Suhdemuistelut - korrektia vai ei?

Olipa kerran

Diplomiekonomi Lenita Hymmi Airisto on jälleen aukaissut sanaisen arkkunsa ja ryhtynyt vanhoilla päivillään muistelemaan sekä paljastelemaan entisiä miessuhteitaan, muu muassa suhdettaan Vesa-Matti Loiriin. Olen pitänyt Lenitaa fiksuna naisena, muta nyt osakkeet laskivat. Lieneekö puutetta miesseurasta rouvalla, kun vanhoja muistelee? Onko sinulla tapana muistella ääneen muinaisia suhteita ja peuhaamisia? Ajatella, jos me kaikki ryhtyisimme vaikkapa kylässä muistelemaan ääneen kuinka eräänä kesänä sänky pöllysi kyläpaikan isännän kanssa tai kuinka postimies ehti soittaa useamman kerran, kun emännän kanssa oli herkät hetket vuonna -75. Oikeasti olisin mieluummin tietämättä näiden julkkisten seksielämästä, kuten myös tuttujen. Mitä mieltä olet?

32

410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olipa kerran

Joskus tyhmänä kuleksiminen on erityisen kannattavaa, kuten minun osuuteni tässä teidän sanailussanne, josta en tajua pätkääkään. Onneksi ei tarvitsekaan. Olisi tietysti ollut antoisampaa, jos keskinäisen kinastelun sijaan olisitte vastanneet aiheeseen.

• elämänkertojat

niin rehellinen pitää olla. Lenita on yli 70 ja nyt on aika muistella. Ei muuten kannata sanoa mitään ennekuin on lukenut kirjan, ettei käy kuin Tervon kirjalle. Ei se ollutkaan niin paha. Lehdet vähän repäsee!

• Jos vaaditaan Lenitaa muistelemaan ihan kaikki, niin se avioero syy melinistä löytyy tuolta arkiston kätköistä.
        Lenita jäi rysänpäältä kiinni naisen kanssa. Toisekseen ei halunnut tehdä lapsia ja Melin halusi,niitä sitten sai Marian kanssa.
        - JO nuorena päätin: kaksi on miestä joihin en lankea. Jack Nicholssonille en anna, en kestäisi sen itseriittoista hymyä jälkeenpäin.
        Loirin kanssa en tanssi, en pysyisi suomen parhaimman kaatujan askeltahdissa. Ja nämä lupaukset olen pitänyt.

• Jos kerta elämänkirjaa kirjoitetaan, niin pitäisikö siihen valehdella. Lenita teki ihan oikein.

• vielä lukenut kirjaa, joka ilmestyy vasta kuun lopulla, ja arviot perustuvat vain median lainauksiin ja lööppeihin. En ole saanut mitään sellaista tietoa, joka antaisi aihetta paheksumiseen. Luulenpa, että jälleen kerran julkisuuteen on nostettu lause tai pari, joiden arvellaan herättävän ärtymystä, paheksuntaa ja keskustelua. Kirjan markkinointi saa tukea ja moni sellainen kiinnostuu kirjasta, joka ei sitä muuten lukisikaan. Veikkaan, että sensaatiouutisia tunnetuista, nimeltä mainituista rakastajista odottavat lukijat tulevat pettymään.

Lenita on jo siinä iässä, että eletyssä elämässä on enemmän mukavaa muisteltavaa kuin tulevaisuuden tavoitteissa kertomista. Kirjan nimi on Lähikuvassa Lenita Airisto ja on luonnollista, että lähikuvassa peili käännetään hetkeksi myös elämän yksityisille alueille. Kun kumpikaan osapuolista ei loukkaa ketään julkistamalla tiedon lähes 40 vuotta sitten eletystä suhteestaan, miksei sitä olisi hauska muistella ja hätkähdyttää suurta yleisöä? Ihania nuoruusvuosia ja romanssia upean kumppanin kanssa, joka on edelleen arvostettu ystävä. Tuskin kirjassa yksityiskohtia intiimeistä asioista paljastetaan, ja onhan Loiri hyväksynyt tekstin. Lenita on aina osannut käyttää julkisuutta ja Loirikin varmaan nauttii hyvien vuosien imagonsa esiin nostamisesta.

Mitä tulee epäilykseen, ettei Lenitalla riittäisi herraseuraa, se on mielestäni aiheeton. Kyllä hänellä varmaan ihailijoita ja kysyntää riittää lopun ikäänsä, ja varmaan enemmän kuin vuosikymmeniä nuoremmilla kanssasisarillaan.;))

Minusta on ihan kiva kuulla, jos jotkut yllättävät tutut seurustelevat keskenään tai kertovat joskus seurustelleensa. Jos he haluavat kertoa muisteluksiaan, kuuntelen ihan mielelläni. Ylimalkaista tietoa enempää en kuitenkaan intiimin alueen tapahtumista välittäisi kuunnella, enkä usko kenenkään fiksun aikuisen sellaisia kertovankaan. - Tämä nyt käytävä "kirjallisuuskeskustelu" muistuttaa mieleen eduskunnan puhemiehen muistelmateoksen vesisänkyyn juuttuneet julkiset keskustelut. Kannattaisikohan itse kunkin arvostelijan pysähtyä hetkeksi miettimään, miksi vaikka sivulauseessa esiintyvä viittaus aikuisen ihmisen seksielämään saa oman mielen kiertymään vain sen asian ympärille?

• mä vaan

Naiset kadehtivat minua? Mistä herranähköön? Siitäkö et on ollut poljettava vuosikymmeniä, meilläpäin on tuollaiselle naiselle nimikin, ...olkoon nyt kirjoittamatta, ettei kukaan järkyty.

Mummoni kertoi kuinka kylän ilolinnun, jokavuosi muksua purkavan naisen persus käytiin kylän naisten kera tervaamassa ja höyhenöimässä:/

Olikohan isänikin tekosia, epäilen et oli, vaan kyllä siellä kylänmiehet kävivät poikkeilemassa herrasta - narriin:)
        Heidät vietiin kunnalliskotiin, äiti pesulaan ja muksut hoiti mitä milloinkin, kakaroiden tulo loppui, johonkin keskenmenoon ja puhuttiin et vanha tohtori oli katkaissut johdot! (tubat).

Ei minua ei kiinnosta mitä tämä ihminen suustaan päästää, se ei ole mitään jota en pystyisi itse järkeilemään!

• Korppis
        mä vaan kirjoitti:

Naiset kadehtivat minua? Mistä herranähköön? Siitäkö et on ollut poljettava vuosikymmeniä, meilläpäin on tuollaiselle naiselle nimikin, ...olkoon nyt kirjoittamatta, ettei kukaan järkyty.

Mummoni kertoi kuinka kylän ilolinnun, jokavuosi muksua purkavan naisen persus käytiin kylän naisten kera tervaamassa ja höyhenöimässä:/

Olikohan isänikin tekosia, epäilen et oli, vaan kyllä siellä kylänmiehet kävivät poikkeilemassa herrasta - narriin:)
        Heidät vietiin kunnalliskotiin, äiti pesulaan ja muksut hoiti mitä milloinkin, kakaroiden tulo loppui, johonkin keskenmenoon ja puhuttiin et vanha tohtori oli katkaissut johdot! (tubat).

Ei minua ei kiinnosta mitä tämä ihminen suustaan päästää, se ei ole mitään jota en pystyisi itse järkeilemään!

Mummusi tarinat ovat 1900-luvun alun tarinoita ja eivät mitenkään verrattavissa tähän aikaan. Mm. "polkemassa" sana kuvaa hyvin tapaa ja aikaa, joka on karmea kylmä kuvaus aikansa lemmenleikeistä. Lenitahan kehui mm. Loiria ihanana rakastajana, enkä usko, että Lenitan sänkyyn olisi oppimaton "polkija" päässyt ; )

• AVKT

sitä en koskaan tule lukemaan.

• meirikki
        Korppis kirjoitti:

Mummusi tarinat ovat 1900-luvun alun tarinoita ja eivät mitenkään verrattavissa tähän aikaan. Mm. "polkemassa" sana kuvaa hyvin tapaa ja aikaa, joka on karmea kylmä kuvaus aikansa lemmenleikeistä. Lenitahan kehui mm. Loiria ihanana rakastajana, enkä usko, että Lenitan sänkyyn olisi oppimaton "polkija" päässyt ; )

Tiedän tapauksen hyvin samanlaisen, olivat kylän naiset vaan partureina olleet. Eli kaljuksi joka kohdin:/
        Vuosi jotain sodan loppumisen jälkeen. Silloinhan kiljua ja sahtia jopa pontikkaakin paljon keiteltiin, ja tämä nainen sen osasi. Ymmärsin et vähemmän kaunis ja jälkeenjäänyt, vaan viinapiruissaan miehet sinne menivät.
        Mitäpä lehtiotsikoita saataisiin tänäpäiväna samasta tilanteesta? Ja silti kyläyhteisö huolehti kertomastani naisesta ja hänen kylänmiehille tehneistä lapsistaan.

Onneksi tämmöistä ei enää tapahdu, kehitys tuo paljon hyvää, jos heikentääkin:/O
        Me puhumme edelleen polkemisesta, se on ihan jokapäiväistä keskustelusanastoa! Oletko joko liian viisas tai....? Minua ei satuilut kiinnosta, ne ovat avokkini ja minun juttuja, ja hyvä niin.

• Ihhme ja kumma
        mä vaan kirjoitti:

sinun jutulla on tekemistä Lenita elämäkerran kanssa?

• Kylän ämmät
        meirikki kirjoitti:

Tiedän tapauksen hyvin samanlaisen, olivat kylän naiset vaan partureina olleet. Eli kaljuksi joka kohdin:/
        Vuosi jotain sodan loppumisen jälkeen. Silloinhan kiljua ja sahtia jopa pontikkaakin paljon keiteltiin, ja tämä nainen sen osasi. Ymmärsin et vähemmän kaunis ja jälkeenjäänyt, vaan viinapiruissaan miehet sinne menivät.
        Mitäpä lehtiotsikoita saataisiin tänäpäiväna samasta tilanteesta? Ja silti kyläyhteisö huolehti kertomastani naisesta ja hänen kylänmiehille tehneistä lapsistaan.

Onneksi tämmöistä ei enää tapahdu, kehitys tuo paljon hyvää, jos heikentääkin:/O
        Me puhumme edelleen polkemisesta, se on ihan jokapäiväistä keskustelusanastoa! Oletko joko liian viisas tai....? Minua ei satuilut kiinnosta, ne ovat avokkini ja minun juttuja, ja hyvä niin.

Nyt eletään vuotta 2009! Kylän akat ei tervaa ja parturoi, vaan naiset käy vahauttamassa paikkansa. Saa sydämenmuotoista tai kapean tupsun stringien alle tai kokonaan paljaaksi. Se ei ole ilmaista. Miehet voi kertoa lisää.

• nyt on 2009
        meirikki kirjoitti:

miehet siellä vierailivat polkemassa (omituinen ja alentava sana) ja naiset olivat parturoimassa. Miehet käyttivät jälkeenjäänyttä naista hyväkseen. Ei paljon kannattasi kehuskella.
        Toisekseen miten tämä tähän Lenitan kirjaan liittyy???

• meirikki kirjoitti:

Vaikeaahan se on itselleen vastata. Tarinat on samat, tapahtumat vain sijoitettu sotien jälkeen. Olisikko jopa otettu Timo Mukan romaanista, Maa on syntinen laulu.

Omituisen samanlainen kirjoitustyyli molenpien tarinoisen tekijällä ja hymiö molemmiss (samoissa) tarinoissa :/

Satuilut? Usein kohdalleni sattunut puskakommentti..mmmm.

Lainaus tekstistäsi: "Me puhumme edelleen polkemisesta, se on ihan jokapäiväistä keskustelusanastoa!"

Teillä sitten "poletaan" eihän siinä mitään.

Shit happens ; (

Tosin kuten moni on jo todennut, kysyn mitä tekemistä tällä tarinallasi on Lenitan muistelmien kanssa ; )

• tahvo x
        Kylän ämmät kirjoitti:

Nyt eletään vuotta 2009! Kylän akat ei tervaa ja parturoi, vaan naiset käy vahauttamassa paikkansa. Saa sydämenmuotoista tai kapean tupsun stringien alle tai kokonaan paljaaksi. Se ei ole ilmaista. Miehet voi kertoa lisää.

Tämänikäiset (60 ) eivät paljoakaan vahauta. Harvapa niistä saa edes pöheikön pois.

• Vahattua
        tahvo x kirjoitti:

Tämänikäiset (60 ) eivät paljoakaan vahauta. Harvapa niistä saa edes pöheikön pois.

Mistä muka päättelet noin? Varmasti lähes joka toinen hoitaa vahauksella liiat pois,tai jopa kokonaan posliiniksi.

• meirikki
        korpikirjailija kirjoitti:

Vaikeaahan se on itselleen vastata. Tarinat on samat, tapahtumat vain sijoitettu sotien jälkeen. Olisikko jopa otettu Timo Mukan romaanista, Maa on syntinen laulu.

Omituisen samanlainen kirjoitustyyli molenpien tarinoisen tekijällä ja hymiö molemmiss (samoissa) tarinoissa :/

Satuilut? Usein kohdalleni sattunut puskakommentti..mmmm.

Lainaus tekstistäsi: "Me puhumme edelleen polkemisesta, se on ihan jokapäiväistä keskustelusanastoa!"

Teillä sitten "poletaan" eihän siinä mitään.

Shit happens ; (

Tosin kuten moni on jo todennut, kysyn mitä tekemistä tällä tarinallasi on Lenitan muistelmien kanssa ; )

Älä unta nää et sinulle ilkeilisin. Kyllä se on ollut päin vastoin. Jatkoin vain lapsena kuulemaani juttua ja se on jopa totta! TOIVOISIN TODELLA, et tulisi jotenkin sääntö ettei esim. rekatut saa kirjoitella ilman nikkejä, silloin loppuu tuo ei/ juupas syyttely.

Tuolla musiikki osiossa joku aivan samoin kirjoittava on saanut negaa päällensä, rumastikin, vaikka se oletettiin osuvan minulle! Jatkan kirjoituksiani regattuna tai , meirikki ejk, kaikki muu on toisen jäljittelyä..vaikkapa vain kostoks! Joten en puskista huutele, ken jäljittelee tekee nimenomaan sitä konflikkia toisiaan ymmärtävien välillä!

• 1943

luulin, että tuore romanssi on kyseessä. Nytpä tiedän totuuden.

• AVKT

alkavat ihossa kiertää ilman aivoja ja kun ei koskaa siinä mielessä ole aivoja ollut.

• meirikki

Eikö ole yksinäistä heitellä viestejä joita useampi ei ymmärrä? Anna ede yksi järkevä tavis mielipide, niin hoksaisin mitä sää puhut! Kiitos. :)))

• yksi vaan"

eipä olis mukava lukea tuttujen käyneen Lenitalla KYLÄSSÄ.
      On arvostelukyvyn puutetta tehdä intiimejä paljastuksia, varsinkin jos ne loukaa jota kuta.
      Lenita on tullut vanhaksi, vanhuus tuo tullessaan kaikenlaisia muutoksia ihmisessä, esm. arvostelukyvyn puutetta ym.

• 9

taas kerran puhutaan asiasta mistä ei kukaan tiedä melkein mitään.

• Euron rakkautta kioskit pullollaan...

• Tilja

...kaikki luulevat häntä lesboksi. Ei kai hän muuten paljastaisi mistä on kiksinsä saanut. Ei lesboudessa ole mitään hävettävää.

• jocus*

Loiri aikoo vetäytyä Inarin saareen erakoksi, enkä yhtään ihmettele, hävettäisi minuakin. Jos Lenita jatkaa paljastuksiaan, saarilla voi tulla tungosta.

• Pirre*

ihminenhän Lenita on ollut, mitäs häpeemistä Loirilla, ihme kun kelepasi Lenitalle..ei "se" ihan mitä puuttu ole kelpuuttanu kummiskaan.

Missä tuo saareen muutto uutinen tuli?

• jocus*
        Pirre* kirjoitti:

ihminenhän Lenita on ollut, mitäs häpeemistä Loirilla, ihme kun kelepasi Lenitalle..ei "se" ihan mitä puuttu ole kelpuuttanu kummiskaan.

Missä tuo saareen muutto uutinen tuli?

Loiri on viime aikoina asustellut paljon Inarin mökillään, ja harkitsee kuulemma muuttamista saareen erakoksi pakoon Lenitaa. En nyt muista mistä kuulin, mutta kuulin kumminkin.

Tottahan Lenita on komea ollut ja jonkinlaiseksi missiksikin valittu joskus vihtasaverikon aikaan. Eikä älyssäkään varmaan mitään vikaa ole, mutta käyttäytyminen on yksinkertaisesti kanamaisen sivistymätöntä. Siksi minä ihmettelen Loirin hairahdusta.

• saariston Sirkka

Loiri on kuuleman mukaan niin ihana rakastaja. Kaikki naiset sinne saarille nyt rynnivät Loirijahtiin!

• Olipa kerran
        jocus* kirjoitti:

Loiri on viime aikoina asustellut paljon Inarin mökillään, ja harkitsee kuulemma muuttamista saareen erakoksi pakoon Lenitaa. En nyt muista mistä kuulin, mutta kuulin kumminkin.

Tottahan Lenita on komea ollut ja jonkinlaiseksi missiksikin valittu joskus vihtasaverikon aikaan. Eikä älyssäkään varmaan mitään vikaa ole, mutta käyttäytyminen on yksinkertaisesti kanamaisen sivistymätöntä. Siksi minä ihmettelen Loirin hairahdusta.

Suhteenhan voi määritellä monella tavalla, kenelle muutaman kerran pano on suhde, kenelle se on sitten muka oikea suhde. Riippuu ja roikkuu itse kunkin mielikuvituksesta. Eiköhän tässä ole tapahtunut näiden kahden suhteen se vanha juttu, että on tullut hetken huuma ja hetken on sänky tai maa järähdellyt eikä sitten sen enempää. Vaikeaa kuvitella, että sielujen saloja on näiden kahden välillä vaihdettu, muuta ehkä enemmän. Ja voi olla niinkin, että koko stoori on täysin keksitty. Loiri ei herrasmiehenä kehtaisi sanoa, että vanha eukko höpsii.

Kyllä se niin on, että siinä iässä kun hormoonit paraiten hyrräävät, partneriksi voi osua sellaisia, joita ikänä ei kuvittelisi himoitsevansa. Jokaista naintia varten ei todellakaan kysellä sielujen sopivaisuutta. Ken niin väittää, valehtelee varmasti.

Loiri vaikuttaa mieheltä, jolla on ollut sekä panojuttuja että muita eli viriililtä mieheltä aikoinaan. Mikä ettei. Tuskin tämä aikuista miestä ravistaa syvemmin, on vain osoitus Lenitan kyltymättömästä huomionhalusta.

• Meeri Inarista
        saariston Sirkka kirjoitti:

Loiri on kuuleman mukaan niin ihana rakastaja. Kaikki naiset sinne saarille nyt rynnivät Loirijahtiin!

Onko sinne Loirin saaren ikärajoitusta? Asun tässä Inarin toisella rannalla, kihelmöitee joskus niin kovin, ukko kuoli 10v sitten. Olen 76v niinkuin Lenitakin joten pääsiskö seuraan.

• jocus* kirjoitti:

ne pakenemiset.

Lenitasta ei olekaan tätä ennen ollut juoruja, luulin jo ettei hänellä ole ollut mitään sutinaa eronsa jälkeen..:)

Pelottavahan se Lenita on ollut tavalliselle suomalaiselle miehelle, - kai Suomen ensimmäinen oikea feministi..

• Pirre*
        saariston Sirkka kirjoitti:

Loiriki nähny, eiköhän se ikä vaikuttane suunnilleen samoin joka ikiseen "ihanaan rakastajaan".., laskeva frendi..

• frendi,
        Pirre* kirjoitti:

Loiriki nähny, eiköhän se ikä vaikuttane suunnilleen samoin joka ikiseen "ihanaan rakastajaan".., laskeva frendi..

oot ihq! :)))♥♥♥♥♥♥♥

.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      76
      2043
    2. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1798
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      135
      1283
    4. Mistä löytää kadonnut motivaatio?

Mikä neuvoksi, kun oikein mikään ei enää jaksa huvittaa eli ei ole motivaatiota tehdä mitään? Joka päivä ajattelen, että
      Sinkut
      118
      1280
    5. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      135
      1195
    6. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      83
      817
    7. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      174
      796
    8. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      176
      769
    9. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      426
      700
    10. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      592
    Aihe