Herkkuja ja myrkkyjä

Pörrääjä

on nyt metsässä yllin kyllin. Eilisen metsäreissun tuloksena korista löytyi kantarelleja, orakkaita, lampaakääpiä, herkkutatteja ja haaparouskuja. Kangassienten ystävälle olisi tullut kaksikin koria täyteen.
Poikkeuksellisen paljon kasvoi valkoisia kärpässieniä, niitä tappavan myrkyllisiä.
Nykyään maamme kauppasientenpoimijat ovat hyvin monikansallisia, uskallatko ostaa sienet jotka itse syöt, vai syötkö vain omapoimimia.

22

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä niitä ostosieniä uskaltaa syödä, ainakin minä olen syönyt ja vielä tässä olen naputtelemassa. Eihän tuolla metsässä ole kait kuin kahtasorttia myrkyllistä sientä.

      • QP

        myrkkyseitikkiä, kärpässieniä, korvasieniä.
        Kyl pitää tietää mitä poimii.
        Mutta ne poimittavat onkin hyviä, herkkutatit esim.


      • Pörrääjä

        esmes tästä linkistä http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Myrkkysienet löydät montakin jotain toista sientä muistuttavaa myrkkysientä. Korvasieni on poikkeus myrkkysienissä, se on todella herkullinen ruokasieni kun vain käsittelee sen oikein. Sekaantumisen vaaraa sen suhteen tuskin on, sillä eihän se edes kasva tähän aikaan vuodesta, vaan on kevään ja akukesän herkku.


      • QP
        Pörrääjä kirjoitti:

        esmes tästä linkistä http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Myrkkysienet löydät montakin jotain toista sientä muistuttavaa myrkkysientä. Korvasieni on poikkeus myrkkysienissä, se on todella herkullinen ruokasieni kun vain käsittelee sen oikein. Sekaantumisen vaaraa sen suhteen tuskin on, sillä eihän se edes kasva tähän aikaan vuodesta, vaan on kevään ja akukesän herkku.

        on myrkyllinen jollei sitä osaa oikein käsitellä ja nyt loppukesästä ilmestyvät piispanhiipat.Myrkyllisiä nekin ja muistuttavat korvasieniä.
        http://www.indexfungorum.org/Names/namesrecord.asp?RecordId=119118
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Piispanhiippa


      • myrkyllinen?

      • Pörrääjä
        myrkyllinen? kirjoitti:

        tuskin on, muistuttaa kyllä lievästi myrkyllistä serkkuaan pohjanpiispanhiippaa, molemmat kannattaa jättää keräämättä.

        Yhdennäköisyyttä korvasienen kanssa saa hakea.

        kannattaa ehkä jättää menemättä sienimetsään ellei pysty erottamaan piispanhiippaa korvasienestä. Syytä saattaisi olla käydä optikolla, sekä lisäksi jollain lekurilla ellei pysty erottamaan vuodenaikoja toisistaan ;)


      • keräilee
        QP kirjoitti:

        myrkkyseitikkiä, kärpässieniä, korvasieniä.
        Kyl pitää tietää mitä poimii.
        Mutta ne poimittavat onkin hyviä, herkkutatit esim.

        niitä suippumadonlakkejas


    • Pörrääjä

      sinne metsään kipin kapin. Siellä on paremmin sieniä kuin vuosiin, mustikkaakin vielä on ja puolukat alkavat olemaan jo ainakin täällä etelässä kypsiä.

      Sienikoreihini kertyi viikonloppuna reippaanlaisesti haaparouskuja, karvarouskuja, kantarelleja, orakkaita ja suppilovahveroita, sekä lisäksi plussana mainittava määrä mustia torvisieniä :)

    • Pörrääjä

      kiertelin ja katselin myynnissä olevaa syksyn satoa. Yllätyksekseni huomasin kaikilla alkuperäisväestöön kuuluvilla kauppiailla olevan huomattavasti vaatimattomampi tarjonta kuin uusiohärmäläisillä. Kantarellitkin olivat uusioilla paljon suurempia, kauniimpia, keltaisempia, puhtaampia ja niitä oli paljolti enemmän.

      Nyt kyllä pitäis kaikilla olla hyvät myytävät, sillä sieniä on metsässä tooooosi paljon.

    • ... matsutakeja ja jägermeisteria. Ruskassa. Tuli vaan herkuista ja myrkyistä mieleen. ;)

      • lappihullu

        mut pomo ei anna lomaa :(((


      • Pörrääjä
        lappihullu kirjoitti:

        mut pomo ei anna lomaa :(((

        vaihtaa pomoo. Onneks meitin pomot on jopa iloisia kun lähdemme ruskareissuun :)


      • Pörrääjä

        enää mistään sitä meitin ekan lapinreissun kertomusta, sen mihin lähdettiin porukalla täältä kahvilasta Normixin kyydissä. Tästä tään vuoden reissusta en kyl raportoi yhtä yksityiskohtaisesti tänne ;)


      • lappihullu kirjoitti:

        mut pomo ei anna lomaa :(((

        ...tehdä jo nyt lomavaraus ens syksyksi. En mäkään sinne joka vuosi ole päässyt mutta tänä vuonna taas mennään, näin päätimme.


      • Pörrääjä
        lappihullu kirjoitti:

        mut pomo ei anna lomaa :(((

        Kuule, nyt mä kekkasin, sähän voit tiehallinnon kelikameroista seurata ruskaa, silleen sulla on koko maahan näköalat ;)


      • Pörrääjä
        lappihullu kirjoitti:

        mut pomo ei anna lomaa :(((

        oon laittanu sulle tohon tommosen salaviestin ;)


      • Pörrääjä kirjoitti:

        Kuule, nyt mä kekkasin, sähän voit tiehallinnon kelikameroista seurata ruskaa, silleen sulla on koko maahan näköalat ;)

        ...sieltä Lapista muitakin webcamejä. Mm. laskettelukeskusten kamerat toimii


    • www.

      sienet on elukoiden ruokaa

      • Pörrääjä

        ku ne on sieniä vai etkö tykkää mausta? Voi olla ettet oo maistanut hyvin valmistettuja sieniherkkuja.
        Sun lausahdus sai mut miettimään mikä mun syömä elintarvike olis semmonen mitä elukat ei syö, en keksinyt mitään. Iloseks tulin ku tajusin et perunat ja viljat mitkä oon jättäny pois ruokavaliostani ovat sikojen suurta lihotusherkkua :)


      • Ja suuri osa ihmisistä kuuluu elukoiden heimoon ;)


      • Pörrääjä kirjoitti:

        ku ne on sieniä vai etkö tykkää mausta? Voi olla ettet oo maistanut hyvin valmistettuja sieniherkkuja.
        Sun lausahdus sai mut miettimään mikä mun syömä elintarvike olis semmonen mitä elukat ei syö, en keksinyt mitään. Iloseks tulin ku tajusin et perunat ja viljat mitkä oon jättäny pois ruokavaliostani ovat sikojen suurta lihotusherkkua :)

        ...tykkäämään sieniruuista vasta joskus aikuis-iällä vaikka niitä oli kotona tarjolla lapsenakin usein.
        Miedoilla sienimauilla kandee aloittaa ja sitten pikkuhiljaa voi kokeilla vähän tömäkämmänkin makuisia. Vähän sama kun oluiden kanssa ;)


      • Pörrääjä
        Kossunen kirjoitti:

        ...tykkäämään sieniruuista vasta joskus aikuis-iällä vaikka niitä oli kotona tarjolla lapsenakin usein.
        Miedoilla sienimauilla kandee aloittaa ja sitten pikkuhiljaa voi kokeilla vähän tömäkämmänkin makuisia. Vähän sama kun oluiden kanssa ;)

        sipulia, siis siihen etteivät lapset välitä usein syödä sieniä. Toinen syyllinen on varmaan ne purkitetut kumimaiset herkkusienipallerot, millä ei ole mitään tekemistä oikeiden kotimaisten metsäsienien kanssa. Kolmas syy on sieniä syömättömien aikuisten ennakkoluulot, jotka he siirtävät lapsiinsa.
        Itse oon tykännyt pienestä pitäen, mut mun herkuista herkuin olikin tuore ruohosipuli :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1047
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      295
      746
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      666
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe