Heippa,
mulla on ollut hormonikierukka toisen lapsen syntymästä saakka eli päälle vuoden. Aluksi en tajunnut näitä oireita mutta tänään aloin miettimään tarkemmin, olen ollut ihmeellisellä tavalla ahdistunut ja stressaantunut pienistäkin asioista ja välillä surullinen ja yleisesti ottaen pirun pahalla tuulella. Ei huvita tehdä mitään. Myös seksihalut on kateissa (jep, hyvin toimii tämä ehkäisy).
Ensin pistin nämä oireilut yövalvomisen piikkiin, mutta nyt kun lapset ovat jo isompia ja saan nukuttua ( olen työelämässä, eli on sitä omaa aikaakin) niin eipä ole olo helpottunut. Lisäksi on näppyjä alkanut pukkaamaan, jes.
Haluaisinkin pikaisia kokemuksia, onko muilla ollut tällaisia oireita hormonikierukasta ja mikä kiinnostavampaa, ovatko oireet helpottaneet kierukan poiston jälkeen? Minulla on jo ensi tiistaille varattuna poistoaika, mutta silti mietityttää, että kannattaako tätä nyt poistaa kun mitään fyysisiä oireita ei ole (menkat poissa, ei kipuja jne.). Mielelläni olisin kyllä paremmalla tuulella...
Hormonikierukka ja mielialanvaihtelut (kokemuksia poistosta)?
5
8131
Vastaukset
- xenarii
Minulla poistetaan huomenna hormonikierukka, juuri siitä syystä, että aiheuttaa minulle erilaisia oireita,jotka osasin yhistää vasta viime viikolla kierukkaan. On nivelikipua, turvotusta, selkä ja pääkipua, "kuivat paikat" ja haluttomuutta ja olen äköinen jatkuvasti. Vaikka kuinka kaikki terkkarit ja kaverit on kehunut, niin ei sovi mulle. Ja piste.
- IsoRansu
Olisi kiva kuulla kokemuksia poiston jälkeen, eli auttoiko poistaminen. Mulla edelleen samat oireet, mutta lääkärin mielestä "ei voi mitenkään liittyä kierukkaan", en ole vielä poisttanutkaan kun en ole keksinyt hyvää vaihtoehtoa..
- yst.terv.
IsoRansu kirjoitti:
Olisi kiva kuulla kokemuksia poiston jälkeen, eli auttoiko poistaminen. Mulla edelleen samat oireet, mutta lääkärin mielestä "ei voi mitenkään liittyä kierukkaan", en ole vielä poisttanutkaan kun en ole keksinyt hyvää vaihtoehtoa..
itsellä oli epätodellinen olo, masensi ja todella epämiellyttävää ahdistusta hormonikierukan laiton jälkeen alkaen ehkä puoli vuotta laitosta ja oli pahimmillaan juuri vajaa vuosi laitosta. Itse olen jo siinä iässä ja vaiheessa että gynekologin neuvosta en poistattanutkaan hormonikierukkaa, joka alunperin oli pikemminkin runsaiden kuukautisten hoitokeino, kun olin aneeminen ja väsynyt. Hän kehotti pitämään hormonikierukan ja aloittamaan estrogeenikorvaushoidon (kierukkahan on synteettistä keltarauhashormonia). Olin silloin 45 v. Nyt tästä on pari vuotta ja hyvin menee, mielialat ovat olleet nousujohteiset tänä vuonna (osin kivan miesystävän ansiosta), eli vaikka hormoneilla lotraaminen hiukan epäilyttääkin, niin TOIMII. Samanaikaisesti ahdistuksen pukkaamisen kanssa oli selviä ennenaikaisia vaihdevuosioireita, iho rupsahti, olin uneton, kuuma aaltokin kävi, rinnat rupsahtivat : (. Olen itse satavarma että hormonikierukalla oli minulle valitettavia sivuvaikutuksia, ai niin en muistanut mainita rectocoele-tyrää joka minulle ilmestyi samaan aikaan emättimen ja peräsuolen välikudokseen ja joka korjaantuisi kunnolla vasta leikkauksella..omat munasarjani kyllä toimivat vielä eli kyse ei ollut oikeista vaihdevuosista.
Keltarauhashormonia on nyt kierukasta erittymässä vähemmän ja gynekologini mielestä samaa kierukkaa voi pitää jopa vuoden verran pidempään kuin valmistajan ohje.
Olen työni puolesta (eläinlääkäri) jonkin verran perehtynyt hormonien kiehtovaan maailmaan ja kokemukseni ja näkemykseni perusteella terveisiä lääkärillesi että kyllä liittyy, oppiipa hänkin yhden uuden asian. Siis oireesi ovat synteettisen keltarauhashormonin sivuvaikutuksia. Naisella psyyke ja hormonit, varsinkin mielialojen osalta, ovat aivan elimellisessä yhteydessä ja jatkuvassa vuorovaikutustilassa. Vrt. mielialojen laskeminen ja kiukkukohtaukset, joita useimmat naiset eivät osaa yhdistää e-pillereihinsä, vaan kärsivät (tai miehet kärsivät) ja samalla "myrkyttävät" itse itseään pillereillä. - pom pom
yst.terv. kirjoitti:
itsellä oli epätodellinen olo, masensi ja todella epämiellyttävää ahdistusta hormonikierukan laiton jälkeen alkaen ehkä puoli vuotta laitosta ja oli pahimmillaan juuri vajaa vuosi laitosta. Itse olen jo siinä iässä ja vaiheessa että gynekologin neuvosta en poistattanutkaan hormonikierukkaa, joka alunperin oli pikemminkin runsaiden kuukautisten hoitokeino, kun olin aneeminen ja väsynyt. Hän kehotti pitämään hormonikierukan ja aloittamaan estrogeenikorvaushoidon (kierukkahan on synteettistä keltarauhashormonia). Olin silloin 45 v. Nyt tästä on pari vuotta ja hyvin menee, mielialat ovat olleet nousujohteiset tänä vuonna (osin kivan miesystävän ansiosta), eli vaikka hormoneilla lotraaminen hiukan epäilyttääkin, niin TOIMII. Samanaikaisesti ahdistuksen pukkaamisen kanssa oli selviä ennenaikaisia vaihdevuosioireita, iho rupsahti, olin uneton, kuuma aaltokin kävi, rinnat rupsahtivat : (. Olen itse satavarma että hormonikierukalla oli minulle valitettavia sivuvaikutuksia, ai niin en muistanut mainita rectocoele-tyrää joka minulle ilmestyi samaan aikaan emättimen ja peräsuolen välikudokseen ja joka korjaantuisi kunnolla vasta leikkauksella..omat munasarjani kyllä toimivat vielä eli kyse ei ollut oikeista vaihdevuosista.
Keltarauhashormonia on nyt kierukasta erittymässä vähemmän ja gynekologini mielestä samaa kierukkaa voi pitää jopa vuoden verran pidempään kuin valmistajan ohje.
Olen työni puolesta (eläinlääkäri) jonkin verran perehtynyt hormonien kiehtovaan maailmaan ja kokemukseni ja näkemykseni perusteella terveisiä lääkärillesi että kyllä liittyy, oppiipa hänkin yhden uuden asian. Siis oireesi ovat synteettisen keltarauhashormonin sivuvaikutuksia. Naisella psyyke ja hormonit, varsinkin mielialojen osalta, ovat aivan elimellisessä yhteydessä ja jatkuvassa vuorovaikutustilassa. Vrt. mielialojen laskeminen ja kiukkukohtaukset, joita useimmat naiset eivät osaa yhdistää e-pillereihinsä, vaan kärsivät (tai miehet kärsivät) ja samalla "myrkyttävät" itse itseään pillereillä.Melko monilla Mirenan käyttäjistä juuri tuo estrogeenitaso laskee, ja siksi edelliselle kirjoittajallekkin määrättiin estrogeenia. Ja siis oireet ovat tietty paljolti samoja kuin vaihdevuosissa. Ja tietenkin luonnollista estrogeenia tulee käyttää, synteettisestä on pelkästään haittaa.
Netistä voitte kaivaa tutkimustietoa aiheesta englanniksi.
Tässä vertaistukea:
http://www.medications.com/se/mirena/estrogen
- Anonyymi
Mirenan poisto epäonnistui mitä ilmeisimmin, koska jälkiseuraamuksena alkoivat vaihdevuodet jo ne ohittaneelle. Alkoivat myös säännölliset kuukautiset ja rajut pmdd -oireet yhtä rajujen allergiakohtausten kera! "paikallisesti vaikuttava ja turvallinen" tuo Mirena- kierukka???
Mitä luonto hormonijäämistä tykkää; kaloissa sukupuoliominaisuudet muuntuvat!
Muu-sukupuolisia ihmisiäkin nyt syntyy aina vain enemmän, Nepsy-lapsia samassa perheessä voi olla useampia...Nuorilla naisilla monenlaisia gynekologisia kasvaimia; endometrioosia, myoomia jne.
Miksikö? Aattelisit ihan itte, sanos Jope Ruonansuu.
Naistenkin kannattaisi ajatella...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1233982Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3142049Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481811- 1051727
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21710IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4391661Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4431518Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441266MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531252Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4401218