Herkkuja ja myrkkyjä

Pörrääjä

on nyt metsässä yllin kyllin. Eilisen metsäreissun tuloksena korista löytyi kantarelleja, orakkaita, lampaakääpiä, herkkutatteja ja haaparouskuja. Kangassienten ystävälle olisi tullut kaksikin koria täyteen.
Poikkeuksellisen paljon kasvoi valkoisia kärpässieniä, niitä tappavan myrkyllisiä.
Nykyään maamme kauppasientenpoimijat ovat hyvin monikansallisia, uskallatko ostaa sienet jotka itse syöt, vai syötkö vain omapoimimia.

22

542

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä niitä ostosieniä uskaltaa syödä, ainakin minä olen syönyt ja vielä tässä olen naputtelemassa. Eihän tuolla metsässä ole kait kuin kahtasorttia myrkyllistä sientä.

• QP

myrkkyseitikkiä, kärpässieniä, korvasieniä.
        Kyl pitää tietää mitä poimii.
        Mutta ne poimittavat onkin hyviä, herkkutatit esim.

• Pörrääjä

esmes tästä linkistä http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Myrkkysienet löydät montakin jotain toista sientä muistuttavaa myrkkysientä. Korvasieni on poikkeus myrkkysienissä, se on todella herkullinen ruokasieni kun vain käsittelee sen oikein. Sekaantumisen vaaraa sen suhteen tuskin on, sillä eihän se edes kasva tähän aikaan vuodesta, vaan on kevään ja akukesän herkku.

• QP
        Pörrääjä kirjoitti:

esmes tästä linkistä http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Myrkkysienet löydät montakin jotain toista sientä muistuttavaa myrkkysientä. Korvasieni on poikkeus myrkkysienissä, se on todella herkullinen ruokasieni kun vain käsittelee sen oikein. Sekaantumisen vaaraa sen suhteen tuskin on, sillä eihän se edes kasva tähän aikaan vuodesta, vaan on kevään ja akukesän herkku.

on myrkyllinen jollei sitä osaa oikein käsitellä ja nyt loppukesästä ilmestyvät piispanhiipat.Myrkyllisiä nekin ja muistuttavat korvasieniä.
        http://www.indexfungorum.org/Names/namesrecord.asp?RecordId=119118
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Piispanhiippa

• myrkyllinen?

• Pörrääjä
        myrkyllinen? kirjoitti:

tuskin on, muistuttaa kyllä lievästi myrkyllistä serkkuaan pohjanpiispanhiippaa, molemmat kannattaa jättää keräämättä.

Yhdennäköisyyttä korvasienen kanssa saa hakea.

kannattaa ehkä jättää menemättä sienimetsään ellei pysty erottamaan piispanhiippaa korvasienestä. Syytä saattaisi olla käydä optikolla, sekä lisäksi jollain lekurilla ellei pysty erottamaan vuodenaikoja toisistaan ;)

• keräilee
        QP kirjoitti:

myrkkyseitikkiä, kärpässieniä, korvasieniä.
        Kyl pitää tietää mitä poimii.
        Mutta ne poimittavat onkin hyviä, herkkutatit esim.

niitä suippumadonlakkejas

• Pörrääjä

sinne metsään kipin kapin. Siellä on paremmin sieniä kuin vuosiin, mustikkaakin vielä on ja puolukat alkavat olemaan jo ainakin täällä etelässä kypsiä.

Sienikoreihini kertyi viikonloppuna reippaanlaisesti haaparouskuja, karvarouskuja, kantarelleja, orakkaita ja suppilovahveroita, sekä lisäksi plussana mainittava määrä mustia torvisieniä :)

• Pörrääjä

kiertelin ja katselin myynnissä olevaa syksyn satoa. Yllätyksekseni huomasin kaikilla alkuperäisväestöön kuuluvilla kauppiailla olevan huomattavasti vaatimattomampi tarjonta kuin uusiohärmäläisillä. Kantarellitkin olivat uusioilla paljon suurempia, kauniimpia, keltaisempia, puhtaampia ja niitä oli paljolti enemmän.

Nyt kyllä pitäis kaikilla olla hyvät myytävät, sillä sieniä on metsässä tooooosi paljon.

• ... matsutakeja ja jägermeisteria. Ruskassa. Tuli vaan herkuista ja myrkyistä mieleen. ;)

• lappihullu

mut pomo ei anna lomaa :(((

• Pörrääjä
        lappihullu kirjoitti:

vaihtaa pomoo. Onneks meitin pomot on jopa iloisia kun lähdemme ruskareissuun :)

• Pörrääjä

enää mistään sitä meitin ekan lapinreissun kertomusta, sen mihin lähdettiin porukalla täältä kahvilasta Normixin kyydissä. Tästä tään vuoden reissusta en kyl raportoi yhtä yksityiskohtaisesti tänne ;)

• lappihullu kirjoitti:

...tehdä jo nyt lomavaraus ens syksyksi. En mäkään sinne joka vuosi ole päässyt mutta tänä vuonna taas mennään, näin päätimme.

• Pörrääjä
        lappihullu kirjoitti:

Kuule, nyt mä kekkasin, sähän voit tiehallinnon kelikameroista seurata ruskaa, silleen sulla on koko maahan näköalat ;)

• Pörrääjä
        lappihullu kirjoitti:

oon laittanu sulle tohon tommosen salaviestin ;)

• Pörrääjä kirjoitti:

Kuule, nyt mä kekkasin, sähän voit tiehallinnon kelikameroista seurata ruskaa, silleen sulla on koko maahan näköalat ;)

...sieltä Lapista muitakin webcamejä. Mm. laskettelukeskusten kamerat toimii

• www.

sienet on elukoiden ruokaa

• Pörrääjä

ku ne on sieniä vai etkö tykkää mausta? Voi olla ettet oo maistanut hyvin valmistettuja sieniherkkuja.
        Sun lausahdus sai mut miettimään mikä mun syömä elintarvike olis semmonen mitä elukat ei syö, en keksinyt mitään. Iloseks tulin ku tajusin et perunat ja viljat mitkä oon jättäny pois ruokavaliostani ovat sikojen suurta lihotusherkkua :)

• Ja suuri osa ihmisistä kuuluu elukoiden heimoon ;)

• Pörrääjä kirjoitti:

ku ne on sieniä vai etkö tykkää mausta? Voi olla ettet oo maistanut hyvin valmistettuja sieniherkkuja.
        Sun lausahdus sai mut miettimään mikä mun syömä elintarvike olis semmonen mitä elukat ei syö, en keksinyt mitään. Iloseks tulin ku tajusin et perunat ja viljat mitkä oon jättäny pois ruokavaliostani ovat sikojen suurta lihotusherkkua :)

...tykkäämään sieniruuista vasta joskus aikuis-iällä vaikka niitä oli kotona tarjolla lapsenakin usein.
        Miedoilla sienimauilla kandee aloittaa ja sitten pikkuhiljaa voi kokeilla vähän tömäkämmänkin makuisia. Vähän sama kun oluiden kanssa ;)

• Pörrääjä
        Kossunen kirjoitti:

...tykkäämään sieniruuista vasta joskus aikuis-iällä vaikka niitä oli kotona tarjolla lapsenakin usein.
        Miedoilla sienimauilla kandee aloittaa ja sitten pikkuhiljaa voi kokeilla vähän tömäkämmänkin makuisia. Vähän sama kun oluiden kanssa ;)

sipulia, siis siihen etteivät lapset välitä usein syödä sieniä. Toinen syyllinen on varmaan ne purkitetut kumimaiset herkkusienipallerot, millä ei ole mitään tekemistä oikeiden kotimaisten metsäsienien kanssa. Kolmas syy on sieniä syömättömien aikuisten ennakkoluulot, jotka he siirtävät lapsiinsa.
        Itse oon tykännyt pienestä pitäen, mut mun herkuista herkuin olikin tuore ruohosipuli :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2466
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2096
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      122
      1759
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      45
      1577
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1507
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1075
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      124
      1059
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      985
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      959
    Aihe