Onko mahdollista ajaa diesel-autolla, johon on vahingossa tankattu bensaa?
Bensaa diesel-autoon?
39
52442
Vastaukset
- 2610
kyllä se on viisainta laskea tankki tyhjäksi jos bensaa on yli 20 % dieselin seassa. uusimmissa yhteispaine ja pumppusuuttimissa sekin voi jo olla liikaa.? setaaniarvo pienenee ja voitelu ominaisuudet huononee .pohjaroppu jos löytyy ni sen kautta tyhjäksi tulee samalla putsattua tankki.
- sububan
joo jos niin käy niin pitää vaan reilust huoltamon pihas ottaa proppu auki ja laskee 160 litran tankki huoltamon pihaan
- cdi
Tuetysti on mahdollista ajaa, mutta ei missään nimessä kannata. Rikki menee helposti, varsinkin uudella tekniikalla olevat. Jos sinne tankkiin lorahtaa korkillinen, niin ei haittaa yhtään.
- ------------
meni vahingossa, no siinä on reilu 60 litran tankki. ei toi bensa mitään rikkonut saati muutenkaan haitannut.
- ...........
------------ kirjoitti:
meni vahingossa, no siinä on reilu 60 litran tankki. ei toi bensa mitään rikkonut saati muutenkaan haitannut.
IDIOOTTI!!!
- vanha erkki
Siis nythän on niin että mikään tässä maassa ei ole mahdotonta paitti verohelpotukset.En kyllä suosittele ajoa bensan kanssa se ei tee hyvää moottorille.Saattapi jopa tulla totaalituho.
- karbaasi
vw passatin ohjekirjassa(vm-89 1.6td ic) lukee että matalaoktaanista bensiiniä enintään 30% dieselin seassa jos on enemmän ei saa startata moottorivaurioiden vaara
- DSL
karbaasi kirjoitti:
vw passatin ohjekirjassa(vm-89 1.6td ic) lukee että matalaoktaanista bensiiniä enintään 30% dieselin seassa jos on enemmän ei saa startata moottorivaurioiden vaara
Kokeilin joskus, vahingossa, noin 17% bensaseosta. Potki koko ajan, vasta alle 10% seoksella rauhoittui.
En suosittele kokeilemaan. - karbaasi
DSL kirjoitti:
Kokeilin joskus, vahingossa, noin 17% bensaseosta. Potki koko ajan, vasta alle 10% seoksella rauhoittui.
En suosittele kokeilemaan.mutta tosiaan tuossa passatin ohjekirjassa mainittiin tuo että max 30%
- diesel
koeta laittaa 2-tahtiöljyä sekaan n.5% on ainaki auttanu eikä oo kone lauennu.
- tein
joo,kerran väsyneenä yövuoron jälkeen menin tankkaamaan ja vahingossa tankkasin jotain kymmenisen litraa bensiiniä ennenkuin huomasin mokan.Soitin sitten hätäpäissäni Bernerille josta bussini on ostettu,että mitä teen.Sieltä neuvottiin laittamaan kakstahtiöljy sekaan.En nyt muista mikä se suhde oli,mutta jokatapauksessa tein ohjeiden mukaan ja ei tapahtunut mitään rikkoutumista tai katastrofia.
- KJL
Tankkasin männäviikonloppuna tankin täyteen bensaa. Lapposin sita kolme tuntia pois ja sitten luovutin. Viimeisiä litroja on turkasen pahanmakuista imeä. Tankkasin ja pääsin noin 80 prosenttiseen seokseen.
Ajossa moottori toimii hyvin, mutta käynnistys on surkeaa. Se johtunee siitä, että bensa on painavampaa, jolloin se on koneen rauhoituttuttua ensimmäisenä tarjolla suodattimesta.- pumppusuutin Octavia
Vähän myöhäinen osallistuminen keskusteluun, jonka löysin googlettamalla tänään tankattuani aamulla puoliunissani 8 litraa bensaa Octavian 55 litran tankkiin, jossa oli vielä vajaa kymppi naftaa. Meinasin ensin jättää auton siihen paikkaan ja hinauttaa sen pajalle mutta järkeilin asiaa vähän aikaa ja täytin tankin naftalla piripintaan. Noin neljänsadan kilsan ajon aikana lisäilin kolmeen otteeseen naftaa tankin täyteen eikä mitään ihmeellistä tapahtunut. Kylmäkäynnistys tosin ei toimi aivan moitteetta mutta käynti tasaantuu muutamassa sekunnissa.
- Pumppusuu
pumppusuutin Octavia kirjoitti:
Vähän myöhäinen osallistuminen keskusteluun, jonka löysin googlettamalla tänään tankattuani aamulla puoliunissani 8 litraa bensaa Octavian 55 litran tankkiin, jossa oli vielä vajaa kymppi naftaa. Meinasin ensin jättää auton siihen paikkaan ja hinauttaa sen pajalle mutta järkeilin asiaa vähän aikaa ja täytin tankin naftalla piripintaan. Noin neljänsadan kilsan ajon aikana lisäilin kolmeen otteeseen naftaa tankin täyteen eikä mitään ihmeellistä tapahtunut. Kylmäkäynnistys tosin ei toimi aivan moitteetta mutta käynti tasaantuu muutamassa sekunnissa.
Eli 1.9 TDI pd Passatissa n.20 %=12 l lopputulemana bensaa. Periaatteessahan pumppusuuttimet tarvitevat voitelua, joten 2-tahdilla vois bensaosuuden ryydittää. Ajelin jo n.100 km kotiin yöllä. Yhden kerran sammutin ja starttasin, silloin joutui pyörittään 5 sek normaalin samointein käynnistymisen sijaan. Ehkä hieman vähemmän oli tehoja.
Mitä mieltä, maksanko laakkosen 250 toimenpiteistä vai urheiluhenkisesti 10 € kakstahdista. Palkkapäiväänkin vielä viikko.. - bensasekoilua
Pumppusuu kirjoitti:
Eli 1.9 TDI pd Passatissa n.20 %=12 l lopputulemana bensaa. Periaatteessahan pumppusuuttimet tarvitevat voitelua, joten 2-tahdilla vois bensaosuuden ryydittää. Ajelin jo n.100 km kotiin yöllä. Yhden kerran sammutin ja starttasin, silloin joutui pyörittään 5 sek normaalin samointein käynnistymisen sijaan. Ehkä hieman vähemmän oli tehoja.
Mitä mieltä, maksanko laakkosen 250 toimenpiteistä vai urheiluhenkisesti 10 € kakstahdista. Palkkapäiväänkin vielä viikko..Minä tankkasin vm. 2000 VW Golf 1,9 TDI:n bensaa niin paljon, että seos on varmaan 25% bieseliä ja 75% bensaa tällä hetkellä. Ajoin ongelmitta lähes tyhjäkäynnillä noin 1 km talliin. Ilmeisesti letkuissa oli sen verran dieseliä. Huomasin vasta seuraavassa startissa käynnistysongelmia, mutta sain auton liikkeelle ja ajoin tallissa muutaman metrin, jolloin vasta äkkásin että taisi mennä väärät litkut viimeksi.
Onko Golfissa pohjassa tulppaa mistä saisi tankin tyhjäksi, vai onko se tehtävä letkulla imien? Onko kellään hyvinä vinkkejä, en nimittäin voi hinata autoa ulos tallista, se on niin hankalassa paikassa, pari kerrosta maansisällä! - besnsasekoilua
bensasekoilua kirjoitti:
Minä tankkasin vm. 2000 VW Golf 1,9 TDI:n bensaa niin paljon, että seos on varmaan 25% bieseliä ja 75% bensaa tällä hetkellä. Ajoin ongelmitta lähes tyhjäkäynnillä noin 1 km talliin. Ilmeisesti letkuissa oli sen verran dieseliä. Huomasin vasta seuraavassa startissa käynnistysongelmia, mutta sain auton liikkeelle ja ajoin tallissa muutaman metrin, jolloin vasta äkkásin että taisi mennä väärät litkut viimeksi.
Onko Golfissa pohjassa tulppaa mistä saisi tankin tyhjäksi, vai onko se tehtävä letkulla imien? Onko kellään hyvinä vinkkejä, en nimittäin voi hinata autoa ulos tallista, se on niin hankalassa paikassa, pari kerrosta maansisällä!Tuskallista odotusta viikolopun yli, sitten soitin vakuutusyhtiön hinauspalveluun ja ihme ja kumma saivat hinattua auton tallista ja mekaanikolle. Onneksi ei tarvinnut itse ruveta imeskelemään tankkia tyhjäksi. Putsasivat filtterin ja putket. Dieseliä sisään ja käyntiin. Turhaan pelkäsin, että kone tai jotain on pamahtanut. Käy kuin sveitsiläinen tikitiki- kello taas.
- Elvis oli kala
besnsasekoilua kirjoitti:
Tuskallista odotusta viikolopun yli, sitten soitin vakuutusyhtiön hinauspalveluun ja ihme ja kumma saivat hinattua auton tallista ja mekaanikolle. Onneksi ei tarvinnut itse ruveta imeskelemään tankkia tyhjäksi. Putsasivat filtterin ja putket. Dieseliä sisään ja käyntiin. Turhaan pelkäsin, että kone tai jotain on pamahtanut. Käy kuin sveitsiläinen tikitiki- kello taas.
Eräs saksalainen autonvalmista ja kertoo korjausohjeessa suurin piirtein seuraavaa:
Jos on tankattu bensaa ja ajettu niin pitkään, että auto sammuu, niin korjausohje on seuraava. Korjausohje koskee uutta common-rail-moottoria.
Vaihdettava suuttimet, korkea- ja matalapainepumput, paineesäätimet, jakosäätimet ja suodatin. Siis koko polttoainejärjestelmä ilman tankkia ja putkistoa.
Lisäksi järjestelmä pitää ensin huuhdella puhtaalla dieselillä (5 litraa).
Nämä kustannukset on n. 4000,00€ (pelkät suuttimet n. 500,00€/kpl)
Missä on se asiakas, joka maksaa korjausohjeen mukaisen korjauksen, kun kyseessä on uudehko auto, jossa on vielä takuuta jäljellä esim. 1,5 vuotta ! ! ! !
Jos autoa ei korjata korjausohjeen mukaan, niin ei sillä polttoainejärjestelmällä taida olla takuuta...
Tämä ei siis ole minun keksimää tarinaa, joten älkää ampuko viestin tuojaa. - bensasekoilija
Elvis oli kala kirjoitti:
Eräs saksalainen autonvalmista ja kertoo korjausohjeessa suurin piirtein seuraavaa:
Jos on tankattu bensaa ja ajettu niin pitkään, että auto sammuu, niin korjausohje on seuraava. Korjausohje koskee uutta common-rail-moottoria.
Vaihdettava suuttimet, korkea- ja matalapainepumput, paineesäätimet, jakosäätimet ja suodatin. Siis koko polttoainejärjestelmä ilman tankkia ja putkistoa.
Lisäksi järjestelmä pitää ensin huuhdella puhtaalla dieselillä (5 litraa).
Nämä kustannukset on n. 4000,00€ (pelkät suuttimet n. 500,00€/kpl)
Missä on se asiakas, joka maksaa korjausohjeen mukaisen korjauksen, kun kyseessä on uudehko auto, jossa on vielä takuuta jäljellä esim. 1,5 vuotta ! ! ! !
Jos autoa ei korjata korjausohjeen mukaan, niin ei sillä polttoainejärjestelmällä taida olla takuuta...
Tämä ei siis ole minun keksimää tarinaa, joten älkää ampuko viestin tuojaa.Joo, uudemmat dieselsysteemit kai on herkempiä. Nyt olisikin aika muuttaa huoltoasemilla pistoolit sellaisiksi, että bensaa ei pystyisi tällaiset meikäläiset tankkaamaan diesel autoon. Insinöörit tai muut suunnittelijat: Herätys!
- Tyhmä kaipaa apua :)
bensasekoilija kirjoitti:
Joo, uudemmat dieselsysteemit kai on herkempiä. Nyt olisikin aika muuttaa huoltoasemilla pistoolit sellaisiksi, että bensaa ei pystyisi tällaiset meikäläiset tankkaamaan diesel autoon. Insinöörit tai muut suunnittelijat: Herätys!
Kuinkahan herkkiä nämä uudet dieselit oikein ovat?
Voi olla, että kuulostan tyhmältä rasvanäppien mielestä....
Tankkasin uuteen Insignia 2,0 ecodieseliin 0,8 desilitraa 95 okt. bensaa.
Koko tankki on jotain 70litraa. Vahingon huomattuani hetken miettisin ja tankkasin täyteen dieseliä. Ajattelin, ettei voi noin herkkiä olla kun ennen bensaa laitettiin aika surutta joukkoon.
Ajelin rauhassa kotiin mutta tyhmä moka jäi vaivaamaan mieltä.
Mutta miten on? Voiko tuosta määrästä olla haittaa?
Ja millainen on polttoaineen imujärjestelmä tankista?
bensiini on kevyempää eli on tankissa pinnalla yön jälkeen.
Imeekö järjestelmä pinnalta vai pohjasta?
Tyhmä kaipaa apua :) - VAGniikanmaailma
Elvis oli kala kirjoitti:
Eräs saksalainen autonvalmista ja kertoo korjausohjeessa suurin piirtein seuraavaa:
Jos on tankattu bensaa ja ajettu niin pitkään, että auto sammuu, niin korjausohje on seuraava. Korjausohje koskee uutta common-rail-moottoria.
Vaihdettava suuttimet, korkea- ja matalapainepumput, paineesäätimet, jakosäätimet ja suodatin. Siis koko polttoainejärjestelmä ilman tankkia ja putkistoa.
Lisäksi järjestelmä pitää ensin huuhdella puhtaalla dieselillä (5 litraa).
Nämä kustannukset on n. 4000,00€ (pelkät suuttimet n. 500,00€/kpl)
Missä on se asiakas, joka maksaa korjausohjeen mukaisen korjauksen, kun kyseessä on uudehko auto, jossa on vielä takuuta jäljellä esim. 1,5 vuotta ! ! ! !
Jos autoa ei korjata korjausohjeen mukaan, niin ei sillä polttoainejärjestelmällä taida olla takuuta...
Tämä ei siis ole minun keksimää tarinaa, joten älkää ampuko viestin tuojaa.Miksi helvetissä suuttimet pitäisi vaihtaa? Ei taida olla selitystä tuohonkaan muuta kuin rahastus. Lisäksi takuu säilyy kunhan et kerro tankanneesi bensaa - voitelua heikentää myöskin talvilaatuinen diesel; meneekö takuu silläkin?
- löpö#
"Ajossa moottori toimii hyvin, mutta käynnistys on surkeaa. Se johtunee siitä, että bensa on painavampaa, jolloin se on koneen rauhoituttuttua ensimmäisenä tarjolla suodattimesta."
Bensan ominaispaino on n. 0.75, eli esim. 10 litraa bensaa painaa n. 7,5 kg. Diesel on hieman painavampaa ominaispainoltaan, en muista varmmuudella, mutta ehkä noin 0,80-0,82. Diesel -polttoaineista kesälaatu on painavinta suuremman parafiinimäärän vuoksi.
- TOIMIIIIIIII
Ei mitään hätää kamu.. Ajele pois vain. Aikoinaan käytimme bensaa dieselissä jään estona 45%
- ddddddddx
Ei se bensa mitään jäätä estä, ainoastaan notkistaa litkun.
- laserikeli
ddddddddx kirjoitti:
Ei se bensa mitään jäätä estä, ainoastaan notkistaa litkun.
Siitä on se parikymmentä vuotta kun oli se tosikova pakkastalvi ja polarilaatu loppui ja normaalitalvilaatu ei virrannut Skanian putkistoissa vaan hyytyi , laskettiin silloin Bussin tankkiin se 30-40 l Bensiiniä !
180 l tankissa se vaikutti jokatapauksessa senverran ettei jääty enää taipaleelle .
Minkäänlaista kielteistä sivuvaikutusta operaatiosta ei muuten ollut !
Niin, virmassa oli onnikoita se sata ja kaikkiin lisättiin se sama satsi bensiiniäkin ja vehkeet pelasi.
- monia mersuja
Aikoinaan kun olin kännissä itse niin kuskina ollut tyttö tankkas mersun -67 200d täyteen ja bensaa tietysti.Ajettiin koko viikoloppu ja toimi ihan hyvin mut maanantaina ei sitten käynistynyt oli kaikki hehkut kärähtäny ne uusittiin ja taas toimi.Ja senkin jälkeen on tullut noihin vanhempiin diiseleihin tullut kaadeltua milloin mitäkin palavaa ja aina ne on toimineet.
- onni onettomuudessa
Tankkasin 13.08-10 Perjantaina.....20litraa Ford Rangeriin (-06) pensaa (tankki melkein tyhjä) ja ajoin yö vuoroon töihin ja takaisin n.55km.Ihmettelin kyllä kun auto ei käynnistynyt heti vaan piti startata parikertaa.Päivällä ajoin vielä kauppareissun.Mietiskelin että mikä vialla kun auto ei meinaa käynnistyä millään, P.....le tankkasin pensaa.Sunnuntaina tankin pohjaroppu auki ja tankki tyhjäksi samalla polttoainesuodattimen letkut irti ja suodattimen tyhjäys.Maanantai aamulla paikallisen korjaamon kaveri sano että tankkiin diisseliä ja 2T öljyä sekaan n.5% (20L/0,5L) ja suodattimen käsipumpulla letkujen ja suodattimen huuhtelu.Tein niiku sanottiin.Ratin taakse istumaan, avain virtalukkoon ja käynnistys.Pääsi helpotuksen huokaus, Foordi käynnistyi eka kerralla eikä mitään sivu ääniä.Näin kävi minun Perjantain 13.sta päivän kiroukselle.
- Huomasin ajoissa
onni onettomuudessa kirjoitti:
Tankkasin 13.08-10 Perjantaina.....20litraa Ford Rangeriin (-06) pensaa (tankki melkein tyhjä) ja ajoin yö vuoroon töihin ja takaisin n.55km.Ihmettelin kyllä kun auto ei käynnistynyt heti vaan piti startata parikertaa.Päivällä ajoin vielä kauppareissun.Mietiskelin että mikä vialla kun auto ei meinaa käynnistyä millään, P.....le tankkasin pensaa.Sunnuntaina tankin pohjaroppu auki ja tankki tyhjäksi samalla polttoainesuodattimen letkut irti ja suodattimen tyhjäys.Maanantai aamulla paikallisen korjaamon kaveri sano että tankkiin diisseliä ja 2T öljyä sekaan n.5% (20L/0,5L) ja suodattimen käsipumpulla letkujen ja suodattimen huuhtelu.Tein niiku sanottiin.Ratin taakse istumaan, avain virtalukkoon ja käynnistys.Pääsi helpotuksen huokaus, Foordi käynnistyi eka kerralla eikä mitään sivu ääniä.Näin kävi minun Perjantain 13.sta päivän kiroukselle.
Täytin epähuomioissa 60 l tankkiin 9,6 l 98-bensaa, kunnes huomasin virheeni. Soitin Hondan huoltoon ja sieltä kertoivat,että ei CRV siitä säikähdä. Täytä tankki aivan piripintaa, aja pari sataa kilmetriä ja täytä taas täyteen. Ei vahingoita moottoria. Ajon aikana en huomannut mitään omituista. En startatessa enkä muutenkaan.
- Vahinkomiksaaja
Itse tankkasin Passat 09 TDI autoon 8 litraa bensaa ennen kuin havahduin, että pirskatti, mulla on bensaletku kädessä. Pohjalla oli n. 15 litraa dieseliä.
Mietin että mitä nyt tehdään? Oli yö ja en viitsinyt alkaa hinauttamaan autoa, joten hätäpäissäni tankkasin loput dieseliä. Tankkiin menee n. 70 litraa, joten bensan osuus oli vähän 10%.
Auto kävi täysin ongelmitta, onnekseni diesel oli korkeasetaanista, joten sitä pystyi vähän laimentamaankin ilman, että sytytysarvot menevät pieleen.
Nykydieselit käyvät vielä 40 setaanin dieselillä ja kun keskiarvo Suomessa myytävissä dieseleissä on 51 (luin jostain) niin 10 pinnaa kärsii vielä laimentaa ja käynti ei siitä heikkene. Toki kävin seuraavana päivänä ostamassa "ihmeainetta" marketista, jolla setaaniarvoa saa keinotekoisesti ylös. Periaatteessa setaani on lisäaine, joka sekoitetaan dieseliin, joten sitä voi myös käsin nostaa.
20% on jo liikaa ja saataa rikkoa koneen kun bensa palaa liian kuumana kammiossa.
Toki aloin tankkamaan hysteerisesti 100 km:n välein markkinoiden korkeimalla setaaniarvolla (st1) diesel plus kamalla. Laskin, että näin varmasti kone käy eikä ala yskimään. Diesel Plussan setaaniarvo on lähellä 60, joten jos vahinko tulee niin etsikää asema jossa myydään mahdollisimman korkealla setaaniarvolla olevaa dieseliä.
Pahaksi tuuriksi jos alla on setaaniarvoltaan heikkoa tavaraa (alle 45) ja tankkaa vähänkin bensaa saattaa arvo tippua alle 40 ja sitten alkaa käyntivaikeudet.
Ohessa erittäin laadukas artikkeli aiheesta
http://www.turbodieselregister.com/mixing_gasoline_and_diesel.htm
Jenkeissä bensaa on perinteisesti käytetty dieselin seassa puhdistamassa suuttimia ja venttiilejä.
Oheisessa artikkelissa kerrotaan mitä tämä tarkoittaa, selitetään setaaniarvot ja on muutenkin lukemisen arvoinen jos itsellenne käy joskus vastaava vahinko.
Itse pitäisi ehdottomana ylärajana 15% bensaa. 10-15%:n sekoitukset olivat takavuosina täysin yleisiä Lapissa kun haluttiin pitää diesel notkeana, mutta nykydieseleiden voiteluarvot ovat niin heikot, että saattaa aiheuttaa ongelmia kun voiteluominaisuuksia mennään laimentamaan. Artikkelissa sanottiin, että 10% laimennus tuskin aiheuttaa pysyviä vahinkoja, mutta kielettiin ehdottomasti ottamasta turhia riskejä.
Lisäksi mitä bensa aiheuttaa dieselsuodattamille, hiukkaskeräimelle ja katalysaattorille?
Suodatin ainakin vaihtoon heti kun bensa on ajeltu pois, koska kerää vettä suodattimeen ja talvella on sitten vitsit vähissä.
Tahallaan ei siis kannata mennä sotkemaan bensaa dieselin sekaan.
Periaatteessa kaikki markettien lisäaineet voi jättää pois jos käyttää premiumdieseliä. Karsta irroitetaan joko liuottamalla (eli alkoholilla) tai nostamalla setaaniarvo tappiinsa ja nostamalla dieselin palamisnopeutta. Jälkimmäinen tapahtuu automaattisesti, jos ostaa valmiiksi laadukasta dieseliä. - Bensan riskit nykyää
Amerikan setaanilukuun 40 ei voi vedota koska Euroopassa myytävä autot tehdään setaaniluvulle vähintään 51. Noin 45 tiedetään rikkoneen moottoreita. Euroopasta Amerikkaan viedyt uudet henkilöautot ovat eri säädöillä kuin Euroopassa myytävät.
Eikä ole kyse vain setaaneista vaan myös voitelevuudesta ja viskositeetista nykyisissä 2000 bar ruiskutusvehkeissä. Ne ohjeet että voi panna talvella bensaa, ovat 140 - 200 bar ruiskutuslaitteiden ajoilta vuosikymmenten takaa. Eurooppalaisten nykydieselpolttoaineiden voitelevuus on ihan yhtä hyvä kuin ennenkin - jopa parempikin. Amerikan polttoainespekissä kelpaa huonompikin voitelevuus. Bensa voi tehdä kaasukuplia polttoaineputkiin, jotka käyvät aika kuumana.
Koska vahinkotankkauksia valitettavasti sattuu silloin tällöin, ajantaisaiset toimintaohjeet löytyvät http://www.neste.fi/binary.aspx?path=2589;2655;2698;2707;3248;3304&page=3304&field=FileAttachment&version=2
Dieselmoottorien polttoaineperäin karstoittuminen on aika tuntematon ilmiö jos käyttää kunnollista polttoainetta. EGR:n karstoittumiselle on sitten vaikea mahtaa mitään... - nopanic
Chrysler GV 2.8 CRD ajettiin 20 km kun tankissa oli n. 3l dieseliä ja 16l bensaa. Ei muuta kuin moottorin suojakoppa irti. Ohjaustehostin säiliö sivuun tieltä 3 kpl 10mm pulttia. Pa-suodatin irti (remmi avain malli hyvä), suppilo vati alle ja auton omalla painikepumpulla (suodattimella) litkut pois n. 1h. Uutta dieseliä tankkiin ja akku lataukseen (jos heikko). Suodattimelta ilmausruuvi 11mm piippulenkkiavaimella (letkun takana) auki (1/4 kierr) ja taas pumppausta reilusti niin että pelkkää nestettä ulos ja kiristys. Taas ajoon.
- tiisseli
Vanhoihin voikn tankata melkeen mitä vaan mutta uusiin EI,on tyhmää edes käynnistää uutta moottoria jos on jotain epäilyksiä että se ei toimisikaan!
Kuljettaja on aina vastuussa mitä tapahtuu eikä takuut vastaa,auton omista on vastuussa kun luovuttaa ajoneuvon toiselle käyttöön. - Anonyymi
Kyllä on.Tankkasin "ajatuksissani"bensaa dieseliin n.50/60 sekoituksella,Mietin että mitähän tekis?Ajelin tankin puolilleen ja täytin sitten dieselillä.Ei aiheuttanut minkäänlaisia vaurioita,Autossa on commonrail diesel eli uudehko kone.
- Anonyymi
uusavuttomat ei osaa lukea mittarilla mistä kahvasta tulee mitäkin
- Anonyymi
Hinurin kyytiin ja korjaamolle tankin ja putkien tyhjennykseen. Vähimmällä selviää kun ei laita edes virtoja päälle.
- Anonyymi
Älkää menkö imemään letkulla bensaa pois tankista. Jos menee dieselölyä keuhkoon, tulee noutaja.
- Anonyymi
Bensaahan sieltä imetään eikä dieseliä.
Dieseliä joskus imassut sen verran että varmana oli keuhkoja myöten mies täynnä naftaa.
Vieläkin toimii. Toi sun ohje pätee varmaankin nuorempiin versioihin.
- Anonyymi
Muuten bilteman lappoava tynnyripumppu ja.pätkäpuutarhaletkua on hyvä, muutama tankki tullut tyhjättyä
- Anonyymi
70-luvulla diesel Transitista loppui polttoaine. Mutta onneksi mukana oli täyteen tankattu moottorisaha. 2-tahtibensat ja teräketjuöljyt vain Transitin tankkiin ajaen sillä lähimmälle huoltoasemalle. Ei mitään ongelmia tullut.
- Anonyymi
Kiitos
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346