudet. Homma ei ole ihan niin vaikeaa kun tässä edellä on annettu ymmärtää.


      • Tuommoiset
        Kuka väistää? kirjoitti:

        Perehdyhän vähän tuulen suuntiin niin opit ennakoimaan koska ne purjeveneet mutkittelee niin ei tule käännökset yllätyksenä.

        Nyt mehevien vuosien jälkeen on niin monta mottoriveneensä "arpajaisista" saanutta että heiltä ei oikein voi odottaa näitä perusasioiden tuntemisia, hyvä kun osaavat laituriin ajaa. Kaikkien ei kuitenkaan tarvitse olla tälläisiä uunoja, vaan mielenkiinto merenkulkuharrastusta kohtaan saattaa poikia perehtymistä myös erityyppisten alusten toimintaperiaatteisiin.

        Purjeveneestä käsin kaikki vaikuttaa loogiselta, sillä ne ovat oikukkaimpia ajettavia. Tämä tietäen myös väistämissäännöt ovat perusteltuja. Moottoriveneille annetaan tilaa aina kun voidaan ja tarvitaan mutta on tilanteita jolloin väistämissääntöön pitää turvautua ja silloin ei asiansa osaava moottorimies ala urputtamaan.

        Itse olen ajanut ammattimaisesti yhteysaluksia ja tiedän siten kaikki kaasukahvan ja ruorin salaisuudet. Homma ei ole ihan niin vaikeaa kun tässä edellä on annettu ymmärtää.

        Vastaus ei ole siinä, että moottoriveneilijät alistuisivat miettimään, miten purjevene hortoilee. Vastaus on siinä, että rättikusipäät lopettavat sen hortoilunsa!


      • motoristeja
        Tuommoiset kirjoitti:

        Vastaus ei ole siinä, että moottoriveneilijät alistuisivat miettimään, miten purjevene hortoilee. Vastaus on siinä, että rättikusipäät lopettavat sen hortoilunsa!

        Vaikka tämä onkin purjehduspalsta, niin edellisten kaltaisten viestien kirjoittaminen on mautonta. Senhän on tietysti sepustanut joku ilkeämielinen moottoriveneilijöiden vihaaja, eihän kukaan oikeasti moottoriveneilijä voi olla noin tyhmä idiootti, eihän?


      • millään tajuavan
        motoristeja kirjoitti:

        Vaikka tämä onkin purjehduspalsta, niin edellisten kaltaisten viestien kirjoittaminen on mautonta. Senhän on tietysti sepustanut joku ilkeämielinen moottoriveneilijöiden vihaaja, eihän kukaan oikeasti moottoriveneilijä voi olla noin tyhmä idiootti, eihän?

        Sitä nimittäin, miten laajalti ja syvästi teitä vihataan! Ilman teidän häiriköintiänne Suomen kesä olisi veneilijän paratiisi!

        Kaiken huipuksi teidän olisi niin välttää konflikti: jättäisitte luovimisen avomerelle ja laivareittien ulkopuolelle, muualla ajaisitte purjeilla vain silloin, kun se sujuu "moottorivenemäisesti". Mikä kumma siinä on niin vaikeaa?


      • säälittää
        millään tajuavan kirjoitti:

        Sitä nimittäin, miten laajalti ja syvästi teitä vihataan! Ilman teidän häiriköintiänne Suomen kesä olisi veneilijän paratiisi!

        Kaiken huipuksi teidän olisi niin välttää konflikti: jättäisitte luovimisen avomerelle ja laivareittien ulkopuolelle, muualla ajaisitte purjeilla vain silloin, kun se sujuu "moottorivenemäisesti". Mikä kumma siinä on niin vaikeaa?

        Ongelmasi on henkinen, kannattanee pysyä pois vesiltä tai hankkia psykoterapiaa.


      • Pusteristi
        millään tajuavan kirjoitti:

        Sitä nimittäin, miten laajalti ja syvästi teitä vihataan! Ilman teidän häiriköintiänne Suomen kesä olisi veneilijän paratiisi!

        Kaiken huipuksi teidän olisi niin välttää konflikti: jättäisitte luovimisen avomerelle ja laivareittien ulkopuolelle, muualla ajaisitte purjeilla vain silloin, kun se sujuu "moottorivenemäisesti". Mikä kumma siinä on niin vaikeaa?

        Ei kaikki moottoriveneilijä ajattele kuin sinä. En minä ainaskaan, Suomihan on veneilijän paratiisi, moottoriveneilijän sekä purjeveneilijän. Eihän inhosi ole ihan normaalia, vai mitä?


      • lapsettaa
        millään tajuavan kirjoitti:

        Sitä nimittäin, miten laajalti ja syvästi teitä vihataan! Ilman teidän häiriköintiänne Suomen kesä olisi veneilijän paratiisi!

        Kaiken huipuksi teidän olisi niin välttää konflikti: jättäisitte luovimisen avomerelle ja laivareittien ulkopuolelle, muualla ajaisitte purjeilla vain silloin, kun se sujuu "moottorivenemäisesti". Mikä kumma siinä on niin vaikeaa?

        Tuon kirjoittaja ei taida olla täysikasvuinen. Eikä luultavasti ole kuljettanut minkäänlaista venettä.

        Jos kyse on aikuisesta veneilijästä, niin maailmankuva on omituisen lapsellinen, itsekäs ja rajoittunut .


      • Bella Falcon
        lapsettaa kirjoitti:

        Tuon kirjoittaja ei taida olla täysikasvuinen. Eikä luultavasti ole kuljettanut minkäänlaista venettä.

        Jos kyse on aikuisesta veneilijästä, niin maailmankuva on omituisen lapsellinen, itsekäs ja rajoittunut .

        Pitää kans muistaa että ei kaikki purjehtijat sikaile vaan osa ajaa täysin oikein ja meriteiden sääntöjen mukaan koneella jos on vastatuuli.

        Kumma juttu että näitä asioita ei opeteta laivurikurseilla tai sitten ei vaan välitetä opeista. Kyllä veneajokortti pitäisi saada pakolliseksi ja poliisit välillä valvomaan väylien varsille ja sakottamaan pahimpia poukkoilijoita.


      • luettu
        Bella Falcon kirjoitti:

        Pitää kans muistaa että ei kaikki purjehtijat sikaile vaan osa ajaa täysin oikein ja meriteiden sääntöjen mukaan koneella jos on vastatuuli.

        Kumma juttu että näitä asioita ei opeteta laivurikurseilla tai sitten ei vaan välitetä opeista. Kyllä veneajokortti pitäisi saada pakolliseksi ja poliisit välillä valvomaan väylien varsille ja sakottamaan pahimpia poukkoilijoita.

        Mutta mistään en ole löytänyt pykälää, jonka mukaan pitäisi mennä "meriteiden sääntöjen mukaan koneella jos on vastatuuli". Kumma juttu muuten, etten juurikaan ole kohdannut sikailevia purjehtijoita, vaikka olen liikkunut merellä vuosikymmeniä. Joitain toheloita kyllä, joilla ei homma ole ihan hanskassa, mutta niitäkin suhteellisesti harvemmassa kuin meissä moottoriveneilijöissä. Joskus joku kääntyy aikaisemmin kuin luulen, kun väylän reunaan on vielä hiukan etäisyyttä, mutta että niistä sydämentykytyksiä tulisi, no way. Aina sen verran pitää olla marginaalia. Ja hitaan purjeveneen ohitushan on helppoa kuin heinänteko, hankalampaa voi olla jopa pikkuisen itseä hitaamman moottoriveneen ohitus.


      • Kuka väistää?
        Bella Falcon kirjoitti:

        Pitää kans muistaa että ei kaikki purjehtijat sikaile vaan osa ajaa täysin oikein ja meriteiden sääntöjen mukaan koneella jos on vastatuuli.

        Kumma juttu että näitä asioita ei opeteta laivurikurseilla tai sitten ei vaan välitetä opeista. Kyllä veneajokortti pitäisi saada pakolliseksi ja poliisit välillä valvomaan väylien varsille ja sakottamaan pahimpia poukkoilijoita.

        Voivoi raukkaa. Jos se venekortti saadaan aikaiseksi, joudut varmaan oppimaan senkin katkeran seikan ettei monilla purjeveneillä voi seilata kryssimättä edes myötätuuleen.

        Hyvinä uutisina voin kuitenkin kertoa, että viime vuosina koneella ajo on huomattavasti lisääntynyt myös purjeveneissä. Omituista on, että sekin on yksi suurimpia nalkutuksen aiheita moottoripiireissä..?

        No, koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Meikä morjestelee molemmille kunhan ette päälle aja.


    • mitä pas**a

      Pikkusieluisia ruikuttajia näköjään koko palsta täynnä. Tämä alkaa olla jo huippunoteerausta. Hamekangasta koko jengille!

      Menkääpäs joskus pihliksen eteläpuolelle kas kummaa siellä löytyy tilaa vaikka muille jakaa. Jos tuntuu ahtaalta lienee hermoissa vikaa.

      • suokkidesign

        tekstiketjun paras ja ytimekkäin kommentti.

        minäkin melkein neljäkymmentävuotta skiglasin Suomenlahdella eikä koskaan, Merellä tai Saunassa ollut tälläistä porinaa. Miettikää vähän...
        Se oli se joku joku kerto niistä PR-purjehtijoista, ettekai te halua kuulua niihin.
        Yks juttu on tietysti se et palstalla on Wannabebutdon´tdare tyyppejä.

        Tämän palstan parannusehdotus on ettei yhteenkään
        kakka%pissa%perse%etc
        vastata vaan on jokainen voi olla
        DEPUTY ja lähetään SHERIFFILLE ilmoitus saastasta.
        mun käsittääkseni ne voi blokata ip:n ja vähemmän typeryyttä on planeetalla.

        Vaikkei tässä ketsupissa kakkaa nyt olekaan... :)


      • Cabin Wife

        Eipä ole kirjoittajat vielä kauaksi hiekkalaatikolta ehtineet. Valitettavasti vastaava asennevamma alkaa näkyä liikenteessä eli merellä. Jos vesillä liikkuu, tulee hyväksyä muut veneilijät sekä tuntea vähintään perusasiat, mm. merkit ja väistämissäännöt onnettomuuksien ja vahinkojen välttämiseksi. Aina niissä on omakin henki ja terveys pelissä.


      • helsinki-turku
        Cabin Wife kirjoitti:

        Eipä ole kirjoittajat vielä kauaksi hiekkalaatikolta ehtineet. Valitettavasti vastaava asennevamma alkaa näkyä liikenteessä eli merellä. Jos vesillä liikkuu, tulee hyväksyä muut veneilijät sekä tuntea vähintään perusasiat, mm. merkit ja väistämissäännöt onnettomuuksien ja vahinkojen välttämiseksi. Aina niissä on omakin henki ja terveys pelissä.

        Näyttää siltä, että yksi tämän palstan vakioaiheista on purjehtijoiden ja moottoriveneilijöiden väistämiskeskustelut.

        Kysyisin ihan mielenkiinnosta, että missä näitä ongelmakohtia on? Koskeeko tämä esimerkiksi vain tiettyjä pääkaupunkiseudun paikkoja. Vaikka asun helsingissä en ole täällä koskaan veneillyt. Turun saaristossa olen sen sijaan paljonkin, enkä ole koskaan havainnut minkäänlaista ylitsepääsemätöntä ongelmaa. En myöskään koe, että minun pitäisi suhtautua toiseen osapuoleen eli purjehtijoihin jollakin tavalla vihamielisesti.


      • ihan lonkalta vetäen
        helsinki-turku kirjoitti:

        Näyttää siltä, että yksi tämän palstan vakioaiheista on purjehtijoiden ja moottoriveneilijöiden väistämiskeskustelut.

        Kysyisin ihan mielenkiinnosta, että missä näitä ongelmakohtia on? Koskeeko tämä esimerkiksi vain tiettyjä pääkaupunkiseudun paikkoja. Vaikka asun helsingissä en ole täällä koskaan veneillyt. Turun saaristossa olen sen sijaan paljonkin, enkä ole koskaan havainnut minkäänlaista ylitsepääsemätöntä ongelmaa. En myöskään koe, että minun pitäisi suhtautua toiseen osapuoleen eli purjehtijoihin jollakin tavalla vihamielisesti.

        Saaristomerellä Korpoström, Kökariin etelästä tuleva reitti, Hangon läntisellä venereitti (se luotojen lomassa puikkelehtiva), Paraisten portin väylä, Barösund oikeastaan koko suntin matkalta (ei vain lossin seutu), Porkkalasta Kytön edustalle johtavat väylät, Stadin edustalla Merisatama, Hevossalmesta Villinkiin ja Hevosille, Sipoonselältä koilliseen ja Onakseen johtavat reitit, Pellingin ja mantereen väli, Pellingin länsipuolinen saaristo ennen selkiä.


      • sinne mahtuu
        ihan lonkalta vetäen kirjoitti:

        Saaristomerellä Korpoström, Kökariin etelästä tuleva reitti, Hangon läntisellä venereitti (se luotojen lomassa puikkelehtiva), Paraisten portin väylä, Barösund oikeastaan koko suntin matkalta (ei vain lossin seutu), Porkkalasta Kytön edustalle johtavat väylät, Stadin edustalla Merisatama, Hevossalmesta Villinkiin ja Hevosille, Sipoonselältä koilliseen ja Onakseen johtavat reitit, Pellingin ja mantereen väli, Pellingin länsipuolinen saaristo ennen selkiä.

        Höpö höpö. Kyllä ainoa paikka missä oikeasti moottori-ja purjeveneet haittaavat toisiaan on suomi24.fi, ei mikään muu.


      • et ole ikinä
        sinne mahtuu kirjoitti:

        Höpö höpö. Kyllä ainoa paikka missä oikeasti moottori-ja purjeveneet haittaavat toisiaan on suomi24.fi, ei mikään muu.

        merellä liikkunut, ainakaan veneellä. Ruotsinlaivan baarissa dokaamista ei lasketa.


      • Riskektiä
        ihan lonkalta vetäen kirjoitti:

        Saaristomerellä Korpoström, Kökariin etelästä tuleva reitti, Hangon läntisellä venereitti (se luotojen lomassa puikkelehtiva), Paraisten portin väylä, Barösund oikeastaan koko suntin matkalta (ei vain lossin seutu), Porkkalasta Kytön edustalle johtavat väylät, Stadin edustalla Merisatama, Hevossalmesta Villinkiin ja Hevosille, Sipoonselältä koilliseen ja Onakseen johtavat reitit, Pellingin ja mantereen väli, Pellingin länsipuolinen saaristo ennen selkiä.

        Totta!

        Noilta väyliltä kun saatais märkäkorvamoottoriveneet pois niin alkais homma rokkaamaan.. ;)

        Eikun ihan totta. Nyt kun paikat on tiedossa niin sinuna alkaisin kulkemaan muita reittejä joissa on parempi ajella. Mua ei oo vesiliikenne siellä häirinny mitä nyt urpojen peräaallot parissa paikka. Sääliksi käy Barön porukkaakin kun joutuvat päivät pitkät tommosta kattelemaan. Sama tietty Merisatamankin porukalla, joutuvat kattomaan kun joka urpo haluaa ajaa Karusellin terden ohi eikä hiffaa, että peräaaltoja voi syntyä 10km/h:n vauhdissakin ja kun aaltojen teko on kielletty niin sillon pitää ajaa semmosta nopeutta ettei niitä synny. Sen oon huomannu että purtsikat ei juuri peräaaltoja tee joten siellä taitaa olla vähä vihamielinen paikka alkaa ojentelemaan.

        Hangon läntisen ei siglaajat varmaan paljo lähde kryssimään kun siitä ei oo mitään etua. Tuulen mukaan kuitenkin siellä merkit otetaan ja siihen ei oo sanomista. Pellingin nurkilla taas pitää hiffata ettei siellä juuri oo vaihtoehtoja jos keli kovenee vai hotsiiko lähteä koittamaan eteläpuolelta? Purtsikat kulkee purjeilla joten minkäs teet, välillä joutuu itekki nostamaan kahvaa.

        Moottoriveneellä kruisailu on aikalailla niinkun autolla ajelisi. Siispä meren motari menee siellä keskellä, siellä ei tuu ketään tielle. Reunoilla on sitten tätä "kaupunkiajoa". Niinkun kaupungissakin, myös merellä rannikon reunoilla kulkee enemmän väkeä ja siihen pitää vaan sopeutua tai vaihtaa harrastusta.


      • tarkastelu
        ihan lonkalta vetäen kirjoitti:

        Saaristomerellä Korpoström, Kökariin etelästä tuleva reitti, Hangon läntisellä venereitti (se luotojen lomassa puikkelehtiva), Paraisten portin väylä, Barösund oikeastaan koko suntin matkalta (ei vain lossin seutu), Porkkalasta Kytön edustalle johtavat väylät, Stadin edustalla Merisatama, Hevossalmesta Villinkiin ja Hevosille, Sipoonselältä koilliseen ja Onakseen johtavat reitit, Pellingin ja mantereen väli, Pellingin länsipuolinen saaristo ennen selkiä.

        Korpoström - tilaa vaikka kuinka
        Kökar - samoin, lisäksi erittäin harva liikenne
        Paraisten portti - kapeaa lyhyt osuus, täysi syy kaikella liikenteellä hidastella
        Barösund - vain se muutenkin nopeusrajoitettu lossin seutu
        Porkkala-Kytö - älä naurata
        Merisatama - nopeusrajoitus joka tapauksessa
        Villinginsalmi - kuten edellinen
        Keppihelvetti Villingin itäpuolella - kapeahko osuus yksi kaapelinmitta
        Edellisestä itään - no problem
        Pellingin tienoo - muutama kapeahko salmiosuus, yhteensä ehkä pari kaapelinimittaa

        Jos noista todella saa ongelman aikaiseksi, on syytä katsoa vain ja ainoastaan peiliin. Ja mennä sen jälkeen joko jollekin kurssille tai sitten terapiaan.


      • niin...
        tarkastelu kirjoitti:

        Korpoström - tilaa vaikka kuinka
        Kökar - samoin, lisäksi erittäin harva liikenne
        Paraisten portti - kapeaa lyhyt osuus, täysi syy kaikella liikenteellä hidastella
        Barösund - vain se muutenkin nopeusrajoitettu lossin seutu
        Porkkala-Kytö - älä naurata
        Merisatama - nopeusrajoitus joka tapauksessa
        Villinginsalmi - kuten edellinen
        Keppihelvetti Villingin itäpuolella - kapeahko osuus yksi kaapelinmitta
        Edellisestä itään - no problem
        Pellingin tienoo - muutama kapeahko salmiosuus, yhteensä ehkä pari kaapelinimittaa

        Jos noista todella saa ongelman aikaiseksi, on syytä katsoa vain ja ainoastaan peiliin. Ja mennä sen jälkeen joko jollekin kurssille tai sitten terapiaan.

        Jäi kommentoimatta toi Hangon läntinen. Siinä veneväylällä on pari kapeaa kepinväliä, ei muuta. Joka toinen keppikin on vain koristeena, että tyhmemmätkin osais ajaa välistä. Viime kesänä niissä kapeissakin paikoissa mahtui iso kaljaasi ohittamaan kovassa tuulessa ryppään pienempiään, joita oli ennestään pari rinnan - no problem, kaikki mahtui. Millä sielläkään sen isompaa ongelmaa pystyisi kehittämään.


      • on noissa luovijoilla
        tarkastelu kirjoitti:

        Korpoström - tilaa vaikka kuinka
        Kökar - samoin, lisäksi erittäin harva liikenne
        Paraisten portti - kapeaa lyhyt osuus, täysi syy kaikella liikenteellä hidastella
        Barösund - vain se muutenkin nopeusrajoitettu lossin seutu
        Porkkala-Kytö - älä naurata
        Merisatama - nopeusrajoitus joka tapauksessa
        Villinginsalmi - kuten edellinen
        Keppihelvetti Villingin itäpuolella - kapeahko osuus yksi kaapelinmitta
        Edellisestä itään - no problem
        Pellingin tienoo - muutama kapeahko salmiosuus, yhteensä ehkä pari kaapelinimittaa

        Jos noista todella saa ongelman aikaiseksi, on syytä katsoa vain ja ainoastaan peiliin. Ja mennä sen jälkeen joko jollekin kurssille tai sitten terapiaan.

        Eivät nuokaan paikat ole ongelma, jos ajetaan normaalisti, ts. väylänsuuntaisesti ja suurin piirtein väylän oikeaa reunaa. Mutta tilanne muuttuu, jos siellä kryssitään. Kaikissa noissa.


      • sittenkään
        on noissa luovijoilla kirjoitti:

        Eivät nuokaan paikat ole ongelma, jos ajetaan normaalisti, ts. väylänsuuntaisesti ja suurin piirtein väylän oikeaa reunaa. Mutta tilanne muuttuu, jos siellä kryssitään. Kaikissa noissa.

        Ei tule ongelmaa luovimisestakaan. Se nyt vaan on koettu fakta. Vain se, joka luulee olevansa edelleen autossa motarilla, voi ihmetellä menoa, muut selviävät aivan ongelmitta. Kryssiminen on normaalia etenemistä.


      • suokkidesign
        tarkastelu kirjoitti:

        Korpoström - tilaa vaikka kuinka
        Kökar - samoin, lisäksi erittäin harva liikenne
        Paraisten portti - kapeaa lyhyt osuus, täysi syy kaikella liikenteellä hidastella
        Barösund - vain se muutenkin nopeusrajoitettu lossin seutu
        Porkkala-Kytö - älä naurata
        Merisatama - nopeusrajoitus joka tapauksessa
        Villinginsalmi - kuten edellinen
        Keppihelvetti Villingin itäpuolella - kapeahko osuus yksi kaapelinmitta
        Edellisestä itään - no problem
        Pellingin tienoo - muutama kapeahko salmiosuus, yhteensä ehkä pari kaapelinimittaa

        Jos noista todella saa ongelman aikaiseksi, on syytä katsoa vain ja ainoastaan peiliin. Ja mennä sen jälkeen joko jollekin kurssille tai sitten terapiaan.

        pinna tai ruori ja kun niitä kääntelee puoleen tai toiseen
        tälläistä porinaa ei pitäisi syntyä.

        Keppihelvetti on jo kauan ollut harhaanjohtava nimi...


      • selittää
        tarkastelu kirjoitti:

        Korpoström - tilaa vaikka kuinka
        Kökar - samoin, lisäksi erittäin harva liikenne
        Paraisten portti - kapeaa lyhyt osuus, täysi syy kaikella liikenteellä hidastella
        Barösund - vain se muutenkin nopeusrajoitettu lossin seutu
        Porkkala-Kytö - älä naurata
        Merisatama - nopeusrajoitus joka tapauksessa
        Villinginsalmi - kuten edellinen
        Keppihelvetti Villingin itäpuolella - kapeahko osuus yksi kaapelinmitta
        Edellisestä itään - no problem
        Pellingin tienoo - muutama kapeahko salmiosuus, yhteensä ehkä pari kaapelinimittaa

        Jos noista todella saa ongelman aikaiseksi, on syytä katsoa vain ja ainoastaan peiliin. Ja mennä sen jälkeen joko jollekin kurssille tai sitten terapiaan.

        Tänä vuonna on toistaiseksi vasta tuhakunta mailia lokissa. Enin osa noista mainituista "ongelmapaikoista" on kuitenkin kuljettu ainakin yhteen suuntaan. Kaikki paikat ovat kymmeniä tai vähintään useaan kertaan kuljettuja ja siten tuttuja. Ne on ajettu läpi kolmesta kahdeksaan solmun nopeudella purjein tai moottorilla. Niissä on siis vietetty aikaa paljon enemmän kuin kukaan liukunopeuksilla kulkeva.

        Itsellä ei ole ollut yhtä ainutta kertaa vaivaa niissä purjehtivista. Ei vaikka purjehtiessa ei ole edes sitä kaasukahvaa käytettävissä. En ole nähnyt ongelmatilanteita kolmansien osapuolien välilläkään. Olen silti nähnyt useammilta tilanteen karkaavan käsistä, mutta nekin ovat poikkeuksetta päätyneet vain heidän omiin ongelmiinsa.

        Jos siis joku muistelee kerran joutuneensa jonain tarkemmin määrittelemättömänä vuonna tilanteeseen, jossa on joutunut tekemään jotain muuta kuin normaalien sääntöjen mukaisia toimenpiteitä, onko se todella noin tunteita nostattavaa? Toki ongelmatilanteita saa aikaan, jos suhtautuu kanssakulkijoihin myös elävässä elämässä kuten eräät täällä netissä tässäkin juonteessa .


      • Rispektiä

        Huihui.

        Ja jos ei rättipellejä pelota niin sitte tulee isäs ja isoveljes ja vetää niitä turpiinko?


      • huomaan

        Ihan tulee mieleen jiiärrrrräksäksäks. Tai sitten vaan hänen ajamansa vihakampanja on saanut kannattajia.

        Surullista kuitenkin.


      • on olemassa

        Viimeistään tämä viesti tekee selväksi, missä ja mikä on ongelma. Toivottavasti tuolle kirjoittajallekin se joskus selviäisi. Ehkä läheiset voisivat vihjata?


      • Uskomaton asenne!

        > Painakaa kaaliin, rättipellet: teidän elämänne kapeikoissa tehdään ikäväksi. Kakaranne tulevat itkien pyytämään "ei lähdetä veneelle tai ei ainaskaan nosteta purjeita, ne ajaa niin läheltä".

        Olinkin ihmetellyt heinäkuun lopulla sattunutta tapahtumaa. Olin illan hämärtyessä purjehtimassa heikossa sivutuulessa n. 4 solmun vauhtia väylän reunaa aika lähellä lateraalimerkkejä. Liikennettä oli todella vähän, koska aurinko oli jo laskemassa ja enemmistä veneilijöistä oli hakeutunut yösatamiin. Vastaantullut isokokoinen moottorivene halusi jostain syystä kurvata oman veneeni ja lateraalimerkin välistä. Vauhtia sillä oli arvioni mukaan n. 30 solmua. Ehdin väistää roiskeet kyyristymällä kuomun alle. Isot roiskeet lensivät istuinlaatikkoon, minkä arvelin yläohjaamossaan istuneen moottoriveneilijän tarkoitukseksi. Ehkäpä kyseessä olikin psykopaatti-kostaja, joka halusi tehdä "rättipellen elämän ikäväksi"? Tähänkö on tultu? Onneksi enemmistö vesillä liikkujista sentään käyttäytyy asiallisesti ja ystävällismielisesti, ainakin toistaiseksi.


      • mainsaill
        Uskomaton asenne! kirjoitti:

        > Painakaa kaaliin, rättipellet: teidän elämänne kapeikoissa tehdään ikäväksi. Kakaranne tulevat itkien pyytämään "ei lähdetä veneelle tai ei ainaskaan nosteta purjeita, ne ajaa niin läheltä".

        Olinkin ihmetellyt heinäkuun lopulla sattunutta tapahtumaa. Olin illan hämärtyessä purjehtimassa heikossa sivutuulessa n. 4 solmun vauhtia väylän reunaa aika lähellä lateraalimerkkejä. Liikennettä oli todella vähän, koska aurinko oli jo laskemassa ja enemmistä veneilijöistä oli hakeutunut yösatamiin. Vastaantullut isokokoinen moottorivene halusi jostain syystä kurvata oman veneeni ja lateraalimerkin välistä. Vauhtia sillä oli arvioni mukaan n. 30 solmua. Ehdin väistää roiskeet kyyristymällä kuomun alle. Isot roiskeet lensivät istuinlaatikkoon, minkä arvelin yläohjaamossaan istuneen moottoriveneilijän tarkoitukseksi. Ehkäpä kyseessä olikin psykopaatti-kostaja, joka halusi tehdä "rättipellen elämän ikäväksi"? Tähänkö on tultu? Onneksi enemmistö vesillä liikkujista sentään käyttäytyy asiallisesti ja ystävällismielisesti, ainakin toistaiseksi.

        ei kai kukaan oikeasti ole ihan tuollainen?varmaan lämpimikseen kirjoittelee liioitellen.tietysti pohjalla on pienuudesta kärsivän yli-ihmisen ajatukset, etten hyväksy muiden etuoikeuksia,kadehdin kaikkia yläpuolelleni asettamiani eikä väärinä pitämäni säännöt koske minua.oikeasti merellä liikkuvat onneksi törmäävät hyvin harvoin kiusallaan liian läheltä ajaviin moottoriveneilijöihin.tänään hangosta kohti hiittistä-voi tulla siihen kapealle oikoväylälle pärskyttelemään- ei me purjeita lasketa ja aaltoja pelätä.


    • Puusauna

      Etenkin ne kaasukahvamiehet ,vauhtia vähemmälle kapeikoissa!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8627
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4788
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4248
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3817
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3226
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3000
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2686
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2359
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2223
    Aihe