Hei, saattaa olla, että joku on jo tätä kysynytkin, mutta en löydä sellaista.
Mitkä ovat kokemuksenne ja/tai mielipiteenne moottoripyörän talvisäilytyksestä ulkona pressun alla? Lähinnä ajattelen mitä vahinkoa siinä voisi tapahtua joko säilytyksen aikana tai sitten käyttöön otettaessa. Mitä olisi huomioitava ennen talvea, öljyt pois, tankki tyhjäksi....? Onko esimerkiksi joku perusteellisempi käyttöönottohuolto tarpeen?
Kiitos!
MP:n talvisäilytys
16
27658
Vastaukset
- Enska
..kunhan jätät tankin täyteen ja öljyt koneeseen. Ja akku lämpimään. Ja jos mahdollista, niin kylmään autotalliin, niin aurinko ei tee tepposia keväällä, lämpötilavaihtelut eestaas tekee kosteutta ja hapettaa osia, saattaa jäädä myös näkyviin pintoihin jälkiä.
Käyttöönottona mielestäni vähintään:
- öljyjen vaihto
- ketjujen voitelu (myös syksyllä)
Parhaimmillaan teetät keväällä liikkeessä määräaikaishuollon, jolloin kaikki paikat tulee tarkistettua.
Tällä simppelillä reseptillä olen pärjännyt 1000-kuutioisen matkaenduron kanssa jo useamman talven...- lisäystä
Pese huolella lika pois, vähentää hapettumis vaikutuksia.
Huolehdi että pressu ei rummuta tuulessa pintoja vasten. Naarmuuntuu muuten todella herkästi. Varsinkin likaiseksi jätetyt pinnat.
Valitse sorapohja, että kosteus ei nouse maasta niin herkästi. Miel esim asfaltti. Heinikko pahin. Laita vaik levy alle
Älä koeta tehdä pulloa pressusta, vaan huolehdi riittävästä tuuletuksesta. Aina kondensoituu vettä, jos ilma seisoo.
Henk koht olen sitä mieltä että jos pystyt maksamaan pyöräsi vakuutukset, ei talvisäilytys maksut (20€/kk) voi olla liikaa. Melkoiselta ressiltä ja vaivalta säästyisit. - Thunderball
lisäystä kirjoitti:
Pese huolella lika pois, vähentää hapettumis vaikutuksia.
Huolehdi että pressu ei rummuta tuulessa pintoja vasten. Naarmuuntuu muuten todella herkästi. Varsinkin likaiseksi jätetyt pinnat.
Valitse sorapohja, että kosteus ei nouse maasta niin herkästi. Miel esim asfaltti. Heinikko pahin. Laita vaik levy alle
Älä koeta tehdä pulloa pressusta, vaan huolehdi riittävästä tuuletuksesta. Aina kondensoituu vettä, jos ilma seisoo.
Henk koht olen sitä mieltä että jos pystyt maksamaan pyöräsi vakuutukset, ei talvisäilytys maksut (20€/kk) voi olla liikaa. Melkoiselta ressiltä ja vaivalta säästyisit.Jos säilytysmaksut ovet todella 20-25e/kk niin ei kannata pitää kadulla, olen samaa mieltä. Suurkiitokset niille jotka vaivautuivat kommentoimaan.
- xxx
heti keväällä kylmään koneeseen vai ajetaanko eka lämpimäksi?
- motoristi
xxx kirjoitti:
heti keväällä kylmään koneeseen vai ajetaanko eka lämpimäksi?
...olisi että öljyt vaihdetaan syksyllä, ennen talviseisontaa. Kone pitää öljynvaihdon jälkeen käyttää lämpimäksi, mutta kovin montaakymmentä kilometria ei saisi ajaa. Keväällä ei mielestäni tarvitse vaihtaa uudestaan, ei muuta kuin ajoa.
- Thunderball
Mielenkiintoisia vinkkejä-kiitos paljon! Miten on väittämä, että tankki puolilleen eikä kondenssivettä kartu liikaa? Entäs kondenssiveden poisto, olen kuullut, että jollain kemikaalilla saa poistetua?
- vesi
En ole moisesta kuullutkaan. Vesi menee pohjalle kun on raskaanpaa. Bensaan on olemassa lisäaine mikä säilyttää sen syttyvyys ominaisuudet talven yli, joillain on ongelmia keväisin kun mopo ei käynnistykkään. Vettä sekään ei kyl poista. Ja lisäksi jos tankkiin kondensoituu vettä, se myös hapettaa metallista tankkkia. Pidä täynnä vaan. Silloin se on myös turvallisimmillaan. Tyhjässä tankissa on kaasua mikä palaa räjähdysmäisesti.
- Masinolia
Milläs se vesi lähtee talvella myös auton tankista? Tietenkin polttoaineen jäänestoaineella. Eikun Masinolin ostoon. Ideana on, ettei vesi liukene bensaan vaan raskaampana painuu tankin pohjalle. Vesi liukenee alkoholiin ja tämä sekoittuu polttoaineen joukkoon.
- motoristi
...masinolilla, vikaan tankilliseen vähän polttoainestabilisaattoria jos on kaasutinkone. Ruiskumoottori ei välttämättä tarvitse mitään stabilisaatottoria? Polttoainestabilisaattori on siis eräänlainen bensan "säilöntäaine" jonka pitäisi estää kevään käyntihäiriöt.
- Raider
jos nyt kuitenkin aiot näin silmäterääsi säilyttää niin se on oma asiasi.
Tässä pari vinkkiä:
- Pese ja vahaa pyörä hyvin.
- Aja pyörä lämpimäksi vaihda öljyt( suodatin)
- Pistä sisään ohjekirjan mukainen määrä uutta öljyä (halpis öljy kelpaa) käytä konetta n. minuutti. Lisää öljyä täyttöaukkoon asti!!!
- Tankkitäyteen ja sekaan bensiinin stabilaattoria ja jäänestoa.
- Pistä tulpanreiästä teelusikka tai pari öljyä. Pyöräytä konetta.
- Poista akku.
- Kohokammiot tyhjiksi
- Rengaspaineet puoleen n. 1 bar.
- Voitele etustefat
- Öljyä/rasvaa kaikki paikat CRC:tä tms.
- Peittele pyörä hyvin
...ja ei muuta kuin kevään odotusta.
Keväällä:
- Muista vaihtaa öljyt, ladattu akku kiinni ja käyntiin. Pyörä voi savutella hetken joten ei kannata säikähtää.
- Vaihda jarrunesteet ja tarkasta muutenkin joka paikka ennen ajoa.
- Pesu ja puunaus on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa, kuten sekin, että et seisota pyörääsi talvisin ulkona.
Kuten sanottu niin jokainen tyylillään.- jeppolp
Raider kirjoittikin varsin kattavasti.
Jossain kerrotaan, että nostaa hiukan rengaspaineita talveksi, toisaalla taas suositellaan rengaspaineiden laskemista.
Eräät jopa käsittelevät renkaat esim. silikonilla etteivät ne kuivu/kovetu talven aikana. - custom95
jeppolp kirjoitti:
Raider kirjoittikin varsin kattavasti.
Jossain kerrotaan, että nostaa hiukan rengaspaineita talveksi, toisaalla taas suositellaan rengaspaineiden laskemista.
Eräät jopa käsittelevät renkaat esim. silikonilla etteivät ne kuivu/kovetu talven aikana.itse olen huomannut kylmässä seisovan mp:n talvisäilytyksessä sen edun että renkaisiin kannattaa tosiaan suihkuttaa silikonit kumin suojaksi ja laskea ilmanpainetta. ei ole iso homma eikä maksa paljon vaivaa kunhan keväällä taas muistaa paineistaa renkaat.ja ei kun menoksi!!!
- mika2
.... ne öljyt sentään kannata vaihtaa syksyllä eli ei jätetä likaisia öljyjä koneeseen, vaikka säilytettäisiin lämpimässäkin. Nykyiset öljyt on niin hyviä ettei keväällä tarvitse sitten kuin ajella vaan ensimmäiseen vaihtoon saakka.
- maalaisjärjellä pärj
pressun alla vihon viimeinen paikka.=lämmönvaihtelut,korroosioym hapettumat.mieluiten lämmin tila mutta jos ei mahdollista kylmäkin käy jos on kuiva ja kokolailla tasalämmin.moni ottaa asiat vimpanpäälle tankintyhjäämisineen ym.itse olen tehnyt aina seuraavasti ja ei ongelmia koskaan.säilytystila autotalli (ei lämmin) pyörä pukilla tankki täyteen polttoaineen säilytysainetta loraus.pyöräytys konetta nesteiden pakkaskestävyyden mittaus,akku pois,peitto päälle se on siinä.ps toki pyörä pesty,kuivattu,päällisin puolin rasvattu.
- mika2
.... ei se pyörä mistään sokerista ole tehty. Jengi suhtautuu paikoitellen vähän kärkkäästi, mutta jos vähän mietit että kaiken maailman kamppeita säilytetään ja käytetään vähän miten kuten ympäri vuoden eikä se moottoripyörä perusratkaisuiltaan niistä eroa.
Totta kai lämpimässä tallissa säilyttäminen on se kaikkein paras vaihtoehto, siitä ei tarvitse edes keskustella ja siitähän et edes kysynyt. Mutta ihan huoletta pyörän voi säilyttää ulkona pressunkin alla. Se että mitä pitää huomioida, riippuu ihan pyörästä. Huipputekniset kyykyt vaativat tekniikaltaan enemmän huolenpitoa, mutta olvat yleensä tehty kulutusta kestävästä muovista ja alumiinista, joka ei ruostu. Toisaalta yltäpäältä kromatut kustomit kärsivät kosmeettisista haitoista, mutta ovat tekniikaltaan yksinkertaisia, varmatoimisia ja vikasietoisia. Endurot ovat taas tuolta välilät eli kolho ja kulunut ulkomuoto on vain eduksi, ei juuri ruostuvia osia ja tekniikka kuin jostain panssarivaunusta eli kestävät hyvin käyttöä.
totta kai talvisäilytykseen on kiinnitettävä huomiota ja tässä ketjussa onkin kosolti vinkkejä mitä kannattaa tehdä. Osa toimenpiteistä on perusteltuja ja tärkeitä kuten esim. tuoreet öljyt koneeseen syksyllä ja osa enemmän hienostelua ja oman mielenrauhan turvaamiseksi tarkoitettua "sadetanssia".
Kun oley ensimmäisen talven sitä säilyttänyt pressun alla ja keväällä huomaat ettei se olekaan hajonnut talvenaikan atomeiksi niin varmuutesi kasvaa. Jos se taas on talvenaikana vaurioitunut, niin olet selvästikin tehnyt jotakin väärin. Elämää ei silti pidä pelätä, kyllä pyräsikin tulee kestää se minkä itsekin kestät.- okijhtgyh
Japsipyörät monine plastiikkiosineen kestävät pressusäilytyksen joten kuten. Harrikka ei siedä moista kohtelua vaan ruostuu silmissä.
Ruostumista voi ehkäistä sumuttamalla vaimon kukkasumuttimella ohutta öljyä hyvin vahatun pyörän päälle.
Pressu pakkaa heilumaan tuulessa ja kun alle kertyy katupölyä hionta-aineeksi, eivät nykyiset vesiohenteiset ohuet maalikerrokset sitä kestä.
Mutta pakko on joskus pakko ja pyörää on pidettävä pressun alla parkkipaikalla. Suzuki suosittaa täyttämään koneeseen uudet öljyt öljytilavuuden korkkiin asti. Mutta keväällä pitää muistaa päästää liika öljy ulos tai tulee tuho!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802