Mitä tekisit jos....

TaikisN

Suomeen tulisi kansalaispalkkajärjestelmä josta eräät tahot ovat puhuneet vuosikausia. Jokaiselle kansalaiselle maksettaisiin 400 euroa kuukaudessa ihan noin vaan.
Edistäisikö se laiskuutta lisäisikö töistä kotiin jäävien osuutta, jäisikö huonommin palkatut työt ilman tekijäänsä.

27

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menee sitä

rahaa turhempaankin ja kaupan kautta se palaa takaisin kiertoon.
      Torjuu lamaa.

• ostovoiman lisääminen ruokkisi itse itseään. Kansalaispalkkaahan maksettaisiin myös työssäkäyville, tosin sitä tasattaisiin verotuksella.

• samanlainen..
        TaikisN kirjoitti:

ostovoiman lisääminen ruokkisi itse itseään. Kansalaispalkkaahan maksettaisiin myös työssäkäyville, tosin sitä tasattaisiin verotuksella.

teko kuin Japanin hallitus teki torjuakseen lamaa edellisellä kerralla.
        Hyvin onnistui, raha meni kulutukseen.
        Kulutus on ikävä kyllä se aspekti joka pitää valtion hallinnon kurissa ja ihmiset työllistettyinä.
        Moni eläkeläinenja opiskelija/työtön tulisi hyvinkin iloiseksi ja voisi hoitaa velkojaan.
        Ostaa kerrankin kunnon pihvin pöytään.

• samanlainen.. kirjoitti:

teko kuin Japanin hallitus teki torjuakseen lamaa edellisellä kerralla.
        Hyvin onnistui, raha meni kulutukseen.
        Kulutus on ikävä kyllä se aspekti joka pitää valtion hallinnon kurissa ja ihmiset työllistettyinä.
        Moni eläkeläinenja opiskelija/työtön tulisi hyvinkin iloiseksi ja voisi hoitaa velkojaan.
        Ostaa kerrankin kunnon pihvin pöytään.

on toteutettu tällainen systeemi. Tuota en tiennytkään.Tiedätkö onko se jäänyt vakiintuneeksi käytännöksi siellä vai koskiko vain edellisen laman aikaa?

Kyllä vaan, pienituloiset hyötyisivät kansalaispalkasta.

• olla siellä
        TaikisN kirjoitti:

on toteutettu tällainen systeemi. Tuota en tiennytkään.Tiedätkö onko se jäänyt vakiintuneeksi käytännöksi siellä vai koskiko vain edellisen laman aikaa?

Kyllä vaan, pienituloiset hyötyisivät kansalaispalkasta.

kertaluontoinen suurehko summa rahaa suoraan kouraan.

• Äkkiä ajatellen kuulostaisi hyvältä, mutta kun rahaa on jaossa ja sitä on liikaa liikkeella tuppaa hinnat nousemaan. Loppupelissä 400 egee olisi riittämätön raha mihinkään.

• se olisi jos jäisi ainoaksi tulonlähteeksi, mutta palkan lisänä antaisi kyllä vähän leivänpäällysrahaa.

• TaikisN kirjoitti:

se olisi jos jäisi ainoaksi tulonlähteeksi, mutta palkan lisänä antaisi kyllä vähän leivänpäällysrahaa.

Palkan lisänä 400 egee on aika paljon. Ainakin mun mielestä.

• Waffe kirjoitti:

Palkan lisänä 400 egee on aika paljon. Ainakin mun mielestä.

mutta ainakin suunnitelmissa tuota rahaa perittäisiin työssäkäyvältä takaisin korkeammalla verotuksella.

• TaikisN kirjoitti:

mutta ainakin suunnitelmissa tuota rahaa perittäisiin työssäkäyvältä takaisin korkeammalla verotuksella.

Mutta suurituloisethan maksavat aina enemmän veroa. Eihän tässä ole mitään uutta jujua. Toki luulen ymmärtäväni mitä ajat takaa, mutta ei tälläinen lisäraha töissä käyville ole järkevää.

• Mil-laN
        Waffe kirjoitti:

Mutta suurituloisethan maksavat aina enemmän veroa. Eihän tässä ole mitään uutta jujua. Toki luulen ymmärtäväni mitä ajat takaa, mutta ei tälläinen lisäraha töissä käyville ole järkevää.

...samoilla linjoilla kanssasi. Eihän tuossa olisi mitään järkeä...mieluummin kohdennettaisiin nekin rahat vaikkapa pienituloisille lapsiperheille.

• Waffe kirjoitti:

ottaisin ilolla vastaan lisärahan vaikka töitä tekisinkin.

• TaikisN kirjoitti:

ottaisin ilolla vastaan lisärahan vaikka töitä tekisinkin.

Toki tuollaisen summan ottaa kuka tahansa vastaan. Mutta mitä se verotus sanoo jos oikein hilkulla kulkee veroasteikko. Käteen voisi jäädä loppupelissä plus miinus nolla.

• Mil-laN kirjoitti:

...samoilla linjoilla kanssasi. Eihän tuossa olisi mitään järkeä...mieluummin kohdennettaisiin nekin rahat vaikkapa pienituloisille lapsiperheille.

siinä olisi järkeä että ostovoima kasvaisi, sitäkautta työllisyys kasvaisi, valtion tuloverot kasvaisivat. Muunmuassa. Pienituloisiahan tuolla juuri tuettaisiin, heillä verotus jäisi matalemmaksi ja sitäkautta kansalaispalkasta enemmän rahaa käteen. Ja JOS kansalaispalkka maksettaisiin myös lapsille..niin sehän nostaisi lapsiperheiden tuloja huimasti.

• Waffe kirjoitti:

Toki tuollaisen summan ottaa kuka tahansa vastaan. Mutta mitä se verotus sanoo jos oikein hilkulla kulkee veroasteikko. Käteen voisi jäädä loppupelissä plus miinus nolla.

jos olisi tarpeeksi tuloja, niin kansalaispalkka menisi veroina takaisin valtiolle :) Tämä järjestelmä tasaisi tuloeroja ??

• Mil-laN
        TaikisN kirjoitti:

siinä olisi järkeä että ostovoima kasvaisi, sitäkautta työllisyys kasvaisi, valtion tuloverot kasvaisivat. Muunmuassa. Pienituloisiahan tuolla juuri tuettaisiin, heillä verotus jäisi matalemmaksi ja sitäkautta kansalaispalkasta enemmän rahaa käteen. Ja JOS kansalaispalkka maksettaisiin myös lapsille..niin sehän nostaisi lapsiperheiden tuloja huimasti.

...uskoisin loppupelissä sen tulevan liian kalliiksi yhteiskunnalle.

• TaikisN kirjoitti:

jos olisi tarpeeksi tuloja, niin kansalaispalkka menisi veroina takaisin valtiolle :) Tämä järjestelmä tasaisi tuloeroja ??

Tuntuu menevän ainavaan epämääräisemmäksi:) Kyllä..kyllä mä sua äänestäisin sillä olet jo melkein vakuuttunut sanomastasi:)))

Mikä se Teidän numero on?:)

• Waffe kirjoitti:

Tuntuu menevän ainavaan epämääräisemmäksi:) Kyllä..kyllä mä sua äänestäisin sillä olet jo melkein vakuuttunut sanomastasi:)))

Mikä se Teidän numero on?:)

Täytyykin panna harkintaan ehdokkuus, yksi varma ääni jo tiedossa. Milloinkas ne seuraavat edsuskuntavaalit olikaan? :))

Mä näköjään jouduin puoliväkisin kansalaispalkan puolustusasianajajaksi, vaikka avauksessani kuvittelin porukan vain kertoilevan mihin tuhlaavat mahdolliset tulevat kansalaispalkkansa jos sellainen järjestelmä joskus maahamme luodaan. *nauraa*

• Mil-laN

...enemmän haluaisin, että eduskunnassa mietittäisiin miten tuettaisiin kotiäitejä.

Kaikille maksettava kansalaispalkka...ei hyvä.

• joilla on pieniä lapsia, tuetaan ainakin kotihoidontuella?
        Kotiäitejä joilla pieniä lapsia ei enää olisi, tuettaisiin juuri ruolla kansalaispakalla.

Miksipä heitä muullatavoin pitäisi kotiin tukea? Jos ovat työttömiä niin silloinhan he voivat saada työttömyyskorvausta tai toimeentulotukea?

• Mil-laN
        TaikisN kirjoitti:

joilla on pieniä lapsia, tuetaan ainakin kotihoidontuella?
        Kotiäitejä joilla pieniä lapsia ei enää olisi, tuettaisiin juuri ruolla kansalaispakalla.

Miksipä heitä muullatavoin pitäisi kotiin tukea? Jos ovat työttömiä niin silloinhan he voivat saada työttömyyskorvausta tai toimeentulotukea?

...äitejä jotka haluaisivat olla kotona vaikka lapset olisivat jo koulussa ilman, että heidän täytyisi olla riippuvaisia työkkäristä jne.

Siis he haluaisivat olla kotiäitejä...ja heille maksettaisiin tavallaan kotiäidin palkkaa vaikkapa tuo summa.

• Mil-laN kirjoitti:

...äitejä jotka haluaisivat olla kotona vaikka lapset olisivat jo koulussa ilman, että heidän täytyisi olla riippuvaisia työkkäristä jne.

Siis he haluaisivat olla kotiäitejä...ja heille maksettaisiin tavallaan kotiäidin palkkaa vaikkapa tuo summa.

olisikin taata jokaiselle kansalaiselle tuo summa ja kansalainen voisi niin halutessaan elää sen varassa käymättä töissä. Juuri kotiäideille/isille tuo olisi hyvä mun mielestäni ja toisi perheille hiukan lisää rahaa vaikka vain toinen puolisoista olisi työelämässä. Kansalaispalkkaan ei vaikuttaisi puolison tulot mitenkään.

• Mil-laN
        TaikisN kirjoitti:

olisikin taata jokaiselle kansalaiselle tuo summa ja kansalainen voisi niin halutessaan elää sen varassa käymättä töissä. Juuri kotiäideille/isille tuo olisi hyvä mun mielestäni ja toisi perheille hiukan lisää rahaa vaikka vain toinen puolisoista olisi työelämässä. Kansalaispalkkaan ei vaikuttaisi puolison tulot mitenkään.

...jos sen saisi jokainen kansalainen, niin jotenkin tuntuu hurjalle miksi sitä maksettaisiin työssäkäyville?

Onkohan kuitenkin tarkoitus maksaa sitä vain niille jotka eivät kävisi töissä ja haluaisivat olla kotona...no, en tiedä...täytyy tutkia asiaa.:)

• Mil-laN kirjoitti:

...jos sen saisi jokainen kansalainen, niin jotenkin tuntuu hurjalle miksi sitä maksettaisiin työssäkäyville?

Onkohan kuitenkin tarkoitus maksaa sitä vain niille jotka eivät kävisi töissä ja haluaisivat olla kotona...no, en tiedä...täytyy tutkia asiaa.:)

sen mitä olen tutustunut asiaan, kansalaispalkka maksettaisiin myös työssäkäyville, kaikille kansaaisille nimensä mukaan.

• Dorodea

hanhenmaksaa, samppanjaa ja kaviaaria :) Enkä jäisi kotiin, enkä tulisi laiskemmaksi. Ja eiköhän aina löydy hommalle kuin hommalle tekijöitä.

• avauksen kysymyksiin, hienoa :)) Kuluttaisit kansalaispalkan herkkuihin, heh.

Ei varmaan kovin moni jäisi kotiin tuolla summalla, mutta hyvänä lisänä se olisi monelle.

• Dorodea
        TaikisN kirjoitti:

avauksen kysymyksiin, hienoa :)) Kuluttaisit kansalaispalkan herkkuihin, heh.

Ei varmaan kovin moni jäisi kotiin tuolla summalla, mutta hyvänä lisänä se olisi monelle.

kun kysytään, kotona opetettiin ja tais ne koulussakin yrittää :)

Oikeasti menis ihan normaaliin elämään, leivän päälle voita välillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2466
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2096
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      122
      1759
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      45
      1577
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1507
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1075
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      124
      1059
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      985
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      959
    Aihe