Uskallanko ottaa raudat?

Nainen20

Olen 20 v nainen ja olen miettinyt korjauttaa hampaitani. Hammaslääkäri sanoi että se onnistuu kyllä kiinteillä raudoilla. Raudat tulisi pitää noin 2 vuotta. Haluan suorat hampaat mutta rautojen saanti mitetityttää. Miten kaverit ja muut ihmiset tulevat suhtautumaan niihin, tässä iässähän ei ole enää kovin tavallista kulkea raudat suussa. Entäs miltä ne sit suussa tuntuvat... ovatko epämukavat ja sattuvatko ne? Te joilla on ollut raudat "vanhemmalla iällä" kertokaa kokemuksianne. Myös nuoremmat voivat tietysti kirjoittaa. Kiitos!

46

11601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti 35

      Itse olen 35 ja suunnittelen myös raudoituksen hankkimista - viimeinkin. Kannustelen itseäni sillä ajatuksella, että tässä iässä rautojen pitäminen ehkä on jo henkisesti iisimpää kuin nuorempana, kun ulkonäköasiat ja muiden mielipiteet huolettivat kaiken kaikkiaan enemmän.
      Nyt telaketjut suussa eivät enää sinänsä tunnu niin kaamealta ajatukselta, mutta kaikki hoitoon liittyvät kivut ja muut vielä pelottaa kovasti.
      Tsemppiä sinulle! Jos aloitat hoidon nyt, niin tädin iässä kiität itseäsi lämpimästi :)

    • mimmi36

      Minulle laitettiin juuri kiinteät raudat ylös ja tällä iällä kun ajattelee, niin olisi ollut kiva, kun olisin uskaltanut oikaista hampaani jo aiemmin. Vinot hampaani ovat häirinneet minua vuositolkulla.

      Kaverisi varmasti tottuvat rautoihisi ja nykyään saa hampaanväriset kiinnikkeet, joten ei niin kauheasti rautahammasta muistuta.

      Epämukavat ne ovat kyllä ainakin , koska suu ei ole mukautunut niihin vielä. Varsinaisesti ei satu, mutta puruarat ne ovat kuulemma muutaman päivän aina kiristämisen jälkeen.

      Pari vuotta on toisaalta lyhyt aika, ajatellen sitä, että saa toivottavasti lopun elämää hymyillä suorilla hampailla.

    • myös nainen20

      ajattelen minäkin. mulla on tosi pahasti vinot hampaat ja ärsyttää kyllä hymyillä. ei kuiteskaan voi normaalisti jatkuvasti olla. mulle on kyllä sanottu että on niin hyvät hampaat ettei niihin kannata rautoja ottaa. mutta itseäni häiritsee vinot hampaat kun kaikilla muilla on kunnon pepsodent-hymy. mulle olisi raudat laitettu kyllä jo lapsena, mutta vanhempani eivät sitä halunneet! ei todellakaan tajua miksi, koska nyt haluan raudat ja joudun todennäköisesti maksamaan ne itse. että ois joo kiva saada kuulla miten "vanhemmilla" ihmisillä rautoihin on suhtauduttu jne..

    • mia

      Mulla oli lapsena raudat. Muistaakseni jouduin pitään niitä ehkä sen pari vuotta. Mä en muista että se ois koskaan millään lailla sattunu. Sillon ku niitä kiristettiin musta tuntu jonku aikaa ettei saa hampaita yhteen ja suuta kiinni eli piti venyttää alaleukaa taakse päin, mutta kumma kyllä siihen tottu. Kiristämisen jälkeen pureminen sattuu mutta kyllä senki kestää. Eli ota vaan raudat, ei se oo niin kauheeta! =)

    • täti 46v

      Itselläni on raudat olleet suussa nyt pari kuukautta ja suhtautuminen on ollut positiivista. En ole edes yrittänyt peitellä vaan avoimesti kertonut purennan korjaamisesta ja oikomisesta. Odottelen tulevaa alaleuan siirtoleikkausta ja olen tyytyväinen, että täti-ihmisetkin hoidetaan kuntoon. Hymyilkää vaan reilusti ja unohtakaa häkkyrät suussa. Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville.

      • Mies21

        Itseäni harmittivat myös vinot hampaat, vaikka sainkin kuulla kehuja valkoisista hampaistani. Uskaltauduin hammaslääkäriin ja oikojan arvioi oikomisen kestävän noin vuoden, siitä lähtien kaikki on sujunut yllättävän helposti ja nopeasti. Nyt seitsemän kuukauden jälkeen alkavat ylä -ja alahampaat olla kohdallaan, vaikka sainkin alaraudat ylärautojen jälkeen. Alkuun raudat tuntuivat vähän aikaa oudoilta, mutta nopeasti niihin tottui; särkyjä ei ole ollut paljoa ja hankaaminen hoituu silikonilla. Ihmisten suhtautuminen on ollut neutraalia ja vähän aikaa sitten eräs kaveri kysyi, että olenko saanut jo raudat pois kun hän ei ole niitä pitkään aikaan huomannut.

        Suosittelen rautojen ottamista lämpimästi jos hampaiden asento vähänkin häiritsee. Vuoden kahden urakka on varmasti mukavampi, kuin loppuelämän kestävä oman hymyn harmittelu.


      • myös nainen20
        Mies21 kirjoitti:

        Itseäni harmittivat myös vinot hampaat, vaikka sainkin kuulla kehuja valkoisista hampaistani. Uskaltauduin hammaslääkäriin ja oikojan arvioi oikomisen kestävän noin vuoden, siitä lähtien kaikki on sujunut yllättävän helposti ja nopeasti. Nyt seitsemän kuukauden jälkeen alkavat ylä -ja alahampaat olla kohdallaan, vaikka sainkin alaraudat ylärautojen jälkeen. Alkuun raudat tuntuivat vähän aikaa oudoilta, mutta nopeasti niihin tottui; särkyjä ei ole ollut paljoa ja hankaaminen hoituu silikonilla. Ihmisten suhtautuminen on ollut neutraalia ja vähän aikaa sitten eräs kaveri kysyi, että olenko saanut jo raudat pois kun hän ei ole niitä pitkään aikaan huomannut.

        Suosittelen rautojen ottamista lämpimästi jos hampaiden asento vähänkin häiritsee. Vuoden kahden urakka on varmasti mukavampi, kuin loppuelämän kestävä oman hymyn harmittelu.

        mites vastakkainen sukupuoli on asiaan suhtautunut? onko sulla tyttöystävä? miten hän on asiaan suhtatunut. ajattelin vain että miten arvelet miesten suhtautuvan siihen jos näkee 20-vuotiaalla naisella raudat suussa? ei varmaankaan kovinkaan tee mieli lähestyä, vaikka en mä nyt niin välitäkään muiden mielipiteistä. onhan se silti vähän tyhmää jos rautojen takia jätetään lähestymättä.. kiitti jos vastailet..


      • Mies21
        myös nainen20 kirjoitti:

        mites vastakkainen sukupuoli on asiaan suhtautunut? onko sulla tyttöystävä? miten hän on asiaan suhtatunut. ajattelin vain että miten arvelet miesten suhtautuvan siihen jos näkee 20-vuotiaalla naisella raudat suussa? ei varmaankaan kovinkaan tee mieli lähestyä, vaikka en mä nyt niin välitäkään muiden mielipiteistä. onhan se silti vähän tyhmää jos rautojen takia jätetään lähestymättä.. kiitti jos vastailet..

        En seurustele täällä hetkellä, mutta pahimmat pelkoni vastakkaisen sukupuolen suhtautumisesta rautoihini eivät ole toteutuneet. Ennen rautojen ottamasti olin jo asennoitunut viettämään seuraavan vuoden viikonloppuillat kotona, epäilin baareihin lähtemisen olevan turhaa. Yllätyksekseni kuitenkin huomasin, että joko rafloissa on liian pimeää tai sitten naisia ei oikeasti kiinnosta rautani. Totuuden nimessä täytyy myöntää, että aikaisemmin olisin saattanut hieman ihmetellä rautoja naisen suussa. Joko muut ovat itseäni suvaitsevampia tai sitten vaan äärimmäisen kohteliaita. Kummin vain, helpompaa on ollut kuin pelkäsin.


      • myös nainen20
        Mies21 kirjoitti:

        En seurustele täällä hetkellä, mutta pahimmat pelkoni vastakkaisen sukupuolen suhtautumisesta rautoihini eivät ole toteutuneet. Ennen rautojen ottamasti olin jo asennoitunut viettämään seuraavan vuoden viikonloppuillat kotona, epäilin baareihin lähtemisen olevan turhaa. Yllätyksekseni kuitenkin huomasin, että joko rafloissa on liian pimeää tai sitten naisia ei oikeasti kiinnosta rautani. Totuuden nimessä täytyy myöntää, että aikaisemmin olisin saattanut hieman ihmetellä rautoja naisen suussa. Joko muut ovat itseäni suvaitsevampia tai sitten vaan äärimmäisen kohteliaita. Kummin vain, helpompaa on ollut kuin pelkäsin.

        jos nyt päätän ottaa raudat, olen myös valmistautunut viettämään vkl:t kotona tai sitten töissä. tiedän vain että itse joudun varmaan pitämään rautoja kauemmin kuin pari vuotta. hampaiden vinous on kuitenkin niin
        paha:( joten aika hiljaista tulee olemaan ihmissuhderintamalla.. miehet kiinnostuvat pääosin naisesta tämän ulkonäöstä, joten tuskinpa raudat omaava nainen on kovin hehkeä miesten mielestä. mutta ei se mitään, pääasia on että hampaat suoristuu:)


      • Ei haittaa
        myös nainen20 kirjoitti:

        jos nyt päätän ottaa raudat, olen myös valmistautunut viettämään vkl:t kotona tai sitten töissä. tiedän vain että itse joudun varmaan pitämään rautoja kauemmin kuin pari vuotta. hampaiden vinous on kuitenkin niin
        paha:( joten aika hiljaista tulee olemaan ihmissuhderintamalla.. miehet kiinnostuvat pääosin naisesta tämän ulkonäöstä, joten tuskinpa raudat omaava nainen on kovin hehkeä miesten mielestä. mutta ei se mitään, pääasia on että hampaat suoristuu:)

        Älä missään nimessä jää kotiin istumaan vaikka saat raudat! Olen itse mies ja mua ei haittaa pätkääkään vaikka naisella olisi raudat suussa. Yhtä hyvin voisin ihastua naiseen jolla on raudat kun sellaiseen jolla ei ole raudat. Ja tiedän että minunkaltaisia on muitakin =). Joten rohkeasti vaan oikomishoitoon! Tsemppiä!


      • jatkuu...
        Ei haittaa kirjoitti:

        Älä missään nimessä jää kotiin istumaan vaikka saat raudat! Olen itse mies ja mua ei haittaa pätkääkään vaikka naisella olisi raudat suussa. Yhtä hyvin voisin ihastua naiseen jolla on raudat kun sellaiseen jolla ei ole raudat. Ja tiedän että minunkaltaisia on muitakin =). Joten rohkeasti vaan oikomishoitoon! Tsemppiä!

        Ja siis mä en ole toi sama "mies21"... =)


      • täti 35
        myös nainen20 kirjoitti:

        jos nyt päätän ottaa raudat, olen myös valmistautunut viettämään vkl:t kotona tai sitten töissä. tiedän vain että itse joudun varmaan pitämään rautoja kauemmin kuin pari vuotta. hampaiden vinous on kuitenkin niin
        paha:( joten aika hiljaista tulee olemaan ihmissuhderintamalla.. miehet kiinnostuvat pääosin naisesta tämän ulkonäöstä, joten tuskinpa raudat omaava nainen on kovin hehkeä miesten mielestä. mutta ei se mitään, pääasia on että hampaat suoristuu:)

        Oma mieheni kommentoi tähän rauta-asiaan, että senhän ymmärtää jokainen täyspäinen, että oikomishoito on tilapäinen ja ohimenevää asia. Onnekseni hän vain kannustaa oikomiseen :) Hän näkee jo kauemmas rautojen tuolle puolen, sinne valmiiksi oiottuun hymyyn!
        Itse olen ajatellut asian niin, että samalla vaivalla, kun nyt piilottelen vinoja hampaitani voin piilotella niitä himskatin rautojakin!


      • nainen21

        Ihanaa, että kohtalotovereita löytyy :) Itse olen 21-vuotias nainen ja edessä olisi rautojen otto sekä ylä- että alahampaisiin. Sitä minulle jo ehdotettiin ollessani 17-vuotias, mutta tyhmä kun olin jätin tilaisuuden käyttämättä. Hoito olisi minulle silti ilmainen, kun ei ole kysymys pelkästään ulkonäöllisistä seikoista vaan purennan korjaamisesta. Mutta silti raudat mietityttää.. Tuntuu, että raudat olisivat maailmanloppu, onko ne!?


      • täti 35
        nainen21 kirjoitti:

        Ihanaa, että kohtalotovereita löytyy :) Itse olen 21-vuotias nainen ja edessä olisi rautojen otto sekä ylä- että alahampaisiin. Sitä minulle jo ehdotettiin ollessani 17-vuotias, mutta tyhmä kun olin jätin tilaisuuden käyttämättä. Hoito olisi minulle silti ilmainen, kun ei ole kysymys pelkästään ulkonäöllisistä seikoista vaan purennan korjaamisesta. Mutta silti raudat mietityttää.. Tuntuu, että raudat olisivat maailmanloppu, onko ne!?

        "Raudat" kuulostaa niin julmalta, että hui. Nykyään ne hampaisiin pantavat kiinnikkeet voivat potilaan niin halutessa olla keraamiset, kaiketi jopa muoviset(?). Vastaanotolla näin mainoskuvia sellaisista. Ne eivät näytä ihan niin hurjilta kuin ne klassiset metallihäkkyrät ja ovat aika lailla hampaiden värisetkin. Silloin varsinaista rautaa on oikeastaan vain se hampaiden yli kulkeva teräslanka.
        Tietty nuo vaihtoehtomateriaalit ovat paitsi esteettisempiä myös kalliimpia, mutta minä ainakin aion olla siinä kohdassa reilusti turhamainen :)


      • mimmi36
        täti 35 kirjoitti:

        "Raudat" kuulostaa niin julmalta, että hui. Nykyään ne hampaisiin pantavat kiinnikkeet voivat potilaan niin halutessa olla keraamiset, kaiketi jopa muoviset(?). Vastaanotolla näin mainoskuvia sellaisista. Ne eivät näytä ihan niin hurjilta kuin ne klassiset metallihäkkyrät ja ovat aika lailla hampaiden värisetkin. Silloin varsinaista rautaa on oikeastaan vain se hampaiden yli kulkeva teräslanka.
        Tietty nuo vaihtoehtomateriaalit ovat paitsi esteettisempiä myös kalliimpia, mutta minä ainakin aion olla siinä kohdassa reilusti turhamainen :)

        Itselläni on ollut raudat ylhäällä vähän aikaa. Ovat keraamisilla kiinnikkeillä ja ihan kaikki eivät ole vielä huomanneet ollenkaan rautojani.
        Ei nämä kauhean mukavat ole, mutta kyllä näihin tottuu.


      • täti 35
        mimmi36 kirjoitti:

        Itselläni on ollut raudat ylhäällä vähän aikaa. Ovat keraamisilla kiinnikkeillä ja ihan kaikki eivät ole vielä huomanneet ollenkaan rautojani.
        Ei nämä kauhean mukavat ole, mutta kyllä näihin tottuu.

        Hienoa kuulla, mimmi!!! Mutta kerrohan jo vähän kokeneempana, mitä käytännön hämminkiä raudoista on muuten: vaikuttavatko esim. puheeseen? Siis aiheuttavatko "sössötystä"?


      • Emma26
        nainen21 kirjoitti:

        Ihanaa, että kohtalotovereita löytyy :) Itse olen 21-vuotias nainen ja edessä olisi rautojen otto sekä ylä- että alahampaisiin. Sitä minulle jo ehdotettiin ollessani 17-vuotias, mutta tyhmä kun olin jätin tilaisuuden käyttämättä. Hoito olisi minulle silti ilmainen, kun ei ole kysymys pelkästään ulkonäöllisistä seikoista vaan purennan korjaamisesta. Mutta silti raudat mietityttää.. Tuntuu, että raudat olisivat maailmanloppu, onko ne!?

        Minulla on ollut raudat puolisen vuotta eikä ne mikään maailmanloppu ole ollut, kuten Nainen21 pelkää. Hampaat ovat kiristämisen jälkeen kipeät mutta siihen tottuu. Suhtautuminen rautoihin on paljolti itsestään kiinni. Tsemppiä vaan sulle Nainen 21 ja muille jotka raudat saavat!


      • mimmi36
        täti 35 kirjoitti:

        Hienoa kuulla, mimmi!!! Mutta kerrohan jo vähän kokeneempana, mitä käytännön hämminkiä raudoista on muuten: vaikuttavatko esim. puheeseen? Siis aiheuttavatko "sössötystä"?

        Riippuu varmaankin hampaiden lähtö-tilanteesta, sössöttääkö vai ei. Itselläni ovat ylähampaat sen verran ulkonevat, että sössötin jo ennen rautojakin. Puhdistaa näitä pitää kyllä ahkerasti syönnin jälkeen.


      • täti 35
        Emma26 kirjoitti:

        Minulla on ollut raudat puolisen vuotta eikä ne mikään maailmanloppu ole ollut, kuten Nainen21 pelkää. Hampaat ovat kiristämisen jälkeen kipeät mutta siihen tottuu. Suhtautuminen rautoihin on paljolti itsestään kiinni. Tsemppiä vaan sulle Nainen 21 ja muille jotka raudat saavat!

        Kysyin tätä jo mimmi36:lta, mutta kysynpä sinultakin: vaikeuttavatko raudat jollakin tavalla puhetta? Aiheuttavatko sössötystä? En tiedä, mistä sellainen epäilys on mieleeni tullut, mutta se vähän vaivaa, työnkin takia...

        Toinen kysymys: kun raudat on asennettu, kuinka nopeasti alkaa näkyä muutoksia eli hampaiden siirtymistä uusille paikoilleen yms. edistymistä?
        Olen nähnyt jo unia tasaisesta hammasrivistä... :) Mutta kuinka kauan menee, että siitä alkaa saada lupaavia viitteitä?


      • Emma26
        täti 35 kirjoitti:

        Kysyin tätä jo mimmi36:lta, mutta kysynpä sinultakin: vaikeuttavatko raudat jollakin tavalla puhetta? Aiheuttavatko sössötystä? En tiedä, mistä sellainen epäilys on mieleeni tullut, mutta se vähän vaivaa, työnkin takia...

        Toinen kysymys: kun raudat on asennettu, kuinka nopeasti alkaa näkyä muutoksia eli hampaiden siirtymistä uusille paikoilleen yms. edistymistä?
        Olen nähnyt jo unia tasaisesta hammasrivistä... :) Mutta kuinka kauan menee, että siitä alkaa saada lupaavia viitteitä?

        Mulle ne ei ainakaan ole aiheuttanut sössötystä tai vaikuttaneet puheeseen. Kai se vähän riippuu raudoista kans, jos on virityksiä myös kitalaessa, mutta tietääkseni raudat vaikuttavat hyvin harvoin puheeseen. Joten siitä sun ei tarvii huolehtia.
        Muutoksia alkaa näkyä ehkä kolmen kuukauden kuluttua, kai sekin riippuu tapauksesta.


      • täti 35
        Emma26 kirjoitti:

        Mulle ne ei ainakaan ole aiheuttanut sössötystä tai vaikuttaneet puheeseen. Kai se vähän riippuu raudoista kans, jos on virityksiä myös kitalaessa, mutta tietääkseni raudat vaikuttavat hyvin harvoin puheeseen. Joten siitä sun ei tarvii huolehtia.
        Muutoksia alkaa näkyä ehkä kolmen kuukauden kuluttua, kai sekin riippuu tapauksesta.

        Kiitos vastauksesta, Emma26! Rohkeuden keräilyssä ovat tässä vaiheessa tarpeen kaikki positiiviset hiukkaset :)
        Odotan pelolla ja innolla ensi viikon tapaamista oikojalääkärin kanssa. Silloin kuulen, millaisia oikomissuunnitelmia hän ehdottaa. Mullahan on hankalin paikka siinä, että puhkeamattomat kulmahampaat pitäisi oikomisessa vetää paikoilleen yläleuasta, ja se kuulostaa aika hurjalta.


    • rea

      Molemmilla lapsillani on ollut raudat ja taatusti ovat aikuisena tyytyväisiä, etten antanut periksi kun marisivat niiden ikävyydestä.

      Molemmilla pojilla on hampaat kuin unelmat-josta tullaankin siihen että äitilläpä ei ole...niinpä olenkin oikomishoitoon itsekkin menossa,tällä iällä 36...muitten sanomisista en välitä,päivä päivältä olen tavoitettani lähempänä-eli suoraa hammasriviä.Sä olet vielä nuori,tee se nyt, niin saat kauemmin nauttia suorista hampaista!

    • annu

      Itse olen myös miettinyt rautojen laittamista, ikää 23. Kuinka paljon olette saaneet hoidosta maksaa? tiedän,että riippuu hoidon kestosta mutta olisi kiva tietää noin suurinpiirtein. Ja Nainen20, kyllä se pieni kipu kannattaa kestää. Itse pidin lapsena 3v rautoja,ja kyllä lopputulos oli sen väärti. valitettavasti kuitenkaan hampaat eivät pysyneet suorina ja nyt saan itse maksaa mielestäni oikojan virheestä.

      • mimmi36

        Aika hintavaa touhuahan tämä on. Itselläni hinta-arvio on 3000€ ja hoidon kesto noin 2,5v. Katson, että silti kannattaa hoitaa hampaansa kuntoon.


      • täti 35
        mimmi36 kirjoitti:

        Aika hintavaa touhuahan tämä on. Itselläni hinta-arvio on 3000€ ja hoidon kesto noin 2,5v. Katson, että silti kannattaa hoitaa hampaansa kuntoon.

        ...nimittäin yhdeksän vuotta sitten ensimmäisen oikomissuunnitelmani (silloin en uskaltanut kuitenkaan aloittaa) yhteydessä suunnilleen samankestoisen hoidon hinta-arvioiksi sain vajaat 30 tuhatta markkaa eli 5000 euron pintaan. En kyllä enää muista, mitä kaikkea silloiseen suunnitelmaan tarkkaan ottaen sisältyi.


      • myös nainen20
        täti 35 kirjoitti:

        ...nimittäin yhdeksän vuotta sitten ensimmäisen oikomissuunnitelmani (silloin en uskaltanut kuitenkaan aloittaa) yhteydessä suunnilleen samankestoisen hoidon hinta-arvioiksi sain vajaat 30 tuhatta markkaa eli 5000 euron pintaan. En kyllä enää muista, mitä kaikkea silloiseen suunnitelmaan tarkkaan ottaen sisältyi.

        jos hampaiden vinous on todella paha? tiedätkö siinä mitään?


      • mimmi36
        myös nainen20 kirjoitti:

        jos hampaiden vinous on todella paha? tiedätkö siinä mitään?

        Joissakin tapauksissa Kela korvaa oikomisesta ainakin jonkin verran. Ei ole varmaa tietoa, mutta siihen ehkä täytyisi liittyä myös leukakirurgisia toimenpiteitä. Eli täysin esteettisistä syistä ei korvaa.


      • myös nainen20
        mimmi36 kirjoitti:

        Joissakin tapauksissa Kela korvaa oikomisesta ainakin jonkin verran. Ei ole varmaa tietoa, mutta siihen ehkä täytyisi liittyä myös leukakirurgisia toimenpiteitä. Eli täysin esteettisistä syistä ei korvaa.

        tulee aika kalliiksi noi rautojen hankkiminen opiskelijalle, jos kela ei korvaa edes osaa. kela kyl ois korvannut raudat, jos ne ois laitettu mulle pienenä, mutta vanhemmat eivät siihen suostuneet. vitun kivat niille! nyt sit joutuu itse maksamaan. ei ota päähän yhtään:(


      • täti 35
        myös nainen20 kirjoitti:

        tulee aika kalliiksi noi rautojen hankkiminen opiskelijalle, jos kela ei korvaa edes osaa. kela kyl ois korvannut raudat, jos ne ois laitettu mulle pienenä, mutta vanhemmat eivät siihen suostuneet. vitun kivat niille! nyt sit joutuu itse maksamaan. ei ota päähän yhtään:(

        Ensimmäinen oikomissuunnitelmani tehtiin opiskelija-aikanani, jolloin tiettyjä oikomisen esivalmisteluja, kuten hampaiston kipsimallien muottien ottaminen ja "liikojen" hampaiden poistoja oli mahdollista tehdä opiskelijaterveydenhuollon puolella - sen verran olisi siinä säästänyt, vaikka eipä se kuitenkaan koko hoidon hinnassa paljon auta...
        Tähän mennessä olen käynyt uudelleen ensimmäisessä oikomiskonsultaatiossa ja otattanut hampaista valo- ja röntgenkuvat sekä muotit kipsijäljennöksiä varten, ja rahaa on palanut noin 300 euroa. Kulut tasaantuvat kuulemma, kun oikominen on käynnissä, isoimmat laskut tulevat alkuun.


      • Opiskelija
        täti 35 kirjoitti:

        Ensimmäinen oikomissuunnitelmani tehtiin opiskelija-aikanani, jolloin tiettyjä oikomisen esivalmisteluja, kuten hampaiston kipsimallien muottien ottaminen ja "liikojen" hampaiden poistoja oli mahdollista tehdä opiskelijaterveydenhuollon puolella - sen verran olisi siinä säästänyt, vaikka eipä se kuitenkaan koko hoidon hinnassa paljon auta...
        Tähän mennessä olen käynyt uudelleen ensimmäisessä oikomiskonsultaatiossa ja otattanut hampaista valo- ja röntgenkuvat sekä muotit kipsijäljennöksiä varten, ja rahaa on palanut noin 300 euroa. Kulut tasaantuvat kuulemma, kun oikominen on käynnissä, isoimmat laskut tulevat alkuun.

        YTHS:ssä (ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö) tehdään myös oikomishoitoa. Hinnasto on niillä luullakseni edullisempi. Kannattaa kääntyä YTHS:n puolelle ja kysyä tarkemmin jo opiskelee yliopistolla. (kts. www.yths.fi)


    • vanhempana

      Minä olin 37v kun minulle laitettiin raudat ja toivon että olisin hankkinut ne nuorempana. Pidin rautoja 2.5 vuotta, jonka jälkeen päivittäin irrotettavaa kojetta. Tästä on nyt 14 vuotta ja hampaani tahtovat palautua entisiin asentoihinsa. Alahampaisiin laitettiin kiinteä metallilanka, mutta se on katkeillut joten siitä ei ole enää mitään hyötyä. Olen kai ollut liian varomaton hammaslangan kanssa.
      Kipua ei ollut missään vaiheessa, pientä epämukavuutta kyllä aina kiristämisen jälkeen jolloin ei tehnyt hirveästi mieli syödä.

      En muuten ollut ainut aikuinen oikojalla, siellä näkyi olevan 70 -kymmenissäkin oleva leidi raudat suussaan :)

    • ansku

      no mulla on hammasraudat. ei ne oo epämukavat, kun niihin tottuu. aluks on tietenkin arat, ja syöminenkin on aika kivuliasta :/ mut kun niihin tottuu, ei niitä ees huomaa :D

    • heidi

      tiedät kai, että jos sinua vaivaa pelkästään raot hampaiden väleissä, voidaan suht koht tavallisia hampaidenvälejä myös käydä täyttämässä, jolloin lopputulos näyttää aivan aidolta. eri asia tietysti, jos tarvitset muulla tavoin hampaiden oikomista järjestykseen.

      mutta rakojen kohdalla tosiaan pelkkä täyttö saattaa tapauksesta riippuen riittää, itse kävin juuri tällaisessa operaatiossa enkä erota itsekään niitä feikatuiksi.

      toinen juttu, itsellä oli teininä tavalliset hammasraudat pari vuotta, ja nyt 22-vuotiaana osa etuhampaista on alkanut "palautua" alkuperäiselle paikalleen. (siksi niitä nyt siis täyttelen aidonnäköisiksi).

      eli neuvona, että rautojen jälkeen (ainakin ennen) annettiin vielä irroitettavat raudat joksikin aikaa käyttöön, jotka siis itse sai irti koska hyvänsä...........minäpä pinnasin niiden käytöstä, ja tässä sitä ollaan. eli ei kannata huijata niiden loppuvaiheen irroitettavien rautojen käytössä, tulokset löytää muuten myöhemmin edestään.....

    • Ines33

      Huomenna minulle laitetaan raudat, enkä ole ehtinyt edes miettiä, uskallanko vai enkö ottaa niitä. Jännittää kyllä, että sattuukohan se kaikkinainen "viäntely", mutta muuten en ole edes miettinyt, ettenkö niitä ottaisi. Ikinä ei tiedä, mitä kaikkea hyvää hampaiden oikomisesta voi seurata: ties vaikka pääsisin bonuksena iänikuisesta öisestä hampaiden yhteenpuremisesta, joka aiheuttaa heräämisiä, niskajumitusta ja vaikka mitä. Toiveet ovat korkealla, joten hyvin käyköön!
      Ja mitä ulkonäköasioihin tulee, niin herramunjee, kai maailmassa on muutakin mietittävää kuin oma ulkonäkö?

      • Pölölöölöl

        Olen kyllä nuori, lapsi, 13w... mutta minulla on nyt kuitenki raudat,,


    • 10.v

      Mulla on kitalaki raudat jotka ei satu, pahemmat laittaa kun telaketjut ja paljon suuremmat. Rautojen laittaminen nykyään ei kestä edes kauhean kauaa, eikä satu. Tietysti se että suussa saattaa olla monenlaisia välineitä, esim. sylkiimuri ja laput poskissa, mutta minä olen HERKKÄ sen sanon ttodellakin! Ja jos minä sen kestin kyllä säkin kestät... Eikä siinä muutenkaan kauheasti mitään kestämistä ole :D

    • 16vuotias

      Täytin juuri 16 ja minulle ehdotettiin rautoja vasta nyt, saattaa kuulema tulla migreeniä vanhemmassa iässä. Olen aina ollut todella nätti ja ajatus raudoista tuntui alussa aivan hirveältä, mietin että se on sosiaalinen itsemurha. Nyt kun on raudat suussa olen tyytyväinen. Odotan innolla millon saan nämä pois ja hymyni kaataa monta vastaan tulijaa ;)

      • raudat10

        Olen 17-vuotias poika ja sain ensimmäiset 'rautani' suuhun juuri pari päivää sitten. Pientä arkuutta on vielä puremisen ja syömisen kanssa, mutta ei sen pahemmalta ole tuntunut. Kaippa siihen nopeasti tottuu. =)


      • mä pelkään rautoi
        raudat10 kirjoitti:

        Olen 17-vuotias poika ja sain ensimmäiset 'rautani' suuhun juuri pari päivää sitten. Pientä arkuutta on vielä puremisen ja syömisen kanssa, mutta ei sen pahemmalta ole tuntunut. Kaippa siihen nopeasti tottuu. =)

        mulle tulee kans raudat elokuussa 26 päivä.mua pelottaa et mua kiusataan koulussa niiden takia,kun meidän luokalla on yks ääliö poika,joka kiusas mua koko ekan luokan,ni mitä,jos se alkaa kiusata mua uudestaan-niiden rautojen takia!!!???se kiristys ei varmaa oo niin karmeeta,mutku.....mua pelottaa...et mua kiusataan.....multa pääs itku...


      • pate171123
        raudat10 kirjoitti:

        Olen 17-vuotias poika ja sain ensimmäiset 'rautani' suuhun juuri pari päivää sitten. Pientä arkuutta on vielä puremisen ja syömisen kanssa, mutta ei sen pahemmalta ole tuntunut. Kaippa siihen nopeasti tottuu. =)

        Miten on kaverit/muut suhtautunut noihin? Entä minkäslaiset nuo on nykyään nuo raudat? Joko keksitty mitään vähän huomaamattovampia "rautoja"? Ja maksoiko nuo mitään vaikka olet jo melkein täysikäinen? Meikä on myös 17-vuotias ja eniten ihmetyttää jos noista pitää itse maksaa kun se hoito menee jo 18v puolelle..?


      • pate171123
        pate171123 kirjoitti:

        Miten on kaverit/muut suhtautunut noihin? Entä minkäslaiset nuo on nykyään nuo raudat? Joko keksitty mitään vähän huomaamattovampia "rautoja"? Ja maksoiko nuo mitään vaikka olet jo melkein täysikäinen? Meikä on myös 17-vuotias ja eniten ihmetyttää jos noista pitää itse maksaa kun se hoito menee jo 18v puolelle..?

        Edellinen siis raudat10:lle


    • terästyttö

      Itse olen pitänyt kiinteitä hammsrautoja ala-asteelta yliopistoon. Itsetunto on ollut välillä koetuksella, mutta kukaan ei ole koko aikana haukkunut niitä (paitsi isoveli :/). Pahinta on kuulla aina kysymys "millon sä saat noi pois?" 2 vuotta kuulostaa aika naurettavalta ajalta näitten vuosien jälkeen, eivätkä itseäni satu, joten suosittelen. Joillekkin miehille voi olla turn-off, mutta tottus on, että suurinta osaa ei edes kiinnosta niin kauan kun itsellä ei rautoja ole...

      • Sattuu :(

        Olen 14-vuotias tyttö ja sain raudat tänään suuhun. Nyt ylähampaissa raudat ja näytän kamalalta.
        En kehtaa enää hymyillä. Voisiko joku kertoa, että miten käytetään sitä vahaa jonka hammaslääkäri
        antoi mukaani? Sen pitäisi kuulemma auttaa jos rautojen "tapit" hiertävät huulia tai muuta osaa suusta.
        Hammaslääkärini ei nimittäin neuvonut sen käyttöä.
        Onko hampaat paljonkin alttiimmat reikiintymiselle nyt rautojen myötä?
        Voisiko joku vastata kysymyksiini?

        Kiitos paljon! :D


      • ukkelinen
        Sattuu :( kirjoitti:

        Olen 14-vuotias tyttö ja sain raudat tänään suuhun. Nyt ylähampaissa raudat ja näytän kamalalta.
        En kehtaa enää hymyillä. Voisiko joku kertoa, että miten käytetään sitä vahaa jonka hammaslääkäri
        antoi mukaani? Sen pitäisi kuulemma auttaa jos rautojen "tapit" hiertävät huulia tai muuta osaa suusta.
        Hammaslääkärini ei nimittäin neuvonut sen käyttöä.
        Onko hampaat paljonkin alttiimmat reikiintymiselle nyt rautojen myötä?
        Voisiko joku vastata kysymyksiini?

        Kiitos paljon! :D

        Jos hiertää, niin laitat sitä rautoihin siihen kohtaan missä kipua on. Ja älä sure ettet voi nyt vähäänaikaan hymyillä saathan sitten upeat hampaat joilla hymyillä loppuelämäsi!

        Minulle tuli raudat vasta 40 kymppisenä, enkä juuri hymyillyt suu auki ennen sitä vinojen hampien takia.


      • Hammasraudat
        Sattuu :( kirjoitti:

        Olen 14-vuotias tyttö ja sain raudat tänään suuhun. Nyt ylähampaissa raudat ja näytän kamalalta.
        En kehtaa enää hymyillä. Voisiko joku kertoa, että miten käytetään sitä vahaa jonka hammaslääkäri
        antoi mukaani? Sen pitäisi kuulemma auttaa jos rautojen "tapit" hiertävät huulia tai muuta osaa suusta.
        Hammaslääkärini ei nimittäin neuvonut sen käyttöä.
        Onko hampaat paljonkin alttiimmat reikiintymiselle nyt rautojen myötä?
        Voisiko joku vastata kysymyksiini?

        Kiitos paljon! :D

        Laita sitä vahaa siihen kohtaan missä kohtaa sua hiertää tai pistää. Siihen päälle ja kannattaa pyöritellä sitä hetken sormissa, että siitä tulee lämpimänpää - sitten se pysyy paremmin.


    • Anonyymi

      Sattuu ihan vitusti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe