yks äijjä selitti tällästä juttuu ja kirjoitan sen nyt tähän sanatarkasti. "5 sylinterisen voi jakaa 360 astetta viiteen osaan, 3 sylinterisenkin voi jakaa, mut 4 sylinterinen jaetaan sillä lailla et aina yks tekee niiku tyhjää, et 3 vaa tekee duunii." Et mitä mieltä työ ootta tästä hörppyymisestä.
4sylinterinen vs 5sylinterinen
12
2699
Vastaukset
- Esa.H
Olen nyt ajanut hetken Volvon 2.5T:llä, joka on 5-sylinterinen matalapaineturbo. Moottori vääntää hyvin ja tehoa löytyy tasaisesti lisää, kun sitä tarvitaan. Aikaisemmat on olleet 4-sylinterisiä ilman turboa ja niissä vääntöä pienillä kierroksilla ei ole ollut tarjolla. Joissakin moottoreissa joudutaan käyttämään melko monimutkaisia tasapainoituksia. Tuosta Volvon moottorista en osaa sanoa muuta kuin että se mahtuu poikittain konepellin alle;)
http://www.autozine.org/technical_school/engine/smooth2.htm on jotain asiaan liittyvää, eli moottoreiden eri periaatteiden vertailuja.
http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-5
http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-4 - -seurailija-
Että äijä on kuullut asiasta, mutta ei ole oikein ymmärtänyt itsekään mitä selitti.
Lienee tarkoittanut sitä että jos sylinteriluku on parillinen, niin tasavälisellä sytytyksellä 4-tahtimoottorissa kaksi mäntää on yhtäaikaa yläkuolokohdassa ja vain toinen tekee työtä.
Jos sylinteriluku on pariton, niin kierto on niin että kaikki sylinterit ovat eri aikaan yläkuolokohdassa ja työtahti on joka toisella kerralla. - A-sian-tuntija
TAAS ymmärtämättömät kysyvät ja asiantuntemattomat täällä vastailevat.
Tosin koko kysymys jo on sellainen että kannattaisi ensin koettaa ottaa itse asiasta selvää. - jakolasku
Jospa ensin kokeilisi jakaa sen 360 astetta viiteen tai neljään osaan, vaikkapa kuuteenkin, tuloksena siis aina tasaluku. Kysymys on siis siitä kuinka helposti sylinterit voi sytyttää järjestyksessä aikaansaaden täyden kiertokangen kierroksen. Näin siis rivimoottorissa. Esim. V-moottorissa sylinterien välinen kulma ja sylinterien määrä vaikuttaa siihen, millainen sytysjärjestys saa aikaan saman, joissain tapauksissa joutuu käymään useamman kierroksen ennen kuin päädytään sylinterien sijainnin osalta alkutilanteeseen.
- E.d.K
Mäntien sijainti on sama joka kierroksella, eikä sylinterien sijainti (R,V,L,B, tms) vaikuta sytytysväleihin, kammenkaulat voidaan aina sijoittaa vastaaviksi.
Ero parillisten ja parittomien sylinterilukujen välillä on se, että tasavälisellä sytytyksellä parillisissa nelitahtisissa kaksi mäntää on samassa asemassa sylintereissään, parittomissa ei.
Asia taisi jo edellä tulla esitetyksi. - nelitahtikone
"Jospa ensin kokeilisi jakaa sen 360 astetta viiteen tai neljään osaan, vaikkapa kuuteenkin,"
Jospa kuitenkin kokeiltaisiin jakaa 720 astetta neljään viiteen tai kuuten osaan. Nelitahtikoneista kun oli kyse.
Sitä paitsi sylinteriluvulla on merkitystä koska esimerkiksi monet vanhemmat V6-koneet (Volvoissakin aikoinaan käytetty PRV) oli tuotantoteknisistä syistä tehty V8-moottorista pätkäisemällä pari sylinteriä pois jolloin sytyshetket eivät jakautuneet tasavälein koko 720 asteen yli. - hyvä esitys aiheesta
nelitahtikone kirjoitti:
"Jospa ensin kokeilisi jakaa sen 360 astetta viiteen tai neljään osaan, vaikkapa kuuteenkin,"
Jospa kuitenkin kokeiltaisiin jakaa 720 astetta neljään viiteen tai kuuten osaan. Nelitahtikoneista kun oli kyse.
Sitä paitsi sylinteriluvulla on merkitystä koska esimerkiksi monet vanhemmat V6-koneet (Volvoissakin aikoinaan käytetty PRV) oli tuotantoteknisistä syistä tehty V8-moottorista pätkäisemällä pari sylinteriä pois jolloin sytyshetket eivät jakautuneet tasavälein koko 720 asteen yli.Wikipediassa on hyvä esitys even- ja odd-firing V6-koneiden toiminnasta.
V8:sta pätkäistyssä alkeellisessa V6-koneessa siis kaksi työtahtia tulee aina "peräkkäin" jonka jälkeen on pidempi väli ja taas kaksi työtahtia nopeassa tahdissa.
http://en.wikipedia.org/wiki/V6_engine#Odd_and_even_firing
Vanhoissa brittipyörien kaksisylinterisissä moottoreissa oli joku yhtä kummallinen viritys. - Kaiketikin.
nelitahtikone kirjoitti:
"Jospa ensin kokeilisi jakaa sen 360 astetta viiteen tai neljään osaan, vaikkapa kuuteenkin,"
Jospa kuitenkin kokeiltaisiin jakaa 720 astetta neljään viiteen tai kuuten osaan. Nelitahtikoneista kun oli kyse.
Sitä paitsi sylinteriluvulla on merkitystä koska esimerkiksi monet vanhemmat V6-koneet (Volvoissakin aikoinaan käytetty PRV) oli tuotantoteknisistä syistä tehty V8-moottorista pätkäisemällä pari sylinteriä pois jolloin sytyshetket eivät jakautuneet tasavälein koko 720 asteen yli.Todennäköisesti ymmärrät mistä puhut, mutta " Sitä paitsi sylinteriluvulla on merkitystä " taitaa ola lipsaus,.
Mikä hyvänsä sylinterilukuinen moottori on tehtävissä tasavälisellä sytytyksellä, sojottipa sylinterit mihin suuntaan tahansa.
Odd-fire layout on vain tuotantotekn- tai muusta syystä, ainoa mahdollisuus se ei ole milloinkaan.
Vaikka sytytysväli 4-tahtisissa on 720 ast. , kampiakselin kaulat voidaan jakaa vain 360 ast. sisään. - munansaannoksia
Kaiketikin. kirjoitti:
Todennäköisesti ymmärrät mistä puhut, mutta " Sitä paitsi sylinteriluvulla on merkitystä " taitaa ola lipsaus,.
Mikä hyvänsä sylinterilukuinen moottori on tehtävissä tasavälisellä sytytyksellä, sojottipa sylinterit mihin suuntaan tahansa.
Odd-fire layout on vain tuotantotekn- tai muusta syystä, ainoa mahdollisuus se ei ole milloinkaan.
Vaikka sytytysväli 4-tahtisissa on 720 ast. , kampiakselin kaulat voidaan jakaa vain 360 ast. sisään.Pitäisi varmaan täsmentää että sylinteriluvulla on merkitystä vain käytännössä mutta ei teoriassa.
En äkkiseltään muista että tämä ongelma vaivaisi muita kuin nimenomaan V6-moottoreita joita takavuosina tehtiin tuotantoteknisistä syistä pätkäisemällä 90 asteen V8 moottorista pari sylinteriä pois.
Alunperin 60 tai 120-asteen V6-moottoriksi suunnitelluissa ei tällaista ongelmaa tietenkään ole.
En ole ihan varma siitä olisiko fordin (Saabin) muinaisessa V4 koneessa ollut jotain vastaavaa ongelmaa moottorin alkuperästä johtuen. - -seurailija-
munansaannoksia kirjoitti:
Pitäisi varmaan täsmentää että sylinteriluvulla on merkitystä vain käytännössä mutta ei teoriassa.
En äkkiseltään muista että tämä ongelma vaivaisi muita kuin nimenomaan V6-moottoreita joita takavuosina tehtiin tuotantoteknisistä syistä pätkäisemällä 90 asteen V8 moottorista pari sylinteriä pois.
Alunperin 60 tai 120-asteen V6-moottoriksi suunnitelluissa ei tällaista ongelmaa tietenkään ole.
En ole ihan varma siitä olisiko fordin (Saabin) muinaisessa V4 koneessa ollut jotain vastaavaa ongelmaa moottorin alkuperästä johtuen.V-4 moottori oli Fordin perua ja even-fire, ristikkäin vastaiset männät olivat samassa vaiheessa.
Nykyisistä henkilöautomoottoreista taitaa vain joku v-10 olla odd-fire. - odd-fire
-seurailija- kirjoitti:
V-4 moottori oli Fordin perua ja even-fire, ristikkäin vastaiset männät olivat samassa vaiheessa.
Nykyisistä henkilöautomoottoreista taitaa vain joku v-10 olla odd-fire.90 asteen tuotanto-V8:ssa kone on kokonaisuutena even-fire mutta kumpikin sylinteririvi yksinään odd-fire.
Nimenomaan tämä aiheuttaa V8-koneille tunnusomaisen äänen kun kummallekin puoliskolle on oma pakoputkensa (tai useampi) - ##
odd-fire kirjoitti:
90 asteen tuotanto-V8:ssa kone on kokonaisuutena even-fire mutta kumpikin sylinteririvi yksinään odd-fire.
Nimenomaan tämä aiheuttaa V8-koneille tunnusomaisen äänen kun kummallekin puoliskolle on oma pakoputkensa (tai useampi)Siitä 360:sta täytyy ottaa neliöjuuri ja integroida sen jälkeen ja kertoa venttiilien lukumäärällä jolloin saadaan nokka-akselien perusympyrä määritettyä asteina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760