AMPIAISET syövät MARJAT!!!

ahmatit

Tänä kesänä on ollut poikkeuksellisen paljon näitä vihattuja ampiaisia! Nyt ne ovat hoksanneet miten hyviltä marjat maistuvat. Mansikat olivat ontoiksi syötyjä ja vadelman marjojen rippeet roikkuvat pensaista "nauhana"!
Ne vielä kehtaavat purra ja puolustaa "saalistaan" niin ettei niiden sekaan uskalla mennä!

Miten ne voi häätää pois samoilta apajilta?

23

2064

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päin?

missä ampiaisia noin paljon on ollut että ne on haitaksi asti?
      kyllä meillä on hyvin marjat riittäneet ja ampiaisia on näkynyt aika vähänkin. hämeessä.

• EIVÄT

syö marjoja. Ampiaiset kyllä syövät mettä ja muita hyönteisiä!

• syövät!

Olen omin silmin nähnyt ja myös lehdessä oli kirjoitus!

Pohjanmaalla näitä riittää ja ampiaiset ovat haitanneet paljon marjojen kasvattajien työtä ja paikoin jäänyt kerääjät menemättä mansikkamaalle ampparien takia!

Mansikoihin oli kaivettu käytäviä ja siitäkin oli lehdessä kuva kun 2 ampiaista oli saman mansikan kimpussa!

Totta se on,en tiennyt tuota ennemmin itsekään,ainakin se on tämän kesän ilmiö tai ampiaiset ovat "viisastuneet"!

• myös,

lihaa.

• petoja!
        myös, kirjoitti:

lihaa.

Kerran minun kimppuuni hyökkäsi pesällinen ampiaisia kun vahingossa poimin sen poimuriin! Kolme kerkesi pistää ja vielä talvellakin oli kutiavat pahkurat muistona!

• vastaan
        petoja! kirjoitti:

Kerran minun kimppuuni hyökkäsi pesällinen ampiaisia kun vahingossa poimin sen poimuriin! Kolme kerkesi pistää ja vielä talvellakin oli kutiavat pahkurat muistona!

Voi suojautua? Niitä vois verrata karhuun,pitäisi pysyä paikallaan eikä saisi lähteä juoksemaan pakoon,ne seuraa takuu varmasti. Eikä saa huitoa vaikka ne tulee silmien eteen pörräämään,minun pokka ei pidä! Vihaan niitä otuksia ylikaiken!
        Niillä ei ole vihollisia edes linnut eivät suostu syömään niitä!

Miten pitää siis toimia että säästyy pistoilta???

• näin...
        vastaan kirjoitti:

Voi suojautua? Niitä vois verrata karhuun,pitäisi pysyä paikallaan eikä saisi lähteä juoksemaan pakoon,ne seuraa takuu varmasti. Eikä saa huitoa vaikka ne tulee silmien eteen pörräämään,minun pokka ei pidä! Vihaan niitä otuksia ylikaiken!
        Niillä ei ole vihollisia edes linnut eivät suostu syömään niitä!

Miten pitää siis toimia että säästyy pistoilta???

Vanha kansa neuvoo kuorimaan pajunvitsan ja se suussa lähestymään ampiaista niin se jättää rauhaan. Voi tosin olla että käppänät haluavat vain saada makeat naurut...

• tulin siihen

Että ampiaiset syövät mansikoita erityisesti niiltä alueilta, joista pakkanen tai muut luonnonolot ovat tuhonneet muita marjoja, jotka ovat ampiaisten ravintoa. Eli ei kai tuolle voi mitään, kuin toivoa että ensi kesänä tulisi enemmän muita marjoja.

• Hertha

ei olisi marjoja ilman näitä kaikenlaisia pistäviä pikku pörriäisiä. Ehkäpä heidän täytyy saada osansa tuotannosta.

• aikaisemmin

Ole nähnyt vastaavaa ilmiötä että ampparit popsivat marjoja ja olen luullutkin että ne sitä mettä kukista "juovat"! Toisaalta taas puolukka-metsässä ne on olleet aina ämpärin kimpussa ja tulleet silmille! Kyllä ne makian perään ovat samoin lihan ja kalan varsinkin!

• kissamies57

Meidän puutarhuri pisti poskeen suurimman osan tän kesän sadosta ja päästiin vähällä poimimisella,mutta ruoho on leikattu eikä tarvittu taaskaan ostaa ruohonleikkuria.

• tahtoisin*

Oman lampaan joka toimisi ruohonleikkurina mutta se ei taida olla sallittua asutus-alueella! Voisihan sitä lainata naapureillekin!

• Hertha
        tahtoisin* kirjoitti:

Oman lampaan joka toimisi ruohonleikkurina mutta se ei taida olla sallittua asutus-alueella! Voisihan sitä lainata naapureillekin!

Mutta EU vaatii tarkat selonteot lampaanhoidon harjoittamisesta.

Suositan pimeän lampaan hankkimista.

• siis;
        Hertha kirjoitti:

Mutta EU vaatii tarkat selonteot lampaanhoidon harjoittamisesta.

Suositan pimeän lampaan hankkimista.

Mustan lampaan! Mutta miten saan sen olemaan hiljaa?

• Hertha
        siis; kirjoitti:

Takapään osalta en osaa sanoa; eikä väliäkään. Kai se kuulostaa samanlaiselta kuin ihmisenkin - tuota - .

• Hertha
        siis; kirjoitti:

Takapään osalta en osaa sanoa; eikä väliäkään. Kai se kuulostaa samanlaiselta kuin ihmisenkin - tuota - .

• ongelma,
        Hertha kirjoitti:

Jos se sattuu olemaan määkivää sorttia,takapää ei niinkään huoleta:)

• miten.,.,
        ongelma, kirjoitti:

Jos se sattuu olemaan määkivää sorttia,takapää ei niinkään huoleta:)

tämä liittyy mansikoihin ja ampiaisiin

• mieleen
        miten.,., kirjoitti:

tämä liittyy mansikoihin ja ampiaisiin

Hevosesta joka söi viinimarjat:)

• pink lady
        mieleen kirjoitti:

Hevosesta joka söi viinimarjat:)

aina vähän luiskahdella asiasta toiseen,mutta tuli vaan mieleen että tykkäisköhän ne ampparit punasista viinimarjoista,ja karviaisista ukon tytär kun ei niitä viitsi puskista poimia niin siinähän olis amppareille syömistä jos kelpaa.

• niistä
        pink lady kirjoitti:

aina vähän luiskahdella asiasta toiseen,mutta tuli vaan mieleen että tykkäisköhän ne ampparit punasista viinimarjoista,ja karviaisista ukon tytär kun ei niitä viitsi puskista poimia niin siinähän olis amppareille syömistä jos kelpaa.

On haittaa jos ulkona perkkaa marjoja niin heti ne ilmestyvät pörräämään paikalle että itse joutuu lähtemään pois! En viihdy yhtään samassa paikassa niiden kanssa,on pakko väistyä kun silmille tulevat!

• makeita
        pink lady kirjoitti:

Kunnolla kypsyneenä,voihan ne syödä suoraan pensaasta tai myödä! Ei kannata ampiaisille tarjoilla,nehän saattaa muuttaa talveksi asumaan sisätiloihin jos kovin hyvänä pidetään!!!

• mustikassa

mustikassa pari ampiaista, ne oli tosi äkäisiä 2 viikkoa sitten. Ajattelin, että varmaan pesä oli jossain lähellä.

Vai syövät mustikkaa?? saattaapi olla

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1379
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      243
      1269
    3. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      1066
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      255
      1048
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      775
    6. 64
      734
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      717
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      708
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      671
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      627
    Aihe