Puraisin tuossa vahingossa ruoan joukkoon eksynyttä kiveä ja etuhampaan kulmasta lohkesi pieni pala. Vaatiikohan tuo hammaslääkärissäkäyntiä? Pala on vain ihan sellainen ehkä 1,5mm korkea korkeimmalta reunalta ja 2-2,5mm pitkä, mutta sellainen koveran kolmion mallinen eli on murtunut ihan reunaa pitkin eikä hammas näytä ollenkaan mitenkään pahalta, kauempaa vaan niin kuin olisi vain pyöristynyt tuolta reunalta. Eli voisi olla ihan luonnostaan tuollainen, eli kukaan tuskin huomaa mitään. Läheltä huomaa pienen kolon johon ehkä viilaus tehoaisi, ja reuna on hieman terävä. Eli ulkonäöllisistä syistä tuo hammas ei häiritse, koska se on muutenkin vähän vinossa niin tuo puoli jää vähän piiloon. Eli itse voisin kuvitella että korkeintaan tuota terävää reunaa pitäisi hioa koska se vähän häiritsee. Tosin varmaan vaan siksi että koskettelen kielellä sitä. Mutta voiko tuo alkaa reikiintyä jos kiille on lohjennut? Pitäisikö sille siis siksi tehdä jotain? Onko vaarallista hioa reunaa varovasti kynsiviilalla? Ajanmyötä se varmaan "hioutuu" itsestäänkin? Hammasta toki vähän jomottaa, mutta johtuu varmaan puraisun voimakkuudesta, koska lievenee koko ajan.
Jos ihan pieni pala lohkeaa
11
20427
Vastaukset
- Motot
mulla kävi itsellä just samoin. Syödessä puraisin ihan kunnolla haarukkaan ja etuhampaan reunasta lähti pieni palanen. Kävin hammaslääkärillä ja Hammaslääkäri sanoi, että ei tarvitse mitään sille tehdä, jos ei suuremmin vaivaa. Muutama päivä meni totutellessa hampaan terävään reunaan, mutta nyt sitä ei viikon jälkeen enää huomaakkaan. Voisi sitä itsekkin varmaan vähän viilailla, mutta totut kyllä siihen ja sitten seuraanvan hammaslääkärikäynnin ohessa vaan kerrot, että huomaavat tarkistaa asian..
- Hampi
Käy näyttämässä hammaslääkärille, jos hampaan terävä reuna ei ajan kanssa tasoitu. Tai vaivaa sinua jotenkin.
Älä nyt ihmeessä mene sitä itse viilaaman, jos siihen edes tavallinen metallinen kynsiviila tehoaa. Saat pahimmassa tapauksessa vain lisää vahinkoa aikaan.
Anna hammaslääkärin hoitaa asia ammattitaidolla ja asianmukaisilla välineillä, jos tarvetta on hampaalle jotain tehdä.
Anteeksi, mutta on pakko kirjoittaa, että mistä sait moisen idean itse viilata hammasta. :)
Esim. Jos minulla olisi tarve poistattaa viisaudenhammas, niin ei tulisi mieleen hakea hohtimia tai muita työkaluja hampaan poistoon. Tämä oli aika karrikoiden kirjoitettu, mutta kuitenkin.
Ikävä juttu sulle tietysti, tuo hampaan lohkeaminen, vaikka pieni olikin.- aloittaja
No keksin tuon viilauksen siitä kun mä oon yleensäkin vähän tällainen itsehoitoa harrastava tyyppi kun oon todennu monesti ettei lääkäreistä oo mun vaivoihin apua niin pyrin keksimään kaikkea itse. Tosin hampaiden hoidon suhteen oon kyllä luottanu hammaslääkäreihin, mutta tuli vaan sellainen alitajuinen ajatus totuttuun tapaan että mitä tuolle voisi itse tehdä. Viilasin jo sitä vähän muuten itse, mutta ihan vähän vaan ja varovasti vain reunaa, kyllä se minusta auttoi terävimpään kohtaan, mutta ehkä sitten kuvittelen jos se kynsiviila ei tehoa... En kyllä minäkään lähtis itse viisaudenhampaita repimään :D Eipä tuo kyllä enää häiritse eli oon tottunu varmaan, toivottavasti ei tuu vaan reikää siihen hampaaseen sitten.
- mulla murenee
Oon 21v ja mulla on takahampaista murentunu pala kaks kertaa. Kielellä hipaisin ja kolo jäi. Jännä juttu kun ei sattunut yhtään, paitsi sitten se paikkaus. :D
Muistaakseni jokin geenivirhe näissä mun hampaissa... - tehdä mitään..
Itsellänikin oikean etuhampaan kulma lohkesi joskus ala-asteella (leikittyäni apinaa välitunnilla...), eli noin 15 vuotta sitten. Koska naama oli aika ruvella, oli lähdettävä lääkäriin terveyskeskukseen, ja siinä samalla hammaslääkäri laittoi lohjenneeseen hampaaseen uuden kulman. No, eihän se korjattu kulma siinä hampaassa kiinni pysyny, vaan irtosi jo kolmen kuukauden päästä. Parin vuoden päästä toinen hammaslääkäri päätti tarkastuksen yhteydessä yrittää uutta korjausta, mutta ei sekään paikka kauaa paikoillaan pysyny. Turhaan siis on tuon etuhampaan takia hammaslääkärin tuolissa joutunut istumaan. Kulman puuttumista ei ole ainakaan tähän mennessä edes kukaan parhaista ystävistä (tai poikaystävistä) huomannu, reaktio on yleensä aika yllättynyt kun kertoo tuosta purukaluston viasta! Että hyvin sitä pärjää ilman kokonaista etuhammastakin! :)
- köldsdd
Kylllä minä meneisin paikkauttamaan sen. Muovipaikat pysyy aika hyvin. Reuna on terävä ja hammas voi lohjeta lisää, lisäksi olet kuitenkin sitä terävää reunaa koko ajan koskettelemassa kielsi kanssa... Kiilteessä on vaurio eli lohjennut osa kerää bakteereja ja voi alkaa reikää kehittämään.
- kalsarikalle
kävi ite ihan samalla tavalla ja ainoo haitta on et ärsyttävältä tuntuu kun kielellä koittaa ja tosiaan ei varmaan ees millinmittasta palaa lähteny. Mut huolettaa vähän kun nuuskaa käytän ettei se siitä johtuis tai lohkeeko kohta koko hammas :/
- yu
Kannattaa ainakin näyttää hammaslääkärille!
Ps.tänään hiottu lohjennutta hammasta. - asiantuntija.
Kasvata itsellesi vaikka uusi hammas petrimaljassa, ota kantasoluja vaikka viisaudenhampaastasi, senkin voi sitten kasvattaa uudelleen itselleen.
Hammaslääketiede, kuten muukin lääketiede on bisnestä, hampaita on oikeasti helppoa kasvattaa itselleen, jos on pipetti, mikroskooppi, petrimaja, ja hohtimet. Hampaan juurista löytyvät kantasolut, ja ne kun laittaa sopivalle kasvualustalle, niin niistä kasvaa muutamassa viikossa hammasalkio, jonka voi laittaa johonkin tyhjään hammaskuoppaan. Jureutuu hyvin itsestään!
Itse olen uusinut purukalustoni useaan otteeseen muutaman hampaan kantasoluista. Tuota hammasjuurta kannattaa sitten puristella vähäsen, että saa solut ulos, kun ensimmäisen hampaan ottaa työn alle. - setytsy
oletko korjannut
- noohio
paikkaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831