pettäjän omantunnontuska valtava

miksi tein näin...

Pystyykö sitä antamaan itselle ikinä anteeks jos on pettäny naista kerran. Meille tuli oletetusti ero. Eikä se kenen kanssa petin tietenkää tuu mitää juttuu koska ei ollu tunteita häntä kohtaan. Ei me kauaa oltu keretty olee yhdes mut silti ei se oikeuta mihinkään kun oikeesti oli tunteita häntä kohtaan. Mä en käsitä itteeni yhtään.

Mä oon yksin tän tuskan kanssa. Sattuu aivan äärettömästi.

Syitä oon pohtinut miksi menin pettämään. Oli mustasukkasuutta, pelkoa hylätyks tulemisesta tms. Tämä nainen rakasti exäänsä. Sanoi sen mulle tekstiviestillä. Kai silläki oli joku merkitys sit siihen pettämiseeni. Ikinä en saa kuitenkaa täydellistä vastausta miksi petin.

Aika toivottavasti parantaa haavat. Nyt on viikko kulunu siitä kun tapahtuneesta.

Itken ja huudan ja raivoon itselleni edelleen. Oon aivan masentunut ja väsynyt ja uupunut. En jaksa enää. En tiiä koska pystyn antaa anteeksi pettämistäni. Tää oli eka kerta ku näin tapahtu mulle ja kyllä tää tuntuu aivan järkyttävän tuskalliselta.

Tunteeni on vain valtava kipu ja suuri painolasti rinnassa ja päässäni.

Muistotkin sattuvat jo mitä kerkesimme yhdessä touhuamaan. Haluaisin hänet takaisin mutta ymmärrettävästi hän ei halua olla ikinä enää tekemisissään mun kanssa. Se on niin anteeksi antamaton teko.

14

2230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiina*

Jos nainen ei antanut sinulle anteeksi, niin siksi sinun pitää antaa anteeksi itsellesi. Ei ollut kovin vahvaa rakkautta hänen(kään?) taholta.

Aika parantaa haavat aina. Kärsi nyt, kun vielä on kärsittävää ;).

Ihan oikeesti. Kertapettäminen ei ole vakavaa. Siitä saa kyllä tehtyä paljon vakavampaa kuin se on, etenkin nuorempana.

Itse olen todella erinomaisissa väleissä ex-poikaystäväni kanssa - ööh - 27 vuoden takaa. Häntä kiinnosti silloin myös toiset naiset- jätin hänet kumppanina - mutta en ystävänä - eikä siis hänkään. Kaikenlaista on tapahtunut - olen eroamassa - hän on eronnut jo kolme kertaa. Olemme miettineet myös yhteistä tulevaisuutta, mutta sitä ei tule- ainakaan näillänäkymin.

• tuntuu hyvältä kuulla sun ajatuksia tästä. Kiitos ja hyvää loppukesää sinne :)

• jeps-

"Jos nainen ei antanut sinulle anteeksi, niin siksi sinun pitää antaa anteeksi itsellesi. Ei ollut kovin vahvaa rakkautta hänen(kään?) taholta."

Just näin. Koska tuskin nainenkaan syyttää syyttämällä sinua, vaan hänkin tuntee pahaa oloa. "Ei ollut kovin vahvaa rakkautta hänen(kään?) taholta." Niinpä.

• .........

Kuule, olen itse ollut aivan samanlaisessa tilanteessa kuin sinä. Pettämisen syykin oli sama kuin sinulla. Tuntui kuin en olisi tuntenut itseäni lainkaan sen pettämisen jälkeen, rakastin poikaystävääni, eikä minulla ollut minkäänlaisia tunteita siihen mieheen, jonka kanssa poikaystävääni petin. Mustasukkaisuus ja oman itsensä riittämättömyys saa tosiaan joskus aikaan liian hirveitä tekoja...

Tapahtuneesta on kuitenkin jo useampi vuosi ja olen pikkuhiljaa päässyt siitä yli ajattelemalla ettei poikaystäväni rakastanut minua vaan exäänsä, joten pettämiseni tuskin satutti häntä ihan älyttömästi. Se jäi kuitenkin ensimmäiseksi ja viimeiseksi pettämisekseni. Enää en petä, vaikka millainen tilanne olisi. Pettäminen säilyy tosin aina mielessäni ja en tunne enää itseäni yhtä puhtoiseksi kuin ennen idioottimaista tekoani. Kuitenkin, en ole kertonut nykyiselleni tuosta, koska se en ollut minä joka petin. Tai siltä se ainakin tuntuu, nykyinen minäni ei voisi milloinkaan pettää.

Tsemppiä sulle! Ja muista, että puhuminen on ainoa tapa ratkaista tuollaisia vaikeita asioita.

• ...

mä lähes tulkoon liikutun kun kuulen nyt sinultakin myötätuntoa sitä inhimillisyyttä kohtaan mikä meissä ihmisissä elää. Näitä on muuten vaikea pistää sanoiksi. Hyvää kesän loppua sinulle myös. :) Vaikea tästä on päästä yli mutta en ole todellakaa yksin tän asian kanssa, enää.

• Rauhoitutaanpas

liioitella, ei pettämiseen kukaan ole kuollut. Ajan kanssa helpottaa,vaikkei nyt sille ehkä tunnukkaan. Omaa satoasi niität ja nautit. Mikä siitä nyt teki pahalle tuntuvaa, kun oman hyvän perässä juoksit? Sinun paha olosi ei ole mitään sen rinnalla mitä puolisosi kokee petettyäsi hänen luottamuksensa. Toisaalta jos hänen tunteensa olivat exässä, niin ei sinulla ole syytä vaipua suruun, olit vain laastari hänelle edelliseen suhteeseen.
      Jotain hyvää kuitenkin, ehkä opit huomisen varalle. Ihmisellä on taipumus toistaa tekemiään virheitä, toivoa sopii että sinä olet poikkeustapaus tässä "pettäjä pettää aina"-ketjussa. Aloitit kysymällä pystyykö antamaan itselle anteeksi jos pettää kerran ?????? Ajattelitko että toinen pettäminen olisi jo tapakäyttäytymistä ja lieventäisi morkkistasi? En suosittele. Kyllä, se on teko jota ei pettäjälle tarvitse antaa anteeksi.

• ....

Viittaan kysymykseesi. "Aloitit kysymällä pystyykö antamaan itselle anteeksi jos pettää kerran ?"

En tarkoittanut että tekisin ikinä toista pettämistä. Kysymys muoto oli kehno vain. Tarkoitin vain että pystyykö tämmöisestä pääsemään ikinä yli. Mulla alkaa muute tuntumaa iha ok:lta tää ero nyt mutta se pistää kyyneleen pintaan ku ajattelee mitä tein häntä kohtaan, kun loukkasin häntä pahan kerran.

No en tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaa ja ehkä tästä pääsee yli, mutta niin paljo sieluun sattuu että tekis mieli vaa nojata jotain läheistä ihmistä olkapäälle. Sattuu, sattuu ja sattuu. Kyyneleitäki tuntuu välillä vaan tulevan itsestään. Tarvii vaan kestää "selkäsauna".

-henri

• mää vaan
        .... kirjoitti:

Viittaan kysymykseesi. "Aloitit kysymällä pystyykö antamaan itselle anteeksi jos pettää kerran ?"

En tarkoittanut että tekisin ikinä toista pettämistä. Kysymys muoto oli kehno vain. Tarkoitin vain että pystyykö tämmöisestä pääsemään ikinä yli. Mulla alkaa muute tuntumaa iha ok:lta tää ero nyt mutta se pistää kyyneleen pintaan ku ajattelee mitä tein häntä kohtaan, kun loukkasin häntä pahan kerran.

No en tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaa ja ehkä tästä pääsee yli, mutta niin paljo sieluun sattuu että tekis mieli vaa nojata jotain läheistä ihmistä olkapäälle. Sattuu, sattuu ja sattuu. Kyyneleitäki tuntuu välillä vaan tulevan itsestään. Tarvii vaan kestää "selkäsauna".

-henri

Aika menee eteenpäin, ja ihminen unohtaa. Sunkin kohdalla alat vähitellen unohtaa tapahtunutta. Jokainen tekee virheitä, eikä pettäminenkään ole tavatonta. Siihen tapahtumaan ei kuitenkaan tarvitse jäädä kiinni..eikä siihen saa jäädä kiinni. Tapahtuneesta voi ottaa opikseen, ja seuraavassa suhteessa olet sitten viisaampi.

On hienoa kun ajattelet toisen ihmisen tunteita, ja tunnet aitoa syyllisyyttä ja katumusta siitä, että olet loukannut. Ajan kanssa varmasti elämä tasaantuu ja ja pääset tämänkin asian yli.

• mää vaan kirjoitti:

Aika menee eteenpäin, ja ihminen unohtaa. Sunkin kohdalla alat vähitellen unohtaa tapahtunutta. Jokainen tekee virheitä, eikä pettäminenkään ole tavatonta. Siihen tapahtumaan ei kuitenkaan tarvitse jäädä kiinni..eikä siihen saa jäädä kiinni. Tapahtuneesta voi ottaa opikseen, ja seuraavassa suhteessa olet sitten viisaampi.

On hienoa kun ajattelet toisen ihmisen tunteita, ja tunnet aitoa syyllisyyttä ja katumusta siitä, että olet loukannut. Ajan kanssa varmasti elämä tasaantuu ja ja pääset tämänkin asian yli.

tuntuu hyvältä ku vastailet luet ja vastaat mun juttuun.

• Nainen Helsingistä
        .... kirjoitti:

-henri

Ota yhteyttä johonkuhun, jonka tiedät pystyvän kuuntelemaan sua ja jolle haluat avautua. Sun on tärkeetä nyt hakea tukea surulles.

Mutta sen sanon, että jos se nainen sua olis rakastanut, se olisi jaksanut ja yrittänyt rakentaa raunioille, kuten mä aikanaan koitin jaksaa mieheni kanssa. Mutta se mies taas oli sellainen, että paneskeli ketä huvittaa.

Vaikutat upealta mieheltä. Sunlaisille riittää ottajia! Tiedän sen. :)

• minä.

Sä soimaat turhaan itseäsi. Ja turhan rankasti. Ennemmin voi kysyä sitä minkälainen tämä nainen on kun ei anna anteeksi yhtään mitään, ja silloin on kokenut että suhteessa on muutakin ollut vialla.

"Eikä se kenen kanssa petin tietenkää tuu mitää juttuu koska ei ollu tunteita häntä kohtaan. Ei me kauaa oltu keretty olee yhdes mut silti ei se oikeuta mihinkään kun oikeesti oli tunteita häntä kohtaan"

Mitä väärää siinä jos sulla olisi tunteita toista kohtaan tai sitten omaa naistasi. Kumpikin okei. Kauanko olit oman naisen kanssa?

"Syitä oon pohtinut miksi menin pettämään. Oli mustasukkasuutta, pelkoa hylätyks tulemisesta tms. Tämä nainen rakasti exäänsä. Sanoi sen mulle tekstiviestillä. Kai silläki oli joku merkitys sit siihen pettämiseeni. Ikinä en saa kuitenkaa täydellistä vastausta miksi petin."

Kuka rakasti exäänsä? Siis oma naisesi? ?

"Itken ja huudan ja raivoon itselleni edelleen. Oon aivan masentunut ja väsynyt ja uupunut. En jaksa enää. En tiiä koska pystyn antaa anteeksi pettämistäni."

Olet inhimillinen ihminen ja sun täytyy antaa itsellesi anteeksi. Turha tekopyhyys pois. Hetken päästä voi tuntua hivenen paremmalta. Koska suhteissa voi tulla houkutuksia aina kenelle vain, se on vaan näin.

"Tunteeni on vain valtava kipu ja suuri painolasti rinnassa ja päässäni."

Sun pitää nyt rauhoittua, ja ymmärtää että naisella on suuri osuus anteeksiantamattomuudessa, eikä se välttämättä ole hyve. Hänkin voi sinusta vielä pitää, mutta luottamus. Kirjoittelehan vielä. Ja oletko ollut yhteydessä naiseen? Sä syyllistät itseäsi liikaa, et voi ottaa kaikkea tuskaa ja vastuuta itsellesi, koska suhteessa on kaksi osapuolta. Aina.

• Vain Kerran

Petit vain kerran, eli erehdyit tekemään jotain mitä et ollut ennen tehnyt ja mitä et tulisi enää uudestaan tekemään. Ymmärrät tekosi ja sen seuraukset ja kadut ja tuntuu pahalta. Reaktiosi tapahtuneeseen kertoo että sinulla on omatunto ja sydän paikallaan.

Tiedäthän että on niitä jotka erehtyvät ensimmäisen kerran pettämään. Saattavat tunnustaa ja saada anteeksi, saattavat olla tunnustamatta. Sitten he "erehtyvät" toisen kerran pettämään saman ihmisen kanssa, ja kolmannen, ja kymmeniä kertoja lisää. Paitsi että silloin ei kyse ole erehtymisestä eikä virheestä, vaan harkitusta toiminnasta. Silloin tietää jo mihin toiminta johtaa, silloin tietää miten välttää houkutukset. Silloin ei ole omatuntoa lähimaillakaan, ja puoliso on sillä hetkellä arvoton. Nämä ihmiset ajattelevat eri näkökulmasta (hyvin kieroutuneessta sellaisesta), he ajattelevat selityksiä, salailusuunnitelmia ja valheita, he ajattelevat omaa selustaansa, mukavaa oloaan kaikin puolin ja tyydytystään. Mutta he eivät ajattele etteivät ansaitsisi puolison rakkautta, luottamusta ja arvostusta. He eivät ajattele puolison tunteita ja oikeutta tietää kenen kanssa on suhteessa. He ajattelevat kaiken olevan hyvin jos ei jää kiinni. Heille ei tule mieleenkään tunnustaa tunteetonta petollisuuttaan ennenkuin tilanne kiristyy mahdottomaksi. Silloinkin kaunistellaan asioita ja keksitään syitä ja selitellään.

Kun vertaat omaa toimintaasi tälläisen ihmisen toimintaan, voit ehkä ymmärtää että et ole pahimmasta päästä. Sinä sentään kadut.

• n

Näin sivusta huutelen, että anteeksiantoon ei viikko riitä. Ei puolin eikä toisin. Ei alkuunkaan. Kyse on kuukausista ja jopa vuosista.

Itselleen anteeksi antaminen, samoin kuin toiselle, on pitkä ja vaativa prosessi. Siinä täytyy uskaltaa kohdata oma itsensä, omat tekonsa ja vastuu, ja mikä mikä tärkeintä, löytää jotain joka muuttaa ihmistä, opettaa, kasvattaa.

Syyllisyys voi olla myös itsesäälin yksi muoto, siihen on helppo jäädä kieriskelemään, voivottelemaan omia tekojaan ja virheitään. Ja itkemään tekojensa seurauksia. Itse koen, että positiivinen syyllisyys vie ihmistä eteenpäin, antaa lisävoimia toimia oikein. Ehkä ap:n kannattaisi miettiä, mitä hän voisi tehdä. Ehkä voisit vaikka kirjoittaa petetylle, kertoa miten syvästi kadut ja mitä haluat kaikesta tapahtuneesta oppia. Millaiseksi ihmiseksi haluat kasvaa, ja mikä merkitys toisella on ollut sinun elämässäsi.

Mun mies petti. Ja jäi kieriin siihen syyllisyyteen. Se meinasi tuhota meidän suhteen pahemmin kuin se pettäminen. Vasta kun hän "ryhdistäytyi", alkoi hommat toimia ja minäkin petettynä aloin kokea aitoa katumusta ja vastuuta hänen teostaan kun hän lakkasi rypemästä omissa tunteissaan.

Pettäminen on molemmille osapuolille aina kamalaa. Anteeksianto on ainoa keino jättää paha taakse. Se vaan on niin vaikeaa.

• NAINE-n

Sä taisit pettää koska hait itselles hyväksyntää ja välittämistä, vaikka sulla ei tunteita matkassa ollutkaan. Olihan sillä naisella eksä sydämessä. Sä et ollut sille ykkönen! Tiesit että homma olis jo muutenkin no go.

Sure surus, mut hae sitten sulle sellainen nainen joka sua arvostaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4672
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3182
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2929
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      80
      1690
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1470
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      102
      1274
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      15
      1007
    8. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      921
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      25
      900
    10. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      184
      894
    Aihe