Aloitin viikko reilu viikko sitten hoitotyön opinnot ammattikorkeassa ja jo nyt on valjennut, että homma on ihan perseestä.
Olen asunut 9kk Briteissä, mutten saa hyväksilukua englannin kurssista. Olen asunut 8kk Ruotsissa, mutten saa hyväksilukua ruotsin kurssista. Raja hyväksilukuun on 12k.. ihan kuin se kolme kuukautta olisi jotenkin ratkaiseva määrä kielitaidon kannalta? Olen ollut 6kk töissä vuodeosastolla, mutta vuosi on perusharjoittelun hyväksilukuun vaadittava aika. Ikään kuin en olisi siinä 6kk aikana oppinut jo kaikkea, mitä 5 viikon harjoittelussa voi oppia.
Opiskelukavereita kun katselee, niin tunnen olevani aivan väärässä paikassa. Koulu on täynnä kilttejä, yltiöempaattisia tytteleitä, jotka huokailevat ihastuksesta vauvan nähdessään ja keskittyvät otsa rypyssä luennolla, kun meille kerrotaan soluista, joissa on hassu väkkyrä nimeltä tuma. Ei minkäänlaista kunnianhimoa ja elämäntavoitteena tuntuu olevan mahdollisimman nopea valmistuminen, työpaikka joltain kivalta lastenosastolta, omakotitalo, mies ja kaksi lasta.
Joo tiedän kyllä, että vika on lähinnä minussa eikä koulussa, mutta silti vituttaa, että hain opiskelemaan tätä paskaa ja menee vuosi hukkaan.
AMK on perseestä
46
6089
Vastaukset
- j
Ittestänikin tuntui vähän samalta silloin kun koulu alkoi. Kuitenkin viikko on tosi lyhyt aika oppia tuntemaan uusia opiskelukavereita kunnolla: ehkäpä heidän syvemmät ja kunnianhimoisemmat elämäntoiveensa paljastuvat sitten kun kaverisuhteetkin vähän syvenevät.
Itse pidin aikanaan amk:n aloitettuani opiskelutovereitani vähän semmoisina pinnallisina bimboina. Enää en pidä. Alussa ihmiset kuitenkin yleensä juttelee aika kevyistä asioista. Sitten kun ollaan vähän tutustuttu, puheenaiheetkin muuttuvat.
Ehkä ryhmässäsi on muitakin vähän kunnianhimoisempia tyyppejä, jotka ajattelevat samoin kun sinä, mutta eivät vain ole viitsineet pitää itsestään meteliä?- ...
Joo no onhan se totta, ettei viikossa ole vielä kovin syvällisesti ehtinyt tutustumaan. Jotenkin vaan vaikuttaa porukka tosi persoonattomalta tai siis lähinnä sellaiset vahvat persoonat puuttuu kokonaan. Ehkä sairaanhoitajiksi sitten valikoituu vain nysväreitä. Yhdellä tunnilla kritisoin hieman kärkkäästi erästä koulun systeemiä ja heti alkoi ihme supinat ja katsottiin kieroon. Oman järjen käyttö ei ilmeisesti ole sallittua tai ainakaan ajatuksiaan ei saa tuoda julki.
Ilmaisin pääsykoehaastattelussa ihan suoraan, että olen hyvin kunnianhimoinen ihminen ja kysyin, että sopiiko tämä ala tyypille, joka haluaa päästä urallaan pitkälle ja kaipaa haasteita. Minulle vakuuteltiin, että sopii ehdottomasti, mutta nyt olen hiukkasen eri mieltä. Itsepähän olen opiskelupaikkani valinnut ja siitä saan sitten kärsiä. Hain alunperin hoitotyötä opiskelemaan, kun en keksinyt oikein muutakaan ja halusin nähdä sopiiko mulle käytännönläheisempi työ. Aion toki katsoa hommaa vielä ainakin jouluun asti ja ensimmäisen harjoittelun, joka on jo marraskuussa. - pyörii ja pyörii...
... kirjoitti:
Joo no onhan se totta, ettei viikossa ole vielä kovin syvällisesti ehtinyt tutustumaan. Jotenkin vaan vaikuttaa porukka tosi persoonattomalta tai siis lähinnä sellaiset vahvat persoonat puuttuu kokonaan. Ehkä sairaanhoitajiksi sitten valikoituu vain nysväreitä. Yhdellä tunnilla kritisoin hieman kärkkäästi erästä koulun systeemiä ja heti alkoi ihme supinat ja katsottiin kieroon. Oman järjen käyttö ei ilmeisesti ole sallittua tai ainakaan ajatuksiaan ei saa tuoda julki.
Ilmaisin pääsykoehaastattelussa ihan suoraan, että olen hyvin kunnianhimoinen ihminen ja kysyin, että sopiiko tämä ala tyypille, joka haluaa päästä urallaan pitkälle ja kaipaa haasteita. Minulle vakuuteltiin, että sopii ehdottomasti, mutta nyt olen hiukkasen eri mieltä. Itsepähän olen opiskelupaikkani valinnut ja siitä saan sitten kärsiä. Hain alunperin hoitotyötä opiskelemaan, kun en keksinyt oikein muutakaan ja halusin nähdä sopiiko mulle käytännönläheisempi työ. Aion toki katsoa hommaa vielä ainakin jouluun asti ja ensimmäisen harjoittelun, joka on jo marraskuussa."Yhdellä tunnilla kritisoin hieman kärkkäästi erästä koulun systeemiä ja heti alkoi ihme supinat ja katsottiin kieroon. Oman järjen käyttö ei ilmeisesti ole sallittua tai ainakaan ajatuksiaan ei saa tuoda julki."
Tuo on niin tuttua. Ja lisäksi se, että elämä pitäisi elää jossain tarkasti ohjelmoidussa putkessa:
1v - vauvajumppaan
3v - musiikkileikkikouluun
5v - lastentarhaan
7v - peruskouluun
14v - ensimmäinen tyttö/poikaystävä
18v - YO-tutkinto
22v - opiskelututkinto
23v - vakituinen työ klo 8-16
25v - avioituminen
26v - ensimmäinen lapsi
29v - toinen lapsi
30v - 65v - työssä raatamista klo 8-17, lasten hoito, ja tästä johtuen hyvin vähän omaa vapaa-aikaa - siis oikealta nimeltään "laatuaikaa". Jopa lenkillä käynti on "luksusta". - omppuemppuli
pyörii ja pyörii... kirjoitti:
"Yhdellä tunnilla kritisoin hieman kärkkäästi erästä koulun systeemiä ja heti alkoi ihme supinat ja katsottiin kieroon. Oman järjen käyttö ei ilmeisesti ole sallittua tai ainakaan ajatuksiaan ei saa tuoda julki."
Tuo on niin tuttua. Ja lisäksi se, että elämä pitäisi elää jossain tarkasti ohjelmoidussa putkessa:
1v - vauvajumppaan
3v - musiikkileikkikouluun
5v - lastentarhaan
7v - peruskouluun
14v - ensimmäinen tyttö/poikaystävä
18v - YO-tutkinto
22v - opiskelututkinto
23v - vakituinen työ klo 8-16
25v - avioituminen
26v - ensimmäinen lapsi
29v - toinen lapsi
30v - 65v - työssä raatamista klo 8-17, lasten hoito, ja tästä johtuen hyvin vähän omaa vapaa-aikaa - siis oikealta nimeltään "laatuaikaa". Jopa lenkillä käynti on "luksusta".Tää ei enää liity koko aiheeseen, mutta tuli vaan mieleen tuosta viestistä. Nykyäänhän ihmiset ovat suomessa suht vapaita tekemään mitä haluavat. Toki suku ja perinteet painostavat elämään tietyllä tavalla, mutta silti.
Luulen kuitenkin, että esimerkiksi perhe on sellainen asia, jonka aika moni haluaa. Ihminen ei pärjää yksin ja vaikka kuinka sinkkuuden ihanuutta mainostetaan, harvapa sitä haluaa olla ryttyinen yksinäinen vanhapiika. Ja vaikka matkailukin on ihanaa ja nuoria kannustetaan lähtemään maailmalle, niin loppujen lopuksi sellainen juurettomuuden tunne, että mihinkään ei oikein kuulu, on aika ikävä.
Loppupeleissä ihminen tarvitsee elämäänsä kiinnekohdan. Monilla se on perhe, jollakulla toisella on voi olla vaikka oma ura. Omasta mielestäni juuri yhteisöllisyyden tunteen puuttuminen on yksi syy pahoinvointiin. Ne ihmiset, joilla on kunnianhimoiset uratavoitteet mielessä, eivät yleensä päädy AMK-opiskelijoiksi.
Biologinen kello ym. kuitenkin aikatauluttavat väkisinkin elämää. Mutta kukas sua on käskenyt elää samalla lailla? Ei kannata niin kovasti tuohtua toisten elämäntavasta.
- nimimerkki on pakollinen
Itsellä vähän samat fiilikset, tosin eri alalta. Mietin melkein joka päivä, että pitäiskö sitä vaihtaa yliopistoon, kun ei tämä vaikuta kovin lupaavalta. Muutenkaan tuota ammattikorkeakoulua ei oikein arvosteta.
- ...
Sepä se. Olen sen verran itsekäs, että tahdon tehdä työtä, jota arvostetaan ja jonka tekijää kunnioitetaan. Sairaanhoitajana saa vain paskaa niskaansa - sekä sanallisesti, että ihan konkreettisesti.
Mitä alaa opiskelet?
Sairaanhoitajakoulutuksen tarkoituksen kyllä ymmärrän hyvin, sillä se valmistaa tiettyyn ammattiin ja töitä löytyy. Sen sijaan ihmettelen suuresti sitä, miten esim. sosionomi- ja medianomikoulutuksiin otetaan vuosittain valtava määrä opiskelijoita opiskelemaan jotain liirumlaarumia, eikä töitäkään ole läheskään kaikille luvassa. En siis tarkoita tätä henkilökohtaisena loukkauksena sosionomeja tai medianomeja kohtaan vaan lähinnä ihmettelen tätä koko ammattikorkeasysteemiä. - miesopiskelija
... kirjoitti:
Sepä se. Olen sen verran itsekäs, että tahdon tehdä työtä, jota arvostetaan ja jonka tekijää kunnioitetaan. Sairaanhoitajana saa vain paskaa niskaansa - sekä sanallisesti, että ihan konkreettisesti.
Mitä alaa opiskelet?
Sairaanhoitajakoulutuksen tarkoituksen kyllä ymmärrän hyvin, sillä se valmistaa tiettyyn ammattiin ja töitä löytyy. Sen sijaan ihmettelen suuresti sitä, miten esim. sosionomi- ja medianomikoulutuksiin otetaan vuosittain valtava määrä opiskelijoita opiskelemaan jotain liirumlaarumia, eikä töitäkään ole läheskään kaikille luvassa. En siis tarkoita tätä henkilökohtaisena loukkauksena sosionomeja tai medianomeja kohtaan vaan lähinnä ihmettelen tätä koko ammattikorkeasysteemiä.Jaan teidän tunteenne. Olen opiskellut hieman kauemman amk:ssa ja itse olen ihmetellyt seuravia asioita:
- Koulun kritisointi/rakentavan palautteen antaminen tuntuu olevan kiellettyä
- Opiskelen alaa (toimintaterapia) jonka harjoittelujaksoja suoritetaan osin sellaisissa paikoissa, joissa ei ole ketään ammattikuntani edustajaa. Eli harjoittelupaikassa ei ole päteviä ohjaajia. Miten ihmeessä tämän salliminen on mahdollista?
- Työllisyystilanteesta ei keskustella rehellisesti - kaunistellaan
- Osa opiskelumateriaaleista, ja esim. niiden sisältämistä opiskelemistamme teorioista on epävirallisia, opettajien itsensä rakentamia "tietopaketteja". Miten voin testata luotettavasti vaikkapa asiakkaan valmiuksia tutkimattoman, epäspesifin testin avulla?? - ...
miesopiskelija kirjoitti:
Jaan teidän tunteenne. Olen opiskellut hieman kauemman amk:ssa ja itse olen ihmetellyt seuravia asioita:
- Koulun kritisointi/rakentavan palautteen antaminen tuntuu olevan kiellettyä
- Opiskelen alaa (toimintaterapia) jonka harjoittelujaksoja suoritetaan osin sellaisissa paikoissa, joissa ei ole ketään ammattikuntani edustajaa. Eli harjoittelupaikassa ei ole päteviä ohjaajia. Miten ihmeessä tämän salliminen on mahdollista?
- Työllisyystilanteesta ei keskustella rehellisesti - kaunistellaan
- Osa opiskelumateriaaleista, ja esim. niiden sisältämistä opiskelemistamme teorioista on epävirallisia, opettajien itsensä rakentamia "tietopaketteja". Miten voin testata luotettavasti vaikkapa asiakkaan valmiuksia tutkimattoman, epäspesifin testin avulla??Juu tuon työtilanteen kaunistelun olen jo itsekin huomannut. Tai no sairaanhoitajille kyllä löytyy melko hyvin töitä jos on valmis tekemään mitä vaan, mutta muuten työnkuvasta kyllä annetaan aika ruusuinen kuva. Voi toki olla, että kymmenen tai kymmenia vuosia opettaja olleella on jo ehtinyt muistot työstä kultaantua, mutta silti on mielestäni kumma, että ikävistä työtehtävistä ei juuri puhella, mutta sitäkin innokaampia ollaan hehkuttamaan kuinka tärkeää ja palkitsevaa ja antoisaa ja haasteellista tuleva työmme on. Tärkeää kyllä, mutta palkitsevuudesta, antoisuudesta ja haastellisuudesta en ole oikein vakuuttunut.
Rakentavaa palautetta olen tosiaan jo tässä pariin kertaan yrittänyt antaa, mutta vastaukseksi saan vain selittelyä ja vähättelyä. - ymmälläänsä
... kirjoitti:
Juu tuon työtilanteen kaunistelun olen jo itsekin huomannut. Tai no sairaanhoitajille kyllä löytyy melko hyvin töitä jos on valmis tekemään mitä vaan, mutta muuten työnkuvasta kyllä annetaan aika ruusuinen kuva. Voi toki olla, että kymmenen tai kymmenia vuosia opettaja olleella on jo ehtinyt muistot työstä kultaantua, mutta silti on mielestäni kumma, että ikävistä työtehtävistä ei juuri puhella, mutta sitäkin innokaampia ollaan hehkuttamaan kuinka tärkeää ja palkitsevaa ja antoisaa ja haasteellista tuleva työmme on. Tärkeää kyllä, mutta palkitsevuudesta, antoisuudesta ja haastellisuudesta en ole oikein vakuuttunut.
Rakentavaa palautetta olen tosiaan jo tässä pariin kertaan yrittänyt antaa, mutta vastaukseksi saan vain selittelyä ja vähättelyä.edellinen kirjoittaja puhui "hehkuttamisesta"....
on melko käsittämätöntä, että porukkaa houkutellaan opiskelemaan tyhjillä lupauksilla ja kaunistellulla työnkuvalla... Olisikohan ihan paikallaan "mainostaa" oppilaitosten sivuilla tarjolla olevien AMK-alojen negatiivisiakin puolia? Toki jokainen ammattiaan etsivä lukee eri alojo koskevia sepustuksia esim. mol:n ammattikuvauksista, mutta nämähän eivät ole koko totuus...
Miten AMK-koulutus kehittyy, jos palautetta ei oteta vastaan!
- hirvitönstressaaja
Ei nyt ihan samaa kokemusta. Mutta aloitin viikko sitten tekniikan ja liikenteen alalla. Muut ovat käyneet lukion ja oon ainut kuka ei oo käynyt. Ja kauppiksen jälkeen pidin välivuoden miettien mihin hakisin. Tällä hetkellä en tajua mitään orgaanisesti kemiasta, tai käydystä kemiasta muutenkaan. Muilta se tuntuu sujuvan tuosta vaan. Kielissä olen aivan surkea ja osa opetusmateriaalista on englanninkielistä. Pitäisi tehdä ihan älyttömästä töitä, että pääsisi samalla tasolle. Voi olla, että oon laiska, mutta nyt on jo sellaiset stressit ettei tästä mitään tule. En tiedä mitä elämältä haluan. Ja voiko viikon päästä sanoo, että en tätä halua.
Mulla on vakituinen työpaikka kaupan kassalla, joten voin siirtyä sinne taas täyspäiväseks, jos tää tuntuu ihan mahdottomalta. Mutta en sitä haluaisi lopun elämääkään tehdä. Muutin tälle paikkakunnalle ihan opiskelujen takia ja kotiin en haluaisi palata, ihan itsenäistymisen takia. Työpaikka tosin on naapuri kaupungissa. Lyhyempi matka täältä on töihin, kuin kotoakotoa.
Suunnittelin jo, että laittaisin itseni poissaolevaksi ja kävisin töissä, samalla lukisin jossain englantia ja kemiaa. Ja katsois ensi vuonna uudestaan. Ja ne ihmiset siellä alkoi ahdistaan ihan hirveesti. Ennen ei oo tälläistä tunnetta ollu ollenkaan.
Mutta en tiedä mitä pitäisi tehdä. Jatkaa vai jättää.- teknikkoo
Tekniikkaa on opiskelemassa aika paljon porukkaa, jolle se tuottaa paljon vaikeuksia, koska he eivät ole ennen olleet paljon luonnontieteellisten aineiden kanssa tekemisissä. Se vaan vaatii sitten paljon lisää tekemistä kotona, mutta ei ole ollenkaan mahdotonta pärjätä siellä, jos tsemppaa.
Sinänsä erikoista, että vaihdoit kaupalliselta alalta tekniikkaan. Jos kaupankäynti edelleen kiinnostaa, olisiko liiketalouden linja ollut kannattavampi. - stressaaja
teknikkoo kirjoitti:
Tekniikkaa on opiskelemassa aika paljon porukkaa, jolle se tuottaa paljon vaikeuksia, koska he eivät ole ennen olleet paljon luonnontieteellisten aineiden kanssa tekemisissä. Se vaan vaatii sitten paljon lisää tekemistä kotona, mutta ei ole ollenkaan mahdotonta pärjätä siellä, jos tsemppaa.
Sinänsä erikoista, että vaihdoit kaupalliselta alalta tekniikkaan. Jos kaupankäynti edelleen kiinnostaa, olisiko liiketalouden linja ollut kannattavampi.Ihan totta puhut. Halusin kokeilla jotain uutta. Voi olla, että tilitoimisto on mun paikkani. Tai sen kun tietäis. Ja kun ne ottaa ammattikoulustakin tulijoita, niin pitäishän siellä pärjätä. Mutta tän hirveen stressi olon haluaisin pois, kun ei ruokakaan maistu.
- Motivoitunut
stressaaja kirjoitti:
Ihan totta puhut. Halusin kokeilla jotain uutta. Voi olla, että tilitoimisto on mun paikkani. Tai sen kun tietäis. Ja kun ne ottaa ammattikoulustakin tulijoita, niin pitäishän siellä pärjätä. Mutta tän hirveen stressi olon haluaisin pois, kun ei ruokakaan maistu.
Jos olet noin tyytymätön valintaasi, onko sitä pakko täällä hehkuttaa. Tyytyväisiäkin löytyy, kuten esim. minä. En vaihtaisi alaani mistään hinnasta!
- voivoivoivoi
Motivoitunut kirjoitti:
Jos olet noin tyytymätön valintaasi, onko sitä pakko täällä hehkuttaa. Tyytyväisiäkin löytyy, kuten esim. minä. En vaihtaisi alaani mistään hinnasta!
Jokaisella on täällä oikeus kertoa omista asioistaan liittyen palstan aiheeseen Ammattikorkeakoulut. Mukavaa syksyä sinullekin!
- typöläinen
voivoivoivoi kirjoitti:
Jokaisella on täällä oikeus kertoa omista asioistaan liittyen palstan aiheeseen Ammattikorkeakoulut. Mukavaa syksyä sinullekin!
Hmm, tietty tosi ikävää jos opinahjo ei nyt ole ollut toivottu, tai sellainen mitä on odottanut. Ainahan sen voi vaihtaa. Ja mitä kunnianhimoon tulee, se ei ole synonyymi ylimieliselle. Aika paljon asioita on kuitenkin itsessä kiinni. Musta tuo kanssaopiskelíjoiden kritisointi kuulostaa aika kauheelta. Parempi sitten pysyä porukoista pois, jos voi itsensä nuin huimasti fiksummaksi ylentää tms. Toivottavasti koet yllätyksen.
Niin, ja työllisyystilanteet on nyt sitä, mitä se on. Perusduunarithan nyt on työllistetty, että ehkä pitäisi harkita ihan omien käsien likaamista, ja mennä sellaisiin hommiin. Ja eipä tuo työttömyys koske vain amk:laisia. Yliopistoilta on maisterit ja tohtorit työttöminä. - typöläinen
typöläinen kirjoitti:
Hmm, tietty tosi ikävää jos opinahjo ei nyt ole ollut toivottu, tai sellainen mitä on odottanut. Ainahan sen voi vaihtaa. Ja mitä kunnianhimoon tulee, se ei ole synonyymi ylimieliselle. Aika paljon asioita on kuitenkin itsessä kiinni. Musta tuo kanssaopiskelíjoiden kritisointi kuulostaa aika kauheelta. Parempi sitten pysyä porukoista pois, jos voi itsensä nuin huimasti fiksummaksi ylentää tms. Toivottavasti koet yllätyksen.
Niin, ja työllisyystilanteet on nyt sitä, mitä se on. Perusduunarithan nyt on työllistetty, että ehkä pitäisi harkita ihan omien käsien likaamista, ja mennä sellaisiin hommiin. Ja eipä tuo työttömyys koske vain amk:laisia. Yliopistoilta on maisterit ja tohtorit työttöminä.Niin ja mitä tohon kielihommana tulee... onhan se tosi tylyä kun niitä hyväksilukuja ei saa. Itse olen aiheen kanssa myös paininut... mutta kysehän on vaan siitä, että ammattisanasto vieraalla kielellä ei välttämättä ole hallussa, vaikka oisit ulkomailla vuosia viettänytkin. Kielikokeissa se punnitaan. Voithan käyttää 10op muihin kieliin, ja käyt vaan tekemässä virkamieskielet, ne ruotsin ja enkun. Kunnianhimoisena ihmisenä olet varmasti tietoinen siitä, että kielitaito on todella tärkeä tulevaisuuden työmarkkinoilla.
Tsemppiä - ...
Motivoitunut kirjoitti:
No onneksi olkoon sitten jos olet oman alasi löytänyt. Hyviä ja motivoituneita sairaanhoitajia tarvitaan aina totta kai ja on hienoa jos sinusta sellainen tulee.
Tämä on keskustelupalsta ja keskustelupalstoilla on yleensä tapana keskustella asioista. Ei pelkästään kysellä vaan myös jakaa omia kokemuksia ja kritiikkiäkin. Ties vaikka tämän ketjun luettuaan joku hoitotyön opiskelua harkitseva hoksaa ajatella asiaa vähän tarkemmin ja ehkä huomaa, ettei ala välttämättä sovi hänelle - tai sitten huomaa, että sopii.
Tuosta viestistäsi tuli lähinnä mieleen se suhtautuminen, jonka olen saanut vastaani esittäessäni rakentavaa kritiikkiä kouluni joitain käytänteitä kohtaan. Miten ihmiset saavat tietää asioista ja miten käytänteitä kehitetään jos yksikin negatiivinen sana saa ihmiset varpailleen ja syyttämään liiasta kriittisyydestä? - ...
typöläinen kirjoitti:
Niin, ja työllisyystilanteet on nyt sitä, mitä se on. Perusduunarithan nyt on työllistetty, että ehkä pitäisi harkita ihan omien käsien likaamista, ja mennä sellaisiin hommiin. Ja eipä tuo työttömyys koske vain amk:laisia. Yliopistoilta on maisterit ja tohtorit työttöminä.Mitää tulee tuohon kanssaopiskelijoiden kritisointiin, niin myönnettäköön, että olin ehkä vähän turhan kärkäs. Lähinnä tarkoitin kuitenkin sitä, että suurimmalla osalla taitaa olla hyvin erilaiset elämäntavoitteet ja mielenkiinnon kohteet kuin minulla ja siksi en oikein koe oloani kotoisaksi heidän seurassaan.
Nyt kun luin tuon aloitusviestini, niin oikeastaan ainut kohta, jossa ehkä hieman liitoittelin oli tuo "ei minkäänlaista kunnianhimoa". Ehkä siellä jollakulla sitä kunnianhimoa löytyy.. ei ole vaan vielä näkynyt.
Ja kyllä, jos ihan rehellisiä ollaan niin pidän itseäni älykkäämpänä kuin valta-osa opiskelutovereistani. En pelkästään nyt puhu kirjaviisaudesta, mutta minulla on myös paljon monenlaista elämänkokemusta, kun taas monet opiskelijoista vaikuttavat hyvin kapeakatseisilta ja tynnyrissä kasvaneilta. - typöläinen
... kirjoitti:
Mitää tulee tuohon kanssaopiskelijoiden kritisointiin, niin myönnettäköön, että olin ehkä vähän turhan kärkäs. Lähinnä tarkoitin kuitenkin sitä, että suurimmalla osalla taitaa olla hyvin erilaiset elämäntavoitteet ja mielenkiinnon kohteet kuin minulla ja siksi en oikein koe oloani kotoisaksi heidän seurassaan.
Nyt kun luin tuon aloitusviestini, niin oikeastaan ainut kohta, jossa ehkä hieman liitoittelin oli tuo "ei minkäänlaista kunnianhimoa". Ehkä siellä jollakulla sitä kunnianhimoa löytyy.. ei ole vaan vielä näkynyt.
Ja kyllä, jos ihan rehellisiä ollaan niin pidän itseäni älykkäämpänä kuin valta-osa opiskelutovereistani. En pelkästään nyt puhu kirjaviisaudesta, mutta minulla on myös paljon monenlaista elämänkokemusta, kun taas monet opiskelijoista vaikuttavat hyvin kapeakatseisilta ja tynnyrissä kasvaneilta.Niin, jos koet olevasi älykäs, toivon että sinulla on myös ns. sydämen älyä (jota Luoja paratkoon tarvitaan juuri hoito-alalla) että ymmärrät ettei kaikilla ole ollut mahdollisuutta, kiinnostusta, asua ulkomailla tms. Itseä pitää ja saa arvostaa, mutta älä hyvä ihminen nosta itseäsi muita korkeammalle, ja vielä noilla meriiteillä. Sinä et tiedä, millaisia asioita muut ovat kokeneet. Ehkä sinä olet se, joka voi auttaa koulukavereitasi "tynnyristä" tai saat aikaan heissä jonkinlaisia oivalluksia.
Mikään ei tee ihmisestä niin rumaa kuin liiallinen ylpistely. Kunninahimoa saa olla, mutta ei sekään ole mikään pakollinen elämässä pärjäämisessä. Eikä sillä voi arvottaa ihmistä. - dauski
Voiko kesken vuoden ilmoittaa itsensä poissaolevaks?
- Ulpugga
Hei vaan sinulle! Mulla ihan samanlaisia kokemuksia! Muutin viime vuonna ihan vain opiskelun takia n. 200 kilometrin päähän "kotoa". Kauhealla työllä ja tuskalla sain hommattua uudelta paikkakunnalta asunnon ja asiat muutenkin sumplittua. Ja sitten, syksyn tullen opiskelut alkoivat, mutta minä huomasin heti alkumetreillä, että olin tullut aivan väärään paikkaan. Opiskelualani oli myöskin tekniikan- ja liikenteen puolella, AMK:ssa. Aineopinnot eivät napanneet ollenkaan, ihmisetkin olivat jotenkin vaikeasti lähestyttävissä. En tuntenut uudelta paikkakunnalta ketään, tunsin itseni aika masentuneeksi ja yksinäiseksi koulu ei kiinnostanut. Tein päätöksen, jota en ole katunut: erosin koulusta vain muutaman viikon päästä siitä, kuin olin siellä aloittanut. Toki tämän päätöksen jälkeen koin suurta ahdistusta ja tunnetta siitä, että olin luovuttaja luuseri, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna tein juuri oikean päätöksen.
Noh, tälläkään hetkellä en opiskele mitään, mutta hakenut olen jälleen syksyn yhteishaussa, tällä kertaa useampaan eri koulutukseen. Elän nykyään sillä asenteella, että virheistään oppii, eikä luovuttaminen kannata! Tsemppiä sinne omiin valintoihisi, kyllä kaikki selviää aikanaa :) - mkjkhj
teknikkoo kirjoitti:
Sinänsä erikoista, että vaihdoit kaupalliselta alalta tekniikkaan. Jos kaupankäynti edelleen kiinnostaa, olisiko liiketalouden linja ollut kannattavampi.Tekniikan alalla pitäisi saada joku tasapaino matematiikan, fysiikan ym. opetukseen, koska tuntuu olevan paljon näitä, jotka tulevat muualta kuin lukiosta tai lukion lyhyestä matikasta ja kokevat sen vaikeaksi ja sitten tulee toisaalta niitä, jotka ovat lukiossa lukeneet pitkää matikkaa ja fysiikkaa ja kemiaa, joten aika tylsää siellä tunneilla on. Pitäisi paremmin huomioida tasoerot opiskelijoiden välillä. Itse en näe mitään järkeä näin helpon matikan laskemisessa (kertausta kertauksen perään ja vielä helpoimmasta päästä) ja yks poika luokallani lyhyestä matikasta raapii päätänsä tuskissaan. Että kyllä oon hieman pettynyt ja myös opetuksen taso on myös pieni pettymys monesti. Olen englanninkielisellä kv-linjalla eivätkä opettajat osaa kaikki puhua edes hyvää englantia! Matematiikan opettajan englanti on niin järkyttävää sepustusta, että siitä hädin tuskin toinen suomalainen selvää saa! Että kyllä näissä koulutusohjelmissa vielä kehittämisen varaa on ja paljon!
- ---mirva---
Elämässä on muunkinlaista menestymistä ja tavoittelemista, kuin raha ja/tai status. Niiden tavoittelu ei tee kenestäkään sen persoonallisempaa, itse asiassa, ne tuntuvat tulevan monella länsimaalaisella ekana mieleen puhuttaessa elämässä menestymisestä. Tunnut ajattelevan, että ihmiset, jotka valitsevat perheen uran edelle, ovat jotenkin kunnianhimottomia luovuttajia/nynnyjä. Mutta kaikilla ei ole samoja tavoitteita tai mielenkiinnonkohteita, kuin sinulla. Jos oletettaisiin, että jokainen haluaa olla vähintäänkin toimitusjohtaja, niin voitaisiin sanoa, että ne ketkä sitten päätyvät kotiäideiksi ovat luusereita. Mutta kaikki eivät halua. Toki raha ja status aina plussaa ovat ja toki jopa mulla on niitäkin koskevia tavoitteita. Mutta ne eivät ole ykköstavoitteeni. Itse koen olevani elämässä menestyneempi kun ympärilläni on onnellinen perhe kuin jos olisin työelämän super-suoriutuja (menipä dramaattiseksi:)).
Viikossa olet nähnyt vain pintaa ihmisistä. Niin kuin joku kirjoittikin, kaikki eivät pidä meteliä itsestään ja ajatuksistaan. Sen kiltin nynnerö-kuoren alta saattaa paljastua vaikka minkälainen vahva nainen. Räväkkyys kun ei aina korreloi voimakastahtoisuuden ja hyvän itsetunnon kanssa. On aika pinnallista luulla osaavansa tehdä syvää luotaavia psykoanalyyseja pienen tiedon perusteella.
Opiskelukaverisi kuulostavat siltä, että ovat omiaan siellä koulussa, juuri noita elementtejä täytyy hoitotyötä tekevällä ihmisellä ollakin. Toki ammattitaitoa on oltava, mutta hoitotyö vaatii myös sosiaalisuutta. Jos hommaa haluaa pohdiskella enempi teorian kannalta, on varmasti yliopisto parempi paikka. - ---Mirva---
Halusin vielä pohdiskella tuota ammatin arvostusta. Se sai mut joskus jopa harkitsemaan lääkikseen hakua. Mutta kun aloin oikeen tarkkaan ja rehellisesti miettiä OMIA mielenkiinnonkohteita, huomasin, että monet perinteisesti arvostetut ammatit eivät oikeasti kiinnostaneetkaan.
Jos käytät aikaa ja vaivaa saavuttaaksesi näennäisen täydellisen työn, et ehkä olekaan siinä onnellinen. Riittääkö pelkkä alan yhteiskunnallinen arvostus siihen, että oikeasti pidät työstäsi ja jaksat tehdä sitä eläkeikään saakka? No joo, toki on mukavaa, että työtä osataan arvostaa.
Mutta voimakastahtoisuutta on myös se, että uskaltaa tehdä sitä mistä itse tykkää. Loppupeleissä kaikkein tärkeintä on, että itse arvostat työtäsi.- jepje
Onpa laidasta laitaan kirjoituksia.
Aloittajalta haluaisin kysyä, että mikä ajoi hakemaan hoitotyöhön jos tavoitteena on mahdollisimman suuri yhteiskunnallinen arvostus muiden silmissä ? Terveydenhuolto on nimenomaan omaan ammatti jota suomalainen ei arvosta ennen kuin se terveys itseltä menee. On myös joitain harvoja ihmisiä (läheinen hoitotyössä, itse ollut joskus) jotka tietävät miten rankkaa se on asiakkaiden ja suomalaisen terveydenhuolto järjestelmän takia. Se on kutsumusammatti jossa paras palkka on se kerran vuodessa tullut SUURI kiitos, rahallisesti tästä ei Suomessa palkita.
Olisit valinnut lääkärin opinnot ja vaikka erikoistunut hammaslääketieteeseen. Hammaslääkäreiden ei tarvitse esim. osallistua työpaikan kahvikolehtiin, tiskausvuoroihin,siivoukseen kuten muiden koska he ovat yhteiskunnallisesti arvostetumpia (toimenpide palkkioihin kylläkin ovat oikeutettuja). Hanttihommat jäävät suuhygienisteille ja hoitajille, samoin palkkiottomat toimenpiteet. Tämä pätee myös sairaanhoidon piirissä.
Mitä AMK:n kritisointiin tulee niin mukava huomata muillakin olevan samanlaisia kokemuksia. AMK opintoasteena on turha. Se tippuu ammattikoulun ja yliopiston väliin paikkana josta ei tule korkeasti lukeneita ja hyvin teorian hallitsevia, eikä hyvät käytännöntaidot omaavia ihmisiä.
Ammattikorkeaan opiskelemaan tuleva aikoo valmistua ammattiin, miksi opettaa reilu 2 vuotta yleisaineita. Osa aineista toki on pohjustusta tulevia ammattiopintoja jne. varten mutta huomattavasti lyhyemmässäkin ajassa pystyisi suorittamaan saman jos järjestelmää viitsittäisiin kehittää. Mutta kuten moni muu jo totesi niin jostain syystä AMK ei siedä kehitysehdotuksia vaan haluaa fossiloitua rauhassa, koko touhussa haisee pahasti raha. Korkeakoulututkinto kuulostaa kyllä hienolta ja houkuttelevalta, mutta kyllä työmarkkinat ovat jo pidemmän aikaa näyttäneet surulliselta ja tätä ei todellakaan yksikään koulu myönnä. Olisi luullut ammattikorkeakoulun ottavan opikseen miten kävi medianomille tutkintona, mutta ilmeisesti tarkoitus on ajaa kaikki tutkinnot samaan luokkaan (ellei se ole jo tehty).
Kaksi kertaa eri alaa AMK:ssa koittaneena mielikuvani on melko vahva koko laitoksesta, puhun nyt tekniikasta ja liikenteestä. Osa ihmisistä tulee sinne saadakseen osaamaltaan alalta korkeamman koulutuksen eivätkä ymmärrä ettei sillä ole mitään merkitystä jos he jo osaavat/ovat hyviä. Korkeintaan taidot laskevat opiskeluaikana. Toinen puoli on perus autonräplääjiä joille AMK on mahdollisuus nousta "bisnesluokkaan" - Anneli87
jepje kirjoitti:
Onpa laidasta laitaan kirjoituksia.
Aloittajalta haluaisin kysyä, että mikä ajoi hakemaan hoitotyöhön jos tavoitteena on mahdollisimman suuri yhteiskunnallinen arvostus muiden silmissä ? Terveydenhuolto on nimenomaan omaan ammatti jota suomalainen ei arvosta ennen kuin se terveys itseltä menee. On myös joitain harvoja ihmisiä (läheinen hoitotyössä, itse ollut joskus) jotka tietävät miten rankkaa se on asiakkaiden ja suomalaisen terveydenhuolto järjestelmän takia. Se on kutsumusammatti jossa paras palkka on se kerran vuodessa tullut SUURI kiitos, rahallisesti tästä ei Suomessa palkita.
Olisit valinnut lääkärin opinnot ja vaikka erikoistunut hammaslääketieteeseen. Hammaslääkäreiden ei tarvitse esim. osallistua työpaikan kahvikolehtiin, tiskausvuoroihin,siivoukseen kuten muiden koska he ovat yhteiskunnallisesti arvostetumpia (toimenpide palkkioihin kylläkin ovat oikeutettuja). Hanttihommat jäävät suuhygienisteille ja hoitajille, samoin palkkiottomat toimenpiteet. Tämä pätee myös sairaanhoidon piirissä.
Mitä AMK:n kritisointiin tulee niin mukava huomata muillakin olevan samanlaisia kokemuksia. AMK opintoasteena on turha. Se tippuu ammattikoulun ja yliopiston väliin paikkana josta ei tule korkeasti lukeneita ja hyvin teorian hallitsevia, eikä hyvät käytännöntaidot omaavia ihmisiä.
Ammattikorkeaan opiskelemaan tuleva aikoo valmistua ammattiin, miksi opettaa reilu 2 vuotta yleisaineita. Osa aineista toki on pohjustusta tulevia ammattiopintoja jne. varten mutta huomattavasti lyhyemmässäkin ajassa pystyisi suorittamaan saman jos järjestelmää viitsittäisiin kehittää. Mutta kuten moni muu jo totesi niin jostain syystä AMK ei siedä kehitysehdotuksia vaan haluaa fossiloitua rauhassa, koko touhussa haisee pahasti raha. Korkeakoulututkinto kuulostaa kyllä hienolta ja houkuttelevalta, mutta kyllä työmarkkinat ovat jo pidemmän aikaa näyttäneet surulliselta ja tätä ei todellakaan yksikään koulu myönnä. Olisi luullut ammattikorkeakoulun ottavan opikseen miten kävi medianomille tutkintona, mutta ilmeisesti tarkoitus on ajaa kaikki tutkinnot samaan luokkaan (ellei se ole jo tehty).
Kaksi kertaa eri alaa AMK:ssa koittaneena mielikuvani on melko vahva koko laitoksesta, puhun nyt tekniikasta ja liikenteestä. Osa ihmisistä tulee sinne saadakseen osaamaltaan alalta korkeamman koulutuksen eivätkä ymmärrä ettei sillä ole mitään merkitystä jos he jo osaavat/ovat hyviä. Korkeintaan taidot laskevat opiskeluaikana. Toinen puoli on perus autonräplääjiä joille AMK on mahdollisuus nousta "bisnesluokkaan"Niin, ihmiset, joille status on tärkeämpääkin tärkeämpi, eivät yleensä ole AMK:ssa, joten ei ihme, ettei heitä opiskelijakavereiden joukossa näy:D
Koulun alettua vastaavaa alaa ammattikoulussa opiskelleet olivat toki meitä lukion käyneitä edellä, mutta puolessa vuodessa, viimeistään vuoden päästä he olivat samalla tasolla ja opetettavat jutut olivat heillekin yhtä lailla uusia, kuin meille muille. Alussa oli niitä yleisiä aineita ja käytännön töistäkin jäi aika pinnallinen kuva, mutta kun varsinaiset ammattiopinnot alkoivat, niin huomasin koulutuksen menevän sekä teorian osalta, että käytännön töissä paljon syvemmälle, mitä ammattikoulussa. Riippuu varmasti linjastakin. Monet vain kyllästyvät siinä ekan vuoden jälkeen siihen yleiseen hömppään, mikä on harmi, kun se ei sitä ole loppuun saakka...
- valmistuva sh
Tuo teksti olisi voinut olla vaikka oma kirjoittamani. Koko opiskoluaikani amk:ssa olen pohtinut juuri samoja asioita, kuin sinä. Tiedän, että moni pitää jotenkin ylimielisenä tai "kaikkitietävänä", kun on jotain asiallista sanottavaa/kommentoitavaa tunneilla. Vaikka on kyse vaan siitä, että on hyvä yleissivistys ja tapana ottaa selvää asioista. Ja ennen kaikkea sitä kunnianhimoa.
Meillä kanssa suurin osa luokasta melko kunnianhimottomia, aika massan mukana menijöitä. Sellaisia, joilla ei ole omia näkemyksiä tai ainakaan rohkeutta tuoda niitä esille. Sellaisia, joiden on pakko olla ihan normien mukainen. Esim. jos kaveriporukassa muut seurustelevat, niin on itsekin pakko ottaa joku.
Lukion käyneenä turhautti "harjoitella" kerto- ja jakolaskua ja yhdyssanoja. Myös muita turhia pilipali-kursseja oli aivan tarpeeksi.
Se hyvä puoli tässä on, että töitä riittää. Mutta kun on tuosta koulustakin selvinnyt (kohta opinnäytetyöstäkin) ilman, että mitenkään erityisemmin on tarvinut edes panostaa, niin en ainakaan sukulaisilleni tai tuleville lapsilleni voi mitenkään tätä alaa/koko amk:ta suositella. Mutta oma vikani, kun tuonne kouluun menin, olisi voinut keskeyttääkin ajoissa. - aare-
Vai luennolla. Hah! Entiset opistolaiset ovat ryhtyneet kutsumaan kokeitaan tenteiksi. Seuraavaksi he varmaankin ryhtyvät nimittämään koulunsa pihaa kampukseksi ja oppituntejaan luennoiksi.
Uskokaa nyt, ettei se koulunne muutu oikeaksi korkeakouluksi vaikka kuinka kopioisitte hienoja termejä yliopistomaailmasta.- ---mirkku---
Sissus! Onko niin vakavaa, jos osa termeistä on samoja sekä amk:ssa että yliopistolla? Varmaan en saisi kutsua itseäni opiskelijaksikaan, kun yliopisto-opiskelijat ovat vieneet sen termin ensin ja nyt koitan vain epätoivoisesti samaistua heihin:D
Luento nyt on luento kävin sitä kuuntelemassa sitten yliopistolla, amk:ssa tai vaikka työväenopistossa;) Myöskään sanaa "tentti" en nyt näe niin yliopistomaailmaan rajoittuneena. No, ongelmansa kullakin... - aare-
---mirkku--- kirjoitti:
Sissus! Onko niin vakavaa, jos osa termeistä on samoja sekä amk:ssa että yliopistolla? Varmaan en saisi kutsua itseäni opiskelijaksikaan, kun yliopisto-opiskelijat ovat vieneet sen termin ensin ja nyt koitan vain epätoivoisesti samaistua heihin:D
Luento nyt on luento kävin sitä kuuntelemassa sitten yliopistolla, amk:ssa tai vaikka työväenopistossa;) Myöskään sanaa "tentti" en nyt näe niin yliopistomaailmaan rajoittuneena. No, ongelmansa kullakin..."Varmaan en saisi kutsua itseäni opiskelijaksikaan..."
Oikeastaan parempi teitä kuvaava termi olisi -koululainen-.
No, ilmeisesti aihe oli hieman arka, koska ei paljon tarvinnut provosoida kun provosoiduttiin... - niin kyllästynyt
aare- kirjoitti:
"Varmaan en saisi kutsua itseäni opiskelijaksikaan..."
No, ilmeisesti aihe oli hieman arka, koska ei paljon tarvinnut provosoida kun provosoiduttiin...Ylimielisyys kukoistaa taas. Kyllä se oikea fiksuus näkyy siitä käytöksestä ja asenteesta muita kohtaan tuhat kertaa selvemmin kuin siitä missä sattuu opiskelemaan. On yhdentekevää oliko yliopisto-opiskelija tai amk-koululainen, jos suhtautuminen toisiin on alentuva ja ylimielinen. Enkä kohdista tätä nyt kummallekaan osapuolelle erityisesti, pätee molemmin puolin. Minusta on aivan käsittämättömän naurettavaa että jaksetaan jauhaa tästä samasta asiasta aina, koko ajan jaksetaan tapella yliopiston ja amk:n paremmuudesta. Eihän niitä voi verrata! Kummallakin on oma tehtävänsä ja molempia tarvitaan. Ja vain idiootti arvottaa ihmisiä sen perusteella missä opiskelee.
Mitä tulee kunnianhimoon, niin sitäkin on monenlaista. Eikä ihmisen arvo riipu tällaisista asioista. Suurin virhe on käyttäytyä alentuvasti toisia kohtaan ja nostaa itsensä jalustalle. - marjakiisseli
niin kyllästynyt kirjoitti:
Ylimielisyys kukoistaa taas. Kyllä se oikea fiksuus näkyy siitä käytöksestä ja asenteesta muita kohtaan tuhat kertaa selvemmin kuin siitä missä sattuu opiskelemaan. On yhdentekevää oliko yliopisto-opiskelija tai amk-koululainen, jos suhtautuminen toisiin on alentuva ja ylimielinen. Enkä kohdista tätä nyt kummallekaan osapuolelle erityisesti, pätee molemmin puolin. Minusta on aivan käsittämättömän naurettavaa että jaksetaan jauhaa tästä samasta asiasta aina, koko ajan jaksetaan tapella yliopiston ja amk:n paremmuudesta. Eihän niitä voi verrata! Kummallakin on oma tehtävänsä ja molempia tarvitaan. Ja vain idiootti arvottaa ihmisiä sen perusteella missä opiskelee.
Mitä tulee kunnianhimoon, niin sitäkin on monenlaista. Eikä ihmisen arvo riipu tällaisista asioista. Suurin virhe on käyttäytyä alentuvasti toisia kohtaan ja nostaa itsensä jalustalle.Joo, aika hulluksi menee tämäkin keskustelu. Molempia tarvitaan ja that's it. Itse olen suorittanut molemmat, kandin yliopistolta ja amk tutkinnon. Amk:ssa sain todella hyvää käytännön oppia ja rakastin työharjoitteluita joissa verkostuin enemmän kuin yliopistoaikana koskaan.
- ---mirkku---
aare- kirjoitti:
No, ilmeisesti aihe oli hieman arka, koska ei paljon tarvinnut provosoida kun provosoiduttiin...Ei, oikeastaan minua lähinnä huvittaa riitely jostain termeistä tyyliin "te ette saa käyttää näitä samoja sanoja ku me varattiinkin ne ensiks lällislää" :D Täytyykö joka sanasta keksiä kaksi synonyymiä, jottei vaan yliopistolaisia ja AMK:ssa opiskelevia sekoiteta toisiinsa?
Jos yliopistossa istutaan tuoleilla, niin sovitaanko, että AMK:ssa istutaan penkeillä? :) Tai kun yliopistossa ruokaillaan opiskelija-ruokalassa, niin AMK:ssa vastaava voisi olla...hmmm... vaikkapa opiskelija-ruoan noutopiste? Jotenkin huvittaa että samojen termien käyttö koetaan uhkaavaksi reviirille tunkeutumiseksi.
AMK:n nykyinen englanninkielinen nimi (joka viittaa yliopistoon) on todella harhaanjohtava. Mutta niinkin yleiset sanat kuin tentti tai luento nyt ei rajoitu pelkkään yliopistomaailmaan ja siksi onkin naurettavaa olla mustasukkainen niistä:D
Uko tai älä, itse olen tyytyväinen opiskelupaikkaani eikä ole tarvetta olla katkera kellekään (edes sinulle) :) - ei ummarta
---mirkku--- kirjoitti:
Ei, oikeastaan minua lähinnä huvittaa riitely jostain termeistä tyyliin "te ette saa käyttää näitä samoja sanoja ku me varattiinkin ne ensiks lällislää" :D Täytyykö joka sanasta keksiä kaksi synonyymiä, jottei vaan yliopistolaisia ja AMK:ssa opiskelevia sekoiteta toisiinsa?
Jos yliopistossa istutaan tuoleilla, niin sovitaanko, että AMK:ssa istutaan penkeillä? :) Tai kun yliopistossa ruokaillaan opiskelija-ruokalassa, niin AMK:ssa vastaava voisi olla...hmmm... vaikkapa opiskelija-ruoan noutopiste? Jotenkin huvittaa että samojen termien käyttö koetaan uhkaavaksi reviirille tunkeutumiseksi.
AMK:n nykyinen englanninkielinen nimi (joka viittaa yliopistoon) on todella harhaanjohtava. Mutta niinkin yleiset sanat kuin tentti tai luento nyt ei rajoitu pelkkään yliopistomaailmaan ja siksi onkin naurettavaa olla mustasukkainen niistä:D
Uko tai älä, itse olen tyytyväinen opiskelupaikkaani eikä ole tarvetta olla katkera kellekään (edes sinulle) :)Naurettavia nämä opiskelija/koululainen, tentti/koe vääntelyt. Koululainen suorittaa oppivelvollisuuttaan peruskoulussa, kyllä jo lukiossa ja ammattikoulussa puhuttiin opiskelijoista, joten opiskelijoita ovat myös AMK- ja yliopisto-opiskelijat. :) Koe tai tentti on monelle ihmiselle synonyymejä, ainakin meillä puhuttiin välillä tenttiviikosta lukiossa ja ihan sama merkitys sillä oli kuin koeviikollakin, ei se hienommalta kuulosta. Tentti = koe = tentti, ketä kiinnostaa? Niin ja se luento, AMK:ssa on oppitunteja luokassa tai itse ainakin olen osallistunut vain sellaisiin. En tiedä voiko olla luentoja, mutta luento on mielestäni sellainen, jota mennään luenttosaliin kuuntelemaan. Luentoja järjestetään milloin missäkin (esim. aiheesta se je se auditoriossa se ja se rakennuksessa se ja se) ja sinne saa mennä vaikka esikoululainen kuuntelemaan.
UAS ei ole kiva nimi AMK:lle, koska täällä meillä kansainvälisellä linjalla kaikki kiinalaiset ja afrikkalaiset kuvittelee tulleensa yliopistoon Suomeen ja sitten niille pitää yrittää selittää, että ei tämä kyllä ole ollenkaan yliopisto täällä Suomessa. Toisaalta suomalainen AMK-tutkinto tuntuu vastaavan paremmin heidän yliopistotutkintojaan kuin suomen yliopistoja.
Sitä minä vain en ymmärrä, miksi ihmeessä yliopisto-opiskelijat haukkuvat AMK-opiskelijoita? Miksi haukkua, kun kerran on itse unelmien opiskelupaikassaan ja niin hyvä, että sinne pääsi? Vai onko nämä haukkujat niitä katkeria yksilöitä, jotka ovat kuluttaneet sitä AMK:n penkkiä kun ei ole yliopiston ovet moneen vuoteen auenneet, ja sitten kun sinne viimein pääsee niin pitää tehdä selvä ero itsensä ja niiden AMK:un jääneiden surkimusten välille? En keksi muutakaan syytä. Eikö teillä ole kavereita, jotka opiskelevat osa yliopistossa ja osa ammattikorkeakoulussa? Aivan samoja kivoja ihmisiä he ovat! - dfsf
---mirkku--- kirjoitti:
Ei, oikeastaan minua lähinnä huvittaa riitely jostain termeistä tyyliin "te ette saa käyttää näitä samoja sanoja ku me varattiinkin ne ensiks lällislää" :D Täytyykö joka sanasta keksiä kaksi synonyymiä, jottei vaan yliopistolaisia ja AMK:ssa opiskelevia sekoiteta toisiinsa?
Uko tai älä, itse olen tyytyväinen opiskelupaikkaani eikä ole tarvetta olla katkera kellekään (edes sinulle) :)"Jos yliopistossa istutaan tuoleilla, niin sovitaanko, että AMK:ssa istutaan penkeillä?"
AMKssa niitä kutsutaan pulpeteiksi... - high edu.
dfsf kirjoitti:
"Jos yliopistossa istutaan tuoleilla, niin sovitaanko, että AMK:ssa istutaan penkeillä?"
AMKssa niitä kutsutaan pulpeteiksi...Arvostuksen menetyksestä kun AMK.sta valmistuu yhtähyviä tai parempia osaajia, ei ole kohta mitään lisä-arvoa olla yliopistossa tutkinnon suorittanut.
TS. Epätoivoista yritystä ylläpitää luuloteltua statusta, kuten ylioppilas joku vuosikymmen sitten. - saksas
aare- kirjoitti:
No, ilmeisesti aihe oli hieman arka, koska ei paljon tarvinnut provosoida kun provosoiduttiin...hohhoijakkaa, kuinka te jaksatte? helppohan täällä bittiavaruudessa on provosoida ja provosoitua, mutta miten lie se olisi tosielämässä?
nämä olivat retorisia kysymyksiä, joten älkää turhaan provosoituko. - nm
saksas kirjoitti:
hohhoijakkaa, kuinka te jaksatte? helppohan täällä bittiavaruudessa on provosoida ja provosoitua, mutta miten lie se olisi tosielämässä?
nämä olivat retorisia kysymyksiä, joten älkää turhaan provosoituko.minä ainakin olen tyytyväinen ammatinvalintaani, opiskelen toista vuotta rakennustekniikkaa, siis rakennusinsinööri. kivaa on. tulen sitten sairaanhoitajalle ompeluttamaan peukalopotti, kun se on jossain sahassa irronnut hehheh, no toivotvast ei:)
- sairaanhoitajista
nm kirjoitti:
minä ainakin olen tyytyväinen ammatinvalintaani, opiskelen toista vuotta rakennustekniikkaa, siis rakennusinsinööri. kivaa on. tulen sitten sairaanhoitajalle ompeluttamaan peukalopotti, kun se on jossain sahassa irronnut hehheh, no toivotvast ei:)
oletteko tutustuneet myers-briggsin testiin? kannatta googlailla ja testata mikä se oma persoonallisuustyyppi on. sairaanhoitajalla täytyy kai olla perustavanlaatuinen halu olla ryhmän jäsen ja elää varmojen ja hyväksi todettujen tapojen mukaan, koska sellaistahan se työ on. jos ei ole sellaista halua, niin kannattaa valita jokin muu ala.
- Vanhempi velj
Valmistuin tekniikan puolelta opistoajan lopulla. Opetuksen taso oli sieltä ja syvältä jo tuolloin. Työelämässä kolleegojen kanssa kokemukset on hyvin pitkälti yhteneväisiä. Koulussa piti opettaa käytäntöä ja teoriaa. Opetus oli mukavien jutustelua, harjoitustöiden aloittamista ja "lukekaa kirjasta". Koulun laboratorioissa oli kaikkia kivoja laitteita, mutta niitä ei saatu käyttää. Opettajat perustivat yrityksiä koulun laboratorion laitteiden varaan. Opettajista se tai ne kaksi jotka osasivat käyttää koneita saivat käyttää laitteita alle omakustannushinnan. Tuntihinta ei kattanut edes koneiden kuluvien osien kulumista. Kaksi pitkää vuotta suoritettiin matematiikkaa ja fysiikkaa. Oppimisesta ei voinut puhua kun oppikirjat olivat kopion kopion kopioituja vihkosia, jotka oli tehty A4 arkkeja taittamalla. Työelämässä ei ole tarvinnut matematiikkaa eikä fysiikkaa. En minä, eikä suurin osa opiskelutovereistani. Kaksi ensimmäistä vuotta meni käytännöllisesti katsoen hukkaan. Jos työelämässä tarvitaan integraalilaskentaa, ei vastauksia tulla ensimmäiseksi kysymään opistotason koulutuksen saaneelta. Nuoremmalta ikäpolvelta kuultuna sama tyhjäntoimittamisen meininki jatkuu AMK-tasolla.
- Opiskelut opiskellut
Joo, samat tunnelmat olivat täällä kun aloitin itse opiskelut aikoinaan amkissa. Meidänkin luokalla osa niitä jotka kuvittelivat, että suorittavat sivutoimisesti koulun ja lisäksi luokallemme jostain kumman syystä oli valittu osa opiskelijoista ilman valintakokeita, onko tuo edes sallittua? Opettajan lempilellukoita olivat kun tunsivat toisensa, luulisi että lain puitteissa amkitkin toimisivat.
- entajua
En ymmärrä ollenkaan aloittajan itkuvirttä. Jos on kerran kunnianhimoa ja hamuaa haasteita ja uraa niin AMK-ei tosiaankaan ole ykkösvaihtoehto. Olisit mennyt lukemaan lääkäriksi tai hoitoalaa muuten. Yliopisto on todellisia haasteita hamuaville. AMK:sta hakevat pätevän koulutuksen ne joilla sitä palavaa kunnianhimoa ei ole.
Ja samanlaisia naiveja, yliempaattisia ja toiveikkaita ihkuttelijoita ne fuksit on jokapaikassa. Siperia ja työelämä opettaa jossain vaiheessa. - lama suomi
entajua kirjoitti:
En ymmärrä ollenkaan aloittajan itkuvirttä. Jos on kerran kunnianhimoa ja hamuaa haasteita ja uraa niin AMK-ei tosiaankaan ole ykkösvaihtoehto. Olisit mennyt lukemaan lääkäriksi tai hoitoalaa muuten. Yliopisto on todellisia haasteita hamuaville. AMK:sta hakevat pätevän koulutuksen ne joilla sitä palavaa kunnianhimoa ei ole.
Ja samanlaisia naiveja, yliempaattisia ja toiveikkaita ihkuttelijoita ne fuksit on jokapaikassa. Siperia ja työelämä opettaa jossain vaiheessa.Traeenomin tutkintoa itse suorittavana olen hivenen huolissani tulevaisuuden todellisuudesta. Oppilaitos on kyllä varsin positiivinen suhteessa tulevaisuuteemme, mutta en oikein itse usko että ko. koulutus valmistaa suorittavaa työtä korkeammalle. työttömyys kun näyttää olevan kasvussa. Höpöttävät kovasti kuinka "julkinen sektori työllistää jatkossa kun sieltä eläköidytään sankoin joukoin" . herää vain kysymys millaisia työtehtäviä siellä on tarjolla. eikös ne ole aika suorittavan tason töitä?
- sh
lama suomi kirjoitti:
Traeenomin tutkintoa itse suorittavana olen hivenen huolissani tulevaisuuden todellisuudesta. Oppilaitos on kyllä varsin positiivinen suhteessa tulevaisuuteemme, mutta en oikein itse usko että ko. koulutus valmistaa suorittavaa työtä korkeammalle. työttömyys kun näyttää olevan kasvussa. Höpöttävät kovasti kuinka "julkinen sektori työllistää jatkossa kun sieltä eläköidytään sankoin joukoin" . herää vain kysymys millaisia työtehtäviä siellä on tarjolla. eikös ne ole aika suorittavan tason töitä?
Kyllä sairaanhoitajaksi opiskelevalla voi olla kunnianhimoa ja halua menestyä! Sairaanhoitaja voi tehdä näes muutakin kuin vain osastotyötä. Ja jatkokoulutusmahdollisuudet ovat rajattomat!
Tottahan se on, että koulussa hieman kaunistellaan todellisuutta, mutta se iskee tajuntaan heti kun on ensimmäisessä harjoittelussa. En itsekään ole ajatellut jäädä osastotyöhön, vaan haluan ennemminkin toimia jossakin avopuolen palvelussa, jossa ei ole kolmivuorotyötä. Tai sitten jatkaa vaikka yliopistoon opiskelemaan hoitotieteitä. En missään nimessä haluaisi minnekään lastenosastolle näkemään sairaita lapsia, haluaisin ennemminkin edistää terveyttä. Voinhan jatkaa opintojani myös terveydenhoitajaksi tai hoitotyön kehittämisen ja johtamisen saralla. Siinä jos missä tarvitaan kunnianhimoa. - valmistunut
entajua kirjoitti:
Ja samanlaisia naiveja, yliempaattisia ja toiveikkaita ihkuttelijoita ne fuksit on jokapaikassa. Siperia ja työelämä opettaa jossain vaiheessa.Itse valitsin aikanaan amk:n, koska en halunnut niin paljon teoriaa vaan oppia enemmän käytäntöä. Olen ollut pari kertaa ulkomailla vaihdossa (työharjoittelussa) ja siellä näkökulma omaan alaan laajeni. Ymmärsi paremmin mitä mahdollisuuksia oma ala voi tarjota. Siksi sanonkin että oma aktiivisuus ja asioista lisää oppiminen on hyvin pitkälti omilla harteilla. Oppitunneilla raapaistaan vain pintaa ja itse on tongittava se syvempi soveltaminen esiin.
Kunnianhimoisille amk-opiskelijoille voin omakohtaisena vinkkinä antaa sen että esim. harjoitteluvaihtoreissuilla ja/tai opinnäytetyöntekemisellä ulkomailla voi oppia todella paljon. Esimerkiksi oppari kannattaa tehdä jossain Suomen ulkopuolella, jos haluaa jotain haasteellista, sillä siellä ei ole välttämättä käsitystä millaiset taidot suomalaisella amk-opiskelijalla on ja voidaan ottaa avoimin mielin ottaa hommiin ulkomainen opiskelija. Mahdollisuudet mielenkiintoisiin töihin voi olla suuremmat. - mutta mutta..
sh kirjoitti:
Kyllä sairaanhoitajaksi opiskelevalla voi olla kunnianhimoa ja halua menestyä! Sairaanhoitaja voi tehdä näes muutakin kuin vain osastotyötä. Ja jatkokoulutusmahdollisuudet ovat rajattomat!
Tottahan se on, että koulussa hieman kaunistellaan todellisuutta, mutta se iskee tajuntaan heti kun on ensimmäisessä harjoittelussa. En itsekään ole ajatellut jäädä osastotyöhön, vaan haluan ennemminkin toimia jossakin avopuolen palvelussa, jossa ei ole kolmivuorotyötä. Tai sitten jatkaa vaikka yliopistoon opiskelemaan hoitotieteitä. En missään nimessä haluaisi minnekään lastenosastolle näkemään sairaita lapsia, haluaisin ennemminkin edistää terveyttä. Voinhan jatkaa opintojani myös terveydenhoitajaksi tai hoitotyön kehittämisen ja johtamisen saralla. Siinä jos missä tarvitaan kunnianhimoa.menee yliopistoon jatkamaan, niin sairaanhoitajana voi tehdä uraa... mutta "pelkkänä" sairaanhoitajana et voi hakea parempia virkoja ja sh:n palkka on kaikkialla lähes sama. On niin kamalan yleinen harhaluulo, että esim. leikkurissa tienaisi enemmän kuin palvelutalossa. Palkkakuopassa tällä alalla on koko ikänsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624332Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141533Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381297Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 79915
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168843Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791