Neustettin-tarinan debunkkaus

auttakee

Hei vaan!

Viime keväänä tällä palstalla debunkattiin todella ansiokkaasti se uusnasujen hartaasti levittämä Neustettin-satu (kertojana joku ihmeen Leonora Geier). Debunkkauksessa käytettiin yksityiskohtaisia tietoja, mm. OKW:n sotapäiväkirjaa rintaman liikkeistä sekä tarkkoja karttoja kyseiseltä alueelta. Kyseessä oli muistaakseni saksankieliset dokumentit.

Jostakin syystä kyseinen ketju tuntuu kadonneen bittiavaruuteen, joten olisiko kenelläkään antaa vinkkiä mistä nuo edellämainitut dokumentit voisi oikein löytyä?

8

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkuun:
      • auttakee

        Kiitos avusta, näitä juuri etsin.


      • ...itseäsi?
        auttakee kirjoitti:

        Kiitos avusta, näitä juuri etsin.

        Linkitetyt kartat osoittavat rintaman olleen ainakin 15.-26.02.1945 Neustettinin edustalla. OKW:n raportit eivät puutu sellaisiin detaljeihin, kuin yhden pikkukaupungin siirtymiseen käsistä toisiin.

        saksalaisten tapa reagoida puna-armeijan hyökkäyksiin oli hyvin joustava: "Massalla ja masiinalla" so. siperian ihmisvarantojen ryöstökäytöllä tykinruuaksi ja Rooselveltin lahjoittamalla kalustolla tulevaa puna-armeijaa ei kannattunut pysäyttää hyökkäyksen painopisteessä, vaan kärjen tieltä pyrittiin väistymään. Sitten lyötiin hyökkääjän sivustaan, ja pyrittiin tuhoamaan vastustajan hyökkäysvoimaa. Saksalaiset juostivat luopumalla alúeesta ja keskittyivät tuhoamaan puna-armeijan ihmisresurrseja ja kalustoa.

        Tästä syystä Itä-Euroopan valloitus tuli Stalinille niin kalliiksi tappioiden suhteen. Tosin hän ei siitä piitannut. Tästä seurasi myös se, että rintama ei ollut yhtenäinen, vaan joukkojenkeskitysten välillä oli tyhjiä aukkoja. Venäläiset tekivät myös tapansa mukaan rohkeita hyökkäyksiä eteenpäin, etsien mahdollisuutta saarrostaa saksalaisia. Usein näin saadusta alueesta jouduttiin samantien luopumaan kun saksalaisten vastatoimiin ei kannattanut aina reagoida omaa väkeä vaarantaen jonkun sivussa tärkeistä etenemistieteistä olevan kohteen takia.

        Puna-armeijan käynti Neustettinissa on siis mahdollinen, ja kaikki kerrottu sopii siihen kuvaan, mikä puna-.armeijan toiminnasta on saatu muista yhteyksistä.

        http://tappis.0catch.com/neustettin_1945.htm


      • lainkaan
        ...itseäsi? kirjoitti:

        Linkitetyt kartat osoittavat rintaman olleen ainakin 15.-26.02.1945 Neustettinin edustalla. OKW:n raportit eivät puutu sellaisiin detaljeihin, kuin yhden pikkukaupungin siirtymiseen käsistä toisiin.

        saksalaisten tapa reagoida puna-armeijan hyökkäyksiin oli hyvin joustava: "Massalla ja masiinalla" so. siperian ihmisvarantojen ryöstökäytöllä tykinruuaksi ja Rooselveltin lahjoittamalla kalustolla tulevaa puna-armeijaa ei kannattunut pysäyttää hyökkäyksen painopisteessä, vaan kärjen tieltä pyrittiin väistymään. Sitten lyötiin hyökkääjän sivustaan, ja pyrittiin tuhoamaan vastustajan hyökkäysvoimaa. Saksalaiset juostivat luopumalla alúeesta ja keskittyivät tuhoamaan puna-armeijan ihmisresurrseja ja kalustoa.

        Tästä syystä Itä-Euroopan valloitus tuli Stalinille niin kalliiksi tappioiden suhteen. Tosin hän ei siitä piitannut. Tästä seurasi myös se, että rintama ei ollut yhtenäinen, vaan joukkojenkeskitysten välillä oli tyhjiä aukkoja. Venäläiset tekivät myös tapansa mukaan rohkeita hyökkäyksiä eteenpäin, etsien mahdollisuutta saarrostaa saksalaisia. Usein näin saadusta alueesta jouduttiin samantien luopumaan kun saksalaisten vastatoimiin ei kannattanut aina reagoida omaa väkeä vaarantaen jonkun sivussa tärkeistä etenemistieteistä olevan kohteen takia.

        Puna-armeijan käynti Neustettinissa on siis mahdollinen, ja kaikki kerrottu sopii siihen kuvaan, mikä puna-.armeijan toiminnasta on saatu muista yhteyksistä.

        http://tappis.0catch.com/neustettin_1945.htm

        Tarinassa mättää väärä päivämäärä, (todistamattomat) väitteet kaupungin takaisinvaltauksesta sekä muut yksityiskohdat. Se ei siis vakuuta lainkaan.

        Jos haluat kauhistella oikeita tapahtumia niin tutustu Nemmersdorfin tapaukseen äläkä yritä levitellä valheellista tietoa totena.


      • ..lainkaan...
        lainkaan kirjoitti:

        Tarinassa mättää väärä päivämäärä, (todistamattomat) väitteet kaupungin takaisinvaltauksesta sekä muut yksityiskohdat. Se ei siis vakuuta lainkaan.

        Jos haluat kauhistella oikeita tapahtumia niin tutustu Nemmersdorfin tapaukseen äläkä yritä levitellä valheellista tietoa totena.

        ...joopas-eipäs -metodillasi.

        Keskittyisit vaan Holokaustin kiistämiseen.

        Mitäs muuten tykkäät Marienburgin joukkomurhasta?

        http://tappis.0catch.com/Marienburg_1945.htm

        Tai Treuenbrizenin verilöylystä, johon liittynee Neustettinin kanssa yhteneviä piirteitä?

        Nemmersdorfiakin muuten kiistetään innolla, -kun ainoa eloonjäänyt väittää ettei raiskauksia tapahtunut. Mitään joukkomurhaa ei siis ollut, vaikka koko kylästä jäi henkiin yksi (1) henkilö.


      • kommenttia.
        ...itseäsi? kirjoitti:

        Linkitetyt kartat osoittavat rintaman olleen ainakin 15.-26.02.1945 Neustettinin edustalla. OKW:n raportit eivät puutu sellaisiin detaljeihin, kuin yhden pikkukaupungin siirtymiseen käsistä toisiin.

        saksalaisten tapa reagoida puna-armeijan hyökkäyksiin oli hyvin joustava: "Massalla ja masiinalla" so. siperian ihmisvarantojen ryöstökäytöllä tykinruuaksi ja Rooselveltin lahjoittamalla kalustolla tulevaa puna-armeijaa ei kannattunut pysäyttää hyökkäyksen painopisteessä, vaan kärjen tieltä pyrittiin väistymään. Sitten lyötiin hyökkääjän sivustaan, ja pyrittiin tuhoamaan vastustajan hyökkäysvoimaa. Saksalaiset juostivat luopumalla alúeesta ja keskittyivät tuhoamaan puna-armeijan ihmisresurrseja ja kalustoa.

        Tästä syystä Itä-Euroopan valloitus tuli Stalinille niin kalliiksi tappioiden suhteen. Tosin hän ei siitä piitannut. Tästä seurasi myös se, että rintama ei ollut yhtenäinen, vaan joukkojenkeskitysten välillä oli tyhjiä aukkoja. Venäläiset tekivät myös tapansa mukaan rohkeita hyökkäyksiä eteenpäin, etsien mahdollisuutta saarrostaa saksalaisia. Usein näin saadusta alueesta jouduttiin samantien luopumaan kun saksalaisten vastatoimiin ei kannattanut aina reagoida omaa väkeä vaarantaen jonkun sivussa tärkeistä etenemistieteistä olevan kohteen takia.

        Puna-armeijan käynti Neustettinissa on siis mahdollinen, ja kaikki kerrottu sopii siihen kuvaan, mikä puna-.armeijan toiminnasta on saatu muista yhteyksistä.

        http://tappis.0catch.com/neustettin_1945.htm

        "OKW:n raportit eivät puutu sellaisiin detaljeihin, kuin yhden pikkukaupungin siirtymiseen käsistä toisiin."

        No ei siihen toisiin käsiin siirtymiseen viittaa minkään muunkaan tahon raportit, ja sitäpaitsi OKW:n raportit tuolta ajalta kertovat alueesta vastanneen Heeresgruppe Weichselin toimet hyvinkin pikkutarkasti, Neustettiniä tarkemminkin. Ja toisekseen kyse ei ollut mistä tahansa pikkukaupungista vaan osasta Pommerin linnoitusketjua, jota mitä ilmeisimmin RAD oli siellä vahvistamassa (jos nyt siis oletetaan että se osa tarinasta pitää paikkansa). Neustettiin oli yksi keskeisimmistä kohdista tuossa ketjussa. Eli ei pelkästään se olisi ollut mainittuna että Neustettin olisi vallattu, vaan myös mikäli siellä olisi saatu edes tilapäinen läpimurto.

        Pommernwallin historiasta ja taisteluista Neustettinissä tuossa alla saksaksi. Suhteellisen tarkka kuvaus ei edes vihjaa minkään takaisinvaltauksen suuntaan tai siihen että jokin lapimurto olisi tapahtunut aiemmin:

        http://kamkru76.w.interia.pl/hist2n.html

        Ristiriidassa tarinan kanssa on myös esimerkiksi tämän todistajan kertomus, jonka mukaan alue evakuoitiin vasta 25. päivä; ei kuulosta uskottavalta että NL kertaalleen vallattua alueen siellä vielä pyörisi evakuoimattomia siviilejä:

        http://www.z-g-v.de/doku/archiv/oderneisse1/kapitel-6-1-1-7-2.htm


      • Green Leader
        kommenttia. kirjoitti:

        "OKW:n raportit eivät puutu sellaisiin detaljeihin, kuin yhden pikkukaupungin siirtymiseen käsistä toisiin."

        No ei siihen toisiin käsiin siirtymiseen viittaa minkään muunkaan tahon raportit, ja sitäpaitsi OKW:n raportit tuolta ajalta kertovat alueesta vastanneen Heeresgruppe Weichselin toimet hyvinkin pikkutarkasti, Neustettiniä tarkemminkin. Ja toisekseen kyse ei ollut mistä tahansa pikkukaupungista vaan osasta Pommerin linnoitusketjua, jota mitä ilmeisimmin RAD oli siellä vahvistamassa (jos nyt siis oletetaan että se osa tarinasta pitää paikkansa). Neustettiin oli yksi keskeisimmistä kohdista tuossa ketjussa. Eli ei pelkästään se olisi ollut mainittuna että Neustettin olisi vallattu, vaan myös mikäli siellä olisi saatu edes tilapäinen läpimurto.

        Pommernwallin historiasta ja taisteluista Neustettinissä tuossa alla saksaksi. Suhteellisen tarkka kuvaus ei edes vihjaa minkään takaisinvaltauksen suuntaan tai siihen että jokin lapimurto olisi tapahtunut aiemmin:

        http://kamkru76.w.interia.pl/hist2n.html

        Ristiriidassa tarinan kanssa on myös esimerkiksi tämän todistajan kertomus, jonka mukaan alue evakuoitiin vasta 25. päivä; ei kuulosta uskottavalta että NL kertaalleen vallattua alueen siellä vielä pyörisi evakuoimattomia siviilejä:

        http://www.z-g-v.de/doku/archiv/oderneisse1/kapitel-6-1-1-7-2.htm

        http://www.z-g-v.de/doku/archiv/oderneisse1/kapitel-6-1-1-7-2.htm

        'Kreis Neustettin' ei tarkoita Neustettinin kaupunkia, vaan piirikuntaa. Raportti on muuten kielenkiintoinen.

        Treuenbrietzenissä tapahtuneista asioista ei ole silminnäkijöiden kertomuksia, sillä tapettuaan voitonpäivänjuhlissaan po. kaupungin naiset, murhasivat bolsut seuraavana päivänä kaikki miehet, yhteensä noin 1000. Miksi kenenkään pitäisi sepittää Neustettinin tapausta, kun samaa menoa oli Itä-Preussista Elbelle?


    • unterstrumffüher

      " ei kuulosta uskottavalta että NL kertaalleen vallattua alueen siellä vielä pyörisi evakuoimattomia siviilejä."

      Siviilejä jäi paljon puna-armeijan käsiin evakuointien viivästyessä tai suunniteltujen evakuointireittien katketessa. Maailmansodassa ainoastaan Suomi onnistui evakuoimaan kaikki siviilit taistelujen alta. Poikkeuksena Hyrsylän mutka ja eräät kylät Kuusamossa.

      Kuten edellä todettiin, itärintamalla ei käyty asemasotaa vaan hyvin liikkuvaa sotaa, jossa rintamalinjaa ei kaikkina hetkinä voida määritellä.

      Erikoista aloittajan sanonta "debunkkaus". Mitä kieltä sen on? Jonkin kerhon slangiako? Ilmeisesti se on taikasana, jota hokemalla uskotellaan itselleen, että on todistettu jotain.

      Aika säälittävää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe