King Tiger Tank oli susi

GaiusJuliusCaesar

Natsiarmeijan ylpeys Kuningastiikeri-tankki oli susi jo syntyessään. Siinä oli monta teknistä ongelmaa. Samat ongelmat olivat myös muulla natsiarmeijan panssarikalustolla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiger_II

Liittoutuneilla oli paljon paremmat panssarivaunut ja niitä oli myös enemmän.

23

2396

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Me Again

      Mikä on King Tiger Tank suomeksi?

      • Sherman4Life

        Jos saksalaiset olisivat tuottaneet vaikkapa M4A3 tason panssareita "supertankkien" sijasta niin sotamenestys olisi luultavasti ollut parempi.

        Bulgen aikana sakut joutuivat hylkäämään yli 80! kuningastiikeriä koska bensa loppui. Jos sakut olisivat käyttäneet M4A3E8 tapaisia tankkeja niin polttoaine olisi riittänyt paremmin ja kääntyminen kapeilla vuoristoteillä olisi ollut paljon helpompaa... ja sillatkin olisivat voineet ylittää helpommin. Luotettavuudesta puhumattakaan...


        Isompi ei ole aina parempi.


      • Me Again
        Sherman4Life kirjoitti:

        Jos saksalaiset olisivat tuottaneet vaikkapa M4A3 tason panssareita "supertankkien" sijasta niin sotamenestys olisi luultavasti ollut parempi.

        Bulgen aikana sakut joutuivat hylkäämään yli 80! kuningastiikeriä koska bensa loppui. Jos sakut olisivat käyttäneet M4A3E8 tapaisia tankkeja niin polttoaine olisi riittänyt paremmin ja kääntyminen kapeilla vuoristoteillä olisi ollut paljon helpompaa... ja sillatkin olisivat voineet ylittää helpommin. Luotettavuudesta puhumattakaan...


        Isompi ei ole aina parempi.

        "Bulgen aikana sakut joutuivat hylkäämään yli 80! kuningastiikeriä koska bensa loppui."

        Sikäli kuin itse muistan suurimmat tappiot olivat seurausta saarroksiin joutumisesta, vaikka kyllähän siinäkin tieten bensa loppuu...

        "Jos sakut olisivat käyttäneet M4A3E8 tapaisia tankkeja..."

        Olisivat todennäköisesti paremmin palvelleet itseään yksinkertaisemmalla vääntövarsisydeemillä. E8 oli jousituksensa puolesta lähinnä viimeinen voimanpuhallus vanhaan tekniikkaan. Kevyempi vaunu olisi tietysti ollut ihan kiva homma, mutta Ardennit oli tosiaan pirullinen maasto hyökätä miten hyvänsä. Tuskinpa edes mikään kuviteltu optimikalusto olisi korvannut suunnittelun puutteita tai kaikkia tehtyjä taktisia virheitä.


      • Risselillä pitemmälle
        Sherman4Life kirjoitti:

        Jos saksalaiset olisivat tuottaneet vaikkapa M4A3 tason panssareita "supertankkien" sijasta niin sotamenestys olisi luultavasti ollut parempi.

        Bulgen aikana sakut joutuivat hylkäämään yli 80! kuningastiikeriä koska bensa loppui. Jos sakut olisivat käyttäneet M4A3E8 tapaisia tankkeja niin polttoaine olisi riittänyt paremmin ja kääntyminen kapeilla vuoristoteillä olisi ollut paljon helpompaa... ja sillatkin olisivat voineet ylittää helpommin. Luotettavuudesta puhumattakaan...


        Isompi ei ole aina parempi.

        >Bulgen aikana sakut joutuivat hylkäämään yli 80! kuningastiikeriä koska bensa loppui.<

        Jos olisivat käyttäneet "riisseliä" niin ei ois pensa loppunut. :=)



        Ei kait se ollut panssareitten vika jos huolto ei toiminut tai koko valtakunnassa oli pulaa polttoaineista.


        P.S. Olisivat lainanneet Suomen Lapissa olevalta vuoristoarmeijalta. Sillä oli pensaa, ja jos kohta riisseliäkin, ainakin puolen vuoden tarpeisiin. Ja ihan turhaan. Eikä ne missään Lapissakaan enää olleet, mitä nyt vähän Suomen käsivarressa nimeksi. Norjasta se polttoaine olisi pitänyt tilata ja ukot kanssa. Iso armeija tyhjän panttina ja toiset pölhöt Kuurinmaan motissa. Aatteles dorka: 28 divisioonaa Kuurinmaan motissa ja koko Saksan maa hengenvaarassa! Siellä ne lusmuili sodan loppuun saakka hullun diktaattorin päähän pinttymien takia!


      • LSSAH
        Sherman4Life kirjoitti:

        Jos saksalaiset olisivat tuottaneet vaikkapa M4A3 tason panssareita "supertankkien" sijasta niin sotamenestys olisi luultavasti ollut parempi.

        Bulgen aikana sakut joutuivat hylkäämään yli 80! kuningastiikeriä koska bensa loppui. Jos sakut olisivat käyttäneet M4A3E8 tapaisia tankkeja niin polttoaine olisi riittänyt paremmin ja kääntyminen kapeilla vuoristoteillä olisi ollut paljon helpompaa... ja sillatkin olisivat voineet ylittää helpommin. Luotettavuudesta puhumattakaan...


        Isompi ei ole aina parempi.

        Eikös siellä Ardenneilla ollut niitä tiikereitä joku30-40kpl.Homma taisi kaatua polt-
        toaine pulaan ja joukko-osastojen liikenneongelmiin.


      • OsulanKioski
        LSSAH kirjoitti:

        Eikös siellä Ardenneilla ollut niitä tiikereitä joku30-40kpl.Homma taisi kaatua polt-
        toaine pulaan ja joukko-osastojen liikenneongelmiin.

        Oli aivan liian painava sikäläisille silloille ja sitten kun löpö loppui niin kone jäi siihen. Jos kapealla tiellä takimmainen kuningastiikeri simahti niin silloin kävi huonosti myös edellä kulkeville.


      • Me Again
        LSSAH kirjoitti:

        Eikös siellä Ardenneilla ollut niitä tiikereitä joku30-40kpl.Homma taisi kaatua polt-
        toaine pulaan ja joukko-osastojen liikenneongelmiin.

        Tuo olisi suunnilleen yhden yksikön koko. Kaksi kertaa tuo sama niin alkaa olla aika tavalla Ardennien Tiger-vahvuus. SS:n vaunut muistaakseni keräsivät ainakin kampanjan alkuvaiheessa raskaimmat tappiot pahasti munilleen menneen päähyökkäyksen hintana, mutta armeijan vastineet taisivat kärsiä vähemmän.


      • Ninjaniksu88
        Sherman4Life kirjoitti:

        Jos saksalaiset olisivat tuottaneet vaikkapa M4A3 tason panssareita "supertankkien" sijasta niin sotamenestys olisi luultavasti ollut parempi.

        Bulgen aikana sakut joutuivat hylkäämään yli 80! kuningastiikeriä koska bensa loppui. Jos sakut olisivat käyttäneet M4A3E8 tapaisia tankkeja niin polttoaine olisi riittänyt paremmin ja kääntyminen kapeilla vuoristoteillä olisi ollut paljon helpompaa... ja sillatkin olisivat voineet ylittää helpommin. Luotettavuudesta puhumattakaan...


        Isompi ei ole aina parempi.

        Mikä hemmetin besa tiger 1 ja tiger 2 olivt disel moottorisia. Eikä niin kuin sherman jota sakut kutsuivat tommy grilliksi. Aina kun konetilaan ampui syttyi palamaan


      • MeAgain
        Ninjaniksu88 kirjoitti:

        Mikä hemmetin besa tiger 1 ja tiger 2 olivt disel moottorisia. Eikä niin kuin sherman jota sakut kutsuivat tommy grilliksi. Aina kun konetilaan ampui syttyi palamaan

        Tiikerit eivät omanneet dieselkonetta ja Yhdysvalloissa valmistui enemmän dieselkäyttöisiä Shermaneita kuin saksalaiset valmistivat kaikkia Tiikerimalleja yhteensä.

        Muuten, painu takaisin leikkimään ja anna vanhan ketjun nauttia eläkkeestään.


    • Waffen SS
      • Himmler_Heinrich

      • Miksi näin?
        Himmler_Heinrich kirjoitti:

        Myönnetään, että ongelmia oli. Mutta niihin pyrittiin löytämään oikeat ratkaisut. Onnistui väliin paremmin. Niin kuin tuo IV Panzerin tykkitornin vaihto.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Panzerkampfwagen_IV

        Panzer III:n tornin kiinnitys oli sopimaton suurempikaliiperisen tykin asentamiseen, koska tornin kehän halkaisija oli liian pieni eikä sitä voitu suurentaa vaunun muusta rakenteesta johtuen. Tykin kova rekyyli aiheutti sen, että torni vaati suuremman kehän. PzkW IV oli suurempi kehä jo valmiiksi.


    • paras oli

      Sakujen ja koko sodan paras panssari oli jagdpanther. Kaikki Hollywoodista oppinsa saaneet vetoaa aina tohon shermanin soihtuun. Jenkkejä itseäkin vitutti kun laite oli niin paska että piti koko elokuvamaailma ja media valjastaa häivyttämään faktat.

      Paras kompromissi tankki oli t-34

      Kuningastiikeriäkin rajumpi laite Jagdtiger. Molemmat oli aikansa teknisiä ihmeitä joista viholliset näki painajaisia. Käytännössä kuitenkin huonoja sota-aseita liian teknisinä ja kalliina vehkeinä.

      • Sherman4Life

        "olemmat oli aikansa teknisiä ihmeitä joista viholliset näki painajaisia. "

        Eipä ollut niitä painajaisia paljon. Jadgtiger on esimerkki siitä mitä ei kannata rakentaa.

        Jadgtiger: Kulutti aivan tuhottomasti menovettä ja oli mekaanisesti jopa kuningastiikeriä epäluotettavampi eikä yksikään silta voinut kantaa sen painoa. Ja sekin vielä että niitä rakennettiin vain 88 kpl.

        Painajainen Jagdtiger oli vain sen käyttäjille.


        Jagdpanther olikin sitten jo parempi vehje mutta tuttuun sakujen tyyliin v*ttumainen huoltaa.


      • Me Again

        "Kaikki Hollywoodista oppinsa saaneet vetoaa aina tohon shermanin soihtuun. Jenkkejä itseäkin vitutti kun laite oli niin paska että piti koko elokuvamaailma ja media valjastaa häivyttämään faktat."

        Päinvastoin. Shermanin heikkouksista, todellisista ja kuvitelluista, pidettiin ja pidetään nimenomaan eniten meteliä yhdysvaltalaisten puolelta ja medialla tietysti oli aivan erityisen hauskaa. Mitä soihtuiluun tulee, niin suojattu ammusmakasiini teki (W) Shermaneista erittäin paloturvallisia vaunuja. Tietysti suojaus rajasi ammuskapasiteettia aina isompien paukkujen myötä ja ei olekaan ihme, että esmes vastapuolen Pantheria - toinen jolla polttouunin taipumuksia - ei varustettu samaan tyyliin.


      • se siinä

    • Sherman4Life

      Kuten Sherman olivat "jalkaväki" panssarivaunuja. Monet kenraalit eivät tykänneet Shermannin uudesta 76mm tykistä koska sen räjähtävässä ammuksessa oli vähemmän jytyä kuin vanhan 75mm tykin paukussa. M10 ja Hellcat sekä muut vastaavat oli sitten tehty toimimaan tankkeja vastaan.

      Pitää kuitenkin muistaa että valtaosa tankkien taisteluista oli ammuskelua pehmeisiin kohteisiin. Esimerkiksi juoksuhautoja vastaan jossa vihollisen soltut olivat suojassa yms.

    • Sherman4Life

      Saksalaisten raskaiden tankkien menestys johtuu siitä kun niillä ammuttiin kyvyttömiä venäläisiä. Lännessä menestys ei ollut läheskään yhtä hyvä.

      Ardenneilla oppivat miksi ei kannata tehdä raskaita tankkeja joissa liian vähätehoinen moottori.

    • Tank??

      Et ole tainnut kuulla, että Saksa ei ole koskaan ollut englanninkielinen maa. Että yritäs uudelleen kertoa mistä haluat kertoa, äläkä sopertele sitä lontoota. Kun menee lievästi sanoen naurettavuuksiin.

      • ggzsgzgz

        Eipä ollut sinullakaan mitään järkevää sanottavaa.

        "Kun menee lievästi sanoen naurettavuuksiin."

        niin mikä?


      • on se
        ggzsgzgz kirjoitti:

        Eipä ollut sinullakaan mitään järkevää sanottavaa.

        "Kun menee lievästi sanoen naurettavuuksiin."

        niin mikä?

        kun kaikki koetetaan vääntää englanniksi, saksankielisetkin termit, joilla ei ole englannin kanssa mitään tekemistä. Jos ei osaa saksaa niin voi sen suomeksikin sanoa. Kuten eräs pelle joku vuosi sitten radiossa. Puhuin Titanicin uppoamisesta niin lausui taitanik. Että semmosia pellejä nykyään pyörii.

        Että pellet voisivat itseään sivistää ja tajuta että engl.kielen tunkeminen joka paikkaan ei enää nykyään ole sivistyksen mittari.


      • Kunkku
        on se kirjoitti:

        kun kaikki koetetaan vääntää englanniksi, saksankielisetkin termit, joilla ei ole englannin kanssa mitään tekemistä. Jos ei osaa saksaa niin voi sen suomeksikin sanoa. Kuten eräs pelle joku vuosi sitten radiossa. Puhuin Titanicin uppoamisesta niin lausui taitanik. Että semmosia pellejä nykyään pyörii.

        Että pellet voisivat itseään sivistää ja tajuta että engl.kielen tunkeminen joka paikkaan ei enää nykyään ole sivistyksen mittari.

        The Tiger II was developed late in the war and made in relatively small numbers - 1,500 Tiger IIs were ordered, but the production was severely disrupted by Allied bombing.[23] Among others, five raids between 22 September and 7 October 1944 destroyed 95 percent of the floor area of the Henschel plant. It is estimated that this caused the loss in production of some 657 Tiger IIs.[24] Only 492 units were produced: 1 in 1943, 379 in 1944, and 112 in 1945. Full production ran from mid-1944 to the end of the war.[1]

        Miksi kunkkuja ei tehty enempää...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe