"Minun Herrani ja minun Jumalani"

Useiden kirjoitusvirheiden takia teen uuden aloituksen
--
JUUTALAISET TORJUVAT JEESUKSEN
Joh.10:22-42

Joh. 10. lukua tutkiessamme herää kysymys, miksi Jeesus niin usein torjutaan juutalaisten tavoin.
---
Jerusalemin temppelin vihkimisjuhlaa (22) kesti kahdeksan päivää.
Juhlaa vietettiin talvisaikaan sen muistoksi, että v. 165 e.Kr. temppeli puhdistettiin kolme vuotta sen jälkeen, kun Antiokus Epifanes oli astuttanut temppelin ja polttouhrialttarin.

Jeesus käyskentelee pyhäkössä, Salomon pylväskäytävässä (23).
Jälleen kerran juutalaiset ympäröivät Jeesuksen ja tivaavat häneltä, kuka hän on;
”Jos sinä olet Kristus, niin sano se meille suoraan" (24).

Vastauksessaan Jeesus viittaa siihen kuiluun, mikä erottaa juutalaiset hänestä.
He eivät kuule hänen ääntänsä , eivätkä seuraa häntä (27). Lue edellä kerrottu Jeesuksen puhe hyvästä paimenesta (Joh.10:1-21). Hyvä paimen tuntee lampaansa yksilöinä ja kutsuu niitä nimeltä (Joh.10:3).
Tätä paimenen ja lampaan välistä suhdetta sävyttää kiintymys ja rakkaus. Se on verrattavissa Isän ja Pojan väliseen rakkauteen (30).

Myös uskovat tuntevat Vapahtajansa.
He tunnustavat hänet Herrakseen ja Jumalakseen.

Juutalaiset eivät tunnustaneet, että Jeesuksen tekemät teot ovat tehdyt Isän nimissä.
Isän ja Pojan välinen ainutlaatuinen suhde on Johanneksen evankeliumin keskeisiä teemoja. Jeesus sanoo: ” Minä ja Isä olemme yhtä” (30).
Jeesuksen toiminta on Jumalan toimintaa (Joh. 4:34, 5:17, 9:4, 10:38).

Seurauksena tästä puheesta oli, että juutalaiset tahtovat kivittää Jeesuksen (31).
He pitivät Jeesuksen sanoja Jumalan pilkkaamisena, koska Jeesus oli heidän mielestään vain ihminen (”lihasta syntynyt” , ”Joosefin poika”; Joh.3,:6, Luuk.3:23), joka teki itsensä Jumalaksi (33).
--
Johanneksen evankeliumin lopussa Tuomas sanoi Jeesukselle:
”Minun Herrani ja minun Jumalani!" (Joh. 20:28).

Voitko sinä yhtyä Tuomaksen uskontunnustukseen ja sanoa samoin Jeesukselle: ”Minun Herrani ja minun Jumalani!"?

Voitko sanoa saman uskontunnustuksen myös ihmisten edessä?

15

202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korjaan vielä yhden kirjoitusvirheen.

"astuttanut" tilalla pitää olla "saastuttanut"!

• lännenhunttari

miksi tuollainen vänkääminen??ja jollen sano aivan kuin haluat,enko ole uskovainen?
        aivan kuin joku nuori uskoontullut kysyi toiselta-- ootko sä niinkuin mä uskossa hä?vieko tuollainen asenne ketaan ristin juurelle?

ps.tuo 'kirotusvirheesi' oli aika moka....

• lännenhunttari kirjoitti:

miksi tuollainen vänkääminen??ja jollen sano aivan kuin haluat,enko ole uskovainen?
        aivan kuin joku nuori uskoontullut kysyi toiselta-- ootko sä niinkuin mä uskossa hä?vieko tuollainen asenne ketaan ristin juurelle?

Jos joku kysyy sinulta, mihin uskot (uskon kohteesta), niin mitä vastaat?
        (Vaikka kysyjä on "vänkäämismielelläkin" liikkeellä.)

• lasse kasse
        lännenhunttari kirjoitti:

kyl noi sunkin virhees ol todell naurettavii mokii äät ööt mennöö sekasii just niiku sääki ei ku saaki eiku laaki eiku eiku eiku ... kieku ja kaíku.... ..... ..... ..... .....
        pyssyysit ny siella saatanan palvojapalstallas vaa määkimäss eiku mankumass ....
        vaarinpain oleva ristis ei kettakaa pelasta

• meille Raamatusta!
        lasse kasse kirjoitti:

kyl noi sunkin virhees ol todell naurettavii mokii äät ööt mennöö sekasii just niiku sääki ei ku saaki eiku laaki eiku eiku eiku ... kieku ja kaíku.... ..... ..... ..... .....
        pyssyysit ny siella saatanan palvojapalstallas vaa määkimäss eiku mankumass ....

Älä viitsi moittia tuolla lailla.

Terv Raamatusta ja Kristinuskosta kiinnostunut.

• lännenhunttari kirjoitti:

lännenhunttari: "...voin sanoa,mutta miksi tuollainen vänkääminen??
        ---
        Tarkoittanet oman uskonsa tuputtamista.

Usein saattamme olla liikkeellä väärin vaikuttimin.
        Paavali sanoo: "Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva". (Filipp. 1:18 ).

Filipp.1:12-18
        ---
        Näissä jakeissa Paavali kertoo itsestään.
        Hän on vangittuna ja kahleissa (13) Kristuksen tähden. Hän odottaa oikeuden päätöstä, joka voi merkitä jopa kuolemantuomiota.
        Paavali painottaa erikoisesti: ” ...että se, mitä minulle on tapahtunut, on koitunutkin evankeliumin menestykseksi, niin että koko henkivartioston ja kaikkien muiden tietoon on tullut, että minä olen kahleissa Kristuksen tähden” (12,13).

Tärkeintä Paavalille on puolustaa evankeliumia ja todistaa siitä. Vankina hän sai yhteyden sellaisiin piireihin, jotka muuten olisi ehkä jäänyt saavuttamatta.

Myös monet Paavalin uskonveljet rohkaistuvat yhä enemmän puhumaan Jumalan sanaa (14).

Tosin muutamiin heistä Paavali suhtautuu epäillen, koska he julistavat Kristusta kateudesta ja riidan halusta (15). Heidän tarkoituksena lienee ollut syrjäyttää Paavali (17), jota monet kunnioittivat ja johon moni luotti.

Mutta Paavali ei tästä säikähdä vaan iloitsee: ” Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva”.

Mistään opillisista eroavaisuuksista ei ole kyse. Jos olisi ollut, niin Paavali olisi suhtautunut tilanteeseen yhtä vakavasti, kuin kirjeessään galatalaisille.

Kyseessä oli evankeliumin julistajien henkilökohtaiset puutteet ja vajavaisuus.

• eli alias
        lasse kasse kirjoitti:

trupaduuri..eli vaikka mitä vaan...

• Virsi 358
      --
      1.
      Immanuel, mun valoni
      ja ystäväni, iloni,
      nyt köyhään, kuivaan sieluuni
      vuodata verenkasteesi.
      Ah riennä, Jeesus, apuhun,
      kun olet lunastanut mun.

2.
      Sä tule, Herra, luokseni,
      niin etten janoon nääntyisi.
      Jo alan aivan vaipua
      ja voimat alkaa loppua.
      kun olet lunastanut mun.

3.
      En pyydä muuta iloa
      kuin antaa tahdot armossa.
      Suo minun olla, Herrani,
      uskossa luona ristisi.
      kun olet lunastanut mun.

4.
      Jo saavu, Jeesus, auttamaan,
      sanaasi saata uskomaan.
      Suo, että kallis siemen sen
      juurtuisi peltoon sydämen.
      kun olet lunastanut mun.

• Ved.2

virrestä. Toinen säkeistö onkin juuri ajankohtainen. Jatka Tapio uskossa eteenpäin. Jos joku vainoaa näitä kirjoituksia, niin on myös Häntä vainottu. Vasta kun pääsin kirjoittamasta: "jokainen joka hauaa elää jumalisesti, niin joutuu vainottavaksi. Aikaisemmin en ole virsien sanoihin kiinnittänyt tarkempaa huomiota. Ovat peräisin Raamatusta.

• Ved.2 kirjoitti:

virrestä. Toinen säkeistö onkin juuri ajankohtainen. Jatka Tapio uskossa eteenpäin. Jos joku vainoaa näitä kirjoituksia, niin on myös Häntä vainottu. Vasta kun pääsin kirjoittamasta: "jokainen joka hauaa elää jumalisesti, niin joutuu vainottavaksi. Aikaisemmin en ole virsien sanoihin kiinnittänyt tarkempaa huomiota. Ovat peräisin Raamatusta.

Kol. 3:16
        "Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne".

• salla.
        Tapio522 kirjoitti:

Kol. 3:16
        "Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne".

Sinulla Tapio on hyvää tekstiä, mutta älä missään nimessä tee jumalan kuvaa,
        vaikka Jeesuksessa oli Jumala, Jumala sovitti jne...

Eletään tässä päivässä ja meillä ei saa olla Jumalasta kuvaa, Jeesuksesta kyllä.

Jeesus on uhri Jumalalle, suloinen tuoksu, sanoo Raamattu.

• totuutta.........

voin sanoa, että omia uskovaisiakin, syyttömiä pikku lapsiakin tappanut kristinusko, luterilaisuuskin on herraa, herra saatanaa jumalanaan palveleva rikollis järjestö.
      Jos olet erimieltä asiasta niin todista raamatun UT:n Jumalan tai Jeesuksen Omalla Sanalla että ne rikokset ovat Jumalan ja Jeesuksen tahto?
      Ellet raamatun UT:stä löydä Jumalan tai Jeesuksen antamaa lupaa niin löysit jälleen sarvipää herrasi!

• salla.

Ihmisellä on VAPAA tahto,
        ja sinut tuomitsee tekosi/sanasi.

Mutta on sinulla myös vapaus pelastautua tuosta tuomiosta.

• salla.

Joh. 8:50

Itse en kysy kunniaani, mutta on toinen, joka kysyy ja tuomitsee. [Joh. 7:18]

Joh. 12:48

Jos joku torjuu minut eikä ota sanojani vastaan, hänellä on kyllä tuomarinsa: se sana, jonka olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä. [5. Moos. 18:19]

Ap. t. 17:31

Hän on näet määrännyt päivän, jona hän oikeudenmukaisesti tuomitsee koko maailman, ja tuomarina on oleva mies, jonka hän on siihen tehtävään asettanut. Siitä hän on antanut kaikille takeet herättämällä hänet kuolleista." [Luuk. 20:18; Ap. t. 10:42]

1. Kor. 5:13

Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha." [5. Moos. 13:6]

Tit. 3:11

Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä.

Hepr. 13:4

Pitäkää avioliitto kaikin tavoin kunniassa älkääkä häpäiskö aviovuodettanne, sillä Jumala tuomitsee siveettömät ja avionrikkojat.

Jaak. 4:11

Älkää panetelko toisianne, veljet. Joka panettelee veljeään tai tuomitsee hänet, puhuu lakia vastaan ja tuomitsee lain. Mutta jos tuomitset lain, et ole lain noudattaja, vaan sen tuomari. [3. Moos. 19:16; Ps. 15:3; Matt. 7:1 ]

1. Piet. 1:17

Ja jos kerran te rukoillessanne kutsutte Isäksi häntä, joka puolueettomasti tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin eläkää jumalanpelossa tämä muukalaisuutenne aika. [Fil. 2:12]

Ilm. 19:11

Minä näin taivaan avoinna: näin valkoisen hevosen ja sen selässä miehen. Hän on uskollinen ja totuudellinen, hän tuomitsee ja taistelee vanhurskaasti.

• salla. kirjoitti:

Joh. 8:50

Itse en kysy kunniaani, mutta on toinen, joka kysyy ja tuomitsee. [Joh. 7:18]

Joh. 12:48

Jos joku torjuu minut eikä ota sanojani vastaan, hänellä on kyllä tuomarinsa: se sana, jonka olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä. [5. Moos. 18:19]

Ap. t. 17:31

Hän on näet määrännyt päivän, jona hän oikeudenmukaisesti tuomitsee koko maailman, ja tuomarina on oleva mies, jonka hän on siihen tehtävään asettanut. Siitä hän on antanut kaikille takeet herättämällä hänet kuolleista." [Luuk. 20:18; Ap. t. 10:42]

1. Kor. 5:13

Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha." [5. Moos. 13:6]

Tit. 3:11

Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä.

Hepr. 13:4

Pitäkää avioliitto kaikin tavoin kunniassa älkääkä häpäiskö aviovuodettanne, sillä Jumala tuomitsee siveettömät ja avionrikkojat.

Älkää panetelko toisianne, veljet. Joka panettelee veljeään tai tuomitsee hänet, puhuu lakia vastaan ja tuomitsee lain. Mutta jos tuomitset lain, et ole lain noudattaja, vaan sen tuomari. [3. Moos. 19:16; Ps. 15:3; Matt. 7:1 ]

Ja jos kerran te rukoillessanne kutsutte Isäksi häntä, joka puolueettomasti tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin eläkää jumalanpelossa tämä muukalaisuutenne aika. [Fil. 2:12]

Ilm. 19:11

Minä näin taivaan avoinna: näin valkoisen hevosen ja sen selässä miehen. Hän on uskollinen ja totuudellinen, hän tuomitsee ja taistelee vanhurskaasti.

salla, toit hyviä sanan paikkoja esiin!

--
        Pietarin 1. kirje sen 1. luku kehoittaa meitä elämään jumalanpelossa ja olemaan raittiita uskossamme ja vaelluksessamme. (1.Piet. 1:13-2.3.)

Meidän ei tule lannistua ja jättää matkaamme kesken.
        Liikkeellelähtijä vyötti kupeensa eli nosti viittansa liepeet ylös lanteilleen päästäkseen esteettä liikkumaan.
        Esteet on raivattava pois.
        Mitkä ovat näitä esteitä, jotka estävät meitä jatkamasta uskonvaellustamme ja hidastavat kulkuamme?

Paavalin ajan päällysasuna käytettiin viittaa, jota käytettiin myös yöllä peitteenä. Tätä kielikuvaa Pietari käyttää uskonvaelluksesta; ”Vyöttäkää mielenne kupeet ja olkaat raittiit”.(13).

Meidän tulee muistaa, ettemme mukaudu tämän maailman ajan mukaan, vaan tutkimme, mikä on Jumalan tahto elämässämme, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä (Room. 12:2).
        Kristuksen pyhä veri muistuttaa meitä alituiseen tästä Jumalan pyhästä tahdosta (18,19).

Jumalan sanaa verrataan sekä miehen että kasvin siemeneen (23,24). Katoavasta siemenestä syntyy ihminen (”Liha”;Joh. 3:6) ja ruoho.
        Mutta uudestisyntynyt (Joh. 3:5) ihminen, joka luottaa evankeliumiin, elää ikuisesti.

Uudestisyntynyt ihminen on silloin, kun hän on ottanut evankeliumin uskossa vastaan (Joh. 3:16). Uudestisyntyminen on Sanan varassa (23). Sanan siemen on katoamaton, koska se on lähtöisin Jumalasta.

Uskon kilvoitukseen kuuluu, että elämme keskinäisessä rakkaudessa (22-25). Meidän tulee luopua itsekkäistä mielihaluistamme.
        Meidän ei tule harjoittaa vilppiä eikä ulkokultaisuutta.
        Me emme saa kadehtia emmekä panetella ketään (2:1).
        Meillä on paljon poispantavaa.

”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (1.Joh. 1:9).
        Tämän jakeen eräs uskonveljeni kirjoitti Raamattuni takakanteen. Se usein muistuttaa minua Jumalan uskollisuudesta.
        Tarvitsemme Jumalan armoa ja anteeksiantamusta joka päivä. Jumalan armo ja rauha lisääntyköön meidänkin keskuudessamme (1:2).
        --
        1.
        Mä elän laupeudesta
        ja armonantimista.
        En ansainnut mä autuutta,
        se tuotiin taivahista.
        Tää lohdutus on ainoa;
        mä elän laupeudesta.

2.
        Sua, Jeesus, kiitän ainian,
        kun hädästä mun nostit,
        joit vihan kalkin katkeran
        ja verelläs mun ostit.
        On autuuteni sinussa;
        mä elän laupeudesta.

(Virsi 275:1,2)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3634
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      447
      3340
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2959
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      85
      2013
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      103
      1642
    6. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      146
      1579
    7. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1400
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      114
      1374
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      36
      1113
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1035
    Aihe