Kurkku,HPV & kurkkusyöpä

tiedotejakysymyksiä

Miten HPV virus voidaan todeta suusta?? voiko se parantua itsestään ja näpyt hävitä kurkusta pois? millä niitä hoidetaan onko jokin lääke? miten ja kauan kestää että kehittyy syöväksi ja mistä sen huomaa?
Suomessa terv.hoitajat ja lääkärit eivät ole tienneet tästä uutisesta ja sairaudesta vielä mitään:

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/suhteet.asp?id=1715718

"Kurkkusyövän suurin aiheuttaja ei ole enää tupakka tai alkoholi, vaan seksi. Tutkijat pelkäävät kurkkusyöpien määrän kasvavan räjähdysmäisesti muuttuneiden seksitapojen takia. Suuseksi aiheuttaa syöpää, sillä sen kautta tarttuu kondyloomaa aiheuttava papilloomavirus, joka aiheuttaa myös kohdunkaulansyöpää. Tämä samainen virus voi aiheuttaa kasvaimia myös suussa, esimerkiksi kurkussa, nielurisoissa tai kielessä.
Nyt HPV-tartunta on 60 prosentilla kurkunalueen syöpää sairastavista. Yhdysvaltain syöpäsäätiön johtaja Otis Brawley kertoo, että nykyään jopa puolet kurkunalueen syövistä johtuu papilloomavirusinfektiosta. Tämän takia myös kurkunalueen syövästä kärsivät eivät ole enää vain vanhoja, tupakoivia miehiä, vaan nuoria ihmisiä."

5

8189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinpä.

Itse olen vuosia sitten jo havainnut riskin, ihme touhua kun suomessa on niin jälkijunassa nyt kaikki...

Vastauksia kaivataan. Sillä itselläni on ollut hpv kohdunkaulalla(hoidettiin silloin vuosia sitten), sama pöpö siis kurkussakin varmaan ollut. Ja jossain luki että suurella osalla häviäisi kurkusta, mutta kukapa sen totuuden sanoisi niin olisi viisaampi.

Olen miettinyt myös että jos menen korva,nenä,kurkku -lääkärille, niin toteaako vain että ei ole koetta olemassa kurkkuun?

• aloittaja

" Sillä itselläni on ollut hpv kohdunkaulalla(hoidettiin silloin vuosia sitten), sama pöpö siis kurkussakin varmaan ollut"

ei se välttämättä ole kurkussa, se riippuu monesta tekijästä, oraaliseksi, tupakointi jne. Minäkin olen kuullut että häviäisi itsestään, mutta en tiedä pitääkö paikkansa aina.

Luulisi että olisi jokin koe olemassa? ehkä sellaista vasta kehitellään? ainakin jos kurkussa näkyy selviä muutoksia joita voisi olla: turvotus, kielessä tai nielurisoissa jälkiä tai patteja, värimuutoksia, jossain oli kuva että kieli voi paisua ja kuulemma etenkin jos ääni on rosoinen, vaikea niellä, silloin pitäisi alkaa tutkia paremmin.

• totta.
        aloittaja kirjoitti:

" Sillä itselläni on ollut hpv kohdunkaulalla(hoidettiin silloin vuosia sitten), sama pöpö siis kurkussakin varmaan ollut"

ei se välttämättä ole kurkussa, se riippuu monesta tekijästä, oraaliseksi, tupakointi jne. Minäkin olen kuullut että häviäisi itsestään, mutta en tiedä pitääkö paikkansa aina.

Luulisi että olisi jokin koe olemassa? ehkä sellaista vasta kehitellään? ainakin jos kurkussa näkyy selviä muutoksia joita voisi olla: turvotus, kielessä tai nielurisoissa jälkiä tai patteja, värimuutoksia, jossain oli kuva että kieli voi paisua ja kuulemma etenkin jos ääni on rosoinen, vaikea niellä, silloin pitäisi alkaa tutkia paremmin.

Joutuisin vastaamaan kyllä tupakoinnin kohdalla, vaikka olekin lopettanut. Oraaliseksiä minua on pakotettu aiemmin harrastamaan, miehet eivät suostu monesti olemaan ilman sitä vakisuhteessa. Teininä ei edes osannut varoa tarpeeksi puolestaan.

Toivottavasti löytyy koe jatkossa. Minulta on kaikki risat poistettu kurkusta lapsena ja nuorena, ja kurkku vähän arpinen rosoinen vaikea tunnistaa muutoksia. Mutta en ole havainnut turvotusta, enkä kielen paisumista (kieleni on kyllä muutenkin isohko), värimuutoksia, eikä patteja (mutta onhan olemassa se litteä hpv muoto) ääni on käheä huoneilman kuivuuden vuoksi yleensä. Nieleminen sujuu.

No elossa ollaan. Asia on mielenkiintoinen ja hyvä miettiäkin. Yksi lähisukulaiseni on kuollut tuon tapaiseen syöpään, mutta hän polttikin tupakkaa koko elämän melkein muuta. Eli en lähde vertailemaan.

Hyvä kun laitoit noita tuntomerkkejä. Mietin vaan kun on se litteä muoto että miten se limakalvoilla vaikuttaisi ihmisillä tai näkyisikö.

• aloittaja
        totta. kirjoitti:

Joutuisin vastaamaan kyllä tupakoinnin kohdalla, vaikka olekin lopettanut. Oraaliseksiä minua on pakotettu aiemmin harrastamaan, miehet eivät suostu monesti olemaan ilman sitä vakisuhteessa. Teininä ei edes osannut varoa tarpeeksi puolestaan.

Toivottavasti löytyy koe jatkossa. Minulta on kaikki risat poistettu kurkusta lapsena ja nuorena, ja kurkku vähän arpinen rosoinen vaikea tunnistaa muutoksia. Mutta en ole havainnut turvotusta, enkä kielen paisumista (kieleni on kyllä muutenkin isohko), värimuutoksia, eikä patteja (mutta onhan olemassa se litteä hpv muoto) ääni on käheä huoneilman kuivuuden vuoksi yleensä. Nieleminen sujuu.

No elossa ollaan. Asia on mielenkiintoinen ja hyvä miettiäkin. Yksi lähisukulaiseni on kuollut tuon tapaiseen syöpään, mutta hän polttikin tupakkaa koko elämän melkein muuta. Eli en lähde vertailemaan.

Hyvä kun laitoit noita tuntomerkkejä. Mietin vaan kun on se litteä muoto että miten se limakalvoilla vaikuttaisi ihmisillä tai näkyisikö.

"Oraaliseksiä minua on pakotettu aiemmin harrastamaan, miehet eivät suostu monesti olemaan ilman sitä vakisuhteessa. Teininä ei edes osannut varoa tarpeeksi puolestaan."

sama asia täälläkin ikävä kyllä, jättämiselläkin uhattu..

http://www.medical-look.com/diseases_images/tonsillitis.jpg

tästä piirretystä kuvasta voi tutkia mihin omat oireet viittaisi, minun oireeni viittaisivat bakteeritulehdukseen.

Harmi kun ei ole varaa mennä millekkään erityislääkäreille ja terv.keskuksesta ei saa lähetettä mihinkään, toinen konsti olisi yritys pyrkiä hammaslääkäriin asuinpaikan mukaan sitten miten pääsee mihinkin vai pääseekö yritys on kova.

• ,,,
        aloittaja kirjoitti:

"Oraaliseksiä minua on pakotettu aiemmin harrastamaan, miehet eivät suostu monesti olemaan ilman sitä vakisuhteessa. Teininä ei edes osannut varoa tarpeeksi puolestaan."

sama asia täälläkin ikävä kyllä, jättämiselläkin uhattu..

http://www.medical-look.com/diseases_images/tonsillitis.jpg

tästä piirretystä kuvasta voi tutkia mihin omat oireet viittaisi, minun oireeni viittaisivat bakteeritulehdukseen.

Harmi kun ei ole varaa mennä millekkään erityislääkäreille ja terv.keskuksesta ei saa lähetettä mihinkään, toinen konsti olisi yritys pyrkiä hammaslääkäriin asuinpaikan mukaan sitten miten pääsee mihinkin vai pääseekö yritys on kova.

Minulla ei siis ole oireita. Asia kyllä muuten kiinnostaa.

Mutta jos sulla on normiflunssaa niin miten se hpv asiaan liittyy? Onhan bakteeritulehduksissa ja angiinoissa omat oireensa. Vai oliko sulla jotain erityisiä oireita.

Kumpi puoli kuvasta esitti mitäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5970
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5555
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5247
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3255
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1821
    Aihe