DSG vaihteiston toiminnasta

joukonjatke

tuli ostettua volkkari jossa on kyseinen vaihteisto. kun autoon oli asennettu monex ajonhallintalaite pääsin sitten ajamaan autoa. vaihteisto vaihtaa hyvin, mutta on siinä, minun mielestä, yksi vikakin. vaihteen ollessa D tai R asennossa se pysähtymisen jälkeen lähtee ryömimään. Tämä on autoa esim. ahtaaseen tilaan parkkeerattaessa, todella vastenmielistä. rattia ei voi molemmin käsin kääntää, toisen käden kun pitää olla kokoajan jarrulla. autoliikkeen mukaan asialle ei ole mitään tehtävissä.
onko teillä sama käsitys, vai löytyisikö jostain autoon sopiva ohjelma jossa tämä seikka olisi huomioitu?
aikaisemmassa autossani (citroen c3) olleessa vastavantyyppisessä vaihteistossa ko. ryömimistä ei ollut, joten en edes älynnyt tuota kysyä autoa ostettaessa, eikä myyjä siitä kyllä mitään maininnutkaan.

12

1537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ymmärrän, että ajoneuvon koeajaminen on hankalaa, jos se täytyy ensin kustomoida täysin kuskin mukaan, eli esimerkiksi poistaa jalkajarru käytöstä ja lisätä erillinen kädellä käytettävä jarrutusmekanismi.

      Valitettavasti nyt on niin, että tuo ryömitys vaihteen ollessa kytkettynä on automaattivaihteistoissa hyvin yleinen ominaisuus. Robotilla tätä ei käsittääkseni esiinny...

      Mutta ajattele asiaa positiivisesti. Et olisi voinut mäessä autoa parkkeerata kuitenkaan, opettelematta jarrun tai vaihteiston käyttöä. Nyt saat sen iskostettua selkärankaan kerralla.

      Vinkki: pistä vaihde P:lle ratin käännön ajaksi.

    • normaali manuaali

      Oikeasti täysin normaali vaihdelaatikko (manuaali) jossa on vain lisätty moottori kytkimelle ja vaihteensiirtimelle, sekä tietokone joka ohjaa noita.

      Jos, jos tuohon ohjlemoitaisiin se, että se "ryömii" kun ei paina jarrua, niin silloin kytkinlevyt luistaisi koko ajan tosiiaan vastan, esim liikennevaloissa jos ei painaisi jarrua, ja kytkin olisi hyvin nopeasti entinen. eli jos on "robittivaihteisto" niin tuota normaaleista automaateista tuttua toimintaa ei kannata niihin tehdä.

      • pikkuu

        "Oikeasti täysin normaali vaihdelaatikko (manuaali)"
        tuossa on KAKSI kytkintä, eli ei ole ihan normi loota...


      • on on
        pikkuu kirjoitti:

        "Oikeasti täysin normaali vaihdelaatikko (manuaali)"
        tuossa on KAKSI kytkintä, eli ei ole ihan normi loota...

        Luulen että laatikko on lähes identtinen verrattuna vastaavaan manuaaliin, ainut ero on tosiaan, että vaihteensiirron ja kytkimen hoitaa säkömoottorit...


      • DSG:n idea
        on on kirjoitti:

        Luulen että laatikko on lähes identtinen verrattuna vastaavaan manuaaliin, ainut ero on tosiaan, että vaihteensiirron ja kytkimen hoitaa säkömoottorit...

        DSG:ssä on samojen kuorien sisällä kaksi tavallista (yleensä 3-vaihteista) manuaalivaihteistoa. Toisessa vaihdelaatikossa ovat parilliset ja toisessa parittomat välitykset.

        Kummassakin manuaalissa on oma kytkimentä joista vain toinen pidetään kytkettynä. DSG ei siis itse asiassa vaihda sitä vaihdetta salamannopeasti vaan se vaihtaa vaihdelaatikkoa jonka kautta veto menee.

        Toisen vaihteiston kytkin aukeaa ja toisen sulkeutuu jolloin veto moottorista pyörille vaihtuu hetkessä kulkemaan toisen manuaalivaihteiston kautta. Homman juju on tietenkin siinä että tässä "uudessa" manuaalilaatikossa on valmiiksi valittuna juuri se vaihde jota tarvitaan.

        Tästä syystä DSG on salamannopea mutta vain siinä tapauksessa että se on osannut arvata minkä vaihteen haluat käyttöösi seuraavaksi. Itse vaihteen vaihtaminen ei ole sen nopeampaa kuin vaikkapa siinä citroenin robottilaatikossa ja DSG vaihtaakin selvästi hitaammin jos menet yllättäen tekemään kaasupolkimella jotain mitä lootan tietokone ei osannut arvata ja se joutuu todella arpomaan uuden vaihteen jompaan kumpaan laatikoista.


      • nimimerkki2
        on on kirjoitti:

        Luulen että laatikko on lähes identtinen verrattuna vastaavaan manuaaliin, ainut ero on tosiaan, että vaihteensiirron ja kytkimen hoitaa säkömoottorit...

        Katso wikipediasta ton toimintaperiaate. Jännä että se on keksitty jo toisen maailmansodan aikaan. Yllättäen saksassa :)

        Siinä on kaksi vaihteistoa ja kaksi kytkintä. Noin yksinkertaistaen.

        Sitten vuorotellen käytetään vaihteistoja.


    • nimimerkki2

      Otappa yhteyttä maahantuojan tekniseen neuvontaan.

      VAG:llä on yllättävän paljon mallistossa sellasia "custom" optioita joita ei jälleenmyyjät tiedäkään. Esim. taksi- ja poliisivarusteita tehtaan asentamana. Ja mattamusta VW-logo saksan armeijan autoihin :)

      Ei välttämättä oo kovin kaukana että valmistaja olisi tehnyt sullekin sopivan ohjelman laatikkoon?

      • joukonjatke

        ihmettelin myyjäliikkeeen huollossa kyseistä asiaa, siellä kivenkovaan väitettiin ettei ole kun vain yksi ja ainut ohjelma ko. vaihteistoa varten, aikani urputettua lupasivat kysyä asiaa maahantuojalta. jonkin ajan kulutttua liikkeestä soitettiin ettei maahantuojakaan tunne muita ohjelmia. vastauksenne rohkaisee jatkamaan asian käsittelyä.


      • osta
        joukonjatke kirjoitti:

        ihmettelin myyjäliikkeeen huollossa kyseistä asiaa, siellä kivenkovaan väitettiin ettei ole kun vain yksi ja ainut ohjelma ko. vaihteistoa varten, aikani urputettua lupasivat kysyä asiaa maahantuojalta. jonkin ajan kulutttua liikkeestä soitettiin ettei maahantuojakaan tunne muita ohjelmia. vastauksenne rohkaisee jatkamaan asian käsittelyä.

        manuaali niin ryömi


      • jickfani
        joukonjatke kirjoitti:

        ihmettelin myyjäliikkeeen huollossa kyseistä asiaa, siellä kivenkovaan väitettiin ettei ole kun vain yksi ja ainut ohjelma ko. vaihteistoa varten, aikani urputettua lupasivat kysyä asiaa maahantuojalta. jonkin ajan kulutttua liikkeestä soitettiin ettei maahantuojakaan tunne muita ohjelmia. vastauksenne rohkaisee jatkamaan asian käsittelyä.

        Tehtaalla tiedetään. Saxaa pitää vaan osata. Tehtaalla tiedetään saxaa vaan pitää osata


      • Kiki.
        osta kirjoitti:

        manuaali niin ryömi

        Manuaali muka toimisi hänellä, kun pitäisi AINOASTAAN kahdella kädellä pystyä käyttämään rattia, kytkintä, kaasua, jarrua vaihdekeppiä ja lisäksi vielä vilkkuja yms.

        Eli tuskin tulee manuaali kysymykseenkään...


    • Anonyymi

      mulla levisi DSG erinäisten oireiden jälkeen ja meni sitten tappeluksi liikkeen kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe