"Nykyisin ateistit jaetaan usein positiiviseen ateismiin, jossa kielletään jumalien olemassaolo, ja negatiiviseen ateismiin, joka on uskon puutetta jumalien olemassaoloon, mutta josta puuttuu jumalien olemassaolon nimenomainen kieltäminen."
Tuo on wikipediasta löytyvä määritelmä ateismista.
Oletan, että positiivinen ateismi on suhteellisen harvinaista.
Kysymys kuuluu, kuinka moni teistä "kieltää jumalien olemassaoloni", eli on tuon määritelmän mukainen positiivinen ateisti?
Positiivinen ateismi
18
363
Vastaukset
- lokeroida
Minä en pidä lokeroinneista enkä leimaamisista.
Sanonpa vaan että en usko jumalien olemassaoloon ja pidän sitä erittäin epätodennäköisenä että tässä kannassani olisin väärässä.
Otsikoi tuo nyt sitten miten haluat. - Normi ihminen.
Noiden mukaan.
Kiellän jumalien olemassaoloa koska uskon että niitä ei ole.
Eikä auta vaikka uskot itse olevasi yksi "kieltää jumalien olemassaoloni",- Tähdenlento.
Sinä uskot, kuten lausut: ""Kiellän jumalien olemassaoloa koska uskon että niitä ei ole.""
Kiellät, koska et usko.
Mutta mitäs sitten, jos ei kiellä eikä usko? - Normi ihminen
Tähdenlento. kirjoitti:
Sinä uskot, kuten lausut: ""Kiellän jumalien olemassaoloa koska uskon että niitä ei ole.""
Kiellät, koska et usko.
Mutta mitäs sitten, jos ei kiellä eikä usko?Menee jo paljon paremmin koska ilmeisesti kukaan ei ole koskaan tyrkyttänyt mitään jumalia sinulle.
Olisi hienoa jos olisi saanut sellaisen lapsuuden elää. - kiinnostaa tietää
"Kiellän jumalien olemassaoloa koska uskon että niitä ei ole."
Luonnehtisitko itseäsi "jumalankieltäjäksi"? - Tähdenlento.
Normi ihminen kirjoitti:
Menee jo paljon paremmin koska ilmeisesti kukaan ei ole koskaan tyrkyttänyt mitään jumalia sinulle.
Olisi hienoa jos olisi saanut sellaisen lapsuuden elää.ei ole tyhmä, yllättävän viisas vaan. Tietty 'lapsilaji' omaakin erityisen kyvyn sivuuttaa kaiken jonninjoutavan!
Ja muista sekin seikka, että lapsista kasvaa omilla aivoilaan ajattelevia aikuisia!
Ps. Joskus vähän, eikä aina ihan niin vähääkään, vaikuttaa siltä ettei monikaan aikuinen omaa lainkaan minkäänkaltaista suhteellisuudentajua. Ja jumalat voidaan tällöin, kaikki tyystin, sivuuttaa! - m.i.
Tähdenlento. kirjoitti:
ei ole tyhmä, yllättävän viisas vaan. Tietty 'lapsilaji' omaakin erityisen kyvyn sivuuttaa kaiken jonninjoutavan!
Ja muista sekin seikka, että lapsista kasvaa omilla aivoilaan ajattelevia aikuisia!
Ps. Joskus vähän, eikä aina ihan niin vähääkään, vaikuttaa siltä ettei monikaan aikuinen omaa lainkaan minkäänkaltaista suhteellisuudentajua. Ja jumalat voidaan tällöin, kaikki tyystin, sivuuttaa!Ihan pikkiriikkinen korjaus...
Kaikki jumalat voidaan tyystin sivuuttaa ihan missä tapauksessa tahansa koska mitään todisteita yhdestäkään jumalasta ei ole.
Ja näin järkevä ihminen toimiikin, siis sivuuttaa jumalat. - Tähdenlento.
m.i. kirjoitti:
Ihan pikkiriikkinen korjaus...
Kaikki jumalat voidaan tyystin sivuuttaa ihan missä tapauksessa tahansa koska mitään todisteita yhdestäkään jumalasta ei ole.
Ja näin järkevä ihminen toimiikin, siis sivuuttaa jumalat.'nimetyt' jumalat voidaakin sivuuttaa, muttei 'salattua' jumaluutta (=ei salattua jumalaa).
- Normi ihminen.
kiinnostaa tietää kirjoitti:
"Kiellän jumalien olemassaoloa koska uskon että niitä ei ole."
Luonnehtisitko itseäsi "jumalankieltäjäksi"?Mitään asiaan liittyen ei ole olemassa jota voisin kieltää.
Menee vähän monimutkaiseksi.
Siis en usko että mitään jumalia on olemassa joten sanon että sellaisia ei ole ja olen varma asiasta.
Mutta toisaalta jumalkäsite on olemassa mutta vain mielikuvana siihen uskovien pään sisällä. Jossa se myös kuuluisi pysyä. - Tajusin jujun.
Tähdenlento. kirjoitti:
'nimetyt' jumalat voidaakin sivuuttaa, muttei 'salattua' jumaluutta (=ei salattua jumalaa).
Ihan sairaan hyvä juttu aiheeseen liittyen.
Nyt pidän sen omana tietonani siis salassa.
Joten samalla se on julkinen. Mitä pidit tarinasta?
Sä olet kyllä henkisesti sairas tyyppi :) - Tähdenlento.
Tajusin jujun. kirjoitti:
Ihan sairaan hyvä juttu aiheeseen liittyen.
Nyt pidän sen omana tietonani siis salassa.
Joten samalla se on julkinen. Mitä pidit tarinasta?
Sä olet kyllä henkisesti sairas tyyppi :)psykiatri, koska noin rohkean diagnoosin osasit esittää. Vähän niin kuin lonkalta vaan.
Mutta tiiätkö mitä, en minä loukkaantunut, enkä viitsi edes lausua yhtikäs mitään vertauskuvastasi, siis tuosta salaisesta tiedostasi.
>> Kysymys kuuluu, kuinka moni teistä "kieltää jumalien olemassaoloni", eli on tuon määritelmän mukainen positiivinen ateisti?
- Thronos
Minua kummastuttaa tuo juhlallinen ja vanhahtava "kielletään jumalien olemassaolo". Eihän yleensä muitakaan sellaisia asioita sanota kiellettävän joihin ei uskota. "Minä kiellän huomisen järvien jäätymisen Uudellamaalla." Ennemminkin en usko että huomenna Uudenmaan järvet jäätyvät, olen siitä jopa aika varma.
Kuka uskovainen tunnustaa olevansa lehmänkokoisenhyttysenkieltäjä? Maatakiertävänyksisarvisenkieltäjä? Guikssoaslasankieltäjä? Peippostenylikaminkieltäjä?
Tuo jumalankieltäjä-nimitys taitaa olla peräisin niiltä ajoilta kun oli niin yleisesti hyväksytty "totuus" että Jumala on olemassa (mikä missäkin) että ei uskottu ettei joku ollenkaan uskoisi Jumalaan vaan että hän vain uhmakkaasti vastusti Jumalaa jonka hyvin tiesi olevan olemassa.- Kössönöm
"Kuka uskovainen tunnustaa olevansa lehmänkokoisenhyttysenkieltäjä? Maatakiertävänyksisarvisenkieltäjä? Guikssoaslasankieltäjä? Peippostenylikaminkieltäjä?"
- Tuo on hyvä muistaa kysyä seuraavaksi joltain, joka sanoo minun olevan jumalankieltäjä.
- Vili-Villisika
sellaiseen, mihin joku muu uskoo? Miksi minulle olisi tärkeätä se mihin muut uskovat, onhan minulla omakin elämä? Se on kyllä tärkeätä, että minulle ja muille ei aiheudu häiriötä ja vahinkoa jonkun toisen uskomuksista.
- omasta takaa
Joskus pienenä lapsena muistan, kun mummo ihmetteli lapsenlapsilleen: "Mistähän tämä kaikki elämä on tullut.". Serkkupoika tivasi mummon mielipidettä, johon tämä vastasi ylöspäin viitoten: "kyllä se on tuo tuolla.". Serkkupoika vastasi ärhäkästi: "Phah, mä mihkään paskajumaliin usko!". Mummo sitten tiedusteli: "No mistäs sitten kaikki on saanut alkunsa, et sinä etkä sinun serkkusikaan voi olla tätä kaikkea luonut?", johon serkku mutisi "No en mä tiedä, ne on vaan jostain tullu.".
Sanoisin, että tämän serkkupojan ateismi oli tässä tapauksessa selvästi tätä positiivista ateismia. Pätevää syytä jumalan kieltämiselle ei oikeen ollut. Jopa Richard Dawkins myöntää, että luojan pitäminen selityksenä kaiken alulle oli ennen tieteiden kehitystä se kaikkein perustelluin vastaus, koska ateistit eivät silloin osanneet sanoa muuta kuin "kaikki on vain tullut jostain".
Itse uskoin myös jumalaan, kunnes tieto (mm. evoluutioteoria ja ns. yliluonnollisten tapausten tutkiminen) sai minut uskomaan toisin."luojan pitäminen selityksenä kaiken alulle oli ennen tieteiden kehitystä se kaikkein perustelluin vastaus, koska ateistit eivät silloin osanneet sanoa muuta kuin "kaikki on vain tullut jostain"."
Itse en ole koskaan pitänyt aukkojen jumalaa kovin pätevänä selityksenä. Voin vallan mainiosti myöntää, että en tiedä ja jättää höpöhöpöselitykset keksimättä.
- kiinnostaa tietää
Positiivinen ateismi jumalankieltämisineen taitaa olla uskovaisten omaa keksintöä, kuten arvelinkin.
Kiitos mielenkiintoisista ja perustelluista vastauksista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee632152Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."51815Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2381314En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin71960Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.88950Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki21875Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?141834Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin39740- 19736
Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun
mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?93709