päivän lehden mukaan suomalaisella naisella on terveitä elinvuosia keskimäärin 58 ja miehellä 56,7. Tilaston kärjessä olevilla islantilaisilla vastaavasti terveitä elinvuosia on n.72 ja ruotsalaisillakin n.67. Tilaston mukaan ihminen luetaan sairaaksi, jos vaivat ovat haitanneet arkipäivän elämää yli puoli vuotta. Tutkijoide mukaan suomalaisten heikkoa menestustä selittää kieleteiset asenteet, täällä ollaan kovia valittamaan. (Oliko isokin yllätys, latojan huomautus) Myös työkyvyttömyyseläkeläisiä Suomessa on eniten pohjoismaissa.
Mitä sinä teet pysyäksesi mahdollisimman pitkään terveenä? Vai katsotko, ettei asian hyväksi ole tehtävissä mitään?
Terve elämä
77
758
Vastaukset
yritäs käydä lenkillä,että en ihan rappeutuisi..Ruokavaliotakin tulee katottua,mutta toisaalta olen sitä mieltä,että ihminen pysyy terveenä just niin kauan ku sen kuuluki pysyä...:)
Liikuntaa ja oikeaa ruokavaliota sekä välttää asian murehtimista! :)) No millainen on sinun käsityksesi terveellisestä ruokavaliosta ja kuinka tiukasti pystyt pitämään siitä kiinni?
norMix kirjoitti:
Liikuntaa ja oikeaa ruokavaliota sekä välttää asian murehtimista! :)) No millainen on sinun käsityksesi terveellisestä ruokavaliosta ja kuinka tiukasti pystyt pitämään siitä kiinni?
syön rehuja silloin tällöin ja makkaraa kyllä menee..Oon aatellu,että pitäähän sitä olla vahvempaaki ruokaa,että jaksaa juosta mehtäpoluilla..:)
Näillä jutuilla meen enkä ole taatusti lipsunu tuosta ruoasta..:)mii-su kirjoitti:
syön rehuja silloin tällöin ja makkaraa kyllä menee..Oon aatellu,että pitäähän sitä olla vahvempaaki ruokaa,että jaksaa juosta mehtäpoluilla..:)
Näillä jutuilla meen enkä ole taatusti lipsunu tuosta ruoasta..:)on suomalaisen perusvihannes, joten eiköhän sille kuulu itseoikeutettu paikka tasapainoisessa ruokavaliossa! :) Kyytipojaksi silloin tällöin tietty B-vitamiinipitoista ohrapirtelöä! :))
norMix kirjoitti:
on suomalaisen perusvihannes, joten eiköhän sille kuulu itseoikeutettu paikka tasapainoisessa ruokavaliossa! :) Kyytipojaksi silloin tällöin tietty B-vitamiinipitoista ohrapirtelöä! :))
Onkohan votkassa yhtään vitamiineja,ku en pysty ööliä juomaan?
mii-su kirjoitti:
Onkohan votkassa yhtään vitamiineja,ku en pysty ööliä juomaan?
eiks se votkakin ole viljasta tehty ja siis kutakuinkin luonnontuote! :) Ja ainahan sen voi lantrata tuoremehulla tai vaikkapa puolukkamehulla, jolloin tulee tuo vitamiinipuolikin kondikseen! ;) Eikun Kippis ja pitkää ikää!! :))
norMix kirjoitti:
eiks se votkakin ole viljasta tehty ja siis kutakuinkin luonnontuote! :) Ja ainahan sen voi lantrata tuoremehulla tai vaikkapa puolukkamehulla, jolloin tulee tuo vitamiinipuolikin kondikseen! ;) Eikun Kippis ja pitkää ikää!! :))
Näuillä eväillä mä elänki satavuotiaaks..:))
muuttaa Islantiin :))
Liikunta ja tarpeeksi paljon unta, siinäpä meikäläisen perusterveydenhuolto. Tykkään luontaisesti kasviksista ja kalasta joten ruokailutottumukseni ovat kohtalaisen hyvällä mallilla. Lisäksi olen siinä onnellisessa asemassa että työ ei aiheuta kovin paljon stressiä tätä nykyä.
Mikähän tutkimus tuokin taas muten oli, ettei vaan englantilainen ;)Paitsi jos tykkää metsistä, joita Islannissa ei ole! :) Pistää tietty miettimään, mikä merkitys islantilaisten terveyteen on runsaalla kalan käytöllä. Myös paljon kalaa syövät japanilaiset pysyvät terveinä ja elävät pitkään.
No kalaahan sinäkin syöt. Mitä kalaa suosit ja missä muodossa san laitat? Käytkö itse kalassa? ;) Kohtuu stressitön elämä ja toimivat ihmissuhteet ovat varmaan myös terveen elämän osatekijöitä.
Kyseessä on Eurostatin (mikä sitten lieneekin) tilasto ja se perustuu kyselytutkimuksiin ja ihmisten omaan käsitykseen terveydestään.norMix kirjoitti:
Paitsi jos tykkää metsistä, joita Islannissa ei ole! :) Pistää tietty miettimään, mikä merkitys islantilaisten terveyteen on runsaalla kalan käytöllä. Myös paljon kalaa syövät japanilaiset pysyvät terveinä ja elävät pitkään.
No kalaahan sinäkin syöt. Mitä kalaa suosit ja missä muodossa san laitat? Käytkö itse kalassa? ;) Kohtuu stressitön elämä ja toimivat ihmissuhteet ovat varmaan myös terveen elämän osatekijöitä.
Kyseessä on Eurostatin (mikä sitten lieneekin) tilasto ja se perustuu kyselytutkimuksiin ja ihmisten omaan käsitykseen terveydestään.tutkimus. Mä aina suhtaudun vähän skeptisesti tutkimuksiin jotka perustuvat pelkkiin kyselyihin. Niissä kysymyksiä johdattelemalla voidaan saada niin paljon totuudesta poikkeavia lopputuloksia.:)) Helposti voin kyllä ajatella että suomalaiset ovat nähneet kyselyssä itsensä vähemmän terveinä kuin joku muu kansa, mutta onko se sitten lääketieteellisesti totta vai ei...onkin toinen juttu.
Kalasta teen vaikka ja mitä. Kirjolohta, siikaa, ahventa, kuhaa, silakkaa.Haukeakin käytän, vaikka sen mausta en niin pittaakaan mutta joskus saan tuttavilta haukia. Keitän kalakeittoja, paistan uunissa, pannulla, teen pihvejä, kalapullia...kiusauksia. Ostan myös savustettuna ja suolattuna, kylmäsavulohi on tautisen hyvää :) Syön kalaa kaksi-neljä kertaa viikossa. Olen mä muutaman kerran käynyt kalassakin, mutta en mitenkään säännöllisesti, enkä yksin. Porukan mukana mennyt :)) Saaliista ei sitten puhutakaan mitään :(TaikisN kirjoitti:
tutkimus. Mä aina suhtaudun vähän skeptisesti tutkimuksiin jotka perustuvat pelkkiin kyselyihin. Niissä kysymyksiä johdattelemalla voidaan saada niin paljon totuudesta poikkeavia lopputuloksia.:)) Helposti voin kyllä ajatella että suomalaiset ovat nähneet kyselyssä itsensä vähemmän terveinä kuin joku muu kansa, mutta onko se sitten lääketieteellisesti totta vai ei...onkin toinen juttu.
Kalasta teen vaikka ja mitä. Kirjolohta, siikaa, ahventa, kuhaa, silakkaa.Haukeakin käytän, vaikka sen mausta en niin pittaakaan mutta joskus saan tuttavilta haukia. Keitän kalakeittoja, paistan uunissa, pannulla, teen pihvejä, kalapullia...kiusauksia. Ostan myös savustettuna ja suolattuna, kylmäsavulohi on tautisen hyvää :) Syön kalaa kaksi-neljä kertaa viikossa. Olen mä muutaman kerran käynyt kalassakin, mutta en mitenkään säännöllisesti, enkä yksin. Porukan mukana mennyt :)) Saaliista ei sitten puhutakaan mitään :(tutkimuksia, eikä niihin nyt haudanvakavasti kannata suhtautua. Mutta se johtopäätös varmaan voidaan tehdä, että islantilaiset elävät terveempinä kuin suomalaiset. Edelleen voidaan kysyä, että miksi? Ja uskon, että yksi avaintekijä on todella erot kalan syönnissä. No sinä nyt ainakin olet mallikansalainen kalan syönnissä, itselläni on vielä petraamista. No valitettavasti kalan saatavuus ei ole kaikissa kaupoissa kovinkaan hyvä ja hinta lohta sekä silakkaa lukuunottamatta yleensä kallis.
norMix kirjoitti:
tutkimuksia, eikä niihin nyt haudanvakavasti kannata suhtautua. Mutta se johtopäätös varmaan voidaan tehdä, että islantilaiset elävät terveempinä kuin suomalaiset. Edelleen voidaan kysyä, että miksi? Ja uskon, että yksi avaintekijä on todella erot kalan syönnissä. No sinä nyt ainakin olet mallikansalainen kalan syönnissä, itselläni on vielä petraamista. No valitettavasti kalan saatavuus ei ole kaikissa kaupoissa kovinkaan hyvä ja hinta lohta sekä silakkaa lukuunottamatta yleensä kallis.
olla puhtaampi hengitysilmakin kuin meillä? Mene tiedä. Ainakin kuvittele että he ovat aika paljon ulkona, enemmän sinut luonnon kanssa kuin eteläsuomalainen.
Mä tosiaankin syön paljon kalaa, mutta en pelkästään sen terveellisyyden vuoksi, vaan koska pidän kalasta ja se valmistuukin paljon nopeammin kuin liha. Kalaruoka on myöskin paljon helpommin sulavaa, siitä ei tuu ähky niinkuin punaisesta lihasta :D
Yksi hyvä ja helppo resepti uusien pottujen seuraksi: jotain suolattua kalaa pari-kolmesataa grammaa, sipulia, tuoretta tilliä, nämä silputaan pieneksi silpuksi..lisätään purkki ranskankermaa, ripaus valkopippurijauhetta, ripaus sitruunapippuria, ripaus sokeria. Ainekset sekoitetaan keskenään ja annetaan vetäytyä jääkaapissa noin puoli tuntia. Jos seos on kovin tiukkaa, voidaan sitä pehmentää ruokakermalorauksella. Valmis seos säilyy syöntikelpoisena muutaman päivän jääkaapissa säilytettäessä.TaikisN kirjoitti:
olla puhtaampi hengitysilmakin kuin meillä? Mene tiedä. Ainakin kuvittele että he ovat aika paljon ulkona, enemmän sinut luonnon kanssa kuin eteläsuomalainen.
Mä tosiaankin syön paljon kalaa, mutta en pelkästään sen terveellisyyden vuoksi, vaan koska pidän kalasta ja se valmistuukin paljon nopeammin kuin liha. Kalaruoka on myöskin paljon helpommin sulavaa, siitä ei tuu ähky niinkuin punaisesta lihasta :D
Yksi hyvä ja helppo resepti uusien pottujen seuraksi: jotain suolattua kalaa pari-kolmesataa grammaa, sipulia, tuoretta tilliä, nämä silputaan pieneksi silpuksi..lisätään purkki ranskankermaa, ripaus valkopippurijauhetta, ripaus sitruunapippuria, ripaus sokeria. Ainekset sekoitetaan keskenään ja annetaan vetäytyä jääkaapissa noin puoli tuntia. Jos seos on kovin tiukkaa, voidaan sitä pehmentää ruokakermalorauksella. Valmis seos säilyy syöntikelpoisena muutaman päivän jääkaapissa säilytettäessä.kun rajanaapureita on aika niukasti! :)) Niin ja runsaat kalavedet ympärillä, mistä voi käydä nyppimässä lounasfisut!
Kyllä kala hyvää on etenkin siika, kuha ja ahven esimerkiksi. Sääli vaan, että valmiissa noutopöydissä harvoin on kalaa ja jos on, niin yleensä aina lohta:(( Mutta kiitti reseptistä, tuotahan pitää kokeilla kun seuraavaksi on suolattua kalaa käsillä! :))- taikis evk
norMix kirjoitti:
kun rajanaapureita on aika niukasti! :)) Niin ja runsaat kalavedet ympärillä, mistä voi käydä nyppimässä lounasfisut!
Kyllä kala hyvää on etenkin siika, kuha ja ahven esimerkiksi. Sääli vaan, että valmiissa noutopöydissä harvoin on kalaa ja jos on, niin yleensä aina lohta:(( Mutta kiitti reseptistä, tuotahan pitää kokeilla kun seuraavaksi on suolattua kalaa käsillä! :))oot pystynyt kirjautumaan. Mua sorsitaan, eivät päästä kirjautumaan mistäänkohden,.ei etusivulta, ei galerian kautta, ei postin kautta eikä tietenkään täältä palstan kautta. Tää on niin väärin :(( Pääse ees kattomaan olisiko tullut puolipukeisia kuvia galleriaan :))
Noista terveellisistä jutuista vielä, nauruhan tunnetusti lisää ikää ja sen vuoksi suosin komedioita. Esim mister Bean saa meikäläisen naurunystyrät hyrräämään. Samoin Pirkka-Pekan James Potkukelkka. Kattelin tässä yhtenä iltana juutuupista vanhoja pätkiä ja varmaan terveys jatkui vuodella. taikis evk kirjoitti:
oot pystynyt kirjautumaan. Mua sorsitaan, eivät päästä kirjautumaan mistäänkohden,.ei etusivulta, ei galerian kautta, ei postin kautta eikä tietenkään täältä palstan kautta. Tää on niin väärin :(( Pääse ees kattomaan olisiko tullut puolipukeisia kuvia galleriaan :))
Noista terveellisistä jutuista vielä, nauruhan tunnetusti lisää ikää ja sen vuoksi suosin komedioita. Esim mister Bean saa meikäläisen naurunystyrät hyrräämään. Samoin Pirkka-Pekan James Potkukelkka. Kattelin tässä yhtenä iltana juutuupista vanhoja pätkiä ja varmaan terveys jatkui vuodella.ei pääse muuten kirjautumaan uloskaan muuten ku kait poistumalla koko suolesta.
- taikis evk
Nittaminax kirjoitti:
ei pääse muuten kirjautumaan uloskaan muuten ku kait poistumalla koko suolesta.
tuo on vielä pahempi juttu :(
Jäittepä nalkkiin, siellä nytt ootee ja pysytte *nauraa vahingoniloisena* taikis evk kirjoitti:
tuo on vielä pahempi juttu :(
Jäittepä nalkkiin, siellä nytt ootee ja pysytte *nauraa vahingoniloisena*tästä mitään haittaakaan ole, olisin vain käynyt virallista postilootaani kurkkimassa, mutta kerkeehän sinne.
Eläkä kuule naureskele siel *lyö paistinpannulla*- taikis evk
Nittaminax kirjoitti:
tästä mitään haittaakaan ole, olisin vain käynyt virallista postilootaani kurkkimassa, mutta kerkeehän sinne.
Eläkä kuule naureskele siel *lyö paistinpannulla*nyt kyllä lähti vasara ja alasin pois paikoiltaan *ravistelee helisevää päätään* Sinne meni taas vuosi terveydestä !!!
taikis evk kirjoitti:
nyt kyllä lähti vasara ja alasin pois paikoiltaan *ravistelee helisevää päätään* Sinne meni taas vuosi terveydestä !!!
hellästi vaan kopautin, ku sä voit tarvita sitä pannua kalojen paistoon :)) eihän kuhmuraisella pannulla mitään tee. *liimaa taikiksen korvaan irronneet osat takas*
Nittaminax kirjoitti:
hellästi vaan kopautin, ku sä voit tarvita sitä pannua kalojen paistoon :)) eihän kuhmuraisella pannulla mitään tee. *liimaa taikiksen korvaan irronneet osat takas*
jo kirjautumaan, helpottipa oloa :)
TaikisN kirjoitti:
jo kirjautumaan, helpottipa oloa :)
outo olo jos ei omaa nikkiä pääse käyttämään, sitä on niinku vieraalla maalla tai alasti, vaikka sen nikin kirjoittaa rekkaantumatta. No kuitenkin hyvä että toimii ja mäkin varmaan pääsen viraliselle postille.
taikis evk kirjoitti:
oot pystynyt kirjautumaan. Mua sorsitaan, eivät päästä kirjautumaan mistäänkohden,.ei etusivulta, ei galerian kautta, ei postin kautta eikä tietenkään täältä palstan kautta. Tää on niin väärin :(( Pääse ees kattomaan olisiko tullut puolipukeisia kuvia galleriaan :))
Noista terveellisistä jutuista vielä, nauruhan tunnetusti lisää ikää ja sen vuoksi suosin komedioita. Esim mister Bean saa meikäläisen naurunystyrät hyrräämään. Samoin Pirkka-Pekan James Potkukelkka. Kattelin tässä yhtenä iltana juutuupista vanhoja pätkiä ja varmaan terveys jatkui vuodella.satuin olemaan kirjautuneena ennen kuin nää systeemin remppahommat taas kerran alko. Jälleen ihan turhanaikainen "uudistus".
Huumori ja nauru toki kuuluvat terveeseen elämään. Brittihuumorista tykkään kanssa kuten esim juuri mr Beanista ja Pokka pitää sarjasta. Arkiaamuihin kuuluu taas lukea B Virtanen sarjis lehdestä ensimmäisenä...niin ja päivään huulenheitto palstoilla! :))
Terveeseen elämään kuuluvat sitten vielä ainakin toimivat ihmissuhteet, mielekäs työ, vaihtelua sekä mielenvirkeyttä tuovat harrasteet sekä juhlahetket silloin tällöin....norMix kirjoitti:
satuin olemaan kirjautuneena ennen kuin nää systeemin remppahommat taas kerran alko. Jälleen ihan turhanaikainen "uudistus".
Huumori ja nauru toki kuuluvat terveeseen elämään. Brittihuumorista tykkään kanssa kuten esim juuri mr Beanista ja Pokka pitää sarjasta. Arkiaamuihin kuuluu taas lukea B Virtanen sarjis lehdestä ensimmäisenä...niin ja päivään huulenheitto palstoilla! :))
Terveeseen elämään kuuluvat sitten vielä ainakin toimivat ihmissuhteet, mielekäs työ, vaihtelua sekä mielenvirkeyttä tuovat harrasteet sekä juhlahetket silloin tällöin....sarjasta mulle tulee aina mieleen Synnove, tiettyjen mielleyhtymien vuoksi. Katselin torstaina taas sarjan uusintoja ja täytyy todeta että Hyacinth Bucketin roolin vetää niin mainio näyttelijätär, että jo hänen pelkkä olemuksensa saa suupielet väräjämään :)
- QuietPlace
TaikisN kirjoitti:
sarjasta mulle tulee aina mieleen Synnove, tiettyjen mielleyhtymien vuoksi. Katselin torstaina taas sarjan uusintoja ja täytyy todeta että Hyacinth Bucketin roolin vetää niin mainio näyttelijätär, että jo hänen pelkkä olemuksensa saa suupielet väräjämään :)
yhdistät.
Muistatkos sen synnoven kruunukuvan?
Sen punaisen, kukas siinä kruunun alla oli ;) QuietPlace kirjoitti:
yhdistät.
Muistatkos sen synnoven kruunukuvan?
Sen punaisen, kukas siinä kruunun alla oli ;)arvata asiaa jonka tiedän :) Juuri tuohon viittasin kommentissani.
TaikisN kirjoitti:
sarjasta mulle tulee aina mieleen Synnove, tiettyjen mielleyhtymien vuoksi. Katselin torstaina taas sarjan uusintoja ja täytyy todeta että Hyacinth Bucketin roolin vetää niin mainio näyttelijätär, että jo hänen pelkkä olemuksensa saa suupielet väräjämään :)
Benn Hillin näkeminen. Ei tosin ole hetkeen ollut ruudussa.
- Synnove.Pullo
norMix kirjoitti:
Benn Hillin näkeminen. Ei tosin ole hetkeen ollut ruudussa.
Lueskelin tässä tätäkin ketjua ajankulukseni ja huomasin ilokseni, etten ole näemmä vielä kuollut kun joku nimeni mainitsi.
Mutta teki mieleni kertoa, että se asia mikä mieltäni vaivasi viime vuoden muinaistulien yössä, kun kerroin sätissä *tuolla jossain* nähneeni *tuolla jossain* eli meren yläpuolella niitä kummallisia lentäviä esineitä eli punaisia raketinomaisia leijuvia esineitä joissa oli sateenvarjokin (muistaakseni sitä NorMixinkin kera pohdittiin, että mitä olivat). Niin ja siis varsinainen asiani on se, että nyt tiedän mitä ne olivat. Ne olivat ihkaoikeita vanhentuneita hätäraketteja. Hätäraketeissa on laskuvarjo. Että se niistä ufoista.
- hmmm........
on täysin terve? Rajanveto on aika vaikea. Minusta tuo juttu oli aika yksioikoinen. Luin myös tuon netistä. ..puolivuotta haitanneet elämää, jaapa jaa. Kymmeniä vuosia jos jonkinlaista haittaa on ollut ja silti olen ihan normaali, en miellä itseäni nimikkeellä sairas.
Teen työtä ja rakastan :)
Mitäkö teen? Hoidan itseäni ja haen apua kun siltä tuntuu.hankalaa. Tutkimus perustui haastatteluihin ja ihmisten omaan käsitykseen terveydestään. Peruspessimistinen suomalainen voi hyvinkin pitää itseään sairaana kun samassa kunnossa oleva islantilainen terveenä.
No pääasia kait on, että tulee toimeen omien mahdollisten haittojensa kanssa ja jaksaa säilyttää elämänilonsa kuten sinäkin! :)- riisisuklaa
Olen samaa mieltä. Rajanveto on aika vaikeaa missä menee täysin terve ja missä ei. Joku voi ihan hyvin sairastaa jotain sairautta joka ei parane ja on omasta mielestään silti terve. Ihan sama on sanan "normaali" kohdalla..
riisisuklaa kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Rajanveto on aika vaikeaa missä menee täysin terve ja missä ei. Joku voi ihan hyvin sairastaa jotain sairautta joka ei parane ja on omasta mielestään silti terve. Ihan sama on sanan "normaali" kohdalla..
monasti mielipidekysymys! :) Entäs tämä klassinen hyvä perhe, mites se määritellään?
- vastaaja...
Suht terveellisesti olen lähes koko elämäni elänyt, silti alitan reilusti tuon tutkimuksen terveet elinvuodet :(
Jatkan siitä huolimatta entiseen malliin... liikuntaa, terveellistä ruokaa ja ...seksiä silloin tällöin :).ja keskimääräinen on harva! Mutta olennaista kait on, että tekee mitä on tehtävissä ja pyrkii tekemään elämästään niin hyvän kuin mahdollista terveytensä sallimissa rajoissa. Tietenkin myös seksi kuuluu hyvään ja terveeseen elämään! :)
- tänään kävin
alkajaisiksi metsässä poimimassa mustikoita ja sieniä, joista sienet jo ehdin valmistaa ruoaksi ja syödä. Olisi paluumatkalla ollut riistaakin tarjolla, kun vähän matkaa edessä ajanut auto törmäsi hirveen joka kuoli siihen tielle. Mutta terveellisesti kun pidin turvaväliä ja kohtuuvauhtia, ei haaveria tullut minun kohdalleni.
Muuten kävin tuossa välissä jo kävelyllä kotikulmillakin. Lopun illan taidan käyttää luovaan laiskotteluun.
Jos tällä reseptillä ei elä ainakin ensi viikonloppuun, ihmettelen kauhiast kuinka terveellinen sitä oikein pitää ollakaan.vastuullista liikennekäyttäytymistä, liikuntaa ja luovaa laisottelua! Jos noilla eväillä ei selviä vähintään ens viikonloppuun no jo nyt on kumma! Pitäsin todennäköisenä jopa huomattavasti pidempääkin elämää! :)
Marjat ja sienet ovat varmaan terveellisiä olettaen, että tietää mitä poimii. No mitä sieniä sinä keräsit ja löytyikö helposti? Mites ne säilöt ja missä muodossa tykkäät syödä?- tarjolla jo
norMix kirjoitti:
vastuullista liikennekäyttäytymistä, liikuntaa ja luovaa laisottelua! Jos noilla eväillä ei selviä vähintään ens viikonloppuun no jo nyt on kumma! Pitäsin todennäköisenä jopa huomattavasti pidempääkin elämää! :)
Marjat ja sienet ovat varmaan terveellisiä olettaen, että tietää mitä poimii. No mitä sieniä sinä keräsit ja löytyikö helposti? Mites ne säilöt ja missä muodossa tykkäät syödä?ensimmäiset suppilovahverotkin, otin mukaan, kantarellit tietysti ja näitä paremman sorttisia haperoita, jotka on tapana koemaistaa paikan päällä ennen kuin kyytiin tulevat.
Muuten tavattoman runsaasti oli tänään tyrkyllä noita valkokärpässieniä, lähes runsain sieni tuossa maastossa. Ei ihme, että lipsahtaa asiaa tuntemattomien mukaan. Ehkä terveysharrastuksiin kuuluu myös sienikirjan lukeminen. tarjolla jo kirjoitti:
ensimmäiset suppilovahverotkin, otin mukaan, kantarellit tietysti ja näitä paremman sorttisia haperoita, jotka on tapana koemaistaa paikan päällä ennen kuin kyytiin tulevat.
Muuten tavattoman runsaasti oli tänään tyrkyllä noita valkokärpässieniä, lähes runsain sieni tuossa maastossa. Ei ihme, että lipsahtaa asiaa tuntemattomien mukaan. Ehkä terveysharrastuksiin kuuluu myös sienikirjan lukeminen.sieniä kerättyä, kun en niitä tunne. Sienisalaatissa ja -kastikkeessa syön kyllä toisten keräämiä.
Hyvä puolukkavuosikin näyttäisi tulevan ainakin tännepäin. Hetken saavat vielä kypsyä, ennen kuin kannattaa lähteä poimimaan. Puolukka on poimurilla aika helppo ja nopea poimittavakin.
- Yxitypy
tämän tukimuksen tuloksen. Kuinka luotettava sitten, sitä ei tiedä.
Täytyypä sanoa että minut sitten luetaan sairaaksi, vaikka ei onneks siltä nyt tunnu :=))
Oman terveyden hyväksihän ihminen voi tehdä paljonkin, mutta ei sekään välttämättä takaa sitä, että pysyt terveenä lopun elämää. On sairauksia, jotka voivat olla geeniperimää jne.
Ehkä meillä on noita kielteisiä asenteita. Ollaan me myös aika totista kansaa, jos esim. vertaa Norjalaisiin, joita muutamia tunnen.
En tiedä, syönkö itse kovin terveellisesti aina. Mutta kalaa syön kolme kertaa viikossa, ja yritän syödä kasviksia ja hedelmiä aika paljon. Vaaleaa leipää en syö juuri koskaan. Oliiviöljyä käytän ruoanlaitossa. Ravinnelisistä Omega 3 kalaöljyä, C-vitamiinia ja kalsiumia, joka sisältää D-vitamiinia. Paljon tehty tutkimuksia, joissa todettu, että suomalaiset saavat ihan liian vähän D vitamiinia. Tarvittavaa määrää ei kuulema voi pelkästään meidän ruoasta saada. Kevyttuotteiden käytön olen lopettanut kokonaan niissä olevien lisäaineiden vuoksi. Nämä lisäaineethan ovat nykyään heräätäneet paljon keskustelua.
Liikuntaa harrastan ( vesijuoksu, salilla käynti, pöyräily, kävely) neljänä päivänä viikossa.
Kyllähän positiivisella elämänasenteella on myös hirvittävän suuri merkitys terveyteen.
Monilla on varmaan kokemusta siitä, jos on ollut pidemmän aika masentunut, tai jotenkin allapäin, alkaa sen tuntemaan pian myös kropassaan.ettei terveilläkään elämäntavoilla aina pysy terveenä, mutta ainakin lisää huomattavasti mahdollisuutta pysyä. Sinä ainakin teet omalta osalta parhaasi. Oliivit ja oliiviöljyn käytön olen itsekin ottanut ruokavaliooni ja ruoanlaittooni. Välimeren maissa ne on yleisessä kaytössä ja varmaan yksi tekijä sikäläisten terveyteen.
Elämän asenteella uskon kanssa olevan suurempi merkitys terveenä pysymiseen kuin yleisesti kuvitellaan. Muistan jopa lukeneeni, että omalla asenteella on vaikutusta myös paranemiseen, jos kaikesta huolimatta sairastuu.- nostanut
huimasti tasoasi viime aikoina. Tätä menoa sinusta voi alkaa jopa pitämään. :)
- yxitypy evk
nostanut kirjoitti:
huimasti tasoasi viime aikoina. Tätä menoa sinusta voi alkaa jopa pitämään. :)
kiva että SINÄKIN olet viimein huomannut tasokkuuteni, vaikka kovin kauan se kesti :=))
- Yxitypy
norMix kirjoitti:
ettei terveilläkään elämäntavoilla aina pysy terveenä, mutta ainakin lisää huomattavasti mahdollisuutta pysyä. Sinä ainakin teet omalta osalta parhaasi. Oliivit ja oliiviöljyn käytön olen itsekin ottanut ruokavaliooni ja ruoanlaittooni. Välimeren maissa ne on yleisessä kaytössä ja varmaan yksi tekijä sikäläisten terveyteen.
Elämän asenteella uskon kanssa olevan suurempi merkitys terveenä pysymiseen kuin yleisesti kuvitellaan. Muistan jopa lukeneeni, että omalla asenteella on vaikutusta myös paranemiseen, jos kaikesta huolimatta sairastuu.ollessani Espanjassa 3 kuukautta opin käyttämään oliiviöljyä. He tosiaan pitävät sitä terveyden lähteenä. Eipä heillä olekaan kovin paljon sydän-eikä verisuonisairauksia. Ostavat öljyä 5-10 litran kanistereissa, ja käyttävät sitä ruoanlaitossa tosi reilusti.
Ai niin..yksi tärkeä terveyden edistäjä jäi mainitsematta. Punaviini, ja tietenkin kohtuudella käytettynä :=)) Yxitypy kirjoitti:
ollessani Espanjassa 3 kuukautta opin käyttämään oliiviöljyä. He tosiaan pitävät sitä terveyden lähteenä. Eipä heillä olekaan kovin paljon sydän-eikä verisuonisairauksia. Ostavat öljyä 5-10 litran kanistereissa, ja käyttävät sitä ruoanlaitossa tosi reilusti.
Ai niin..yksi tärkeä terveyden edistäjä jäi mainitsematta. Punaviini, ja tietenkin kohtuudella käytettynä :=))Kun on paikat hyvin öljytty, niin toimiihan ne paremmin kuin kuivakäytössä! :))
Aattelinkin, että mihin sä punkun unohdit! Mikäs se sun kohtuukäyttös sitten on? Pullo päivässäkö? :))- Yxitypy
norMix kirjoitti:
Kun on paikat hyvin öljytty, niin toimiihan ne paremmin kuin kuivakäytössä! :))
Aattelinkin, että mihin sä punkun unohdit! Mikäs se sun kohtuukäyttös sitten on? Pullo päivässäkö? :))aina tarkkana, mitä sulle kirjoittaa. Olis pitänyt laittaa: Opin käyttämään oliiviöljyä RUOAN valmistuksessa.
Kyllähän tieten saranoistakin narina lähtee, kun vähän öljyä laittaa :=))
Kohtuukäyttö olis lasi- pari päivässä ruokajuomana. Minä kuitenkin ostan kerran tai pari kertaa kuukaudessa perjantaina punkkupullon, ja kaadan lasillisen ruoan painikkeeksi. Noh..sehän alkaa niin kivasti lämmittämään poskia ja tulee niin kevyt olo, niin kaadanpa toisen, kolmannen ja vielä neljännenkin, kunnes lähestyttäessä puolta yötä, alkaa pohja näkymään. On kyllä sattunut niinkin, että pullosta on lasillinen jäänyt vielä seuraavaan päivään, mutta se on aika harvinaista :=)) Yxitypy kirjoitti:
aina tarkkana, mitä sulle kirjoittaa. Olis pitänyt laittaa: Opin käyttämään oliiviöljyä RUOAN valmistuksessa.
Kyllähän tieten saranoistakin narina lähtee, kun vähän öljyä laittaa :=))
Kohtuukäyttö olis lasi- pari päivässä ruokajuomana. Minä kuitenkin ostan kerran tai pari kertaa kuukaudessa perjantaina punkkupullon, ja kaadan lasillisen ruoan painikkeeksi. Noh..sehän alkaa niin kivasti lämmittämään poskia ja tulee niin kevyt olo, niin kaadanpa toisen, kolmannen ja vielä neljännenkin, kunnes lähestyttäessä puolta yötä, alkaa pohja näkymään. On kyllä sattunut niinkin, että pullosta on lasillinen jäänyt vielä seuraavaan päivään, mutta se on aika harvinaista :=))ruokaölyä saranoiden voiteluun- toimii! :)
No hyvä, että edes tiedät mikä OLISI kohtuukäyttö! ;-) Toisaalta pullo punkkua on sentään paaaaaaaaaaaaaljon parempi vaihtoehto kuin pullo kossua! :=))- yxitypy evk
norMix kirjoitti:
ruokaölyä saranoiden voiteluun- toimii! :)
No hyvä, että edes tiedät mikä OLISI kohtuukäyttö! ;-) Toisaalta pullo punkkua on sentään paaaaaaaaaaaaaljon parempi vaihtoehto kuin pullo kossua! :=))öljynnyt oven saranoita ruokaöljyllä. Viimeksi käytin ruokaöljyä pyörän kettingin öljyämiseen, kun huolsin pyöräni kesällä, eikä ollut kotona oikeaa kettinkiöljyä :=))
Ehkä vielä opin kohtuukäytön, kunhan pitää huolen ettei sitä alita :=))
huomasin sun galleriassa samanlaisen kissan ku mullakin on. Meittin kissalla vaan toi valkonen kuonon ja otsan kohalla on toispuolinen. Tai siis enemmän vaan valkosta oikeella puolella :)
perussekarotuinen sitten kun munkin kattini! :) Onks teidän karvakasa sisäkissa vai tekeeks se omia retkiä ulkona? Mun on jo sen verran iällä, ettei se enää juuri ulkoile mitä nyt lämpiminä päivinä terassilla loikoo! Ruokakupillakin on viihtynyt turhan hyvin kuten kuvasta näkyy! :)
- Ak:n lapio
norMix kirjoitti:
perussekarotuinen sitten kun munkin kattini! :) Onks teidän karvakasa sisäkissa vai tekeeks se omia retkiä ulkona? Mun on jo sen verran iällä, ettei se enää juuri ulkoile mitä nyt lämpiminä päivinä terassilla loikoo! Ruokakupillakin on viihtynyt turhan hyvin kuten kuvasta näkyy! :)
Näitä perussekarotuisia änkeää hyljättynä syksyisin pyytämään sympatiaa ja evästä. Kylminä talvina on aitoista löytyny pakkasen panemia pantueitakin.
- Ak:n lapio
Ak:n lapio kirjoitti:
Näitä perussekarotuisia änkeää hyljättynä syksyisin pyytämään sympatiaa ja evästä. Kylminä talvina on aitoista löytyny pakkasen panemia pantueitakin.
Vastauksellani oli tekemista avauksen kanssa. Ei niin mitään. Mutta ei se mitään!
Ak:n lapio kirjoitti:
Vastauksellani oli tekemista avauksen kanssa. Ei niin mitään. Mutta ei se mitään!
lipsutaan avauksen aiheesta. No toisaalta avaus nyt on vaan alkupiste ja vuorovaikutteisessa keskustelussa loppupisteen paikka on auki. Sitäpaitsi syksyllä on aina paikallaan muistuttaa kesäkissojen ja -kollien kohtalosta- oli ne sitten eläimiä tai ihmisiä!
norMix kirjoitti:
ihan sisäkissa, ei sitä ulos voi täällä päästää, heti jäis autonalle :( Kolli painaa jotain 6 kiloo, ei ole koskaan päässyt lihoamaan vaikka on leikattu.
Nittaminax kirjoitti:
ihan sisäkissa, ei sitä ulos voi täällä päästää, heti jäis autonalle :( Kolli painaa jotain 6 kiloo, ei ole koskaan päässyt lihoamaan vaikka on leikattu.
muutaman vuoden kissa sisäkissana, mutta kerran se pääsi vahingossa ulos eikä sitä senjälkeen enää pidätellyt mikään. Nyt tosin vanhuuttaan ei juuri enää ulkona viihdy kuin terassialla lämpimänä päivänä aurinkoa ottamassa.
ylimääräistä hokkuspokkusta.Toistaiseksi olen ollut terve, mutta jossain takaraivossa jäytää sanonta: kuolee saappaat jalassa;)
Ehkä niin olisikin parempi...*menee ostaa punaiset kumpparit*
Nuorena himoitsin punaisia kenkiä. En edes ymmärrä, miksi en niitä hankkinut. Yhdet tummanpuhuvat mokkasiinit ostin ja lähettiin bilettämään. Aamulla ei ollut kumpaistakaan tallella. Aivan surusta raivona niitä lähdin etsimään. Löytyihän ne, hiekkaa täynnä ja kantareunus littaan tallattu:/
Ravistin hiekat kera morkkiksen, mutta hemmetti vieköön..ottaa vieläkin päähän.terve olet niin ei ole myöhäistä aloittaa liikunta ja huomion kiinnittäminen ruokavalioon. No ehkä teet jo niin huomaamattasikin. Kaikkihan me joskus kuolemme, parhaassamin tapauksessa omilla valinnoillaan voi lähtöä lykätä jokusen vuoden. Mutta kaatua punaiset saappaat jalassa viimeisen kerran, siinä olisi tyyliä! :)
Surullinen tarina mokkasiineistä. Mutta mitäs jos lakkaisit harmittelemasta ja menisit ostamaan uudet punaiset kengät? Ja vaikka vielä tyylikkää punaisen leningin sävy sävyyn. Jos tällaiseen asuun pukeutuneen naisen kohtaan tanssipaikalla, haen ilman muuta! ;)norMix kirjoitti:
terve olet niin ei ole myöhäistä aloittaa liikunta ja huomion kiinnittäminen ruokavalioon. No ehkä teet jo niin huomaamattasikin. Kaikkihan me joskus kuolemme, parhaassamin tapauksessa omilla valinnoillaan voi lähtöä lykätä jokusen vuoden. Mutta kaatua punaiset saappaat jalassa viimeisen kerran, siinä olisi tyyliä! :)
Surullinen tarina mokkasiineistä. Mutta mitäs jos lakkaisit harmittelemasta ja menisit ostamaan uudet punaiset kengät? Ja vaikka vielä tyylikkää punaisen leningin sävy sävyyn. Jos tällaiseen asuun pukeutuneen naisen kohtaan tanssipaikalla, haen ilman muuta! ;)ja samassa naurattaa jo sananakin leninki. Punaisia kenkiä ihastelen vieläkin...hyllyllä.
Ehkä sporttia ja tsemppistä jatkossa....onhan niitä punaisia lenkkareitakin:)
Kotimaan uutiset noin 1950: Tanssilavoilla menee nykyään hyvin. Uusi villitys on tuonut uusia ja vähän kokeneempiakin tanssin ystäviä uusintakierrokselle. Seinäruusuinakin tunnettuja tanssijoita havaittavissa valssin pyörteissä.
Punaisiin leninkeihin ja kenkiin sonnustautuneita neitokaisia pyörähtelee sankoin joukoin komeiden kavaljeerien vankkojen käsivarsien turvallisessa syleilyssä.
Kiitti Normix ja ainakin 10 vuotta lisää:)
- Masse-setä
Jos terveitä elinvuosia on noin paljon, niin kohta ei tarvitakaan kuin reilun 2 viikon saattokoti ja parin vuoden lisäys eläkeikään.
Siis minimieläkeikään.
Jos saattokodit pyritään sijoittamaan lähelle loppusijoituspaikkaa, niin kilpailutuksen jälkeen loput varat saadaan sijoitettua yhteiskunnallisesti merkittäviin kohteisiin.saattokodin jokaisen kerroksen eteisaulassa on jenkkimallinen roskakuilun luukku ja kellarissa on lämpöä tuottava krematorio.
LaardiBee kirjoitti:
saattokodin jokaisen kerroksen eteisaulassa on jenkkimallinen roskakuilun luukku ja kellarissa on lämpöä tuottava krematorio.
Näin vainajasta jäisi lämmin muisto henkilökunnalle ja vuoroaan odottaville!
Kotitöiden välttely, laiskottelu, kiroilu, musiikin kuuntelu kovaa ja pelaaminen edistävät terveyttäsi! :)
http://www.iltalehti.fi/elintavat/2009090110171867_el.shtmlSiitäs saivat nyt kaikki kitisijät. Palstalla laiskotteleminen onkin hyödyllistä terveydelle ja pienet väännöt antavat hetkellistä stressiä, mikä myöskin edistää terveyttä !! Lopuksi vielä oikein iso PRKL. :)) Enkä kyllä tee tänään yhtään mitään kotona.
TaikisN kirjoitti:
Siitäs saivat nyt kaikki kitisijät. Palstalla laiskotteleminen onkin hyödyllistä terveydelle ja pienet väännöt antavat hetkellistä stressiä, mikä myöskin edistää terveyttä !! Lopuksi vielä oikein iso PRKL. :)) Enkä kyllä tee tänään yhtään mitään kotona.
Onneksi tuli liityttyä naamakirjassa ajat sitten "Ei jaksa siivota s****na" ryhmään! :))
mii-su kirjoitti:
ollaan sitten ihan terveyden perikuvia..saat***a! :))
Onpa raskasta tää kommentointi, täytyy vissiin loppupäivä levätä...h****ti! :))
- MirreLiina
pysyäkseni terveenä.
Liikun paljon, syön terveellisesti, en tupakoi, alkoholia harvoin ja vähän, siinä tärkeimmät.kaikki perusasiat olevan kondiksessa! Taidat elää 100-vuotiaaksi!:)
No minkästyyppistä liikuntaa harrastat?- MirreLiina
norMix kirjoitti:
kaikki perusasiat olevan kondiksessa! Taidat elää 100-vuotiaaksi!:)
No minkästyyppistä liikuntaa harrastat?100-vuotiaaksi, mutta terveenä vanhuus on helpompaa.
Kävelen paljon, ajan kuntopyörällä, poljen stepperiä, jumppaan, pilatesta harrastan myös,
uimassa käyn, joko riittää. MirreLiina kirjoitti:
100-vuotiaaksi, mutta terveenä vanhuus on helpompaa.
Kävelen paljon, ajan kuntopyörällä, poljen stepperiä, jumppaan, pilatesta harrastan myös,
uimassa käyn, joko riittää.kun olet 99v ! :))
Liikuntaharrastustesi kirjo on kiitettävän monipuoleinen edes tietämättä mitä on pilates, joten riittelee. Paljonkos tulee uitua kerralla ja mikset aja oikealla pyörällä?
- Adria
Tunnustan, että en tee mitään erityistä terveyteni eteen. Luonnostaan tykkään touhuilla ja liikkua, varsinkin kesällä.
...Tonne uuniin...
kinkku-aurajuusto-purjopiirakan , riittääkö se?
Krapulaiselle pojalle maistuu kun tulee koiruuden hakeen hoidosta.
Eli lenkkeilty on ....koiran kanssaMukava kun eksyit laiffareiden älyvapaalle palstalle!
Lenkkeily koiran kanssa on tietty hyvä, etenkin kun se pakottaa tiettyyn säännönmukaisuuteenkin oli sää mikä hyvänsä. Toivonmukaan jatkat, vaikka koira haettaisiin pois. Kaloripommit hyväksyttäkööt satunnaisena murkinana etenkin jos se menee kraupulaisen olon kohentamiseen.
- Mil-laN
...alkaa nykyisin kunnon aamupalalla, liikunta on jokapäiväistä ja ruokavalio muutenkin monipuolinen ja terveellinen.
Kyllä nyt jaksaa taas...viikon patikointi/kalareissu takana ja olo mitä mahtavin.:)jo lähes mallikansalaisesta- ainakin elintavoiltasi! :))
Nooooooh, tuliks kalaa ja mites sää suosi reissulla?- Mil-laN
norMix kirjoitti:
jo lähes mallikansalaisesta- ainakin elintavoiltasi! :))
Nooooooh, tuliks kalaa ja mites sää suosi reissulla?...suosi, aurinko paistoi joka päivä ja pienet sateet satoivat yöllä. Kalaa tuli juuri senverran, että hiilloksella saimme tehdä loimulohta, nam.:)
Oli niin mukava patikkareissu, että syyslomalla on lähdettävä ruskaretkelle Lappiin.
- fitnessi
katos nosto ja punnerrus, niin sillä pärjää pitkälle :)
nostolla ja punnerruksella pääsee liikkeelle. Vielä ehkä voisit tarkkailla, mita päästät suustasi sisään ja ulos! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1368019- 615961
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa813352Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän73103Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101728Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2131719Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3431453Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351212Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931209Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321141