Katolilaiset vääristää historiaa

nuoriradikaali

Viimeinen katolilainen piispa hukkui Pohjanlahteen 1522.
Syy ei ollut luterilaisen uskon, vaan unionisotien ja tanskalaisten. Se oli tanskalaisten pelkkää valtapolitiikkaa. He olivat hallinneet unionia, eivätkä halunneet ruotsalaisten pääsevän omilleen.

Luterilainen usko ei ollut silloin vielä edes vakiintunut Ruotsiin.

5

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensinnäkin: en ihanymmärtänyt viestistäsi sitä, että minkä jutun katoliset väärensivät. Senkö että luterilaiset olisivat olleet syy piispa Kurjen hukkumiseen?
      Ja sitä paitsi kaikki uskonnot ja kirkot vääristelevät historiaa pikkuisen (tai hyvin paljon kun mormonit ovat kyseessä). Esimerkiksi protestanttiset kirkot ovat vastuussa siitä että yhä edelleen ihmiset "tietävät" että keskiajalla kaikki luulivat maan olevan littana ja että tilanherroilla olisi muka ollut ensiyön oikeus naisiin. Kumpikin väittämä keksittiin koska niillä haluttiin osoittaa, että katolinen kirkko salli irstailun ja esti kaikkea tiedettä kehittymästä. Niin, kyllä keskiajalla tiedettiin maan olevan pallo!

      • pikkutekijöitä

        Katolisen kirkon vääristelyn ja valehtelun edessä. Mieti kuinka kauan peiteltiin Irlannin poikakotien ja muidenkin lastenkotien rikoksia? Kuinka kokonaisia kansoja tuhottiin Jumalan nimissä kullankiilto silmissä Amerikoissa?
        Kuka keksi anekaupan tai inkvisiition?

        Viimeisin hauska tapaus oli kun katolinen kirkko rahoitti mm.kondomitehtaista maailmalla.. :-))))


      • pikkutekijöitä kirjoitti:

        Katolisen kirkon vääristelyn ja valehtelun edessä. Mieti kuinka kauan peiteltiin Irlannin poikakotien ja muidenkin lastenkotien rikoksia? Kuinka kokonaisia kansoja tuhottiin Jumalan nimissä kullankiilto silmissä Amerikoissa?
        Kuka keksi anekaupan tai inkvisiition?

        Viimeisin hauska tapaus oli kun katolinen kirkko rahoitti mm.kondomitehtaista maailmalla.. :-))))

        Amerikassa olivat kyllä murhapuuhissa ensisijaisesti espanjalaiset soturit, eivät kirkonmiehet (kyllä hekin julmuuksiin syyllistyivät, sitä ei käy kieltäminen). Konkistadorit perustelivat toimintaansa uskonnolla, mutta he eivät edutaneet kirkkoa ja sitäpaitsi hyvin monet katoliset papit syyttivät heitä julmuuksista. Se pikku seikka hallutaan nykyään unohtaa.

        Inkvisitio on saanut pahan maineensa protestanttien vääristelyn takia. esimerkiksi Espanjan inkvisitiota pidetään äärimmäisen julmana laitoksena, vaikka tosiasiassa neljänsadan toimintavuotensa aikana teloitti "peräti" 53 ihmistä noitanana. Kun miettii että pari sataa vuotta kestäneissä protestanttisissa noitavainoissa kuoli ainakin kymmeniä tuhansia ihmisiä, niin ei se inkvisitio niin julmalta tunnu.

        Kuten jo edellisessä viestissä totesin, kaikki kirkkokunnat vääristelevät historiaa. Kaikki ne ovat osallistuneet julmuuksiin.


      • tehtaankadulta
        Michelarkangelo kirjoitti:

        Amerikassa olivat kyllä murhapuuhissa ensisijaisesti espanjalaiset soturit, eivät kirkonmiehet (kyllä hekin julmuuksiin syyllistyivät, sitä ei käy kieltäminen). Konkistadorit perustelivat toimintaansa uskonnolla, mutta he eivät edutaneet kirkkoa ja sitäpaitsi hyvin monet katoliset papit syyttivät heitä julmuuksista. Se pikku seikka hallutaan nykyään unohtaa.

        Inkvisitio on saanut pahan maineensa protestanttien vääristelyn takia. esimerkiksi Espanjan inkvisitiota pidetään äärimmäisen julmana laitoksena, vaikka tosiasiassa neljänsadan toimintavuotensa aikana teloitti "peräti" 53 ihmistä noitanana. Kun miettii että pari sataa vuotta kestäneissä protestanttisissa noitavainoissa kuoli ainakin kymmeniä tuhansia ihmisiä, niin ei se inkvisitio niin julmalta tunnu.

        Kuten jo edellisessä viestissä totesin, kaikki kirkkokunnat vääristelevät historiaa. Kaikki ne ovat osallistuneet julmuuksiin.

        Eikä Espanjalainen inkvisitio ollut muuta kuin Ferdinandin ja Isabellan
        ihan oma tekele. Paavi olisi halunnut lakkauttaa koko laitoksen, muttei
        pystynyt sitä tekemään. Espanjan inkvisitio oli pelkästään maallinen etnisen
        puhdistuksen työkalu.


      • ketään
        Michelarkangelo kirjoitti:

        Amerikassa olivat kyllä murhapuuhissa ensisijaisesti espanjalaiset soturit, eivät kirkonmiehet (kyllä hekin julmuuksiin syyllistyivät, sitä ei käy kieltäminen). Konkistadorit perustelivat toimintaansa uskonnolla, mutta he eivät edutaneet kirkkoa ja sitäpaitsi hyvin monet katoliset papit syyttivät heitä julmuuksista. Se pikku seikka hallutaan nykyään unohtaa.

        Inkvisitio on saanut pahan maineensa protestanttien vääristelyn takia. esimerkiksi Espanjan inkvisitiota pidetään äärimmäisen julmana laitoksena, vaikka tosiasiassa neljänsadan toimintavuotensa aikana teloitti "peräti" 53 ihmistä noitanana. Kun miettii että pari sataa vuotta kestäneissä protestanttisissa noitavainoissa kuoli ainakin kymmeniä tuhansia ihmisiä, niin ei se inkvisitio niin julmalta tunnu.

        Kuten jo edellisessä viestissä totesin, kaikki kirkkokunnat vääristelevät historiaa. Kaikki ne ovat osallistuneet julmuuksiin.

        kuolemaan. Sen teki maallinen oikeus. Inkvisitio oli vain tutkiva tuomioistuin. Syyllisiksi havaitut luovutettiin maalliselle oikeudelle. Usein inkvisitio totesi henkilön viattomaksi. Inkvisitio tutki kerettiläistapauksia. Noidista se ei juuri ollut kiinnostunut. Noitavainot olivat protestanttien heiniä. Rationalismin kääntöpuoli on aina taikausko.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe