Miten asut, paljonko neliöitä?

Kotini on linnani

Köyhyys tulee esille myös asumisessa, joko asutaan ahtaasti pienessä yksiössä tai sitten jossain korven ikivanhassa omakotitalossa.

Itse olen yrittänyt kapunginkämppää saada mutta eihän yksinäinen keski-ikäinen mies niitä saa koska en ole asunnoton. Aina on joku kämppä ollut, yksityiseltä vuokrattu, hirmuvuokrat pikku kopista.

Jos nyt ennen eläkeikää saisi kaupungin ison yksiön tai pienen kaksion niin tyytyväinen olisin mutta ne taitaa Helsingissä olla aivan muille tarkoitettuja. Nyt 22 neliötä Kalliossa, vuokra 540 euroa.

32

2401

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vantaalta saa

tuohon 540€/kk hintaan tuplalti neliöitä, eli jonkun pienen 45 neliön kaksion. Jostain vaikka radan varresta aseman läheltä pääsee junalla Helsingin keskustaan 15-20 minuutin välein.

• Kotini on linnani

Riittäisi kun saisi ison, 37 neliön yksiön! 37 on siksi maaginen luku koska sen KELA katsoo olevan riittävä yksin asuvalle, ylimenevistä neliöistä ei makseta asumistukea.

• Muuttamaan?
        Kotini on linnani kirjoitti:

Riittäisi kun saisi ison, 37 neliön yksiön! 37 on siksi maaginen luku koska sen KELA katsoo olevan riittävä yksin asuvalle, ylimenevistä neliöistä ei makseta asumistukea.

Halpoja, vapaana olevia vuokrakämppiä löytyy pilvinpimein maaseutukaupungeista, varsinkin taantuvilta teollisuuspaikkakunnilta. Valinnan varaa on ja vuokrat ei tosiaan päätä huimaa. Mullakin on 50 neliön kaksio, jossa vuokra 370 €/kk. ja vuokraan sisältyy 10 megan nettiyhteys.

• neliöt

Jos olet eläkkeelle jäämässä, niin eläkeläisellä ei ole tätä 37 neliön maagista rajaa.

• juuri tein

vuokrasopimuksen 47 neliön pienestä kaksiosta n. 100m Hiekkaharjun asemalta hintaan 550e/kk ja siinä on vesimaksu kahdelta henkilöltä mukana. Kyllä nykyinenkin asukas varmaan kelalta ja sossustakin tuen siihen hakee ja saa tuon 37 neliön osalta. Lisäksi hän ottanee kaverikseen alivuokralaisen kuten edellinenkin vuokralainen teki ja nettoaa siitä 300/kk pimeesti, eli käytännössä hän ei maksa tuosta asumisestaan mitään.
        Minun puolestani tällainen järjestely on hyvä, sillä kun vuokralainen kokee kämpän itselleen hyväksi ja edulliseksi hän myös siinä pidempään viihtyy ja ei sitten niin hajoittelekkaan paikkoja.
        Ko. kämppä ei ollut vuokratessa kunnoltaan mikään paskainen murju.
        Netissäkin kyllä oli Vantaalta asunnon hakijoita, ja noin 7-8:lle niistä kämppääni tarjosin sähköpostiosoitteeni kanssa mutta yhtään vastausta en saanut, ja siksi sitten annoin välittäjälle jonka palveluista maksoin tuon yhden kk. vuokran ja siihen ALVin päälle.

• Sain sen kaupungin kautta kohtuuvuokralle, n. 300 euroa kuukaudessa. Lisäksi KELA subventoi majailuani yleisin asumistuin, joten yleensä minulla ei ole kovin suurta huolta suoriutua vuokranmaksuista ajallaan. Kerallani kämpässä mellastaa sangen hyvinvoiva pölypunkkiyhteisö, joka valitettavasti ei osallistu vuoranmaksuun millään tavoin.

• Asukas_kkkjkji

Siis onko 37 'riittävä' määrä yhdelle? Edellinen asunto oli 39 neliötä. Kaksio! Ja ihan normaali sellainen 50-luvulla rakennetussa taloissa. Nykyinen asunto on kolmio, 53 neliötä.

• keskiikäinen

mies ja asun 88 m2 rivitalossa vaimoni ja poikani kanssa. Asuinkustannukset noin 1000 euroa kuukaudessa ( 330 eur/henkilö) mutta tippuu alle 200 euron vuonna 2014. Silloin pitäisi viimeistään se asunto olla maksettu. Yhtiövastike tällä hetkellä 128 eur/kk joten se 200 euroa taitaa silloin olla aika realistinen. Vuokratasosta vuonna 2014 en halua edes ajatellakkaan. Eipä olisi varaa maksaa niitä vuokria kun nykyvuokratasokin perheasunnoille liian korkea.

• puukerrostalo

40 neliötä maksoi aikoinaan noin 50 000 euroa lainaa on noin 30000 kuukaudessa maksan asumisesta lainanhoito vastike 500 eur.

• asuneena

otin 'vanhoilla päivillä' riskin ja ostin paritalon puolikkaan pankin rahalla (=lainalla). Kahden lapsen pienipalkkaisena yksinhuoltajana nippa nappa pärjäilen taloudellisesti, neliöitä on 110 ja lainan lyhennys korko yhteensä 690 €/kk. Onhan talossa muitakin kuluja, lämmitys, vesi, kiinteistövero, jätehuolto, remontointi ym ym.

• Eukon kanssa

73m2. 3h kh k parveke.

300E/kk.
      Remonttia tulossa.

Sopiva kahdelle laiskalle ikärille.

• Kämppä'

Asun Helsingin kaupungin kämpässä esikaupunkialueella. Neliöitä 51 ja vuokra 500 euron tietämissä.

• Vanderbild

51 neliötä kaksio taka-töölössä. Riittää yhdelle hengelle vaikka voisi sitä väljemminkin asua, vastiketta joutuu maksamaan 200 kuussa. Bemarikin joutuu olemaan ulkopaikalla kun ei ole tallia.

• Asunto'

,,Itse olen yrittänyt kapunginkämppää saada mutta eihän yksinäinen keski-ikäinen mies niitä saa koska en ole asunnoton.,,

Helsingin kaupungin asuntojonoissa on 20 000 henkilöä. Jos on asunto eikä ole irtisanomisuhan alla, kaupungin kämpän saaminen lähes mahdotonta.

• kerrostalo

58 m2 kaksio
      lainan lyhennys korot yhtiövastike vesimaksu
      On 448€/kk.

• neliöitä

ihan riittävästi...
      3h k s wc, 78 neliötä
      vuokralla, joten asumiskulut 600€/kk ja käyttösähkö
      asukkaat: 1 lapsi, 1 koira ja äiti

• asuntoja on
    • vain sauna puuttuu

Asun pienessä maaseutukaupungissa kaupungin vuokratalossa, asuntoni on 60 neliön kaksio ja vuokraa 405 euroa/kk. Asunnossa on kaksi huonetta ja oieka kunnon tilava keittiö, ei mikään keittokomero, joss ei mahtuisi edes kääntymän. Lisäksi on tilava parveke.Vesimaksu sisältyy vuokraan, sitä ei erikseen laskuteta.

Muutama vuosi sitten kaupunki teetti tähän taloon täysremontin ja asuntojen taso nousi arvoon arvaamattomaan. En ole koskaan nähnyt edes omistusasunnoissa yhtä upeita keittiö-ja wc-kalusteita kuin tässä nyt on. Asunto on todella upea, ja itse sanonkin, että minulla on luxuskämppä, mitä varmaan monikaan vuokralla asuva ei voi sanoa.

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, ja saan kelasta eläkkeensaajien asumistukea n. 254 euroa/kk joten omavastuu vuokrasta on aika pieni. Näin ollen minulle jää sen verran rahaa eläkkeestä, että olen voinut vähän sisustaa ja laittaa kotia mieleni mukaiseksi, niin viihdyn tässä sen verran hyvin etten aio enää koskaan muualle muuttaa. Olen asunut tässä nyt 10 vuotta, ja muuttaessani ei vaadittu mitään takuuvuokria.

Täällä pikkukaupungissa elämä on halvempaa kuin kasvukeskuksissa. En ymmärrä kuinka joillakin on varaa asua esim. Helsingissä, jossa asumisen ja elämisen kustannukset ovat todella suuret. Täällä kaikki maksaa puolta väheemmän, mutta palkkataso on kai kohtalaisesti saman suuruinen. Kun on eläkkeelle jäännin aika, onko pakko jäädä asumaan Helsinkiin vai olisko siinä vaiheessa mahdollista etsiä asunto pääkaupungin ulkopuolelta? Ei sieltä tietenkään tarvitse tänne Pohjanmaalle muuttaa, on siellä lähempänäkin pienempiä ja halvempia asuinpaikkoja. Lisäksi vaihtelu virkistää...

Omalta osaltani tässä pikkukaupungissa asumisen viihtyvyyttä lisää se, että täällä on hyvä ja toimiva terveyskeskus, jonne saa lääkärin aikoja ja lisäksi päivystys toimii. Päivytysaikoja löytyy eikä koskaan tarvitse istua tuntikausia odottamassa, että lääkärin luokse pääsee. Naapurikaupungissa on hyvä keskussairaala, jonne pääsee tarvittaessa tosi nopeasti. Täällä on myös lapsiperheiden ja alle 65-vuotiaiden sekä vammaisten kotipalvelu erikseen, kun monet muut paikkakunnat voivat antaa kotiapua vain vanhuksille, jos sitten heillekään.

Asuntoja täällä on riittävästi, meidänkin talossa on tyhjiä asuntoja aika ajoin. Lisäksi kapunkimme rakennuttaa uusia vuokrataloja kaiken aikaa. Tervetuloa tänne maalle asumaan ja viettämään eläkepäiviä.

• Gascoigne

44 neliötä 2-aikuista 2 1-kuukautista lasta. Lainaa 35 000€.

Maksellaan tätä nyt pois 1-2 vuotta ja siirrytään isompaan, pienemmällä riskillä.

• järkyttävän kalliilta,

maksaa 22 neliöstä 500 ekeä kuukaudessa. Itse asun 80 neliön kokoisessa omakotimökissä, 3 km kuntakeskuksesta, kaupunkiin on 26 km. Asumiskustannukset ovat luokkaa 250 euroa/kk.Työ ym. seikkojen takia joudutaan asumaan ruuhkasuomessa, eikä se oman asunnon hankkiminenkaan aina ole järkevää tai edes mahdollistakaan, tsemppiä vaan, kyllä se päivä paistaa vielä risukasaankin.

• *******'

Helsingissä 22 neliön asunnosta 500 euron vuokran maksaminen on aika normaalia. Kannattaa siis miettiä, lähteekö tänne nauttimaan kiviseinän muodostamista maisemista.

SATO (= lyhenne sanoista sosiaalinen asuntotuotantoyhtiö) markkinoi asuntoja ikääntyneille, joiden pinta-alat olivti luokkaa 22 neliöstä vajaaseen 70 neliöön. Vuokrat liikkuivat 850-1800 euroon. En ihan tarkkoja lukuja muista, mutta noissa pyörivät. Eikä tuohon vuokraan sisältynyt mitään palveluja. Ainut etuus oli, että palvelutaloon pääsee suoraan, ulkokautta menemättä ja palveluja voi käyttää - maksua vastaan tietenkin.

• väsynyt...

Minua ihmetyttää toi eläkelläisten suosiminen neliöissä. Asun lapseni kanssa kaksiossa 56 neliötä ja raja on 58. Yli menevään ei saa asumistukea. Asun kunnan vuokra asunnossa. Ei niin kovin mukavaa asua olohuoneessa, lapsella on oma huone (murkku) joten en enää voi jakaa samaa huonetta. Samaan aikaan on kolmosia vapaana joka puolella. Täällä koto Suomessa ihmisten pitää asua ahtaasti ja voida huonosti, ainakin tämmöisen köyhän jolla on töitä vaan sillion tällön. Ja työni on matalapalkka-alata joten ei sitä asuntoa voi vaihtaa vaikka olisi kokopäivä töissä. Asunto on muutenkin kulunut ja tapeetit rikki, ei mitenkään viihtyisä. Usein voin pahoin kun tulen kotiin. Kodin pitäisi olla paras paikka, mutta ei mulle ole. En osaa tapetoida kun en koskaan ole sitä tehnyt ja perus remontin tarpeessa on koko asunto. Muuttoon ei rahat riitä= vuokratakuu, vuokra, muutto auto miehet. Kai pitää alkaa syömään mielialalääkkeitä että jaksaa tätä paskaa.

• Hanger1982

Asun itse Turun kaupunginasunnossa ja maksan 62, 5 m2:n kämpästä (saunalla varustettu) n. 540 €/kk ja minusta se on halpa? Vesi kuuluu hintaan, mutta sähköstä joutuu vain maksamaan.

• ok-talo...

Turussa vanhassa omakotitalossa, n. 90 m2 asuinpinta-alaa (3h, k, et, wc) ja saman verran kellaritilaa, jossa mm. pesutilat. Lainanlyhennys ja asumiskulut yhteensä n. 550€/kk. Asuminen halvempaa, mukavampaa ja tilavampaa kuin kerrostalossa.

• Muutto edessä

Asun erään kasvukeskusseudun kaupungissa 45 neliön Arava-asunnossa. Vuokra on alle 500 € / kk. Sijainnista voin sanoa, että kyseessä ei ole pääkaupunkiseutu tai sen lähialue (kehyskunnat).

Tuloiltani kuulun pienituloisimpaan 10 %:n niin ylärajalta (12 101,00 € (2007)), mediaanilta (10 334,00 € (2007)) kuin keskimäärin (9 797,00 € (2007)). Olen alle 25-vuotias mies.

Muutto saattaa olla kuitenkin edessä, koska sijoitusomaisuuteni on noussut viimeisten kuukausien aikana hyvin lähelle varallisuusrajaa eli 34 000,00 €. Tuokin on lähinnä viikkorahan ja hieman lapsilisien sekä opintorahan ansiota.

Harkinnassa onkin siirtyä hieman keskustasta poispäin ja hankkia noin 1-2 hehtaarin tontti jonne rakennuttaa sitten se enintään 150 neliön ensiasunto. Varmaankin jonkinlainen plusenergiatalo kivestä/metallista, ettei tulisi muita kuluja kuin lainan lyhennykset ja mahdolliset huollot.

Lainana on varmaankin jokin 250 000,00 € / 25 vuotta tai 100 000,00 € / 10 vuotta, joten leijonan osa menisi kuitenkin siihen. Henkilötakaaja(t) löytyy myös, joten sen puolesta tuo laina on mahdollinen.

Toinen vaihtoehto olisi jäädä nykyiseen arava-asuntoon ja "kasvattaa ruokakuntaa" tai jotain. Vaikka olisihan se hienoa asua omassa asunnossa. En tiedä, saa nähdä mitä tapahtuu.

• Ilveksentassu

Olikohan tuo viesti ihan oikean ihmisen kirjoittama! Alle 25- vuotias heppu, joka kuuluu pienituloisiin, ilmoittaa saaneensa lapsilisillä ja viikkorahoilla varallisuutta ja rakennuttaa ok- talon! No, mielikuvitusta riittää ainakin. Voisit hakeutua rahoitus- tai markkinointifirmaan. Onnea ja menestystä vaan!

• Pappa betalar
        Ilveksentassu kirjoitti:

Olikohan tuo viesti ihan oikean ihmisen kirjoittama! Alle 25- vuotias heppu, joka kuuluu pienituloisiin, ilmoittaa saaneensa lapsilisillä ja viikkorahoilla varallisuutta ja rakennuttaa ok- talon! No, mielikuvitusta riittää ainakin. Voisit hakeutua rahoitus- tai markkinointifirmaan. Onnea ja menestystä vaan!

Ei mainittu viikkorahan suuruutta, joten 25 vuodessa tuo on kai mahdollista. Myös pitää käydä aika lailla tuuri että on sijoittanut oikeaan aikaan, tai sitten on vasta aloittanut lähiaikoina kun kaikki on alkanut nousta.

Luulisin ettei lainaa irtoa kuitenkaan noilla säästöillä. Vaikka irtoisikin, niin tiukkaa tekee noilla tuloilla.

• Delusions
        Ilveksentassu kirjoitti:

Tuollaisen summanhan poikkeuksellisen säästeliäs pienempituloinenkin yksilö säästää helposti tuohon ikään mennessä, jos pelaa korttinsa oikein. Tiedän tapaiksia joilla on huomattavasti enemmän jo hieman nuorempanakin. Esimerkiksi pörssin keskimääräinen nousu vuodessa on 8% luokkaa, eli 25 vuoden jälkeen alkupään sijoitukset voisivat helposti olla kolminkertaiset. Joten tarina on hyvinkin uskottava.

Mitä asumiseen tulee, niin maksan itse 50 m2 asunnosta niin vähän, ettei tästä mihinkään kannata muuttaa ennenkuin sopiva talo osuu kohdalle sopivalla hinnalla. Käytännössä tulee halvemmaksi asua tässä kuin maksella yhtiövastiketta ja juoksevia kuluja. Pieni kunta toki kyseessä. Vajaa kolmannes ansiosidonnaisesta menee vuokraan, johon sisällytetty vesi ja sähkö. Löytöhän tämä on kaikenkaikkiaan, vaikkei ihan uusimmasta päästä oleva kämppä olekaan.

• Yksinäinenkin

Asun 60 neliön kaksiossa seinäjoen keskustassa 2h k s ja vuokra 540euroa. Asumistukea saan n 190euroa ja olen pitkäaikaistyötön, eli saan työmarkkinatukea....

• ei ainakaan

edes sossu suostu maksamaan tuollaista vuokraa kokonaan, liki satasen saisit laittaa omistasi?
        36 neliöö Tampereella veden kanssa ja sähkö päälle.

• 42 neliötä

pieni kaksio ,vuokra 351 e siinä jo vesimaksu ja sähköä

• kotini

32 m2 (sisältäen vesimaksun ja laajakaistaliittymän)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      70
      3550
    2. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      3503
    3. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3322
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      53
      2769
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      32
      2036
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      30
      1962
    7. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1695
    8. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1676
    9. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      96
      1625
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1390
    Aihe