SUV:t järjestykseen

Asiantuntija_123

Nyt sitten kun on jo kokemusta useammasta autosta ja tilatkin on mitattu, on aika laittaa nämä SUV:t oikeaan järjestykseen. Tässä se tulee kaikille nähtäväksi. Valitettavasti joissain autolehdissä oli toisenlaista tietoa...

1. Subaru Forester 8,31
2. VW Tiguan 8,23
3. Ford Kuga 7,92
4. Renault Koleos 7,85

Syynä tähän järjestykseen on lähinnä se, että VW:n maantieajo-ominaisuudet, suorituskyky ja tavaratilat ovat heikommat kuin Subarussa. Käykää itse kokeilemassa. Vastaavasti VW:ssa on parempi varustelu kuin Subarussa, se on otettu myös huomioon. Subaru ansaitsee ylläpitokuluista vain 6 pistettä, kun VW saa kahdeksan. Tästäkin huolimatta järjestys on tosiasiassa tuo yllämainittu.

35

3764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • listasi..

      sellaisista citymaastureista, jotka eivät ole päässeet mukaan muihin vertailuihin kuin omaasi?

      • Asiantuntija_123

        Tämä on se erään autolehden testi ja sen testin suhteellisen selvä käytännön lopputulos. En viitsi mainita lehteä... Sen verran todettakoon, että jos testissä olisi mukana CR-V, todennäköisesti se olisi kärjessä mikäli maasto-ominaisuuksilla ei ole merkitystä. CR-V:ssä kun on tilaa ihan mukavasti.


      • joopajoopajoo
        Asiantuntija_123 kirjoitti:

        Tämä on se erään autolehden testi ja sen testin suhteellisen selvä käytännön lopputulos. En viitsi mainita lehteä... Sen verran todettakoon, että jos testissä olisi mukana CR-V, todennäköisesti se olisi kärjessä mikäli maasto-ominaisuuksilla ei ole merkitystä. CR-V:ssä kun on tilaa ihan mukavasti.

        Että yleensä nimenomaan VW on maantieominaisuuksiltaan hyväksi todettu, koska se on kaikista lähimpänä cittaria, ja kaikista onnettomin kulkemaan. Esim Subarussa pitäisi olla hitusen enempi joustovaroja jne.

        Mutta olisi nyt hyvä saada vähän enempi perustelja, ja kerro että mitä ominaisuuksia testissäsi on painotettu.


    • tuommoisesta

      VW Tiguan ?
      Onko laittaa jotakin linkkiä, kun ei googlaamalla löydy tietoa :)

    • Suvin sisko

      Tuo tulos saatiin Moottori-lehden diesel citymaastureiden vertailutestissä.

      Ei siinä mitään, Subaru on karu, mutta ihan ok pikkusuvi, Tiguan taasen henkilöautomainen, Kuga kromilla ja alumiinilla koristeltu bling bling suvi, Relluhan oli korealainen tekele.

      Jokainen valitsee itselleen sopivan Suvin.

      • joopajoopajoo

        SUV tarkoittaa autoa jossa on maasturi tyylinen kori. Toyota Land Cruiser tai Land Rover Range Rover ovat hyviä esimerkkejä SUV tyypin edustajista.

        :) Tämä vain korjaus siihen väärinkäsitykseen, jossa SUV ja cittari sekoitetaan.


      • Maailma pelastuu
        joopajoopajoo kirjoitti:

        SUV tarkoittaa autoa jossa on maasturi tyylinen kori. Toyota Land Cruiser tai Land Rover Range Rover ovat hyviä esimerkkejä SUV tyypin edustajista.

        :) Tämä vain korjaus siihen väärinkäsitykseen, jossa SUV ja cittari sekoitetaan.

        tarkoittaa korkeaa, huojuvaa , korkeakulutuksista saastekotteroa joka kaatuu helposti. Piste


      • Tyytyväinen X5
        Maailma pelastuu kirjoitti:

        tarkoittaa korkeaa, huojuvaa , korkeakulutuksista saastekotteroa joka kaatuu helposti. Piste

        SUV on autotyppi ja niitäkin on monenlaisia. Kannattaa perehtyä asioihin jotta ei tarvitse levittää omia harhahaluuloja tai toiveita.


      • Kielenkääntäjä
        joopajoopajoo kirjoitti:

        SUV tarkoittaa autoa jossa on maasturi tyylinen kori. Toyota Land Cruiser tai Land Rover Range Rover ovat hyviä esimerkkejä SUV tyypin edustajista.

        :) Tämä vain korjaus siihen väärinkäsitykseen, jossa SUV ja cittari sekoitetaan.

        Sport Utility Vehicle. Sopii siis hyvin moneen autoon. Urheilullisten ihmisten käyttöön tarkoitettu kulkuneuvo. Ei siis maasturi...


      • höpönöpön
        Kielenkääntäjä kirjoitti:

        Sport Utility Vehicle. Sopii siis hyvin moneen autoon. Urheilullisten ihmisten käyttöön tarkoitettu kulkuneuvo. Ei siis maasturi...

        En tiedä mistä sait käsityksen ettei se sisällä maastureita. SUV nimityksen keksijät kyllä keksivät nimityksen nimenomaan maastureita varten.

        Ja pienet maasturit ovat Crossovereita, ei suveja. Mersun G on SUV.

        Eikä pidä jatkaa enää tämän citymaasturi hömpötyksen jatkamista, koska tulee vain turhaa sekaannusta. Jenkeissä jos sinulle tarjotaan SUV autoa, se ei todellakaan tarkoita että sinulle tarjotaan citymaasturia.

        Mersun G on SUV. Ehkä kaikista parhain esimerkki SUV tyypin edustajasta. Ja ennen kaikkea SUV tarkoittaa korimallia. Ei tekniikkaa. Lava-autot eivät ole SUVeja. Land Cruiserit, G mersut ja Range Roverit ovat SUVeja.


      • Kielenkääntäjä
        höpönöpön kirjoitti:

        En tiedä mistä sait käsityksen ettei se sisällä maastureita. SUV nimityksen keksijät kyllä keksivät nimityksen nimenomaan maastureita varten.

        Ja pienet maasturit ovat Crossovereita, ei suveja. Mersun G on SUV.

        Eikä pidä jatkaa enää tämän citymaasturi hömpötyksen jatkamista, koska tulee vain turhaa sekaannusta. Jenkeissä jos sinulle tarjotaan SUV autoa, se ei todellakaan tarkoita että sinulle tarjotaan citymaasturia.

        Mersun G on SUV. Ehkä kaikista parhain esimerkki SUV tyypin edustajasta. Ja ennen kaikkea SUV tarkoittaa korimallia. Ei tekniikkaa. Lava-autot eivät ole SUVeja. Land Cruiserit, G mersut ja Range Roverit ovat SUVeja.

        ... korjasit tämän väärinkäsitykseni. Anteeksi maalaisuuteni...
        Miksiköhän sitten Motor Trend lehden mukaan Subaru Forester oli v. 2008 paras SUV? No kait hekään eivät tiedä siellä Amerikassa SUV-käsitettä...


      • niin . . .
        Kielenkääntäjä kirjoitti:

        ... korjasit tämän väärinkäsitykseni. Anteeksi maalaisuuteni...
        Miksiköhän sitten Motor Trend lehden mukaan Subaru Forester oli v. 2008 paras SUV? No kait hekään eivät tiedä siellä Amerikassa SUV-käsitettä...

        Jaa'a vaikea sanoa. Ehkä siinä etsittin parasta Cross over suvia, tai pientä suvia tms. Jenkeissähän ne on jaettu eri luokkiin vielä. Kuten esim. compatct suv, large suv, small suv medium size suv.

        Forester kuuluu luokkaan Compact, eli yleensä ne on nämä täällä cittareina tunnetut rav4, crv, forester, outlander ja niin edespäin.


    • tikuvaari

      1. Tiguan
      2. Tiguan
      3. Tiguan

      • Kokenut_2000

        Vikakoodien määrässä =VW group. Tiedän, sillä omistan VW:n. Tiguania en viitsinyt ostaa, kun on kokemusta VW:n vikakoodeista ja Skodan koukeroista. Siksi kokeilen nyt aitoa nelivetoa. Voi olla, että siinäkin joutuu siitten pettymään. Tiguanin hienossa muistissa voi olla vikaa ja katsastuksessa hylätään. Autossa taasen ei ole mitään vikaa eli siinä sitä Sakemannin insinöörityötä kerrakseen...onpahan tavetta huoltaa autoja ja business pyörii kun suunnitellaan autoon vikakoodeja. Esimerkkinä muuten Touran 2003 Nox-sensori, joka on turha vikakoodipesä. Poistettiin sitten v. 2008 malleissa, kun "käry" kävi. Maksatetaan asiakkailla kuitenkin 400 euroa tyhjänpäiväisestä Nox-sensorista. Hienoa, uskokaa VW:hen. Perinteisessä Suomalaisessa ympäristössä VW:n porukka vedettäisiin .. sta..een. That's it.


      • TiguT&F
        Kokenut_2000 kirjoitti:

        Vikakoodien määrässä =VW group. Tiedän, sillä omistan VW:n. Tiguania en viitsinyt ostaa, kun on kokemusta VW:n vikakoodeista ja Skodan koukeroista. Siksi kokeilen nyt aitoa nelivetoa. Voi olla, että siinäkin joutuu siitten pettymään. Tiguanin hienossa muistissa voi olla vikaa ja katsastuksessa hylätään. Autossa taasen ei ole mitään vikaa eli siinä sitä Sakemannin insinöörityötä kerrakseen...onpahan tavetta huoltaa autoja ja business pyörii kun suunnitellaan autoon vikakoodeja. Esimerkkinä muuten Touran 2003 Nox-sensori, joka on turha vikakoodipesä. Poistettiin sitten v. 2008 malleissa, kun "käry" kävi. Maksatetaan asiakkailla kuitenkin 400 euroa tyhjänpäiväisestä Nox-sensorista. Hienoa, uskokaa VW:hen. Perinteisessä Suomalaisessa ympäristössä VW:n porukka vedettäisiin .. sta..een. That's it.

        Mitäköhän ihmettä sinäkin yritit tuossa sanoa?


      • Kokenut_2000
        TiguT&F kirjoitti:

        Mitäköhän ihmettä sinäkin yritit tuossa sanoa?

        Ei VWW:ta, koska kunnossapitopolitiikka on tehtaalta lähtiessä pielessä. Siitä on osoituksena äärettömän iso kasa VAG-COM softia, adaptereita ja muita pellevehkeitä, jotta saadaan säästettyä huoltokuluissa. Vikakoodien nollaus maksaa pikahuollossa...


      • TiguT&F
        Kokenut_2000 kirjoitti:

        Ei VWW:ta, koska kunnossapitopolitiikka on tehtaalta lähtiessä pielessä. Siitä on osoituksena äärettömän iso kasa VAG-COM softia, adaptereita ja muita pellevehkeitä, jotta saadaan säästettyä huoltokuluissa. Vikakoodien nollaus maksaa pikahuollossa...

        Eipä o VW:n huolto täydellistä, kaukana siitä... mutta on se näin parin premium merkin jälkeen aika helkkarin hyvällä tolalla siinä suhteessa että auto jo tehtaan jäljiltä pysyy about kasassa - ja huolto sitten korjaa jollain aikataululla ne virheet mitä siihen myöhemmin tulee. Pientä ihmistä lämmittää kun ensimmäisen vuoden aikana on tullut käytyä vain määräaikaishuollossa - eikä kertaakaan remontissa. Edellisellä merkillä oli kyllä hienot sijaisautot huollon puolella että oli kiva ajella kun oma pirssi oli pajattavana - mutta ihan liian tutuiksi ne tulivatkin.

        Kannattaa toki kokeilla muitakin merkkejä välillä - siperia opettaa ;)


    • Jeepman

      Suomen katumaasturikannasta. Oikeastaan ihan sama miten päin näitä autoja pyörittelee, sen verran moni varteenotettava kilpailija joukosta puuttuu.

      Että tilatkin on mitattu, se onkin juuri se osio minkä omasta puolestani voisi näissä tämän autotyypin testeissä unohtaa vaikka kokonaan. Jokainen voi tilojen tarpeen omaan käyttöön kokeilla helposti kunhan käy kaupassa auton istumassa. Sen sijaan muut ominaisuudet, etenemiskyky (lumi, hiekka, ristiriipunta), ajomukavuus, melu, neliveto-ominaisuudet ym. on tärkeitä vertailuissa sillä niiden omatoiminen tutkailu vaatisi jokaisen auton ottamisen koeajoon pidemmäksi aikaa ja eri keleissä...aika hankalaa ja aikaavievää hommaa.
      Eli turha näistä autoista hirveästi on tapella ja järjestyksiä laatia, kukin painottaa ominaisuudet päässään mieleiseen järjestykseen. Eiköhän tärkein eli huonojen olosuhteiden etenemiskyky hoidu näillä kaikilla ihan pätevästi...vajaavetoisiin verrattuna ylivoimaisesti ;)

      • Ihanneauto

        Asiatekstiä. Auto vaihtaessani pyrin saamaan tarjokkaat yli yön koejajoon, kesä ja talvikelissä jos mahdollista. Pimeällä ajossa selviää mm. valoteho ja heijastukset tuulilasiin yms.
        Ole samaa mieltä, että kaikkien katumaasturien eteneminen on ylivoimaista kaksivetoisiin verrattuna. Itse olen pärjännyt mainiosti CR-V:llä vaikka tiedän ettei sen neliveto ole paras mahdollinen. Kuitenkin riittävä. Valitsin auton yleisominaisuuksien ja tilojen takia.
        Nyt kun olen joitain uudempia tutkinut, olen päätynyt siihen etteivät ne tuo ratkaisevaa parannusta, jotta vaihto vielä kannattaisi. Saas nähdä mikä olisi seuraava. Pitäisi olla kompaktin kokoinen, diesel ja automaatti. Nykyinen CR-V:n korimalli on mennyt huonompaan suuntaan, mutta sehän ehtii taas muuttua ennen kuin vaihto tulee ajankohtaiseksi...


    • armoa pliis

      Mutta eihan tuossa listassa ole yhtaan SUV: ta.

      Subaru Forester SUV? Ehka sitten myos Corolla farmarimalli on SUV.

      • satunnainen_kävijä

        Kovastipa täällä saivarrellaan SUV-käsitteestä.

        No, alun perin SUV-lyhenne on keksitty USA:ssa tarkoittamaan perinteistä maasturia. Näitä CR-V -tyyppisiä citymaastureita taas on kutsuttu crossover-SUV:iksi, vaikka tuo crossover-lisämääre siitä enenevässä määrin unohtuukin.

        Euroopassa taas SUV-termi on alun perin jostain syystä käsitetty väärin, ja sitä on alettu käyttää nimenomaan citymaastureista eikä maastureista. Meillä SUV on siis vakiintunut tarkoittamaan ensisijassa citymaasturia. SUV lukee jopa citymaasturini rekisteriotteessa.


      • sub4Y
        satunnainen_kävijä kirjoitti:

        Kovastipa täällä saivarrellaan SUV-käsitteestä.

        No, alun perin SUV-lyhenne on keksitty USA:ssa tarkoittamaan perinteistä maasturia. Näitä CR-V -tyyppisiä citymaastureita taas on kutsuttu crossover-SUV:iksi, vaikka tuo crossover-lisämääre siitä enenevässä määrin unohtuukin.

        Euroopassa taas SUV-termi on alun perin jostain syystä käsitetty väärin, ja sitä on alettu käyttää nimenomaan citymaastureista eikä maastureista. Meillä SUV on siis vakiintunut tarkoittamaan ensisijassa citymaasturia. SUV lukee jopa citymaasturini rekisteriotteessa.

        Minulla Foresterin kohdalla lukee henkilöauto. Eli se ei sitten ole SUVi, sehän onkin hyvä asia se....


      • Ei enää VAG paskaa

        Miksi aina kehutaan että Tiguanissa on parempi varustelu?
        Jos otetaan vertailuun Tasan samanhintaiset Forester ja Tiguan niin VW Tiuan häviää 6-0.
        Toki kun laitetaan 8000 euroa lisää niin saadaa penemmän ja paremmat varusteet kuin mitä on Subaru Foresterissa.

        Menkää VW Tiguanin webbisivuille ja Subarun Forester sivuille ja katsokaa hinnastoista mitä varusteltu Tiguan todella maksaa. = Ihan liikaa siihen nähden mitä sillä saa.


      • oivariini
        Ei enää VAG paskaa kirjoitti:

        Miksi aina kehutaan että Tiguanissa on parempi varustelu?
        Jos otetaan vertailuun Tasan samanhintaiset Forester ja Tiguan niin VW Tiuan häviää 6-0.
        Toki kun laitetaan 8000 euroa lisää niin saadaa penemmän ja paremmat varusteet kuin mitä on Subaru Foresterissa.

        Menkää VW Tiguanin webbisivuille ja Subarun Forester sivuille ja katsokaa hinnastoista mitä varusteltu Tiguan todella maksaa. = Ihan liikaa siihen nähden mitä sillä saa.

        käykääpäs koeajamassa uutta GLK-mersua 2,2 koneella.


    • Tjh59

      Vaikea sanoa mitä SUV tarkoittaa, mutta mun Rangerin renkaat on 235 / 75 R15 ja niitä löytyy ainoastaan Nokian Hakkapeliitta SUV 5 mallistosta.
      Taitaa siis mun kottero olla city maasturi?

      • a siantuntija

        toyoyta rav4 on paras sitten tulee landcruiseri ja sitten urpancuiseri


      • fghdfhdfh

        SUV tarkoittaa USA:ssa maastoautoa ja crossover-SUV citymaasturia (usein toki citymaasturistakin käytetään lyhyemmin nimitystä SUV). Meillä Suomessa ja ehkä laajemminkin Euroopassa termi SUV on otettu käyttöön väärässä merkityksessä, nimenomaan citymaasturin nimityksenä.


    • kawnfiegiaj

      Rav nelkusta en tiedä, mielestäni aika pieni takaluukku verrattuna X-trailiin. Ja x-trail kulkee kyllä maastossa vähintään yhtä hyvin kuin ravikin, tosin x-trail ei täällä suomessa niin tunnettu ole. Papat vaan niitä hondia ostelee...

    • DN

      Jämäkkä ja tehokas Nitro, siinä SUV:ien ykkönen. Mahtava peli tien päällä, ei sitä tarvitse ajaa, erittäin mainio peli, riittävän ketterä kaupungissakin, puhumattakaan pahoista paikoista.

    • Nitroilija

      No eikä ole Nitro SUV:ien ykkönen, mutta käypä peli jos arvostaa vähän karumpaa meininkiä, voimaa ja maasturimaisuutta, myös negatiivisessa mielessä.

      Sivistynyttä jos etsii, ei osta Nitroa, mutta hiukan raaempaan käyttöön hintaluokkansa ykkönen.

    • Grand Cherokee.

      Ei ole JEEPIN voittanutta.

    • MN

      Ääni menee Nissan X-trailille.
      Pajeron ja Honda CRV:n aiemmin omistaneena voin sanoa, että X-trail on päihittää ne kokonaisuutena.

    • jhöslhjfkölgjhhh

      Tällaiset vastakkain-asettelut ovat hedelmättömiä. Jokainen ostaa itselleen sopivan auton ja ostopäätökseen vaikuttaa jokaisella eri asiat.

      Minä en ostaisi maasturia pelkästään tilojen vuoksi, eihän noissa cittareissa tilaa juuri ole! Tavaran kuljettamiseen on farkut parempi ratkaisu. Tietty jos samalla haluaa selvitä aina omin avuin surkeasta mökkitiestä, on neliveto vähän korkeammalla maavaralla hyvä valinta.

      Minäkin sain kuulla eräältä sukulais-mieheltä, etten olisi tarvinnut vaununkaan vetoon mitään neliveto-maasturia! Asiattomasti tokaistu, koska kukaan ei v oi tietää olosuhteista, joissa toinen ajelee. Joku ajaa pelkästään asfaltilla, toinen paljon metsäteillä.

      Olen ollut tyytyväinen omaan maasturiini, valintaa ei ole tarvinnut katua. No korkeintaan kulutuksen vuoksi, mutta mitäpä sitä ilmaiseksi voisi harrastaa!

    • Kuga paras

      Henkilöautojen mallikohtainen vikatilasto
      Katsastusvuosi 2011
      Käyttöönottovuosi 2008
      Merkki Malli Hylkäys %
      Ford KUGA 0,47
      Volkswagen TIGUAN 1,78
      Subaru FORESTER 3,81
      Rellua ei listasta löytynyt...

    • Tilasto ei totuus

      Katsastuksen vikatilasto todistaa vain autonomistajan laiskuutta tai hyväuskoisuutta. Vie auto huoltoon aina ennen katsastusta eikä koskaan tule hylkäystä, jos huolto hoitaa hommansa oikein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1361
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1094
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1060
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      849
    Aihe