Kohtuuttomat hinnat katsastuksista

realisti33

Kuka vielä käy varmistamassa että brittiläisen pääomasijoittaja Bridgepoint:in tai espanjalaisen Applusin osakkeenomistajien einespöytään saadaan riittävästi täytettä??

http://www.kauppalehti.fi/5/i/mobiili/kl_mobiili/uutinen.jsp?oid=2009/08/24943&ext=nwnd&yri=false

Itse en käytä brittiläisen A-katsastuksen, tai samaan konserniin kuuluvan K-aseman, enkä myöskään espanjalaisomisteisen K1-katsastuksen palveluita.
Vaikka lähimmälle kotimaiselle asemalle olisikin pidempi matka. Tämä on ihan oma valintani.

Linkistä käy hyvin ilmi ettei ne lisäinvestoinnit esim. iskunvaimennuksen testaamisesta tai pakokaasuanalyysistä johtuen olleet aivan sitä luokkaa kun "asiantuntijat" eli katsastusyhtiöiden edustajat antoivat ymmärtää.

Mikäli viime vuosien investoinnit olisivat olleet edes lähelle väitettyä "korotuspainetta", ei liikevoitto olisi kasvanut noin rankasti.

Harmi että tämäkin autoilijan rahastuspaikka on yksityistetty, jolloin osakkeenomistaja on ainoa jota pyritään palvelemaan ja jonka etua pyritään ajamaan. Ennen, siis silloin kun katsastus oli valtion bisnes, hinta oli jotenkin pystyttävä perustelemaan.

Paljonkohan ajoneuvon katsastuksesta aiheutuva todellinen kustannus katsastusasemalle on?
Jos A-katsastuksen liikevaihto on 88M€ ja liikevoitto on 30M€...

-real-

37

865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suosi suomalaista

      Eikös sitä ole monessakin kohtaa mainostettu. Kaiken maailman kamppanjoilla. Suomalaiset sijoittajat syövät suomalaista ruokaa ja englantilaiset englantilaista. Ja englantilainen keittöhän on tunnetusti maailman surkein. Nam nam.

    • enään katsastaa

      Muista katsastaa,
      suikkapää sulle kuiskuttaa.
      Koirana voit sille jalkaasi nostaa
      ja vastauksen virtsana ruiskuttaa.

      • RistoRipeä

      • liperaali
        RistoRipeä kirjoitti:

        miten tänne eksyit ?

        Täällä sinulle paikka:
        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3587

        Eikös tuo katsastus, jos jokin, ole juuri kommunistien aikaan saama toiminta?

        Vedä sinä kommunisti siis vaan tumppuusi, sillä tulee vielä aika, kun katsastustoiminta vapautuu oikeasti ja sitten viedään kusipäisiä suikkapäitä, kun kuoriämpäriä.


      • go go whad u know

      • japadijapadidei
        RistoRipeä kirjoitti:

        miten tänne eksyit ?

        Täällä sinulle paikka:
        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3587

        Käsitteetkö sinulla on hukassa. Kotimaisten tuotteiden suosiminen jättää rahat suomeen, tukee suomalaista työntekoa ja ennenkaikkea. Kotimainen sijoittaja ostaa kotimaastaan kalliin tönön. Englantilainen ostaa englannista. Kotimaisuus kunniaan. Suomalaiset suuttuivat ja kieltäytyivät tässä vastikään ostamasta nokian renkaita jotka olikin valmistettu venäjällä. Vaikka puhelin onkin kiinasta emme mekään hyväksy mitä tahansa. Tuossa rengaspelleilyssähän oli nimenomaan unohdettu kertoa asiakkaille se tosiasia mistä renkaat olivat kotoisin ja siitä raju suuttumus.


    • Aamukahvilla
      • katsastusalalla

        Alan ulkopuolinen lienee tehnyt nämä kustannusleskelmat.


      • Iltakahvilla
        katsastusalalla kirjoitti:

        Alan ulkopuolinen lienee tehnyt nämä kustannusleskelmat.

        Kerro mikä on väärin ja mitkä ovat oikeat luvut jotta tiedämme totuuden.


      • ovat säälittäviä
        Iltakahvilla kirjoitti:

        Kerro mikä on väärin ja mitkä ovat oikeat luvut jotta tiedämme totuuden.

        Säälittävää lukea tollasten eunukki pappojen valitusta katsastuksen hinnoista. Kuitenkaan siitä ei ole mitään hyötyä. Menkää kotiin ja heittäkää kuivat niin ehkä paineet purkautuu. Ainiin mutta tehän olette impotentteja, niin eihän siitä mitään tule. Joten jatkakaa sitten säälittävää mankumista.


      • Iltapäiväkahvilla
        ovat säälittäviä kirjoitti:

        Säälittävää lukea tollasten eunukki pappojen valitusta katsastuksen hinnoista. Kuitenkaan siitä ei ole mitään hyötyä. Menkää kotiin ja heittäkää kuivat niin ehkä paineet purkautuu. Ainiin mutta tehän olette impotentteja, niin eihän siitä mitään tule. Joten jatkakaa sitten säälittävää mankumista.

        Vai alkaa polvet tutisemaan nykyisillä katsastajilla. Se on hyvä niin. Samalla totesit sen, että kyseisen sivun laskelmat ovatkin totta sinunkin mielestäsi. Jatketaan tästä, pian katsastusasemat ovat meidän autonomistajien omistuksessa ja katsastuksen hinta kohtuullinen 30 € koko hommasta.

        On totta, että viisi kymppiä ei ole paljon kenenkään lahjoittaa ulkomaisille sijoittajille. Mutta jos ajatellaan laajemmin, että lahjoittaisimme kaikesta ostamastamme saman hinnan kahdelle taholle, tilanne muuttuukin toisenlaiseksi monenkin mielestä. Kyse on siis periaatteesta. Onko oikein että joku rahastaa palvelusta, jota ei voi muualta hankkia kohtuullisin kustannuksin.

        Eletäänpä vähän sinun esittämässäsi maailmassa.

        Käydään ensin ruokakaupassa ja ostetaan ranskis, joka maksaa 70 snt, kassa veloittaisi 2.10 €. Kun kysyt, miksi pitää maksaa 1.40 € ylimääräistä, kassa toteaisi että toinen 70 snt menee englantilaiselle sijoittajalle ja toinen espanjalaiselle sijoittajalle lahjaksi. Sinä maksaisit mielellään 1.49 € ylimääräistä (hinta ehti nousta 9 snt tätä kirjoittaessa), minä taas alkaisin miettiä koko kaupan ostamista, jolloin ei tarvitsi antaa lahjoja.

        Mennään seuraavaksi ostamaan vaikkapa mopo, joka maksaa 800 €. Kassalla kassaneiti sanoisi 2 400 €. Ihmettelisit miksi pitää maksaa 2 400 €, vaikka mopon hinta on vain 800 €. Kassaneiti kertoo että englantilaiselle sijoittajalle on annettava lahjaksi 800 € ja espanjalaiselle sijoittajalle on annettava lahjaksi 800 €. Sinä maksaisit ilomielellä 2 400 €, mutta minä en maksaisi, vaan miettisin koko kaupan ostamista.

        Jne. Kaikessa mitä hankkisit, sinä lahjoittaisit kaksi kertaa tuotteen arvon lahjaksi jollekin ulkomaiselle sijoittajalle. Periaatteellisella tasolla se ei liene järkevää, vaan kannattaa jättää ostamatta ja jos ei voi, hankkia ne palvelun tarjoajat itselle, joiden palvelujen hankkimista ei voi välttää. Kuten katsastuksen. Sitä me tässä olemme nyt tekemässä. Parin vuoden kuluttua me autoilijat omistamme katsastusasemat.


      • sait turpaan
        Iltapäiväkahvilla kirjoitti:

        Vai alkaa polvet tutisemaan nykyisillä katsastajilla. Se on hyvä niin. Samalla totesit sen, että kyseisen sivun laskelmat ovatkin totta sinunkin mielestäsi. Jatketaan tästä, pian katsastusasemat ovat meidän autonomistajien omistuksessa ja katsastuksen hinta kohtuullinen 30 € koko hommasta.

        On totta, että viisi kymppiä ei ole paljon kenenkään lahjoittaa ulkomaisille sijoittajille. Mutta jos ajatellaan laajemmin, että lahjoittaisimme kaikesta ostamastamme saman hinnan kahdelle taholle, tilanne muuttuukin toisenlaiseksi monenkin mielestä. Kyse on siis periaatteesta. Onko oikein että joku rahastaa palvelusta, jota ei voi muualta hankkia kohtuullisin kustannuksin.

        Eletäänpä vähän sinun esittämässäsi maailmassa.

        Käydään ensin ruokakaupassa ja ostetaan ranskis, joka maksaa 70 snt, kassa veloittaisi 2.10 €. Kun kysyt, miksi pitää maksaa 1.40 € ylimääräistä, kassa toteaisi että toinen 70 snt menee englantilaiselle sijoittajalle ja toinen espanjalaiselle sijoittajalle lahjaksi. Sinä maksaisit mielellään 1.49 € ylimääräistä (hinta ehti nousta 9 snt tätä kirjoittaessa), minä taas alkaisin miettiä koko kaupan ostamista, jolloin ei tarvitsi antaa lahjoja.

        Mennään seuraavaksi ostamaan vaikkapa mopo, joka maksaa 800 €. Kassalla kassaneiti sanoisi 2 400 €. Ihmettelisit miksi pitää maksaa 2 400 €, vaikka mopon hinta on vain 800 €. Kassaneiti kertoo että englantilaiselle sijoittajalle on annettava lahjaksi 800 € ja espanjalaiselle sijoittajalle on annettava lahjaksi 800 €. Sinä maksaisit ilomielellä 2 400 €, mutta minä en maksaisi, vaan miettisin koko kaupan ostamista.

        Jne. Kaikessa mitä hankkisit, sinä lahjoittaisit kaksi kertaa tuotteen arvon lahjaksi jollekin ulkomaiselle sijoittajalle. Periaatteellisella tasolla se ei liene järkevää, vaan kannattaa jättää ostamatta ja jos ei voi, hankkia ne palvelun tarjoajat itselle, joiden palvelujen hankkimista ei voi välttää. Kuten katsastuksen. Sitä me tässä olemme nyt tekemässä. Parin vuoden kuluttua me autoilijat omistamme katsastusasemat.

        Sul on oikeesti ihan vitun tyhmää juttua. Miten sä jaksat tollasta paskaa vääntää, mis ei oo mitään pointtia etkä oikeastaan tajua mistään mitään. Tyhmä. Tee yhteiskunnalle palvelus ja vedä ittes narun jatkeeksi.


      • voihittomitäp...
        Iltapäiväkahvilla kirjoitti:

        Vai alkaa polvet tutisemaan nykyisillä katsastajilla. Se on hyvä niin. Samalla totesit sen, että kyseisen sivun laskelmat ovatkin totta sinunkin mielestäsi. Jatketaan tästä, pian katsastusasemat ovat meidän autonomistajien omistuksessa ja katsastuksen hinta kohtuullinen 30 € koko hommasta.

        On totta, että viisi kymppiä ei ole paljon kenenkään lahjoittaa ulkomaisille sijoittajille. Mutta jos ajatellaan laajemmin, että lahjoittaisimme kaikesta ostamastamme saman hinnan kahdelle taholle, tilanne muuttuukin toisenlaiseksi monenkin mielestä. Kyse on siis periaatteesta. Onko oikein että joku rahastaa palvelusta, jota ei voi muualta hankkia kohtuullisin kustannuksin.

        Eletäänpä vähän sinun esittämässäsi maailmassa.

        Käydään ensin ruokakaupassa ja ostetaan ranskis, joka maksaa 70 snt, kassa veloittaisi 2.10 €. Kun kysyt, miksi pitää maksaa 1.40 € ylimääräistä, kassa toteaisi että toinen 70 snt menee englantilaiselle sijoittajalle ja toinen espanjalaiselle sijoittajalle lahjaksi. Sinä maksaisit mielellään 1.49 € ylimääräistä (hinta ehti nousta 9 snt tätä kirjoittaessa), minä taas alkaisin miettiä koko kaupan ostamista, jolloin ei tarvitsi antaa lahjoja.

        Mennään seuraavaksi ostamaan vaikkapa mopo, joka maksaa 800 €. Kassalla kassaneiti sanoisi 2 400 €. Ihmettelisit miksi pitää maksaa 2 400 €, vaikka mopon hinta on vain 800 €. Kassaneiti kertoo että englantilaiselle sijoittajalle on annettava lahjaksi 800 € ja espanjalaiselle sijoittajalle on annettava lahjaksi 800 €. Sinä maksaisit ilomielellä 2 400 €, mutta minä en maksaisi, vaan miettisin koko kaupan ostamista.

        Jne. Kaikessa mitä hankkisit, sinä lahjoittaisit kaksi kertaa tuotteen arvon lahjaksi jollekin ulkomaiselle sijoittajalle. Periaatteellisella tasolla se ei liene järkevää, vaan kannattaa jättää ostamatta ja jos ei voi, hankkia ne palvelun tarjoajat itselle, joiden palvelujen hankkimista ei voi välttää. Kuten katsastuksen. Sitä me tässä olemme nyt tekemässä. Parin vuoden kuluttua me autoilijat omistamme katsastusasemat.

        Just joo


      • entä
        voihittomitäp... kirjoitti:

        Just joo

        Varmasti ulkomaiset sijoittajat myyvät hyvin (toistaiseksi) tuottavat asemat pois. Tai saattavat sanoa: "Not for sale!"


      • NGK+
        sait turpaan kirjoitti:

        Sul on oikeesti ihan vitun tyhmää juttua. Miten sä jaksat tollasta paskaa vääntää, mis ei oo mitään pointtia etkä oikeastaan tajua mistään mitään. Tyhmä. Tee yhteiskunnalle palvelus ja vedä ittes narun jatkeeksi.

        Katso itse peiliin.


      • kantaan
        Iltapäiväkahvilla kirjoitti:

        Vai alkaa polvet tutisemaan nykyisillä katsastajilla. Se on hyvä niin. Samalla totesit sen, että kyseisen sivun laskelmat ovatkin totta sinunkin mielestäsi. Jatketaan tästä, pian katsastusasemat ovat meidän autonomistajien omistuksessa ja katsastuksen hinta kohtuullinen 30 € koko hommasta.

        On totta, että viisi kymppiä ei ole paljon kenenkään lahjoittaa ulkomaisille sijoittajille. Mutta jos ajatellaan laajemmin, että lahjoittaisimme kaikesta ostamastamme saman hinnan kahdelle taholle, tilanne muuttuukin toisenlaiseksi monenkin mielestä. Kyse on siis periaatteesta. Onko oikein että joku rahastaa palvelusta, jota ei voi muualta hankkia kohtuullisin kustannuksin.

        Eletäänpä vähän sinun esittämässäsi maailmassa.

        Käydään ensin ruokakaupassa ja ostetaan ranskis, joka maksaa 70 snt, kassa veloittaisi 2.10 €. Kun kysyt, miksi pitää maksaa 1.40 € ylimääräistä, kassa toteaisi että toinen 70 snt menee englantilaiselle sijoittajalle ja toinen espanjalaiselle sijoittajalle lahjaksi. Sinä maksaisit mielellään 1.49 € ylimääräistä (hinta ehti nousta 9 snt tätä kirjoittaessa), minä taas alkaisin miettiä koko kaupan ostamista, jolloin ei tarvitsi antaa lahjoja.

        Mennään seuraavaksi ostamaan vaikkapa mopo, joka maksaa 800 €. Kassalla kassaneiti sanoisi 2 400 €. Ihmettelisit miksi pitää maksaa 2 400 €, vaikka mopon hinta on vain 800 €. Kassaneiti kertoo että englantilaiselle sijoittajalle on annettava lahjaksi 800 € ja espanjalaiselle sijoittajalle on annettava lahjaksi 800 €. Sinä maksaisit ilomielellä 2 400 €, mutta minä en maksaisi, vaan miettisin koko kaupan ostamista.

        Jne. Kaikessa mitä hankkisit, sinä lahjoittaisit kaksi kertaa tuotteen arvon lahjaksi jollekin ulkomaiselle sijoittajalle. Periaatteellisella tasolla se ei liene järkevää, vaan kannattaa jättää ostamatta ja jos ei voi, hankkia ne palvelun tarjoajat itselle, joiden palvelujen hankkimista ei voi välttää. Kuten katsastuksen. Sitä me tässä olemme nyt tekemässä. Parin vuoden kuluttua me autoilijat omistamme katsastusasemat.

        kun kirjoitit viestiisi seuraavan lauseen ''Onko oikein että joku rahastaa palvelusta, jota ei voi muualta hankkia kohtuullisin kustannuksin.'' Tässä on koko asian ydin lyhykäisyydessään. Suomen valtion säätämä laki takaa sijoittajaryhmälle muhkeat tuotot. Kysyä sopii, paljonko tästä rahavirrasta maksetaan suomalaisille poliitikoille pimeänä, jotta lainsäädäntöä ei muutettaisi?


      • Iltakahvilla
        sait turpaan kirjoitti:

        Sul on oikeesti ihan vitun tyhmää juttua. Miten sä jaksat tollasta paskaa vääntää, mis ei oo mitään pointtia etkä oikeastaan tajua mistään mitään. Tyhmä. Tee yhteiskunnalle palvelus ja vedä ittes narun jatkeeksi.

        "Iltapäiväkahvilla sait turpaan"

        Onko sinulla parempaa tietoa asiasta kuin minulla? Missä tämä tapahtui ja mistä sinä sait tietosi. Asianosaisena en tiedä siitä mitään, joten turpaan saaminen oli varmaankin kohtuullisen lievä tapaus. Kenties hyttynen lensi turpaan ja kuoli, joten sain turpaani hyttysen.

        "Sul on oikeesti ihan vitun tyhmää juttua."

        Eikö olekin. Olen huomannut, että aina jos sanoo jotain, jolla helpon rahan teko saa julkisuutta, se on vitun tyhmää tai jotain muuta vastaavaa. Kuten jo tuossa aikaisemmin totesin, alkaa polvet tutista nykyisillä sijoittajavetoisilla omistajille. Mutta älä huolehdi, olette saaneet jo monin verroin sen, mitä olette sijoittaneet. Nyt vain myytte asemat kiltisti markkinahintaan ja laitatte kerätyt kolikot ja saamanne hinnan johonkin muuhun maahan samalla tavalla tuottamaan. Vinkiksi, naapurissa ollaan yksityistämässä asemia, joten siellä odottaa kultakaivos myös.

        "Miten sä jaksat tollasta paskaa vääntää, mis ei oo mitään pointtia etkä oikeastaan tajua mistään mitään. "

        Onneksi vastaisit itse itsellesi. Kun ei tajua mistään mitään, voi kertoa vaikka totuuden, eikä se koske lainkaan. Sinulle on taas kovin vaikeaa sanoa mitään, koska ei millään saa totuuden häivääkään kirjoitettua. Monelle myös kirjoittaminen on puurtamista vaativat juttu. Yhtä lausetta mietitään päivä pari ja sittenkin siitä puuttuu puolet ajatuksesta. Onneksi kielessämme on näitä jokereita, joita voi laittaa tekstiin kun ei millään keksi sitä sanaa mitä hakee tuntikausia. Näitä näkyy olevan sinunkin luomuksessasi.

        Jos kirjoitan jotain ja sinä et tajua, kumman syy se on? Sinun, joka et tajua, vai minun joka oletti sinun ymmärtävän perusasioita?


        "Tyhmä."

        Tässä on varmaankin parin tunnin uurastamisen jälki. Suosittelen harjoittelun jatkamista, ehkä jo muutaman vuoden kuluttua saat kerrottua jotain. Opettele myös lukemaan nopeammin, ettei yhden mielipiteen lukemiseen mene koko päivää.

        "Tee yhteiskunnalle palvelus ja vedä ittes narun jatkeeksi. "

        Tarkoitat kai nykyisille sijoittajille. Ehkä teenkin sen, eihän sitä koskaan tiedä. On mielenkiintoista nähdä, kuinka tietyt tahot ottavat pulttia jos joku vähän totuutta vihjaisee. Mitä olet mieltä, jos alkaisinkin julkaista kerran viikossa arkoja juttuja. Niitähän tässä maassa riittää. Harva johtoasemassa oleva pitäisi jos kertoisin mitä kukin on tehnyt ja jättänyt kertomatta.

        Kun nyt satuin eksymään tälle palstalle, oletin että täältä löytyy asiallisia keskustelijoita, mutta toistaiseksi aika heikolla menestyksellä. Kun ei osata kertoa ajatusta, niin ainoa keino on tämä, mikä tässäkin kommentissa on havaittavissa.

        Meidän olettaisi olevan sivistyneitä ihmisiä 2000-luvulta. Mutta jos muistellaan historian tunteja ja sitä millaista elämä oli sen mukaan tuhat vuotta sitten, niin onko oikeastaan mikään muuttunut? Ihmisten älykkyys ja tietotaito on hyvin heikkoa. Asiat ratkaistaan väkivallalla, se joka iskee lujemmin turpaan, on oikeassa. Sotia käydään ympäri maapalloa, suurimmalle osalle niin ulkomailla kuin täällä kotoisella katsastuspalstalla väkivalta on se ainut vaikuttamisen keino. Onkohan tilanne sama vielä vuonna 3009? On orjia ja pakottamista. Ihmisten hallinnasta käydään taistoa ja se, joka saa eniten valtaa, saa hallita nykyihmistäkin. Totuuden kertojat hävitetään, jotta voidaan hallita, väkivallalla. Se näkyy kovin selvästi myös tämän ”sait turpaan” nimimerkin tekstissä.


      • Iltakahvilla
        entä kirjoitti:

        Varmasti ulkomaiset sijoittajat myyvät hyvin (toistaiseksi) tuottavat asemat pois. Tai saattavat sanoa: "Not for sale!"

        Perustamme osuuskunnan ja hankimme 10 % asemista. Tarjoamme katsastuksen ilmaiseksi. Sijoittajien asemilla tuskin käy montaa asiakasta. He voivat tarjota ilmaiseksi myös, mutta se maksaa. Niin se maksaa osuuskunnallekin. Mutta osuuskunnalla sijoituspääoma on vain satanen, sijoittajilla taas miljoonia.

        Osuuskunta voi siis jatkaa kuinka pitkään vain ilmaista katsastusta, koska tietää että ei ulkomainen sijoittaja kauaa halua miinusmerkkistä tulosta. Ulkomainen sijoitta voi joko myydä asemat tai pitää itsellään. Osuuskunta taas voi rakennuttaa asemat kaikille paikkakunnille jossa jo on asema ja ottaa asiakkaat.

        Ulkomainen sijoittaja ei saa montaakaan senttiä sen jälkeen. Koska se tietää tämän, se haluaa myydä nykyiset asemat osuuskunnalle. Niin yksinkertaista se on. Yksikään yritys ei halua sijoittaa kymmeniä miljoonia yritykseen, joka ei ilmeisesti tuota koskaan enää mitään. Sen sijaan osuuskunnan osakas voi sijoittaa satasen useammaksikin vuodeksi, eikä se tee suurempaa hallaa koska hän tietää että saa rahansa moninkertaisena takaisin ennemmin tai myöhemmin. Ulkomainen sijoittaja taas tietää ettei saa koskaan tästä maasta.

        Jos tutustut sivuihin, huomaat että asemien vuokraaminen ja tarvittavien laitteiden hankinta ei ole paljon kalliimpaa kuin niiden ostaminen valmiina. Osuuskunnalla on riittävästi rahaa vaikka rakennuttaa asemat, jos tarve niin vaatii.


      • sokradez
        Iltakahvilla kirjoitti:

        "Iltapäiväkahvilla sait turpaan"

        Onko sinulla parempaa tietoa asiasta kuin minulla? Missä tämä tapahtui ja mistä sinä sait tietosi. Asianosaisena en tiedä siitä mitään, joten turpaan saaminen oli varmaankin kohtuullisen lievä tapaus. Kenties hyttynen lensi turpaan ja kuoli, joten sain turpaani hyttysen.

        "Sul on oikeesti ihan vitun tyhmää juttua."

        Eikö olekin. Olen huomannut, että aina jos sanoo jotain, jolla helpon rahan teko saa julkisuutta, se on vitun tyhmää tai jotain muuta vastaavaa. Kuten jo tuossa aikaisemmin totesin, alkaa polvet tutista nykyisillä sijoittajavetoisilla omistajille. Mutta älä huolehdi, olette saaneet jo monin verroin sen, mitä olette sijoittaneet. Nyt vain myytte asemat kiltisti markkinahintaan ja laitatte kerätyt kolikot ja saamanne hinnan johonkin muuhun maahan samalla tavalla tuottamaan. Vinkiksi, naapurissa ollaan yksityistämässä asemia, joten siellä odottaa kultakaivos myös.

        "Miten sä jaksat tollasta paskaa vääntää, mis ei oo mitään pointtia etkä oikeastaan tajua mistään mitään. "

        Onneksi vastaisit itse itsellesi. Kun ei tajua mistään mitään, voi kertoa vaikka totuuden, eikä se koske lainkaan. Sinulle on taas kovin vaikeaa sanoa mitään, koska ei millään saa totuuden häivääkään kirjoitettua. Monelle myös kirjoittaminen on puurtamista vaativat juttu. Yhtä lausetta mietitään päivä pari ja sittenkin siitä puuttuu puolet ajatuksesta. Onneksi kielessämme on näitä jokereita, joita voi laittaa tekstiin kun ei millään keksi sitä sanaa mitä hakee tuntikausia. Näitä näkyy olevan sinunkin luomuksessasi.

        Jos kirjoitan jotain ja sinä et tajua, kumman syy se on? Sinun, joka et tajua, vai minun joka oletti sinun ymmärtävän perusasioita?


        "Tyhmä."

        Tässä on varmaankin parin tunnin uurastamisen jälki. Suosittelen harjoittelun jatkamista, ehkä jo muutaman vuoden kuluttua saat kerrottua jotain. Opettele myös lukemaan nopeammin, ettei yhden mielipiteen lukemiseen mene koko päivää.

        "Tee yhteiskunnalle palvelus ja vedä ittes narun jatkeeksi. "

        Tarkoitat kai nykyisille sijoittajille. Ehkä teenkin sen, eihän sitä koskaan tiedä. On mielenkiintoista nähdä, kuinka tietyt tahot ottavat pulttia jos joku vähän totuutta vihjaisee. Mitä olet mieltä, jos alkaisinkin julkaista kerran viikossa arkoja juttuja. Niitähän tässä maassa riittää. Harva johtoasemassa oleva pitäisi jos kertoisin mitä kukin on tehnyt ja jättänyt kertomatta.

        Kun nyt satuin eksymään tälle palstalle, oletin että täältä löytyy asiallisia keskustelijoita, mutta toistaiseksi aika heikolla menestyksellä. Kun ei osata kertoa ajatusta, niin ainoa keino on tämä, mikä tässäkin kommentissa on havaittavissa.

        Meidän olettaisi olevan sivistyneitä ihmisiä 2000-luvulta. Mutta jos muistellaan historian tunteja ja sitä millaista elämä oli sen mukaan tuhat vuotta sitten, niin onko oikeastaan mikään muuttunut? Ihmisten älykkyys ja tietotaito on hyvin heikkoa. Asiat ratkaistaan väkivallalla, se joka iskee lujemmin turpaan, on oikeassa. Sotia käydään ympäri maapalloa, suurimmalle osalle niin ulkomailla kuin täällä kotoisella katsastuspalstalla väkivalta on se ainut vaikuttamisen keino. Onkohan tilanne sama vielä vuonna 3009? On orjia ja pakottamista. Ihmisten hallinnasta käydään taistoa ja se, joka saa eniten valtaa, saa hallita nykyihmistäkin. Totuuden kertojat hävitetään, jotta voidaan hallita, väkivallalla. Se näkyy kovin selvästi myös tämän ”sait turpaan” nimimerkin tekstissä.

        Hyvää analyysia. Näiltä katsastususkovaisilta ei löydy asiaperusteita katsastususkonnolleen.


      • realisti.....
        Iltakahvilla kirjoitti:

        Perustamme osuuskunnan ja hankimme 10 % asemista. Tarjoamme katsastuksen ilmaiseksi. Sijoittajien asemilla tuskin käy montaa asiakasta. He voivat tarjota ilmaiseksi myös, mutta se maksaa. Niin se maksaa osuuskunnallekin. Mutta osuuskunnalla sijoituspääoma on vain satanen, sijoittajilla taas miljoonia.

        Osuuskunta voi siis jatkaa kuinka pitkään vain ilmaista katsastusta, koska tietää että ei ulkomainen sijoittaja kauaa halua miinusmerkkistä tulosta. Ulkomainen sijoitta voi joko myydä asemat tai pitää itsellään. Osuuskunta taas voi rakennuttaa asemat kaikille paikkakunnille jossa jo on asema ja ottaa asiakkaat.

        Ulkomainen sijoittaja ei saa montaakaan senttiä sen jälkeen. Koska se tietää tämän, se haluaa myydä nykyiset asemat osuuskunnalle. Niin yksinkertaista se on. Yksikään yritys ei halua sijoittaa kymmeniä miljoonia yritykseen, joka ei ilmeisesti tuota koskaan enää mitään. Sen sijaan osuuskunnan osakas voi sijoittaa satasen useammaksikin vuodeksi, eikä se tee suurempaa hallaa koska hän tietää että saa rahansa moninkertaisena takaisin ennemmin tai myöhemmin. Ulkomainen sijoittaja taas tietää ettei saa koskaan tästä maasta.

        Jos tutustut sivuihin, huomaat että asemien vuokraaminen ja tarvittavien laitteiden hankinta ei ole paljon kalliimpaa kuin niiden ostaminen valmiina. Osuuskunnalla on riittävästi rahaa vaikka rakennuttaa asemat, jos tarve niin vaatii.

        No niin, just näinhän maailma toimii....
        Huoh...


      • Sissi 008
        kantaan kirjoitti:

        kun kirjoitit viestiisi seuraavan lauseen ''Onko oikein että joku rahastaa palvelusta, jota ei voi muualta hankkia kohtuullisin kustannuksin.'' Tässä on koko asian ydin lyhykäisyydessään. Suomen valtion säätämä laki takaa sijoittajaryhmälle muhkeat tuotot. Kysyä sopii, paljonko tästä rahavirrasta maksetaan suomalaisille poliitikoille pimeänä, jotta lainsäädäntöä ei muutettaisi?

        on kiittäminen tästäkin järjen riemuvoitosta kun katsastus yksityistettiin.Sama torvi myi valtion lannoitetuotannon pilkkahintaan norjalaisille.
        Suomalaiset on tasan samanlaisia torvia kun valitsemansa politiikotkin,yhteisten asioiden "hoitajat" HAH ja HAH!


    • 25v ratissa

      Kuluneen vuoden aikana Tampereen seudulla on avattu ainakin neljä ketjuihin kuulumatonta k-asemaa.
      Ainakin hetkittäin on havaittavissa hintakilpailua myös suurten toimioiden osalta. Toivottavasti saadaan lisää yrittäjävetoisia asemia ja kilpailun kautta hintoja kohtuullisemmiksi.
      Uudet asemat: Kangasala, Lempäälä, Hatanpää ja Lielahti.

    • nyt riittää!

      Pikkuauto, -04 malli, katsastus läpihuutojuttu (koska aina katson etukäteen että mitään vikoja ei autossa ole), hinta 94€, kitooos! Pelkkä OBD-testi eli pari sekkaa kestävä vikakoodien luku 19€! TÄYTTÄ RYÖSTÖÄ, varsinkin tuo OBD, koska jos siellä vika on niin kojetaulussa palaa lamppu. Ei pala, ei vikaa.

      Oliskohan jo kansalaistottelemattomuuden paikka eli kaikki käy katsastamassa vain joka toinen vuosi vanhemmatkin autot? Autot tietysti pidetään kunnossa mutta ei alistuta tuohon laillistettuun ryöstöön. Kuka olisi markka-aikaan maksanut yli 500mk katsastuksesta? EI KUKAAN. Lainsäädäntöön pitää saada muutos, joka hintakatto maksuille tai katsastus joka toinen vuosi kaikille.

      • Iltakahvilla

        Kerrohan, miksi meidän pitäisi olla kansalaistottelemattomia ja jättää auto katsastamatta joka toinen vuosi? Jos tekisimme niin, niin hintaa jäisi vieläkin 47 € yhdelle vuodelle.

        Elokuusta saakka on ollut mahdollisuus perustaa autoilijoiden omistama osuuskunta, joka hankkii katsastusasemat autoilijoiden käyttöön. Sillä katsastuksen hinnaksi tulisi 30 € kaikkineen (määräaikaiskatsastus, päästömittaukset sekä mahdollinen jälkitarkastus), jokaisella paikkakunnalla.

        Käytin sen tekemiseen reilun viikon, mutta kukaan ei sitä näytä haluavan. Sen sijaan moni purnaa, että jonkun toisen olisi tehtävä jotain. Olemmeko me suomalaiset jotenkin totutettu siihen, ettemme saa mitään aikaiseksi itse, vaan aina jonkun toisen on tehtävä kaikki meidän puolestamme?

        Jos sinusta tuntuu, että jotain pitäisi tehdä, aloita itse tekemään. Sinulla on tuttavia, laita heille sähköpostia ja kerro autoilijoiden omistamasta osuuskunnasta (http://katsastus.freehostia.com/ka_ajatus.php ), joka hankkii katsastusasemat. Ja pyydä heitä kertomaan siitä omille tuttavilleen.


      • Kierrä kierrä

        Saat ilmaiset matkat ja näet samalla mualimoo. Katsastus näyttää olevan siellä 34 euroa OBD mittauksineen useammalla asemalla.


      • miksi maksaa liikaa

        Ensin maksat jostain tuotteesta tai palvelusta ylihintaa ja sitten valitat. Etkö tunne itseäsi tyhmäksi maksaessasi ylihintaa katsastuksesta?


      • nyt riittää!
        miksi maksaa liikaa kirjoitti:

        Ensin maksat jostain tuotteesta tai palvelusta ylihintaa ja sitten valitat. Etkö tunne itseäsi tyhmäksi maksaessasi ylihintaa katsastuksesta?

        mahdollisuutta lähteä kesken päivän muualle Suomeen autoa katsastamaan eikä osaa edes varautua tollaseen hinnoitteluun. Menin vaan paikalliselle asemalle ja pyysin katsastuksen, tyttö löi tiedot koneeseen ja sano hinnan. Turha siinä enää on alkaa tinkimään, mutta ehkä seuraavalla kerralla tiedän paremmin. Ei ollu asemalla kyllä suurta ruuhkaa, mutta pieni jono kuitenkin, mikä jo kertoo vapaan kilpailun puutteesta. Monilla paikkakunnilla kun on se yksi tai kaksi asemaa (täällä kaksi mutta hinnat on samat...). Lähes 400€/h laskutus moisesta auton ylimalkaisesta testaamisesta on kyllä törkeää! Eihän tollaseen pääse kun ehkä huippujuristit tai erikoislääkärit. Eikä lakisääteisissä palveluissa takuulla nekään.

        Katsastuksen yksityistäminen on taas yksi esimerkki siitä että lakisääteisiä peruspalveluita pitäisi säännellä tai hinnat karkaavat pilviin. Ketkähän saatanat tunarit päättäjät tästäkin on vastuussa? Korjaisivat virheensä ainakin äkkiä! Siihen asti kansa maksaa ULKOMAALAISTEN sijoittajien jättivoitot (ja entisten katsuripomojen jättioptiot). Lakisääteisesti, ja poliisi valvoo. Uskomatonta!


      • Aamukahvilla
        nyt riittää! kirjoitti:

        mahdollisuutta lähteä kesken päivän muualle Suomeen autoa katsastamaan eikä osaa edes varautua tollaseen hinnoitteluun. Menin vaan paikalliselle asemalle ja pyysin katsastuksen, tyttö löi tiedot koneeseen ja sano hinnan. Turha siinä enää on alkaa tinkimään, mutta ehkä seuraavalla kerralla tiedän paremmin. Ei ollu asemalla kyllä suurta ruuhkaa, mutta pieni jono kuitenkin, mikä jo kertoo vapaan kilpailun puutteesta. Monilla paikkakunnilla kun on se yksi tai kaksi asemaa (täällä kaksi mutta hinnat on samat...). Lähes 400€/h laskutus moisesta auton ylimalkaisesta testaamisesta on kyllä törkeää! Eihän tollaseen pääse kun ehkä huippujuristit tai erikoislääkärit. Eikä lakisääteisissä palveluissa takuulla nekään.

        Katsastuksen yksityistäminen on taas yksi esimerkki siitä että lakisääteisiä peruspalveluita pitäisi säännellä tai hinnat karkaavat pilviin. Ketkähän saatanat tunarit päättäjät tästäkin on vastuussa? Korjaisivat virheensä ainakin äkkiä! Siihen asti kansa maksaa ULKOMAALAISTEN sijoittajien jättivoitot (ja entisten katsuripomojen jättioptiot). Lakisääteisesti, ja poliisi valvoo. Uskomatonta!

        Yksi tunari löytyy kun katsot peiliin. Kun se peilistä katsova tunari on ehkä käynyt äänestämässä, se on ehkä äänestänyt sitä päättäjää, joka on äänestänyt eduskunnassa peruspalveluiden yksityistämisen.

        Ja jos se peilistä katsova ei ole äänestänyt sellaista, niin sitten joku muu on. Ja jos joku muu on äänestänyt, niin se peilistä katsova tunari voisi itse toimia. Hän voisi käydä tutustumassa autoilijoiden omistamaan katsastustoimintaan (http://katsastus.freehostia.com/ka_toteutus.php) ja laittaa siitä sähköpostilla viestiä kaikille tuttavilleen.

        Ei se sen vaikeampaa ole, turhaan sitä täällä tai muualla valittaa kun itse voi tehdä jotain asian hyväksi. Koko paketti kolmella kympillä (määräaikaiskatsastus päästömittaukset mahdollinen jälkitarkastus). Ei olisi enää 94 €, vaan 30 €, kaikilla paikkakunnilla, luultavasti nykyisillä asemilla.


      • nyt riittää!
        Aamukahvilla kirjoitti:

        Yksi tunari löytyy kun katsot peiliin. Kun se peilistä katsova tunari on ehkä käynyt äänestämässä, se on ehkä äänestänyt sitä päättäjää, joka on äänestänyt eduskunnassa peruspalveluiden yksityistämisen.

        Ja jos se peilistä katsova ei ole äänestänyt sellaista, niin sitten joku muu on. Ja jos joku muu on äänestänyt, niin se peilistä katsova tunari voisi itse toimia. Hän voisi käydä tutustumassa autoilijoiden omistamaan katsastustoimintaan (http://katsastus.freehostia.com/ka_toteutus.php) ja laittaa siitä sähköpostilla viestiä kaikille tuttavilleen.

        Ei se sen vaikeampaa ole, turhaan sitä täällä tai muualla valittaa kun itse voi tehdä jotain asian hyväksi. Koko paketti kolmella kympillä (määräaikaiskatsastus päästömittaukset mahdollinen jälkitarkastus). Ei olisi enää 94 €, vaan 30 €, kaikilla paikkakunnilla, luultavasti nykyisillä asemilla.

        sieltä. Ensinnäkin, miksi kuvittelet että mahtavaa voittoa tuottavat katsastusasemat olisivat myynnissä jollain 200M€ (mistä tempaistu?) hinnalla? Ja mistä se osuuskunta saisi edes kasaan tollaisen summan, luuletko että kaikki autoilijat maksaisivat sulle 90€? Ketkä alkaisivat pyörittää toimintaa, ja mikä takaa ettei sama ahneus iskisi? Sinänsä on tietysti hienoa että joku edes ehdottaa jotain konkreettista muutosta nykytilanteeseen.

        Minusta kyllä ainut realistinen mahdollisuus on joko asettaa hintakatto katsastukselle esim. 40€ tai lisätä huomattavasti kilpailua sallimalla katsastus autokorjaamoille (esim. määräaikaishuollettu auto olisi samalla katsastettu). Ongelma on nimenomaan katsastuksen lakisääteisyys, kuluttaja ei voi valita käyttääkö palvelua vai ei. On pakko oli hinta mikä tahansa, kysyntää riittää aina. Alalla on myös nähtävissä kartellisoitumisen merkkejä, asemat eivät lähde kilpailemaan hinnoilla, ainakaan samoilla paikkakunnilla. Niinpä lainsäätäjä on se jonka pitää asialle tehdä jotain. Jos laki määrää tietyn palvelun, se voi määrätä sille myös hinnan. Siitähän on lopulta kyse, ylihinnoittelusta.

        Asiaa voisi tietysti vauhdittaa vaikka katsastusprotestilla, vaikka niin että kukaan ei kävisi katsastamassa autoaan tiettyjen esim. kahden viikon aikana. Sillä saisi ainakin huomiota, eikä poliisikaan voisi viedä kilpiä tuhansista täysin kunnossa olevista autoista. No varsin epärealistinen ajatus sekin Suomessa on ;)

        Muuten hauska miten roolit on kääntyneet katsastusasemilla. Ennen oli katsuri yrmeä murisija ja asiakas mielinkielin, nyt on päinvastoin.


      • Iltapäiväkahvilla
        nyt riittää! kirjoitti:

        sieltä. Ensinnäkin, miksi kuvittelet että mahtavaa voittoa tuottavat katsastusasemat olisivat myynnissä jollain 200M€ (mistä tempaistu?) hinnalla? Ja mistä se osuuskunta saisi edes kasaan tollaisen summan, luuletko että kaikki autoilijat maksaisivat sulle 90€? Ketkä alkaisivat pyörittää toimintaa, ja mikä takaa ettei sama ahneus iskisi? Sinänsä on tietysti hienoa että joku edes ehdottaa jotain konkreettista muutosta nykytilanteeseen.

        Minusta kyllä ainut realistinen mahdollisuus on joko asettaa hintakatto katsastukselle esim. 40€ tai lisätä huomattavasti kilpailua sallimalla katsastus autokorjaamoille (esim. määräaikaishuollettu auto olisi samalla katsastettu). Ongelma on nimenomaan katsastuksen lakisääteisyys, kuluttaja ei voi valita käyttääkö palvelua vai ei. On pakko oli hinta mikä tahansa, kysyntää riittää aina. Alalla on myös nähtävissä kartellisoitumisen merkkejä, asemat eivät lähde kilpailemaan hinnoilla, ainakaan samoilla paikkakunnilla. Niinpä lainsäätäjä on se jonka pitää asialle tehdä jotain. Jos laki määrää tietyn palvelun, se voi määrätä sille myös hinnan. Siitähän on lopulta kyse, ylihinnoittelusta.

        Asiaa voisi tietysti vauhdittaa vaikka katsastusprotestilla, vaikka niin että kukaan ei kävisi katsastamassa autoaan tiettyjen esim. kahden viikon aikana. Sillä saisi ainakin huomiota, eikä poliisikaan voisi viedä kilpiä tuhansista täysin kunnossa olevista autoista. No varsin epärealistinen ajatus sekin Suomessa on ;)

        Muuten hauska miten roolit on kääntyneet katsastusasemilla. Ennen oli katsuri yrmeä murisija ja asiakas mielinkielin, nyt on päinvastoin.

        ”sieltä. Ensinnäkin, miksi kuvittelet että mahtavaa voittoa tuottavat katsastusasemat olisivat myynnissä jollain 200M€ (mistä tempaistu?) hinnalla?”

        Ei tarvitse kuvitella, tuolla summalla voidaan rakennuttaa uudet asemat. Hinnat tempaistu nykyisistä keskimääräisistä katsastusasemien kustannuksista.

        Nykyiset omistajat varmaan mieluummin kuitenkin myyvät nykyiset paikat kun huomaavat, että asiakkaat taitavat pian loppua. Harva omistaa tiloja, laitteet ovat kuluvaa tavaraa, lämmitys ja vastaavat eivät ole nykyisten omistuksessa, henkilökunta liikkuu sinne missä työpaikka näyttää varmalta. Eli ei ole merkitystä sillä, rakennutetaanko vai ostetaanko.


        ”Ja mistä se osuuskunta saisi edes kasaan tollaisen summan, luuletko että kaikki autoilijat maksaisivat sulle 90€? ”

        Minä en ole mitään vailla. En ole perustamassa osuuskuntaa. Olen laittanut kaiken valmiiksi, kun innostusta löytyy pariltakymmeneltä tunnetulta ja luotettavalta perustajajäseneltä ja joltakin valtakunnalliselta medialta uskottavuuden takaamiseksi, osuuskunta voidaan perustaa. Jos luet toimintasuunnitelman, aloitukseen tarvitaan ainoastaan n. 10 000 jäsentä, jotka maksavat osuusmaksun. Ei minulle, eikä minun osuuskunnalle, vaan autoilijoiden osuuskunnalle. Sillä se voi aloittaa ja laajentua sitä vauhtia kun mukaan liittyy uusia autoilijoita.

        Minä maksan osuusmaksun heti kun osuuskunta on pystyssä. Enkä vaadi mitään siitä viikon työstä, joka meni kun kirjoitin autoilijoiden osuuskunnan säännöt ja muut paperit. Annan sen vapaasti käytettäväksi. Sen verran omahyväinen olen, että en pane pahakseni jos saisin osuuskunnalta pienen korvauksen (muutaman satasen ylimääräistä vaivanpalkkaa) jos osuuskunta on toiminut muutaman vuoden ja lähes kaikki autoilijat ovat säästäneet muutaman satasen.


        ”Ketkä alkaisivat pyörittää toimintaa, ja mikä takaa ettei sama ahneus iskisi? Sinänsä on tietysti hienoa että joku edes ehdottaa jotain konkreettista muutosta nykytilanteeseen.”

        Vastaus aloittajista tulikin tuossa edellisessä. Kun autoilijat omistavat asemat, ei osuuskunnan hallituksen ahneus haittaa paljoa. Kaikki ylijäämä palautuu osuusjäsenille. Hallituksen jäsenet voivat ahneuksissaan ainoastaan hetken (kunnes heidät erotetaan osuusjäsenten toimesta) vetää korkeita palkkioita, mutta niihin ei miljoonia mene. Jos osuuskunta päättää pitää hinnat nykyisessä, niin osuusjäsenet saavat osuuskorkona ylijäämän pois. Ainoa tästä ahneudesta syntyvä haitta on verojen kasvu, koska korkeammasta katsastusmaksusta menee korkeampi vero.


        ”Minusta kyllä ainut realistinen mahdollisuus on joko asettaa hintakatto katsastukselle esim. 40€ tai lisätä huomattavasti kilpailua sallimalla katsastus autokorjaamoille (esim. määräaikaishuollettu auto olisi samalla katsastettu). ”

        Et kai usko, että autokorjaamot tekisivät sen halvemmalla? Kyllä autokorjaamot löytävät vikoja jotka haluavat korjata (kuten tapahtuu nyt Norjassa, jossa korjaamot saavat katsastaa) ennen kuin auto siirretään katsastuslinjalle. Suurin osa autoilijoista sanoo, korjatkaa. Kokonaishinta ei laske, todennäköisesti nousee. Katsureilla on liikkumavaraa, korjauskehotus tulee herkemmin jos ei saman omistajan korjaamo saanut korjata. Katsastus ehkä 20 €, mutta korjaamokulut nousevat satasella.


      • Iltapäiväkahvilla
        nyt riittää! kirjoitti:

        sieltä. Ensinnäkin, miksi kuvittelet että mahtavaa voittoa tuottavat katsastusasemat olisivat myynnissä jollain 200M€ (mistä tempaistu?) hinnalla? Ja mistä se osuuskunta saisi edes kasaan tollaisen summan, luuletko että kaikki autoilijat maksaisivat sulle 90€? Ketkä alkaisivat pyörittää toimintaa, ja mikä takaa ettei sama ahneus iskisi? Sinänsä on tietysti hienoa että joku edes ehdottaa jotain konkreettista muutosta nykytilanteeseen.

        Minusta kyllä ainut realistinen mahdollisuus on joko asettaa hintakatto katsastukselle esim. 40€ tai lisätä huomattavasti kilpailua sallimalla katsastus autokorjaamoille (esim. määräaikaishuollettu auto olisi samalla katsastettu). Ongelma on nimenomaan katsastuksen lakisääteisyys, kuluttaja ei voi valita käyttääkö palvelua vai ei. On pakko oli hinta mikä tahansa, kysyntää riittää aina. Alalla on myös nähtävissä kartellisoitumisen merkkejä, asemat eivät lähde kilpailemaan hinnoilla, ainakaan samoilla paikkakunnilla. Niinpä lainsäätäjä on se jonka pitää asialle tehdä jotain. Jos laki määrää tietyn palvelun, se voi määrätä sille myös hinnan. Siitähän on lopulta kyse, ylihinnoittelusta.

        Asiaa voisi tietysti vauhdittaa vaikka katsastusprotestilla, vaikka niin että kukaan ei kävisi katsastamassa autoaan tiettyjen esim. kahden viikon aikana. Sillä saisi ainakin huomiota, eikä poliisikaan voisi viedä kilpiä tuhansista täysin kunnossa olevista autoista. No varsin epärealistinen ajatus sekin Suomessa on ;)

        Muuten hauska miten roolit on kääntyneet katsastusasemilla. Ennen oli katsuri yrmeä murisija ja asiakas mielinkielin, nyt on päinvastoin.

        ”Ongelma on nimenomaan katsastuksen lakisääteisyys, kuluttaja ei voi valita käyttääkö palvelua vai ei. On pakko oli hinta mikä tahansa, kysyntää riittää aina. Alalla on myös nähtävissä kartellisoitumisen merkkejä, asemat eivät lähde kilpailemaan hinnoilla, ainakaan samoilla paikkakunnilla. Niinpä lainsäätäjä on se jonka pitää asialle tehdä jotain. Jos laki määrää tietyn palvelun, se voi määrätä sille myös hinnan. Siitähän on lopulta kyse, ylihinnoittelusta.”

        Näinhän asia on, mutta lainsäätäjällä ei ole suunnitelmia muuttaa hinnoittelua, se tie on pitkä ja vaivaloinen ja lapsenlapsetkin saisivat sitä päätöstä odottaa. Autoilijoiden osuuskunta on nopea tapa, jos saadaan kaikki autoilijat mukaan heti, se on parin vuoden prosessi. Jos vain osa lähtee, sekään ei ole muutamaa vuotta pitempi prosessi. Uskon, että mitä useampi saa katsastettua kolmella kympillä, sen useampi liittyy mukaan saadakseen katsastuksen kolmella kympillä. Kunhan jokainen nyt ensin sähköpostittaa asiasta kavereilleen, niin homma lähtee käyntiin.



        ”Asiaa voisi tietysti vauhdittaa vaikka katsastusprotestilla, vaikka niin että kukaan ei kävisi katsastamassa autoaan tiettyjen esim. kahden viikon aikana. Sillä saisi ainakin huomiota, eikä poliisikaan voisi viedä kilpiä tuhansista täysin kunnossa olevista autoista. No varsin epärealistinen ajatus sekin Suomessa on ;)”

        Niin, ja paljon epävarmempi kuin osuuskuntaan liittyminen. Osuuskunta sentään antaa varman tuoton, 50 € vuodessa katsastettavaa autoa kohden. Parissa vuodessa sijoitus on jo saatu takaisin, eikä se sijoitus katoa vaikka lopettaakin autoilun. Osuuden hinnan saa aina pois osuuskunnasta jos osuuskunta toimii.

        ”Muuten hauska miten roolit on kääntyneet katsastusasemilla. Ennen oli katsuri yrmeä murisija ja asiakas mielinkielin, nyt on päinvastoin.”

        Älä sano. Käypä asemilla, jossa on jo saatu muut asemat pois paikkakunnnalta ja matkaa toiselle paikkakunnalle vähän pitemmästi. Kyllä katsurit ovat ottaneet entisen roolinsa, yrmeys on palaamassa. Niin tapahtuu kaikkialla siinä vaiheessa kun voittaja on selvinnyt ja on jaettu paikkakunnat voimasuhteiden mukaan, yhdellä paikkakunnalla yhden omistajan asemat.


      • Epäilevä Tuomas
        Iltapäiväkahvilla kirjoitti:

        ”Ongelma on nimenomaan katsastuksen lakisääteisyys, kuluttaja ei voi valita käyttääkö palvelua vai ei. On pakko oli hinta mikä tahansa, kysyntää riittää aina. Alalla on myös nähtävissä kartellisoitumisen merkkejä, asemat eivät lähde kilpailemaan hinnoilla, ainakaan samoilla paikkakunnilla. Niinpä lainsäätäjä on se jonka pitää asialle tehdä jotain. Jos laki määrää tietyn palvelun, se voi määrätä sille myös hinnan. Siitähän on lopulta kyse, ylihinnoittelusta.”

        Näinhän asia on, mutta lainsäätäjällä ei ole suunnitelmia muuttaa hinnoittelua, se tie on pitkä ja vaivaloinen ja lapsenlapsetkin saisivat sitä päätöstä odottaa. Autoilijoiden osuuskunta on nopea tapa, jos saadaan kaikki autoilijat mukaan heti, se on parin vuoden prosessi. Jos vain osa lähtee, sekään ei ole muutamaa vuotta pitempi prosessi. Uskon, että mitä useampi saa katsastettua kolmella kympillä, sen useampi liittyy mukaan saadakseen katsastuksen kolmella kympillä. Kunhan jokainen nyt ensin sähköpostittaa asiasta kavereilleen, niin homma lähtee käyntiin.



        ”Asiaa voisi tietysti vauhdittaa vaikka katsastusprotestilla, vaikka niin että kukaan ei kävisi katsastamassa autoaan tiettyjen esim. kahden viikon aikana. Sillä saisi ainakin huomiota, eikä poliisikaan voisi viedä kilpiä tuhansista täysin kunnossa olevista autoista. No varsin epärealistinen ajatus sekin Suomessa on ;)”

        Niin, ja paljon epävarmempi kuin osuuskuntaan liittyminen. Osuuskunta sentään antaa varman tuoton, 50 € vuodessa katsastettavaa autoa kohden. Parissa vuodessa sijoitus on jo saatu takaisin, eikä se sijoitus katoa vaikka lopettaakin autoilun. Osuuden hinnan saa aina pois osuuskunnasta jos osuuskunta toimii.

        ”Muuten hauska miten roolit on kääntyneet katsastusasemilla. Ennen oli katsuri yrmeä murisija ja asiakas mielinkielin, nyt on päinvastoin.”

        Älä sano. Käypä asemilla, jossa on jo saatu muut asemat pois paikkakunnnalta ja matkaa toiselle paikkakunnalle vähän pitemmästi. Kyllä katsurit ovat ottaneet entisen roolinsa, yrmeys on palaamassa. Niin tapahtuu kaikkialla siinä vaiheessa kun voittaja on selvinnyt ja on jaettu paikkakunnat voimasuhteiden mukaan, yhdellä paikkakunnalla yhden omistajan asemat.

        Tuo osuuskunta vaatisi (kustannuksien pysymisen alhaalla), että katsastuksia olisi tasaiseen tahtiin, mikä taas vaatii ajanvarauksen. Luuletko, että autoilijat ovat valmiita palaamaan takaisin ajanvaraukseen, jolloin jonot saattavat olla kuukauden tai jopa 2? Entäs sitten osuuskuntaan kuulumattomat, voiko he katsastuttaa autonsa osuuskunnan asemalla samalla hinnalla? Voivatko he tulla ilman ajanvarausta? Jos päivä on varattu täyteen osuuskuntaan kuuluvien katsastuksia, ei siihen paljon ylimääräistä voi enää ottaa, ilman että kustannukset nousevat.


      • nyt riittää!
        Iltapäiväkahvilla kirjoitti:

        ”Ongelma on nimenomaan katsastuksen lakisääteisyys, kuluttaja ei voi valita käyttääkö palvelua vai ei. On pakko oli hinta mikä tahansa, kysyntää riittää aina. Alalla on myös nähtävissä kartellisoitumisen merkkejä, asemat eivät lähde kilpailemaan hinnoilla, ainakaan samoilla paikkakunnilla. Niinpä lainsäätäjä on se jonka pitää asialle tehdä jotain. Jos laki määrää tietyn palvelun, se voi määrätä sille myös hinnan. Siitähän on lopulta kyse, ylihinnoittelusta.”

        Näinhän asia on, mutta lainsäätäjällä ei ole suunnitelmia muuttaa hinnoittelua, se tie on pitkä ja vaivaloinen ja lapsenlapsetkin saisivat sitä päätöstä odottaa. Autoilijoiden osuuskunta on nopea tapa, jos saadaan kaikki autoilijat mukaan heti, se on parin vuoden prosessi. Jos vain osa lähtee, sekään ei ole muutamaa vuotta pitempi prosessi. Uskon, että mitä useampi saa katsastettua kolmella kympillä, sen useampi liittyy mukaan saadakseen katsastuksen kolmella kympillä. Kunhan jokainen nyt ensin sähköpostittaa asiasta kavereilleen, niin homma lähtee käyntiin.



        ”Asiaa voisi tietysti vauhdittaa vaikka katsastusprotestilla, vaikka niin että kukaan ei kävisi katsastamassa autoaan tiettyjen esim. kahden viikon aikana. Sillä saisi ainakin huomiota, eikä poliisikaan voisi viedä kilpiä tuhansista täysin kunnossa olevista autoista. No varsin epärealistinen ajatus sekin Suomessa on ;)”

        Niin, ja paljon epävarmempi kuin osuuskuntaan liittyminen. Osuuskunta sentään antaa varman tuoton, 50 € vuodessa katsastettavaa autoa kohden. Parissa vuodessa sijoitus on jo saatu takaisin, eikä se sijoitus katoa vaikka lopettaakin autoilun. Osuuden hinnan saa aina pois osuuskunnasta jos osuuskunta toimii.

        ”Muuten hauska miten roolit on kääntyneet katsastusasemilla. Ennen oli katsuri yrmeä murisija ja asiakas mielinkielin, nyt on päinvastoin.”

        Älä sano. Käypä asemilla, jossa on jo saatu muut asemat pois paikkakunnnalta ja matkaa toiselle paikkakunnalle vähän pitemmästi. Kyllä katsurit ovat ottaneet entisen roolinsa, yrmeys on palaamassa. Niin tapahtuu kaikkialla siinä vaiheessa kun voittaja on selvinnyt ja on jaettu paikkakunnat voimasuhteiden mukaan, yhdellä paikkakunnalla yhden omistajan asemat.

        että pelkka asema ei vielä riitä, tarvitaan myös henkilökunta... nytkin on kuulemma pulaa katsastajista, mistäs meinasit ne ottaa? Maanlaajuisen uuden organisaation luominen tyhjästä veisi ainakin vuosia... sori vaan mutta en usko tohon. Nykyiset asemat on vieläkin valtaosin vanhoja valtion asemia. Uusien tekeminen on pirun kallista...

        Parasta olisi nyt ensihätään muuttaa jokavuotinen katsastus 2-vuoden välein tehtäväksi kaikille autoille. Sitten ne pirulaiset varmaan tuplaisi hinnan samantein... eli se hintakatto myös.

        Yksi suurimpia hölmöilyjä on ollut iskaritestien lisääminen ja noi naurettavat OBD-vikakoodien luvut. Koodien luku vie ehkä 10 sekuntia, lukulaitteen saa alle satasella. 10-20€/luku, siinä sitä on katetta. Auton kunnon kanssa vikakoodeilla ei edes ole mitään tekemistä, jos päästöt on kunnossa, ja nehän mitataan erikseen. Sitäpaitsi vikakoodi sytyttää yleensä lampun kojetauluun. Saatanan pelleilyä ja rahastamista!


      • Iltakahvilla
        Epäilevä Tuomas kirjoitti:

        Tuo osuuskunta vaatisi (kustannuksien pysymisen alhaalla), että katsastuksia olisi tasaiseen tahtiin, mikä taas vaatii ajanvarauksen. Luuletko, että autoilijat ovat valmiita palaamaan takaisin ajanvaraukseen, jolloin jonot saattavat olla kuukauden tai jopa 2? Entäs sitten osuuskuntaan kuulumattomat, voiko he katsastuttaa autonsa osuuskunnan asemalla samalla hinnalla? Voivatko he tulla ilman ajanvarausta? Jos päivä on varattu täyteen osuuskuntaan kuuluvien katsastuksia, ei siihen paljon ylimääräistä voi enää ottaa, ilman että kustannukset nousevat.

        ”Tuo osuuskunta vaatisi (kustannuksien pysymisen alhaalla), että katsastuksia olisi tasaiseen tahtiin, mikä taas vaatii ajanvarauksen. Luuletko, että autoilijat ovat valmiita palaamaan takaisin ajanvaraukseen, jolloin jonot saattavat olla kuukauden tai jopa 2?”

        Autoilijoiden omistaman osuuskunnan, OSKUn koko mitoitetaan paikkakunnalla siten, että kapasiteettia on sopivasti. OSKUssa ajan saa ajanvarauksella samalle tai viimeistään seuraavalle päivälle. Lisäksi on varattu joka tunnille aikoja heille, jotka haluavat tulla ilman ajanvarausta, silloin katsastus maksaa vähän enemmän. Tämä palvelu siis niille, jotka haluavat nykyisen tilanteen ja maksaa heti katsastukseen pääsemisestä vähän enemmän.


        ”Entäs sitten osuuskuntaan kuulumattomat, voiko he katsastuttaa autonsa osuuskunnan asemalla samalla hinnalla?”

        Alkuvaiheessa OSKUn jäsenet saavat osuuskorkoa, jolloin osuuskuntaan kuuluvat saavat katsastuksen edullisesti, muut maksavat nykyisen suuruisen hinnan (paisti kilpailupaikkakunnilla, jossa hinta kaikille halvempi).

        Kun OSKUn asemien määrä lisääntyy ja niitä on useilla paikkakunnilla, voidaan siirtyä jäsenalennuksen käyttöön, jolloin osuuskuntaan kuulumattomat maksavat nykyisen tasoista hintaa ja OSKUn jäsenet saavat normaalin katsastuksen kolmella kympillä (vuoden 2009 hintatasossa).

        Kun osuuskuntaan kuuluu lähes kaikki autojen katsastuttajat (yli 99 %), voidaan harkita katsastuksen tarjoamista samalla hinnalla (30 € kaikkineen) kaikille.


        ”Voivatko he tulla ilman ajanvarausta? Jos päivä on varattu täyteen osuuskuntaan kuuluvien katsastuksia, ei siihen paljon ylimääräistä voi enää ottaa, ilman että kustannukset nousevat.”

        Kaikille annetaan ajat samalla tavalla, joko edullisemmalla ajanvarauksella samalle tai seuraavalle päivälle tai kalliimmalla odottaessa (jos aikoja on). OSKUN jäsenet saavat sitten alennuksen suoraan maksaessaan tai osuuskorkona.

        Kannattaa huomioida, että OSKUN ajanvaraus ei poikkea kovin paljon nykyisestä Drive in- tilanteesta. Ajanvarauksella hinta on edullisempi kuin suoraan ajettaessa. Katsastuksen käyttäjät voivat siis valita ja odottavien katsureiden palkan maksavat Drive-in käyttäjät. Suhde muotoutuu kullakin asemalla itsenäisesti.

        Autoilijoiden asema ei ole pakkopullaa, vaan se muotoutuu käyttäjien (osuuskunnan jäsenten) tahdon mukaan, kuitenkin siten, että aina on saatavissa edullinen kolmenkympin katsastus sitä haluaville parin päivän sisällä. Jäsenet voivat vaikuttaa osuuskunnan toimintaan netissä tai asemilla tapahtuvan mielipiteen antamisen avulla.


      • Iltakahvilla
        nyt riittää! kirjoitti:

        että pelkka asema ei vielä riitä, tarvitaan myös henkilökunta... nytkin on kuulemma pulaa katsastajista, mistäs meinasit ne ottaa? Maanlaajuisen uuden organisaation luominen tyhjästä veisi ainakin vuosia... sori vaan mutta en usko tohon. Nykyiset asemat on vieläkin valtaosin vanhoja valtion asemia. Uusien tekeminen on pirun kallista...

        Parasta olisi nyt ensihätään muuttaa jokavuotinen katsastus 2-vuoden välein tehtäväksi kaikille autoille. Sitten ne pirulaiset varmaan tuplaisi hinnan samantein... eli se hintakatto myös.

        Yksi suurimpia hölmöilyjä on ollut iskaritestien lisääminen ja noi naurettavat OBD-vikakoodien luvut. Koodien luku vie ehkä 10 sekuntia, lukulaitteen saa alle satasella. 10-20€/luku, siinä sitä on katetta. Auton kunnon kanssa vikakoodeilla ei edes ole mitään tekemistä, jos päästöt on kunnossa, ja nehän mitataan erikseen. Sitäpaitsi vikakoodi sytyttää yleensä lampun kojetauluun. Saatanan pelleilyä ja rahastamista!

        ”että pelkka asema ei vielä riitä, tarvitaan myös henkilökunta... nytkin on kuulemma pulaa katsastajista, mistäs meinasit ne ottaa? ”

        Katsureita kyllä löytyy, tuolla huhulla pyritään vain todistamaan miksi katsastuksen hinta on niin korkea. Heitähän ei tarvita enempää kuin nytkään, vain muutamia ylimääräisiä siirtymäajaksi. Ja lisäksi on käytettävissä parempien etujen tarjoaminen.


        ”Maanlaajuisen uuden organisaation luominen tyhjästä veisi ainakin vuosia... sori vaan mutta en usko tohon. Nykyiset asemat on vieläkin valtaosin vanhoja valtion asemia. Uusien tekeminen on pirun kallista... ”

        Sen olen jo todennut. Mutta uskon että muutaman näytön jälkeen nykyiset myyvät kiltisti nykyiset asemat, jolloin organisaatiota ei tarvitse isommin luoda, sehän on jo olemassa, sen kuin vain vaihdetaan omistajaa. Mutta alussa muutama asema pitänee synnyttää.

        Lähes jokaisella paikkakunnalla on tarjolla tarkoitukseen sopivia tiloja tälläkin hetkellä. Ja osuuskuntahan valitsee vain muutaman paikkakunnan, jossa katsastus otetaan alussa haltuun. Loput tulevatkin sitten helposti kun on näytetty mihin pystytään.

        Rakennuksia ei siis tarvitse rakennuttaa, ainoastaan laitteiden asennus ensimmäisiin. Laitteita saa rahalla, jota osuuskunnalla on. Miljoonalla saa kaiken, halvemmallakin saa, joten ei niistäkään ole ongelmaa. Ensimmäiset asemat saattavat olla hieman kalliimpia, mutta kun alkuun päästään, niin sitten nykyisiä asemia tullaan tarjoamaan edullisesti osuuskunnalle.


        ”Parasta olisi nyt ensihätään muuttaa jokavuotinen katsastus 2-vuoden välein tehtäväksi kaikille autoille. Sitten ne pirulaiset varmaan tuplaisi hinnan samantein... eli se hintakatto myös.”

        Hintakatto 40 € (määräaikaiskatsastus, päästömittaukset ja mahdollinen jälkitarkastus) on hyvä vaihtoehto, mutta sen saaminen tuskin onnistuu. Joten ei kannata laskea sen varaan, vaan liitytään osuuskuntaan satasella (120 €) ja hoidetaan tämä ongelma itse pois päiväjärjestyksestä. Ja muista että nyt on tulossa 35 euron katsastus mopoille, moottoripyörille ja kevyille peräkärryille. Hinta nousee, varsinkin perheen kukkarossa se tuntuu. Katsohan tuolta lopusta (http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8454640/40358439).


        ”Yksi suurimpia hölmöilyjä on ollut iskaritestien lisääminen ja noi naurettavat OBD-vikakoodien luvut. Koodien luku vie ehkä 10 sekuntia, lukulaitteen saa alle satasella. 10-20€/luku, siinä sitä on katetta. Auton kunnon kanssa vikakoodeilla ei edes ole mitään tekemistä, jos päästöt on kunnossa, ja nehän mitataan erikseen. Sitäpaitsi vikakoodi sytyttää yleensä lampun kojetauluun. Saatanan pelleilyä ja rahastamista!”

        Iskaritesti on paikallaan, vialliset iskarit saattavat heittää auton vastaantulevan päälle. OBD:stä olen samaa mieltä kanssasi. Autoilijoiden omistama katsastusasema voisi varmaankin parantaa tuota, ainakin tuntemattomien vikakoodin poistumisella. Lisäksi on mahdollista hinnoitella OBD testin hylkäyksen jälkitarkastus ilmaiseksi. Muuta ei liene tehtävissä omin päin. Kun autoilijat omistavat katsastusasemat, sillä on huomattava vaikutusvalta myös lainsäätäjään, jolloin sen sana painaa siinä, että OBD käytäntöjä muutetaan järkeviksi.


      • Epäilevä Tuomas
        Iltakahvilla kirjoitti:

        ”Tuo osuuskunta vaatisi (kustannuksien pysymisen alhaalla), että katsastuksia olisi tasaiseen tahtiin, mikä taas vaatii ajanvarauksen. Luuletko, että autoilijat ovat valmiita palaamaan takaisin ajanvaraukseen, jolloin jonot saattavat olla kuukauden tai jopa 2?”

        Autoilijoiden omistaman osuuskunnan, OSKUn koko mitoitetaan paikkakunnalla siten, että kapasiteettia on sopivasti. OSKUssa ajan saa ajanvarauksella samalle tai viimeistään seuraavalle päivälle. Lisäksi on varattu joka tunnille aikoja heille, jotka haluavat tulla ilman ajanvarausta, silloin katsastus maksaa vähän enemmän. Tämä palvelu siis niille, jotka haluavat nykyisen tilanteen ja maksaa heti katsastukseen pääsemisestä vähän enemmän.


        ”Entäs sitten osuuskuntaan kuulumattomat, voiko he katsastuttaa autonsa osuuskunnan asemalla samalla hinnalla?”

        Alkuvaiheessa OSKUn jäsenet saavat osuuskorkoa, jolloin osuuskuntaan kuuluvat saavat katsastuksen edullisesti, muut maksavat nykyisen suuruisen hinnan (paisti kilpailupaikkakunnilla, jossa hinta kaikille halvempi).

        Kun OSKUn asemien määrä lisääntyy ja niitä on useilla paikkakunnilla, voidaan siirtyä jäsenalennuksen käyttöön, jolloin osuuskuntaan kuulumattomat maksavat nykyisen tasoista hintaa ja OSKUn jäsenet saavat normaalin katsastuksen kolmella kympillä (vuoden 2009 hintatasossa).

        Kun osuuskuntaan kuuluu lähes kaikki autojen katsastuttajat (yli 99 %), voidaan harkita katsastuksen tarjoamista samalla hinnalla (30 € kaikkineen) kaikille.


        ”Voivatko he tulla ilman ajanvarausta? Jos päivä on varattu täyteen osuuskuntaan kuuluvien katsastuksia, ei siihen paljon ylimääräistä voi enää ottaa, ilman että kustannukset nousevat.”

        Kaikille annetaan ajat samalla tavalla, joko edullisemmalla ajanvarauksella samalle tai seuraavalle päivälle tai kalliimmalla odottaessa (jos aikoja on). OSKUN jäsenet saavat sitten alennuksen suoraan maksaessaan tai osuuskorkona.

        Kannattaa huomioida, että OSKUN ajanvaraus ei poikkea kovin paljon nykyisestä Drive in- tilanteesta. Ajanvarauksella hinta on edullisempi kuin suoraan ajettaessa. Katsastuksen käyttäjät voivat siis valita ja odottavien katsureiden palkan maksavat Drive-in käyttäjät. Suhde muotoutuu kullakin asemalla itsenäisesti.

        Autoilijoiden asema ei ole pakkopullaa, vaan se muotoutuu käyttäjien (osuuskunnan jäsenten) tahdon mukaan, kuitenkin siten, että aina on saatavissa edullinen kolmenkympin katsastus sitä haluaville parin päivän sisällä. Jäsenet voivat vaikuttaa osuuskunnan toimintaan netissä tai asemilla tapahtuvan mielipiteen antamisen avulla.

        "Autoilijoiden omistaman osuuskunnan, OSKUn koko mitoitetaan paikkakunnalla siten, että kapasiteettia on sopivasti. OSKUssa ajan saa ajanvarauksella samalle tai viimeistään seuraavalle päivälle. Lisäksi on varattu joka tunnille aikoja heille, jotka haluavat tulla ilman ajanvarausta, silloin katsastus maksaa vähän enemmän. Tämä palvelu siis niille, jotka haluavat nykyisen tilanteen ja maksaa heti katsastukseen pääsemisestä vähän enemmän."

        Jos laitat puljun pystyyn jollekin vähän isommalle paikkakunnalle, ja tarjoat katsastuksen puolella siitä mitä se nyt maksaa, on satavarma että jonot on viikkoja. Näin kävi kuulemma Joensuussa, kun siellä alettiin polkea hintoja. Vaikka asema tekisi pelkkää määräaikaiskatsastusta eli MAK (mikä nyky lakien mukaan ei ole mahdollista kuin "satelliittiasemilla"), pitäisi pystyä hoitamaan myös muutos- ja rekisteröintikatsastukset raskaskalusto. Esim. muutoskatsastukset saattaa tulla yllättäen MAKin yhteydessä (rengas-, alustasarjamuutokset ym.). Tästä seuraa vääjämättä aikataulun pettäminen. Vai sanotaanko silloin asiakkaalle, että sori, mul alkaa nyt kahvi- tai ruokatauko, tai että pitää ottaa tuo seuraava auto, kun sillä on aika varattu. Et varaa aika tuosta kassalta ja palataan siihen muutoskatsastukseen sitten myöhemmin, ehkä parin- kolmen viikon päästä.

        "Katsastuksen käyttäjät voivat siis valita ja odottavien katsureiden palkan maksavat Drive-in käyttäjät. Suhde muotoutuu kullakin asemalla itsenäisesti."

        Jos asemalla pidetään ajanvarauksen kanssa drive in aikoja parikin tunnissa vapaana, se vaatii 1-2 ylimääräistä katsastajaa. Ja entä jos drive in asiakkaita ei tulekaan joka tunti, tai edes joka päivä (näinkin voi käydä usko pois), siellä yksi tai useampi katsastaja rullaa osan työajastaan tyhjillään. Ja kustannukset nousee --> katsastuksen hinta kaukana 30 € drive in asiakkailla.

        Tuntuu haaveelta vaan, sanon minä...


      • Aamukahvilla
        Epäilevä Tuomas kirjoitti:

        "Autoilijoiden omistaman osuuskunnan, OSKUn koko mitoitetaan paikkakunnalla siten, että kapasiteettia on sopivasti. OSKUssa ajan saa ajanvarauksella samalle tai viimeistään seuraavalle päivälle. Lisäksi on varattu joka tunnille aikoja heille, jotka haluavat tulla ilman ajanvarausta, silloin katsastus maksaa vähän enemmän. Tämä palvelu siis niille, jotka haluavat nykyisen tilanteen ja maksaa heti katsastukseen pääsemisestä vähän enemmän."

        Jos laitat puljun pystyyn jollekin vähän isommalle paikkakunnalle, ja tarjoat katsastuksen puolella siitä mitä se nyt maksaa, on satavarma että jonot on viikkoja. Näin kävi kuulemma Joensuussa, kun siellä alettiin polkea hintoja. Vaikka asema tekisi pelkkää määräaikaiskatsastusta eli MAK (mikä nyky lakien mukaan ei ole mahdollista kuin "satelliittiasemilla"), pitäisi pystyä hoitamaan myös muutos- ja rekisteröintikatsastukset raskaskalusto. Esim. muutoskatsastukset saattaa tulla yllättäen MAKin yhteydessä (rengas-, alustasarjamuutokset ym.). Tästä seuraa vääjämättä aikataulun pettäminen. Vai sanotaanko silloin asiakkaalle, että sori, mul alkaa nyt kahvi- tai ruokatauko, tai että pitää ottaa tuo seuraava auto, kun sillä on aika varattu. Et varaa aika tuosta kassalta ja palataan siihen muutoskatsastukseen sitten myöhemmin, ehkä parin- kolmen viikon päästä.

        "Katsastuksen käyttäjät voivat siis valita ja odottavien katsureiden palkan maksavat Drive-in käyttäjät. Suhde muotoutuu kullakin asemalla itsenäisesti."

        Jos asemalla pidetään ajanvarauksen kanssa drive in aikoja parikin tunnissa vapaana, se vaatii 1-2 ylimääräistä katsastajaa. Ja entä jos drive in asiakkaita ei tulekaan joka tunti, tai edes joka päivä (näinkin voi käydä usko pois), siellä yksi tai useampi katsastaja rullaa osan työajastaan tyhjillään. Ja kustannukset nousee --> katsastuksen hinta kaukana 30 € drive in asiakkailla.

        Tuntuu haaveelta vaan, sanon minä...

        ”Jos laitat puljun pystyyn jollekin vähän isommalle paikkakunnalle, ja tarjoat katsastuksen puolella siitä mitä se nyt maksaa, on satavarma että jonot on viikkoja. ”

        Miksi olisivat? Muista, että OSKU aloittaa pienemmiltä paikkakunnilta, joissa voidaan vallata markkinat. Kapasiteetti mitoitetaan sen jälkeen paikkakunnan tarpeen mukaan. Jos kapasiteettia on tarpeen mukaan, ei voi tulla viikkojen jonoja.

        Vertaat nyt tilanteeseen, jossa samalla paikkakunnalla on useampia asemia, jolloin edullisella asemalla on totta kai ruuhkaa. Mutta OSKU tulee olemaan ainut katsastuksen tarjoaja kullakin paikkakunnalla, joten kapasiteetti on sopiva. Suurimmalla osalla paikkakuntia naapuriasemat ovat lähellä, joten jos alkaa ruuhkautua, apua löytyy saman firman muista toimipisteistä. Suunnitelman löydät sivustolta (http://katsastus.freehostia.com).

        OSKUn ollessa täydessä toiminnassa, kaikilla paikkakunnilla, tulee harvoin kuvaamiasi tilanteita. Muutoskatsastusta varten varataan muutoskatsastusaika, samoin raskaalle kalustolle voidaan varata riittävä aika sen katsastamiseen, eivät ne tule yllättäen. Koska osa haluaa maksaa Drive-in katsastuksesta, kapasiteettia on varattuna jonkin verran enemmän, mutta sen kustannus ei vaikuta peruskatsastukseen. Sitä voidaan käyttää myös mahdollisiin viivästyksiin, sillä kukaanhan ei lupaa, että aina olisi mahdollista päästä heti. Lisäksi, yleensä asemilla on johtaja, joka tekee muutakin kuin katsastuksia, hän voi siirtää muita hommia toiseen ajankohtaan ja avustaa tarvittaessa katsastuksissa.

        Uskon enemmistön autonsa katsastuttajista hyväksyvän sen, että hän ei pääse katsastukseen juuri silloin kun hän ajaa pihaan. Varsinkin, jos katsastuksen saa kolmella kympillä samana tai seuraavana päivänä.


        ”Jos asemalla pidetään ajanvarauksen kanssa drive in aikoja parikin tunnissa vapaana, se vaatii 1-2 ylimääräistä katsastajaa. Ja entä jos drive in asiakkaita ei tulekaan joka tunti, tai edes joka päivä (näinkin voi käydä usko pois), siellä yksi tai useampi katsastaja rullaa osan työajastaan tyhjillään. Ja kustannukset nousee --> katsastuksen hinta kaukana 30 € drive in asiakkailla. ”


        Lasketaanpa vähän. Oletamme, että katsuri katsastaa kolme autoa tunnissa ja asemalla on neljä katsuria, kapasiteetti on n. 12 autoa tunnissa. Jos tästä varataan tunnille kaksi Drive-in aikaa, jolle ei tiedetä tuleeko asiakasta vai ei, niin silloin tarvitaan 0.75 katsuria tähän. Jos oletamme keskimääräisen osuvuuden olevan puolet, niin silloin ylimäärä on 0.375 katsuria tunnissa eli 9 %.

        Katsurien kustannus on liki 70 % eli kolmen kympin katsastuksesta 20 €. Kun katsurit tekevät päivässä n. 84 katsastusta, siitä kertyy 20 euron palkalla 1680 €. Siitä 9 % on 151 €. Kun päivässä on keskimäärin seitsemän kalliimpaa aikaa (joka toinen Drive-in käytetään), niistä saadaan ylimääräistä 350 €. Jää siis 200 € jemmaan joka päivä. Jos päivässä on keskimäärin kolme Drive-in asiakasta, sekin kattaa jo kustannukset. Jos Drive-in käy liian vähällä käyttöasteella, sopeutetaan eli vähennetään Drive-ion aikoja. Kun kapasiteetti voidaan sopeuttaa aseman tarpeisiin, voidaan odotuskapasiteetti rahoittaa aina nopeaa palvelua haluavilta.

        Eli kuvitelmasi 1-2 hengen ylimääräisestä kapasiteetista on kaukana todellisuudesta ja kuvastaa vain sitä, että yrität kaikin keinoin löytää toimimattomuutta ettei autoilijoiden omistamaa katsastusta aloitettaisi. Hyvähän se on, että ajatus saa kritiikkiä, mutta kritiikin antajan tulisi välttää ylilyöntejä ja ajatella itsekin vähän ensin. .

        Muistamme, että nykyisin hinta on keskimäärin 82,50 €. Jos peruskatsastus on 30 €, ei kai tuo 82,50 € ole liian kallis Drive-in katsastuksesta? Sehän vain antaa jokaiselle mahdollisuuden valita, minkä verran haluaa maksaa, eikä kuten nykyisin, kaikki maksaa 82,50 €, pääsi katsastukseen heti tai muutaman päivän päästä.

        Jos autoilijat haluavat, on tietenkin mahdollista päätyä tilanteeseen, jossa katsastukseen pääsee kuten nykyisin. Se maksaa silloin autoilijoiden omalla asemalla 50 € koko paketti, ei 82.50 € kuten nykyisin. Säästöä vain kolme kymppiä. Minä en tästä päätä, vaan katsastuksessa käyvät autoilijat päättävät tämän. Jos jokainen haluaa ajaa suoraan katsastukseen, niin tähän se päätyy. En kuitenkaan usko että kovin moni haluaa mennä jonottamaan asemalle, kun ajan voi helposti varata edellisenä päivänä ja pääsee ajallaan sisään.


        ”Tuntuu haaveelta vaan, sanon minä...”

        Kun tekee laskelmat ja toimii niiden mukaan, ei tarvitse haaveilla eikä pelätä toimimattomuutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe